Ja
jag kollade lite mer på 5090n igår och jag har även kontakt med en annan som just har gjort en nollställning på sin 5090 med också 20K timmar.
Sparkles eller misfires ligger runt 2-3% vitt men inte över hela bilden enbart upptill och nertill.
jag börjar nästan tro att det beror på för mycket letterbox material och att panelen är ojämt sliten.
Det går inte att få bort sparkles nära svart på en 5090 i servicemenyn (jag har provat var enda kombination med volten)
Jämför med vissa OLED tvs som har sin bandning i ungefär samma områden nära svart så får man här några dansande pixalar upptill och nertill.
jag vet inte vad som är värre
?
För att locka fram spakles så krävs det att materialet visar 2-3% ire upptill och nertill i en scen.
Det är få gånger det inträffar under allt tv tittande.
och nästan aldrig när man kollar på en film med letterbox bild
Det där är trade offen för låg svärta på 5090ns tyvärr och det verkar vara likadant på alla 5090s.
Jag hade sparkles på gamla 5090n på ungefär samma ställen som jag har här.
100% bild går inte att få efter en nollställning på en 5090 men sitter man med röd tintet så ger en nollställning med lägre svärta och sky hög kontrast så mycket mer så då kan man kanske stå ut med det där.
Eller så köper man en 50" KRP om man är riktigt kräsen.
notering också att 100hz (50vs och drive mode 2) vid vanliga PAL sändningar tycks ge mer misfires än 75hz
Har man inte installt på drive mode 1 och pure cinema advanced så bör man ändra det.
75hz för pal sändningar ger också en renare bild på 5090s och även på 500A
500M spelar ingen roll den är lika bra på drive mode 1 som 2 för 50hz
Edit: har kikat lite på antikrundan nyss och nu skidor och bilden är helt suverän på 5090n
har letat efter misfires men har inte kunnat sett nåt här nu på 1 timme.
Bruset i bilden verkar också ha gått ner efter nollställning och bilden är nästan lika ren som den är hos 500Men.
Kör med ISF Natt i dagsljus och det är sanslöst vad långt man kommer med den "låga" ljusstyrkan på en Kuro.
Nu är ju ABL ökad så det gör ju skillnad
ISF Natt 125cd/m2 med låg ABL dimming (mer korrekt gamma och mindre utvattnad bild)

Redigerat av sune bejas, 20 januari 2017 - 14:36.