ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 18 August 2008 - 18:11
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Har du kollat på SVT HD under OS? Suverän bild tycker jag. Har aldrig sett något bättre på SVT HD vilket bara bekräftar att det inte har så mycket med boxen att göra utan mera med hur bra källmaterialet är.
Jorå, har sett både invingning o annat o håller med om att bilden har varit suverän. OS bjuder på mycket i HD när det annars inte alltid är äkta HD på SVT HD. Men det slår inte bilden från BD eller HDDVD  Inte allt på NGC HD är i HD heller, de blandar friskt med gamla dokumentärsnuttar som ibland inte ser vidare ut. Men mycket av naturprogrammen har otroligt bra bild.
Redigerat av Unregistered4e1812ee, 18 August 2008 - 18:16.
Postad 18 August 2008 - 20:00
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Har inte sett mycket på Viasat Sport HD under sommaren, men i våras fanns det ju upprepade bildstörningar på kanalen. Jag felanmälde då. Jag tycker du ska felanmäla, lättast på deras hemsida så slipper man telefonkön... Ange signalstyrka och kvalité, annars kommer den frågan i retur direkt.
Har loggat fel på Comhems hemsida, skickat mail till kundrelationer, enda jag inte gjort är att ringa, men jag vägrar sitta i en timmes kö till deras betalnummer, speciellt som man vet att enda svaret blir goddag yxskaft varianter. Har inte fått något svar om huruvida de ens är medvetna om felet. Ska ta och leta reda på något sätt att kontakta Viasat, antingen är ju felet hos dem eller så borde de ha intresse av att Comhem misshandlar deras produkt.
Postad 18 August 2008 - 20:37
tomas_we
-
tomas_we
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Jag har skaffat denna box med HD paketet. Är riktigt nöjd än sålänge iaf.
Fråga. Jag har bara två hål i väggen o inte tre som vanliga ComHem användare. Detta gör att man egentligen inte ska knna se på HD kanaler från CH.
Nu prövade jag ändå och det visar sig att jag får bild på SVT, NGC, Viasat Sport, TV1000. Alla i HD.
Frågan är om det finns nån som vet nån "grej" man kan göra för att se de andra kanalerna (främst Canal+).
Typ antennförstärkare etc...
Nån som vet eller har tips??
MVH
Postad 18 August 2008 - 20:46
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlägg
Fråga. Jag har bara två hål i väggen o inte tre som vanliga ComHem användare. Detta gör att man egentligen inte ska knna se på HD kanaler från CH.
Nu prövade jag ändå och det visar sig att jag får bild på SVT, NGC, Viasat Sport, TV1000. Alla i HD.
Frågan är om det finns nån som vet nån "grej" man kan göra för att se de andra kanalerna (främst Canal+). Typ antennförstärkare etc...
Vad har du för signalstyrka på SVT HD? Jag hade två hål i ett års tid med bra HD bild på SVT HD och Canal+HD. Tror jag hade samma styrka 53% då som nu med 3 hål.
Postad 18 August 2008 - 20:53
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlägg
Jorå, har sett både invingning o annat o håller med om att bilden har varit suverän. OS bjuder på mycket i HD när det annars inte alltid är äkta HD på SVT HD. Men det slår inte bilden från BD eller HDDVD Inte allt på NGC HD är i HD heller, de blandar friskt med gamla dokumentärsnuttar som ibland inte ser vidare ut. Men mycket av naturprogrammen har otroligt bra bild.
På Canal+HD är det verkligen mixad kvalitet. Igår var det "Tyst Vittne" med Harrison Ford och det är nog den grynigaste och sämsta kvalitet jag sett på Canal+HD!
Postad 19 August 2008 - 10:08
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag fick erbjudande idag från Com Hem angående 8 Favoriter HD. Har tidigare avvaktat p.g.a alla buggar med boxen men det verkar på de senaste inläggen att det lugnat ner sig. Frågan är enkel:
*Är det rekommendabelt att slå till eller bör man vänta ytterligare?
Det faktum att National Geographic HD anlänt till Com Hem gör det intressant då det är den kanalen samt Discovery som är mest intressant för min del.
Postad 19 August 2008 - 11:00
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1570 inlägg
Jag fick erbjudande idag från Com Hem angående 8 Favoriter HD. Har tidigare avvaktat p.g.a alla buggar med boxen men det verkar på de senaste inläggen att det lugnat ner sig. Frågan är enkel:
Det faktum att National Geographic HD anlänt till Com Hem gör det intressant då det är den kanalen samt Discovery som är mest intressant för min del.
Jag rekommenderar att då slår till, framför allt om du har för avsikt att köra box - Tv utan förstärkare. Ångrar du dig inom två veckor kan du sannolikt häva köpet utan större problem. Discovery är OK. NG är stundtals bra, men ibland äldre mtrl som inte är lika bra. Bäst annars f n är Eurosport HD, Viasat sport HD o SvTV HD (OS-sändingarna) Jag fick erbjudande idag från Com Hem angående 8 Favoriter HD. Har tidigare avvaktat p.g.a alla buggar med boxen men det verkar på de senaste inläggen att det lugnat ner sig. Frågan är enkel:
Jag rekommenderar att då slår till, framför allt om du har för avsikt att köra box - Tv utan förstärkare. Ångrar du dig inom två veckor kan du sannolikt häva köpet utan större problem. Discovery är OK. NG är stundtals bra, men ibland äldre mtrl som inte är lika bra. Bäst annars f n är Eurosport HD, Viasat sport HD o SvTV HD (OS-sändingarna)
Postad 19 August 2008 - 11:10
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag kör via förstärkare, d.v.s boxen skickar ut ljudet optiskt till receivern och bilden kommer jag att skicka över via HDMI. Jag kör alltså inte ut ljudet via TVn utan alltid via förstärkaren. Är det fortfarande tekniska problem med ljudöverföringen via optisk kabel?
Finns det inga problem i den vägen lär jag slå till senare idag.
Postad 19 August 2008 - 11:34
Leanderzon
-
Leanderzon
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Har Eurosport HD samma tablå som Eurosport 1?
Postad 19 August 2008 - 11:57
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Jag kör via förstärkare, d.v.s boxen skickar ut ljudet optiskt till receivern och bilden kommer jag att skicka över via HDMI. Jag kör alltså inte ut ljudet via TVn utan alltid via förstärkaren. Är det fortfarande tekniska problem med ljudöverföringen via optisk kabel?
Finns det inga problem i den vägen lär jag slå till senare idag.
Kör själv med denna typ av koppling och har inte märkt några problem. Har egentligen bara två problem med boxen just nu, Viasat Sport HD går inte att titta på pga tidigare nämnda bildfrysningar och apparaten verkar inte hantera att man bryter strömmen utan att gå ner i standby, om jag gör detta så kommer inte bilden tillbaka utan det blir bara myrornas krig. Det löses genom att gå ner i standby och starta upp igen. Lätt irreterande då jag stänger av strömmen till hela hemmabion via fjärr och vill slippa extra knapptryckningar. Angående Eurosport så har HD samma tablå som "1:an".
Postad 19 August 2008 - 13:43
Paganmoon
-
Paganmoon
-
Beroende
-
-
1111 inlägg
Fråga:
Har sen ett tag tillbaka märkt en grej när jag kollar sport i HD (speciellt nu iom OS). När dom kör Slowmotion replay så flimrar det rejält i bilden. Bara just dom bitar dom kör riiiiktigt långsamt, hela bilden blir ljus/mörk flera gånger i sekunden.
Har detta med boxen att göra, eller är det LCD TV:n som strular i dom bitarna?
Har förövrigt inga sånna problem med nån annan sorts input, eller med SD sändningar som det görs samma med (SD sändingar som kör ultra-slowmotion replay).
/P
Postad 19 August 2008 - 14:12
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Någon som vet var man kan hitta tablå för National Geographic HD, gärna för några veckor framåt ? Har hittat tablåer för vanliga NG, men den kanalen har ju en annan programtablå mot vad HD kanalen har.
Redigerat av Unregistered4e1812ee, 19 August 2008 - 14:13.
Postad 19 August 2008 - 15:23
maarw
-
maarw
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Har loggat fel på Comhems hemsida, skickat mail till kundrelationer, enda jag inte gjort är att ringa, men jag vägrar sitta i en timmes kö till deras betalnummer, speciellt som man vet att enda svaret blir goddag yxskaft varianter. Har inte fått något svar om huruvida de ens är medvetna om felet.
Ska ta och leta reda på något sätt att kontakta Viasat, antingen är ju felet hos dem eller så borde de ha intresse av att Comhem misshandlar deras produkt.
Felanmälde via webformuläret i går..... ingen reaktion så här långt. Att jag inte är ensam om problemet är väl en liten tröst, då är det iaf inte mina prylar som strular.
Postad 19 August 2008 - 15:51
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Har sen ett tag tillbaka märkt en grej när jag kollar sport i HD (speciellt nu iom OS). När dom kör Slowmotion replay så flimrar det rejält i bilden. Bara just dom bitar dom kör riiiiktigt långsamt, hela bilden blir ljus/mörk flera gånger i sekunden.
Har detta med boxen att göra, eller är det LCD TV:n som strular i dom bitarna? Har förövrigt inga sånna problem med nån annan sorts input, eller med SD sändningar som det görs samma med (SD sändingar som kör ultra-slowmotion replay).
Jag har noterat samma fenomen, det är bara i de riktigt långsamma slowmotion-visningarna. Det ser ut som när man på tv filmar en tv-bild ungefär. Vet inte vad det beror på, men jag tvivlar på att det är våra tv-apparaters fel, jag har plasma.
Postad 19 August 2008 - 18:16
peterstrom
-
peterstrom
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej!
Tänkte bidra lite med mina egna erfarenheter gällande CH och denna Box. Om någon har skrivit detta tidigare får jag ursäkta eftersom jag inte läst igenom alla inlägg på de 250 sidorna...
För det första så hade jag Canal+ Total inklusive Canal+HD i över ett år med två hål i väggen utan problem då jag köpt boxen och tecknat abonnemang hos Expert som inte brydde sig om ifall jag hade två eller tre hål i väggen.
Jag hade kollat runt innan och till slut fått kontakt med en tekniker på CH för att avgöra skillnaden mellan två och tre hål. Enligt honom är det avgörande om nätet utanför fastigheten var "tripple play" (Lite osäker på om det heter så) (Vilket vårat nya villaområde hade) samt att vid tre hål i väggen är ett returfilter borttaget. Alltså så brydde jag mig inte om att uppgradera från två till tre hål då bredband inte är aktuellt via kabel.
När sedan Canal+HD slutade fungera för ett antal månader sedan kom problemen:
- "Har du inte tre hål i väggen kan du inte ha HD-box och ett HD abonnemang och därför kan jag inte lägga en felanmälan"...
- "Men det har ju fungerat i över ett år".
- "Ja men det ska inte fungera".
Alltså så var jag tvingad att uppgradera till tre hål vilket kostade en lusentapp, när snubben var här konstaterade han att signalen var alldeles för hög vilket gjorde att jag inte kunde se kanalen (Ibland bara skitbild med mycket grönt inslag men för det mesta det beryktade "ingen eller svag signal").
Efter det så är kvalitén på bilden ibland dålig och jag har märkt att förstärkaren jag har i huset som jag kan justera styrkan på signalen med är oumbärlig. Ibland är styrkan nere i 60% och ibland så stark att HD kanalerna inte fungerar alls ("ingen eller svag signal"). Skulle jag ringa ut CH varje gång signalen in i huset behöver justeras så skulle jag inte görat annat. Enligt insatta personer så beror det på värme/kyla och framförallt solen som gör att plåtskåpen ute i gatan skiftar väldigt mycket i temperatur vilket gör att förstärkarna strular.
Förutom att styrkan på signalen i huset varierar är jag väldigt nöjd med boxen, det enda som irriterar mig är att TEXT-TV ballar ur med felet "NO TELETEXT" vilket kräver omstart (Hoppas att ni som har det felet också rapporterar in det). Felet upptäckte jag först efter senaste firmwaret (17?), men andra inlägg såger att det uppstått tidigare.
ÖSK rockar fett.. Speciellt i HD!
Postad 19 August 2008 - 21:10
xobos
-
xobos
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Om man går in på tex El-giganten och köper en box får man den för 1kr då? Om du nu är så får man tjänsten inkopplad samma dag?
/xobos
Postad 19 August 2008 - 21:42
Unregistered82c4c0a2
-
Unregistered82c4c0a2
-
Rookie
-
7 inlägg
Om man går in på tex El-giganten och köper en box får man den för 1kr då? Om du nu är så får man tjänsten inkopplad samma dag?
/xobos
xobos Svaret är ja på dina båda frågor..... //semlan41
Postad 19 August 2008 - 22:31
Leanderzon
-
Leanderzon
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Har alla här den senaste firmwaren? Är det den som fungerar bäst?
Postad 19 August 2008 - 22:51
Unregistered1552
-
Unregistered1552
-
Beroende
-
-
1156 inlägg
Hej,
Frågan kan redan vara besvarad, men med tanke på de ca 350 sidorna ställer jag frågan på nytt i så fall.
Vad är skillnaden på antennkabeln som följer med, som det står att man "måste" ha, och en vanlig antennkabel?
Tack
Postad 19 August 2008 - 22:54
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Har alla här den senaste firmwaren? Är det den som fungerar bäst?
den senaste funkar bättre men inte om du har reciver och lopar hdmi kabeln genom den annars kommer en ny fw i september
Postad 19 August 2008 - 23:04
Knisse
-
Knisse
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej,
Frågan kan redan vara besvarad, men med tanke på de ca 350 sidorna ställer jag frågan på nytt i så fall. Vad är skillnaden på antennkabeln som följer med, som det står att man "måste" ha, och en vanlig antennkabel?
Tack
Hej! Den man "måste ha" har en Galvanisk avskiljare (klump i ändan) som hindrar överspänning och som ger en isolation för att skilja antennjord från apparatjord. En så'n rackare kan faktiskt medföra sämre ljud sägs det. Bäst är att ha denna galvaniska avskiljare redan i uttaget. De' me' tre hål i väggen. Comhem har så'na men är rätt ogina med att installera dem. Å andra sidan; Vad är det som Comhem inte är ogina me'?
Postad 19 August 2008 - 23:30
Leanderzon
-
Leanderzon
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Hej!
Den man "måste ha" har en Galvanisk avskiljare (klump i ändan) som hindrar överspänning och som ger en isolation för att skilja antennjord från apparatjord.
En så'n rackare kan faktiskt medföra sämre ljud sägs det.
Bäst är att ha denna galvaniska avskiljare redan i uttaget. De' me' tre hål i väggen. Comhem har så'na men är rätt ogina med att installera dem.
Å andra sidan; Vad är det som Comhem inte är ogina me'?
Så om jag förstår det rätt, har man tre hål i väggen räcker det med en vanlig antennsladd?
Postad 20 August 2008 - 06:23
guth
-
guth
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Har detta med boxen att göra, eller är det LCD TV:n som strular i dom bitarna? Har förövrigt inga sånna problem med nån annan sorts input, eller med SD sändningar som det görs samma med (SD sändingar som kör ultra-slowmotion replay).
Det beror sannolikt på att filmkameran fångar upp blinkningar från belysningen i OS-arenan. Lampor blinkar nämligen oftast lite i dubbla strömfrekvensen. Jag tror inte det beror på något i vår ände. Men om du inte upplever detta problem i SD-sändningarna så har jag ingen förklaring. Edit: Det du såg på SD-sändningen kanske var dagtid, utomhus? Då behövs ju ingen belysning. Och solen blinkar inte.
Redigerat av guth, 20 August 2008 - 06:28.
Postad 20 August 2008 - 06:26
Kapten Zoom
-
Kapten Zoom
-
Användare
-
-
111 inlägg
Förutom att styrkan på signalen i huset varierar är jag väldigt nöjd med boxen, det enda som irriterar mig är att TEXT-TV ballar ur med felet "NO TELETEXT" vilket kräver omstart (Hoppas att ni som har det felet också rapporterar in det). Felet upptäckte jag först efter senaste firmwaret (17?), men andra inlägg såger att det uppstått tidigare.
ÖSK rockar fett.. Speciellt i HD!
Ah, tack för den! Undrade just vad fan som hänt. Kunde ha svurit på att jag hade text-tv tidigare... Det är bara att boota om boxen alltså. :-)
Postad 20 August 2008 - 07:30
Unregistered1552
-
Unregistered1552
-
Beroende
-
-
1156 inlägg
Hej!
Den man "måste ha" har en Galvanisk avskiljare (klump i ändan) som hindrar överspänning och som ger en isolation för att skilja antennjord från apparatjord.
En så'n rackare kan faktiskt medföra sämre ljud sägs det.
Bäst är att ha denna galvaniska avskiljare redan i uttaget. De' me' tre hål i väggen. Comhem har så'na men är rätt ogina med att installera dem.
Å andra sidan; Vad är det som Comhem inte är ogina me'?
Tack så mycket  Finns det längre kablar att köpa? Den man fick med är naturligtvis för kort, så jag blev tvungen till att skarva, vilket jag absolut inte vill.
Postad 20 August 2008 - 07:52
svampsoppa
-
svampsoppa
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Hej! jag skaffade en box igår och medium hd 8 kanaler. när allt startade funkade alla kanaler utom dom i hd förutom svt hd. jag gjorde som det stod här och som dom sa på kundtjänst att låta boxern stå på en kanal plats som ej fungerar i 60 min sedan starta om men det funkar ej! står säkert om samma problem i tråden men är lite väl mycket att läsa igenom. tacksam för hjälp!
Redigerat av svampsoppa, 20 August 2008 - 07:54.
Postad 20 August 2008 - 07:59
urskog
-
urskog
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Hej! jag skaffade en box igår och medium hd 8 kanaler. när allt startade funkade alla kanaler utom dom i hd förutom svt hd. jag gjorde som det stod här och som dom sa på kundtjänst att låta boxern stå på en kanal plats som ej fungerar i 60 min sedan starta om men det funkar ej! står säkert om samma problem i tråden men är lite väl mycket att läsa igenom. tacksam för hjälp!
Jag har exakt samma problem och har haft det sen i torsdags (när jag fick min box) och de jobbar på det. Ring och felanmäl ändå så det blir loggat för dig, om felet kvarstår länge kan man få ersättning så det är bra om det blir loggat för dig även om de redan jobbar på saken. När jag ringde o frågade mer om det igår sa de att tekniker var satta på det iaf och det var 20-30st anmälningar om inte mer på exakt samma problem så det borde vara prioriterat.
Postad 20 August 2008 - 08:21
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Tack så mycket  Finns det längre kablar att köpa? Den man fick med är naturligtvis för kort, så jag blev tvungen till att skarva, vilket jag absolut inte vill.
det finns längre kablar... men lättare att göra själv dock ta bort plasten på den du har och skaffa f-kontakter och kabel och gänga dit avskiljaren på en ny kabel i den längd du vill ha
Postad 20 August 2008 - 08:32
svampsoppa
-
svampsoppa
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Jag har exakt samma problem och har haft det sen i torsdags (när jag fick min box) och de jobbar på det. Ring och felanmäl ändå så det blir loggat för dig, om felet kvarstår länge kan man få ersättning så det är bra om det blir loggat för dig även om de redan jobbar på saken. När jag ringde o frågade mer om det igår sa de att tekniker var satta på det iaf och det var 20-30st anmälningar om inte mer på exakt samma problem så det borde vara prioriterat.
ok ja jag har gjort det nu! vi får hoppas de skyndar sej! men varför fungerar svt hd men ingen annan?
Redigerat av svampsoppa, 20 August 2008 - 08:33.
Postad 20 August 2008 - 08:34
urskog
-
urskog
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
ok ja jag har gjort det nu! vi får hoppas de skyndar sej! men varför fungerar svt hd men ingen annan?
Ingen aning faktiskt men så är det
Postad 20 August 2008 - 08:47
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
Då var det andra ärendet angåemde Humaxboxen avgjort i ARN. Hlundin har ju sedan tidigare fått bifall i sin anmälan mot Comhem. Comhem har kommit överens med honom om hur han ska kompenseras  .
I det andra ärendet bifaller ARN anmälarens anspråk, som säger att Comhem är skyldiga att åtgärda felen i hans box, samt ge ersättning om 1400kr utöver de ersättningar som redan utbetalats.
Det ligger fler ärenden i denna fråga hos ARN. Nästa fall avgörs i slutet på augusti.
Postad 20 August 2008 - 10:09
lobby
-
lobby
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Någon som vet var man kan hitta tablå för National Geographic HD, gärna för några veckor framåt ? Har hittat tablåer för vanliga NG, men den kanalen har ju en annan programtablå mot vad HD kanalen har. http://www.ngcsverige.com/hdDirekt till tablån: http://www.ngcsverig...lySchedule.aspx
Postad 20 August 2008 - 12:59
Unregistered8244c3d5
-
Unregistered8244c3d5
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
jag har märkt ett problem...har haft boxeb några dagar,å har just nu alla kanaler...när jag tittar på film på tv000 hd,så fryser bilden i bland....har ni sett sånt?
på 4;ans,svt,eurosport funkar det bra
Postad 20 August 2008 - 13:04
Sledgeman
-
Sledgeman
-
Användare
-
-
183 inlägg
Hade problem med några kanaler tidigare, bl a discovery hd. Provade nu utan comhems antennkabel och körde bara med min gamla och nu fungerar alla kanaler perfekt.
Postad 20 August 2008 - 13:05
urskog
-
urskog
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Hade problem med några kanaler tidigare, bl a discovery hd. Provade nu utan comhems antennkabel och körde bara med min gamla och nu fungerar alla kanaler perfekt. 
Vad för typ av problem hade du? Störningar ibland eller helt stendöda HD-kanaler som ex. jag?
Postad 20 August 2008 - 18:36
Bullit
-
Bullit
-
Forumräv
-
-
725 inlägg
jag har märkt ett problem...har haft boxeb några dagar,å har just nu alla kanaler...när jag tittar på film på tv000 hd,så fryser bilden i bland....har ni sett sånt?
på 4;ans,svt,eurosport funkar det bra
japp, samma här den senaste tiden.
Postad 20 August 2008 - 18:44
Arg Ument
-
Arg Ument
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Vilken tur att jag kollade denna tråden innan jag beställde HD abb från CH. På er låter det som att sändningarna i HD är sämre än SD (rätta mig om jag har fel).
Anser tyvärr att du blivit vilseledd. Tour de France och OS har sett kanon ut på Eurosport HD (och Svt HD). SD sändningarna via boxen är dessutom mycket bättre (som de naturligtvis skall vara) än analogt och hos mig även klart bättre än de vad de gamla SD-boxarna (Sagem och Samsung) visade upp. Skall man inte köra Hdmi via receivern (kan tydligen ge bluescreen) så är 1 krs-erbjudandet otroligt prisvärt anser jag (om man sitter med analogt eller SD-box). Även om det kommer en PVR-HD inom kort så lär den inte vara gratis (och oprövad med eventuella barnsjukdomar)
Postad 20 August 2008 - 19:10
Unregistered1552
-
Unregistered1552
-
Beroende
-
-
1156 inlägg
Anser tyvärr att du blivit vilseledd. Tour de France och OS har sett kanon ut på Eurosport HD (och Svt HD). SD sändningarna via boxen är dessutom mycket bättre (som de naturligtvis skall vara) än analogt och hos mig även klart bättre än de vad de gamla SD-boxarna (Sagem och Samsung) visade upp.
Skall man inte köra Hdmi via receivern (kan tydligen ge bluescreen) så är 1 krs-erbjudandet otroligt prisvärt anser jag (om man sitter med analogt eller SD-box). Även om det kommer en PVR-HD inom kort så lär den inte vara gratis (och oprövad med eventuella barnsjukdomar)
Håller med. Nu har jag visserligen inte testat HD än, eftersom jag inte fått min TV. Jag bytte box från Samsungen till Humax boxen, och digital-tvn via scart blev märkvärt bättre.
Postad 20 August 2008 - 20:00
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Har loggat fel på Comhems hemsida, skickat mail till kundrelationer, enda jag inte gjort är att ringa, men jag vägrar sitta i en timmes kö till deras betalnummer, speciellt som man vet att enda svaret blir goddag yxskaft varianter. Har inte fått något svar om huruvida de ens är medvetna om felet.
Ska ta och leta reda på något sätt att kontakta Viasat, antingen är ju felet hos dem eller så borde de ha intresse av att Comhem misshandlar deras produkt.
Har äntligen fått svar, efter 11 dagar. Förslag? "Om du har både HDMI och scart inkopplat, koppla ur scarten". Lol. Ännu roligare blir deras slogan, "Kontakta oss, ett svar är inte långt borta!" Gisses, skulle ha större chans på ett intelligent svar om jag skicka frågan till 118 100.
Postad 20 August 2008 - 20:10
Nerd
-
Nerd
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
Någon annan än jag som noterar all time record vad gäller dålig bildkvalitet på fotbollssändningen på TV8?
Ser även smala vertikala ljusa linjer cirka 10 procent in från båda kortsidorna. Någon annan som upplever det?
Kan det vara någon av mina inställningar som ballade ur efter ett kort strömavbrott???
Postad 20 August 2008 - 20:37
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Bredbild på en 4:3 kanal är inte snyggt för en sportsändning. Tur att de också sänder på HD kanalen (och hitills inte någon störning... *tvi tvi tvi ta i trä* )
Postad 20 August 2008 - 20:39
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Har äntligen fått svar, efter 11 dagar. Förslag? "Om du har både HDMI och scart inkopplat, koppla ur scarten". Lol. Ännu roligare blir deras slogan, "Kontakta oss, ett svar är inte långt borta!"
Gisses, skulle ha större chans på ett intelligent svar om jag skicka frågan till 118 100.
Skulle kunna starta en egen tråd för roliga svar från Comhems kundtjänst  . Det borde finnas gott om material för att fylla några sidor... Någon annan än jag som noterar all time record vad gäller dålig bildkvalitet på fotbollssändningen på TV8?
Ser även smala vertikala ljusa linjer cirka 10 procent in från båda kortsidorna. Någon annan som upplever det?
Kan det vara någon av mina inställningar som ballade ur efter ett kort strömavbrott???
Reagerade också på det. Produktionen är 16:9 medan sändningen är 4:3, vilket ger en liten bild i mitten och svarta balkar runt om. Jag har för mig att jag läst att Comhem har en analog källa till TV8 digitalt. Det skulle förklara den kassa bilden. EDIT: länk
Redigerat av pakarlss, 20 August 2008 - 20:50.
Postad 20 August 2008 - 20:56
svampsoppa
-
svampsoppa
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Någon annan än jag som noterar all time record vad gäller dålig bildkvalitet på fotbollssändningen på TV8?
ja riktigt dålig kvalite på bilden men matchen sänds ju på viasat sport hd men den funkar givetvis inte hos mej!
Postad 20 August 2008 - 21:06
mcbiff
-
mcbiff
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag fick min box idag och försöker installera den. Dock så ligger signalstyrkan still på 8% och med 0% kvalitet vad jag än gör, så den hittar inga kanaler. Spelar faktiskt inte ens någon roll om jag har en antennkabel ansluten eller inte, det blir samma sak ändå. Vad kan problemet vara?
Postad 20 August 2008 - 21:39
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Bredbild på en 4:3 kanal är inte snyggt för en sportsändning. Tur att de också sänder på HD kanalen (och hitills inte någon störning... *tvi tvi tvi ta i trä* )
Tack för att du sa det. Jag satt just och led över bilden på TV8, Viasat Sport HD är ju betydligt trevligare att titta på
Postad 20 August 2008 - 21:44
svampsoppa
-
svampsoppa
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Tack för att du sa det. Jag satt just och led över bilden på TV8, Viasat Sport HD är ju betydligt trevligare att titta på 
Funkar hd kanalerna för vissa å inte för andra eller?
Postad 20 August 2008 - 22:08
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Har haft stora problem med Viasat HD tidigare, men ikväll så var det bara några få fall av fladder i bilden, ingen fryst bild alls. Blir inte klok på detta.
Postad 20 August 2008 - 23:00
Unregistered862a88dc
-
Unregistered862a88dc
-
Användare
-
-
185 inlägg
Skall man inte köra Hdmi via receivern (kan tydligen ge bluescreen) så är 1 krs-erbjudandet otroligt prisvärt anser jag (om man sitter med analogt eller SD-box).
Ok ... har tänkt tjacka HDboxen för att kunna köra enbart HDMI via en Pioneer VSX1018 receiver till en Sony Bravia 40e4000 ... menar du att det inte funkar med HDMI via en receiver???
Postad 20 August 2008 - 23:33
Arg Ument
-
Arg Ument
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Ok ... har tänkt tjacka HDboxen för att kunna köra enbart HDMI via en Pioneer VSX1018 receiver till en Sony Bravia 40e4000 ... menar du att det inte funkar med HDMI via en receiver???
Om du kollar bakåt i tråden så ser du att det är det många som har problem med detta (med den senaste firmwaren).
Postad 21 August 2008 - 06:40
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlägg
Ok ... har tänkt tjacka HDboxen för att kunna köra enbart HDMI via en Pioneer VSX1018 receiver till en Sony Bravia 40e4000 ... menar du att det inte funkar med HDMI via en receiver??? Om du kollar bakåt i tråden så ser du att det är det många som har problem med detta (med den senaste firmwaren).
Synd att det inte finns en FAQ för boxen någonstans så skulle man hitta de vanligaste frågorna/svaren där... Där skulle bla detta kunna hittas: http://www.comhem.se.../humax_mjukvaraÅterstående punkter:
HDMI-switchning. Vissa hemmabioförstärkare kan inte växla HDMI-signalen från boxen. Den tillfälliga lösningen då detta inträffar är tyvärr att koppla förbi hemmabioförstärkaren. Arbete pågår för att kunna förbättra detta i en framtida mjukvara.
Redigerat av rickardl, 21 August 2008 - 06:41.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|