ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 18 September 2008 - 23:50
Unregistered533c8068
-
Unregistered533c8068
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej igen.
Jag uppdaterar lite med mina problem. Efter firmware-uppdateringen fick jag enorma problem med alla SD-kanaler (mitt under fotbolls-EM också!!). Det är vissa som har pratat om att bilden, eller delar av den, fryser till ett kort ögonblick och det skulle kunna beskriva mina problem. Förutom detta hade jag snö-liknande lodräta linjer som syntes till och från. Och så blinkade hela bilden till också, i svart eller vitt i väldigt korta ögonblick (kanske 1/10 sekund eller så). I korta perioder kunde bilden fungera OK, men vips så var dessa "störningar" där. HD-kanalerna fungerade som vanligt dock!
Hur som helst skulle comhem skicka en tekniker till mig. Men i stället för att göra det fick jag bara hem en returlapp och har nu skickat in boxen... Kanske ett känt problem hos dem??? Nån mer som har sett nåt liknande?
Hoppas nu att en ny box löser detta.
Peace / J
Får du snö genom Humaxboxen så är det boxens fel, byt ut den, hade samma problem... felfri annars, hitills
Postad 19 September 2008 - 00:16
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Får du snö genom Humaxboxen så är det boxens fel, byt ut den, hade samma problem...
felfri annars, hitills
det är inte boxen måste dementera det har lika arfitekter i bilden då jag byter mellan sd och hd och tv inte hinner läsa vad som gäller beror till viss del på tvns hdmi hur den läser inputen till skilnad dock är att det händer vissa mitt i men som för mig vid ändring från sd till hd och tv inte hinner med. för mig uppkom felet efter senaste fw
Redigerat av Duckface21, 19 September 2008 - 00:16.
Postad 19 September 2008 - 07:42
ClarkOne
-
ClarkOne
-
Användare
-
-
227 inlägg
Nu tar det snart hus i ****! ... jag har varken bild på Nat.Geo. HD eller Viasat Sport HD, text och ljud finns på kanalerna men ingen bild ... någon som upplever samma sak?
Jag har låtit fabriksåterställa boxen samt bett ComBort att skicka nya signaler till min box, får väl se om skiten kommer igång inom 1 timme, jag är skeptisk ... fy *** vad jag hatar det här skiten!
Kulan Bator vad är det frågan om ... nu hoppade skiten igång??
Redigerat av ClarkOne, 19 September 2008 - 08:06.
Postad 19 September 2008 - 08:23
tjabo20
-
tjabo20
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Nu tar det snart hus i ****! ... jag har varken bild på Nat.Geo. HD eller Viasat Sport HD, text och ljud finns på kanalerna men ingen bild ... någon som upplever samma sak?
Jag har låtit fabriksåterställa boxen samt bett ComBort att skicka nya signaler till min box, får väl se om skiten kommer igång inom 1 timme, jag är skeptisk ... fy *** vad jag hatar det här skiten!
Kulan Bator vad är det frågan om ... nu hoppade skiten igång??
Det var samma för mig på nat hd... man kan aldrig räkna med o få bild o ljud perfekt på nåt program med combort... chansning varje gång man sätter på tv'n...
Postad 19 September 2008 - 12:06
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
Vilken stad bor ni? Finns verkligen både text och ljud?
Postad 19 September 2008 - 14:01
Varre
-
Varre
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Går det att byta kanalplats på kanalerna på något sätt? Jag har nu C+ Sport på elfte plats i min favoritlista men jag måste ändå slå in 76 för att komma till kanalen. Jag skulle vilja ha den som nummer 11.
Redigerat av Varre, 19 September 2008 - 14:44.
Postad 19 September 2008 - 14:55
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Går det att byta kanalplats på kanalerna på något sätt? Jag har nu C+ Sport på elfte plats i min favoritlista men jag måste ändå slå in 76 för att komma till kanalen. Jag skulle vilja ha den som nummer 11.
du kan inte byta kanal nr på kanalerna du kan bara sortera kanaler med boxen i favorit listor Vilken stad bor ni? Finns verkligen både text och ljud?
nop ingen bild på ngcHD bara ljud o text bor i lule kan dock inte yrka mig ang sport då jag avskyr sport och har inte en kanal med sport i listan
Postad 19 September 2008 - 21:40
Unregistered850f6856
-
Unregistered850f6856
-
Beroende
-
-
1298 inlägg
var utan bild på canal plus film hd ett bra tag sedan kom den plötsligt en dag då ja zappade runt.... hade läst om en uppgradering i nätet där ja bor (uppsala/enköping) så de kunde förekomma störningar ... för någon dag sen kom de ett mail från com hem där det stod att dem nu såg att kanalen var igång, och dem även haft svårt o svara på alal mail och telefonsamtal som kommit in hoppas de håller i sig nu bara
Postad 20 September 2008 - 07:02
xobos
-
xobos
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Kan man koppla in antennkabel på något sätt så att man kan ta upp analoga nätet i boxen?
Postad 20 September 2008 - 08:49
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
det är inte boxen måste dementera det har lika arfitekter i bilden då jag byter mellan sd och hd och tv inte hinner läsa vad som gäller beror till viss del på tvns hdmi hur den läser inputen till skilnad dock är att det händer vissa mitt i men som för mig vid ändring från sd till hd och tv inte hinner med.
för mig uppkom felet efter senaste fw
Jag har också liknande problem ibland, bilden blir bara snö då man byter kanal från SD till HD eller tvärtom. Trodde först att det var boxen, men tror nu att det kan vara den videoprocesor jag använder dit boxen är kopplad. Byter jag ingång på videoprocessorn o sedan byter tillbaka igen, så får jag bild. Videoprocessorn hinner kanske inte med o synka när man byter upplösning på samma ingång till processorn, precis som TV'n.
Postad 20 September 2008 - 10:36
nashville
-
nashville
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Kan man koppla in antennkabel på något sätt så att man kan ta upp analoga nätet i boxen?
varför? analoga går ju vidare te tv:n från boxen (om man nu vill det) visst, texten laggar på discovery hd å ibland e lipsynken lite off på bla tv hd, annars funkar denna box bra just nu, särskilt med tanke på att den va gratis,,,aja,,,
Postad 20 September 2008 - 11:54
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
boxen har bara digital toner så du kan ej ta in analoga kanaler i boxen
Postad 20 September 2008 - 12:04
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Jag har också liknande problem ibland, bilden blir bara snö då man byter kanal från SD till HD eller tvärtom. Trodde först att det var boxen, men tror nu att det kan vara den videoprocesor jag använder dit boxen är kopplad. Byter jag ingång på videoprocessorn o sedan byter tillbaka igen, så får jag bild. Videoprocessorn hinner kanske inte med o synka när man byter upplösning på samma ingång till processorn, precis som TV'n.
Jo en uppfattning jag har med. Felet uppkom vid senaste fw så det är en kombination av tv o box men med tanke på övriga problem med hdmi efter senaste fw så har det blivit nån sorts inkompatibilitet förutom bruset får jag rosa bild och vissa gånger blå bild med genomskinlighet av tv programmet händer vid switchning av upplösning från sd till hd med
Postad 21 September 2008 - 15:42
r0bber
-
r0bber
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Hur går det förresten med den där beryktade firmware-uppdateringen som skulle komma i början av september? Nu är snart september slut och jag har inte fått någon ny firmware vad jag har sett (står may 2008). Har inte sett att nån nämnt nåt om ny firmware så jag utgår från att det inte kommit nån?
Hur funkar det med uppdateringen sen? Fixar den själv så fort det kommit nån, eller säg att det dyker upp en ny firmware imorn, dröjer det tills månadsskiftet innan den uppdaterar firmware då om man inte söker själv?
Postad 21 September 2008 - 17:57
k5054
-
k5054
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Fick ett svar från Comhem ang. när ny uppdatéring skulle komma, att de hoppas på "under tredje kvartalet" - dvs under denna månad. Vi får se om de lyckas med det!
Postad 21 September 2008 - 18:10
baXXer
-
baXXer
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Tjenare,,
I dagsläget har jag bara analog tv men funderar kring att skaffa hdtv från comhem via deras humax box. Anser ni
att hdtv är värt pengarna och speciellt jämfört med vanlig digital tv (bildkvalite, sändningsstabilitet osv.)? Det är ju så att man för samma pengar kan få 40 digital tv kanaler tillskillnad från 20 st digital tv kanaler varav 5 st kan vara hd (comhems medium 8 favorter). Discovery och National Geographic hd känns riktigt festligt, men utbudet är
ju fortfrande lite magert, så till vida att man inte vill abbonera hos canal+ eller TV1000.
Ska inom en snar framtid införskaffa en full hd lcd och tänkte att hdtv kunde vara ett perfekt att klämma fram
musklerna ur tvn.
tacksam för svar
Postad 21 September 2008 - 18:32
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Du kommer att bli positivt överraskad av bara det lilla steget från analog tv (har själv en 28" tjockis i vardagsrummet) till vanlig standard digital tv på en LCD-tv. Har en sådan i sovrummet.
De andra här på forumet får berätta hur de upplever Comhems HDutbud dock. Själv använder jag mig av en annan leverantör.
Wasgo
Postad 21 September 2008 - 20:23
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
Tjenare,,
I dagsläget har jag bara analog tv men funderar kring att skaffa hdtv från comhem via deras humax box. Anser ni att hdtv är värt pengarna och speciellt jämfört med vanlig digital tv (bildkvalite, sändningsstabilitet osv.)? Det är ju så att man för samma pengar kan få 40 digital tv kanaler tillskillnad från 20 st digital tv kanaler varav 5 st kan vara hd (comhems medium 8 favorter). Discovery och National Geographic hd känns riktigt festligt, men utbudet är ju fortfrande lite magert, så till vida att man inte vill abbonera hos canal+ eller TV1000.
Ska inom en snar framtid införskaffa en full hd lcd och tänkte att hdtv kunde vara ett perfekt att klämma fram musklerna ur tvn.
Hej
Välj HD boxen men när det gäller bild så ska jag satsa på en blu-ray spelare ist. Lite magert hdutbud när det gäller tv kanaler än så är nog roligare att välja vad men vill se i hd.
Det kommer bättre boxar framöver men 1 kr+bindningstid kan man inte klaga på.
tacksam för svar
Du kommer att bli positivt överraskad av bara det lilla steget från analog tv (har själv en 28" tjockis i vardagsrummet) till vanlig standard digital tv på en LCD-tv. Har en sådan i sovrummet. De andra här på forumet får berätta hur de upplever Comhems HDutbud dock. Själv använder jag mig av en annan leverantör.
Wasgo 
Kommer bättre boxar + tjänster som kommer slå konkurrenterna så dom inte finns på radarn längre:)
Redigerat av haihep, 21 September 2008 - 20:24.
Postad 21 September 2008 - 20:30
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Kommer bättre boxar + tjänster som kommer slå konkurrenterna så dom inte finns på radarn längre:)
och det skulle du ha underlag till? säg nått vättigt
Postad 22 September 2008 - 13:16
Janne.G
-
Janne.G
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
I lördags (efter 1,5 vecka) fick jag svar från ComHem på min felanmälan av störningarna under Sverige-Ungern matchen. Lysande svar: Hej och tack för ditt e-postmeddelande! Ursäkta att svaret på ditt mejl dröjt längre än normalt. Har du fortfarande dessa störningar eller var de bara under matchen du hade problem? Med vänlig hälsning Com Hem AB Kundservice Inte ens ett pip om antennsladden här inte.
Postad 22 September 2008 - 15:12
Mr.Hammer
-
Mr.Hammer
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Exakt samma svar fick jag men passade på och dänga till dom ytterligare ett problem: Nämligen textningen på NG HD
Sthlm norra
Redigerat av Mr.Hammer, 22 September 2008 - 15:13.
Postad 22 September 2008 - 18:13
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Ha. Fick rekommendationen att prova med en sladd av bättre kvalité. Svarade att eftersom sladden är den de skickade tillsammans med boxen så förväntar jag att de skickar en bättre om nu den första är undermålig. La i och för sig också till att problemen försvunnit för tillfället, vilket det ju har.
Postad 22 September 2008 - 20:36
r0bber
-
r0bber
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Exakt samma svar fick jag men passade på och dänga till dom ytterligare ett problem: Nämligen textningen på NG HD Sthlm norra
Lämnade in en felanmälan häromdagen om textningen både på discovery hd och ng hd. på discovery hd är det ofelbart 2 sekunders fördröjning på texten efter att talet kommer. Förutom på de där costline-kortisarna som sänds mellan program där ingen textning alls fungerar... men det kanske ska va så. På NG HD har jag ibland märkt att texten inte vill finnas alls ibland. dessutom har just den kanalen vid ett flertal tillfällen bara fryst fast bilden, medans ljudet fortfarande rullar. Har inte fått nåt svar från dem än dock
Postad 22 September 2008 - 21:15
Mr.Hammer
-
Mr.Hammer
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Man kanske skulle skapa en ny tråd i stället för att kommentera CH alla problem i nätet i Humax tråden. Där kan man ange bortfall ljud, frysningar. utebliven bild, problem med textning mm mm och var i landet problemen uppstår. Fungerar nog bättre om kundtjänst kan se det här i stället för dom verkar ju inte tro att felen ligger i deras eget system utan att det ligger ii våra antennsladdar.
Redigerat av Mr.Hammer, 23 September 2008 - 12:40.
Postad 23 September 2008 - 10:14
r0bber
-
r0bber
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Lämnade in en felanmälan häromdagen om textningen både på discovery hd och ng hd. på discovery hd är det ofelbart 2 sekunders fördröjning på texten efter att talet kommer. Förutom på de där costline-kortisarna som sänds mellan program där ingen textning alls fungerar... men det kanske ska va så.
På NG HD har jag ibland märkt att texten inte vill finnas alls ibland. dessutom har just den kanalen vid ett flertal tillfällen bara fryst fast bilden, medans ljudet fortfarande rullar.
Har inte fått nåt svar från dem än dock
Nu fick jag svar från comhem och det blev ju ett kanske inte helt oväntat svar från deras sida... ------ Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Ursäkta att svaret på ditt mejl dröjt längre än normalt.
Testa att göra en fabriksåterställning på boxen. Pinkoden är 0000 och Nätnummer 41009. (Meny --> Installation och Fabriksinställning).
Använder du antennsladden som följde med boxen?------ Använder faktiskt deras kabel, men tror inte den är så speciellt viktig eftersom jag har använt en annan kabel tidigare också utan att det blev sämre. Är det nån som inte har en väldigt osynkad text på discovery hd?
Redigerat av r0bber, 23 September 2008 - 10:44.
Postad 23 September 2008 - 12:07
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Nu fick jag svar från comhem och det blev ju ett kanske inte helt oväntat svar från deras sida... ------ Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Ursäkta att svaret på ditt mejl dröjt längre än normalt.
Testa att göra en fabriksåterställning på boxen. Pinkoden är 0000 och Nätnummer 41009. (Meny --> Installation och Fabriksinställning).
Använder du antennsladden som följde med boxen? ------
Använder faktiskt deras kabel, men tror inte den är så speciellt viktig eftersom jag har använt en annan kabel tidigare också utan att det blev sämre. Är det nån som inte har en väldigt osynkad text på discovery hd?
tittade på discovery hd i dag inget osynk i text eller nått annat. är inte talet lite av med eller? kan inte läpsync ordna sånt?
Redigerat av Duckface21, 23 September 2008 - 12:10.
Postad 23 September 2008 - 12:39
vikeskar
-
vikeskar
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Hmm, är det slut med hd-boxar?!
Beställde den 15. och dom har inte ens skickat ut mitt paket än.
###### tattare.
Och har redan fått faktura på abb började gälla den 22/9.
Postad 23 September 2008 - 12:41
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Beställde den 15. och dom har inte ens skickat ut mitt paket än. ###### tattare.
då kontaktar man CH de är dåliga med sånt vissa får inte ens kort vissa får dubbla kort vissa får inte nån box osv
Postad 23 September 2008 - 12:53
vikeskar
-
vikeskar
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
då kontaktar man CH de är dåliga med sånt vissa får inte ens kort vissa får dubbla kort vissa får inte nån box osv
Pratade med CH precis "jag vet inte riktigt vad som skett" så kollar personen upp nåt..så är dom slut tydligen..men den ska skickas ut om ca 1 vecka.
Postad 23 September 2008 - 13:18
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Pratade med CH precis "jag vet inte riktigt vad som skett" så kollar personen upp nåt..så är dom slut tydligen..men den ska skickas ut om ca 1 vecka.
se till att begära kompensation för de dagarna som du igentligen ska betala för på den räkning du fått
Postad 23 September 2008 - 13:20
vikeskar
-
vikeskar
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
se till att begära kompensation för de dagarna som du igentligen ska betala för på den räkning du fått
Mm, tänkte ringa ikväll å sparka på lite folk där.
Postad 23 September 2008 - 13:24
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Mm, tänkte ringa ikväll å sparka på lite folk där.
då vår box pajade så fick vi kompensation för de dagar vi va utan så de är inte omöjliga
Postad 23 September 2008 - 14:13
vikeskar
-
vikeskar
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
då vår box pajade så fick vi kompensation för de dagar vi va utan så de är inte omöjliga
Så där, pratade me nån nissepelle. Riktigt trevlig när man klämde lite på skon & fick dom inse att man vägrar betala för nåt man får kolla i stjärnorna efter. Skulle ringa tillbaka när jag får min hd-box, så skulle fakturan ändras. Vilket iallfall är hälften vunnet!
Postad 23 September 2008 - 15:06
Rootkit
-
Rootkit
-
Användare
-
-
105 inlägg
Beställde den 15. och dom har inte ens skickat ut mitt paket än. ###### tattare.
Jag vet en som beställde över en vecka tidigare och ingen box har ännu kommit.
Postad 23 September 2008 - 15:11
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Hej alla!
Jag är ny här, men jag hoppas att alla förstår vad jag menar. Mina svenska kunskaper är på minimal nivå.
1. Bild med CXHD-1000c
Jag har testat det med vanlig 4:3 tv och jag kan bara säga att bild qualiten är mycket bättre än mina tídigare comhem dekodrar. Bilden på SD sändningar är knivskarv med kraftfulla färger och hög kontrast. Jag kan inte uttala mig om HD sändningar eftersom jag har ingen platt tv.
2. Ljud med CXHD-1000c
Här hör man en förbättring. Jag lyssnar varje dag flera timmar Music Choice. Jämfört med de tidigare dekodrar,
Sagem och lilla Humax boxen, så är ljudförbättringen änormt dvs grymt.
3.Text tv med CXHD-1000c
Det här fungerar inte bra. Visserligen är bilden med text TV knivskarp jämfört med tidigare dekodrar, och det är super snabbt, men den klarar inte av sidor med flera subsidor. Jag kan inte se fortsättning sidor.
4. Den medföljande antenn kabeln
Jag har provat utan och med den här kabeln:
Utan kabeln:
på TV:
Knivskard bild
Ljud med Music Choice:
stor rymd mellan instrumenten och sångare, bredd stereo bild, häftig dynamic i musiken
med kabeln:
på TV:
Suddig bild, även på text tv
Ljud med Music Choice:
krympt rymd, ingen distans mellan instrumenten och sångare, krympt stereo bild, minskade dynamik i musiken
hifi_fan
Redigerat av hifi_fan, 23 September 2008 - 17:12.
Postad 23 September 2008 - 15:29
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Välkommen till forumet hifi_fan. Jag reagerade på nedanstående text: 4. Den medföljande antenn kabeln Jag har provat utan och med den här kabeln: Utan: Knivskart bild, stor rymd mellan instrumenten och sångare, bredd stereo bild, häftig dynamic i musiken med: Suddig bild, även på text tv, krympt rymd, ingen distans mellan instrumenten och sångare, krympt stereo bild, minskade dynamik i musiken
Detta är digital-tv. Antennkabeln kan omöjligt påverka bildens eller text-tvns skärpa. Inte heller stereobilden eller dynamiken. En bra antennkabel minskar dämpningar av antennsignalen så att signalstyrkan fram till boxen är god. Därmed minskar känsligheten för digitala störningar såsom frysningar och blockbildningar. Inget annat.
Postad 23 September 2008 - 16:01
Martin K
-
Martin K
-
Användare
-
-
189 inlägg
hmmm.... låter som hifi-fan har både syn och hörselrubbningar.... eller fel på tv/stereo?
Dags för en check-up.
Postad 23 September 2008 - 16:18
r0bber
-
r0bber
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
hmmm.... låter som hifi-fan har både syn och hörselrubbningar.... eller fel på tv/stereo? Dags för en check-up. 
Han kanske har kopplat kabeln via rf-ut på boxen?
Postad 23 September 2008 - 16:26
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Välkommen till forumet hifi_fan. Jag reagerade på nedanstående text:
Detta är digital-tv. Antennkabeln kan omöjligt påverka bildens eller text-tvns skärpa. . En bra antennkabel minskar dämpningar av antennsignalen så att signalstyrkan fram till boxen är god. Därmed minskar känsligheten för digitala störningar såsom frysningar och blockbildningar. Inget annat.
Inte heller stereobilden eller dynamiken -------------------------------- Tack så mycket pakarlss, för tre veckor sedan hade jag en besök av en CH service man, och han omedelbart påpekade att jag får inte använda svart antenn kabeln bara av CH godkänt vit antenn kabeln. Han måtte båda och han konstaterade att min gamla antenn kabeln (10m, 1.2 mm) jämfört med den andra vita kabeln (10m, 0,55m) hade 2dB+ skillnad i signalstyrkan. Det gjorde att jag inte kunde se min hemspråk kanal utan de vanliga störningar i både bild och ljud. När han har gått, jag bytte tillbaka till till min svarta kabeln och alla störningar förvann. Han kunde inte fixa de svenska digitala kanalerna som han var tillkallad för. Efter det jag bestämde mig att jag skall byta dekoder och det var en lyckoträff. Tillbaka tiil ditt inlägg. "Antennkabeln kan omöjligt påverka bildens eller text-tvns skärpa." Fel. Du är välkommen till mig och se med dina egna ögon. När service mannen var här, han sade, du har den skarpaste tv bilden som jag har sett hos CH kunder jag förstår inte riktigt vad du klagar på? Men han tittade på Canal+ kanaler, de andra fungerade inte. "Inte heller stereobilden eller dynamiken" Det gäller Music Choice dvs radio kanaler. Du är välkommen till mig och höra med dina egna öron. hifi_fan
Redigerat av hifi_fan, 23 September 2008 - 16:32.
Postad 23 September 2008 - 16:49
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
"Martin K
hmmm.... låter som hifi-fan har både syn och hörselrubbningar.... eller fel på tv/stereo?
Dags för en check-up. "
"r0bber
Han kanske har kopplat kabeln via rf-ut på boxen? "
--------------------------------------------------------------
Ni som är så duktiga kanske kan svara på min fråga:
Varför har jag bra bild på TV4 HD trots:
signalstyrka : 20%
bild qualität : 100%
Jag har aldrig upplevt dem problem som andra har diskuterat här i flera månader tillbaka.
hifi_fan
Redigerat av hifi_fan, 23 September 2008 - 16:53.
Postad 23 September 2008 - 16:54
vikeskar
-
vikeskar
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Jag vet en som beställde över en vecka tidigare och ingen box har ännu kommit.
Dom har åter börjat få iväg boxar nu enligt en jag pratade med. så håller tummarna för både dig å mig =)
Postad 23 September 2008 - 17:18
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Du är välkommen till mig och höra med dina egna öron.
Det behövs inte, jag är nöjd om du är nöjd. Att bilden och ljudet blir bättre av antennkabeln är din subjektiva uppfattning. Man bör inte dra några objektiva slutsatser av det. Varför har jag bra bild på TV4 HD trots: signalstyrka : 20% bild qualität : 100% Jag har aldrig upplevt dem problem som andra har diskuterat här i flera månader tillbaka.
Så länge bildkvalitet ligger på 100%, så är allt i sin ordning. Då har du bra bild. Signalstyrka på 20% kan dock vara i lägsta laget, dvs sjunker signalstyrkan ytterligare lite finns det risk att kvaliten försämras.
Postad 23 September 2008 - 18:10
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Anledningen till att Comhem vill att du använder deras kabel är den stora klumpen, den är till för att skydda dina elektriska prylar ifrån jordfel som kan uppstå i deras nät. Vilket gör det ännu mer roligt när man betänker att så många av oss får rekomendationen att byta kabel för att åtgärda fel. Fick för övrigt detta komiska svar ifrån dem idag. Om ni vägrar byta antennkabel kan vi heller inte utesluta att det är den som är orsaken till problemen. Därför kan vi heller inte gå vidare med vår felsökning.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB Kundservice När jag snällt påpekade att om nu deras kablar är kassa så får de väl skicka ut nya som är bättre  . Jag lade också till att felet hade försvunnit sedan landskampen så kabelbytet skulle inte hjälpa.
Postad 23 September 2008 - 18:36
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
[quote name='pakarlss' date='Sep 23 2008, 17:18 ' post='2085680'] Det behövs inte, jag är nöjd om du är nöjd. Att bilden och ljudet blir bättre av antennkabeln är din subjektiva uppfattning. Man bör inte dra några objektiva slutsatser av det. (/quote) Det var inte bara min upplevelse. Citat från min släkting efter byte till CH kabeln: "Hörr du, vad hände med bilden? Kan du fixa det att det blir skarp igen?" Från min kompis efter byte tiil CH kabeln: "Kan du byta tillbaka till den kabeln du hade innan, det här låter shit dåligt" hifi_fan
Redigerat av hifi_fan, 23 September 2008 - 18:39.
Postad 23 September 2008 - 19:14
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
hmmm.... låter som hifi-fan har både syn och hörselrubbningar.... eller fel på tv/stereo? Dags för en check-up. 
Hur använder du Music Choice? Hur många dekodrar har du provat förut? Vilken utgång har du använt på dekodern? hifi_fan
Postad 23 September 2008 - 19:18
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Han kanske har kopplat kabeln via rf-ut på boxen?
Vilken kabeln och varför? hifi_fan
Redigerat av hifi_fan, 23 September 2008 - 19:19.
Postad 23 September 2008 - 19:23
maarw
-
maarw
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Utan kabeln:
på TV: Knivskard bild
Ljud med Music Choice: stor rymd mellan instrumenten och sångare, bredd stereo bild, häftig dynamic i musiken
med kabeln:
på TV: Suddig bild, även på text tv Och en 1000 spänns hdmi kabel är bättre än en 150 spänns !
Postad 23 September 2008 - 20:14
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Va f..n säger ni, måste man ha en kabel ansluten till boxen..
Jaha, då är det inte så konstigt att jag inte får nån bild då !!
Postad 23 September 2008 - 20:55
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
"Martin K
hmmm.... låter som hifi-fan har både syn och hörselrubbningar.... eller fel på tv/stereo? Dags för en check-up. "
"r0bber Han kanske har kopplat kabeln via rf-ut på boxen? "
--------------------------------------------------------------
Ni som är så duktiga kanske kan svara på min fråga:
Varför har jag bra bild på TV4 HD trots:
signalstyrka : 20% bild qualität : 100%
Jag har aldrig upplevt dem problem som andra har diskuterat här i flera månader tillbaka.
hifi_fan
du säger att du inte upleft de problemen som andra beskriver !!! det kan mycket va möjligt på grund av att du inte har en plattTV och du har inte hdmi!!!
Postad 23 September 2008 - 22:35
Janne.G
-
Janne.G
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Jag har inte haft text-tv sedan senaste uppdateringen. Så igår helt plötsligt var texten tillbaka! Helt fantastiskt. Som jag saknat det. Känns som julafton så här i september. Undrar vad som hände?
Jag har ett litet fenomen på SVT HD och endast på den kanalen. Ibland så rycker bilden till. Några korta småryck då och då. Någon mer som lider av detta?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|