Redigerat av KREIGER, 03 augusti 2009 - 11:35.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 03 augusti 2009 - 11:29
Postad 03 augusti 2009 - 13:56
Ja jag begriper ingenting av inställningarna under Pro-menyn. Jag är väl inget Pro... :-/
Det är bara att joxa med inställningarna. Att det står PRO spelar ingen roll. Joxa järnet...

Postad 03 augusti 2009 - 23:37
Det är bara att joxa med inställningarna. Att det står PRO spelar ingen roll. Joxa järnet...
Men jag kommer ju fista dem...
Postad 06 augusti 2009 - 20:44
Jag kom på vad felet var. Det var orbiter läge 2 som ställde till det. Dvs orbiter som kör även vid punkt för punkt. Av någon anledning flyttar det hela bilden på ett för mig oacceptabelt vis. Orbiter åkte genast till läge 1 för min del.Jag har samma sak på min 5090H- vad säger ni gurus om det här?
Det är sama sak varesig om jag matar med min Tvix eller min Humax-box.
Signalerna går genom min Pio-Reciever
Postad 11 augusti 2009 - 02:33
Postad 11 augusti 2009 - 08:20
Postad 11 augusti 2009 - 08:37
Om du menar att det klickar till en gång ett tag efter du slagit av via fjärren så är det ett relä som slår ifrån och det är fullt normalt.
Och ibland verkar detta ske flera minuter efter att man slagit av den, ibland på en gång. Någon som kan förklara det?
Postad 11 augusti 2009 - 09:01
Svårt att beskriva det här, men är det någon annan som har problem med att TV:n klickar ibland när den är avslagen? Det låter alltså som när man slår på TV:n ungefär...
Det kan min också göra, specilleit på natten då den varit avstängd under en lång tid. Vet inte varför den gör det?
Postad 11 augusti 2009 - 13:21
Kan man ta hem och kolla på 5090:an utan bordsstativ tills vidare?
Stativet är slut precis överallt, och jag får inte sätta upp den

Postad 11 augusti 2009 - 13:45
Har tyckt mig märka att svärtan är sämre nu än när jag köpte min KRP-500A. I början när jag ägde den förundrades jag hur becksvart bilden var. Den verkligen flöt ihop med ramen när rummet var mörklagt, även i VÄLDIGT kontrastfattiga och mörka bilder.
Numera tycker jag den ser mer gråaktig ut i samma scener från samma filmer. Är det min referensram som förändrats eller är det de facto bilden?
Kör med energispar mode 2 men även när jag har det helt avslaget är det samma resultat.
Jag har för mig att jag läst något om detta på det här forumet men nu hittarjag inte på det. Någon som kan upplysa en ledsen själ och kan en kalibrering råda bot på det?
Postad 11 augusti 2009 - 13:48
Avtagande svärta?
Har tyckt mig märka att svärtan är sämre nu än när jag köpte min KRP-500A. I början när jag ägde den förundrades jag hur becksvart bilden var. Den verkligen flöt ihop med ramen när rummet var mörklagt, även i VÄLDIGT kontrastfattiga och mörka bilder.
Numera tycker jag den ser mer gråaktig ut i samma scener från samma filmer. Är det min referensram som förändrats eller är det de facto bilden?
Kör med energispar mode 2 men även när jag har det helt avslaget är det samma resultat.
Jag har för mig att jag läst något om detta på det här forumet men nu hittarjag inte på det. Någon som kan upplysa en ledsen själ och kan en kalibrering råda bot på det?
Menar du att en tvns stora fördel, extrem svärta, försvinner?
Är det någon mer som har erfarit detta?
Postad 11 augusti 2009 - 14:30
Postad 11 augusti 2009 - 15:23
Jag var ju van med LCD och den svärta som den tekniken kan erbjuda vilket kanske förklarar den "wow-känsla" jag först fick.
Postad 11 augusti 2009 - 15:30
Jag tror på det, upplever alltid samma sak med nya grejor jag ställer krav på efter en tid.Bra då, då är det väl min referensram som förändrats.
Vissa som inte fått tag på fot på en gång har tillfälligt monterat den i frigoliten & kartongen den kommer i, kan ju vara en lösning.Detta är en teknisk fråga på sätt och vis.
Kan man ta hem och kolla på 5090:an utan bordsstativ tills vidare?
Stativet är slut precis överallt, och jag får inte sätta upp den
Postad 11 augusti 2009 - 15:42
Vissa som inte fått tag på fot på en gång har tillfälligt monterat den i frigoliten & kartongen den kommer i, kan ju vara en lösning.
Smart. Tänkte inte på det alls.
Postad 13 augusti 2009 - 21:04
Fortsätter mitt tjat......
Hur ser det ut på ca-modulsfronten???? finns det någon ca modul som möjliggör hd tittande utan störningar.
har någon testat diablocam???
Postad 13 augusti 2009 - 22:26
Postad 15 augusti 2009 - 10:17
Det kan min också göra, specilleit på natten då den varit avstängd under en lång tid. Vet inte varför den gör det?
Någon som har svar på detta?
Postad 15 augusti 2009 - 10:36
Det är ju oerhört individuellt hur vi upplever svärtan har jag märkt. jag har inga som helst problem att skilja ramen från panelen & behöver inte alls totalt mörklägga för att se att svärtan inte är absolut svart. Vissa säger sig tycka att ramen flyter ihop med svärtan på vilka apparater som helst i mörkt rum så helt klart så upplever vi det olika.Angående svärtan. När man tittar på en film tex och sen stänger spelaren, i mitt fall ps3, så blir skärmen först mörkgrå och man tänker är det världens bästa svärta jag tittar på? Sedan efter ett par sekunder blir den så mörk att man måste mörklägga rummet för att se att den inte är becksvart. Kommer tvn verkligen ner till den nivån i filmer? Det är ju väldigt svårt att avgöra när bilden inte är helt svart hur svart svart är.
För övrigt så är det väl så att panelen stänger av sig efter ett visst antal sekunder utan insignal tycker jag mig minnas, eller? Vet att det skrivits om detta i nån av G9-trådarna men kommer inte riktigt ihåg.
Postad 18 augusti 2009 - 19:45
av tvn.
Postad 18 augusti 2009 - 20:11
Det är ju oerhört individuellt hur vi upplever svärtan har jag märkt. jag har inga som helst problem att skilja ramen från panelen & behöver inte alls totalt mörklägga för att se att svärtan inte är absolut svart. Vissa säger sig tycka att ramen flyter ihop med svärtan på vilka apparater som helst i mörkt rum så helt klart så upplever vi det olika.
För övrigt så är det väl så att panelen stänger av sig efter ett visst antal sekunder utan insignal tycker jag mig minnas, eller? Vet att det skrivits om detta i nån av G9-trådarna men kommer inte riktigt ihåg.
Jo men visst stänger den av sig. I alla fall gör min KRP-500 det. Jag gissar att anledningen till detta är energisparande eller så slank en "absolut svärta" demonstration med. Min monitor stängde av sig när jag tittade på 2001. Det förvånade mig då jag trodde en videosignal var närvarande hela tiden under "intermission" som blir i mitten av filmen.
Även fast svärtan är rätt otrolig på 500:an så är det inte utan att man undrar hur det hade sett ut om Pioneer hade lyckats krångla ut den konceptmodellen. Det är lite synd att vi inte får se absolut svärta detta år. Men vem vet vad väntar runt hörnet till nästa år....

Postad 19 augusti 2009 - 07:47
Försökte kolla en mp4-fil via USB-minne på min Pioneer Kuro PDP-LX5090H, vilket jag givetvis hoppades skulle gå.
TV:n hittar filen men den går inte att starta, oändlig visning av "arbetar-animeringen" är enda resultatet.
Filen jag testade med heter:
Awaydays[2009] DvDrip H 264 AAC - Westy1983.mp4
hämtad från TPB.
Någon som kan vara behjälplig i ämnet?
Postad 19 augusti 2009 - 08:53
Postad 21 augusti 2009 - 01:03
Postad 21 augusti 2009 - 08:08
Den svärta som bilden sjunker till efter ett tag utan signal är inte helt svart och inte avstängd. Det sker först efter ytterligare en tid. Jag läste en recension av tvn och den svärta som dom då använde för att mäta tvns svärta var just den det blir efter en tid utan signal. Jag bara undrar om det är rättvist och om tvn faktiskt når ner till den nivån vid vanligt tittande?
Hmm..det har jag inte haft erfarenhet av. 500:an blir kolsvart efter en 20-30 sekunder. Och jag tycker inte det är rättvist om det skulle vara så att svärtan inte är djup vid tevetittande. Men det kanske rör sig om två olika tekniker för dig och mig.
Nyttan av att mäta "utansignal-svärta" vet jag inte. Troligtvis längtade recensenten efter absolut svärta och kunde inte låta bli att mäta..

Postad 21 augusti 2009 - 10:03
Någon som vet hur man stänger av detta?
Postad 23 augusti 2009 - 18:46
Någon måste ju veta? Det här börjar bli ganska irriterandeJag får upp följande meddelande ganska ofta: "checking for new software and channels will be carried out" - kan man inaktivera detta på något sätt?

Postad 24 augusti 2009 - 12:54
Någon måste ju veta? Det här börjar bli ganska irriterande
Det där låter ju precis som det jag drabbats av. Fast det kanske var därför du skrev nu.
Postad 24 augusti 2009 - 14:39
Det där låter ju precis som det jag drabbats av. Fast det kanske var därför du skrev nu.
Samma här. Alternativ:
1) Kvickt välja "Avbryt" innan uppdatering/sökning börjar
2) Ta bort "Auto Update" så här:
Home Menu
Setup
DTV Setup
Software Update
Auto Update - välj Off
Man kan, som ni ser där, istället göra manuell uppdatering då och då.

Postad 25 augusti 2009 - 08:06
Samma här. Alternativ:
1) Kvickt välja "Avbryt" innan uppdatering/sökning börjar
2) Ta bort "Auto Update" så här:
Home Menu
Setup
DTV Setup
Software Update
Auto Update - välj Off
Man kan, som ni ser där, istället göra manuell uppdatering då och då.
Och om man inte kommer åt "DTV Setup" (det är den enda inställningen som är utgråad för mig)?
Postad 25 augusti 2009 - 08:16
I manualen står att den här funktionen är bara tillgänglig när "Norway" (Norge) har valts som "Country" (Land). Gör du det så har du tillgång till automatisk eller manuell programuppdatering.Och om man inte kommer åt "DTV Setup" (det är den enda inställningen som är utgråad för mig)?
Postad 25 augusti 2009 - 08:25
Vad jag saknar verkligen när jag går igenom dessa sidor och officiella tråden, sida på sida är nonsens info som har guldkorn till och från. Även AVforum är dessvärre inget bättre,
Finns det ingen här som kan skriva en sticky guide som hanterar G9 från momenten som du öppnar kartongen? Jag är lat och vill inte läsa massor med nonsens info.
DVS:
1- Du ser på kartongen.
2. Du öppnar kartonger.
3. Du chockas att se hur många fläktar finns i panelen.
4. Du sätter in strömkabeln.
5. Du startar Tv:n
6. Inkörning
7. inställningar
8. IFS.
9. Att tänka på: DVD, Blue-ray, PC, PS3
10. Buzzing, ojdå vänta tills du blir gammal och förlorar hörsel i högre ref. Eller kör death metall på 90dB hörlurar tills du slutar höra buzzing.
Postad 25 augusti 2009 - 10:15
I manualen står att den här funktionen är bara tillgänglig när "Norway" (Norge) har valts som "Country" (Land). Gör du det så har du tillgång till automatisk eller manuell programuppdatering.

Redigerat av Raymond Luxury Yacht, 25 augusti 2009 - 12:50.
Postad 25 augusti 2009 - 10:21
Aldrig ägt plasma tidigare och nu har jag 600A framför mig.
Nya erfarenheter. Jag har startat TV naturligtvis utan att läsa något inlägg och kört en ca 10 filmer. Tråkigt nog blev jag varse över sidomaskning eftersom denna börjar visa sig något ljusare än övrig bildyta i mörkret. Detta såg jag när jag stängde av källa i mörkt rum innan jag gick och la mig. Detta syns inte på bild/film.
Är detta inbränning? eller kan det neutraliseras? Jag kör film i zoom nu utan maskning en stund och se hur det blir. Det är ju oundvikligt att köra med maskning om man vill se hela bilden, eller är det något annat jag har missat i aspect-ratio?
Underbar panel för övrigt!
Postad 25 augusti 2009 - 10:25
Du skrev den precis själv =)Hej,
Vad jag saknar verkligen när jag går igenom dessa sidor och officiella tråden, sida på sida är nonsens info som har guldkorn till och från. Även AVforum är dessvärre inget bättre,
Finns det ingen här som kan skriva en sticky guide som hanterar G9 från momenten som du öppnar kartongen? Jag är lat och vill inte läsa massor med nonsens info.
DVS:
1- Du ser på kartongen.
2. Du öppnar kartonger.
3. Du chockas att se hur många fläktar finns i panelen.
4. Du sätter in strömkabeln.
5. Du startar Tv:n
6. Inkörning
7. inställningar
8. IFS.
9. Att tänka på: DVD, Blue-ray, PC, PS3
10. Buzzing, ojdå vänta tills du blir gammal och förlorar hörsel i högre ref. Eller kör death metall på 90dB hörlurar tills du slutar höra buzzing.
Inkörning av fosforn säg vara runt 100h så ingen ISF-kalibrering innan dess om du nu är inne på det spåret.
Mer ingående info ang inställningar hittar du i den officiella tråden om g9.
Buzzing är en grej som vi alla reagerar olika över hur mycket vi störs. Sedan skiljer sig buzzningen i alla apparater också.
Postad 25 augusti 2009 - 10:45
Postad 25 augusti 2009 - 10:50
Välkommen till Minhembio och grattis till G9-klubben! Jag har personligen inte hört högtalarna men har hört att de ska vara väldigt skapliga. Ska vara bättre än andra jag har hört som jag har tyckt låtit väldigt bra - givetvis för att vara en TV.Ny användare här och även ny ägare till 6090H. Tänker så småningom köpa högtalare till den så att man hör vad de säger på film, så vad använder ni för högtalare? Är Pioneers sidohögtalare bra?
Dock beror det på vad du har för fot till tvn, vilka högtalare du kan ha.
Postad 25 augusti 2009 - 10:52
Välkommen till Minhembio och grattis till G9-klubben! Jag har personligen inte hört högtalarna men har hört att de ska vara väldigt skapliga. Ska vara bättre än andra jag har hört som jag har tyckt låtit väldigt bra - givetvis för att vara en TV.
Dock beror det på vad du har för fot till tvn, vilka högtalare du kan ha.
Tack! Jag kör med foten som man köper till. Däremot så väger jag om jag ska använda mina tidigare LG högtalare istället, men det blir ju såklart snyggare med Pios egna. Men hur duger de tillsammans med en hyffsad Subwoofer?
Postad 25 augusti 2009 - 10:58
KRP-TS01 - för sidmonterade högtalare
och
PDK-TS35A - för undermonterade högtalare.
Du hittar en overview på produkterna http://www.pioneer.s...6/overview.html.
Duger lär de göra alla gånger! Som sagt, väldigt olika hur vi alla uppfattar ljud, vad som duger eller inte. Men tyckte du att dina LG-högtalare var helt okej säger jag med en kvalificerad gissning att du ej kommer att bli missnöjd med Pios högtalare!
Postad 25 augusti 2009 - 11:47
Ny användare här och även ny ägare till 6090H. Tänker så småningom köpa högtalare till den så att man hör vad de säger på film, så vad använder ni för högtalare? Är Pioneers sidohögtalare bra?
Jag köpte Pios sidomonterade högtalare tillsammans med min 5090H och kan säga att jag tycker ljudet är helt ok, har du sen även en sub blir det ju ännu bättre.
Postad 25 augusti 2009 - 12:44
Har du sett på 4:3-material med sidomask på och denna har sedan lämnat spår efter sig eller har du kört 4:3-material utan sidomask på?Hej,
Aldrig ägt plasma tidigare och nu har jag 600A framför mig.
Nya erfarenheter. Jag har startat TV naturligtvis utan att läsa något inlägg och kört en ca 10 filmer. Tråkigt nog blev jag varse över sidomaskning eftersom denna börjar visa sig något ljusare än övrig bildyta i mörkret. Detta såg jag när jag stängde av källa i mörkt rum innan jag gick och la mig. Detta syns inte på bild/film.
Är detta inbränning? eller kan det neutraliseras? Jag kör film i zoom nu utan maskning en stund och se hur det blir. Det är ju oundvikligt att köra med maskning om man vill se hela bilden, eller är det något annat jag har missat i aspect-ratio?
Underbar panel för övrigt!
Redigerat av KREIGER, 25 augusti 2009 - 12:45.
Postad 25 augusti 2009 - 13:03
Ny användare här och även ny ägare till 6090H. Tänker så småningom köpa högtalare till den så att man hör vad de säger på film, så vad använder ni för högtalare? Är Pioneers sidohögtalare bra?
Har undermonterade högtalare.
För att vara TV-högtalare är dom ruggit bra, bästa hittils av de olika tv jag har haft.
Men kan ju såklart inte konkurera med ett riktigt system!
Postad 25 augusti 2009 - 13:50
Har undermonterade högtalare.
För att vara TV-högtalare är dom ruggit bra, bästa hittils av de olika tv jag har haft.
Men kan ju såklart inte konkurera med ett riktigt system!
Ok tack. Mest vill jag slippa att behöva slå på både tv och separat system för att få ljud.
Blir det bra bredd med de undermonterade högtalarna?
Postad 25 augusti 2009 - 14:44
Har du sett på 4:3-material med sidomask på och denna har sedan lämnat spår efter sig eller har du kört 4:3-material utan sidomask på?
Nej, jag brukar aldrig se 4:3 utan att tänja på det, med är just den övre och nedre randen, hmmm den kanske kallas något annat än sidomask? Film brukar har olika aspect-ration och således man får dessa svarta listor över och under mest (4:3 då är de på sidan höger och vänster).
Jag läser genom hela tråden och nådde nu en sida där du, Kreiger, har skrivit lite och ghosting,
Jag har inte kört in Tv:n än men jag gjorde vad den är tillverkad för, körde film direkt:-) Jag kommer inte att köra TV tror jag eftersom jag har en tredje för den anledning.
Ser även att finns skugga i mitten av skärmen, jag tror det var pga av DVD-meny som glömdes där en ca 30min?
Jag ser dessa skuggor bara när skärmen är svart under 30sek intervallet innan avstängning eller vid påslag. Ej vid blank vit skärm. Men på tanke på att filmer har annorlunda aspekt kommer jag att riskera definitiva ghoster i alla fall? Jag har inte börjat köra PC och spel.
Jag tänkte köra zip-filen med bilderna för inkörning snart och se om det påverkar dessa skuggor.
För övrigt har jag monterat två 600A side by side och därför snart kommer att kunna jämföra inställningar,
Bilder kommer att laddas upp när jag hinner.
Postad 25 augusti 2009 - 15:12
Detta fick mig att bli lite fundersam så jag testade visa lite andra stillbilder som Xbox Dashboard. Mycket riktigt kunde jag här också väldigt svagt urskilja några konturer. Efter ett tag kom jag också fram till att det spelade ingen roll hur länge jag visade en stillbild. Även om en bild bara visades i 1 sek blev det en kontur. Dessa konturer försvann dock alltid så fort något annat visades, oavsett om jag visat bilden i 1 sek eller 1h.
Detta fenomen är någon typ av efterglöd i fosforen som kan endast synas om man hoppar från en bild direkt till en input utan källa i ett mörklagt rum från väldigt nära håll. Annars går det inte att se. Detta är helt normalt med fosforbaserad teknik. Detta fenomen ska inte förväxlas med Ghosting, då man med det vanligtvis menar en kvardröjande bild som syns från normalt tittavstånd.
Om du ser konturer på din efter att du tittat på andra saker som täcker upp hela bilden tycker jag kanske att det finns fog för oro. Så ska det inte behöva vara. Men å andra sidan om du bara tittar på film i exvis format 2.35:1 kommer fosforen vid den nedre och övre kanten aldrig att användas så rent teoretiskt borde bildens karaktär bli lite annorlunda där. Som regel brukar man ju säga att det är bra att alternera det man tittar på i början och även att köra full bild.
Jag tycker att du borde pröva med att köra break-in-bilderna ett par dagar och se om det bli någon förändring. Det finns förövrigt möjlighet till att det du ser kan vara Blotching, som en del andra användare här på forumet rapporterat. Blotching, som är ojämnhet i svärtan, ska försvinna med tiden. Fråga Robazz om Blotching, härmed gör jag honom till forumets blotching expert!

Redigerat av KREIGER, 25 augusti 2009 - 16:13.
Postad 25 augusti 2009 - 15:30
Då använder man en multifjärr som automatiskt slår igång allt som behövs, det gör jag. Annars så är det en pest hemma hos vissa med alla kontroller & apparater som ska slås på.Ok tack. Mest vill jag slippa att behöva slå på både tv och separat system för att få ljud.
Postad 25 augusti 2009 - 15:41
Då använder man en multifjärr som automatiskt slår igång allt som behövs, det gör jag. Annars så är det en pest hemma hos vissa med alla kontroller & apparater som ska slås på.
Förvisso men det känns lite overkill att sätta igång alla ljudsystem bara för att kolla på lite nyheter på morgonen.

Däremot ser jag fram emot att kunna klara mig med endast pioneer kontrollen. Det verkar som man kan styra det mesta av min utrustning med den. Får väl se hur det fungerar.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar