Hur då? Har letat efter det 
Vill ju köra ut source direct typ och låta TV/proj sköta skalningen då jag är övertygad om att de gör ett bättre jobb.
Genom att ställa den i med output "Original", alla signaler skickas oskalade.
Tyvärr micklar boxen med bilden "i onödan" ändå, främst då eftersom den deinterlacerar bilden från 576i till 576p.
Ahh, såg nu att rickardl hann före. Ja det gäller alla kanaler, alltid.
Att Humax boxen skalar upp bilden via HDMI är väl knappast någon överaskning för dig? Övriga digitalboxar som ComHem tillhanda håller saknar HDMI och därmed möjligheten att skala upp bilden. Rätt eller fel?
Japp övriga boxar skalar inte upp (därför jag sa att Humax var bättre på det än övriga boxar

)
"Men en HD box ska visa en klart bättre kvalitet med uppskalning än med vanliga SD boxar." (Med detta menar jag naturligtvis att en HD box har HDMI och därmed uppskalningsmöjlighet)
Du blandar begreppen HD, HDMI och uppsklaning väldigt friskt. Det är tre helt olika saker, därför blir det tokigt. Samt att du missuppfattar det här med skalning. Vilket du iofs inte är ensam om på denna sajt varför en liten genomgång kanske vore av godo...

Hade du sagt: "en box med HDMI har i regel (undantag finns säkert) bättre förutsättningar att visa en bra bild än en box med bara Scart" hade jag förstått precis vad du menat. Och mkt riktigt så har Humaxen ett övertag över tex Samsungs 270-box,
när det gäller de prestandabitar som har med signal-gränssnittet att göra.
För, med viss reservation för vad min min Scart-kabel och Scart-gränssnittet i min tv ställer med, så är det tydligt att Humaxen har via HDMI dels högre bandbredd (i
mitt fall speciellt om box-skalning är avstängd), dels bättre luma/chroma tajming samt bättre "per pixel skärpa". Samtliga bitar ovan är typiska vinster man får om man använder ett digital gränssnitt istället för ett analogt och när det gäller dessa bitar är alltså Humax bättre än Samsung skräpet. Vill du påstå att så inte är fallet?
HD, och skalning i box istället för i display, har inte med saken att göra i huvudtaget. Att du då använder dessa begrepp som argument för att Humaxen ska vara bättre än Samsungen är det jag inte förstår.
Detta faktum stödjer jag på att i all marknadsföring jag sett så talar man om att en en uppskalad SD-bild via HDMI blir bättre än att köra signalen via t ex scart, som de flesta övriga digitalboxar är förskaffade med. Men du vill påvisa att detta inte är fallet? I så fall är det synnerligen vilseledande marknadsföring som genomsyrar alla företag som använder dessa säljargument oavsett om det gäller lågbugetelektronik eller inte. Eller?
Sen när blev marknadsföring , reklam alltså, nått att lita på? Tror du även på att senaste anti-rynk krämen med Boswelox (testad vid institutet i Zürich) kommer göra så att Farmor Agda ser ut som en 20-årig böna igen?

Marknadsföring behöver inte vara faktabaserad, vet nog även du.
Sen om du personligen tycker uppskalning är bra eller dåligt är en annan sak......
Jag tror inte du riktigt förstår vad uppsklaning är för nått men läs för all del vad "Arg Ument" säger ovan (en gång till, eftersom ditt svar till honom tyder på att du inte riktigt greppa det han sa).
Vad du ska ta med dig nästa gång när du läser ett reklamblad är att bra skalning handlar om att
bibehålla signalens kvalité (tex bandbredd) samt undvika att artefakter uppstår (tex ringing). En dålig skalning är således en sådan som inte möter dessa krav. Hur bra en skalning än är kan den
aldrig förbättra signalen (iaf inte objektivt sett, subjektivt kan folk hitta på vad som helst...)
Bedömming av uppsklaning handlar förövrigt inte tyckande, skalning går alldeles utmärkt att bedömma helt objektivt (möjligen blir det subjektivt när man ska väga två eller flera objektiva prestanda parametrar mot varandra). En sak är iaf säker, det går inte att uttala sig generellt om skalning i extern källa är bra eller dåligt, beror helt på hur bra skalningen är utförd samt displayen källan är kopplad emot.
Återigen, det jag menar är att en Box med HDMI och uppskalningsmöjlighet , generellt ska ge en bättre bild än en box utan uppskalningsmöjlighet.
Kan tyckas petigt men vad du gör är att spä på den okunnighet som finns på så många håll, nått forumet knappast har nån nytta av.
hakanh65>>
Kan vi alla nu alltså komma överens om att HDMI är bättre än Scart och slippa vidare inlägg i denna diskussion?
Ja det är som regel ett bättre gränssnitt ja (och återigen, anledningen till att Humax är bättre än Samsung för de delar som har med gränssnitt att göra). Du fick med det på en rad utan att blanda in vare sig HD eller skalning, dig går att förstå.

Nog om det ja, har försökt komma fram till felanmälan i en vecka nu och fått svaret "det är för många som ringer, ring senare". Är det ni som ringer så förbaskat, kan ni inte släppa fram mig oxå?