* Officiell tråd - Pioneer G9
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 02 februari 2014 - 17:42
Har en 6090H och upplever att den över scannar bilden. Dvs, när jag skickar HDMI signal från min MacBook PRO retina så säger tvn 1080p men vid helskärmsläge är detaljer utanför skärmytan. Går detta att återgärda? Finns det något sätt att det blir korrekt 1:1 förhållande?
SVT play är det största bekymret. Antingen är det. Över scannar eller så är det en svart ram i helskärmsläge..
Stort tack för svar!
/David
Redigerat av [Raz], 02 februari 2014 - 17:43.
Postad 02 februari 2014 - 21:22
Okej!Använd inte helskärmsläget, kör punkt för punkt bildläget...
Är det något från datorn i inställningar eller pioneern?
Redigerat av [Raz], 02 februari 2014 - 21:23.
Postad 03 februari 2014 - 13:28

Postad 03 februari 2014 - 13:38
Det är i pioneern du väljer detta som bildformat istället för helskärm, kör alltid punkt till punkt på alla källor då du slipper overscan på det sättet
Super! Är det i options, för hittar inget val som heter dot by dot. Tack!
Postad 03 februari 2014 - 14:21
På fjärrkontrollen trycker du Tools så hittar du.Är det i options, för hittar inget val som heter dot by dot. Tack!
Postad 04 februari 2014 - 13:41
Hur seriöst är det?Det var nån här som hade provat "Kuro-trimmning" va?
Han vill ha TVn i en vecka. Får man tillbaka den?
Min skärm har en rödaktig ton över sig. Skulle gärna vilja ha bort det.
Postad 04 februari 2014 - 14:09
Nej. Det är haken.Får man tillbaka den?

Näevars, har hört om "voltage-fix" tidigare men visste inte att det fanns nån i Sverige som grejja med det idag.
Redigerat av pacman, 04 februari 2014 - 14:10.
Postad 04 februari 2014 - 15:25
Postad 04 februari 2014 - 15:45
Jag tänkte göra denna modifiering till våren.
Grejen är ju inte att den kommer prestera som den gjort en gång i tiden utan den kommer prestera mkt bättre!
du kommer få OLED-svärta på tv:n!
OCH ljusstyrka som en samsung F8505.
Med andra ord Panasonic ZT60 kommer inte ha så jättemycket att komma med.
Postad 04 februari 2014 - 15:49

Redigerat av henke007, 04 februari 2014 - 15:50.
Postad 04 februari 2014 - 15:52
Använder inte tv`n sådär jättemycket då den varit avstängd nu i 2,månader blir det.
Men kan tänka mig att det är en bra investering som håller länge.
Postad 04 februari 2014 - 20:02
Hej!
Grejen är ju inte att den kommer prestera som den gjort en gång i tiden utan den kommer prestera mkt bättre!
Yeah, right....
Jag skulle inte tveka en sekund om någon frågade mig huruvida ST/VT/ZT var bättre kalibrerad än en "voltage fixad" Pioneer.
Det som skrivs i den "reklamen" är:
1.) önsketänkande
2.) inte möjligt
3.) skrattretande
Med vänlig hälsning,
Pär
Postad 04 februari 2014 - 20:33
Verkar som att Patrik Gårdewall (Patrik_G) är medlem här i forumet. Han kanske kan upplysa och hjälpa oss hur detta skulle funka. Är självklart som alla andra här intresserad att få min Kuro att prestera som den gjort en gång i tiden.
Var det inte han som blev avstängd från forumet tidigare? Har nåt minne av att nån tog upp att ett omdöme hade tagits bort och skälet till det visade sig vara en avstängning. Har dock ingen mer kunskap om det hela än så.
Redigerat av improwise, 04 februari 2014 - 20:39.
Postad 04 februari 2014 - 20:36
Hej!
Halleluja! Antar att energiåtgången halveras och panelen samtidigt omvandlas till 4K?

Postad 05 februari 2014 - 07:44
Frågan är dock vilken bildmässig skillnad (både positivt och negativt) det gör samt hur det påverkar driftstabiliteten/längden. Därav vore det kul att veta om nån provat.

Postad 05 februari 2014 - 08:06
Halleluja! Antar att energiåtgången halveras och panelen samtidigt omvandlas till 4K?
Hahaha.....nej energiåtgången blir galet hög när man mixar med ABL:n finns siffror på det.....man kan ju säga att element i vardagsrummet kan bli överflödigt vid ljusa bilder på skärmen;)
Men som sagt Svärtan blir näst intill total och ljusstyrkan skyhög....så då kanske man kan leva med en lite högre räkning ifrån fortum!

Sen vet man ju inte riktigt hur mkt panelen tar skada med den mkt högre ljusstyrkan.
Yeah, right....
Jag skulle inte tveka en sekund om någon frågade mig huruvida ST/VT/ZT var bättre kalibrerad än en "voltage fixad" Pioneer.
Det som skrivs i den "reklamen" är:
1.) önsketänkande
2.) inte möjligt
3.) skrattretande
Med vänlig hälsning,
Pär
Säg det till D-Nice som gjort det här i flera år.
Postad 05 februari 2014 - 08:10
Men faktum kvarstår att svärtan blir sjuk och ljusstyrkan betydligt högre.....och det är ju det som är det viktiga och sant i denna annons.
OM han nu verkligen vet hur man går tillväga.....vet bara en person på forumet som gjort detta i sverige tror han heter THE PIMP.
Som sagt D-Nice har gjort denna MODD i flera år och hjälpt flera andra med det också.
Postad 05 februari 2014 - 08:33

Det är väl lite som att chip-trimma en bil, det händer tveklöst grejjer, inte alla är nödvändigtvis positiva och man gör det på egen risk.

Postad 05 februari 2014 - 09:11
Visst annonsen är väl lite överdriven kan jag verkligen hålla med om.
Men faktum kvarstår att svärtan blir sjuk och ljusstyrkan betydligt högre.....och det är ju det som är det viktiga och sant i denna annons.
OM han nu verkligen vet hur man går tillväga.....vet bara en person på forumet som gjort detta i sverige tror han heter THE PIMP.
Som sagt D-Nice har gjort denna MODD i flera år och hjälpt flera andra med det också.
Det finns tekniska begränsningar för vad som kan uppnås, och det finns en del andra begränsningar i metodiken för hur det verifieras.
Pioneer kuro är bra skärmar, absolut inget snack om det - jag har kalibrerat tillräckligt (betydligt fler än 50st) många för att veta vad och hur de begränsas och presterar. Jag har även följt diskussionen (pg_ice) har haft på AVS, och jag vet vad han använder för mätare... Jag har också snackat med flera av de tekniker som var med och byggde, samt designade G9 panelerna. De är inte ensidigt positiva till flera av de justeringar som beskrivits, men självklart står det alla fritt att experimentera, och även att tycka om resultatet efter voltage fixar.
Jag hoppas att ni blir jättenöjda med era OLED knäckande super kuros, och att de lever lääänge efter superkalibreringen - 2år skall kalibreringsfixet hålla perfekta nivåer utan efterkalibrering såg jag - tråkigt att inte alla kan ha en, speciellt eftersom jag arbetar med ett flertal postproduktions studios som lätt skulle betala 6-siffriga belopp för sådana skärmar

Med vänlig hälsning,
Pär
Postad 05 februari 2014 - 09:46
Det finns tekniska begränsningar för vad som kan uppnås, och det finns en del andra begränsningar i metodiken för hur det verifieras.
Pioneer kuro är bra skärmar, absolut inget snack om det - jag har kalibrerat tillräckligt (betydligt fler än 50st) många för att veta vad och hur de begränsas och presterar. Jag har även följt diskussionen (pg_ice) har haft på AVS, och jag vet vad han använder för mätare... Jag har också snackat med flera av de tekniker som var med och byggde, samt designade G9 panelerna. De är inte ensidigt positiva till flera av de justeringar som beskrivits, men självklart står det alla fritt att experimentera, och även att tycka om resultatet efter voltage fixar.
Jag hoppas att ni blir jättenöjda med era OLED knäckande super kuros, och att de lever lääänge efter superkalibreringen - 2år skall kalibreringsfixet hålla perfekta nivåer utan efterkalibrering såg jag - tråkigt att inte alla kan ha en, speciellt eftersom jag arbetar med ett flertal postproduktions studios som lätt skulle betala 6-siffriga belopp för sådana skärmar
Med vänlig hälsning,
Pär
Det sista du skriver vet jag inte ens om jag orkar kommentera!
Kanske inte är lönt att disskutera med nån som är fruktansvärt PRO Panasonic och jobbar tätt med dom.
Det enda vi/jag säger för att du nu inte ska komma med uttryck som OLED-Knäckande och dylikt för att visa att du har rätt och vi/jag fel är att man kan uppnå fruktansvärt djup svärta och betydligt högre ljusstyrka än vad panelerna presterar "original".
SEN hur länge kalibreringen håller och hur bra det är för panelen har i varje fall jag ingen aning om.
Mvh/Micke
Ja vad tusan, det finns väl t.o.m. voltage-fixade LGs som uppvisar nära nog Panna svartnivåer så visst går det att få till stora förändringar. Om de sen gick sönder dagen efter förtäljer dock inte historien.
Det är väl lite som att chip-trimma en bil, det händer tveklöst grejjer, inte alla är nödvändigtvis positiva och man gör det på egen risk.
Exakt....bra skrivet!

Postad 05 februari 2014 - 10:02

Redigerat av pacman, 05 februari 2014 - 10:03.
Postad 05 februari 2014 - 10:22
Jag var Anti-Sony OLED, nu när de har förbättrat betraktningsvinklar och fått bukt med en del andra problem är jag positiv

Jag sågade Cannons gradeskärm (30" för 270k) längs fotknölarna, men utvärderar flera andra displayer till postproduktionsbolag, SVT, universitet och högskolor. Om man kan få en stabilitet (det hävdas att justeringarna ska hålla i två år) och svartnivå på en kuro, där även tekniken i sig (PWM) försvinner så är det fantastiskt - och jag garanterar att hela postproduktions industrin skulle dammsuga marknaden efter dessa. Alternativet just nu är en Dolby monitor för runt 300 000kr
Jag har kollegor i USA som har mätt, och kollat skärmar med "fixen", och bekräftar vad jag säger - det är en Kuro, med alla dess för och nackdelar, men ingen OLED
Med vänlig hälsning,
Pär
Postad 05 februari 2014 - 10:46
Postad 05 februari 2014 - 10:51
Ingen som säger att det blir en OLED-tv utan att svärtan blir i nivå med en OLED....OCH att ljusstyrkan blir betydligt högre än vad panelen presterar original.
Kollegor i USA som mätt och kollat? alltså DU har med andra ord inte ens sett eller mätt en Moddad kuro?
Och dina kollegor borde då sagt till dig att det är en Kuro FAST med bättre svärta och ljusstyrka med alla andra svagheter och styrkor kvarstående....men ändå en bättre tv än vad den är original.
sen om killen i annonsen tror att han kan ta bort plasmabruset osv. det får stå för honom men jag tror det INTE.
Mvh/Micke
Mvh/Micke
Postad 05 februari 2014 - 10:55

Postad 05 februari 2014 - 10:56
En fråga som direkt dyker upp i mitt huvud är, om det nu går att göra så pass enkelt att en snubbe på blocket kan göra det på ett par dagar, varför gjorde inte Pioneer det redan från början? KURO är väl i de flesta avseenden den ultimata ingenjörsdrömmen med extra allt och lite till och helt uppenbart inte designad med nåt större fokus på ekonomiska aspekter (vare sig med tanke på priset eller möjligheterna att tjäna pengar på dom). Ljusstyrka kan jag tänka mig att man kan dra upp om man skippar fokus på livslängd och energiåtgång, men förbättrad svärta låter mer komplicerat.
Man måste verkligen veta vad man håller på med.
D-Nice fick en om jag inte minns helt fel ett program av Pioneer med en licens som bara han fick använda för att utföra den här..ja vad ska man kalla det "optimeringen".
Postad 05 februari 2014 - 11:07
Gissningsvis varierar det med panelexemplar vad som "funkar" och för massproduktion så får man väl helt enkelt lägga sig på en "säker" nivå som funkar för alla paneler.En fråga som direkt dyker upp i mitt huvud är, om det nu går att göra så pass enkelt att en snubbe på blocket kan göra det på ett par dagar, varför gjorde inte Pioneer det redan från början? KURO är väl i de flesta avseenden den ultimata ingenjörsdrömmen med extra allt och lite till och helt uppenbart inte designad med nåt större fokus på ekonomiska aspekter (vare sig med tanke på priset eller möjligheterna att tjäna pengar på dom). Ljusstyrka kan jag tänka mig att man kan dra upp om man skippar fokus på livslängd och energiåtgång, men förbättrad svärta låter mer komplicerat.
Postad 05 februari 2014 - 11:08
Gissningsvis varierar det med panelexemplar vad som "funkar" och för massproduktion så får man väl helt enkelt lägga sig på en "säker" nivå som funkar för alla paneler.
Låter väldigt troligt att så är fallet.
Postad 05 februari 2014 - 11:40
Säger än en gång.
Ingen som säger att det blir en OLED-tv utan att svärtan blir i nivå med en OLED....OCH att ljusstyrkan blir betydligt högre än vad panelen presterar original.
Kollegor i USA som mätt och kollat? alltså DU har med andra ord inte ens sett eller mätt en Moddad kuro?
Och dina kollegor borde då sagt till dig att det är en Kuro FAST med bättre svärta och ljusstyrka med alla andra svagheter och styrkor kvarstående....men ändå en bättre tv än vad den är original.
sen om killen i annonsen tror att han kan ta bort plasmabruset osv. det får stå för honom men jag tror det INTE.
Mvh/Micke
Mvh/Micke
Nej, jag har inte mätt på en, har du sett någon?
Man har inte uppmätt någon betydande ljusflödesökning, och inte heller anmärkningsvärda svartnivåer, utöver vad som tidigare har setts - med samma karakteristik som Kuro alltid har haft. Mao, en kuro
Att den skulle bli bättre än från början finns ingen oberoende som har verifierat, eller ens kan. Att den blir bättre än den var innan justering tvivlar jag inte på

Med vänlig hälsning,
Pär
Postad 05 februari 2014 - 12:11

Jag vill bara ha min gamla bild tillbaka, vad har vi för förslag? Jag vårat/kan inte fixa till det själv, finns det någon som kan fixa detta för här i sverige? Det vill säga återställa bilden inte lova guld och gröna skogar.
Vad det gäller livslängden är min personliga åsikt, "bättre med bra bild i två är, än dålig bild i 10 år"
Postad 05 februari 2014 - 14:59
Jag vill inte ha oled bild och jag vill inte att den ska kunna flyga eller skjuta ut godis
Jag vill bara ha min gamla bild tillbaka, vad har vi för förslag? Jag vårat/kan inte fixa till det själv, finns det någon som kan fixa detta för här i sverige? Det vill säga återställa bilden inte lova guld och gröna skogar.
Vad det gäller livslängden är min personliga åsikt, "bättre med bra bild i två är, än dålig bild i 10 år"
Men nu är det ju så att det förmodligen finns en person som kan hjälpa dig och du kanske inte behöver haka upp dig på allt som står i annonsen utan fokusera på att du kan få hjälp med ditt problem.
Annars får du PM:a THE PIMP för han är den enda jag vet i sverige som gjort dom här grejorna i sverige förutom då Blocket killen!

Postad 05 februari 2014 - 15:38
Postad 06 februari 2014 - 09:56
Säger än en gång.
Mvh/Micke
Mvh/Micke
Om du ska ha svärta i nivå med OLED så innebär det total svärta, absolut 0 ljus, inget snack om att Kuro 9 är/var riktigt bra men absolut svärta klarar de inte av vare sig med eller utan nån justering av spänning etc. utan att få andra oönskade effekter. De enda plasmor som ska ha klarat absolut svärta var ju Pioneers ECC på CES 2008 men dessa kom ju aldrig ut på marknaden och ingen oberoende hann väl med att undersöka dem närmare för att verifiera att det verkligen stämde och vad det fick för eventuella bieffekter.
En plasmacell behöver en viss grundspänning för att kunna tända tillräckligt snabbt och det är den grundspänningen som ger det lilla ljus man mäter som svärtenivå. Ställer man ner denna spänning för lågt så riskerar man att cellerna börjar misstända och då får du andra klart oönskade effekter. Att sen bara vrida upp ljusstyrkan genom att justera ABL-nivåerna sätter mer press på effektstegen och därmed strömförsörjningen med allt vad det innebär i form av buzzing och värme så man ska ha klart för sig att det finns en stor risk att saker inte kommer hålla så länge som de borde och att man kan få andra oönskade effekter av detta. Panelen åldras snabbare också ju mer ljus den ska ge vilket i praktiken innebär att den tappar ljusstyrka snabbare och då får man ett litet moment 22 i det hela där åtgärden i förlängningen motverkar det önskade resultatet. Som sagts tidigare så finns det såklart orsaker till varför Pioneer inte gjorde detta på sina produktionsmodeller men det står ju såklar vem som helst fritt att testa och se om det blir så bra som det utlovas rent bildmässigt och sen lika fritt att märka om det ger oönskade effekter i det långa loppet som risk för mer buzzing och/eller förkortad livslängd.
Postad 06 februari 2014 - 21:48
Det är sant att man kan sänka svärtan mot oled nivå, göra plasma bruset mindre, bilden ljusstarkare
Min 5090H tappade svärtan med tiden -Det var därför jag ens började med att pilla med den.
Redigerat av Unregistered9dec5957, 06 februari 2014 - 22:00.
Postad 07 februari 2014 - 15:16
Skön annons men 3000kr ? haha...
Det är sant att man kan sänka svärtan mot oled nivå, göra plasma bruset mindre, bilden ljusstarkare
Min 5090H tappade svärtan med tiden -Det var därför jag ens började med att pilla med den.
Hej!
Skönt att nån som gjort detta i sverige kommer in och bekräftar!
Var det svårt att utföra själv?
Postad 07 februari 2014 - 17:04
Hej!
Skönt att nån som gjort detta i sverige kommer in och bekräftar!
Var det svårt att utföra själv?
Och vad innebär "sänka svärtan mot OLED nivå" i praktiken?

Postad 08 februari 2014 - 02:29
Läste början på denna tråden nu och det spekulerades vilt om det skulle vara oändlig svärta eller inte redan på G9 men att det bör komma på G10 iaf. Nu 6år senare så är bästa plasman på marknaden inte i närheten av oändlig svärta. Så det kan gå...
Postad 08 februari 2014 - 08:00
Var på hembiobutiken idag och såg zt60 i ett ganska ljusdämpat rum.
Läste början på denna tråden nu och det spekulerades vilt om det skulle vara oändlig svärta eller inte redan på G9 men att det bör komma på G10 iaf. Nu 6år senare så är bästa plasman på marknaden inte i närheten av oändlig svärta. Så det kan gå...
Förstår dig till 100% visst är det konstigt!:/.......kommer sitta med min G9:a tills man kan få en OLED-tv i 70" för 30.000kr.
Har ju känt ett tag nu att 50" är alldeles för litet!
Hoppas det tar max två år tills det är möjligt.
Drömmen är ju såklart att det kommer ske
Postad 08 februari 2014 - 12:20
Var på hembiobutiken idag och såg zt60 i ett ganska ljusdämpat rum.
Så har det väl varit för nästan varje ny generation av Pioneers och Panasonics plasmor, att de äntligen har den där fantastisk supersvärtan när de lanserats men när de väl går att köpa så är verkligheten inte riktigt lika underbar. Sen har de väl säkert den bästa svärtan på marknaden (bortset från OLED då), jag syftar mer på överdrifterna som brukar finnas. Gäller väl även Samsung och LG, även om de inte brukar diskuteras lika mkt iom att de inte har lika "entusiastisk fanskara", t.ex. F8505 påstods väl i år vara nästan lika bra som OLED, vilket nog inte var helt sant

Redigerat av improwise, 08 februari 2014 - 12:21.
Postad 14 februari 2014 - 09:16
Skulle aldrig betala 3000 spänn för något du kan göra med hjälp av en rs232 kabel och hyperterminal.
Köpte min LX5090 beg för två år sen. Justerade den för ett halvår sedan med grymt bra resultat.
Visst, det är ju en risk man tar, och ingen vet hur dessa justeringar påverkar tvn på lång sikt. Jag har i alla fall inte haft några som helst problem, tvärtom!
Postad 14 februari 2014 - 19:59
Ville bara kommentera att det inte är svårt att göra dessa justeringar själv.
Skulle aldrig betala 3000 spänn för något du kan göra med hjälp av en rs232 kabel och hyperterminal.
Köpte min LX5090 beg för två år sen. Justerade den för ett halvår sedan med grymt bra resultat.
Visst, det är ju en risk man tar, och ingen vet hur dessa justeringar påverkar tvn på lång sikt. Jag har i alla fall inte haft några som helst problem, tvärtom!
Hej!
Hyperterminal är ett program man laddar hem misstänker jag? är det svårt att använda?
Blev svärtan mkt bättre på din tv efter detta?
Mvh/Micke
Postad 14 februari 2014 - 23:09
Hej!
Hyperterminal är ett program man laddar hem misstänker jag? är det svårt att använda?
Blev svärtan mkt bättre på din tv efter detta?
Mvh/Micke
Hyperterminal är ett av många olika program för att prata med andra enheter över tex en RS232, dvs ett terminalfönster.
Postad 15 februari 2014 - 00:11
Ja, det är som natt och dag. Tidigare hade jag en rödaktig svärta. Efter min sista justering för ett par veckor sedan går det inte att se om skärmen är på eller av

Postad 15 februari 2014 - 01:00
Hyperterminal finns förinstallerat i alla Windows-versioner t om win xp. Går dock att ladda ner/kopiera från dator med win xp. Sen köpte jag en rak rs232 kabel + adapter till usb.
Ja, det är som natt och dag. Tidigare hade jag en rödaktig svärta. Efter min sista justering för ett par veckor sedan går det inte att se om skärmen är på eller av
du bor möjligtvis inte i stockholm?

ja så säger alla som gjort "voltagefixen" grymt att det går att gör relativt enkelt.
Postad 15 februari 2014 - 05:15
Vet två st paneler som behöver denna justering.
Postad 15 februari 2014 - 09:41
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar