ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 21 August 2008 - 07:53
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Hej! jag skaffade en box igår och medium hd 8 kanaler. när allt startade funkade alla kanaler utom dom i hd förutom svt hd. jag gjorde som det stod här och som dom sa på kundtjänst att låta boxern stå på en kanal plats som ej fungerar i 60 min sedan starta om men det funkar ej! står säkert om samma problem i tråden men är lite väl mycket att läsa igenom. tacksam för hjälp!
Har exakt samma problem och ringde kundtjänst nu på morgonen. Tydligen är det ett generellt problem med just uppdateringen av HD-kanalerna. De borde kanske lägga in informarion om detta under "Driftstörningar" på sin hemsida. Då hade jag sluppit sitta i telefonkö i en halvtimma...
Postad 21 August 2008 - 08:52
sprattlas
-
sprattlas
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Om du kollar bakåt i tråden så ser du att det är det många som har problem med detta (med den senaste firmwaren).
Synd att det inte finns en FAQ för boxen någonstans så skulle man hitta de vanligaste frågorna/svaren där... Där skulle bla detta kunna hittas: http://www.comhem.se.../humax_mjukvara Återstående punkter:
HDMI-switchning. Vissa hemmabioförstärkare kan inte växla HDMI-signalen från boxen. Den tillfälliga lösningen då detta inträffar är tyvärr att koppla förbi hemmabioförstärkaren. Arbete pågår för att kunna förbättra detta i en framtida mjukvara.
Ansluter mig till tråden, har kollat igenom nästan hela. Är det någon som vet om det fungerar att koppla sin Humax med HDMI via sin Onkyo 805?? Funderar nämligen på att skaffa mig en Humax enbart för att kunna köra allt via förstärkaren.
Postad 21 August 2008 - 09:27
Unregistered862a88dc
-
Unregistered862a88dc
-
Användare
-
-
185 inlägg
Om du kollar bakåt i tråden så ser du att det är det många som har problem med detta (med den senaste firmwaren).
Synd att det inte finns en FAQ för boxen någonstans så skulle man hitta de vanligaste frågorna/svaren där... Där skulle bla detta kunna hittas: http://www.comhem.se.../humax_mjukvara Återstående punkter:
HDMI-switchning. Vissa hemmabioförstärkare kan inte växla HDMI-signalen från boxen. Den tillfälliga lösningen då detta inträffar är tyvärr att koppla förbi hemmabioförstärkaren. Arbete pågår för att kunna förbättra detta i en framtida mjukvara.
Va faen!!! Hur jääla dåligt är inte det!!!  Vad menas med "vissa" då ... är det helt hipp som happ eller är det vissa märken eller vissa delar i förstärkaren ..???
Postad 21 August 2008 - 09:34
urskog
-
urskog
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Jag kör HUMAXen genom en HDMI-switch ( http://www.digitaltv...dukt.php?p=1483) och det funkar finemang.
Kanske är som så att boxen skickar ut med lite låg nivå och att inte alla switchar stärker upp signalen tillbaka innan den skickas vidare och på så vis är för svag?
Postad 21 August 2008 - 09:51
Nerd
-
Nerd
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
Ansluter mig till tråden, har kollat igenom nästan hela.
Är det någon som vet om det fungerar att koppla sin Humax med HDMI via sin Onkyo 805?? Funderar nämligen på att skaffa mig en Humax enbart för att kunna köra allt via förstärkaren.
Det kommer att fungera kanske varannan gång du startar upp. Under vissa perioder går det bättre och under andra perioder går det sämre. Så är det i alla fall för mig med min Marantz SR6001. Det jag gör när det inte funkar är att starta om receivern. Ibland får man göra det några gånger. Men rent teoretiskt ska det funka galant och förhoppningsvis löser nästa FW-uppdatering detta problem.
Postad 21 August 2008 - 12:18
sprattlas
-
sprattlas
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Det kommer att fungera kanske varannan gång du startar upp. Under vissa perioder går det bättre och under andra perioder går det sämre. Så är det i alla fall för mig med min Marantz SR6001. Det jag gör när det inte funkar är att starta om receivern. Ibland får man göra det några gånger. Men rent teoretiskt ska det funka galant och förhoppningsvis löser nästa FW-uppdatering detta problem.
Man undrar ju vad dom sysslar med och släpper för skitprodukt som inte fungerar med den standard den ska stödja. Verkar ju heldåligt att det kanske bara fungerar varannan gång. Ingen som vet exakt om det fungerar med Onkyo 805. Jag vill inte ens ha HD-kanalerna utan vill bara slippa Scart så ja kan använda recievern för det den är till för.
Postad 21 August 2008 - 13:16
Xtian
-
Xtian
-
Rookie
-
9 inlägg
Man undrar ju vad dom sysslar med och släpper för skitprodukt som inte fungerar med den standard den ska stödja. Verkar ju heldåligt att det kanske bara fungerar varannan gång. Ingen som vet exakt om det fungerar med Onkyo 805. Jag vill inte ens ha HD-kanalerna utan vill bara slippa Scart så ja kan använda recievern för det den är till för. 
I så fall kan du väl lika gärna koppla boxen med komponent till reciever?
Postad 21 August 2008 - 13:21
urskog
-
urskog
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
I så fall kan du väl lika gärna koppla boxen med komponent till reciever?
Även om han bara kommer köra SD-kanaler så är det ju att föredra att ha helt digital signalväg. Förutsatt att han har LCD/Plasma så vore det ju rätt trist att göra denna resa med stackars signalen digitalt->analogt->digitalt bara för att boxen är kass.
Postad 21 August 2008 - 13:29
sprattlas
-
sprattlas
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Även om han bara kommer köra SD-kanaler så är det ju att föredra att ha helt digital signalväg. Förutsatt att han har LCD/Plasma så vore det ju rätt trist att göra denna resa med stackars signalen digitalt->analogt->digitalt bara för att boxen är kass.
Precis som du skriver. Jag vill ju behålla den digitala signalen till min plasmaskärm. Det är därför jag undrar om det är någon som vet om det fungerar med den recievern jag har (Onkyo 805)
Postad 21 August 2008 - 16:44
mcbiff
-
mcbiff
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag fick min box idag och försöker installera den. Dock så ligger signalstyrkan still på 8% och med 0% kvalitet vad jag än gör, så den hittar inga kanaler. Spelar faktiskt inte ens någon roll om jag har en antennkabel ansluten eller inte, det blir samma sak ändå. Vad kan problemet vara?
Någon som har något tips? Är det helt enkelt så att det inte fungerar något bra om man skarvar den medföljande antennkabeln eller är det något som är trasigt?
Postad 21 August 2008 - 17:32
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
kolla dina antenn kablar om du skarvat kolla att det fungerar bra tex med en analog signal eller mät kabeln ordetligt med instrument
Redigerat av Duckface21, 21 August 2008 - 17:32.
Postad 21 August 2008 - 17:43
mcbiff
-
mcbiff
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
kolla dina antenn kablar om du skarvat kolla att det fungerar bra tex med en analog signal eller mät kabeln ordetligt med instrument
Jag har inbyggd boxer-box i tv:n och ett "vanligt" antennuttag förutom comhem-uttaget. När jag kör samma kabel i det "vanliga" uttaget direkt in i tv:n så funkar boxers fria utbud utan problem, så kabeln borde funka. Har dock inga mätinstrument, så jag kan inte undersöka det mer än så. EDIT: Uppdatering. Jag var på Kjell & Co och köpte en ny "klass a"-kabel, samma sak där. Jag börjar misstänka att det är fel på boxen eller mitt uttag. Får väl försöka med telefonsupporten igen imorgon då... idag fick jag upptagetton efter en halvtimme i kö, härligt!
Redigerat av mcbiff, 21 August 2008 - 19:22.
Postad 21 August 2008 - 19:47
Ponchey
-
Ponchey
-
Rookie
-
1 inlägg
Har letat efter något svar men inte hittat.
Fick hem min CXHD-1000C box idag och installerade. Allt funkade utmärkt, med undantag för att jag inte får något ljud. Inget ljud överhuvudtaget, på någon kanal. Jag kör via HDMI direkt in i tv:n (Philips PFL9632D) och sedan via Tv:ns audio out till ljudystem. Det funkar felfritt med både PS3 och Xbox360 genom HDMI, men jag får inget ljud från HD-boxen. Jag har även försökt att koppla ljudet specifikt genom audio-kablar till tv:n men fortfarande inget. Jag hittar heller inga ljudinställningar på "Ljud & Bild"-menyn där det enligt handboken ska finnas åtminstone en ljudinställningsmöjlighet (Ljudformat).
Vad kan det vara för fel?
EDIT: Ok, glöm det. Kopplade ur och in HDMI-kabeln igen. Då funkade det plötsligt
Redigerat av Ponchey, 21 August 2008 - 19:56.
Postad 21 August 2008 - 19:56
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Jag har inbyggd boxer-box i tv:n och ett "vanligt" antennuttag förutom comhem-uttaget. När jag kör samma kabel i det "vanliga" uttaget direkt in i tv:n så funkar boxers fria utbud utan problem, så kabeln borde funka. Har dock inga mätinstrument, så jag kan inte undersöka det mer än så.
Menar du att du har testat comhems analoga utbud när du skriver Boxers fria utbud? Annars tycker jag att du ska prova det.
Postad 21 August 2008 - 20:28
makhmalbaf
-
makhmalbaf
-
Rookie
-
1 inlägg
Ingen bild via Hdmi.
Humax direkt kopplad till Samsung LCD.
BIld och ljud funkar med scart. Via hdmi får jag endast ljud. Ibland kommer bilden ca 1 sekund innan den försvinner.
Vet att detta problem har tagits upp flera gånger här men jag hittar ingen lösning som fungerar.
Har testat att starta om, starta i olika ordning, att endast ha hdmi-kabeln i osv.
Tacksam för hjälp.
Postad 21 August 2008 - 21:32
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Jag har följt denna tråd sedan februari i år och läst alla inlägg. Jag var inne på att skaffa en Humax eftersom jag bor i ett Comhem hus men insåg snart att den inte ens efter två år av uppgraderingar ger mer än en medioker bild på HD-kanalerna, och medelmåttiga på SD.
För den som bor i söderläge rekommenderar jag istället CD! Kanonbild via parabol! På alla kanaler! Givetvis bara när grundmaterialet är ok. Gamla svartvita filmsnuttar är fortfarande gryniga!
Jag förstår att CH vill göra sig av med dessa, milt sagt, dåliga HD-boxar.
Wasgo
Postad 21 August 2008 - 23:58
mcbiff
-
mcbiff
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Menar du att du har testat comhems analoga utbud när du skriver Boxers fria utbud? Annars tycker jag att du ska prova det.
Nej, Comhems analoga har jag inte testat faktiskt. Ska göra det imorgon då.
Postad 22 August 2008 - 04:53
Arg Ument
-
Arg Ument
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag har följt denna tråd sedan februari i år och läst alla inlägg. Jag var inne på att skaffa en Humax eftersom jag bor i ett Comhem hus men insåg snart att den inte ens efter två år av uppgraderingar ger mer än en medioker bild på HD-kanalerna, och medelmåttiga på SD.
För den som bor i söderläge rekommenderar jag istället CD! Kanonbild via parabol! På alla kanaler! Givetvis bara när grundmaterialet är ok. Gamla svartvita filmsnuttar är fortfarande gryniga!
Wasgo 
Har du inte sålt tillräckligt med CD-abonnemang vid det här laget? I inlägg efter inlägg hyllar du CD och lockar till köp. Inte speciellt seriöst, jobbar du på CD? HD-boxen ger inte sämre sd-bild än Comhems sd-boxar. De är en villfarelse som några, utan att ha koll uppenbarligen, spritt i tråden. Har visat sig att de flesta som jämfört objektivt sett att SD bilden med HD-boxen är klart bättre. HD-bilden kan se kanon ut med en bra sändning men det är möjligt att CDs är ännu bättre. En opartisk jämförelse skulle kanske visa på det. Står dock klart för mig att du är mer intresserad av att sälja CD än att ge folk i tråden seriös och objektiv information.
Redigerat av Arg Ument, 22 August 2008 - 04:54.
Postad 22 August 2008 - 08:38
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Har visat sig att de flesta som jämfört objektivt sett att SD bilden med HD-boxen är klart bättre.
Hur föreslår du att man "jämför objektivt"?
Postad 22 August 2008 - 09:35
Caaf
-
Caaf
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Wasgo 
Jaha... vad kul. Det börjar bli väldigt irriterande med folk som snackar om CD i den här tråden. Hur svårt ska det vara att förstå att många av oss bor i hus där det enda alternativet är comhem. Varför förljer du den här tråden om du är nöjd med cd? Sluta gör reklam för en produkt som den här tråden inte handlar om.
Postad 22 August 2008 - 09:49
Doraso
-
Doraso
-
Forumräv
-
-
657 inlägg
Comhem är verkligen inga änglar men det har blivit en häxjakt efter dom på sistone. Förtjänar säkert en hel del av det men knappast allt. Vad jag förstått så finns det problem med både visats och Cana digitals HD boxar.
Även att det tagit tid så har comhem och humax iaf försökt lösa problemen med nya firmwares och det blir ju bättre och bättre även om det inte är perfekt. Men finns ytterst få perfekta produkter ute på marknaden idag.
Sitter för närvarande med Boxer och funderar så det knakar om jag ska byta till Comhem eller inte. Vill ha HD tv och comhem är min enda chans.
Mvh D
Postad 22 August 2008 - 09:49
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
kan faktiskt hålla med att det kommer in CD reklam hela tiden här, att vissa andra bytt till CD och är nöjda är helt ok men lämna då tråden med för här handlar de om CH inte CD ni gör bara onödig reklam för alla kan inte ha CD och de som e här vill nog hellre lösa problemet med nuvarande CH box eller få en ny box för vi har inga andra val en att ha detta så snälla en gång för alla SLUTA KOMMA HIT O GÖR ERA IDIOTISKA KOMENTARER OM CD!!!!!!!
Postad 22 August 2008 - 12:02
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Får hem min parabol HD-mottagare inom kort, så jag funderar starkt på ett abb hos Canal Digital.
Postad 22 August 2008 - 12:15
Unregistered850f6856
-
Unregistered850f6856
-
Beroende
-
-
1298 inlägg
hur har sändingarna varit på discovery HD den senste tiden ? har själv denna boxen och tittade för ett tag sedan och de var en dålig bild då bara hoppade o hackade hela tiden nu har ja inte kikat på ett tag har inte haft någon tv för de... någon som har kanalen o kan vara snäll o tala om
tacksam för svar
Raz
Postad 22 August 2008 - 13:49
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1570 inlägg
Discovery HD har en jämn o pålitlig kvalitetsnivå. Jag har inget hack/ryck eller andra störningar. Finns dock andra kanaler (Viasat HD o Eurosport HD framför allt) som ligger bättre till i bildkvalitetsnivå enligt min uppfattning.
Postad 22 August 2008 - 13:53
sprattlas
-
sprattlas
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Jag tycker att den här tråden har blivit för lång och för jobbig att följa. Det är ingen som kommer med någon information längre verkar det som utan det är bara en massa klagande och frågor som aldrig blir besvarade...
Kontentan verkar ju vara att CH HD funkar skitdåligt. Vissa kan leva med det medan andra blir helt galna.
Jag har inte hittat några lösningar på problemen i denna tråd och inte heller någon som verkar ha blivit hjälpt av tråden. Jo, kanske att några har sagt upp sina abb eller att någon som tänkte skaffa CH HD har tänkt om.
Jag vill ha digital HD hemma men jag väntar tills det kommer en bättre box.
Postad 22 August 2008 - 14:19
Arg Ument
-
Arg Ument
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hur föreslår du att man "jämför objektivt"?
Att man har möjlighet och framför allt vilja till att jämföra utan förutfattad mening. Är för mig helt uppenbart att de som har agendan "hata comhem" inte är intresserade av att delge en riktig information av tex bildkvalteten om det skulle finnas något positivt. Snacket om att SD via boxen skulle ge sämre bild än vad SD boxarna gör (främst Samsung) är BS! Detta tycks också nu många av de som vågat på att testa boxen för 1 kr/12 mån bindning upptäckt. Beteendet är lika illa och vilseledande som att någon från Comhem registrerar sig för att säga att bilden från boxen är bäst i världen. Här försöker vi hjälpa varandra och min övertygelse är att boxen till det aktuella priset kan glädja många. Skulle man behöva få betala 2-3000 kr så hade jag aldrig rekommenderat att hoppa på (speciellt med en ny PVR eventuellt på gång).
Postad 22 August 2008 - 16:26
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Skulle man behöva få betala 2-3000 kr så hade jag aldrig rekommenderat att hoppa påJag fick betala 2995 kr för boxen för 1,5 år sedan. Får du boxen för 1 kr så är det väl inget att bråka om och är du icke nöjd så har du ju 14 dagar på dig att returnera härligheten. Kan upplysa om att boxen sedan köpet har för min del resulterat i en bild som är ohyggligt mycket bättre än FW 04 med "blackcrush" och osynkat ljud på HD-kanalerna. Boxen var rent bedrövlig i början. Boxen för 1 kr...slå till.
Postad 22 August 2008 - 16:39
greenlock
-
greenlock
-
Användare
-
-
204 inlägg
Jag har haft det här sen OS började och det har funkat jättebra. Enda problemet var att jag inte fick bild pga för dålig signalstyrka i början men det var skitkabeln som följde meds fel och löste sig när jag bytte till min gamla antensladd.
klockrent för en krona om man frågar mig, men jag ska väl läsa lite i tråden så jag vet vad det finns för problem att få
Postad 22 August 2008 - 20:23
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
hur har sändingarna varit på discovery HD den senste tiden ? har själv denna boxen och tittade för ett tag sedan och de var en dålig bild då bara hoppade o hackade hela tiden nu har ja inte kikat på ett tag har inte haft någon tv för de... någon som har kanalen o kan vara snäll o tala om
tacksam för svar
Raz
Fick min låda idag och har samma problem som du, discovery HD fungerade fint för ett par timmar sen men nu pixalar det rejält. Blir till att felanmäla omgående.
Redigerat av Unregisteredad73dcf0, 22 August 2008 - 20:24.
Postad 22 August 2008 - 21:14
Sledgeman
-
Sledgeman
-
Användare
-
-
183 inlägg
Jag hade problem med Discovery HD, Canal+ Film HD, Sailing channel och BBC Food. Rejäla hack, stopp och blockig bild. Jag tog bort antennkabeln som följde med och kör nu med min gamla clicktronick antennsladd och alla kanaler är kanonbra. Eurosport HD har jag inte haft några som helst problem med.
1kr och såpass kort bindningstid tycker jag är ett riktigt klipp.
Redigerat av Sledgeman, 22 August 2008 - 21:14.
Postad 22 August 2008 - 21:19
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
Jag hade problem med Discovery HD, Canal+ Film HD, Sailing channel och BBC Food. Rejäla hack, stopp och blockig bild. Jag tog bort antennkabeln som följde med och kör nu med min gamla clicktronick antennsladd och alla kanaler är kanonbra. Eurosport HD har jag inte haft några som helst problem med.
Tack för tipset, får testa imorgon. Men sitter det inte en galvanisk avskiljare på kabeln som medföljer? Ersatte du den med?
Redigerat av Unregisteredad73dcf0, 22 August 2008 - 21:20.
Postad 22 August 2008 - 21:53
Unregisteredd1a1a4b5
-
Unregisteredd1a1a4b5
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
I stort sett är jag nöjd med CH och boxen.
Jag har dock en kanon TV som säkert hjälper till att göra bilden riktigt bra, Phiips 9603.
Det som är lite irriterande är att min signalstyrka låg på 8 till 15 % på samtliga kanaler.
CH var här och skruvade i huset och de åkte upp till ca 50 %.
Efter några månader åkte de ner igen och jag ringde CH, nu ville de inte komma då jag trots allt hade bild...
Jag drog till NetOnNet lagershop och köpte en signalförstärkare.
Nu har jag 70 till 85 % signalstyrka på samtliga kanaler...
Jag kör också med en ny vanlig antennsladd, varför måste man ha den där avskiljaren för ? vad är den bra för ?
Jag har såklart testat boxen med både sladdarna och det var ingen skillnad på kvalite eller signalstyrka.
Postad 22 August 2008 - 22:35
Unregistered95f0390c
-
Unregistered95f0390c
-
Användare
-
-
192 inlägg
Någon som varför det inte går att kolla på text tv genom boxen? testat både svt 1,2 och tv4. Lite jobbigt att jag blir tvungen att bläddra över till det analoga för att kolla på text tvn.
Postad 22 August 2008 - 22:38
Unregisteredd1a1a4b5
-
Unregisteredd1a1a4b5
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Någon som varför det inte går att kolla på text tv genom boxen? testat både svt 1,2 och tv4. Lite jobbigt att jag blir tvungen att bläddra över till det analoga för att kolla på text tvn.
Funkar för mig. Har du prövat att göra boxen strömlös i 30 sek och sen kolla om det funkar ?
Postad 22 August 2008 - 22:54
Unregistered95f0390c
-
Unregistered95f0390c
-
Användare
-
-
192 inlägg
Funkar för mig. Har du prövat att göra boxen strömlös i 30 sek och sen kolla om det funkar ?
Tack! Ibland är det simpelt att lösa problem
Postad 23 August 2008 - 08:43
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Till er med nyinskaffade boxar som inte fått in andra HD-kanaler än SVT HD: har Comhem löst detta nu? Vore kul om det funkade när man kommer hem om ett par dagar och slipper sätta sig i telefonkö igen... Mail svarar de inte på längre verkar det som.
Postad 23 August 2008 - 11:14
Unregistered850f6856
-
Unregistered850f6856
-
Beroende
-
-
1298 inlägg
Till er med nyinskaffade boxar som inte fått in andra HD-kanaler än SVT HD: har Comhem löst detta nu? Vore kul om det funkade när man kommer hem om ett par dagar och slipper sätta sig i telefonkö igen... Mail svarar de inte på längre verkar det som.
jag har en ny box ( 1kr erbjudandet ) och jag har alltid fått in de HD kanaler som jag har även om just discovery kanalen har strulat dem tar fruktansvärd lång tid på sig att svara på mail inte ovanligt att det tar en vecka eller så, skandal tycker jag men men Någon som varför det inte går att kolla på text tv genom boxen? testat både svt 1,2 och tv4. Lite jobbigt att jag blir tvungen att bläddra över till det analoga för att kolla på text tvn.
min text tv har funkat hela tiden tar lite lång stund innan den kommer igång så att säga men sen funkar den bra
Postad 23 August 2008 - 11:34
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
Har du inte sålt tillräckligt med CD-abonnemang vid det här laget? I inlägg efter inlägg hyllar du CD och lockar till köp. Inte speciellt seriöst, jobbar du på CD?
HD-boxen ger inte sämre sd-bild än Comhems sd-boxar. De är en villfarelse som några, utan att ha koll uppenbarligen, spritt i tråden. Har visat sig att de flesta som jämfört objektivt sett att SD bilden med HD-boxen är klart bättre. HD-bilden kan se kanon ut med en bra sändning men det är möjligt att CDs är ännu bättre. En opartisk jämförelse skulle kanske visa på det. Står dock klart för mig att du är mer intresserad av att sälja CD än att ge folk i tråden seriös och objektiv information.
Då får du nog gå tillbaka och läsa i tråden. Wasgo konstaterár bara faktum som många här har svårt att leva med. Comhem har faktiskt i samband med uppdateringarna i februari och april själva sagt att HD boxen efter uppdateringarna ska hålla samma klass som övriga boxar i Comhems sortiment. Så det råder inget tvivel om att HD boxen har visat sämre kvalitet på SD kanalerna. Jag tror inte Comhem skulle uttalat sig på det sättet annars. Åtminstone fram till mjukvaruuppdateringen i april. Nu har det blivit bättre och kanske är man nu i närheten eller lika med boxarna i dess övriga sortiment. Men en HD box ska visa en klart bättre kvalitet med uppskalning än med vanliga SD boxar. Några av oss i tråden har också haft möjlighet att se boxarna bredvid varandra mot samma skärm och det råder inget tvivel om att Canal Digitals HD box visar en skarpare bild (utan Colour banding). Så det där att det beror på utsändningarna som det diskuterats om i tråden kan ni glömma. Det där som du skriver itråden att det är några som sprider rykten om att boxen är kass utan att ha koll, får du nog återkomma med när du själv har sett Comhems HD box bredvid CD HD box. Visst Humax boxen har blivit bättre men inte så bra som kan förväntas Eller?
Redigerat av MacGam, 23 August 2008 - 11:39.
Postad 23 August 2008 - 13:12
Unregistered5a1b49f6
-
Unregistered5a1b49f6
-
Användare
-
-
120 inlägg
Det är konstaterat sedan lång tid att comhems hd-box och företagets satsning på hd-utbud är ett misslyckande som blev mer färggranna reklamblad än innehåll. Jag väntar fortfarande på den hd-pvr som skulle komma "om bara några månader". Sedan att boxens hårdvara är undermålig och mjukvaran skickas ut så att kunderna blir betatestare gör inte att jag vill köpa boxen innan den ersatts med nästa generation. Den här boxen var den första på marknaden och det har verkligen märkts, sedan har vi comhems företagskultur som måste ändras.
Jag bryr mig inte alls om just canal digital har bättre bild på sin box, vad jag bryr mig om är att få bra bild och funktionalitet på comhems hd-box och det är ett faktum att den inte är bra. Det räcker för att ta ett beslut om att skippa denna box.
Postad 23 August 2008 - 14:27
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Jag har 20% singal styrka på mina HD kanaler.
Jag har 60% på mina SD kanaler.
Kan jag göra så att jag får bättre styrka?
Jag har en 15m lång kvalité kabel till boxen med guldade kontakter så det är inte kabeln.
Går det att göra något annat?
Postad 23 August 2008 - 15:01
mcbiff
-
mcbiff
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Comhems analoga utbud fungerar, så jag antar att det är boxen det är fel på då?
Postad 23 August 2008 - 15:22
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
Det funkar med annan antennsladd! Testade en clicktronic från Kjell jag hade liggande och efter det funkar ALLA kanaler helt utan problem! Provade även att koppla in en galvanisk avskiljare för skoj skull och då försvann Discovery HD helt medan den flesta andra HD kanaler lirade fint, känns som 'felet' är identifierat...
Postad 23 August 2008 - 15:38
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Det funkar med annan antennsladd! Testade en clicktronic från Kjell jag hade liggande och efter det funkar ALLA kanaler helt utan problem! Provade även att koppla in en galvanisk avskiljare för skoj skull och då försvann Discovery HD helt medan den flesta andra HD kanaler lirade fint, känns som 'felet' är identifierat...
Det är exakt den jag kör med också dvs kabeln. Dock har jag skarvat 2st, en 5meters och en 10 meters. Ska ta och köpa en sinalförstärkare då jag har låg styrka på singalen när jag kollar på HD kanalerna ( 20% ). När jag hade en vanlig ica kabel så hade jag ingen HD bild alls. Så får bli att knalla ner till ClasOhlsson på måndag alternativt Tisdag och köpa en förstärkare för 199kr. Den borde ju fungerar klockrent till detta tycker man iaf. Någon som har testat?
Postad 23 August 2008 - 15:47
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
Det är exakt den jag kör med också dvs kabeln. Dock har jag skarvat 2st, en 5meters och en 10 meters.
Ska ta och köpa en sinalförstärkare då jag har låg styrka på singalen när jag kollar på HD kanalerna ( 20% ). När jag hade en vanlig ica kabel så hade jag ingen HD bild alls.
Så får bli att knalla ner till ClasOhlsson på måndag alternativt Tisdag och köpa en förstärkare för 199kr.
Den borde ju fungerar klockrent till detta tycker man iaf. Någon som har testat?
Tvivlar starkt på att du vinner något med en signalförstärkare. Du tappar minimalt med styrka på dina 15 ihopskarvade metrar. Enda sättet för dig att öka styrkan är att skaffa en ny 15m kabel utan skarv. Du kan inte förstärka huvudsignalen från jacket om det är det du menar?! I sådant fall får du kontakta comhem som får mäta upp och öka signalstyrkan vid behov.
Postad 23 August 2008 - 16:03
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1570 inlägg
Jag har 20% singal styrka på mina HD kanaler. Jag har 60% på mina SD kanaler.
Kan jag göra så att jag får bättre styrka?
Jag har en 15m lång kvalité kabel till boxen med guldade kontakter så det är inte kabeln.
Går det att göra något annat?
Det borde inte vara någon skillnad i signalstyrka mellan HD-/SD-kanaler? Har själv 55 - 58 % oavsett HD-/SD-kanal. Vissa dagar toppar styrkan på 65 %, så det kan variera. Om det inte är fel lokalt hos dig o andra i huset, är det kanske något tok med din box? Vad har du för signalkvalitet? Den bör ligga på 100 % o då tror jag inte signalstyrkan har så stor betydelse?
Postad 23 August 2008 - 16:13
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Är det någon mer som har dessa ideliga småavbrott i ljudet via den optiska utgången ? Det förekommer ständigt hos mig, men varierar vilken kanal som är mest "drabbad" under kvällen. Ljudet via den vanliga analoga stereoutgången fungerar dock. Det är inte fel på min förstärkare eller avkodare för DD, när jag använder min blueray-spelare är det aldrig avbrott i ljudet.
Det här är det som fungerar allra sämst med boxen för mig, bilden är det för det mesta inget problem med.
Apropå signalstyrka/kvalitet så har jag också ca 50-55% signalstyrka o 100% signalkvalitet, oavsett kanal SD el HD.
Redigerat av Unregistered4e1812ee, 23 August 2008 - 16:19.
Postad 23 August 2008 - 16:32
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Nej, Comhems analoga har jag inte testat faktiskt. Ska göra det imorgon då.
Jag har Comhems analoga utbud sedan mer än tio(?) år genom bostadsrättsföreningen, och kan säga att det inte är något vidare o det har bara blivit sämre med åren. Bland annat SVT 1 har ofta en massa linjer som löper diagonalt över bilden. Mycket "pixelering" där bilden bryts ner i stora färgblock, eller att bilden fryser i några sekunder. Comhem gör väl inte mycket för att fixa kvaliteten på det analoga, de tjänar väl mer om fler går över till digitalt...
Postad 23 August 2008 - 16:36
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Det borde inte vara någon skillnad i signalstyrka mellan HD-/SD-kanaler? Har själv 55 - 58 % oavsett HD-/SD-kanal. Vissa dagar toppar styrkan på 65 %, så det kan variera. Om det inte är fel lokalt hos dig o andra i huset, är det kanske något tok med din box? Vad har du för signalkvalitet? Den bör ligga på 100 % o då tror jag inte signalstyrkan har så stor betydelse?
Japp singalkvaliten ligger på 100%. Till dne som skrev ovan: Jag har inte 15m ihop skarvat. Utom jag har en 10m och en 5m kabel ihop skarvad. På dig lät det som att jag hade 15st ihopskarvade 1m kablar.
Postad 23 August 2008 - 16:41
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Comhem gör väl inte mycket för att fixa kvaliteten på det analoga, de tjänar väl mer om fler går över till digitaltFörst 79 kr månaden för analoga smörjan och vill man ha dessa digitalt tvingas man betala en gång till för samma kanaler. Finfin affärsstrategi.... 144 000 kr/år betalar "min" förening för analogutbudet till Comhem.
Redigerat av Latman, 23 August 2008 - 16:53.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|