ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 01 October 2008 - 07:41
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jag hoppade på erbjudandet om hd-boxen för 1 krona, egentligen bara för att testa om boxen verkligen är så dålig som folk har skrivit här (1 kr spelar ju ingen roll och bindningstiden bryr jag mig inte i då jag ändå kommer att ha com hem i minst 1 år till).
Har inte hunnit experimentera så mycket ännu, men det första jag lade märke till när jag för första gången såg bilden på en SD-kanal var hur otroligt mycket komprimeringsartefakter det var i bilden jämfört med samsung-boxen som jag hade innan (som jag också fick för 1 kr). HD-kanalerna var mycket bättre, men ändå en besvikelse och det främst vid panoreringar. Artefakter finns i alla upplösningar men uppskalning till 1080i direkt i boxen ser bäst ut (iaf på min TV). Möjligen kan HDMI-anslutningen göra att artefakter syns tydligare jämfört med scart-anslutningen som samsung-boxen hade, men det förklarar inte hela skillnaden.
Min rekommendation är att om man mest tittar på SD-kanaler så ska man inte köpa denna box. Då är det bättre med samsungs SD-box. Tur att jag inte hoppade på HD-tåget för ett halvår sedan som jag nästan tänkte göra. Hade varit bortkastade pengar.
Boxen hade firmware 17 redan från början btw.
Har du kalibrerat tv:n så den ger "identisk" bild på Scart resp HDMI-ingången? och har du jämfört dem sida vid sida? Om nej på ovanstående jämför du päron vs äpplen. Jag kan iaf inte påstå att jag såg nån direkt skillnad när det gäller komprimeringsartefakter då jag jämförde Humaxen mot Samsung 270.
Redigerat av pacman, 01 October 2008 - 07:42.
Postad 01 October 2008 - 08:30
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
1:a okt idag. 4:e kvartalet, alltså.
Någon som sett till nån ny FW? Verkar inte ens som någon har fått en betaversion. Ingen info på hemsidan heller. Inte ens ett litet rykte...
Hur var det nu med pairing? Kan man köpa nån annan box?
Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 01 October 2008 - 08:31.
Postad 01 October 2008 - 09:10
vikeskar
-
vikeskar
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Frågade igår efter min box...fick ett kollid, varke posten eller schenker har det.
Samt dom debiterade nu på faktura:
medium 8 favoriter hd
080901 - 080930 0kr
Tv1000
080901 - 080930 35.70
Varför skulle inte tv1000 vara gratis?
Så efter många om och men, drar dom av 35.70 på nästa faktura..gu va generöst.
Postad 01 October 2008 - 11:22
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
1:a okt idag. 4:e kvartalet, alltså. Någon som sett till nån ny FW? Verkar inte ens som någon har fått en betaversion. Ingen info på hemsidan heller. Inte ens ett litet rykte...
Hur var det nu med pairing? Kan man köpa nån annan box?
som sakt du kan köra andra boxar nu men köper du en annan box så kanske du köper grisen i säcken då pairingen kanske är avstängd tillfälligt för tester eller liknade så jag säger innan du springer i väg o köper en box vänta nått år och se hur de är med pairingen då...
Redigerat av Duckface21, 01 October 2008 - 11:28.
Postad 01 October 2008 - 11:22
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Frågade igår efter min box...fick ett kollid, varke posten eller schenker har det.
Testat http://www.schenkerprivpak.se/ ?
Postad 01 October 2008 - 11:40
rodman45
-
rodman45
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Haha!
Försöker komma fram till ComHems kundtjänst nu.
"the number you have dialed is not in use or has been disconnected..."
Någon som har ett annat nummer än: 0771-550000?
Postad 01 October 2008 - 11:48
Rootkit
-
Rootkit
-
Användare
-
-
105 inlägg
Har du kalibrerat tv:n så den ger "identisk" bild på Scart resp HDMI-ingången? och har du jämfört dem sida vid sida?
Om nej på ovanstående jämför du päron vs äpplen.
Jag kan iaf inte påstå att jag såg nån direkt skillnad när det gäller komprimeringsartefakter då jag jämförde Humaxen mot Samsung 270.
Nej, jag har inte kalibrerat bilden på samma sätt som scarten och inte jämfört bilden sida vid sida (är rätt omöjligt då jag inte har två TV-apparater och kabelsplitter), men efter att ha kollat på TV med samsung-boxen i över ett år så är jag väldigt van vid samsung-bilden och är 100% säker på att det är stor skillnad i artefakter. Om dessa artefakter sedan beror på HDMI vs Scart eller någon kalibrering är en annan sak. Ska testa lite inställningar när jag kommer hem, men jag har svårt att tro att det kommer göra någon större skillnad i detta avseende. Då tror jag mera på att HDMI visar en skarpare bild vilket gör att artefakter syns bättre och då kan man iofs inte skylla felen på humax-boxen, men det gör inte humax-boxen till ett bättre köp för SD-tittande. Edit: Tar tillbaka det mesta jag skrivit  Ställde nu in TV:n på i princip samma inställningar som scart-ingången och nu blev bilden avsevärt bättre. Nu är inte bilden sämre än hos samsungen längre. Vilken tabbe  Jag hade dock rätt i att artefakterna var värre hos Humax innan jag ställde om inställningarna... Måste dock bara lägga in en brasklapp och säga att digital-tv generellt sett är en besvikelse jämfört med vad den skulle kunna vara, men det är en helt annan fråga.
Redigerat av Rootkit, 01 October 2008 - 17:17.
Postad 01 October 2008 - 12:16
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Haha! Försöker komma fram till ComHems kundtjänst nu.
"the number you have dialed is not in use or has been disconnected..."
Någon som har ett annat nummer än: 0771-550000?
08-553 630 00, dessutom billigare men funkar bara under kontorstid.
Postad 01 October 2008 - 12:39
loka001
-
loka001
-
Rookie
-
1 inlägg
Ang. kolliid!
Jag ringde Comhem idag och fick paketid, de var skickat med Schenker. Sök hos dom, tänk på att skriva in paketid och löpnr.
Postad 01 October 2008 - 13:01
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Ang. kolliid! Jag ringde Comhem idag och fick paketid, de var skickat med Schenker. Sök hos dom, tänk på att skriva in paketid och löpnr.
Snarare Schenker Privpak, som är ett dotterbolag till Schenker men har olika system. Det underlättar för folk i forumet om man håller isär dem. Länk i mitt inlägg ovan.
Postad 01 October 2008 - 13:20
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
lustigt att de skickar med flera bolag????? här i lule kommer det enbart med posten
Postad 01 October 2008 - 13:42
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
lustigt att de skickar med flera bolag????? här i lule kommer det enbart med posten
Det är säkert så att det inte finns Privpak-ombud överallt (dvs varje stadsdel eller ort) och då väljer de Posten. En bekant i Kiruna fick sitt paket med Privpak.
Postad 01 October 2008 - 13:45
joakim2004
-
joakim2004
-
Användare
-
-
217 inlägg
får man ljudet via HDMI kontakten??
eller ska man koppla rca brevid?
Redigerat av joakim2004, 01 October 2008 - 14:02.
Postad 01 October 2008 - 14:04
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
får man ljudet via HDMI kontakten?? eller ska man koppla rca brevid?
Visst får du ljud med hdmi.
Postad 01 October 2008 - 14:06
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Det är säkert så att det inte finns Privpak-ombud överallt (dvs varje stadsdel eller ort) och då väljer de Posten. En bekant i Kiruna fick sitt paket med Privpak.
hehe privpack o ica med posten delar lokal här !!! endå posten
Postad 01 October 2008 - 19:05
Mr Sling
-
Mr Sling
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
MR Sling det funkade innan den senaste Fw:n kom. Jag hoppas också verkligen att det snart kommer en ny och fungerande Fw. Eller ännu hellre en ny hd-pvr box.
Ok tack för infon, verkar som felet ligger i boxen o inte i recievern. Knepigt att HDMI via TV'n direkt funkar , Hmm tråkigt är det nu när man äntligen köpt den reciever man längtat efter. New FW please fix it
Postad 01 October 2008 - 19:18
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Ok tack för infon, verkar som felet ligger i boxen o inte i recievern. Knepigt att HDMI via TV'n direkt funkar , Hmm tråkigt är det nu när man äntligen köpt den reciever man längtat efter. New FW please fix it
koppla med toslink tills en ny fw kommer
Postad 01 October 2008 - 19:37
vikeskar
-
vikeskar
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Fick min box idag, väntade på lappen.
Fungerar kalas änså länge iallafall.
Postad 01 October 2008 - 21:19
Unregistered5bfb11cb
-
Unregistered5bfb11cb
-
Användare
-
-
145 inlägg
Äntligen fått min box!
Funkar kalas än så länge, dragit egen 30m-kabel genom huset och ligger med den på 57% signalstyrka och 100% kvalité (godkänt?). Fick dessutom (till min förvåning och lycka) HDMI genom receivern att fungera utmärkt vilket gör att jag kan switcha mellan 360 och box, har bara 2 HDMI in bak på TV:n och en är tagen av HTPC:n.
Tycker HD-kanalerna ser bra ut, SD ligger on-pair med TV:ns inbyggda DVB-T. Switchar jag mellan på samma kanal med samma isntällningar upplever jag boxen som mindre kontrastrik men mer detaljrik, hugget som stucket.
Summa summarium, jag är 100% nöjd än så länge, var orolig efter att ha läst hur mycket problem vissa här har!
Postad 01 October 2008 - 21:22
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Äntligen fått min box!
Funkar kalas än så länge, dragit egen 30m-kabel genom huset och ligger med den på 57% signalstyrka och 100% kvalité (godkänt?). Fick dessutom (till min förvåning och lycka) HDMI genom receivern att fungera utmärkt vilket gör att jag kan switcha mellan 360 och box, har bara 2 HDMI in bak på TV:n och en är tagen av HTPC:n.
Tycker HD-kanalerna ser bra ut, SD ligger on-pair med TV:ns inbyggda DVB-T. Switchar jag mellan på samma kanal med samma isntällningar upplever jag boxen som mindre kontrastrik men mer detaljrik, hugget som stucket.
Summa summarium, jag är 100% nöjd än så länge, var orolig efter att ha läst hur mycket problem vissa här har!
att hdmi funkar förvånar mig med kolla vad du har för fw?? har du fw 17 som vi andra?
Postad 01 October 2008 - 21:43
MrSthlm
-
MrSthlm
-
Användare
-
-
127 inlägg
Borde inte vi som kör boxen med hdmi till en stärkare (växlare) kunna få nån form av kompensation. Det sliter ju fan på grejerna att behöva slå på t ex stärkare tio ggr för att slippa blåskärm. Argumentet att men koppla inte med hdmi utan på annat sätt köper jag inte. Deras produkt är ju ämnad för att funka så här. (och gjordet med bravur innan sista uppdateringen, den gjorde att kanalbyten blivit segare, blåskärmen och ja jag vet inte allt mer som är negativt)
Och som vanligt antingen 40min kötid eller så kommer man fram och nån röst säger att numret inte används.
Ni sköter allt så snyggt ComHem. Typ som när en annan stor teleleverantör var en gång i tiden när det inte fanns så mkt att välja för kunderna. Riktig pinsam historia det här.
Postad 01 October 2008 - 22:23
Unregistered5bfb11cb
-
Unregistered5bfb11cb
-
Användare
-
-
145 inlägg
att hdmi funkar förvånar mig med kolla vad du har för fw?? har du fw 17 som vi andra?
17 har jag.. Problemen kanske dyker upp, bäst att inte ropa hej ännu. Jag har dock switchat mellan TV, Xbox oxh box ett par gånger utan problem.
Postad 01 October 2008 - 22:38
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
17 har jag.. Problemen kanske dyker upp, bäst att inte ropa hej ännu. Jag har dock switchat mellan TV, Xbox oxh box ett par gånger utan problem.
kör du orginal eller skalar du sd bilden till 1080i? om du skalar bilden så kommer du inte ha några problem vad jag vet felen upstår vid orginal
Postad 01 October 2008 - 22:40
Unregistered5bfb11cb
-
Unregistered5bfb11cb
-
Användare
-
-
145 inlägg
kör du orginal eller skalar du sd bilden till 1080i? om du skalar bilden så kommer du inte ha några problem vad jag vet felen upstår vid orginal
Jag har faktiskt inte ändrat något, vet inte vilken inställning som ligger out of box? Tjejen ligger och sover där inne nu, kan inte spana..
Postad 01 October 2008 - 22:47
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Jag har faktiskt inte ändrat något, vet inte vilken inställning som ligger out of box? Tjejen ligger och sover där inne nu, kan inte spana..

du ändrar uplösning med v-format knappen håller du ner samma knapp i några sec så kan du ändra mellan full rgb space, half rgb space och ypbr space vill säga färg skala som ska användas
Redigerat av Duckface21, 01 October 2008 - 22:51.
Postad 02 October 2008 - 02:59
Unregistered4a67eae9
-
Unregistered4a67eae9
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hej, ursäktar i förhand för ett långt inlägg
Problem från dag ett med denna box. Bilden fryser, blir sedan svart med felmeddelanden.
Felmeddelanden: "Programkortet är inte aktiverat för denna kanal/tjänst" och
"Kortet går inte att läsa".
Dessa felmeddelanden kommer upp efter 1-5 minuters tittande. Ibland kommer den igång av sig själv men oftast måste man byta kanal manuellt, och sen tillbaka igen för att kunna se vidare på det man tittade på. Detta upprepar sig hela tiden.
Jag var i kontakt med comhem och beskrev felet, och dom konstaterade att det måste vara fel på boxen.
På Expert fick jag en lånebox, en standardbox Samsung.
På denna box frös bilden på ett liknande sätt, men till skillnad från HD-boxen så låste sig hela boxen gång på gång. Det gick inte att använda handkontrollen alls så det var bara att dra ur strömkontakten och i igen.
Testade med en väns HD-box hemma hos mig med mina kablar och den fungerade felfritt. Hans programkort fungerade även i samsung-boxen utan problem.
Antog att det måste varit fel på mitt programkort och åkte till Expert där jag fick ett nytt kort pairat till HD-boxen. MEN samma frysningar och felmeddelanden som tidigare.
Kontaktade comhem igen och kontrollerade om det var något som inte stämde med mitt abonnemang, eftersom att kortet inte fungerade i varken HD-boxen eller låneboxen.
Som svar fick jag att just abonnemanget 8 favoriter HD inte fungerar i sd-boxar. (Låter konstigt, jag borde väl kunna se sd-kanalerna iallafall).
Comhem konstaterade återigen att det var fel på boxen.
Expert skickade boxen på reparation och jag lånade trots allt en ny samsung-box.
Samma frysningar igen med låneboxen så jag lät den ligga i ett par veckor tills jag fick för mig att testa den igen. Blev ganska förvånad när den fungerade klockrent.
Fick tillbaka HD-boxen från reparation.
Sevicespecifikation: Funktionskontroll ok. Inget fel konstaterat.
När jag kom hem och kopplat i Humaxen kunde jag konstatera att jag varken hade ljud eller bild. Det enda jag hade var menyer, text-tv och lite textning på vissa kanaler.
Lät den stå på över natten ifall att den skulle kicka igång, men inget resultat.
Åkte tillbaka till Expert som tog kontakt med comhem. Nu visade det sig att mitt programkort inte längre var pairat med humax-boxen. Testade hemma och nu hade jag både ljud och bild men tyvärr samma frysningar och felmeddelanden som tidigare. Tillbaka till ruta ett.
Har lämnat boxen på Expert igen för ett nytt reparationsförsök. Ny lånebox med nya frysningar man känner igen, favoriter i repris.
Stängde dom av pairingen av mitt programkort när boxen var på service och därför fungerade på slutet i den förra låneboxen?
Någon med liknande problem med denna box eller andra digitalboxar från comhem?
Postad 02 October 2008 - 07:08
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Hej, ursäktar i förhand för ett långt inlägg
Problem från dag ett med denna box. Bilden fryser, blir sedan svart med felmeddelanden.
Felmeddelanden: "Programkortet är inte aktiverat för denna kanal/tjänst" och "Kortet går inte att läsa".
Dessa felmeddelanden kommer upp efter 1-5 minuters tittande. Ibland kommer den igång av sig själv men oftast måste man byta kanal manuellt, och sen tillbaka igen för att kunna se vidare på det man tittade på. Detta upprepar sig hela tiden.
Jag var i kontakt med comhem och beskrev felet, och dom konstaterade att det måste vara fel på boxen.
På Expert fick jag en lånebox, en standardbox Samsung. På denna box frös bilden på ett liknande sätt, men till skillnad från HD-boxen så låste sig hela boxen gång på gång. Det gick inte att använda handkontrollen alls så det var bara att dra ur strömkontakten och i igen.
Testade med en väns HD-box hemma hos mig med mina kablar och den fungerade felfritt. Hans programkort fungerade även i samsung-boxen utan problem.
Antog att det måste varit fel på mitt programkort och åkte till Expert där jag fick ett nytt kort pairat till HD-boxen. MEN samma frysningar och felmeddelanden som tidigare.
Kontaktade comhem igen och kontrollerade om det var något som inte stämde med mitt abonnemang, eftersom att kortet inte fungerade i varken HD-boxen eller låneboxen. Som svar fick jag att just abonnemanget 8 favoriter HD inte fungerar i sd-boxar. (Låter konstigt, jag borde väl kunna se sd-kanalerna iallafall). Comhem konstaterade återigen att det var fel på boxen.
Expert skickade boxen på reparation och jag lånade trots allt en ny samsung-box. Samma frysningar igen med låneboxen så jag lät den ligga i ett par veckor tills jag fick för mig att testa den igen. Blev ganska förvånad när den fungerade klockrent.
Fick tillbaka HD-boxen från reparation. Sevicespecifikation: Funktionskontroll ok. Inget fel konstaterat.
När jag kom hem och kopplat i Humaxen kunde jag konstatera att jag varken hade ljud eller bild. Det enda jag hade var menyer, text-tv och lite textning på vissa kanaler. Lät den stå på över natten ifall att den skulle kicka igång, men inget resultat.
Åkte tillbaka till Expert som tog kontakt med comhem. Nu visade det sig att mitt programkort inte längre var pairat med humax-boxen. Testade hemma och nu hade jag både ljud och bild men tyvärr samma frysningar och felmeddelanden som tidigare. Tillbaka till ruta ett.
Har lämnat boxen på Expert igen för ett nytt reparationsförsök. Ny lånebox med nya frysningar man känner igen, favoriter i repris.
Stängde dom av pairingen av mitt programkort när boxen var på service och därför fungerade på slutet i den förra låneboxen?
Någon med liknande problem med denna box eller andra digitalboxar från comhem?
när man lämnar boxen på lagning så ska man både lämna kort nr och nummret på boxen till dem då så slipper man krångel med pairingen... att du får frysningar osv låter som du har fel på din antennkabel provat en annan om inte det hjälpte så kan det va fel i själva huset be gärna comhem om en tekniker för att komma för att kolla ditt problem
Postad 02 October 2008 - 07:11
urskog
-
urskog
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=120290Jag använder sådana antennsladdar och är inte annat än helnöjd, rekommenderas!
Postad 02 October 2008 - 07:58
Janne.G
-
Janne.G
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
För min del var det dålig signal som berodde på att jag använt två antennsladdar (eftersom man minsann inte fick använda någon annan än den korta filtrerade som följer med i paketet). När jag bytte bort den sladd som kom med och istället använde en enda lång förbättrades signalstyrka och kvalitet markant. I samma veva började Text-TV att fungera.
Så var det för mig med. Jag gnällde lite i en annan tråd över störningarna på Viasat sport HD under Sverige-Ungern. Fick tipset att fimpa antensladden som följer med paketet. Det hjälpte inte mot störningerna (då) men det var nog det som gjorde att jag fick tillbaka text-tv.
Postad 02 October 2008 - 10:19
Unregistered5bfb11cb
-
Unregistered5bfb11cb
-
Användare
-
-
145 inlägg
du ändrar uplösning med v-format knappen håller du ner samma knapp i några sec så kan du ändra mellan full rgb space, half rgb space och ypbr space vill säga färg skala som ska användas
Okej, har testat lit enu, och du verkar ha rätt. Med uppskalning till 1080i även på SD-kanalerna funakr det i princip klockrent, har sett den blåa skärmen en eller två gånger. Kör jag däremot "native" på alla kanaler och låter TV:n skala måste jag starta om receivern 5-6 gånger innan det fungerar. Jag kör med 1080i-skalning tills vidare, helt enkelt. Har inga lediga HDMI-portar på baksidan, så är halvt tvingad att köra genom receviern.
Postad 02 October 2008 - 10:28
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Okej, har testat lit enu, och du verkar ha rätt. Med uppskalning till 1080i även på SD-kanalerna funakr det i princip klockrent, har sett den blåa skärmen en eller två gånger. Kör jag däremot "native" på alla kanaler och låter TV:n skala måste jag starta om receivern 5-6 gånger innan det fungerar.
Jag kör med 1080i-skalning tills vidare, helt enkelt. Har inga lediga HDMI-portar på baksidan, så är halvt tvingad att köra genom receviern.

Jag kör ut 1080i även om jag har kopplat direkt till tv:n. När jag kör "original" måste tv:n hela tiden ställa om upplösningen vilket gör att zappandet mellan kanalerna tar olidligt lång tid.
Postad 02 October 2008 - 13:58
Unregistered4a67eae9
-
Unregistered4a67eae9
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
när man lämnar boxen på lagning så ska man både lämna kort nr och nummret på boxen till dem då så slipper man krångel med pairingen... att du får frysningar osv låter som du har fel på din antennkabel provat en annan om inte det hjälpte så kan det va fel i själva huset be gärna comhem om en tekniker för att komma för att kolla ditt problem
Jag har ingen aning om vilka uppgifter Expert lämnat till deras serviceställe ang kort eller boxnummer. Jag har testat 3 olika antennsladdar med samma frysningar. Som jag nämde i mitt inlägg så har jag testat med min väns humaxbox hemma hos mig, vi använde mina bild/ljudkablar och min antennsladd. Vi testade i 3 timmar utan att stöta på några problem med frysningar med hans box, så jag utesluter fel i huset. Signalstyrka 62%, Kvalitet 100%
Postad 02 October 2008 - 15:18
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Jag har ingen aning om vilka uppgifter Expert lämnat till deras serviceställe ang kort eller boxnummer. Jag har testat 3 olika antennsladdar med samma frysningar. Som jag nämde i mitt inlägg så har jag testat med min väns humaxbox hemma hos mig, vi använde mina bild/ljudkablar och min antennsladd. Vi testade i 3 timmar utan att stöta på några problem med frysningar med hans box, så jag utesluter fel i huset. Signalstyrka 62%, Kvalitet 100%
hmm låter väldigt konstigt det där det lutar mot boxen som skal va felet det enda jag kan komma på är att låta ch ha en tekniker till dig visa då även dinn väns box för att han ska begripa att det måste va din box
Postad 02 October 2008 - 19:18
blodapelsin
-
blodapelsin
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
funkar hdmi-switching genom receiver om man skalar om den till 1080i?
Och i sådana fall sparas den inställningen på boxen, eller ramlar den tillbaka till original eller något annat vid av och påslagning?
edit: sorry såg inte de andra inläggen om detta.
Redigerat av blodapelsin, 02 October 2008 - 19:21.
Postad 02 October 2008 - 19:35
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
funkar hdmi-switching genom receiver om man skalar om den till 1080i? Och i sådana fall sparas den inställningen på boxen, eller ramlar den tillbaka till original eller något annat vid av och påslagning?
edit: sorry såg inte de andra inläggen om detta.
ställer du boxen till 1080i så kommer boxen att hålla de inställningarna och hdmi switchningen kommer att funka via recivers det är alltså bara i orginal som recivrarna har problem
Redigerat av Duckface21, 02 October 2008 - 19:37.
Postad 03 October 2008 - 01:01
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
ställer du boxen till 1080i så kommer boxen att hålla de inställningarna och hdmi switchningen kommer att funka via recivers det är alltså bara i orginal som recivrarna har problem
Hrm, HDMI-switchingen funkar inte för mig även om jag använder 1080i. Har det varit fler som får det att funka just med 1080i? Jag känner inte igen den uppgiften. Annars vore det ju ganska logiskt om det endast var i samband med "orginal"-inställningen som det blev blåskärm, eftersom boxen då ställer om upplösningen vid kanalbyte till en kanal med annan upplösning än den tidigare. I den förra FW:n så hade jag överhuvud taget inga problem med switchning. Enda tillfället jag fick blåskärm var när jag ändrade upplösning med "V-format"-knappen. Faktiskt var det så att när jag hade ändrat upplösning och fått blåskärm, så rättade jag till det genom att switcha fram och tillbaka på receivern.
Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 03 October 2008 - 01:03.
Postad 03 October 2008 - 09:50
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
Hej Du bör nog lämna in box på garantin. signalvärdena är bra
Postad 03 October 2008 - 14:44
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlägg
Om ni söker efter driftinformation på comhem.se så använd sökningen via personnr. Om jag sökte via postnr hittades inget men sökte jag via personnr eller när jag var inloggad så hittades lite info: Ärendenummer: 1683833 Vi åtgärdar just nu en driftstörning på de digitala tv-utsändningarna i ditt område. Driftstörningen kan uppfattas som frysningar i bilden.
Postad 03 October 2008 - 15:45
atrapper
-
atrapper
-
Rookie
-
4 inlägg
Behöver in ny box och undrar vad ni experter rekommenderar för en som sitter fast i CH-träsket.
HD-boxen Humax (all annan utrustning jag har är fullHDfunktionell) eller någon av SD-boxarna? Vilken är bäst isåfall?
Verkar som om Humax boxen är usel, enligt inläggen på detta forum. Är det så att den inte fungerar alls eller är det så att den inte fungerar tillräckligt bra för hemmabio-entusiaster.
Jag är oteknisk och har ingen lust att lägga massa timmar och dagar på att få boxen att funka. Samtidigt vill jag ha bra bild och ljud. Så vad rekommenderas då?
Tänker chansa på HDPVR boxen när den kommer men behöver två boxar.
Postad 03 October 2008 - 16:02
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Behöver in ny box och undrar vad ni experter rekommenderar för en som sitter fast i CH-träsket.
HD-boxen Humax (all annan utrustning jag har är fullHDfunktionell) eller någon av SD-boxarna? Vilken är bäst isåfall?
Verkar som om Humax boxen är usel, enligt inläggen på detta forum. Är det så att den inte fungerar alls eller är det så att den inte fungerar tillräckligt bra för hemmabio-entusiaster.
Jag är oteknisk och har ingen lust att lägga massa timmar och dagar på att få boxen att funka. Samtidigt vill jag ha bra bild och ljud. Så vad rekommenderas då?
Tänker chansa på HDPVR boxen när den kommer men behöver två boxar.
jag föreslår humax hd boxen om du orkar vänta så kan du avvakta tills nya hd pvr kommer om den kommer. Humax boxen har blivit bättre med senaste firmware men som sakt inte 100% men den är värt det du kan få den för nu
Postad 03 October 2008 - 16:12
atrapper
-
atrapper
-
Rookie
-
4 inlägg
jag föreslår humax hd boxen om du orkar vänta så kan du avvakta tills nya hd pvr kommer om den kommer. Humax boxen har blivit bättre med senaste firmware men som sakt inte 100% men den är värt det du kan få den för nu
Tack för det Duckface. Det blir en tur till Expert imorron för inhandling av Humax HD . Ska bli skönt att få in alla kanaler jag betalar för, den gamla boxen jag har nu (6-7 år gammal Sagem..) är så rutten att 1/3 av kanalerna inte funkar, bara fryser eller anger signalfel..
Postad 03 October 2008 - 16:14
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Tack för det Duckface.
Det blir en tur till Expert imorron för inhandling av Humax HD . Ska bli skönt att få in alla kanaler jag betalar för, den gamla boxen jag har nu (6-7 år gammal Sagem..) är så rutten att 1/3 av kanalerna inte funkar, bara fryser eller anger signalfel..
Hmm, är du säker på att det är boxens fel? Om du har dålig signal lär inte Humaxboxen göra saken bättre.
Postad 03 October 2008 - 22:27
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
Spelar det någon roll kvalitémässigt om man kör bilden via orginal eller kör på 1080i alltid. Det är lite störigt att boxen switchar mellan olika upplösningar när man byter kanal. Förresten var kan man se vilka sändningar på tv4HD som verkligen är i HD?
Postad 03 October 2008 - 23:20
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Spelar det någon roll kvalitémässigt om man kör bilden via orginal eller kör på 1080i alltid. Det är lite störigt att boxen switchar mellan olika upplösningar när man byter kanal. Förresten var kan man se vilka sändningar på tv4HD som verkligen är i HD?
Jag tycker inte att det spelar någon roll. Det är nog bättre att skicka ut 720 om man har en tv med 720-panel. En del tycker väl att det är bättre att låta tv:n skala upp även SD-kanaler. Om du inte själv ser någon skillnad så är det väl bäst att låta den stå på 1080i. TV4 HD annonserar bara HD-program i EPG så du kan se vilka det är exv med i-knappen. http://www.dagenstv..../chart/?cha=292 visar också bara HD-programmen.
Redigerat av hakanh65, 03 October 2008 - 23:24.
Postad 04 October 2008 - 00:52
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
Jag tycker inte att det spelar någon roll. Det är nog bättre att skicka ut 720 om man har en tv med 720-panel. En del tycker väl att det är bättre att låta tv:n skala upp även SD-kanaler. Om du inte själv ser någon skillnad så är det väl bäst att låta den stå på 1080i. TV4 HD annonserar bara HD-program i EPG så du kan se vilka det är exv med i-knappen. http://www.dagenstv..../chart/?cha=292 visar också bara HD-programmen.
Ok, och hur är det med SVTHD då? Alla programmen kommer fram på dagenstv när man väljer kanalen (även de ifrån SVT)?
Redigerat av Unregistered9dabb6f4, 04 October 2008 - 07:13.
Postad 04 October 2008 - 07:35
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Ok, och hur är det med SVTHD då? Alla programmen kommer fram på dagenstv när man väljer kanalen (även de ifrån SVT)?
Japp, den är lite lurigare. Det jag har noterat är att det står "HD" i loggan när de sänder HD-program. Sedan står det i deras egen guide på http://www.svt.se/tvguide/svthd, men man måste trycka på resp program för att se om det sänds i HD.
Postad 04 October 2008 - 16:23
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Japp, den är lite lurigare. Det jag har noterat är att det står "HD" i loggan när de sänder HD-program. Sedan står det i deras egen guide på http://www.svt.se/tvguide/svthd, men man måste trycka på resp program för att se om det sänds i HD.
bättre att kolla här för tv4HD http://www.tv4.se/1.320342
Redigerat av Duckface21, 04 October 2008 - 16:49.
Postad 04 October 2008 - 18:29
roverboynr6
-
roverboynr6
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hrm, HDMI-switchingen funkar inte för mig även om jag använder 1080i. Har det varit fler som får det att funka just med 1080i? Jag känner inte igen den uppgiften. Annars vore det ju ganska logiskt om det endast var i samband med "orginal"-inställningen som det blev blåskärm, eftersom boxen då ställer om upplösningen vid kanalbyte till en kanal med annan upplösning än den tidigare. I den förra FW:n så hade jag överhuvud taget inga problem med switchning. Enda tillfället jag fick blåskärm var när jag ändrade upplösning med "V-format"-knappen. Faktiskt var det så att när jag hade ändrat upplösning och fått blåskärm, så rättade jag till det genom att switcha fram och tillbaka på receivern.
Har exaxt samma problem med boxen (som jag fick härom dagen) genom min Sony DA5200ES. Blåskärm hela tiden, får växla 5-6 ggr till något annat och tillbaka innan bilden kommer. Ofattbart irriterande. Kontaktade Comhem och fråga om de hade något datum för nya firmwaren. Här är svaret: "Vi håller på att kolla på en ny mjukvara som ska lösa detta problem. Vi har i dagsläget inte något datum när det kommer att komma en ny mjukvara." Däremot har jag hittat en workaround  som funkar för mig. Jag köpte en HDMI-splitter på Kjell&Co som jag kopplade emellan (1 in - 2ut) box och receiver, där jag inte kopplade något alls på Out2 (man kan säkert skicka signal till t ex TV direkt), dvs HD-box på In och Sony DA5200ES på Out1. Då funkar det helt perfekt (både 720p och 1080i), inga "blåskärmar" alls. HDMI-splittern kostade 799:- (artnr.98277). Dock får jag inget ljud genom HDMI denna vägen, verkar som splitten bara hanterar bild, så ljudet fick jag dra optiskt istället till Sonyn. Hade egentligen tänkt att använda splittern för att dela signalen från Sony DA5200ES till både TV (som jag inte köpt än...) och min Hitachi PJ-TX200 projje. Så den får sitta där till ComHem fixat till firmwaren. Kanske skulle det även fungera med en HDMI-repeater istället för splittern? Någon som provat?
Postad 04 October 2008 - 19:31
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Det är nog bättre att skicka ut 720 om man har en tv med 720-panel.
Nej, vad som är bäst insignal till en display har inget (iaf väldigt lite) med displayens upplösning att göra. Förövrigt finns det knappt nån tv med 720-panel... Personligen tycker jag det inte är så jobbigt att en box växlar upplösning beroende på upplösning på sändningen. Med Favoriter kan man ju lägga kanalerna som man vill och då lägger jag SD-kanalerna bredvid varandra, alla 1080i kanaler bredvid varandra och alla 720p kanaler bredvid varandra. Blir det inte så mkt synkningar när man kör en svepning så att säga. Men ja, kanske beror på vilka zappar-vanor man har...
Postad 05 October 2008 - 02:25
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Har exaxt samma problem med boxen (som jag fick härom dagen) genom min Sony DA5200ES. Blåskärm hela tiden, får växla 5-6 ggr till något annat och tillbaka innan bilden kommer. Ofattbart irriterande. Kontaktade Comhem och fråga om de hade något datum för nya firmwaren. Här är svaret: "Vi håller på att kolla på en ny mjukvara som ska lösa detta problem. Vi har i dagsläget inte något datum när det kommer att komma en ny mjukvara."
Däremot har jag hittat en workaround som funkar för mig. Jag köpte en HDMI-splitter på Kjell&Co som jag kopplade emellan (1 in - 2ut) box och receiver, där jag inte kopplade något alls på Out2 (man kan säkert skicka signal till t ex TV direkt), dvs HD-box på In och Sony DA5200ES på Out1. Då funkar det helt perfekt (både 720p och 1080i), inga "blåskärmar" alls. HDMI-splittern kostade 799:- (artnr.98277). Dock får jag inget ljud genom HDMI denna vägen, verkar som splitten bara hanterar bild, så ljudet fick jag dra optiskt istället till Sonyn.
Hade egentligen tänkt att använda splittern för att dela signalen från Sony DA5200ES till både TV (som jag inte köpt än...) och min Hitachi PJ-TX200 projje. Så den får sitta där till ComHem fixat till firmwaren. Kanske skulle det även fungera med en HDMI-repeater istället för splittern? Någon som provat?
Det var ju en ny variant. Lustigt att det blir så, men inget förvånar längre när det gäller detta. Får rota fram min gamla splitter och testa vad som händer då. Kanske har HDMI-kommunikationen ändrats på nåt sätt när den kommer fram till receivern. Tråkigt bara om man måste skaffa dyra extraprylar för att få det att funka som avsett. Kanonbra att det kommer fram ideer till lösningar!
Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 05 October 2008 - 02:26.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|