Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Pioneer PDP-427 / 507XA/D

2310 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer PDP-5000EX (TV) 1 8.75 (3) Inga priser
Pioneer PDP-427XD (TV) 1 9.574998 (39) Inga priser
Pioneer PDP-507XD (TV) 1 9.871794 (38) Inga priser
Pioneer PDP-427XA (TV) 1 9.437498 (15) Inga priser
Pioneer PDP-4270XA (TV) 1 9.461538 (12) Inga priser
Pioneer PDP-4270XD (TV) 1 9.083332 (11) Inga priser
Pioneer PDP-507XA (TV) 1 9.588234 (16) Inga priser
31 relaterade trådar
Pioneer PDP-4270XD digital tv (5 inlägg) 5 år sedan
Inbränning, har du drabbats? (603 inlägg) 8 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 12 år sedan
Pioneer PDP-427XD ? (6 inlägg) 13 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 14 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 15 år sedan
Störande ljud från Pioneer PDP-427/ 507 XA/D (112 inlägg) 15 år sedan
Provlyssning av högtalare + frågor (48 inlägg) 17 år sedan
1080p-skärmar - vilka finns det? (293 inlägg) 17 år sedan
Sharp eller pioneer (21 inlägg) 18 år sedan
Pioneer PDP-4270XD eller Panasonic PX-70 (21 inlägg) 18 år sedan
panasonic th-50pv600 eller pioneer 427xd (4 inlägg) 18 år sedan
Alternativ till PX70 mottages! (91 inlägg) 18 år sedan
Pioneer PDP-5000EX 1080p plasma äntligen (72 inlägg) 18 år sedan
Sonys KDL-46W2000 vs Pioneer PDP-507XD (13 inlägg) 18 år sedan
1080p TV med "riktigt" 1080p24-stöd (6 inlägg) 18 år sedan
pioneer 507 xd eller 428xd ? (15 inlägg) 18 år sedan
Pioneer PDP-507XA eller Samsung PS-50C7HX? (16 inlägg) 19 år sedan
pioneer PDP-507XA eller panasonic TH-50PX70 (10 inlägg) 19 år sedan
Pioneer PDP-427 vs. Sony W2000 (8 inlägg) 19 år sedan
Snyggt stativ till Pioneer 42" (3 inlägg) 19 år sedan
Receiver + högtalarförslag (2 inlägg) 19 år sedan
46 tum LCD vs 50 tum plasma (13 inlägg) 19 år sedan
Sony 40W2000 - i klass med plasma? (107 inlägg) 19 år sedan
Pioneer PDP-427XD vs Panasonic TH-42PV600 (13 inlägg) 19 år sedan
Pioneer 427 vs Philips 42 PF9631D (6 inlägg) 19 år sedan
Pioneer PDP-427XD DVB-T (0 inlägg) 19 år sedan
Panasonic TH- 50PV600 eller Pioneer PDP-507XA (3 inlägg) 19 år sedan
Vilken tv för runt 25´ ? (31 inlägg) 19 år sedan
Pioneer PDP-5000EX (15 inlägg) 19 år sedan
Pioneer PDP-427XD (2 inlägg) 19 år sedan

Postad 17 November 2006 - 11:16

Ribbons
  • Ribbons
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
jag har fått en defekt bildpunkt, mer känt som en "död pixel".
den är svart och syns inte om man inte är väldigt väldigt nära tv:n.
men jag ser den när det är vitbakgrund.
pioneer säger att det är normalt att en defekt bildpunkt uppstår.
får se om jag försöker reklamera den.
tror inte det kommer gå endå, då garantin förmodligen inte täcker en defekt bildpunkt.
det måste nog vara fler eller vara en bildpunkt som syns från cirka 3 meters avstånd.

men jag fick ju nyss tv:n. bläh.

:( :unsure:

Redigerat av Ribbons, 17 November 2006 - 11:24.

Postad 17 November 2006 - 13:15

Laza
  • Laza
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Ni som kör från PC, någon speciell anledning till att ni inte kör "pixelmappat", dvs 1366x768 etc?

Verkar som de flesta kör med 1024x768, 1280x1024 mm och inte skärmens nativa upplösning. Korrekt aspect ratio kan man ju ställa in i videoprogrammen sen. Borde inte skärpan bli bättre då (jmf med att köra en LCD/TFT med annan upplösning än native = dålig skärpa)?

<{POST_SNAPBACK}>

glib, 43- och 42 -tummarna är ju bara 1024x768, och med denna upplösning ser bilden lite tokig (utsträckt) ut. Med 1280x768 skalas ju bilden lite horisontalt men tycker inte själv att den ser alls tokig ut. 50 tummarna har ju redan helt OK upplösning, 1:1 pixelmappat borde funka fint.

Postad 17 November 2006 - 13:25

Unregistered287e7876
  • Unregistered287e7876
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Ni som kör från PC, någon speciell anledning till att ni inte kör "pixelmappat", dvs 1366x768 etc?

Verkar som de flesta kör med 1024x768, 1280x1024 mm och inte skärmens nativa upplösning. Korrekt aspect ratio kan man ju ställa in i videoprogrammen sen. Borde inte skärpan bli bättre då (jmf med att köra en LCD/TFT med annan upplösning än native = dålig skärpa)?

<{POST_SNAPBACK}>

glib, 43- och 42 -tummarna är ju bara 1024x768, och med denna upplösning ser bilden lite tokig (utsträckt) ut. Med 1280x768 skalas ju bilden lite horisontalt men tycker inte själv att den ser alls tokig ut. 50 tummarna har ju redan helt OK upplösning, 1:1 pixelmappat borde funka fint.

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer ju det du säger, jag hade 50" i tanken när jag nämnde upplösningarna.

Om vi t.ex använder oss av 42" som exempel så undrar jag om det blir någon skillnad i skärpan öht med pixelmappat, dvs 1024x768, mot exempelvis 1280x768? På LCD är det ju stor skillnad, blir det likadant på plasma? Med pixelmappat slipper man väl hela overscan-grejen och kan sen enkelt ändra ar i videospelerna istället?

Redigerat av Unregistered287e7876, 17 November 2006 - 13:27.

Postad 17 November 2006 - 13:53

Unregisteredd03b0983
  • Unregisteredd03b0983
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jag tror att du får bäst skärpa om du har pixelmappad bild ja, då motsvarar ju varje pixel från "source" materialet en pixel på skärmen (även om dom inte är kvadratiska på plasman i 1024x768)

MEN när du kör via VGA ingången avaktiveras alla "bildförbättringsfunktioner" vad jag vet!?
Därför kan kanske film se bättre ut om den går via nån av dom andra ingångarna (som inte är pixelmappade).

Har för mig detta iaf, med andra ord försvinner KANSKE saker som "Pure" funtionerna och
all bild processing för att tex göra om 24fps filmaterial till visning på tv får skötas av datorn ist osv.
Läste oxo någonstans att svärtan blir sämre via VGA, det låter iofs konstigt och borde gå att kalibrera.

Postad 17 November 2006 - 14:33

aaddie
  • aaddie
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

MEN när du kör via VGA ingången avaktiveras alla "bildförbättringsfunktioner" vad jag vet!?
Därför kan kanske film se bättre ut om den går via nån av dom andra ingångarna (som inte är pixelmappade).

Har för mig detta iaf, med andra ord försvinner KANSKE saker som "Pure" funtionerna och
all bild processing för att tex göra om 24fps filmaterial till visning på tv får skötas av datorn ist osv.
Läste oxo någonstans att svärtan blir sämre via VGA, det låter iofs konstigt och borde gå att kalibrera.

<{POST_SNAPBACK}>

Korrekt, når man kjører via VGA kan man bare endre kontrast, brightness og RBG verdier.

Når det gjelder svartan merker jeg personlig ingen skillnad fra f.eks. DVD over HDMI.

Postad 17 November 2006 - 14:36

aaddie
  • aaddie
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Dessutom är jag en hejare på Powerstrip sen flera år tillbaka :(

Nu måste jag bara hitta nått ställe här i Göteborg som låter mig få testa allt det här...

<{POST_SNAPBACK}>

Om du gir meg et kurs i PowerStrip kan du få komme hjem til meg hehe :unsure:

Postad 18 November 2006 - 16:02

Unregisteredd03b0983
  • Unregisteredd03b0983
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Gjorde nyss detta inlägg i PV60/600 tråden men eftersom det kan vara av värde även för dom som funderar / har en Pioneer PDP-427xx så klämmer jag in det här oxo ! :(

Kom just hem efter att ha suttit med en laptop och testat 3 olika plasma skärmar i 2 timmar i butik.
Kan säga så här, dom gröna skuggorna som syns vid panoreringar finns på ALLA plasmor.
Det är en del av dess begränsade fosfor teknik.

Om man inte märker det kan det bero på materialet man ser på, det är tydligast i spel där ljusa och mörka partier möts.
HD klipp "dolde" detta mycket bättre.

Dock så varierar det väldigt mckt mellan olika modeller!
T,ex så syns detta fenomen mycket mer på Pioneers modeller än på Panasonics PV60/600 serie!
Jag och min kompis satt å granskade allt det här extremt noga.

Vi testade först att köra skärmarna med 1024x768 pixelmappat på alla 3 skärmarna via VGA.
Alla andra ingångar skalar om bilden vilket inte var önskvärt.
( Pioneer PDP-427XD, Panasonix PV600E ocu PV60E )

Alla skärmarna klarade utan problem att visa PC skrivbordet pixelmappat med väldigt bra bild.
Inga skavanker överhuvudtaget. Kanske något sämre skärpa än en LCD men mer än gott nog.
Inga svarta kanter syntes på någon av Panasonic modellerna i butiken.
Dock hade PV60 i butiken en död pixel i övre högra hörnet.

Vi stängde av alla bildförbättringar vi kunde hitta och ställde skärpan så inget tillades i bilden.
( lågt eller helt avstängt )
Pioneeren klarar av 1024x768 i 60/70/72 och 75Hz. Panasonic endast i 60Hz.
Skillnaden mellan lägena var väldigt liten.
Bakgrundsbruset minskade något i 75Hz på pioneeren.
Dock så stötte vi tyvärr på ett stort (för oss) problem vid spelande på Pioneer skärmen via VGA.
Den uppvisade "Vertical Sync" problem som inte försvann oavsett vilken bilduppdateringsfrekvens vi körde i både spelen och på skrivbordet.

Dessa syns enkelt vid panoreringar i spel när man så att säga "snurrar runt" med tangeterna "turn right/left" i quake baserade spel som Doom, Medal of honor osv.
Bildskärmen "scrollade" ryckigt, inte oskarpt eller med eftersläpningar men ryckigt och inte jämt.
Jag är fortf inte helt 100 på om det verkligen var skärmens fel men detta fanns inte alls på Panasonicen. Och vi dubbelkollade att vi hade v-sync på samt testade alla Hz lägena.

Detta var en besvikelse eftersom jag var inställd på Pioneeren.
Sen märkte både jag och min kompis att det omtalade "rut nätet/masken" på Pioneeren existerade på alla PDP-427XX modellerna. Det syntes dock mycket mindre vid 75Hz.
Det var inte heller störande nog att påverka ett eventuellt inköp.
Rutnätet finns inte på deras nya 1080p native modell ( Den för 60 tusen )

Färgerna hade som väntat bättre mättnad på Pioneer, men skillnaden efter färgjusteringar på PV600/60 var mindre. Absolut inte värt dom 6tusen kronorna extra ( I just den butiken iaf)

Sen skall jag oxo påpeka att Pioneer via VGA knappt har några inställningmöjligheter alls!
Ljusstyrka, kontrast och färg.
Medans Panasonic hade , Ljusstyrka kontrast färg, justering av färg för R,G,B separat samt inställningar för GAMMA.
Kan vara så att jag inte hittade mer på Pioneer pga "förvirring" men men.

Nu kunde jag inte göra ändringar i Service Menyerna, det var ju trots allt butiks exemplar som står framme :wub:

Enligt mig så rekomenderar jag Panasonic's plasma till dom som vill köra HTPC samt se på film via datorn. Kanske oxo till dom som är mera känsliga för "Gröna skuggor" effekten.
Pioneer är dock nog bättre för allt annat smile.gif
Kvalitetskänslan var oxo mycket högre där samt så är den ju snyggare ( enligt mig ).

Dock tänker jag köpa en PV60/600 och spara pengarna.
Om några år kan jag om jag vill byta till en tv som säkert har bättre bild/teknik än någon av dom 2 nämnda :wub:

Postad 18 November 2006 - 23:16

Unregistered287e7876
  • Unregistered287e7876
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Gjorde nyss detta inlägg i PV60/600 tråden men eftersom det kan vara av värde även för dom som funderar / har en Pioneer PDP-427xx så klämmer jag in det här oxo ! :(...

Hur tror du resultaten skulle se ut om man jämför via hdmi istället? Om du vill spekulera lite?

Postad 19 November 2006 - 01:07

Unregisteredd03b0983
  • Unregisteredd03b0983
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Om du menar hur bilden från datorn hade sett ut ?

Svårt att säga, så fort du går via HDMI börjar det hända "otäcka" saker med signalen (Tycker jag).
Först skalas den om till fake 720P upplösning vilket inte ser vackert ut om man tittar på tex datorskrivbordet.

Sedan börjar signalprocessorn i TV'n leka med signalen och "förbättra" den.
Vilket iofs kan vara bra om du tittar på film via datorn.

Men om jag nu ska gissa så tror jag att Pioneern gör ett något bättre jobb inom det området.
Möjligtvis att PV600 modellen hade hängt med bättre där ( jämfört med PV60).

Men jag testade inte HDMI tyvärr, var mest inne på VGA och det tog en himmla tid att testa den :(
Dock var jag mer än nöjd med bilden på HD video via VGA på panasonicen.

Testa gärna själv dock, allt handlar om vilka saker man stör sig på mest, den nuvarande tekniken e ju inte fulländat på nått område.

Postad 19 November 2006 - 01:21

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Enligt mig så rekomenderar jag Panasonic's plasma till dom som vill köra HTPC samt se på film via datorn. Kanske oxo till dom som är mera känsliga för "Gröna skuggor" effekten.
Pioneer är dock nog bättre för allt annat smile.gif
Kvalitetskänslan var oxo mycket högre där samt så är den ju snyggare ( enligt mig ).

Dock tänker jag köpa en PV60/600 och spara pengarna.
Om några år kan jag om jag vill byta till en tv som säkert har bättre bild/teknik än någon av dom 2 nämnda :(

<{POST_SNAPBACK}>

Klart intressant test. Även intressant (och synd) att även ni såg det rutnät som jag såg på Lars Bengtsson (och idag igen på MediaMarkt om än lite mindre). Såg ni möjligtvis om det blev mindre påtagligt eller inte alls syntes vid matning med digital signal, dvs HDMI (DVI) i ert test då? Testade ni även några LCD skärmar så ni hade något att benchmarka emot?

/pJ

Postad 19 November 2006 - 12:41

Unregisteredd03b0983
  • Unregisteredd03b0983
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
"Rutnätet" syntes oxo när skärmen var matad med HDMI (Digital) och film material, men jag tycker inte det är ett "problem" som skulle hindra mig att köpa skärmen!
Det gör faktiskt litet så att störningar å brus försvinner pga "mönstret" täcker det litet :o
Det syntes oxo något mindre vid film, men det kan ha berott på att det inte fanns så många ljusa partier i sekvenserna vi tittade på. Mönstret var nämligen tydligast i ljusa partier.

Men jag är extremt petig här! tror inte någon annan i butiken ens hade sett det på mer än 60cm avstånd.
För mig var det dom gröna skuggningarna som avgjorde.
Rutnätet var inte alls störande.

LCD skärmar hade ingen chans i fråga om respons tid. Vilket dom aldrig kommer ha oavsett vad folk säger.
Vi testade en LCD skärm från samsung som stod intill bara för att jämföra dator bilden.
Den var något skarpare men befläckad av alla LCD's nackdelar.

Pioneer hade faktiskt en väldigt "mjuk" bild via vga som uppskattades av ögat ! (inte oskarp men behaglig)

Säljaren tipsade oss om att nästa vecka skulle dom få in LG's nya lcd som har 100Hz å "special effekter" för att få låg respons tid.
Vi tog det med en nypa salt och har inga funderingar på att ens testa den :)

Redigerat av Unregisteredd03b0983, 19 November 2006 - 12:45.

Postad 19 November 2006 - 17:15

aaddie
  • aaddie
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Men jag är extremt petig här! tror inte någon annan i butiken ens hade sett det på mer än 60cm avstånd.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, dette med "rutnätet" ligner faktisk litt hysterien om "full HD" oppløsning. Sitter man f.eks. 2 m fra tven kan man ändå ikke skille 1080p fra 720p på en 42" pga begrensninger i øynene. Se f.eks. http://www.myhomethe...calculator.html.

Men når det gjelder såkalt "green tinging" har du rett. Men det er veldig beroende på den som ser. F.eks. ser jeg dette veldig godt, mens min sambo ikke ser det alls.

Postad 19 November 2006 - 19:27

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, dette med "rutnätet" ligner faktisk litt hysterien om "full HD" oppløsning. Sitter man f.eks. 2 m fra tven kan man ändå ikke skille 1080p fra 720p på en 42" pga begrensninger i øynene. Se f.eks. http://www.myhomethe...calculator.html.

Men når det gjelder såkalt "green tinging" har du rett. Men det er veldig beroende på den som ser. F.eks. ser jeg dette veldig godt, mens min sambo ikke ser det alls.

<{POST_SNAPBACK}>

På 50 tummaren (matad via komponent) kunde både jag och kollegan se detta rutnät på vad som måste ha varit 3-3,5 m avstånd. Vi kunde dock inte som sagt se det på 42" som stod precis brevid (inte ens vid nära gransning) och som matades digitalt. Har skickat en fråga om det till Pioneer men inte fått något svar ännu.

/pJ

Postad 19 November 2006 - 20:06

Jerrie
  • Jerrie
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Är det någon fler än jag som inte får igång ljudet när man kopplat in med komponent och L/R audio? Sen tycker jag mig se "linjer" ganska breda 2.3cm tvärs över tv:n, dessa syns tydligast mot hel färgade bakgrunder så som när man ser på hockey och fotboll...

Postad 19 November 2006 - 21:01

Unregisteredd03b0983
  • Unregisteredd03b0983
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
> improwise

Var det 50 tummaren som har 1080p upplösning du såg då ?
denna : PDP-5000EX
http://www.pioneer.e...00EX/index.html

För den hade INTE rutnätet när vi såg på den.
Frågan då ( om du såg samma modell ) är om det är något TV'n lägger till via processorn?

Postad 19 November 2006 - 21:56

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

> improwise

Var det 50 tummaren som har 1080p upplösning du såg då ?
denna : PDP-5000EX
http://www.pioneer.e...00EX/index.html

För den hade INTE rutnätet när vi såg på den.
Frågan då ( om du såg samma modell ) är om det är något TV'n lägger till via processorn?

<{POST_SNAPBACK}>

Nä, det var det inte. Obsevera dock att vi inte snackar om att jag såg pixlarna här alltså, detta var något annat som mer kändes som ett optiskt fenomen. Skulle ev kunna ha att göra med frontglaset, typ slipningen eller liknande.

/pJ

Postad 19 November 2006 - 23:17

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Ajaj vet inte vad man ska tycka om denna läsningen.
Jag är väldigt nära att köpa in 507XD för jag vill se mina TV serier på plasman. Sitter ca 4,5 meter från TVn. vad tror ni? jag kommer som sagt köra via VGA från grafikkortet.

hmmm :o

vad göra?

Postad 20 November 2006 - 16:15

Unregisteredd03b0983
  • Unregisteredd03b0983
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
>DJAL

Testa!
Leta upp nått trevligt ställe där dom låter dig koppla upp datorn och prova själv :)
Det är det bästa råd jag kan ge dig.
Man ska aldrig lyssna sig blind på andras uppfattnigar och åsikter.

Fast 50" har väl 1366x768 upplösning va ?
Isf kan den nog vara bäst för film och tv-serier via HDMI från datorn.
Eller varför inte 1366x768 via VGA ?
Du blir inte besviken oavsett tror jag.

Redigerat av Unregisteredd03b0983, 20 November 2006 - 16:17.

Postad 21 November 2006 - 23:34

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
Elände....var och tittade på Pioneerskärmarna idag och insåg att det jag tidigare beskrev som ett rutnät/raster i själva verket är de klassiska "plasmakrypningarna", dvs det flimmer som man kan se alla plasmaskärmar om man står riktigt nära. Problemet är bara att jag inte stod speciellt nära, säkert 3 meter ifrån, men jag kunde ändå se det både på en 507a (matad via komponent) och en 427a (matad via HDMI). Ja, faktum är att jag kunde se det oavsett vad som visades och vad det matades med. Detta hade jag absolut inte räknat med och jag måste erkänna att jag är besviken :-(

(Notera att det alltså inte var pixlarna jag såg)

/pJ

Postad 22 November 2006 - 17:25

Unregistered1eaa5478
  • Unregistered1eaa5478
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Har kört ett par veckor med min 427XA nu. Har fortfarande "inkörningsinställningar", som rekommenderas ett antal sidor upp i tråden.

Märker i bland i vissa ljusa partier, vid tex ett klipp i filmen, att ljusstyrkan ändras, dras ned lite just i de ljusa partierna. Det tar kanske en sek, sedan drar den ner. Långt ifrån alltid vid övergång till ljusa partier, men ändå återkommande.

Någon annan som sett detta och i så fall har en ide om vad det kan vara? Inställningarna har i princip alla bildförbättrare och dynamiska fenomen avstängda, så jag blir lite orolig....

Postad 22 November 2006 - 19:17

Laza
  • Laza
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Erik,
angående ändringar i ljusstyrkan har jag själv märkt att strömsparningsläget direkt inverkar på detta. T.ex. i PC användning märks detta tydligt, då man flyttar ett vitt fönster på rutan (ovanpå en mörk bakgrund). Då man flyttar rutan ut blir bakgrunden ljusare, när rutan kommer tillbaka blir bilden en aning mörkare.

Postad 23 November 2006 - 00:06

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Elände....var och tittade på Pioneerskärmarna idag och insåg att det jag tidigare beskrev som ett rutnät/raster i själva verket är de klassiska "plasmakrypningarna", dvs det flimmer som man kan se alla plasmaskärmar om man står riktigt nära. Problemet är bara att jag inte stod speciellt nära, säkert 3 meter ifrån, men jag kunde ändå se det både på en 507a (matad via komponent) och en 427a (matad via HDMI). Ja, faktum är att jag kunde se det oavsett vad som visades och vad det matades med. Detta hade jag absolut inte räknat med och jag måste erkänna att jag är besviken :-(

Men så tog tålamodet slut för att fundera mer på detta så jag slog till och köpte en 507XD ändå. Ska bli intressant att se hur det blir, har bara hunnit köra det via ComHems analogtv ännu och det blev väl förvånansvärt bra, men ändå ganska misserabelt (men det är ju inte Pioneers fel). Kommer kännas märkligt att rulla ner en projektorduk framför en 50" top range plasma, men det saknas fortfarande 70" innan jag skippar projektorn :wub:

/pJ

Postad 23 November 2006 - 16:25

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Tror jag hittat en bugg.
Kan någon 427XD ägare testa följande:

1. Ställ in 4:3
2. Under "Alternativ" ändra "Sido mask" till "Auto" ( default = Fixt )

Hos mig ger då de tidigare grå fälten på sidorna rörlig bild som är svart/vit.

Ska de vara så ???

Postad 23 November 2006 - 16:48

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

Tror jag hittat en bugg.
Kan någon 427XD ägare testa följande:

1. Ställ in 4:3
2. Under "Alternativ" ändra "Sido mask" till "Auto" ( default = Fixt )

Hos mig ger då de tidigare grå fälten på sidorna rörlig bild som är svart/vit.

Ska de vara så ???

<{POST_SNAPBACK}>

De ska va så¨Pioneer haft det i flera generationer pga inbränningsrisk vid långvarigt 4:3 läge

Postad 23 November 2006 - 18:13

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2153 inlägg
  • 0
Ni vet väl om att det finns en tråd för Bildinställningar för Pioneers Plasmor, där ni kan dela med er av era bildkalibreringar.

Postad 23 November 2006 - 18:15

emperor
  • emperor
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Finns det något bordsstativ till dessa förutom Pioneers egna?

Eller går det att ställa den på en TV-bänk, utan stativ, och dra fast den i något baktill (något tillbyggt stycke i tv-bänken tex)?

Redigerat av emperor, 23 November 2006 - 18:17.

Postad 23 November 2006 - 22:47

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2153 inlägg
  • 0
PDP-507XA Testvinner i Lyd og Bilde.

PDP-507XA testvinner i Lyd og Bilde, med trykkfeil

I november-utgaven av Lyd og Bilde testes PDP-507XA mot en annen 50" TV.

Lyd og Bilde er svært entusiastiske, og det er lett for en som leser hele testen å forstå at Pioneer er testens vinner, MEN det har skjedd en trykkfeil i bladet. Konklusjonen trykkes leservennlig i to blå bokser med poeng, og her har man blandet kortene, så Pioneer ender opp med 9 + som karakter istedenfor den fortjente 10.

Lyd og Bilde beklager det inntrufne, og har sendt oss en redigert utgave av testen. Den finner du ved å følge denne linken.

Noen høydepunkter fra testen:

Svartnivået er rett og slett imponerende. Hårfint bedre enn konkurrenten ved samme detaljninvå i bildet.
Pioneer har et mer balansert lys/kontrast forhold og klarer å gjengi detaljer over hele lysskalaen.
En forbedret "HD-converter" gir vesentlig færre trappetrinn enn hos forrige generasjon, noe som gagner vanlige tv-signaler og DVD.
Fargemessig er det lite å utsette på Pioneer. De har sørget for en god balanse mellom farge, kontrast og lys, og bildet inneholder ikke noe negativ fargestikk som påvirket fargepaletten.
Det nye fosforet i dette panelet gir en forbedret fargegjengivelse og vesentlig minsket fare for innbrenning. Med de svært gode støyfjerningsegenskapene fungerer 507XA utmerket med både analoge og digitale kilder av varierende kvalitet. Evnen til å reprodusere dype svartnivåer og likevel ha detaljer i lyse partier i behold, vitner om et velbalansert panel som utnyttes til det maksimale.

Bifogad fil(er)

Postad 25 November 2006 - 19:45

Unregistered1e2043ea
  • Unregistered1e2043ea
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Jaha. Efter att smygit omkring här i ett halvår och läst allt om Pioneers plasmor så har jag nu äntligen beställt en PDP-4270XA. Den dyker väl upp i slutet av veckan.

En rejäl chansning! Inte ens sett tv'n in real life! Får ju bara hoppas att man slipper
inbränningar och annat otyg. ;)

Hur får man bäst bild från datorn till tv'n? vilken kabel ska man köra med till denna?
Har ett dvi utag som går till min LCD-datorskärm och en vga ledig på grafikkortet.

Hur bra är bilden från en DVD på denna tv?

Generellt...personligen tycker jag att HD-uppl. är den bild man förväntar sig att en
sådan här tv ska ha. Dvs... HD = samma kvalle som en bra CRT i mina ögon.
Vad anser ni?

Postad 26 November 2006 - 02:03

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Hej!

Nån som vet och kan sammanställa lite fakta kring möjligheterna att köra en HTPC till tex 427XD?

Fyller den ut bilden helt om man kör DVI-HDMI och 576P, 720P och 1080i ? ...klarar den andra upplösningar än standard HDTV över HDMI ?

VGA....nån skrev att VGA-kontakten sitter på framsidan? ....vilka upplösningar fungerar över VGA och gyller den hela skärmen ?

Köpte en Samsung 42" för att kunna använda min HTPC till teven också(HTPC:n är kopplad till projje sen länge...).
Dock har jag med 99% säkerhet fått en trasig Samsung, eller två....har bytt en gång och bilden har några märkliga färgsläpningar för sig på alla ingångar/med all sorts mtrl. Ser inge bra ut alls.

Funderar på byta till en 427XD....less att ha en 'trasig' Samsung hemma. Men då måste det fungera ok med VGA eller DVI-HDMI...

Postad 26 November 2006 - 23:18

Unregistereddf0b9a71
  • Unregistereddf0b9a71
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Är mäkta sugen på en 427XA.
är det någon som fått några inbränningar ännu????
/jonas

Postad 26 November 2006 - 23:52

Peppeuppsala
  • Peppeuppsala
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Är mäkta sugen på en 427XA.
är det någon som fått några inbränningar ännu????
/jonas

<{POST_SNAPBACK}>

har en 507 och inte en antydan till inbränning på 1.5 månad..

Postad 27 November 2006 - 08:20

aaddie
  • aaddie
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Fyller den ut bilden helt om man kör DVI-HDMI och 576P, 720P och 1080i ? ...klarar den andra upplösningar än standard HDTV över HDMI ? 

VGA....nån skrev att VGA-kontakten sitter på framsidan?  ....vilka upplösningar fungerar över VGA och gyller den hela skärmen ?

<{POST_SNAPBACK}>

VGA-kontakten sitter IKKE på framsiden på 427XA/XD. Den sitter bak sammen med alle andre kontakter.

Jeg kjörer 1024x768 over VGA, og det er ingen merkbar overscan/underscan.

Jeg har tyvärr ingen mulighet til å teste DVI-HDMI fra HTPC.

Edit:
Følgende oppløsning finns over VGA ifølge manualen:
720x400, 70 Hz
640x480, 60/72/75 Hz
800x600, 56/60/72/75 Hz
1024x768, 60/72/75 Hz
1360x768, 60 Hz

Redigerat av aaddie, 27 November 2006 - 19:32.

Postad 27 November 2006 - 12:28

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

VGA....nån skrev att VGA-kontakten sitter på framsidan?  ....vilka upplösningar fungerar över VGA och gyller den hela skärmen ?

<{POST_SNAPBACK}>

VGA-kontakten sitter IKKE på framsiden på 427XA/XD. Den sitter bak sammen med alle andre kontakter.

Edit:
Jeg skal oppdatere denne posten med hvilke opplösninger den stötter når jeg kommer hjem fra jobben i kveld.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu blandar ni nog ihop lite saker här tror jag, HDMI är en videosignal har overscan, men VGA som är en datorsignal har det inte utan perfekt pixelmappning (åtminstone på min 507X men säkert också 427X). Detta går dock att justera i drivrutinen om man har någorlunda moderna grejer, vilket inte är så dumt eftersom Pioneers bra bildkretsar vad jag vet bara arbetar med HDMI signal.

/pJ

Postad 27 November 2006 - 18:13

Arnold_Braunschweiger
  • Arnold_Braunschweiger
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Var hos Handlar'n nu för en stund sedan och kollade på Pioneer 507 och 427.
Jag har i dagsläget en Pioneer 506XDE som ger kanonbild.
Förut så hade jag Plasman på övervåningen och satt på ett avstånd på 4,5-5 m och kollade. Perfekt. Nu ska jag göra om uppe och har flyttat ner Plasman till mitt nya TV-rum. Sitter i soffan på 3 m håll och tycker att 50" nu har blivit lite, lite för stor.

Jag kan nästan byta in 506 mot en fullsmetad 427XD rakt av. Handlarn tar 29' för värstingen i 427-serien.
När jag klev in så var jag inställd på en ny Pioneer, men sen så såg jag en Sharp LC46XD1E stå vid sidan om Pioneer, och det var faktiskt bra bild på denna.
Givetvis så körde Pioneeren i dynamiskt läge och det var ganska hög kontrast inställd på Sharps LCD-variant med.
Sharp'en hade 1920x1080 (alltså 1080p) med 176 graders betraktningsvinkel och en kontrast på 1500:1.
Om jag skulle ha den så fick jag lägga 8' emellan.
Hmm...

Vad tycker ni andra?

En annan sak som jag märkte var att FILM-läget på Pioneer, där var kontrasten inställd på 40 från fabrik. På min 506 så är det 20 default.
Konstigt att de har gått från 20 till 40 när "alla" säger att man ska "köra in" skärmarna med låg kontrast de första åttiotusen timmarna :)

Pioneer Plasma eller Sharp LCD (eller kanske den nya Sony'n)??

Synpunkter?

Postad 27 November 2006 - 18:59

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

Förut så hade jag Plasman på övervåningen och satt på ett avstånd på 4,5-5 m och kollade. Perfekt. Nu ska jag göra om uppe och har flyttat ner Plasman till mitt nya TV-rum. Sitter i soffan på 3 m håll och tycker att 50" nu har blivit lite, lite för stor.

Jag kan nästan byta in 506 mot en fullsmetad 427XD rakt av. Handlarn tar 29' för värstingen i 427-serien.
När jag klev in så var jag inställd på en ny Pioneer, men sen så såg jag en Sharp LC46XD1E stå vid sidan om Pioneer, och det var faktiskt bra bild på denna.
Givetvis så körde Pioneeren i dynamiskt läge och det var ganska hög kontrast inställd på Sharps LCD-variant med.
Sharp'en hade 1920x1080 (alltså 1080p) med 176 graders betraktningsvinkel och en kontrast på 1500:1.
Hmm...

Vad tycker ni andra? 

En annan sak som jag märkte var att FILM-läget på Pioneer, där var kontrasten inställd på 40 från fabrik. På min 506 så är det 20 default.
Konstigt att de har gått från 20 till 40 när "alla" säger att man ska "köra in" skärmarna med låg kontrast de första åttiotusen timmarna :)

Synpunkter?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en 507XA på den är det 20 i kontrast på filmläget ...så någon har nog pillat på den i affären

Postad 27 November 2006 - 23:18

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Edit:
Jeg skal oppdatere denne posten med hvilke opplösninger den stötter når jeg kommer hjem fra jobben i kveld.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu blandar ni nog ihop lite saker här tror jag, HDMI är en videosignal har overscan, men VGA som är en datorsignal har det inte utan perfekt pixelmappning (åtminstone på min 507X men säkert också 427X). Detta går dock att justera i drivrutinen om man har någorlunda moderna grejer, vilket inte är så dumt eftersom Pioneers bra bildkretsar vad jag vet bara arbetar med HDMI signal.

/pJ

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka upplösningar kan köras över VGA? ...går det att köra HDTV-standardens upplösningar? (typ 576P,720P, 1080i)

Nja, HDMI i sig har väl ingen overscan ? ...nu är jag inte helt 100% säker, men HDMI och dvi är ju väldigt lika...jag kör 576P, 720P och 1080i från min HTPC till projjen utan overscan...blir mer eller mindre exakt 0...i 576P (1024*576) så blir det pixelmappat perfekt.

Testade 427XD på affären idag, blev riktigt bra med komponent, både 720P och 1080i...576P fyllde inte hela bilden utan den tappade kanske 10% på bredd och höjd.
Av nån anledning fick jag aldrig till det med HDMI...det fungerar kanon med exakt samma prylar/dator/sladdar/upplösningar med min Samsung och med en panna600 som jag testade igår kväll. Nån med nåt tips...vill inte handla dyrt åsså fungerar det dåligt sen...

Postad 28 November 2006 - 00:12

aaddie
  • aaddie
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Vilka upplösningar kan köras över VGA?  ...går det att köra HDTV-standardens upplösningar? (typ 576P,720P, 1080i)

Nja, HDMI i sig har väl ingen overscan ?  ...nu är jag inte helt 100% säker, men HDMI och dvi är ju väldigt lika...jag kör 576P, 720P och 1080i från min HTPC till projjen utan overscan...blir mer eller mindre exakt 0...i 576P (1024*576) så blir det pixelmappat perfekt.

Testade 427XD på affären idag, blev riktigt bra med komponent, både 720P och 1080i...576P fyllde inte hela bilden utan den tappade kanske 10% på bredd och höjd. 
Av nån anledning fick jag aldrig till det med HDMI...det fungerar kanon med exakt samma prylar/dator/sladdar/upplösningar med min Samsung och med en panna600 som jag testade igår kväll. Nån med nåt tips...vill inte handla dyrt åsså fungerar det dåligt sen...

<{POST_SNAPBACK}>

VGA:
720x400, 70 Hz
640x480, 60/72/75 Hz
800x600, 56/60/72/75 Hz
1024x768, 60/72/75 Hz
1360x768, 60 Hz

Eventuell overscan/underscan korrigerer man lett med PowerStrip (http://entechtaiwan.net/util/ps.shtm).

Redigerat av aaddie, 28 November 2006 - 00:12.

Postad 28 November 2006 - 00:14

aaddie
  • aaddie
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Visst kan man få overscan med VGA om man velger en annen oppløsning enn native oppløsningen, men kjører man den skal det ikke være noe problem.

Og som nevnt i forrige innlegg, PowerStrip løser dette galant og bedre enn drivrutinene til grafikkortet ditt.

Postad 28 November 2006 - 00:44

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja igen!

Jag använder powerstrip sen länge...har dock aldri´ trixat med overscaninställningar då inget sånt förekommer med min projje.

Men tex pioneer 427 visade en alltför liten bild om man kör med 576P från datorn...fyllde inte alls ut hela bilden...vad gör man för att fixa det?
...eller med komponent så saknades det ungefär en cm runt om för att hela bilden skall fyllas.
(antar att det antagligen blir sämre bild om man grejjar, men det e nog värt att testa).

Är det inställningarna på vänster sida av powerstrip i custom resulotions, där man verkar kunna förstora/minska samt flytta bilden ?

Postad 28 November 2006 - 10:03

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Visst kan man få overscan med VGA om man velger en annen oppløsning enn native oppløsningen, men kjører man den skal det ikke være noe problem.

Og som nevnt i forrige innlegg, PowerStrip løser dette galant og bedre enn drivrutinene til grafikkortet ditt.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag menade var väl mer att med VGA finns det ju liksom ingen anledning att köra annat än den rätta upplösniningen, och då slipper man overscan. Och så klart är det som någon undrade tidigare att det inte är HDMI signalen i sig som har overscan antagligen utan TVns tolkning av den. Har aldrig blivit klok på vad man eg. vill uppnå med detta overscannande, känns som det vore bättre att helt enkelt skicka ut den signal som man vill se istället...

/pJ

Postad 28 November 2006 - 10:22

• Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Hmm...

Vad tycker ni andra? 

Konstigt att de har gått från 20 till 40 när "alla" säger att man ska "köra in" skärmarna med låg kontrast de första åttiotusen timmarna :o

Synpunkter?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag valde mellan sharp o lg lcd / pioneer 507xd .Nu sitter det en Lc52xd1e hemma o jag är mycket nöjd,jag sitter 3- 3,5m ifrån o det känns inte alls för nära,i o med att bilden är väldigt skarp o hela skärmen väldigt "nätt" vad det gäller storleken.

Postad 28 November 2006 - 10:24

Dalex
  • Dalex
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Angående kontrast vs inbränningar så klart det spelar roll men jag har ändå lyckats bra med att få inbränningar. Mest tack vare canal+ sports premierleague logga (resultat "loggan"). Har kört på kontrast 14 sedan jag köpte min 436 i Januari 2006, då har jag bara kolla på typ 2-3 matcher i veckan max 2 timmar åt gången!

Om sedan 427:an eller 507:an är mindre känslig återstår att se.

Postad 28 November 2006 - 12:59

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

Angående kontrast vs inbränningar så klart det spelar roll men jag har ändå lyckats bra med att få inbränningar. Mest tack vare canal+ sports premierleague logga (resultat "loggan"). Har kört på kontrast 14 sedan jag köpte min 436 i Januari 2006, då har jag bara kolla på typ 2-3 matcher i veckan max 2 timmar åt gången!

<{POST_SNAPBACK}>

De va som hundan...Min 434:a var känslig för just den loggan Man såg tydligt resultatet efter match om man gick i PIP eller 4:3 läge Men den fastnade aldrig mer än minuter.Fick annan logga i 6 månader.
Men på 507XA syns inte ett spår av allt jag såg på 434:an Så det har blivit bra mkt bättre Men man vet aldrig :o

Postad 28 November 2006 - 13:14

aaddie
  • aaddie
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

De va som hundan...Min 434:a var känslig för just den loggan Man såg tydligt resultatet efter match om man gick i PIP eller 4:3 läge Men den fastnade aldrig mer än minuter.Fick annan logga i 6 månader.
Men på 507XA syns inte ett spår av allt jag såg på 434:an Så det har blivit bra mkt bättre Men man vet aldrig :o

<{POST_SNAPBACK}>

Han skrev om en 436, og den er kjent for sine innbrenninger.

Postad 28 November 2006 - 13:39

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1668 inlägg
  • 0
Ni som har 507:an: Är 3 m för kort avstånd? :o

Postad 28 November 2006 - 15:58

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Ni som har 507:an: Är 3 m för kort avstånd? :o

<{POST_SNAPBACK}>

Har själv en 507XD och tycker att 3 meter är för kort avstånd, inte för att 50" är för stor utan för att bilden, om du inte matar den med HD material hela tiden helt enkelt är för dålig. Men det är inte i sig TVns fel utan insignalens. Överlag tycker jag personligen att diskussionerna om att 50 eller 42 tum skulle vara för stort känns ganska löjliga när man betänker att de flesta projektorägare brukar ligga på ett tittavstånd något mindre än bildbredden gånger 2, t.ex. 240 cm duk för 4 meters avstånd. Att däremot bilden är för dålig pga bristande kvalité på insignalen är något helt annat (även om det i praktiken har viss betydelse).

/pJ

Postad 28 November 2006 - 19:20

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
[/quote]

Vad jag menade var väl mer att med VGA finns det ju liksom ingen anledning att köra annat än den rätta upplösniningen, och då slipper man overscan. Och så klart är det som någon undrade tidigare att det inte är HDMI signalen i sig som har overscan antagligen utan TVns tolkning av den. Har aldrig blivit klok på vad man eg. vill uppnå med detta overscannande, känns som det vore bättre att helt enkelt skicka ut den signal som man vill se istället...

/pJ

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Tja!

Nja, för mig gäller det att upplösningen är en som verkligen rockar på min projje. HTPC:n är byggd för projjen och där rockar det :o ...alltså: jag klonar bilden vilket kräver att jag kör samma upplösning....dvs det handlar om 576P, 720P eller 1080i...dessa rockar verkligen på projjen(576P pixelmappat ser fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiint ut.
Såg när jag testade mot en Panna600 att 720P defenitivt inte skämdes för sig...tyckte det såg bättre ut än med tevens native(1024*576)...givetvis ser skrivbordet mm bäst ut i native, men jag kommer bara köra teve & filmer genom en frontend(Mediaportal).
Är nära att beställa panna600, men jag hade velat se pioneer 427 över DVI-HDMI...men det fick jag inte alls till...ville inte bli nån koppling mellan min dator och 427XD:an...dock fungerade det som sagt fint med komponent(kan nog tänka mig komponent också...men skulle vilja ´veta att det fungerar med/och blir bra med DVI-HDMI.
Nån som sitter inne med tips på varför det inte funkade och vad jag skall göra för att få se det fungera?

Postad 28 November 2006 - 19:52

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Men på 507XA syns inte ett spår av allt jag såg på 434:an Så det har blivit bra mkt bättre Men man vet aldrig ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Han skrev om en 436, og den er kjent for sine innbrenninger.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo jag såg det :o :lol: :lol: B) ;)

Postad 28 November 2006 - 20:42

Unregistered1e2043ea
  • Unregistered1e2043ea
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Fick min 4270 XA idag. Bättre bild än förväntat! Helt klart det bästa jag sett av all
skit som finns där ute. =) Analog Com Hem signal är helt acceptabel. Det hade
jag inte förväntat mig. Grym bild från dvd + xbox.

Till det negativa. Den låter ju som fan!! Otroligt irriterande lysrörs-surr som skär i mina
öron, ja.. jag menar skär... verkar som mina öron inte gillar denna frekvensen alls!

"Pluppen" är självklart påsatt från början. Har även satt på Sparläge 2 + 100hz vilket
i alla fall hjälpte mig att härda ut lite. Men detta surr känns ju riktigt B! :o

Sitter man som nu 3 meter ifrån och rakt framför med ljudet pådraget en bra bit
så funkar det. Sitter jag snett brevid tv'n så hörs det otäcka ljudet tydligt.

Har även jag fått ett måndags ex. eller ska det vara så här??

Postad 29 November 2006 - 01:36

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
Ni som har problem med störande ljud, har ni jordade uttag. Hela vägen till elcentralen alltså, inte bara någon grendosa som råkar ha stiften. Jag här nämligen nästan ingenting alls från min, även när jag lägger örat emot den.

/pJ

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.