VT-50 kommer inte heller klara det. När 4K kommer blir du varse det. Det kommer som vanligt att finnas mellanstegsmodeller som kommer kallas 4K-ready. Ska man gissa så börjar nog det dyka upp modeller om en två tre år. Svindyra förstås.

* Officiell tråd - Pioneer G9
Startad av
The Blackening
, feb 01 2008 23:03
7510 svar till detta ämne
39 relaterade trådar
Postad 11 mars 2012 - 09:38 VT-50 kommer inte heller klara det. När 4K kommer blir du varse det. Det kommer som vanligt att finnas mellanstegsmodeller som kommer kallas 4K-ready. Ska man gissa så börjar nog det dyka upp modeller om en två tre år. Svindyra förstås. ![]() Postad 12 mars 2012 - 10:06
Tjena Perra, har Pm:at dig angående ISF-kalibrering av min Pioneer KRP-500 M. Känner att det är dags nu, orkar inte sitta och pilla med (felaktiga) inställningar själv längre... ![]() Postad 12 mars 2012 - 17:27 ![]() Postad 12 mars 2012 - 20:15
Absolut! Egentligen borde jag gjort detta låååångt tidigare men har på ngt (dumt) sätt trott att inställningarna man hittar på nätet bör fungera lika bra som en ISF-kalibrering... ![]() Hoppas bara det är värt 4000 spänn... Postad 12 mars 2012 - 20:47 Perfekta färger, djup svärta och framförallt ett bra tryck i bilden. Allt sammantaget blev djupet i bilden mkt bättre, ett mer användbart och bekvämt 3d-djup än vad en 3D-tv med glasögon ger. ![]() Postad 12 mars 2012 - 21:41
Låter onekligen lovande! Vem/vilket företag var det som utförde kalibreringen och vilket AV-läge användes (ISF-day, night, pure?) Ska bli grymt spännande att se resultatet på min 500 Krp-m, hoppas Perra hör av sig snart... :-) Postad 12 mars 2012 - 23:01
Cool! Jag kommer få hjälp av Perra om ca en månad, ska bli jäkligt kul att se vad han kan åstadkomma för underverk med min kära KURO! ![]() Postad 13 mars 2012 - 14:39
fick tips av en polare som äger en G9a och han sa att en kunnig kille på MHB snackade om att VT30 var bättre än hans G9a på alla punkter utom svärtan. detta hade jag väldigt svårt att tro på. jag letade ny TV i somras och var helt inne på att köpa mig en VT30 tills jag upptäckte det här med posterization som Vt30 led väldigt mycket av. har kollat på 3-4 st i butik och 1st hemma hos en annan kompis. ALLA har lidit av dettta fenomen MEN med min polares Kuro G9 har jag inte sett något liknande. då blir jag lite fundersam hur du kan komma till slutsats att VT30 har ett bättre flyt? för flyt och rörelsehantering måste ju gå under samma. eller har jag fel? har du själv upplevt detta fenomen med VT30? själv köpte jag en Samsung PS51D8005 bara för detta då denna inte lider alls lika mycket av posterization (fast är sämre på andra punkter) för er som inte vet vad jag pratar om kan klicka på denna länk som förklarar vad det är http://en.wikipedia....i/Posterization Postad 13 mars 2012 - 15:32 Kanske jag missuppfattar dig men posterization har väl inget med flyt och rörelsehantering att göra utan snarare vilket färgdjup som hanteras(?). Jämför med en datorskärm som du visar en JPG-bild med tex en solnedgång på. Skiftar du mellan 16/32 bitars färgdjup så får du ofta klart synlig posterization i 16-bitarsläget men flytande och fina färgövergångar i 32-bitsläge. Postad 13 mars 2012 - 16:17
nej för det är just i rörelse som detta visar sig. man ser det tydligt i ansikten när dem rör sig. Postad 13 mars 2012 - 17:21
Möjligt att det syns tydligare då pga hanteringen av datat inte hinner med. Men posterization i sig har inget med flyt och rörelsehantering att göra.
Postad 13 mars 2012 - 20:20
ok men det syns när det rör sig. vet inte om det är exakt posterization det heter men det är exakt så det ser ut. tro det även kan kallas false contouring. Postad 15 mars 2012 - 00:53
Hej, Jag har själv haft Pioneer G8, G9 samt Panasonic G20, GT20, V20, VT20 samt VT30 Jag vet vad du menar, men håller inte riktigt med. Jag jobbar med kalibrering, bildkvalitet och bildteknik samt ser dagligen dessa skärmar - och är väl medveten om olika typer av problem och svagheter. Kul att du har hittat en skärm du gillar, men det är en subjektiv åsikt - de parametrar jag bedömmer efter är det inte. Det handlar om vilken skärm som ligger närmast det som enligt standarder är korrekt. Fosforlagg är en typ av bildartefakt som beror av en hel del olika faktorer. Pioneer lider istället svårt av dietheringbrus samt har en gammakurva som inte kan återge lågdagrar lika korrekt som tex VT30 - vad är bättre eller sämre? Det finns svagheter hos den skärm du har valt, och för dig är de acceptabla - innebär de att den skärmen är bättre än alla andra, eller var det den som passade dig bäst? Vad gäller tex Panasonic så finns även flera inställningar, samt ny mjukvara, som tar bort, eller minimerar fosforlagg. Testa dessa nästa gång ![]() Med vänlig hälsning, Pär Postad 15 mars 2012 - 10:04 Postad 21 mars 2012 - 12:09 Kostar det verkligen 4000:-?? JAg är jävligt sugen på att göra detta också, Någon som vet vem som utför ISF kalibrering i Göteborgsområdet? Postad 29 mars 2012 - 15:01 ![]() Själv har jag en Pioneer KRP-600A som är inne på sitt fjärde år nu och fungerar precis lika bra nu som när jag köpte den, inte varit några som helst problem med denna skärm och jag är lika nöjd nu som då. Syrran övertog min gamla Pioneer PDP-506XDE som är inne på sitt sjunde år nu och den funkar oxå precis lika bra som när jag köpte den, även om bilden på den kanske får en att önska lite mer nu... Redigerat av Zero, 29 mars 2012 - 15:01. Postad 29 mars 2012 - 15:51 Eller hur man kommer in i service menyn? Redigerat av Unregistered9bd84919, 30 mars 2012 - 22:06. Postad 08 april 2012 - 08:46 ![]() Postad 19 april 2012 - 16:17 Är det någon som vet om G9 är klar för HDCP? Jag kollade med Pioneer support för jag trodde att man eventuellt var tvungen att uppgradera TV'n men de säger att det skall vara OK. Är det någon här som har haft liknande problem eller vet vad man kan göra åt det? Postad 19 april 2012 - 21:41 Teven har DVB-T och inte DVB-T2. Jag studerar 70% av veckodagarna och vill inte teckna HD-abbonemang med andra ord och jag vill INTE heller ha en extern BOX för att se SDTV / Digitaltv. Frågan är alltså: Kan jag se SDTV på pioneer utan att koppla in en box? Den har DVB-T men inte T2 och den är 6 år gammal! och fotnot: Går det ens med box? Postad 21 april 2012 - 15:11
De kanaler som kräver DVB-T2 mottagare kan du naturligtvis inte se utan extern box. Och varför skulle det inte gå med box som var din sista fråga? Går väl med vilken tv som helst. /Fredrik Postad 21 april 2012 - 16:10 Postad 26 april 2012 - 00:40 Mpeg 4 är nog det större problemet då det finns ett gäng sd betalkanaler hos boxer som sänder i det. Men alla gratis kanaler i boxer kan du se och många av betalkanalerna. Postad 26 april 2012 - 09:06 ![]() Första intrycket efter kalibrering var dock lite blandat då mina tidigare inställningar varit för "varma/röda" och därför tyckte jag först att bilden såg alldeles för grön ut, nästan lite "Matrix"-liknande... Efter en stund vande sig dock mina ögon och idag är jag banne mig SUPERNÖJD!! Både färger och skärpa ser klockrena ut - MEN den största förbättringen är att jag ser så sjukt mycket fler detaljer i mörka scener/lågdagrar - utan att tappa nämnvärt i svärta! Satte på Watchmen BD från min Oppo i går kväll (dimmad belysning) och det var så fantastiskt skönt att slippa bekymra sig om "black-crush/tappade detaljer i lågdagrar" och inte behöva sträcka sig efter kontrollen för att försöka "korrigera" detta. Bara det är fanimej värt pengarna = att kunna njuta av filmer så som de tänkt att visas + att inte fippla med några fler inställningar. Så. Jäkla. Skönt. T o m min Comhem-box visar upp en grymt trevlig bild nu, Champions League-semin mellan Bayern och Real i TV3 HD såg t ex fantastiskt fin ut (även om fel lag vann... hehe ![]() Som slutsats kan jag säga såhär:mina tidigare, egna, inställningar som jag endast mätt "med mina ögon" + DVE + hämtade värden från diverse webbplatser (AVS Forum och liknande), såg rent ut sagt FÖRJÄVLIGA ut i mätningarna/Calman. Speciellt färgerna som var helt galna med extremt övermättade nyanser av rött och blått. Perra visade också upp en del bilder på tidigare jobb där han hade kalibrerat ett gäng identiska Panasonic plasmor där mätningarna och inställningarna i slutändan blev HELT olika från skärm till skärm. Vilket gjorde det så mycket lättare för mig att äntligen förstå hela grejen med att proffskalibrera sin skärm: Det går helt enkelt inte att få till en korrekt bild utan riktigt bra mätinstrument pga att ens ögon lurar en HELA tiden. Vad jag tyckte såg bra och korrekt ut innan kalibrering, ser alldeles för mättat, rött och blått ut idag och kan inte på långa vägar mäta sig med den bild som Perra tagit fram. Dessutom skiljer sig i princip alla skärmar oavsett om det är samma modell eller inte, så att sitta och leta på nätet efter D-nices eller Bumtious "referensvärden för en KRP 500-M" är egentligen ganska meningslöst, då dessa troligtvis inte alls kommer fungera speciellt bra till just min skärm. Så, för er som är bildintresserade och vill ha ut det mesta av er Pio rekommenderar jag definitivt en ISF-kalibrering. För mig personligen känns det faktiskt som att jag fått en helt ny TV och det är inte illa med tanke på att den har över 3,5 år på nacken nu. ![]() Och ett stort tack till Perra, hoppas vi håller kontakten och att du kan åta dig fler uppdrag när det vankas nytt hemmabiorum om något år eller två.... ![]() Postad 26 april 2012 - 18:18 Kan inte annat än hålla med. Jag fick också en aha-ny-upplevelse av min nästan på dagen 3 år gamla 6090H då Perra kalibrerade. Postad 26 april 2012 - 18:57
Jäkligt kul att höra, ingen av er som har lite bilder på hur stor skillnaden på bild före/efter? Har en KRP-500A hemma som kanske får en sådan kalibrering i framtiden... Postad 27 april 2012 - 18:36 Någon som vet vart man kan vända sig när tv:n(5090) börjat tjuta?! Finns det någon repratör i sthlms trakten som servar pioneer?! Ljudnivån är emellanåt olidlig! Häls Z Postad 27 april 2012 - 18:56 Häls Z Postad 17 maj 2012 - 18:23 Började nere i höger hörne och har spridit sig över hela panelen. Pioneer kissar på oss och hävdar att det är slitafe. trots att det finns flera punkter som motbevisar detta. Postad 18 maj 2012 - 15:02 I dessa forum har detta diskuterast länge: http://www.avsforum....d.php?t=1361871 http://www.avforums....t-blacks-5.html De verkar de senaste dagarna kommit på lösning, men allt innebär att gå in i service menyn och ändra volten. Har även pratat med perra om detta han skulle kolla om han kunde få fram mer information. Redigerat av DaddyCool, 18 maj 2012 - 15:03. Postad 18 maj 2012 - 18:31 Maila Pio om detta. visserligen svarar de med samma besked till alla, men det verkar som sagt gå att justera. Då är det enligt mig fel i deras mjukvara. Fick kontakt med en på assist service ang detta problem. mycket trevlig kille. Han verkade bli väldigt nyfiken på detta och har kontaktat pio i belgien. Postad 18 maj 2012 - 20:01 Postad 20 maj 2012 - 17:22 Postad 20 maj 2012 - 17:56 Intressant att fler och fler får detta rödstick. Ännu mer intressant hur pio hanterar detta ärende. Postad 20 maj 2012 - 18:56 Postad 20 maj 2012 - 19:06 Postad 21 maj 2012 - 05:39 Min polares teve har samma rödstick i svärtan. Jag försökte ta bort rödsticket med hjälp av att dra ner R-cut(eller vad den heter på pio:s teve), men det hjälpte inte. Jag kommer att bli extremt förvånad om svenska servicekillar kommer åtgärda detta då Pioneer tycker att det är "normalt". Vi får hoppas på det bästa. Annars blir det servicemenyn nästa. Dock har d-nice varnat för att den återfunna svärtan via voltjusteringen kommer bli sämre igen. Men jag förstår de som justerar sin teve. Rödsticket är jobbigt. Redigerat av Unregistered1fef72f3, 21 maj 2012 - 05:40. Postad 21 maj 2012 - 08:16 Hi guys I have finally managed to have a long discussion with the senior engineer at Pio UK Those of you suffering there appears to be little that done. As we know they are not manufacturing anymore. They have no R&D department any more, they have no on going manufacturing capability any more. So even if it could be dealt with, no one is there to work on it. Unlike other manufacturers that keep producing firmware up dates Pioneer have only done this occasionally. Once on 9g once on 6g because the sets always worked properly. I've been to visit a few of these sets as as d-nice in the states says the vast majority are NOT really showing red, it is the filter. There is still not set on the market that idles as low as these sets do, (local dimming is not idling level) what was done was ground breaking and still is. Taking the brightness up a couple of notches cures things on sets exhibiting red, and is still below 8g levels. Panasonic sets have always idled with a green push and the new ones have a reddish blue tint (probably the filter) There will be something published soon on Pioneers web site in the FAQ section about the issue and how they expect all sets as they age not to behave as when they were new, as is the case with all sets. Thats the way it's always been since CRT days. Crts lost focus, colour changed as they aged along with all sorts of other issues. Lcds have their own ageing issues. I have applied some of the suggested fixes to one that had the issue and the resulting side effects were the same as I witnessed on my own as posted earlier. IT IS NOT A FIX and will seriously damage and reduce the life of the panel They know full well if the panel has been messed with and you will invalidate you warranty. What he did say is anyone doing a reset WILL start to experience serious issues after a few months. The same with even the slightest change to the set voltages of your set. AND THOSE settings ARE UNIQUE TO YOUR SET. Doesn't matter how someone else's maybe set. A default setting of 128 that certain settings have will be a linked to other settings elsewhere.These voltages are very sensitive and they way these panels are driven, controlled and monitored by the electronics and the software is complex as still has not been matched by any other manufacturer. The sets are designed to be viewed as all direct lit monitors are, and that is not in total darkness. Allegedly they have had action against them. I do not know any results of these alleged actions but he said the company is very confident and comfortable with its defence. They are well aware of what is being said on forums around the world and it is a problem in very few sets. They have spares to deal with faults that stop the products working outside of certain tolerances, but products within these tolerances are deemed to be within spec. (Legally). That is the same as it is with any product you buy such as cars, clothes, or any thing else you buy. That's it, what anyone here chooses to do is up to them and I'm genuinely sorry that is the news. Japan calls the shots and the company is simply not the same company it was 4 years ago. Does not have a plasma division anymore. B Ja vad ska man säga? Finns inte mycket att göra med andra ord. Postad 21 maj 2012 - 11:10 Konstigt att de nämnar slitage. Verkar som vissa har haft detta sedan dag ett. Har inte sett någon annan plasma i denna prisklass bli så dålig efter så kort tid. I och med hur de har hanterat detta var detta den sista Pioneer produkt jag köpt. De säger att spänningarna är helt unika för skärmen. Tittar man i service manualen finns det spann där spänningarna ska ligga på. Hur gör en servicefirma när de byter panel? De har garanterat inte likadan utrustning som fanns i linorna där panelerna tillverkades. Postad 21 maj 2012 - 13:06
Precis, för mig låter det som ren skrämselpropaganda. Men det bygger väl på att de ska slippa ta ansvar. Självklart måste det gå att justera någon volt-parameter utan att skärmen tar skada. Dock hade man ju velat slippa göra detta själv då man inte har någon aning om vad man gör ![]() Postad 21 maj 2012 - 17:41 Postad 22 maj 2012 - 02:47 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |