Humax CXHD-1000C
(Digitalboxar)
|
1
|
(183)
|
Inga priser |
Postad 23 September 2008 - 23:54
Postad 24 September 2008 - 00:31
Slå av strömbrytaren bak på boxen och slå på den igen.Text-tv funkar inte på min box. Var hemma hos brorsan och kollade och där funkade det perfekt, men hos mig står det bara "No teletext" eller liknande. Idéer om vad problemet kan vara?
Postad 24 September 2008 - 09:39
Jepp, det händer mig med med jämna mellanrum.Jag har inte haft text-tv sedan senaste uppdateringen. Så igår helt plötsligt var texten tillbaka! Helt fantastiskt. Som jag saknat det. Känns som julafton så här i september. Undrar vad som hände?
Jag har ett litet fenomen på SVT HD och endast på den kanalen. Ibland så rycker bilden till. Några korta småryck då och då. Någon mer som lider av detta?
Postad 24 September 2008 - 10:38
Ska det alltså ta någon vecka till? Värdelöst..
Roliga är att jag var nere på Expert dagen efter jag beställde på webben, där fanns det boxar.. Jag tänkte då "äh, jag har ju en på G", så jag struntade i att krångla.
Postad 24 September 2008 - 10:51
Japp, såg det flera gånger under OS-sändningarna. Kollar inte så mycket på SVT-HD sedan dessJag har ett litet fenomen på SVT HD och endast på den kanalen. Ibland så rycker bilden till. Några korta småryck då och då. Någon mer som lider av detta?
Postad 24 September 2008 - 14:32
Postad 25 September 2008 - 13:41
Text-tv funkar inte på min box. Var hemma hos brorsan och kollade och där funkade det perfekt, men hos mig står det bara "No teletext" eller liknande. Idéer om vad problemet kan vara?
För min del var det dålig signal som berodde på att jag använt två antennsladdar (eftersom man minsann inte fick använda någon annan än den korta filtrerade som följer med i paketet). När jag bytte bort den sladd som kom med och istället använde en enda lång förbättrades signalstyrka och kvalitet markant. I samma veva började Text-TV att fungera.
Postad 25 September 2008 - 16:01
Jag har Comhem & Humax HD Box.
Såhär svarar dom:
"Comhem har gjort förändringar i sitt nät för en tid sedan vilket gjort att de ej kan sända ut 5.1 ljud på Tv4HD.
Tydligen väntar de på en leverans från en leverantör för att kunna åtgärda detta.
Kontakta dem för ett utförligare svar."
/C
Postad 25 September 2008 - 16:13
Det är så att via HDMI så hoppar bilden såpass mycket (dålig bilduppdatering & håller på lite av och till) att man får ont i huvudet. Medans på SCART så är bilden ganska acceptabel, provade att använda en gammal antenn kabel vilket gjorde att bliden via SCART blev bättre än med den medföljande kabeln men tyvärr ingen förbättring via HDMI.
Försöker prata med dem från Com Hem om problemet och ja man behöver ju tyvärr inte gå in på närmare detalj på vad dem svarar, senast ville de att jag skulle gå runt i huset och störa mina grannar med frågor om hur deras TV bild är :S
Hoppas dock att det löser sig snart i alla fall, har ju 14 dagars ångerrätt i värsta fall.
Postad 25 September 2008 - 17:39
Köpte idag denna box på expert, nu har jag också tyvärr problem.
Det är så att via HDMI så hoppar bilden såpass mycket (dålig bilduppdatering & håller på lite av och till) att man får ont i huvudet. Medans på SCART så är bilden ganska acceptabel, provade att använda en gammal antenn kabel vilket gjorde att bliden via SCART blev bättre än med den medföljande kabeln men tyvärr ingen förbättring via HDMI.
Försöker prata med dem från Com Hem om problemet och ja man behöver ju tyvärr inte gå in på närmare detalj på vad dem svarar, senast ville de att jag skulle gå runt i huset och störa mina grannar med frågor om hur deras TV bild är :S
Hoppas dock att det löser sig snart i alla fall, har ju 14 dagars ångerrätt i värsta fall.
har du updaterat till senaste firmware på den tidigare firmwaren hoppade bilden eller flimrade ...
antenn kabeln har ingen invärkan på scart bild kvalitet då antennen in är digital!!!!!
1: kolla att du har firmware 17
2: att byta antenn gör inget annat en minskar risken för tappade paket vill säga störningar så som fyrkanter eller ingen bild alls...
3: om det inte bättrar sig ang hdmi kolla all inställningar i tv
det kommer snart ut en ny fw vet ej datum dock som avhjälper en del fel i boxen
Postad 25 September 2008 - 17:47
har du updaterat till senaste firmware på den tidigare firmwaren hoppade bilden eller flimrade ...
antenn kabeln har ingen invärkan på scart bild kvalitet då antennen in är digital!!!!!
1: kolla att du har firmware 17
2: att byta antenn gör inget annat en minskar risken för tappade paket vill säga störningar så som fyrkanter eller ingen bild alls...
3: om det inte bättrar sig ang hdmi kolla all inställningar i tv
det kommer snart ut en ny fw vet ej datum dock som avhjälper en del fel i boxen
1: Japp har FW17, vet inte riktigt om problemet fanns innan eftersom jag uppdaterade boxen i samband med installationen (kanske lite dumt nu i efterhand).
2: Okej då vet jag det, skall nämna det till dem på Com Hem.
3: Inställningarna är det inget fel på, sprang ut idag och köpte en komponentkabel till boxen och ja bilden flimrar lika mycket där som den gjorde på HDMI.
Fast nu har TV4HD, Discovery HD, Canal + HD säckat ihop också
Så i princip får man vänta och se tills FW kommer ut om bilden förbättras? För de på Com Hem verkar icke ha någon större önskan att avhjälpa dessa problem.
Postad 25 September 2008 - 19:00
1: Japp har FW17, vet inte riktigt om problemet fanns innan eftersom jag uppdaterade boxen i samband med installationen (kanske lite dumt nu i efterhand).
3: Inställningarna är det inget fel på, sprang ut idag och köpte en komponentkabel till boxen och ja bilden flimrar lika mycket där som den gjorde på HDMI.
Fast nu har TV4HD, Discovery HD, Canal + HD säckat ihop ocksåJaja får la hoppas på att det bara är temporärt och att det nya FW skall vara en mirakel lösning när det väl kommer ut.
Så i princip får man vänta och se tills FW kommer ut om bilden förbättras? För de på Com Hem verkar icke ha någon större önskan att avhjälpa dessa problem.
alternativ1: ring ch begär en tekniker komma ut ...
alternativ2: begär en ny box boxen kan va felaktig
Redigerat av Duckface21, 25 September 2008 - 19:04.
Postad 25 September 2008 - 20:48
alternativ1: ring ch begär en tekniker komma ut ...
alternativ2: begär en ny box boxen kan va felaktig
Mjo ska allt be imorgon om att de skall skicka ut en tekniker, såg också att de förväntar sig att jag skall betala för september månad, skall ta upp det imorgon också med dem. Tänker ju inte betala för en tjänst som icke fungerar alls!
Postad 25 September 2008 - 22:46
Postad 26 September 2008 - 00:45
Skönt att man får Com Hems kundtidning före man får boxen hemskickad...väntar...
kund tidning sådan har jag då aldrig fått?????
Postad 26 September 2008 - 06:31
Verkar inte som man kan byta kanalplats på kanalerna. Trots att jag skapat en favoritlista med TV4 HD som 4:e kanal ligger kanalen kvar på kanalplatas 72. Detta innebär att för att se tv4 HD måste jag skriva "72" på fjärrkontrollen för att komma till kanalen.
Går det byta kanalplatser?
Det är overkligt irriterande att inte kunne välja vilken kanal som tex skall ligga på plats 4:a
Postad 26 September 2008 - 08:02
Det kom en i brevlådan igårkund tidning sådan har jag då aldrig fått?????
Postad 26 September 2008 - 10:43
Köpte en 42pfl7403 och ett HD-abonomang från com hem med humax 1000c igår. Tyvärr va kvällen kort och jag han inte trycka på alla knappar jag ville. Ett problem uppstod dock.
Verkar inte som man kan byta kanalplats på kanalerna. Trots att jag skapat en favoritlista med TV4 HD som 4:e kanal ligger kanalen kvar på kanalplatas 72. Detta innebär att för att se tv4 HD måste jag skriva "72" på fjärrkontrollen för att komma till kanalen.
Det är overkligt irriterande att inte kunne välja vilken kanal som tex skall ligga på plats 4:a
När du skapar favoritlistan det är du som bestämmer numreringen och ordningen. Du har sparat TV4 HD som nr.4 i favoritlistan1 då är den nr.4 där.
När du vill sedan använda favoritlistan, trycker du på den gröna knappen på fjärren och då visas dina sparade kanaler. Du väljer sedan med pilknapparna TV4 HD, som är nr.4 i din favoritlista1 och trycker på OK. Då hoppar boxen till den valda kanalen och stannar i Favoritlista1. Du kan sedan växla med knapparna upp- och ner, du trycker på den gröna knappen igen bara om du vill se din Favoritlista1 igen, men det behövs inte. Du kan mycket fort växla med de upp- och ner knapparna. Dina HD kanaler kan du se om du trycker på den gula knappen. De är förprogrammerade. Med den röda knappen växlar du till Alla kanalerna.
Observera att du inte kan hoppa direkt från HD kanallista till TV1 om du trycker på siffra 1 eftersom det finns inte någon kanal med kanalplats 1 i HD listan. Då måste du trycka på den röda knappen först och sedan kan du trycka på siffran 1.
Du kan inte byta kanalplats nummer, det är ComHem som sköter dem.
hifi_fan
Redigerat av hifi_fan, 26 September 2008 - 11:01.
Postad 26 September 2008 - 12:01
Köpte en 42pfl7403 och ett HD-abonomang från com hem med humax 1000c igår. Tyvärr va kvällen kort och jag han inte trycka på alla knappar jag ville. Ett problem uppstod dock.
nej det går inte den lägger bara om kanaler i listan inte kanal nr
Postad 26 September 2008 - 12:04
När du skapar favoritlistan det är du som bestämmer numreringen och ordningen. Du har sparat TV4 HD som nr.4 i favoritlistan1 då är den nr.4 där.
När du vill sedan använda favoritlistan, trycker du på den gröna knappen på fjärren och då visas dina sparade kanaler. Du väljer sedan med pilknapparna TV4 HD, som är nr.4 i din favoritlista1 och trycker på OK. Då hoppar boxen till den valda kanalen och stannar i Favoritlista1. Du kan sedan växla med knapparna upp- och ner, du trycker på den gröna knappen igen bara om du vill se din Favoritlista1 igen, men det behövs inte. Du kan mycket fort växla med de upp- och ner knapparna. Dina HD kanaler kan du se om du trycker på den gula knappen. De är förprogrammerade. Med den röda knappen växlar du till Alla kanalerna.
Observera att du inte kan hoppa direkt från HD kanallista till TV1 om du trycker på siffra 1 eftersom det finns inte någon kanal med kanalplats 1 i HD listan. Då måste du trycka på den röda knappen först och sedan kan du trycka på siffran 1.
Du kan inte byta kanalplats nummer, det är ComHem som sköter dem.
hifi_fan
tror du missförstår här du kan inte byta kanal nr på en kanal i denna box du kan skapa egna listor men inte byta kanal nr tex tv4 hd så att du tex trycker på knapp 4 att den kommer upp det är ett - ang denna box
Postad 26 September 2008 - 16:26
Nu har jag en ny fråga.
Om jag kopplar min box till tv (en 42pfl7403d) med hdmi borde jag då inte kunna koppla tv till min receiver via en coaxial och på så sätt få 5.1 ljud?
Eller måste jag koppla boxen direkt till receiver med en optisk för att få 5.1
Postad 27 September 2008 - 09:52
Ne de går inte. Ringde deras support.
Nu har jag en ny fråga.
Om jag kopplar min box till tv (en 42pfl7403d) med hdmi borde jag då inte kunna koppla tv till min receiver via en coaxial och på så sätt få 5.1 ljud?
mycket möjligt att det går du får testa
Postad 27 September 2008 - 16:44
Det beror ju på om tv:n har utgång för det eller inte... Min tv (visserligen bara med inbyggd dvb-t mottagare) har inget stöd för digitalt ljud ut... nu änväder ju jag humax-boxen så det spelar ju ingen rollNe de går inte. Ringde deras support.
Nu har jag en ny fråga.
Postad 27 September 2008 - 22:15
Nån mer än jag som inte har nått ljud på TV4-HD, bingolotto!!
Ja är så less på alla fel så ja spyr snart...................
Postad 28 September 2008 - 09:14
Fast nu har TV4HD, Discovery HD, Canal + HD säckat ihop ocksåJaja får la hoppas på att det bara är temporärt och att det nya FW skall vara en mirakel lösning när det väl kommer ut.
Inte råkat ställa upplösningen på 576?
Postad 28 September 2008 - 11:02
Inte råkat ställa upplösningen på 576?
Nope, testat i alla möjliga upplösningar med samma resultat
Postad 28 September 2008 - 13:11
Det beror ju på om tv:n har utgång för det eller inte... Min tv (visserligen bara med inbyggd dvb-t mottagare) har inget stöd för digitalt ljud ut... nu änväder ju jag humax-boxen så det spelar ju ingen roll
Tv har ju en coaxial ut men de verkar bara som om den skickar ut 2.0 ljud. Tycker de verkar skumt men jag lyckas fan inte få ut nått 5.1 ljud via coaxialen.
Postad 28 September 2008 - 14:16
Nope, testat i alla möjliga upplösningar med samma resultat
I vilket fall som helst så skall de skicka hit en tekniker som ska kolla upp vad problemet är. HD-Kanalerna har i alla fall börjat fungera acceptabelt men SD kanalerna via HDMI är det fortfarande väldiga problem med.
bra det hör av dig med ny info vart efter den kommer !
låter mycket konstigt dock
Postad 28 September 2008 - 14:19
Tv har ju en coaxial ut men de verkar bara som om den skickar ut 2.0 ljud. Tycker de verkar skumt men jag lyckas fan inte få ut nått 5.1 ljud via coaxialen.
det beror på ljud cpun i tv. tv kan bara använda sig av 2 kanaligt ljud då tv inte är anpassad för mer en 2 kanaliga ljud. jag har inte använt tvns ljud sen början av 90talet låter allt ljud gå igenom min reciver.
Redigerat av Duckface21, 28 September 2008 - 14:20.
Postad 28 September 2008 - 19:23
Satt o letade efter om det fanns fler som har problem med HDMI-switching med Humaxen , kanske fel o fråga så här mitt i men är så nyfiken på vad andra har för erfarenheter.
Köpte en AV Reciever HK 355 i veckan o pluggade i Humaxen '' blinkande blå skärm '' stoppade sedan HDMI kabel direkt i tv'n inga problem.
Hur har Ni upplevt det med olika förstärkare ?
Nån som har nån bra förklaring till att det funkar med TV direkt och inte via recievern ?
Tacksam för svar då man tidigare fått gråa hår redan med alla andra fel på boxen , inte ännu ett hoppas jag.
Mvh
Matte C Västerås
Postad 28 September 2008 - 22:37
Där kan du läsa lite om problemet. Kanske inte är det som är felet, men det verkar stämma rätt väl.
Länken hittades av Rico01 (inlägg #6741) strax efter att FW ...17 sett dagens ljus.
Verkar som det finns en fix för detta som bara behöver implementeras i boxarnas FW. Upp till kableleverantörerna.
Fast det är väl nåt som hindrar.
Postad 29 September 2008 - 09:08
Postad 29 September 2008 - 10:00
Nu är det bara en fråga om timmar innan nya softvaran kommer! Den skulle ju vara här under tredje kvartalet...
Det är väl alltid en fråga om timmar, 1, 35, 26 512....
Sluta tro på information som kommer ifrån Comhems kundservice, det är och förblir ryktesspridning eller i bästa fall förhoppningar. Det är först när Comhem går ut med officiell information som man har något att gå på.
Postad 29 September 2008 - 11:55
![]()
Nån mer än jag som inte har nått ljud på TV4-HD, bingolotto!!
Ja är så less på alla fel så ja spyr snart...................
"
Se från föregå sida
Kollade med TV4 varför man inte får surround från TV4 HD numera. Det fick man förut.
Jag har Comhem & Humax HD Box.
Såhär svarar dom:
"Comhem har gjort förändringar i sitt nät för en tid sedan vilket gjort att de ej kan sända ut 5.1 ljud på Tv4HD.
Tydligen väntar de på en leverans från en leverantör för att kunna åtgärda detta.
Kontakta dem för ett utförligare svar.""
Postad 29 September 2008 - 18:16
http://forums.audioh...ead.php?t=21194
Där kan du läsa lite om problemet. Kanske inte är det som är felet, men det verkar stämma rätt väl.
Länken hittades av Rico01 (inlägg #6741) strax efter att FW ...17 sett dagens ljus.
Verkar som det finns en fix för detta som bara behöver implementeras i boxarnas FW. Upp till kableleverantörerna.
Fast det är väl nåt som hindrar.
Tackar för hjälpen så länge hoppas Humax fattar galoppen o fixar till en ny Fw.
Postad 30 September 2008 - 09:56
Börjar redan ångra mig, faktiskt, får jag inget imorgon lär jag säga upp avtalet och knalla ner till Expert, som har boxar, och tecka ett nytt alternativt skita i det. Känns bra att vara besviken på ComHem redan innan jag fått tjänsten.
Postad 30 September 2008 - 10:25
Jahopp, inne på vecka tre sedan beställning nu, fortfarande inget. Har dock, som flera andra, fått en faktura.
Börjar redan ångra mig, faktiskt, får jag inget imorgon lär jag säga upp avtalet och knalla ner till Expert, som har boxar, och tecka ett nytt alternativt skita i det. Känns bra att vara besviken på ComHem redan innan jag fått tjänsten.
Det låter lite som mitt problem med CH fast för mig handlade det om att programkortet inte kom trots att jag la beställningen tre veckor innan det skulle vara igång.
Efter ett samtal om dagen där svaret var "Vänta en dag till" lackade jag till sist ur och krävde att de skulle ordna fram ett kort annars skulle jag häva avtalet och köpa grejerna i en lokal elektronikbutik.
Behöver jag tillägga att kortet kom dagen efter?
Postad 30 September 2008 - 10:47
Jag hoppas också verkligen att det snart kommer en ny och fungerande Fw.
Eller ännu hellre en ny hd-pvr box.
Redigerat av blodapelsin, 30 September 2008 - 10:50.
Postad 30 September 2008 - 11:33
Fick svar från kundtjänst..Det låter lite som mitt problem med CH fast för mig handlade det om att programkortet inte kom trots att jag la beställningen tre veckor innan det skulle vara igång.
Efter ett samtal om dagen där svaret var "Vänta en dag till" lackade jag till sist ur och krävde att de skulle ordna fram ett kort annars skulle jag häva avtalet och köpa grejerna i en lokal elektronikbutik.
Behöver jag tillägga att kortet kom dagen efter?
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Du har fått fritt tom 2008-09-30 på ditt 8 Favoriter HD. Detta för att vi för vi har haft viss leveransförsening på HD-boxarna.
Din HD-box är redan skickad, och har kollinummer XXX.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Nanna Gazzawi
Någon som kan säga vilken firma ComHem skickar med? Kollinumret jag fått verkar inte vara från Posten..
Postad 30 September 2008 - 11:51
Jag tror att jag fick från Schenker.Någon som kan säga vilken firma ComHem skickar med? Kollinumret jag fått verkar inte vara från Posten..
Postad 30 September 2008 - 12:33
Fick svar från kundtjänst..
Någon som kan säga vilken firma ComHem skickar med? Kollinumret jag fått verkar inte vara från Posten..
jag fick mitt med posten
Postad 30 September 2008 - 12:59
Fick svar från kundtjänst..
Jag fick också min från Schenker.
Postad 30 September 2008 - 15:28
Jag tror att jag fick från Schenker.
jag fick mitt med posten
Tack ska ni ha, det var Schenker.. Verkar dyka upp imorgon. Slipper ju iaf betala för den tiden mitt kort bara legat, alltid något.Jag fick också min från Schenker.
Redigerat av Unregistered5bfb11cb, 30 September 2008 - 15:29.
Postad 30 September 2008 - 20:41
Hörde från andra dreamboxägare och comhemkunder, att man släppt på pairingen
Då är det öppet för alternativ till "1 kronas boxen"
Maveric
Postad 30 September 2008 - 22:17
Har inte hunnit experimentera så mycket ännu, men det första jag lade märke till när jag för första gången såg bilden på en SD-kanal var hur otroligt mycket komprimeringsartefakter det var i bilden jämfört med samsung-boxen som jag hade innan (som jag också fick för 1 kr). HD-kanalerna var mycket bättre, men ändå en besvikelse och det främst vid panoreringar. Artefakter finns i alla upplösningar men uppskalning till 1080i direkt i boxen ser bäst ut (iaf på min TV). Möjligen kan HDMI-anslutningen göra att artefakter syns tydligare jämfört med scart-anslutningen som samsung-boxen hade, men det förklarar inte hela skillnaden.
Min rekommendation är att om man mest tittar på SD-kanaler så ska man inte köpa denna box. Då är det bättre med samsungs SD-box. Tur att jag inte hoppade på HD-tåget för ett halvår sedan som jag nästan tänkte göra. Hade varit bortkastade pengar.
Boxen hade firmware 17 redan från början btw.
Postad 30 September 2008 - 22:26
Hej på er !
Hörde från andra dreamboxägare och comhemkunder, att man släppt på pairingen
Då är det öppet för alternativ till "1 kronas boxen"
Maveric
de har bara släppt det tillfälligt för på kundtjänst pairar de korten till boxen fortfarande i allaf då jag ringde i går o felanmälde så frågade de både kort nr o box nr och sa att hon pairat kortet till boxen
Postad 30 September 2008 - 22:50
Jag tror att .. dels har de tagit bort det pga tekniska problem och de "buggar" som det medför
systemet i övrigt och dels för att de fått en sådan massiv kritik för att de infört det.
Viasat som hårdnackat har lagt in sin hårdvaruspärr och öst ut pengar på boxbyten sista åren
har nog grävt sin grav för sista gången. Folk vill inte ha hinder och går det inte att riva hindert
så väljer folk en annan väg ..
Jag tror att comhem vill vara smarta och att de har insett att det inte är boxarna som ger klirr i kassan.
Man är inte heller intresserade av att stoppa folk från att ha flera boxar hemma och vet om att det finns
många sätt att komma runt ev hinder för detta. Ett sätt är smartwi korten som är fullt lagligt och ett
annat är dreamboxar i ett internt nätverk som också är fullt lagligt. ( om man bortser från vad som kan stå avtalet )
Boxer, comhem, canaldigital och viasat bör istället se till att ansluta så många hushåll de kan och den
som fattar detta kommer att överleva och den som har svårt att fatta detta ( viasat ) kommer att
ta död på sig själv, genom att dels kunderna lämnar och dels genom stora kostnader för hårdvara.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 30 September 2008 - 22:51.
Postad 30 September 2008 - 23:13
Redigerat av Duckface21, 30 September 2008 - 23:29.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
1
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction!
125 filmer
24 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?