Jag är övertygad om att du fabulerar. Jag har pratat med en person som arbetar i den grupp som planerar nya satsningar och lanseringar. Den kommer inom ett kvartal. Tänk på att hålla dig till sanningen, maveric!!!Hoppas inte på PVR boxen innan Jul !
Den har inte kommit i produktion än !!!
Mer än så behöver jag väl knappast säga och fråga mig inte hur jag vet detta
Maveric
Humax CXHD-1000C
(Digitalboxar)
|
1
|
(183)
|
Inga priser |
Postad 05 August 2008 - 20:39
Postad 05 August 2008 - 21:46
har sett på svt 1 sista kvarten på allsång på skansen och därefter morden i midsomer ..
ja installerade boxen med den medföljande antennkabel först från mitt antenn jack sen vidare till den längre antensladden och sen in i boxen har ca 7-8 m sladd skulle ja tippa på, boxen startade snabbt och installationen gick smidigt med kanalsökning o språk osv , sen kom ja till firmware sidan där såg ja att denna box hade firmware 1.00.10
ja gjorde då en sökning och den hittade 1.00.17 som ska vara den senaste ja läste på lite yttreligare i tråden här o sen installerade jag uppdateringen,
när allt var klart så avslutar man bara o sen så hoppar boxen igång den gick då till svt 1 där de var svart bild, hjälp tänkte ja måste paira kortet med boxen .. men lät den stå så ett tag den körde någon konfigurering av något slag och sen vips så hoppade bilden fram stegade igenom kanalerna lite och tv3 syntes inte till den var svart den med men då ja gick tillbaka så hade den ploppat upp.
använder en supra scart sladd för ca 400 kr som ja haft i många år istället för den medföljande scartkabeln, kör just idag bara med en gammal tjock tv sony 32"..
bilden var riktigt bra tyckte ja under dessa båda program kanske något ljus , kunde tyvärr inte jämföra med min gamla force box då den har gått sönder.. ja gjorde inga inställningar alls i menyerna utan lät allt vara som de var inställt på.
boxens inställningar direkt ur kartong var följande:
Upplösning: 1080i
Tv -scart : rgb
HDMI: PCM
Bildskärmsformat: 16:9
Bildformat: Pillarbox
Dolby Digital: AV
Signal styrka: 55%
Kvalitet: 100%
Bor: Enköping, kör via stockholm
nu ska ja testa runt lite mera och senare testa med HDMI och en platt tv lcd, och även testa optisk ut till min förstärkare... återkommer senare eller i morgon allt väl så länge
kommer se fotbollsmatchen från OS mellan sverige-kina i morgon på SVTHD återkommer därefter, ska bli mycket spännnade
raz
Redigerat av Unregistered850f6856, 06 August 2008 - 11:38.
Postad 05 August 2008 - 22:55
Jag är övertygad om att du fabulerar. Jag har pratat med en person som arbetar i den grupp som planerar nya satsningar och lanseringar. Den kommer inom ett kvartal. Tänk på att hålla dig till sanningen, maveric!!!
Ja du, vet inte hur många personer här som hävdat att de vet att det kommer en HD PVR inom kort enligt källor på Comhem. Det var väl ungefär ett år sen som de första stensäkra tipsen om en väldigt snar lansering av PVR boxen ramlade in här. Med facit i hand kan vi snabbt konstatera att inga av dessa "säkra källor" har visat sig vara sanningsenliga. Du är bara en i raden av många som hävdar att du enligt kontakter på Comhem säger dig veta att det kommer en HD PVR snart. Så mycket har vi lärt oss av Comhem att det som kommer från deras munnar är inte mycket till sanning. Att du dessutom går i god för att det är "sant" att den kommer inom ett kvartal får stå för dig, men att kalla Maveric för lögnare är inte annat än skrattretande. Jag tror mer på det Maveric säger än på dig och dina källor på Comhem
Postad 05 August 2008 - 22:59
Jag är övertygad om att du fabulerar. Jag har pratat med en person som arbetar i den grupp som planerar nya satsningar och lanseringar. Den kommer inom ett kvartal. Tänk på att hålla dig till sanningen, maveric!!!
Du verkar känna massa folk som vet saker.. Kanal 5 i HD, och nu detta..!
Redigerat av Unregistered42562, 05 August 2008 - 22:59.
Postad 05 August 2008 - 23:08
Har denna kabel idag -> http://www.kjell.com...tem=37822&path=
Om jag ska köra med den jag har och strunta i den som följer med boxen, måste jag då ha en sådan här -> http://www.kjell.com...tem=30411&path= ?
Postad 06 August 2008 - 05:52
Redigerat av ClarkOne, 06 August 2008 - 05:53.
Postad 06 August 2008 - 06:21
Ja du, vet inte hur många personer här som hävdat att de vet att det kommer en HD PVR inom kort enligt källor på Comhem. Det var väl ungefär ett år sen som de första stensäkra tipsen om en väldigt snar lansering av PVR boxen ramlade in här. Med facit i hand kan vi snabbt konstatera att inga av dessa "säkra källor" har visat sig vara sanningsenliga. Du är bara en i raden av många som hävdar att du enligt kontakter på Comhem säger dig veta att det kommer en HD PVR snart. Så mycket har vi lärt oss av Comhem att det som kommer från deras munnar är inte mycket till sanning. Att du dessutom går i god för att det är "sant" att den kommer inom ett kvartal får stå för dig, men att kalla Maveric för lögnare är inte annat än skrattretande. Jag tror mer på det Maveric säger än på dig och dina källor på Comhem
.
Vi får väl se... Tro hellre på en BW än på mig.... DET är skrattretande!!
Japp. Det verkar jag göra. Kanske är jag en idiot som vill delge er lite förhandsinformation....? Jag råkar känna en del folk som på ett eller annat sätt har en fot inne i olika projekt m.m.Du verkar känna massa folk som vet saker.. Kanal 5 i HD, och nu detta..!
Postad 06 August 2008 - 08:36
Postad 06 August 2008 - 09:58
Har man som jag, bindningstid kvar på nuvarande abonnemang, så måste man ha 2st abonnemang om man vill nappa på erbjudandet om boxen och medium hd. Idiotiskt. Skulle ju vara fint om man kunde "köpa ur sig" ur sitt nuvarande abonnemang, eller uppgradera sitt nuvarande till hd med boxen för en spänn. Men icke... Kundvård allan....Då är jag med... det var när jag läste "ruteki"´inlägg som jag blev lite orolig
Får väl ringa dit och kolla vad man skulle hamna på för kostnad, är ju inte billigt med tv
Postad 06 August 2008 - 10:25
Har man som jag, bindningstid kvar på nuvarande abonnemang, så måste man ha 2st abonnemang om man vill nappa på erbjudandet om boxen och medium hd. Idiotiskt. Skulle ju vara fint om man kunde "köpa ur sig" ur sitt nuvarande abonnemang, eller uppgradera sitt nuvarande till hd med boxen för en spänn. Men icke... Kundvård allan....
Du kan ju köpa ur dig, det heter slutfaktura.
Det är klart du inte kan köpa boxen med massa saker när du har bindningstid du har ju bundit upp dig med ett avtal dvs ett kontrakt.
Postad 06 August 2008 - 10:48
Kör med HDMI kabel mellan TV och box.
När jag provar se OS fotboll nu på SVT HD hör jag inga kommentatorer. Går det inte att få humax boxen att göra om 5.1 ljudet till 2.0 och skicka via hdmi kabeln ?
Kommer inte att använda någon hemmabio förstärkare här på jobbet så att använda den optiska spdif:en på boxen är inte aktuellt. Hur ska jag annars få allt ljud till stereo ljud på TV:en på SVT HD ?
/MT
OBS GLÖM DETTA, verkar som SVT klantat sig med ljudet eller något för nu har jag kommentatorsljud etc på TV:en.
Redigerat av mastery, 06 August 2008 - 11:06.
Postad 06 August 2008 - 11:09
Redigerat av ClarkOne, 06 August 2008 - 11:10.
Postad 06 August 2008 - 11:20
Jag har väldiga bildstörningar på Viasat Sport HD. Även en del på Eurosport HD.Fortfarande ingen som kan tala om hurvida dom har problem med bildfrysningar på Viasat Sport HD?, jag vägrar tro att jag är den ende? Det har uppkommit helt plötsligt och jag har inte gjort några förändringar i/på hårdvaran...
Postad 06 August 2008 - 11:21
Jag har väldiga bildstörningar på Viasat Sport HD. Även en del på Eurosport HD.
Och störningarna på Viasat Sport HD yttrar sig genom bildfrysningar stup i ett?
Ljudet ligger kvar men bilden fryser. När det sedan väl släpper blir bilden helt röd någon 10-dels sekund...
Redigerat av ClarkOne, 06 August 2008 - 11:27.
Postad 06 August 2008 - 11:27
Nej, extremt mycket blockinghet i bilden. Och inget ljud för mig. Nu är det ju OS-fotboll på SVT HD, så det blir inte så mycket Viasat Sport HD på ett tagOch störningarna på Viasat Sport HD yttrar sig genom bildfrysningar stup i ett?
Ljudet ligger kvar men bilden fryser.
Postad 06 August 2008 - 11:50
Surt att ha 27 månader bindningstid men de där 15 månaderna small är ändå bara på 39 kr månaden så inte speciellt dyrt att betala av vid eventuell flytt senare.
Beställde måndag morgon, hoppas den hinner komma nu innan helgen
Postad 06 August 2008 - 12:23
Postad 06 August 2008 - 13:35
bilden är fruktansvärt ljus, sen har fotbollsplanen en förmåga att bli väldigt grön på något ljust sett så man ser inte vad de är för något svtHD, eurosport HD är ok discovery HD går inte att se alls på helt katastrofalt dåligt bild, hackar och hoppar hela tiden små pixlar som far runt HD ? yeah right
raz
Redigerat av Unregistered850f6856, 06 August 2008 - 13:39.
Postad 06 August 2008 - 13:50
Jag har en Samsung LE40M86, som jag kört på det analoga nätet ett tag, och blivit äcklad av bildkvaliteten, och irriterad över att comhem tagit bort Discovery från basutbudet.
Så jag köpte en ca 6månader gammal Samsung-box av en polare, och beställde ett obundet Medium 8favoriter, med alla discovery och national geographic kanalerna.
På comhems hemsida lät det som att leveranstiden va superkort, men så i måndags kom första fakturan, men inget programkort så att jag kan börja använda mitt digitaltv. Så jag ringde några gånger och frågade om leveranstiden på programkortet, och det var helt olika svar varje gång, en tjej sa att det kunde ta 2 - 3 dagar efter det att abomenanget realiseras, och att jag har bett om att börja med tvn den 7e augusti. Vilket jag inte har, jag har inte fyllt i något önskat leveransdatum när jag beställt på comhems hemsida. På tisdag så kontaktade jag kundtjänsten och bad dem annulera min beställning, då man ju har ångerrätt enl svensk lag, och jag inte hade fått något programkort.
Såg att abonemanget försvann från "mina tjänster" direkt, och jag frågade personen på comhem om jag kunde gå till en ÅF och teckna ett nytt abb, och få det att fungera på en gång, Det skulle inte vara några problem alls enl honom.
Så då tänkte jag att jag kan ju lika gärna teckna HDpaketet som dom har kampanj på.
Tog mig till Expert här i v-ås, och teknade det hela, fick en box, programkort, och ett löfte om att det skulle funka på en gång, kanon!
Kom hem och kopplade in allt, och det funkade inte alls.. dels så ville inte boxen ta kortet riktigt, men fick lirka med det, men när den väl läste kortet så fick jag ingen bild.
Ringde comhem igen och då konstaterar hon i telefonen att det programkortet jag har fått av expert vid teknande av abonemanget inte ens är aktivt, hon säger att det är ett annat kortnummer, som inte ens liknar mitt som är aktivt, riktigt konstigt tyckte jag, men jag misstänkte veta vad som var felet.. Det var det ursprungliga kortet som dom skickat ut när jag först beställt abbet på deras hemsida och annulerat.
Och det var tydligen helt omöjligt för dom att bara aktivera det kortnumret som jag hade fått av expert, låter jättemärkligt för mig.
Åkte med boxen till expert för utbyte, berättade det hela för dom och dom tyckte det lät jättemärkligt, och ringde i sin tur sin ÅF-support på comhem, och fick samma svar. De hade ingen utbytesbox till mig, skulle inte komma in förns 20e augusti till deras leverantör. Men jag fick låna deras demobox så länge, hade kunnat ta den i utbyte men den va lite repig, så säljaren erbjöd det första alternativet. (Riktigt bra service hos Expert stormarknad f.ö).
Passade på att testa mitt programkort hos mina föräldrar, som jag fått av expert, och det funkar hur bra som helst, alla kanaerlna finns där, förutom HD, då dom har en väldigt gammal box, antar jag.
Kommer hem, testat kortet hos mig i humax-boxen, och det funkar inte alls, samma fel som tidigare.. "Hämtar programinformation" eller något liknande. Annars funkar boxen bättre än den första, lite vitt flimmer här o var när man kör HDMI, dock?
Testar kortet i samsungboxen hos mig, och det funkar utmärkt.. En polare kommer förbi, vi kollar på film på Canal+ tills sent på natten.
Och nu imorse så kommer det nya kortet med posten, stoppar i det i humaxen, sätter igång, och det lyser inget alls på displayen, sätter på tvn, och bilden blinkar bara till, och det lilla man ser är den skärmen som är när man laddar ner uppdatering till boxen, av programvaran alltså. Testar att köra med scart, men samma sak där, just där texten är vid uppdatering är bilden helt utdragen..? Har nu kopplat ur strömmen för att göra en norsk reset, ifall det inte funkar, vad göra?
Orkar inte ringa comhem igen, har den senaste veckan suttit säkert 3timmar totalt i telefonkö, det är inget favoritsätt att tillbringa semestern på.
Hoppas inte historian blivit för utdragen för er, men jag är inte så nöjd med comhem direkt, de verkar ha en väldigt stor variation på kompetens och servicevilja hos sin personal.
/Sami
(edit: startade boxen efter norska reseten, och den funkar ett tag med både scart och hdmi, men efter ett tag börjar den tappa bilden, tvn säger "ingen signal" och liknande. Åker förbi expert och kollar om dom har kvar min gamla box, som verkade funka bättre.)
Redigerat av ChiliPalmer, 06 August 2008 - 14:26.
Postad 06 August 2008 - 14:09
Lång historia .....
Anledningen till att du inte får bild i din humax box är för att du inte har pairat ditt comhem kort med din box, du skall ringa comhem och be dom paira ditt kort mot boxen.
Då får du uppge kortnr, sedan får du uppge boxens serie nr.
Sedan skall du stå på en HD kanal i ca 30 minuter dvs tills du får bild och ljud på kanalen.
Sedan när du har fått det så kan du byta kanal och alla kanaler kommer att fungera på boxen.
Det står även i instruktionerna du får med till boxen att du skall ringa till Comhem och paira den, så det är du som har strulat detta lite sedan du köpte boxen osv hos expert.
Redigerat av MrBurn, 06 August 2008 - 14:14.
Postad 06 August 2008 - 14:32
Anledningen till att du inte får bild i din humax box är för att du inte har pairat ditt comhem kort med din box, du skall ringa comhem och be dom paira ditt kort mot boxen.
Då får du uppge kortnr, sedan får du uppge boxens serie nr.
Sedan skall du stå på en HD kanal i ca 30 minuter dvs tills du får bild och ljud på kanalen.
Sedan när du har fått det så kan du byta kanal och alla kanaler kommer att fungera på boxen.
Det står även i instruktionerna du får med till boxen att du skall ringa till Comhem och paira den, så det är du som har strulat detta lite sedan du köpte boxen osv hos expert.
Jag har pratat med comhems support ett antal ggr, likaså har säljarna på expert ringt dem, och de har bara sagt att jag måste vänta på det nya programkortet, de kan inte paira min box med ett kortnummer jag inte har fått ännu tydligen. För då slutar mitt första kort att fungera helt.
Att jag ska stå på en HDkanal i 30 minuter har ingen av de kanske 10 personer på comhem som jag pratat med sagt något om?
Och i det läget jag sitter i nu med trasig box, är det inte direkt möjligt att stå längre än 10minuter på en kanal utan att den tappar bilden helt. Och blinkar med 5 - 10sekunders intervaller.
Jag kan inte se hur JAG har strulat till det, men tack iaf? (inte så ovanligt bemötande av "forumexperter")
/Sami
Postad 06 August 2008 - 17:33
Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 06 August 2008 - 17:34.
Postad 06 August 2008 - 17:47
Blir så ###### trött på ComHem...
Postad 06 August 2008 - 17:50
Postad 06 August 2008 - 18:53
Gillar att boxen är rätt snabb att navigera med, och epg'n är suverän! So far so good.
Postad 06 August 2008 - 19:41
Wasgo
Postad 07 August 2008 - 08:21
Vad jag hört tar det ca 2,5 sek...
kan nog stämma ganska bra den tiden innan man har bild så att säga, tycker inte den är världens snabbaste direkt
Postad 07 August 2008 - 14:38
Eh vadå försöker dom pracka på dig en hdtv-pvr box som inte ens finns ännu? Jag har fan bett dom att ringa när dom nu lanserar pvr, men inte hört ett jota från dom. Ingen på kundtjänst känner ju till att de kommer en ny box. Kul att comhem inte drar sig för nått utan fortsätter att helt överlägset vara ett av världens mest sämsta företag på att ge information till oss kunder. Enough!
Precis, efter ett tag visade det sig att det inte fanns någon HD PVR, erbjudandet gällde antingen HD-boxen eller en PVR-box utan HD.... Och jag sa redan från början att jag var missnöjd med den nuvarande boxen och säljaren promtar på att denna nya boxen har ny mjukvara och bla bla bla och allt kommer fungera perfekt. Han försökte binda upp mig på 12 månader och sälja mig samma ###### sketbox en gång till!
Hur som helst, han sa att det fanns en HD PVR och att den skulle släppas lite senare, men efter att ha hört honom babbla på om all annan BS så litar jag inte riktigt på hans ord.
Postad 07 August 2008 - 15:13
Eh vadå försöker dom pracka på dig en hdtv-pvr box som inte ens finns ännu? Jag har fan bett dom att ringa när dom nu lanserar pvr, men inte hört ett jota från dom. Ingen på kundtjänst känner ju till att de kommer en ny box. Kul att comhem inte drar sig för nått utan fortsätter att helt överlägset vara ett av världens mest sämsta företag på att ge information till oss kunder. Enough!
Kan bara hålla med om att det är tråkigt att inga officiella kanaler på Com Hem kan berätta vad som försigår, vad är det farliga med det?
För mig är det inte själva "PVR":et i den nya boxen som är det viktigaste, utan snarare att den gamla boxen har trots allt två år på nacken och hur många FW-uppdateringar den än kommer att patchas med så borde den inte komma upp i samma kvalitet som en box som baseras på nyare komponeneter (för att inte tala om den nuvarande boxens något tveksamma exteriöra attribut)...
Postad 07 August 2008 - 16:26
Jahaja, så har då ARN avgjort min anmälan mot CH. Fick fullständigt rätt!
Läs, speciellt, under YRKANDEN M.M., där framgår att ett flertal har/har haft problem, inte ett fåtal som CH påstått.
Även sista stycket under NÄMNDENS BEDÖMNING är intressant, som HDTV abonnent tycker även ARN att man ska kunna ställa en högre kravnivå än "vanliga" konsumenter.
”Allmänna reklamationsnämnden
BESLUT
Änr 2008-1151
……….
NÄMNDENS AVGÖRANDE
Com Hem AB rekommenderas att avhjälpa felen på NNs abonnemang och tillhörande digitalbox utan kostnad för honom.
YRKANDEN M.M.
………..Även ett flertal andra kunder har drabbats av samma fel. Motpartens avhjälpandeförsök har inte hjälpt. Den erbjudna ersättningen kan inte anses tillräcklig.
.……..
NÄMNDENS BEDÖMNING
Det är i ärendet ostridligt att digitalboxen är behäftad med fel som visar sig genom bristande bildkvalitet i den omfattning som NN har beskrivit. Com Hem AB har vidare vidgått att de ej lyckats avhjälpa felen och att bolaget inte kan erbjuda en ersättningsbox av annat fabrikat. Annat har inte hävdats än att den kompensation som utbetalats är tillräcklig i förhållande till de brister som förekommit under perioden som kompensationen avsåg. Com Hem AB är följaktligen ostridigt skyldiga att avhjälpa felen utan kostnad för NN.
En konsument som beställer HDTV-abonnemang kan normalt antas ställa höga krav på bildkvalitet. Det framstår därför som rimligt att anta att de aktuella felen är av väsentlig betydelse för NN. Av Com Hem AB:s yttranden framgår det att det är oklart om och när de kan avhjälpa felen. Nämnden erinrar därför parterna om att för det fall felen inte inom skälig tid (normalt tre veckor) och utan kostnad eller olägenhet för NN är möjliga att avhjälpa torde grund för hävning av avtalet föreligga.”
/ Hasse
Hur stor var ersättningen "som inte anses tillräcklig" och får hur lång tid? Vilket abb?
Postad 07 August 2008 - 18:29
Hur stor var ersättningen "som inte anses tillräcklig" och får hur lång tid? Vilket abb?
Jag satt med halva priset på alla mina abb osv från comhem i ca 5-6månader.
Sedan nu så har jag fått säga upp mitt abb hos comhem och tecknade ett utan bindningstid så att jag kan ta bindningstid osv när HDPVR kommer ut.
Dom erbjöd sig även att köpa tillbaka min box för 2000kr.
Men det var jag inte intresserad av.
Detta tyckte jag var enormt bra gjort av comhem.
Postad 07 August 2008 - 19:18
Domen borde anses som prejudicerande och deras anbud, som jag citerat del av, skall vi alla Humax CXHD-1000C kunder få oss tillsända? Men nu är det ju ComHem så de lär nog inte förstå sådan goodwill.
Postad 07 August 2008 - 19:36
Det jag redovisade i mitt inlägg var ARN's utlåtande, inte hur CH agerat med hänsyn till utlåtandet.
/ Hasse
Postad 07 August 2008 - 19:55
Eurosport HD verkade tyvärr stundtals ha vissa problem med att de interlaceade fälten hamnar fel. Eurosport-logon och vissa andra saker visades korrekt så det kan knappast vara mitt eller com hems fel.Hur var bilden under OS-sändningarna igår?
Inga andra som upptäckt detta?
Postad 07 August 2008 - 21:01
Eftersom jag inte orkar kolla igenom alla 240 sidor här undrar jag om någon vänlig själ här kan lista alla "buggar" och negativa saker som denna boxen inte kan göra. Det jag vet är att det är strul med att koppla boxen genom en förstärkare med hdmi.
Noterade även en lite konstig sak, jag kan se på ALLA kanaler trots att jag bara har abonnemanget Medium 8 Favoriter HD ? Eller det kanske är normalt att man kan se på alla kanaler den/dem första dagarna för att kunderna ska kunna prova kanalerna lite
Postad 07 August 2008 - 21:48
Ni som tycker boxen är snabb på att byta kanaler, har ni ens testat nån annan box? Det tar exakt tre sekunder att få bild från det du tryckt på ch+ etc. Lika segt som den gamla Sagem-boxen jag har. Har en annan Humax-box som är betydligt snabbare. Nån som vet hur lång tid det tar med Samsung-boxen? Tre sekunder är en evighet när man zappar!
Redigerat av Unregistered1ff325c1, 07 August 2008 - 21:49.
Postad 07 August 2008 - 22:41
Postad 08 August 2008 - 09:14
En jäkligt störig grej är att det kommer upp att det finns en ny uppdatering varje gång man sätter igång boxen, det kommer sluta med att man av "misstag" laddar ner den om jag känner mig själv rätt =)
Postad 08 August 2008 - 09:29
raz
Postad 08 August 2008 - 10:55
/Ash
Postad 08 August 2008 - 11:13
Postad 08 August 2008 - 12:28
Om du söker i tråden (eller vis Google) kan du hitta ett inlägg där det står hur uppdateringen stängs av. Jag har ännu inte tagit mig tid att testa och är lika nervös varje gång att jag ska råka ladda ner senaste FW:n och därmed sannolikt förstöra mitt tv-tittande. Om du låter boxen stå på slipper du meddelandet.Jag fick Humax boxen igår och har kopplat in den via HDMI direkt till min Sony KDL-D3500 lcd tv, valde medvetet att inte ladda ner uppdateringarna för att jag läst här på forumet om vissa problem efter detta har gjorts. Föregående inlägg, har ni kört uppdateringarna ?
En jäkligt störig grej är att det kommer upp att det finns en ny uppdatering varje gång man sätter igång boxen, det kommer sluta med att man av "misstag" laddar ner den om jag känner mig själv rätt =)
Postad 08 August 2008 - 13:42
öppna meny --> gå till system --> status --> tryck röd grön gul blå gul grön röd ---> ird to srd ---> av aktivera dynamisk updatering
detta ska tydligen funka, provar när jag kommer hem...
Postad 08 August 2008 - 14:24
ARN tar Comhem i örat för strulande hdtv-box
Uppdaterad 2008-08-08 15:19
Fixa kundens digitalbox bums - eller låt honom häva avtalet. Det är kontentan i ett utlåtande från Allmänna Reklamationsnämnden angående en Comhem-kunds ständigt strulande hdtv-box.
Och den klagande boxinnehavaren är inte ensam om att ha haft långvariga problem med Comhems box.
I maj 2007 beställde kunden, som nu fått stöd av Allmänna Reklamationsnämnden, en hdtv-box med abonnemang från Comhem. Sedan dess har problemen varit många.
Bland annat har enfärgade bakgrunder visat "pixliga" färgsskiftningar på vissa tv-kanaler, skriver mannen i sin inlaga till ARN. Detta har fortsatt, trots byte till en ny box samt uppdateringar från Comhem.
Och han tycks inte vara ensam om sina hdtv-problem. En diskussionstråd på minhembio.com, till exempel, ägnas helt åt Comhems hdtv-box, om huruvida missnöjda användare borde vända till ARN och klaga och om hur många hundralappar vissa användare har lyckats få i kompensation för det ständiga strulet.
ARN-handläggaren Jan Sigfrid, som har handlagt ärendet i fråga, säger också att han för närvarande har ytterligare två nästan identiska Comhem-ärenden på sitt bord.
I det nu aktuella fallet kräver kunden att antingen få sin digitalbox fixad - eller att få en liknande produkt av annat fabrikat från Comhem. Det senare har företaget sagt nej till - bolaget distribuerar inte boxar av andra märken.
I sitt beslut skriver ARN att Comhem är "ostridigt skyldiga att avhjälpa felen" för kunden utan att det ska kosta denne något. Nämnden skriver också att företaget ska avhjälpa kundens fel inom "skälig tid", i normalfallet tre veckor. Om så inte sker har kunden rätt att utan kostnad häva avtalet med Comhem.
Comhem, som har valt att svara på di.se:s frågor skriftligen, medger att problem med hdtv-boxen har funnits. Felen, skriver Peter Holm som är produktchef för tv på Comhem, är nu åtgärdade genom uppdateringar av programvaran. Men "några enstaka kunder" upplever fortfarande att de har problem, skriver han.
"Vi gör allt vad vi kan för att komma tillrätta med detta. Det stora flertalet av våra kunder är nöjda med tjänsten och uppskattar den bildskärpa som hdtv ger."
Produktchefen skriver också att hdtv-tjänsten kontinuerligt uppdateras, att "kundens tv-upplevelse beror på flera saker" och att alla som upplever störningar kan vända sig till kundservice för att få problemen åtgärdade.
LISEN FORSBERG
Publicerad 2008-08-08 15:16
Uppdaterad 2008-08-08 15:19
Postad 08 August 2008 - 15:38
Hur kan det komma sig att ARN bara har 3 anmälningar på sitt bord?? När den här tråden är så lång.
Det är ju bara att reklamera skriftligen och sen ge fan i att betala fakturorna.
Postad 08 August 2008 - 15:49
Vad jag inte fattar är att folk sitter och pröjsar sina abonnemang år ut och år in fastän det är så mycket strul.
Anledning är väl bristen på alternativ. Jag tycker inte att boxen är perfekt, men den är ändå det bästa alternativet som finns för mig. Om jag säger upp mitt abonnemang och skickar tillbaks boxen så sitter jag ju här utan HDTV överhuvudtaget, hur kul är det?
Att tråden är så lång beror förutom problemen på att samma människor har postat och ältat samma saker om och om igen.
Postad 08 August 2008 - 16:42
Har nu firmware 1.00.10, allting fungerar klockrent så känns inte som någon anledning att uppdatera.
Postad 08 August 2008 - 18:48
Och vilka buggar har den senaste? Hur gör man för att nedgradera firmware version?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
1
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction!
3 filmer
24 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?