Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 August 2007 - 23:20

martin_h
  • martin_h
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Läste i tråden och det verkar som om folk har problem med tvixen om man inte har en hdd installerad.

Går det att uppdatera FW och allting via usb-minne eller något sådat utan hdd, eller måste man hdd instoppad i twixen för att man ska kunna uppdatera den och komma igång med den? Känns onödigt att köpa en hårddisk enbart för att kunna ställa in twixen om man ändå bara tänkt streama.

Postad 09 August 2007 - 23:23

Dönitz
  • Dönitz
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Läste i tråden och det verkar som om folk har problem med tvixen om man inte har en hdd installerad.

Går det att uppdatera FW och allting via usb-minne eller något sådat utan hdd, eller måste man hdd instoppad i twixen för att man ska kunna uppdatera den och komma igång med den? Känns onödigt att köpa en hårddisk enbart för att kunna ställa in twixen om man ändå bara tänkt streama.

<{POST_SNAPBACK}>

Funkar med en USB sticka

Postad 10 August 2007 - 03:39

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag har just installerat TVIX 4100 inklusive DVB-T430 och hårddisk.

Jag har även uppgraderat Firmware till den senaste jag kunde hitta 1.0.43

När jag ska titta på SVT HD får jag följande Information: Unsupported Video Format (H.264)

Jag kan höra ljudet men ingen bild. Vad kan jag ha gjort för fel? Jag var övertygad om att den här produkten skulle stödja H.264/AVC. Faktum är att enda orsaken till att jag köpte den var att få en PVR för SVT HD så jag hoppas verkligen att det jag som gjort en jätteblunder.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Har stött på samma grej.
Chipsetet som sitter i 4100 har tydligen inte fullt stöd för H.264 broadcast-feed enligt Dvico.
Därför har de låst den funktionen mjukvarumässigt fnv.
De jobbar på en lösning så man får väl hålla tummarna.

//BC

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för info även om det inte är särskilt roligt. Det verkar som jag har spenderat 4200:- på en burk som inte ens duger till båtankare (för liten och lätt). Jag har ingen som helst användning för den här burken.

Vet du också om det är samma orsak till att jag inte lyckas spela upp HD ts-filer på TVIX 4100? Jag har spelat in flera HD-program via en annan HD-mottagare. När jag spelar in kan jag inte se programmet samtidigt eftersom min dator är för klen. Jag spelar in "Native" vilket innebär att programmet lagras utan konvertering. Efteråt kan jag konstatera att materialet finns i filen med hjälp av CCCP och FFDSHOW men det går mycket hackigt på min dator. I valet mellan TVIX och HTPC föll valet på TVIX eftersom det är en behändig burk till ett i sammanhanget rimligt pris men det verkar tyvärr som jag har gjort en jättetabbe. Det blir antagligen till att bygga HTPC i stället.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

TS-filerna ska funka bra. Verkar mystiskt att det inte lirar som det ska på din maskin.
Vad är det för upplösning, bitrate etc. ?

//BC

<{POST_SNAPBACK}>

Upplösningen är 1280*720 och bitraten 20 Mbps. Storleken på den fil jag provat var 8.4 GB. När jag väljer filen kommer meddelandena "Loading....", "SUBTITLE: NONE" samt "Please wait" upp men efter cirka 5 sekunder visar den fillistan igen. Inget felmeddelande.

Jag har också provat med en mindre fil "noname2.ts" på 164 MB som någon lagt upp som sample med det isländska bidraget från schlagerfestivalen men samma resultat. Även den filen kan jag se i min PC men med alltför dålig prestanda.

/Göran

Postad 10 August 2007 - 07:08

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Jag har just installerat TVIX 4100 inklusive DVB-T430 och hårddisk.

Jag har även uppgraderat Firmware till den senaste jag kunde hitta 1.0.43

När jag ska titta på SVT HD får jag följande Information: Unsupported Video Format (H.264)

Jag kan höra ljudet men ingen bild. Vad kan jag ha gjort för fel? Jag var övertygad om att den här produkten skulle stödja H.264/AVC. Faktum är att enda orsaken till att jag köpte den var att få en PVR för SVT HD så jag hoppas verkligen att det jag som gjort en jätteblunder.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Har stött på samma grej.
Chipsetet som sitter i 4100 har tydligen inte fullt stöd för H.264 broadcast-feed enligt Dvico.
Därför har de låst den funktionen mjukvarumässigt fnv.
De jobbar på en lösning så man får väl hålla tummarna.

//BC

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för info även om det inte är särskilt roligt. Det verkar som jag har spenderat 4200:- på en burk som inte ens duger till båtankare (för liten och lätt). Jag har ingen som helst användning för den här burken.

Vet du också om det är samma orsak till att jag inte lyckas spela upp HD ts-filer på TVIX 4100? Jag har spelat in flera HD-program via en annan HD-mottagare. När jag spelar in kan jag inte se programmet samtidigt eftersom min dator är för klen. Jag spelar in "Native" vilket innebär att programmet lagras utan konvertering. Efteråt kan jag konstatera att materialet finns i filen med hjälp av CCCP och FFDSHOW men det går mycket hackigt på min dator. I valet mellan TVIX och HTPC föll valet på TVIX eftersom det är en behändig burk till ett i sammanhanget rimligt pris men det verkar tyvärr som jag har gjort en jättetabbe. Det blir antagligen till att bygga HTPC i stället.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

TS-filerna ska funka bra. Verkar mystiskt att det inte lirar som det ska på din maskin.
Vad är det för upplösning, bitrate etc. ?

//BC

<{POST_SNAPBACK}>

Upplösningen är 1280*720 och bitraten 20 Mbps. Storleken på den fil jag provat var 8.4 GB. När jag väljer filen kommer meddelandena "Loading....", "SUBTITLE: NONE" samt "Please wait" upp men efter cirka 5 sekunder visar den fillistan igen. Inget felmeddelande.

Jag har också provat med en mindre fil "noname2.ts" på 164 MB som någon lagt upp som sample med det isländska bidraget från schlagerfestivalen men samma resultat. Även den filen kan jag se i min PC men med alltför dålig prestanda.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Verkar helskumt. Låt mig undersöka lite i helgen.
Jag har riktigt bra nyheter angående H.264 Broadcast i alla fall;
Det ska fungera finfint i nya firmwaren! Så lugna dig lite innan du kastar maskinen överbord.

//BC

Postad 10 August 2007 - 09:40

Andr3as
  • Andr3as
  • Forumräv

• 623 inlägg
  • 0
Stämmer det att TViX-spelarna fortfarande kräver att Windows inbyggda gästkonto måste ha full access utan lösenord samt brandväggen inaktiverad för att streaming ska fungera?

Isåfall anser jag att man ska undvika de här spelarna tills att tillverkarna lärt sig lite om säkerhet och ser till att man kan använda ett valfritt lösenordsskyddat konto för SMB.

Postad 10 August 2007 - 10:02

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Stämmer det att TViX-spelarna fortfarande kräver att Windows inbyggda gästkonto måste ha full access utan lösenord samt brandväggen inaktiverad för att streaming ska fungera?

Isåfall anser jag att man ska undvika de här spelarna tills att tillverkarna lärt sig lite om säkerhet och ser till att man kan använda ett valfritt lösenordsskyddat konto för SMB.

<{POST_SNAPBACK}>

Undvika spelarna behöver man väl inte... utan snarare undvik SMB
använd Tvix netshare samt Junction Link Magic

Redigerat av Biggles2002, 10 August 2007 - 10:02.

Postad 10 August 2007 - 11:30

Andr3as
  • Andr3as
  • Forumräv

• 623 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Undvika spelarna behöver man väl inte... utan snarare undvik SMB
använd Tvix netshare samt Junction Link Magic

<{POST_SNAPBACK}>

Det är oerhört konstigt att de har en egen implementation istället för att följa standard. Det är ju väldigt smidigt att bara kunna glida in på shares och titta utan att behöva ha en NFS-klient installerad.

Postad 10 August 2007 - 11:31

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Det ska fungera finfint i nya firmwaren! Så lugna dig lite innan du kastar maskinen överbord.

//BC

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter som goda nyheter. Jag ställer den bara åt sidan så länge i väntan på ny FW. Den slipper att bli blöt om fötterna för stunden.

När det gäller filerna som inte fungerar så har jag en personlig teori om att det fortfarande kan vara broadcast stream eftersom det är inspelat "Native".

Jag måste ju erkänna att jag fortfarande känner mig som en komplett idiot när det gäller format, codecs etc. Jag har 40 års erfarenhet av datorer men det här gör mig ställd. Jag försöker läsa och lära mig mer men det verkar ta tid.

/Göran

Postad 10 August 2007 - 11:43

Unregistered6fa69c03
  • Unregistered6fa69c03
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Funkar med en USB sticka

<{POST_SNAPBACK}>

Funkar utmärkt att uppdatera f/w över LAN också, behövs ingen USB-mojj :huh:
Varför man skulle behöva en hårddisk för att ställa in maskinen vet jag inte riktigt...?

Postad 10 August 2007 - 13:03

martin_h
  • martin_h
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Varför man skulle behöva en hårddisk för att ställa in maskinen vet jag inte riktigt...?

<{POST_SNAPBACK}>

Tyckte jag läste ett par sidor bak i tråden att datorn inte kunna identifiera och hitta åt tvix'en om det inte fanns en hårddisk installerade på den, men om det går att göra alla inställningar och liknande mha usb eller nätverk så verkar inte det vara problem.

Har dock nu läst på www.mpcclub.com att video i h.264 fungerar mindre bra över nätverk, trots att bandbredden bör vara tillräcklig (vet inte om gällde både samba och nfs) så rekommenderades det där i forumet att man skulle köra dessa filer från hårddisk. Så det kanske inte går att komma ifrån hdd ändå. :huh:

Postad 10 August 2007 - 13:32

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Tyckte jag läste ett par sidor bak i tråden att datorn inte kunna identifiera och hitta åt tvix'en om det inte fanns en hårddisk installerade på den, men om det går att göra alla inställningar och liknande mha usb eller nätverk så verkar inte det vara problem.

Har dock nu läst på www.mpcclub.com att video i h.264 fungerar mindre bra över nätverk, trots att bandbredden bör vara tillräcklig (vet inte om gällde både samba och nfs) så rekommenderades det där i forumet att man skulle köra dessa filer från hårddisk. Så det kanske inte går att komma ifrån hdd ändå. :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Då kanske du missade meningarna om att det funkar om man använder NFS (Tvix Netshare)

Edit : Skulle nog tro att det är chippet i sig som är begränsningen som inte klarar för höga bitrates

Redigerat av Biggles2002, 10 August 2007 - 13:35.

Postad 10 August 2007 - 13:35

zwanzig
  • zwanzig
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Det är oerhört konstigt att de har en egen implementation istället för att följa standard. Det är ju väldigt smidigt att bara kunna glida in på shares och titta utan att behöva ha en NFS-klient installerad.

<{POST_SNAPBACK}>

NFS är ingen egen implementation
NFS på wikipedia
Nfs är vanligt protokoll inom *nix-världen. Tvixen kör som känt linux, så det blir ju det standardiserade protokollet. Jag kör själv min tvix med NFS mot min linuxburk. Inte ett hack så långt... Det går dessutom utmärkt att låsa NFS-servern mot ip-adress och mac-adress, och har du större paranoia än så får du väl köra den på ett lokalt nätverk (inte mot internet).

Redigerat av zwanzig, 10 August 2007 - 13:47.

Postad 10 August 2007 - 13:37

zwanzig
  • zwanzig
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Stöd för matroska .mkv den 17 augusti enligt denna sida

Postad 10 August 2007 - 14:55

helmeriii
  • helmeriii
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

//BC

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter som goda nyheter. Jag ställer den bara åt sidan så länge i väntan på ny FW. Den slipper att bli blöt om fötterna för stunden.

När det gäller filerna som inte fungerar så har jag en personlig teori om att det fortfarande kan vara broadcast stream eftersom det är inspelat "Native".

Jag måste ju erkänna att jag fortfarande känner mig som en komplett idiot när det gäller format, codecs etc. Jag har 40 års erfarenhet av datorer men det här gör mig ställd. Jag försöker läsa och lära mig mer men det verkar ta tid.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Jag försökt spela in ett par program i normalupplösning och det har sett ut att fungera som det ska tills jag ska titta på inspelningarna. Då får jag ungefär samma problem som beskrivs ovan, "loading", "NO SUBTITLES", etc och sen startar uppspelningen (klockan tickar) men skärmen förblir svart. Visst ska man kunna spela in normalupplöst tv också, och inte bara HD, eller har jag alldeles missuppfattat det??

/Henrik

Postad 10 August 2007 - 15:29

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Hej!

Har nu börjat bli intresserad av Tvix-M4100 då det verka komma .mkv stöd och att DVB-T tunern snart kommer stödja HDTV. Min fråga till er som har denna spelare är angående uppspelningskvalitén. Hur bra bild blir det t.ex. från dvd? Går det att jämföra med en bra dvd-spelare? Eller kan man mer jämföra bilden med en HTPC? Är det bra flyt i bilden? Hur är deinterlacingen osv. osv.

Det jag funderar på är om kan ersätta sin dvd-spelare (som jag är väldigt nöjd med) med Tvix:en, men eftersom man är ganska kräsen så vill jag inte kompromissa med bildkvalitén.

Tacksam för omdömen!

Postad 10 August 2007 - 16:10

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Hej!

Har nu börjat bli intresserad av Tvix-M4100 då det verka komma .mkv stöd och att DVB-T tunern snart kommer stödja HDTV. Min fråga till er som har denna spelare är angående uppspelningskvalitén. Hur bra bild blir det t.ex. från dvd? Går det att jämföra med en bra dvd-spelare? Eller kan man mer jämföra bilden med en HTPC? Är det bra flyt i bilden? Hur är deinterlacingen osv. osv.

Det jag funderar på är om kan ersätta sin dvd-spelare (som jag är väldigt nöjd med) med Tvix:en, men eftersom man är ganska kräsen så vill jag inte kompromissa med bildkvalitén.

Tacksam för omdömen!

<{POST_SNAPBACK}>

*HDTV i marksänt format ...inte många som har tillgång till det.Det som är nackdelen är väl att den inte stödjer programkort, bara okodade kanaler.

*Man kan gott göra jämförelsen med en bra DVD spelare men DVD skivor kan man inte spela upp, däremot om man läser in skivorna till hdd och sedan spelar upp dem...... men då är ju frågan... om man bibehåller original bitrate (DVD9) eller om man gör om dem till lägre bitrate (DVD5) vilket påverkar kvaliteten.

* Ersätta DVD:n kan man i viss mån göra men om man nu skulle hyra en film så är ju DVD:n ett lätt sätt att se filmen på... varför inte ha båda? men ser man endast på "mormors inspelningar" kan man skippa DVD spelaren.

* HTPC i all ära men den är inte "regeringsvänlig" tvixen är ju lite lättare att handskas med för folk med "datortummen" mitt i handen ....frugan har precis gett "klartecken" för ytterligare en TVIX till projjen i källaren. ;)

Edit: Givetvis är en HTPC mer flexibel och funkar till fler saker... men är man ute efter användarvänlighet och inte 500watt elförbrukning när man spelar en film är tvixen ett bra alternativ

Redigerat av Biggles2002, 10 August 2007 - 16:15.

Postad 10 August 2007 - 16:44

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Ok, tack för synpunkterna! ;)

Tänkte mest om man spelade dvd från ISO-filer och borde det egentligen inte gå att peka på dvd-rom:en i datorn och spela upp skivorna därifrån (t.ex. med hjälp av programmet Junction Link Magic)? Eller jag kanske har missuppfattat hur det programmet fungerar? Tänkte att man kunde lägga in en länk till dvd-rom:en och sedan starta .IFO-filen på skivan.

Här i Stockholm så sänder de ju HDTV i marknätet. Så jag tänkte att Tvix:en vore en bra lösning för att kunna kolla på SVT HD. De kommer ju bl.a. sända friidrotts-vm om ett par veckor.

Redigerat av MaxPayne, 10 August 2007 - 18:59.

Postad 10 August 2007 - 16:54

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Tänkte mest om spelade dvd från ISO-filer och borde det egentligen inte gå att peka på dvd-rom:en i datorn och spela upp skivorna därifrån (t.ex. med hjälp av programmet Junction Link Magic)? Eller jag kanske har missuppfattat hur det programmet fungerar? Tänkte att man kunde lägga in en länk till dvd-rom:en och sedan starta .IFO-filen på skivan.

Här i Stockholm så sänder de ju HDTV i marknätet. Så jag tänkte att Tvix:en vore en bra lösning för att kunna kolla på SVT HD. De kommer ju bl.a. sända friidrotts-vm om ett par veckor.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag vet stödjer inte tvixen DeCSS men huruvida det funkar att peka till hemgjorda dvd i dvd romen vet jag inte.

Ok i Landet Stockholm :D men här i Sverige finns ingen HDTV i marknätet :unsure:

Edit: Jag spelar dvd5 iso:n och jag tycker kvaliteten är helt ok .

Redigerat av Biggles2002, 10 August 2007 - 16:57.

Postad 10 August 2007 - 16:58

loskings
  • loskings
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Tänkte mest om spelade dvd från ISO-filer och borde det egentligen inte gå att peka på dvd-rom:en i datorn och spela upp skivorna därifrån (t.ex. med hjälp av programmet Junction Link Magic)? Eller jag kanske har missuppfattat hur det programmet fungerar? Tänkte att man kunde lägga in en länk till dvd-rom:en och sedan starta .IFO-filen på skivan.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!

Kolla här angående DVD filer från din dvd-rom

http://www.mpcclub.c...ewtopic&t=12488

/Daniel

Postad 10 August 2007 - 17:24

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag försökt spela in ett par program i normalupplösning och det har sett ut att fungera som det ska tills jag ska titta på inspelningarna. Då får jag ungefär samma problem som beskrivs ovan, "loading", "NO SUBTITLES", etc och sen startar uppspelningen (klockan tickar) men skärmen förblir svart. Visst ska man kunna spela in normalupplöst tv också, och inte bara HD, eller har jag alldeles missuppfattat det??

/Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ju bara haft min TVIX i ett par dar men normalupplöst har jag lyckats både spela in och titta på. Vilken FW har du? Själv har FW 1.0.43

/Göran

Postad 10 August 2007 - 17:51

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Så tolkar jag det, åtminstonde mkv stödet.

<{POST_SNAPBACK}>

En sista fråga, vad kör du för setup?
Har du provat både hdmi och komponent?
Vilka sladdar använder du och på vilken tv, projje spelar du upp filerna på?

Postad 10 August 2007 - 21:08

Andr3as
  • Andr3as
  • Forumräv

• 623 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

NFS är ingen egen implementation
NFS på wikipedia
Nfs är vanligt protokoll inom *nix-världen. Tvixen kör som känt linux, så det blir ju det standardiserade protokollet. Jag kör själv min tvix med NFS mot min linuxburk. Inte ett hack så långt... Det går dessutom utmärkt att låsa NFS-servern mot ip-adress och mac-adress, och har du större paranoia än så får du väl köra den på ett lokalt nätverk (inte mot internet).

<{POST_SNAPBACK}>

Jag menade givetvis en egen implementation av SMB och inte NFS.

Postad 11 August 2007 - 01:33

loskings
  • loskings
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Så tolkar jag det, åtminstonde mkv stödet.

<{POST_SNAPBACK}>

En sista fråga, vad kör du för setup?
Har du provat både hdmi och komponent?
Vilka sladdar använder du och på vilken tv, projje spelar du upp filerna på?

<{POST_SNAPBACK}>

HDMI , ej komponent, Panasonic TH-42PV70
1080p 720 mkv, wmvhd media streamat över 100mbit lan från laptop med Netshare.

Postad 11 August 2007 - 08:21

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

HDMI , ej komponent, Panasonic TH-42PV70
1080p 720 mkv, wmvhd media streamat över 100mbit lan från laptop med Netshare.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack!
Har du hittat några filer som den vägrar spela upp? I såna fall vilka!

Postad 11 August 2007 - 09:30

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Gomorron!

HiJack har uppdaterat lite om MKV-stödet på Tvixen, kommer inte göra någon ledsen att läsa! :D

Kolla här!!

:P

Postad 11 August 2007 - 13:04

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0
Det börjar bli svårt att inte uppgradera sin "gamla" 5000 till 5100 nu :D MKV-stöd har en viss upphetsande effekt på prylbögar :unsure: Har som tur är polare som eventuellt vill köpa den gamla :P

Men iom att Sean finns här så vill jag lägga en lite request av en funktion som jag inte har hittat på min gamla modell och inte lyckats läsa mig till att den finns på den nya heller. När man bläddrar i menyer så skulle jag vilja att man kunde hoppa med siffer/bokstavsknapparna. Dvs. trycker man en gång på "3/DEF"-knappen så ska jag direkt komma till den första som börjar på "D" (förutsatt att man inte har något som börjar på "3"), trycker jag två gånger på "3/DEF" så ska jag komma direkt till "E", osv.

I dagsläget så har ju siffer/bokstavsknapparna bara med att hoppa mellan partitioner/drive att göra - vore fint om man kunde välja att antingen hoppa mellan partitioner/drive eller mellan bokstäver i menyn :P Vet inte riktigt om det fungerar att få till det, men det vore suveränt om det gick, speciellt då man som jag har en himla massa mp3album där är jobbigt att hoppa fram till ex. de som börjar på "N" med next-knapparna.

Synd bara att den nya fjärren inte är lika snygg som den gamla, men det kanske man kan leva med :lol:

Postad 12 August 2007 - 15:31

helmeriii
  • helmeriii
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

/Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ju bara haft min TVIX i ett par dar men normalupplöst har jag lyckats både spela in och titta på. Vilken FW har du? Själv har FW 1.0.43

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har senaste FW. Har försökt spela upp inspelningarna på pc:n i Windows Media PLayer och då förstår man att det är nåt fel på inspelningen, det flimmrar våldsamt, i princip bara färger, och ljudet sprakar kraftigt. Jag tar emot signalen genom en bordsdigitalantenn och får utmärkt och helt stabil bild på svt 1 och 2 och tv4. Signalen är stark enligt tvixen. Jag fattar inte vad jag gör för fel...

/Henrik

Postad 12 August 2007 - 16:57

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

/Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har senaste FW. Har försökt spela upp inspelningarna på pc:n i Windows Media PLayer och då förstår man att det är nåt fel på inspelningen, det flimmrar våldsamt, i princip bara färger, och ljudet sprakar kraftigt. Jag tar emot signalen genom en bordsdigitalantenn och får utmärkt och helt stabil bild på svt 1 och 2 och tv4. Signalen är stark enligt tvixen. Jag fattar inte vad jag gör för fel...

/Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

Spelar du in till inbyggd hårddisk eller över nätverk? Själv spelar jag in på en inbyggd hårddisk. Jag har gjort en liten test om mina filer funkar i Windows - och det gör dem.

/Göran

Postad 12 August 2007 - 20:31

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Men iom att Sean finns här så vill jag lägga en lite request av en funktion som jag inte har hittat på min gamla modell och inte lyckats läsa mig till att den finns på den nya heller. När man bläddrar i menyer så skulle jag vilja att man kunde hoppa med siffer/bokstavsknapparna. Dvs. trycker man en gång på "3/DEF"-knappen så ska jag direkt komma till den första som börjar på "D" (förutsatt att man inte har något som börjar på "3"), trycker jag två gånger på "3/DEF" så ska jag komma direkt till "E", osv.

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena DevilGod!

Det här drog jag som en request i onsdags redan så, I'm way ahead of you. :D Jag uttryckte det i och för sig inte som du gjorde, men jag gjorde dem uppmärksamma på det faktum att om man enbart använder TViX:en för att lyssna på musik, så kan det blir bra många filer att bläddra igenom hela tiden. Alltså, ett söksystem, på något smart sätt, är efterfrågat. Som med så mycket annat och som jag alltid säger, så har jag ingen aning om det händer något på den fronten, men önskan finns självklart och de är briefade. :)

Postad 13 August 2007 - 09:10

Unregistered680ed106
  • Unregistered680ed106
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Fråga

Klarar den av att skicka ut 24p genom HDMI?

Postad 13 August 2007 - 10:19

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0

Det här drog jag som en request i onsdags redan så, I'm way ahead of you. :P Jag uttryckte det i och för sig inte som du gjorde, men jag gjorde dem uppmärksamma på det faktum att om man enbart använder TViX:en för att lyssna på musik, så kan det blir bra många filer att bläddra igenom hela tiden. Alltså, ett söksystem, på något smart sätt, är efterfrågat. Som med så mycket annat och som jag alltid säger, så har jag ingen aning om det händer något på den fronten, men önskan finns självklart och de är briefade. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, jag tyckte mig inte ha läst någonting liknande, annars hade jag inte postat alls :lol: Men riktigt trevligt med någon här på forumet som har koll och kan ge feedback till utvecklarna/företaget - många kan man inte ens komma i kontakt med hur mycket det än må strula... *host*M$*host*

Postad 13 August 2007 - 11:18

helmeriii
  • helmeriii
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

/Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

/Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

Spelar du in till inbyggd hårddisk eller över nätverk? Själv spelar jag in på en inbyggd hårddisk. Jag har gjort en liten test om mina filer funkar i Windows - och det gör dem.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Inbyggd. Har skrivit till supporten, får se vad de har att säga. Tack för hjälpen i alla fall!
/Henrik

Postad 13 August 2007 - 11:23

sutnop
  • sutnop
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Vad är det som skiljer m-4100 med m-4130 som kommer i september?

Någon som vet?

Postad 13 August 2007 - 14:06

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Vad är det som skiljer m-4100 med m-4130 som kommer i september?

Någon som vet?

<{POST_SNAPBACK}>

Vart har du läst om 4130?
Länk tack :P

*Edit
Uppdaterar mig själv :)
4130 verkar samma som 4100 fast med DVD-T HD tuner!

Redigerat av Damp, 13 August 2007 - 14:16.

Postad 13 August 2007 - 17:18

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Va och hämtade min 4100 idag, och håller på och sätter upp allt. Jag får återkomma med ett omdöme senare.

MEN en kritisk sak är att jag inte får något ljud. Jag hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag kör hdmi till tv:n och optisk till stereon.

A/V inställningarna ser ut så här:
Audio: Digital
DTS Audio: Digital
WMA Audio: Analog (PCM)
AAC Audio: Analog (PCM)

Hjälp! :) Jag vill kolla film ikväll...

Edit: jag har uppgraderat till senaste fw

Edit2: det funkar via coax men inte via optisk. en temporär lösning för att kolla film ikväll, men den ingången är egentligen upptagen på min receiver

Redigerat av stevenD, 13 August 2007 - 17:48.

Postad 13 August 2007 - 18:08

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Det här drog jag som en request i onsdags redan så, I'm way ahead of you. :P Jag uttryckte det i och för sig inte som du gjorde, men jag gjorde dem uppmärksamma på det faktum att om man enbart använder TViX:en för att lyssna på musik, så kan det blir bra många filer att bläddra igenom hela tiden. Alltså, ett söksystem, på något smart sätt, är efterfrågat. Som med så mycket annat och som jag alltid säger, så har jag ingen aning om det händer något på den fronten, men önskan finns självklart och de är briefade. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, jag tyckte mig inte ha läst någonting liknande, annars hade jag inte postat alls ;) Men riktigt trevligt med någon här på forumet som har koll och kan ge feedback till utvecklarna/företaget - många kan man inte ens komma i kontakt med hur mycket det än må strula... *host*M$*host*

<{POST_SNAPBACK}>

Usch, det var jag som var otydlig. Det var utvecklarna jag hade mailat, inte postat något här. Men för dig och er som läser här så tar jag till mig allt som skrivs i tråden och i den mån vi anser att det kan göra produkten bättre så vidarebefordrar vi det till DViCO och så hoppas vi att det händer saker.

Nu väntar gymmet. Har tyvärr inga bra svar på frågorna i inläggen ovan här. Någon annan? :ph34r:

Redigerat av sean.wiklund, 13 August 2007 - 18:08.

Postad 13 August 2007 - 18:54

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, jag tyckte mig inte ha läst någonting liknande, annars hade jag inte postat alls ;) Men riktigt trevligt med någon här på forumet som har koll och kan ge feedback till utvecklarna/företaget - många kan man inte ens komma i kontakt med hur mycket det än må strula... *host*M$*host*

<{POST_SNAPBACK}>

Usch, det var jag som var otydlig. Det var utvecklarna jag hade mailat, inte postat något här. Men för dig och er som läser här så tar jag till mig allt som skrivs i tråden och i den mån vi anser att det kan göra produkten bättre så vidarebefordrar vi det till DViCO och så hoppas vi att det händer saker.

Nu väntar gymmet. Har tyvärr inga bra svar på frågorna i inläggen ovan här. Någon annan? :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Vad som kan göras bättre är att ge den stöd för .flac, som Netgear har i sin nya. Finns det någon plan för detta?

Postad 13 August 2007 - 21:21

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Och här skulle jag ha raderat mitt eget inlägg om jag kunde (det skulle bli som det nedan, sorry). Moderator får gärna ta bort detta. :)

Redigerat av sean.wiklund, 13 August 2007 - 21:50.

Postad 13 August 2007 - 21:49

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Vad som kan göras bättre är att ge den stöd för .flac, som Netgear har i sin nya. Finns det någon plan för detta?

<{POST_SNAPBACK}>

Vad menar du? Den HAR stöd för FLAC... :)

Postad 14 August 2007 - 08:00

mana
  • mana
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har nu haft min 5100 ett tag och jag tycker att det mesta har fungerat som man förväntar sig.

Några negativa reflektioner: :)

Ljudet, det är inte Tvixen utan snarare min 500 Gb Spinpoint som surrar. Det kanske var ett felköp, måndagsexemplar eller så är de inte tystare än så.

Foto, oftare än önskvärt så hänger sig Tvixen och bootar om.

SHOUTcast, har jag aldrig fått att fungera. Jag har både en *.m3u och en *.pls. När jag kör m3u så fryser den direkt och pls så laddar den någon sekund för att sedan frysa och boota om.

Några positiva reflektioner: :P

Trots den fantastiska sommaren :ph34r: så har det blivit en hel del film. Allt från egna dvd-kopior till andra lånade filmer i bl.a .ts, .iso, .wmv, .mpg. Dessa har fungerat felfritt.

Det har också snurrat en och annan 720p och 1080i film, dock med varierande resultat. Dessa filmer har varit .mkv men är konverterade till bl.a .ts. Ibland har det fungerat utmärkt, ibland inte fungerat alls samt alla resultat där i mellan. När det inte funkar så är det oftast att bilden hackar.
Om detta beror på Tvixen eller konverteringen som jag gjort vet jag inte. En sak är i alla fall klar, jag ser fram emot den 17 när .mkv stödet anländer.

Musik, några mp3 men mestadels flac. Fungerar helt felfritt.

Jag har delat ut en mapp på pc´n som jag streamar ifrån, vilket också fungerar, det jag har testat vill säga. Mest musik.

För att flytta filer så kör jag ftp. Det trasslar ibland men om det beror på Tvixen eller pc´n låter jag vara osagt. I de flesta fall så fungerar det klockrent.

Det var lite info till er som funderar på att köpa. I det stora hela är jag väldigt nöjd och jag kan varmt rekomendera denna lilla produkt. Visst har den lite saker som man kan fixa till eller förbättra, vilket jag också tror att Dvico gör. Detta med hjälp av vår egen forumräv Sean.

/Mathias

Postad 14 August 2007 - 09:03

MarkG
  • MarkG
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Jo, det fick bli att sitta vid datorn o fixa... Det é bara att jag har runt 500GB som ska över, och en film i 1080p består ju oftast av 4-7 filer plus undertexter... Så jag får snällt sitta och skapa en mapp för varje film tillsvidare. :-)

Var ligger problemet för Tvix att själv skapa mappar, eller kopiera hela mappar för den delen?

Ja, alltså, jag har också 500 GB i min och hela grejen är väl att det är ordnat och fixat, när det är ordnat och fixat. Men det går och kommer ALLTID att gå snabbare att fixa sånt framför datorn med mus och tangentbord än att sitta med fjärrkontrollen.

Figurativt, om jag funderar själv på den funktionen och vi säger att man med en knapp på fjärrkontrollen kan skapa en mapp och döpa den genom att till exempel flytta en markör över ett fält med alla bokstäver du kan använda, ungefär som när man får skriva in sina initialer i gamla TV-spel, så tror jag det blir meckigt. Att skapa mappen och flytta runt markören, eller varför inte döpa om en låt, tar nog ungefär lika lång tid som det skulle ta att skapa 10 sådana mappar i Windows. Beror väl lite på hur snabb man är... men ändå, jag tror du förstår. De har nog inte ansett det som snabbt och smidigt nog. Det är betydligt enklare att strukturera osv på datorn.

Det jag gillar att de har är knappen för att ta bort en fil direkt i TViX, för om det är något du inte gillar när du kollar eller lyssnar på det i din TViX, så frigör du i alla fall utrymme genom att ta bort filen och slipper skriva upp eller notera "vad" du ska ta bort nästa gång du kopplar den till din dator... :)

Det ligger nog alltså inget problem i att man ska kunna skapa mappar, men jag vet inte. Det finns med i min önskelista som jag skickar lite då och då till DViCO, men jag tror att de fokuserar på andra saker än detta då det är en feature som visserligen kan vara smidig att ha, men defintivt inte användarvänlig - såvida man inte gör om fjärrkontrollen rent fysiskt och kanske bygger in ett tangentbord i det också. :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm... Är det verkligen så att man inte kan återskapa samma struktur som man har på en PC på tvix:en? Kan jag inte välja "Movies" nedan och kopiera hela strukturen till tvix:en? Utan måste skapa samma struktur för hand innan jag kopierar filerna? Låter fånigt i så fall :P

Movies
  -> Action
  -> Drama
  -> Series
    -> Frasier
    -> Lost

Postad 14 August 2007 - 10:46

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Jo, det fick bli att sitta vid datorn o fixa... Det é bara att jag har runt 500GB som ska över, och en film i 1080p består ju oftast av 4-7 filer plus undertexter... Så jag får snällt sitta och skapa en mapp för varje film tillsvidare. :-)

Var ligger problemet för Tvix att själv skapa mappar, eller kopiera hela mappar för den delen?

Ja, alltså, jag har också 500 GB i min och hela grejen är väl att det är ordnat och fixat, när det är ordnat och fixat. Men det går och kommer ALLTID att gå snabbare att fixa sånt framför datorn med mus och tangentbord än att sitta med fjärrkontrollen.

Figurativt, om jag funderar själv på den funktionen och vi säger att man med en knapp på fjärrkontrollen kan skapa en mapp och döpa den genom att till exempel flytta en markör över ett fält med alla bokstäver du kan använda, ungefär som när man får skriva in sina initialer i gamla TV-spel, så tror jag det blir meckigt. Att skapa mappen och flytta runt markören, eller varför inte döpa om en låt, tar nog ungefär lika lång tid som det skulle ta att skapa 10 sådana mappar i Windows. Beror väl lite på hur snabb man är... men ändå, jag tror du förstår. De har nog inte ansett det som snabbt och smidigt nog. Det är betydligt enklare att strukturera osv på datorn.

Det jag gillar att de har är knappen för att ta bort en fil direkt i TViX, för om det är något du inte gillar när du kollar eller lyssnar på det i din TViX, så frigör du i alla fall utrymme genom att ta bort filen och slipper skriva upp eller notera "vad" du ska ta bort nästa gång du kopplar den till din dator... :D

Det ligger nog alltså inget problem i att man ska kunna skapa mappar, men jag vet inte. Det finns med i min önskelista som jag skickar lite då och då till DViCO, men jag tror att de fokuserar på andra saker än detta då det är en feature som visserligen kan vara smidig att ha, men defintivt inte användarvänlig - såvida man inte gör om fjärrkontrollen rent fysiskt och kanske bygger in ett tangentbord i det också. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm... Är det verkligen så att man inte kan återskapa samma struktur som man har på en PC på tvix:en? Kan jag inte välja "Movies" nedan och kopiera hela strukturen till tvix:en? Utan måste skapa samma struktur för hand innan jag kopierar filerna? Låter fånigt i så fall B)

Movies
  -> Action
  -> Drama
  -> Series
    -> Frasier
    -> Lost

<{POST_SNAPBACK}>

Jo? Det är klart du kan... tror du missuppfattat Seans inlägg.

Postad 14 August 2007 - 11:47

MarkG
  • MarkG
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Det jag gillar att de har är knappen för att ta bort en fil direkt i TViX, för om det är något du inte gillar när du kollar eller lyssnar på det i din TViX, så frigör du i alla fall utrymme genom att ta bort filen och slipper skriva upp eller notera "vad" du ska ta bort nästa gång du kopplar den till din dator... :D

Det ligger nog alltså inget problem i att man ska kunna skapa mappar, men jag vet inte. Det finns med i min önskelista som jag skickar lite då och då till DViCO, men jag tror att de fokuserar på andra saker än detta då det är en feature som visserligen kan vara smidig att ha, men defintivt inte användarvänlig - såvida man inte gör om fjärrkontrollen rent fysiskt och kanske bygger in ett tangentbord i det också. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm... Är det verkligen så att man inte kan återskapa samma struktur som man har på en PC på tvix:en? Kan jag inte välja "Movies" nedan och kopiera hela strukturen till tvix:en? Utan måste skapa samma struktur för hand innan jag kopierar filerna? Låter fånigt i så fall B)

Movies
  -> Action
  -> Drama
  -> Series
    -> Frasier
    -> Lost

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Bra! Då kan jag också tänka mig köpa B)

Men om det går att kopiera hela strukturer med mappar och undermappar direkt in på tvix:en via nätverk utan att koppla den direkt till PC:en via USB - då förstår jag inte Calder's fråga och inte heller Sean's svar...
Är det för att han vill strukturera om direkt i tvix:en??? B)

Postad 14 August 2007 - 15:02

MarkG
  • MarkG
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hur hanterar 5100 olika aspect ratios på en widescreen TV?

Om jag ställer in den i 16:9 läge som motsvarar min TV visar den 4:3 material med svarta kanter (rätt) eller stretchar den ut det för att fylla skärmen (fel). Likadant för 16:10 material - svarta kanter upp och nertill (rätt) eller stretch (fel).

Till exempel så gör min DVD spelare - en BBK rätt enligt ovan. En kompis har en DVD spelare som stretchar allting - blir skitjobbigt i längden då man måste "fixa" med hjälp av TV:en.

Postad 14 August 2007 - 15:44

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vad menar du? Den HAR stöd för FLAC... :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jaha, inget att be för då. Bara att beställa...

Postad 14 August 2007 - 17:44

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hur hanterar 5100 olika aspect ratios på en widescreen TV?

Om jag ställer in den i 16:9 läge som motsvarar min TV visar den 4:3 material med svarta kanter (rätt) eller stretchar den ut det för att fylla skärmen (fel). Likadant för 16:10 material - svarta kanter upp och nertill (rätt) eller stretch (fel).

Till exempel så gör min DVD spelare - en BBK rätt enligt ovan. En kompis har en DVD spelare som stretchar allting - blir skitjobbigt i längden då man måste "fixa" med hjälp av TV:en.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan med fjärrkontrollen välja "Zoomläge", alltså om du vill stretcha bilden eller inte, eller bara zooma väldigt nära. Eller panorera höger eller vänster, upp eller ner (med en annan knapp). Du väljer. :D

Postad 14 August 2007 - 23:53

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Söker inom tråden men hittar inget om vilket colorspace och nivåer den här burken använder när man kör HDMI? RGB eller digital komponent? Video levels eller PC levels? Om video levels, överlever <16 "BTB" och >235 "WTW" data?

Tack på förhand! Känns mysko att detta inte avhandlats vare sig här eller i tråden på AVSForum vad jag kan se :rolleyes:

Om burken bara uppför sig som folk (video levels, BTB+WTW överlever) är det nog dags att lägga ner HTPC'n nu. Det är ju bristen på en sån här burk som "tvingat" mig att köra HTPC en massa år.

Postad 15 August 2007 - 08:33

Micken73
  • Micken73
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Det jag gillar att de har är knappen för att ta bort en fil direkt i TViX, för om det är något du inte gillar när du kollar eller lyssnar på det i din TViX, så frigör du i alla fall utrymme genom att ta bort filen och slipper skriva upp eller notera "vad" du ska ta bort nästa gång du kopplar den till din dator... :rolleyes:

Det ligger nog alltså inget problem i att man ska kunna skapa mappar, men jag vet inte. Det finns med i min önskelista som jag skickar lite då och då till DViCO, men jag tror att de fokuserar på andra saker än detta då det är en feature som visserligen kan vara smidig att ha, men defintivt inte användarvänlig - såvida man inte gör om fjärrkontrollen rent fysiskt och kanske bygger in ett tangentbord i det också. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm... Är det verkligen så att man inte kan återskapa samma struktur som man har på en PC på tvix:en? Kan jag inte välja "Movies" nedan och kopiera hela strukturen till tvix:en? Utan måste skapa samma struktur för hand innan jag kopierar filerna? Låter fånigt i så fall :)

Movies
  -> Action
  -> Drama
  -> Series
    -> Frasier
    -> Lost

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Bra! Då kan jag också tänka mig köpa ;)

Men om det går att kopiera hela strukturer med mappar och undermappar direkt in på tvix:en via nätverk utan att koppla den direkt till PC:en via USB - då förstår jag inte Calder's fråga och inte heller Sean's svar...
Är det för att han vill strukturera om direkt i tvix:en??? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Inte för att jag egentligen tror att den här diskussionen leder någonstans ;) men jag förstår det som att frågan var om man kunde skapa mappar och strukturer med Tvixens fjärrkontroll...

Postad 15 August 2007 - 08:44

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

men jag förstår det som att frågan var om man kunde skapa mappar och strukturer med Tvixens fjärrkontroll...

<{POST_SNAPBACK}>

...vilket man alltså inte kan. :rolleyes:

Postad 15 August 2007 - 08:46

Aggro
  • Aggro
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Klarar tvix att mata ut i 1080p/24?

Redigerat av Aggro, 15 August 2007 - 08:46.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.