Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 August 2007 - 23:11

Bitme
  • Bitme
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Någon som haft problem med glappande HDMI utgång. Direkt ur lådan så strulade HDMI för mig, ljudet lät som 8bitar och hade grafikfel på skärmen(LG 32"LCD 720p), pillade lite på kontakten, helt plötsligt funkade det som det skulle.....ett tag.

Utöver detta, har haft problem med uppspelning av MP4 material.
divx material går segt att starta igång, tar ca 10 sekunder efter att jag tryckt på play innan det börjar spelas.

I övrigt ganska nöjd, någon som testat med 1TB disk i lådan?

/b

Postad 06 August 2007 - 07:53

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

divx material går segt att starta igång, tar ca 10 sekunder efter att jag tryckt på play innan det börjar spelas.

<{POST_SNAPBACK}>

Det tar någon sekunder för de codecs som arbetar att börja jobba. Sedan är jag inte helt hundra, men tror att spelaren cachar filen något. Det tar även några sekunder (till och från beroende på film) även för mig så det är inget "fel".

Postad 06 August 2007 - 11:28

Micken73
  • Micken73
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det tar någon sekunder för de codecs som arbetar att börja jobba. Sedan är jag inte helt hundra, men tror att spelaren cachar filen något. Det tar även några sekunder (till och från beroende på film) även för mig så det är inget "fel".

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har nog aldrig varit med om att det tagit riktigt så långt som 10 sekunder, men 5-6 sekunder har det nog varit som värst. Sedan verkar det som sagt ske någon form av cachning för om man tittar på flera filer i sekvens (typ flera avsnitt av en serie) så får man en nästan obefintlig väntetid mellan filerna.

Postad 06 August 2007 - 19:03

Bitme
  • Bitme
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har nog aldrig varit med om att det tagit riktigt så långt som 10 sekunder, men 5-6 sekunder har det nog varit som värst. Sedan verkar det som sagt ske någon form av cachning för om man tittar på flera filer i sekvens (typ flera avsnitt av en serie) så får man en nästan obefintlig väntetid mellan filerna.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är iofs sant, när den byter fil så sker detta nästan helt sömnlöst. Jag har nu räknat och just divx tar längs tid att dra igång 8 sekunder tog det. WMVHD, och TS material går betydligt snabbare. Väntar ivrigt på mkv stödet(om det nu blir verklighet), testade MKV2TS programvaran, funkade fint men ett rejält jobb om man ska konvertera hela sitt mkv bibliotek, filerna blev dessutom en aning större.

/b

Postad 06 August 2007 - 19:25

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

testade MKV2TS programvaran, funkade fint men ett rejält jobb om man ska konvertera hela sitt mkv bibliotek, filerna blev dessutom en aning större.

<{POST_SNAPBACK}>

Definiera "funkade fint". Alltså, vad var det för egenskaper som fungerade fint? Upplösning och så där tänkte jag på. :)

Postad 06 August 2007 - 20:48

Namtrac
  • Namtrac
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Behöver hjälp med att få det trådlösa att fungera på M-4100. Jag har införskaffat rätt sorts trådlösa nätverkskort (D-link) och kan pinga TViX:en från datorn. Har ställt in alla inställningar i TViX:en (ip-adress o.s.v.) och installerat Netshare på datorn. Har även satt ett statiskt ip på min dator och öppnat portarna på routern + testat att stänga av brandväggen. Men TViX:en vägrar kännas vid mina mappar. :)

Kan tillägga att det fungerade när jag testade via LAN, men det är uteslutet i och med evighetslång kabel.

Någon som har något tips på vad som kan göras?

Postad 06 August 2007 - 21:17

Unregistered962b578c
  • Unregistered962b578c
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Är det en barnlek att uppdatera firmwaren?
Blir det mvk-stöd på den så är det helt klart intressant att skaffa en :)

Postad 06 August 2007 - 21:33

Unregisteredd8860d4b
  • Unregisteredd8860d4b
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Är det en barnlek att uppdatera firmwaren?
Blir det mvk-stöd på den så är det helt klart intressant att skaffa en :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är en barnlek.
Ladda hem > Click and drop i en mapp på tvixen > starta tvixen > tryck på filen > Installera

Postad 06 August 2007 - 23:14

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

Behöver hjälp med att få det trådlösa att fungera på M-4100. Jag har införskaffat rätt sorts trådlösa nätverkskort (D-link) och kan pinga TViX:en från datorn. Har ställt in alla inställningar i TViX:en (ip-adress o.s.v.) och installerat Netshare på datorn. Har även satt ett statiskt ip på min dator och öppnat portarna på routern + testat att stänga av brandväggen. Men TViX:en vägrar kännas vid mina mappar. :)

Kan tillägga att det fungerade när jag testade via LAN, men det är uteslutet i och med evighetslång kabel.

<{POST_SNAPBACK}>

Låter som samma problem som jag och många andra haft med våra TViX 5000 och WLAN ihop med NetShare. Verkar av någon anledning inte fungera att köra NFS via NetShare trådlöst. Det finns dock alternativ till NetShare i form av SFU från Microsoft som det fungerar att använda istället. Sök på SFU i tråden för 4000/5000 så hittar du mer info.

Redigerat av Teppic, 06 August 2007 - 23:15.

Postad 07 August 2007 - 01:06

Bitme
  • Bitme
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

testade MKV2TS programvaran, funkade fint men ett rejält jobb om man ska konvertera hela sitt mkv bibliotek, filerna blev dessutom en aning större.

<{POST_SNAPBACK}>

Definiera "funkade fint". Alltså, vad var det för egenskaper som fungerade fint? Upplösning och så där tänkte jag på. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Tittade bara på de inledande sekundrarna av det konverterade materialet i 720p upplösning igår. Har nu sett 10 minuter in i filmen och det flyter på med undantag för att bilden fryst vid 2 tillfällen under 4-5 sekunder för att sedan starta igång igen. Jag vet inte vad det beror på men det ser helt enkelt ut som om hårdvaran inte orkar med eller så är det någon cashning som inte funkar 100%, kan också vara något i konverteringen från mkv2ts, men jag bara spekulerar. Skulle vara intressant att se något 1080 material konverterat. Upptäckte också att det inte finns någon indikering gällande upplösning eller fps då man trycker på info knappen vid uppspelning av TS konverteringen.

Uppenbarligen så fungerar MKV2TS(v0.86) hjälpligt men jag skulle inte konvertera hela mitt bibliotek då det faktist fryser till lite då och då, vilket inte är acceptabelt.

Jag hoppas verkligen att Dvico folket lyckas fixa detta............

Postad 07 August 2007 - 17:51

vaxa
  • vaxa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har tänkt att inhandla en tvix för att lägga mina redigerade inspelningar från hdvideokamera(canon). Är det någon som vet om det funkar? Undrar också som novis vad .mkv stöd är?

Håkan

Postad 07 August 2007 - 23:46

Namtrac
  • Namtrac
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Behöver hjälp med att få det trådlösa att fungera på M-4100. Jag har införskaffat rätt sorts trådlösa nätverkskort (D-link) och kan pinga TViX:en från datorn. Har ställt in alla inställningar i TViX:en (ip-adress o.s.v.) och installerat Netshare på datorn. Har även satt ett statiskt ip på min dator och öppnat portarna på routern + testat att stänga av brandväggen. Men TViX:en vägrar kännas vid mina mappar. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Låter som samma problem som jag och många andra haft med våra TViX 5000 och WLAN ihop med NetShare. Verkar av någon anledning inte fungera att köra NFS via NetShare trådlöst. Det finns dock alternativ till NetShare i form av SFU från Microsoft som det fungerar att använda istället. Sök på SFU i tråden för 4000/5000 så hittar du mer info.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju för fan skandaldåligt om det inte fungerar via trådlöst. :o :D

Letade lite efter SFU, men fick inget häng på det. Dessutom, hur fungerar det med Vista?

Tack för svaret i alla fall Teppic.

Postad 08 August 2007 - 07:26

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Har tänkt att inhandla en tvix för att lägga mina redigerade inspelningar från hdvideokamera(canon). Är det någon som vet om det funkar? Undrar också som novis vad .mkv stöd är?

Håkan

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Håkan!

Har inte svar på din första fråga då jag inte vet något alls om vilka filformat den modellen använder sig av osv. Angående frågan om MKV-formatet så är det en kontainer i vilken man kan lägga video- ljud- subtitle-filer mm. Formatet är väldigt komplext, men väldigt bra kvalitetsmässigt. Problemet är att nästan allt (och det finns undantag på en hel del material också för den som stör sig på min formulering) material du hittar i MKV-format idag är sådant som delas ut illegalt på bittorrentsidor och på hubbar för nedladdning, typ TV-serier som någon har rippat från HD-sändningar och sedan gjort om till MKV-format.

Är det så att du inte är insatt alls i MKV över huvud taget, så är det ingen brådska. MKV kommer att bli allt mer populärt, men TViX blir troligen den första mediaspelaren som inom två veckor kanske, får stöd för MKV-filer. Så nytt är det i denna typ av produktgrupp. Alltså, inget för dig att lägga energi på just nu kanske. :D

Du kan läsa mer här:
http://www.matroska.org/

Eller så kan du läsa resten av den här tråden där MKV har tagits upp ett flertal gånger.

Redigerat av sean.wiklund, 08 August 2007 - 08:30.

Postad 08 August 2007 - 09:10

vaxa
  • vaxa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Håkan

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Håkan!

Har inte svar på din första fråga då jag inte vet något alls om vilka filformat den modellen använder sig av osv.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej sean,
tack för ditt svar! Min kamera spelar in i mpeg2 och jag såg att den stöder det formatet. Det är ju bra! Däremot såg jag ingenting om mpeg4, avchd(vilket min kompis kamera spelar in i), vet du om den hanterar det formatet? Måste säga att det verkar vara en superlösning för videokameraanvändare, att ha det så lätttillgängligt. Behövs inga dvd´s för det färdigredigerade materialet!

//Håkan

Postad 08 August 2007 - 09:30

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

MKV kommer att bli allt mer populärt, men TViX blir troligen den första mediaspelaren som inom två veckor kanske, får stöd för MKV-filer.

<{POST_SNAPBACK}>

Det verkar vara fler på gång. LimHD200i verkar redan ha en beta-firmware ute som stöder mkv.

http://www.tomacro.c...glish/index.htm

Postad 08 August 2007 - 10:06

kexxet
  • kexxet
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Jag har införskaffat rätt sorts trådlösa nätverkskort (D-link)

Finns det någon lista på vilka trådlösa USB-nätverkskort som fungerar?
Vilka är kriterierna som måste uppfyllas av det trådlösa?

Postad 08 August 2007 - 10:13

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag har införskaffat rätt sorts trådlösa nätverkskort (D-link)

Finns det någon lista på vilka trådlösa USB-nätverkskort som fungerar?
Vilka är kriterierna som måste uppfyllas av det trådlösa?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!

Snabb länk:
http://www.tvix.co.k...ATID=5&SCATID=8

Postad 08 August 2007 - 10:34

hson56
  • hson56
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ingen annan än jag som har problem med att Tvixen stoppar upp när den ska spela upp DTS-kodade wav-filer? Alla filer stoppar upp en sekund eller en del av en sekund och fortsätter sen. Oavsett om filen ligger på den interna disken eller ej.

Redigerat av hson56, 08 August 2007 - 14:09.

Postad 08 August 2007 - 10:48

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Behöver hjälp med att få det trådlösa att fungera på M-4100. Jag har införskaffat rätt sorts trådlösa nätverkskort (D-link) och kan pinga TViX:en från datorn. Har ställt in alla inställningar i TViX:en (ip-adress o.s.v.) och installerat Netshare på datorn. Har även satt ett statiskt ip på min dator och öppnat portarna på routern + testat att stänga av brandväggen. Men TViX:en vägrar kännas vid mina mappar. :P

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju för fan skandaldåligt om det inte fungerar via trådlöst. :o :D

Letade lite efter SFU, men fick inget häng på det. Dessutom, hur fungerar det med Vista?

Tack för svaret i alla fall Teppic.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!

Jag har ingen aning, verkligen, vad som kan vara problemet. Ladda hem följande videofil och se om allt är rätt inställt i era TViX:ar. Kanske har ni redan koll på det, men det kan ändå vara värt ett försök.

ftp://ftp.dvico.com/Products/TViX/Manual/WiFi_ENG.avi

Postad 08 August 2007 - 10:51

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej sean,
tack för ditt svar! Min kamera spelar in i mpeg2 och jag såg att den stöder det formatet. Det är ju bra! Däremot såg jag ingenting om mpeg4, avchd(vilket min kompis kamera spelar in i), vet du om den hanterar det formatet? Måste säga att det verkar vara en superlösning för videokameraanvändare, att ha det så lätttillgängligt. Behövs inga dvd´s för det färdigredigerade materialet!

//Håkan

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte vad avchd är faktiskt (som format sett). Finns det inte med i vår lista (vilket det inte gör), så klarar alltså inte TViX:en av det. Det måste ju däremot kunna gå att konvertera det formatet till något annat videoformat med någon mjukvara med tanken på att det handlar om videokameror i sig.

EDIT: Det verkar bli en "TS"-fil av det så det bör fungera. Jag går inte ed på det, men eftersom det verkar vara samma standard så - ja. :D

Redigerat av sean.wiklund, 08 August 2007 - 12:57.

Postad 08 August 2007 - 14:55

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Har tänkt att inhandla en tvix för att lägga mina redigerade inspelningar från hdvideokamera(canon). Är det någon som vet om det funkar?

Håkan

<{POST_SNAPBACK}>

Har testat film från Canon HV20 på min Tvix 5000 och det funkar borde ju funka på 4100/5100 med.
HDV24p.m2t
HDV1080i.m2t

Postad 08 August 2007 - 15:02

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Vad gäller själva MKV-stödet, så vet ni likväl som jag, att MKV är oerhört komplext, så om det väl kommer en firmware, vilket det alltså nu kommer göra (som jag hävdade redan för några veckor sedan men på ett väldigt dimmigt sätt), så kanske inte alla MKV-filer kommer att fungera för alla användare. Jag hoppas då att de flesta förstår att stödet hela tiden kommer att förbättras(!).

That's all for now. Ha en grymt bra fortsatt kväll! :P

<{POST_SNAPBACK}>

Hade du inte semester :D

Sålänge dom försöker få in mkv stöd är jag nöjd!
Sen om det inte funkar till 100% är det iaf på i rätt riktning!

Inväntar denna firmware innan det blir ett köp :o

Postad 08 August 2007 - 15:05

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Tjena!!

AVCHD är en variant av Mpeg4, enligt HiJack ska Tvix 4100/5100 klara dessa rakt av! Så det ska bara vara att köra! Kolla in MPCclub.com:s test av 5100:an så står det i klartext!

Sony o Panasonic kör ganska hårt med AVCHD på sina kameror!

Postad 08 August 2007 - 15:12

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hade du inte semester  :D

Jo, men nu är jag tillbaka, snabb som en vessla. :P

Redigerat av sean.wiklund, 08 August 2007 - 15:13.

Postad 08 August 2007 - 15:26

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Kanske kan Sean svara på hur det står till med hdmi'n på M-4100? Flera som säger att den glappar från start, andra säger att den inte fungerar alls.

Vad vet du om saken, dom som tydligen representerar grejorna?

Postad 08 August 2007 - 16:01

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Kanske kan Sean svara på hur det står till med hdmi'n på M-4100? Flera som säger att den glappar från start, andra säger att den inte fungerar alls.

Vad vet du om saken, dom som tydligen representerar grejorna?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Kenta!

På de vi har sålt så har vi inte haft några problem med detta, eller hört något om det.

Jag skulle bolla tillbaka frågan om vad det är för HMDI-kablar som har använts. Mer stabil kontakt är svårt att hitta, typ.

Jag skulle vilja be de som har problem med detta att i första hand eventuellt försöka prova med någon annan HDMI-kabel. Det är värdo för alla parter om vi får in en maskin som det inte är fel på bara för att det råkar vara kabeln det faktiskt är fel på (om vi får det att fungera hos oss, ungefär som det är med MP3-spelare alldeles för många gånger av den extremt lilla servicemängd vi har). Det är liksom A och O i felsökning. Eventuellt att koppla TViX + kabel till en annan TV också, bara för att se.

Men som sagt, jag gissar bestämt på kabeln (eller någon annan faktor) och inte TViX:en. :D

Postad 08 August 2007 - 16:17

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Det låter tryggt. Då ska jag sticka och hämta ut mitt egna ex. Återkommer med ev. synpunkter.

Postad 08 August 2007 - 18:44

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Det låter tryggt. Då ska jag sticka och hämta ut mitt egna ex. Återkommer med ev. synpunkter.

<{POST_SNAPBACK}>

Trevligt trevligt! :)

Vart köper du den om man får fråga?

Postad 08 August 2007 - 19:47

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Köpte den från Webhallen eftersom jag ändå skulle ha lite annat därifrån.

Men nu behöver jag lite support. Jag har läst i manualen, på tillverkarens hemsida samt på mpcclub men det fungerar inte.

Jag är alltså ute efter att dela ut en nätverkshårddisk som klarar SMB, alltså ska Tvixen fungera ihop med denna. Men har någon en steg för steg-guide för att hjälpa mig?

Jag har testat att göra ett användarkonto på disken med rätt lösen (enligt mpcclub), jag har en share som heter tvixhd1 trots att vissa säger att det fungerar med att inte döpa den så osv..

Vad har jag missat?

Att få Tvixen att fungera med min laptop var inga problem, bara skapa en tvixhd1-share så fungerade det direkt.

Mina iso-filer fungerade också via hdmi utan att ens uppgradera firmware. Dock tog det ett tag att fatta att jag var tvungen att aktivera hdmi via "den gule" först. :)

STORT tack för hjälp!

Postad 08 August 2007 - 21:15

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Köpte den från Webhallen eftersom jag ändå skulle ha lite annat därifrån.

Men nu behöver jag lite support. Jag har läst i manualen, på tillverkarens hemsida samt på mpcclub men det fungerar inte.

Jag är alltså ute efter att dela ut en nätverkshårddisk som klarar SMB, alltså ska Tvixen fungera ihop med denna. Men har någon en steg för steg-guide för att hjälpa mig?

Jag har testat att göra ett användarkonto på disken med rätt lösen (enligt mpcclub), jag har en share som heter tvixhd1 trots att vissa säger att det fungerar med att inte döpa den så osv..

Vad har jag missat?

Att få Tvixen att fungera med min laptop var inga problem, bara skapa en tvixhd1-share så fungerade det direkt.

Mina iso-filer fungerade också via hdmi utan att ens uppgradera firmware. Dock tog det ett tag att fatta att jag var tvungen att aktivera hdmi via "den gule" först. :)

STORT tack för hjälp!

<{POST_SNAPBACK}>

Hur långt kommer du?
Säger Tvixen att det inte finns någon sådan nätverksenhet eller ser du inga mappar/filer?

//BC

Postad 08 August 2007 - 21:47

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Kan inte hitta nätverksdisk säger den. Så det är tvärstopp direkt.

Dock hittar den pc'n direkt.

Samma sharenamn, SMB-stöd på båda ställena.. vad glömmer jag?

Postad 08 August 2007 - 22:10

Calder
  • Calder
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Fått hem min 5100 nu och har lite funderingar...

Går det verkligen inte att skapa en mapp i tvixen utan att behöva springa till datorn? Inte speciellt roligt att lägga över filmer huller om buller i Video-mappen...
Kan leva med att det inte går att kopiera hela mappar, men då måste det gå att skapa mappar när man sitter framför TVn..
Kanske nått att meddela DVICO?

Sen hade jag gärna haft stöd för video via .m3u filer. Min Dreambox skapar sådana till VLC, hade varit gött att kunna se via Tvixen också! Det är ju trots allt .ts-strömmar...

Postad 08 August 2007 - 22:52

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Går det verkligen inte att skapa en mapp i tvixen utan att behöva springa till datorn? Inte speciellt roligt att lägga över filmer huller om buller i Video-mappen...
Kan leva med att det inte går att kopiera hela mappar, men då måste det gå att skapa mappar när man sitter framför TVn..

Sen hade jag gärna haft stöd för video via .m3u filer. Min Dreambox skapar sådana till VLC, hade varit gött att kunna se via Tvixen också! Det är ju trots allt .ts-strömmar...

<{POST_SNAPBACK}>

Det där med att lägga över filmer huller om buller... Alltså... jag har skapat mappar för respektive typ:

H:\Movies\ISO
H:\Movies\DiX
H:\Documentary
H:\Trailers
H:\Images
H:\Music
osv (med fler mappar)

Du kan ju kopiera filmerna och lägga dem i vilken ordning du vill. Vill du ha en mapp med enbart ISO-filer, så har du det. Vill du kategorisera dem efter genre typ drama, action osv, skapa då "drama"-mappen i "movies"-mappen. Hänger du med?

Vad jag vill komma fram till är att det är utmärkt om man städar och strukturerar disken när man har den kopplad till datorn. Inte vill man (eller?) sitta och göra sånt med en fjärrkontroll framför TV:n? Det är ju då man vill TITTA på det man har lagt in (väl strukturerat), eller missförstår jag dig? :angry:

Förslag noterade i övrigt... :)

Redigerat av sean.wiklund, 08 August 2007 - 22:53.

Postad 08 August 2007 - 23:10

Calder
  • Calder
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det där med att lägga över filmer huller om buller... Alltså... jag har skapat mappar för respektive typ:

H:\Movies\ISO
H:\Movies\DiX
H:\Documentary
H:\Trailers
H:\Images
H:\Music
osv (med fler mappar)

Du kan ju kopiera filmerna och lägga dem i vilken ordning du vill. Vill du ha en mapp med enbart ISO-filer, så har du det. Vill du kategorisera dem efter genre typ drama, action osv, skapa då "drama"-mappen i "movies"-mappen. Hänger du med?

Vad jag vill komma fram till är att det är utmärkt om man städar och strukturerar disken när man har den kopplad till datorn. Inte vill man (eller?) sitta och göra sånt med en fjärrkontroll framför TV:n? Det är ju då man vill TITTA på det man har lagt in (väl strukturerat), eller missförstår jag dig? :angry:

Förslag noterade i övrigt... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det fick bli att sitta vid datorn o fixa... Det é bara att jag har runt 500GB som ska över, och en film i 1080p består ju oftast av 4-7 filer plus undertexter... Så jag får snällt sitta och skapa en mapp för varje film tillsvidare. :-)

Var ligger problemet för Tvix att själv skapa mappar, eller kopiera hela mappar för den delen?

Postad 09 August 2007 - 09:23

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
PRESSRELEASE MKV

Postad 09 August 2007 - 09:31

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

PRESSRELEASE MKV

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket trevligt :)

Nu vill jag bara att någon ska testa betan fullt ut också :angry:

Postad 09 August 2007 - 10:10

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Jag har just installerat TVIX 4100 inklusive DVB-T430 och hårddisk.

Jag har även uppgraderat Firmware till den senaste jag kunde hitta 1.0.43

När jag ska titta på SVT HD får jag följande Information: Unsupported Video Format (H.264)

Jag kan höra ljudet men ingen bild. Vad kan jag ha gjort för fel? Jag var övertygad om att den här produkten skulle stödja H.264/AVC. Faktum är att enda orsaken till att jag köpte den var att få en PVR för SVT HD så jag hoppas verkligen att det jag som gjort en jätteblunder.

/Göran

Postad 09 August 2007 - 10:35

loskings
  • loskings
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

PRESSRELEASE MKV

<{POST_SNAPBACK}>

Nu vill jag bara att någon ska testa betan fullt ut också <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Testar just nu betan. Nedan post har jag skrivit för Hi-Jacks beta forum. Observera att "broken blocks" problemet är högsta prio för DviCo och jag är fullständigt övertygad om att de kommer lösa det problemet:

/Daniel

These are my findings so far:

Movie: Batman.Begins.1080p.HDDVD.x264 *MKV
Runtime: 02:20:01
Size: 7.88GB
Video codec: x264
Framerate: 23.976
Bitrate: 7620kbps
Resolution: 1920x800 OAR
Audio: English AC3 5.1 448kbps
Source: Batman.Begins.HD-DVD.1080p.VC-1.DDPlus.5.1

Watching this movie streamed via 100Mbit Lan from my laptop using TvixNetshare 1.08.

It loads up within the same time period as regular xvid/divx file which i found very impressive considering the file is almost 8GB. From time to time during the movie lots of broken blocks(as stated in original post) that comes and goes during the playback, audio however is flawless. So except the broken blocks it works as intended.

Postad 09 August 2007 - 10:35

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jo, det fick bli att sitta vid datorn o fixa... Det é bara att jag har runt 500GB som ska över, och en film i 1080p består ju oftast av 4-7 filer plus undertexter... Så jag får snällt sitta och skapa en mapp för varje film tillsvidare. :-)

Var ligger problemet för Tvix att själv skapa mappar, eller kopiera hela mappar för den delen?

Ja, alltså, jag har också 500 GB i min och hela grejen är väl att det är ordnat och fixat, när det är ordnat och fixat. Men det går och kommer ALLTID att gå snabbare att fixa sånt framför datorn med mus och tangentbord än att sitta med fjärrkontrollen.

Figurativt, om jag funderar själv på den funktionen och vi säger att man med en knapp på fjärrkontrollen kan skapa en mapp och döpa den genom att till exempel flytta en markör över ett fält med alla bokstäver du kan använda, ungefär som när man får skriva in sina initialer i gamla TV-spel, så tror jag det blir meckigt. Att skapa mappen och flytta runt markören, eller varför inte döpa om en låt, tar nog ungefär lika lång tid som det skulle ta att skapa 10 sådana mappar i Windows. Beror väl lite på hur snabb man är... men ändå, jag tror du förstår. De har nog inte ansett det som snabbt och smidigt nog. Det är betydligt enklare att strukturera osv på datorn.

Det jag gillar att de har är knappen för att ta bort en fil direkt i TViX, för om det är något du inte gillar när du kollar eller lyssnar på det i din TViX, så frigör du i alla fall utrymme genom att ta bort filen och slipper skriva upp eller notera "vad" du ska ta bort nästa gång du kopplar den till din dator... :)

Det ligger nog alltså inget problem i att man ska kunna skapa mappar, men jag vet inte. Det finns med i min önskelista som jag skickar lite då och då till DViCO, men jag tror att de fokuserar på andra saker än detta då det är en feature som visserligen kan vara smidig att ha, men defintivt inte användarvänlig - såvida man inte gör om fjärrkontrollen rent fysiskt och kanske bygger in ett tangentbord i det också. <_<

Postad 09 August 2007 - 14:28

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

När jag ska titta på SVT HD får jag följande Information: Unsupported Video Format (H.264)

Jag kan höra ljudet men ingen bild. Vad kan jag ha gjort för fel? Jag var övertygad om att den här produkten skulle stödja H.264/AVC. Faktum är att enda orsaken till att jag köpte den var att få en PVR för SVT HD så jag hoppas verkligen att det jag som gjort en jätteblunder.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Har stött på samma grej.
Chipsetet som sitter i 4100 har tydligen inte fullt stöd för H.264 broadcast-feed enligt Dvico.
Därför har de låst den funktionen mjukvarumässigt fnv.
De jobbar på en lösning så man får väl hålla tummarna.

//BC

Redigerat av Unregistered2431065f, 09 August 2007 - 14:29.

Postad 09 August 2007 - 14:39

loskings
  • loskings
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

PRESSRELEASE MKV

<{POST_SNAPBACK}>

Nu vill jag bara att någon ska testa betan fullt ut också <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Testar just nu betan. Nedan post har jag skrivit för Hi-Jacks beta forum. Observera att "broken blocks" problemet är högsta prio för DviCo och jag är fullständigt övertygad om att de kommer lösa det problemet:

/Daniel

These are my findings so far:

Movie: Batman.Begins.1080p.HDDVD.x264 *MKV
Runtime: 02:20:01
Size: 7.88GB
Video codec: x264
Bitrate: 7620kbps
Resolution: 1920x800 OAR
Audio: English AC3 5.1 448kbps
Source: Batman.Begins.HD-DVD.1080p.VC-1.DDPlus.5.1

Watching this movie streamed via 100Mbit Lan from my laptop using TvixNetshare 1.08.

It loads up within the same time period as regular xvid/divx file which i found very impressive considering the file is almost 8GB. From time to time during the movie lots of broken blocks(as stated in original post) that comes and goes during the playback, audio however is flawless. So except the broken blocks it works as intended.

<{POST_SNAPBACK}>

Uppdatering

Movie: Crank.2006.720p.BluRay.DTS.x264 *MKV
Runtime: 1h 27m 42s
Size: 4.37GB
Video codec: AVC1 / x264
Bitrate: 5625 Kb/s
Resolution: 1280x720
Audio: English DTS 5.1 1536 Kb/s
Source: Crank.1080p.Blu-ray.MPEG2.PCM.6.1

Played like a dream with no hickups/broken blocks or errors what so ever. Picture and sound was perfect.

Postad 09 August 2007 - 15:10

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Uppdatering

Played like a dream with no hickups/broken blocks or errors what so ever. Picture and sound was perfect.

<{POST_SNAPBACK}>

Låter som en dröm :)

Skulle du kunna testa tvserier i 720p också, gärna någon med ac3 ljud! <_<

Postad 09 August 2007 - 15:53

loskings
  • loskings
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Uppdatering

<{POST_SNAPBACK}>

Låter som en dröm :)

Skulle du kunna testa tvserier i 720p också, gärna någon med ac3 ljud! <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Fungerade perfekt med nedan release.

Weeds.S01E03.720p.HDTV.x264 *MKV

Series.........: Weeds
Length.........: 00:29:16 (549MB)
Country........: USA
Type...........: Scripted

Video:
Fps............: 23.97
Resolution.....: 1280x720

Audio:
Hertz..........: 48KHz
Bitrate........: 384Kbps AC3

Postad 09 August 2007 - 15:56

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Weeds.S01E03.720p.HDTV.x264    *MKV             

Video:

Audio:

<{POST_SNAPBACK}>

Låter nästan för bra för att vara sant :)
Hur hittade du betan?
Har du hittat några fel i beta version?

Postad 09 August 2007 - 16:05

loskings
  • loskings
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Weeds.S01E03.720p.HDTV.x264    *MKV             

Video:

Audio:

<{POST_SNAPBACK}>

Låter nästan för bra för att vara sant :)
Hur hittade du betan?
Har du hittat några fel i beta version?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej

Jag testar tillsammans med www.mpcclub.com som har ett samarbete med Dvico.
Inga fel hittade, bara utrymme för ytterligare optimering, dock fungerar MKV stödet mycket bra redan som det är.

* Enligt Dvico är denna mjukvara som vi testar inte beta utan Alpha.

/Daniel

Redigerat av loskings, 09 August 2007 - 16:18.

Postad 09 August 2007 - 16:24

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Inga fel hittade, bara utrymme för ytterligare optimering, dock fungerar MKV stödet mycket bra redan som det är.

/Daniel

Alltså den som ska komma 17:e augusti är den du tester nu?

Ska försöka köpa en så fort semestern är slut :)

Postad 09 August 2007 - 16:35

loskings
  • loskings
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

/Daniel

Ska försöka köpa en så fort semestern är slut :)

<{POST_SNAPBACK}>

Så tolkar jag det, åtminstonde mkv stödet.

Postad 09 August 2007 - 18:07

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Har stött på samma grej.
Chipsetet som sitter i 4100 har tydligen inte fullt stöd för H.264 broadcast-feed enligt Dvico.

//BC

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för info även om det inte är särskilt roligt. Det verkar som jag har spenderat 4200:- på en burk som inte ens duger till båtankare (för liten och lätt). Jag har ingen som helst användning för den här burken.

Vet du också om det är samma orsak till att jag inte lyckas spela upp HD ts-filer på TVIX 4100? Jag har spelat in flera HD-program via en annan HD-mottagare. När jag spelar in kan jag inte se programmet samtidigt eftersom min dator är för klen. Jag spelar in "Native" vilket innebär att programmet lagras utan konvertering. Efteråt kan jag konstatera att materialet finns i filen med hjälp av CCCP och FFDSHOW men det går mycket hackigt på min dator. I valet mellan TVIX och HTPC föll valet på TVIX eftersom det är en behändig burk till ett i sammanhanget rimligt pris men det verkar tyvärr som jag har gjort en jättetabbe. Det blir antagligen till att bygga HTPC i stället.

/Göran

Postad 09 August 2007 - 20:27

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Har stött på samma grej.

//BC

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för info även om det inte är särskilt roligt. Det verkar som jag har spenderat 4200:- på en burk som inte ens duger till båtankare (för liten och lätt). Jag har ingen som helst användning för den här burken.

Vet du också om det är samma orsak till att jag inte lyckas spela upp HD ts-filer på TVIX 4100? Jag har spelat in flera HD-program via en annan HD-mottagare. När jag spelar in kan jag inte se programmet samtidigt eftersom min dator är för klen. Jag spelar in "Native" vilket innebär att programmet lagras utan konvertering. Efteråt kan jag konstatera att materialet finns i filen med hjälp av CCCP och FFDSHOW men det går mycket hackigt på min dator. I valet mellan TVIX och HTPC föll valet på TVIX eftersom det är en behändig burk till ett i sammanhanget rimligt pris men det verkar tyvärr som jag har gjort en jättetabbe. Det blir antagligen till att bygga HTPC i stället.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

TS-filerna ska funka bra. Verkar mystiskt att det inte lirar som det ska på din maskin.
Vad är det för upplösning, bitrate etc. ?

//BC

Postad 09 August 2007 - 22:25

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

/Daniel

Ska försöka köpa en så fort semestern är slut :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Så tolkar jag det, åtminstonde mkv stödet.

<{POST_SNAPBACK}>

Funkar det att byta ljudsår och textspår i mkv-filer med denna beta? Är problemet med "blocks" generellt för alla 1080p-filmer?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.