Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Nikon D90 *

1190 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 december 2009 - 12:56

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0

Vad använder du för något fokusområde? Såg att det går att ställa in hur stort område D90:n ska söka av. Tänker på "a2 Center focus point" som går att sätta till "normal area" eller "wide area". Har inte hunnit gå igenom inställningarna på D90:n än :)

Center, small.

Postad 30 december 2009 - 00:34

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0

Jag har gjort enligt manualen och tips på andra forum, men det går bara inte! Ska ringa support imorgon, är vansinnigt irriterande. Detta var en enkel sak på D40, bara "On" eller "Off", och det gick bra.
Nån som har lyckats?

Jaha, support försökte (mycket trevliga och hjälpsamma!) men tyvärr kom de fram till, att numreringen inte går att göra om, som jag vill ha den. Det verkar som att kamerans räkneverk internt inte styrs av filnamnet, så att döpa om i datorn till DCS1528 och sätta in kortet lurar kameran endast temporärt till att fortsätta numrera från DCS1529, om du har CSM d7 i "Off". Sätter du över den till "On" närsom helst, så börjar det om från DCS0001 i en ny mapp. Samma om du raderar alla bildeer, eller formaterar om. :/
Nåja, får bryta numreringen vid nyår, så har man ett avstamp där då.

Postad 30 december 2009 - 00:41

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0

Vad använder du för något fokusområde? Såg att det går att ställa in hur stort område D90:n ska söka av. Tänker på "a2 Center focus point" som går att sätta till "normal area" eller "wide area". Har inte hunnit gå igenom inställningarna på D90:n än :)

Kolla denna bild. Suddig, trots bekräftad fokus på ansiktet, tom. med vit ruta i playbackläget!
Slutartid 1/100, f/5.3, fokus AF-A, motivet sitter stilla.Bifogad fil  DSC_3942.JPG   4,45MB   0 Antal nerladdningar

Redigerat av ungern, 30 december 2009 - 00:42.

Postad 30 december 2009 - 00:43

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0
Skarpa öron va? Bakfokus?

Postad 30 december 2009 - 00:45

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Ja, precis. Har en hel del sådana bilder, 2-3 av 10 är inte ovanligt, men jäkligt dåligt! Vad göra?
Förresten, detta händer med 18-55 VR lika väl som 35 f/1,8... Kameran kass?

Redigerat av ungern, 30 december 2009 - 00:47.

Postad 30 december 2009 - 07:52

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Vet inte om hjälper upp något, men som test...., inte heller säker att det funkar på D90 :)

1. Om du sätter objektivet på M och sätter på AF motorn i huset (för det borde väl gå), får du då skärpa på samma plats?

2. Kör som normalt, med AF motor i huset av. Om du i menyn sätter på avståndsskalan i sökaren (som anger var du ligger i förhållande till kamerans syn på skärpa) samt sätter objektivet på M. Med detta så borde du kunna bedömma om du manuellt placerar skärpan bättre genom sökaren eller LV* än kameran. Titta och jämför bilder samt se åt vilket håll avståndsmätaren pekar, optimalt så ska den visa 0. *LV, är faktiskt riktigt bra för finlir med skärpa i manuellt läge, om du sätter på den och trycker på + ett anntal gånger så att fyrkanten täcker hela fönstret så brukar det var ett bra sätt att finlira med skärpan.

Postad 30 december 2009 - 09:24

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0
Har du bara EN punkt aktiv? Om du siktar på näsan/ögat då så borde det funka om du inte har BF. Prova mot ett vinklat papper med en linje på. Sätter kameran fokus då?

Postad 30 december 2009 - 09:44

morberg
  • morberg
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Kolla denna bild. Suddig, trots bekräftad fokus på ansiktet, tom. med vit ruta i playbackläget!

Vit ruta i playbackläget har ingenting med fokus att göra, det är kameran som pekar ut vilka ansikten den hittar i bilden så att du snabbt kan zooma in och titta på dem (och hoppa mellan dem med något av hjulen). V.g. fokusproblemet börjar det nog bli dags att ta en bild på en vinklad linjal som Supernaut77 tipsar om för att utesluta/bekräfta problem på kamera eller objektiv.

Har du AF-assist lampan på? Har du samma problem i dagsljus? AF har svårt att fokusera när det är ont om ljus.

Redigerat av morberg, 30 december 2009 - 09:46.

Postad 30 december 2009 - 10:34

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0

1. Om du sätter objektivet på M och sätter på AF motorn i huset (för det borde väl gå), får du då skärpa på samma plats?

Har inte testat kritiskt med gamla AFgluggar ännu, men jag tror min gamla 35-70 AF satte fokus bra.

2. Kör som normalt, med AF motor i huset av. Om du i menyn sätter på avståndsskalan i sökaren (som anger var du ligger i förhållande till kamerans syn på skärpa) samt sätter objektivet på M.

Finns väl inte på D90? :/

Har du bara EN punkt aktiv? Om du siktar på näsan/ögat då så borde det funka om du inte har BF. Prova mot ett vinklat papper med en linje på. Sätter kameran fokus då?

Körde 3D-AF. Ska prova med endast single pont, dock AF-C. Det är den jag behöver.
Ska kolla med papper/linje!

Vit ruta i playbackläget har ingenting med fokus att göra, det är kameran som pekar ut vilka ansikten den hittar i bilden så att du snabbt kan zooma in och titta på dem (och hoppa mellan dem med något av hjulen).

Aha! Tack, tänkte det var lite konstigt, att den skulle ha faceAF utanför LV.

Har du AF-assist lampan på? Har du samma problem i dagsljus? AF har svårt att fokusera när det är ont om ljus.

Ja, men den går inte igång alltid, kameran bedömer väl när det behövs.

Postad 30 december 2009 - 11:30

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0

Körde 3D-AF. Ska prova med endast single pont, dock AF-C. Det är den jag behöver.

Man ska aldrig låta kameran gissa vad som bör vara i fokus. En punkt och inte följande fokus skulle jag använda om fokusering är kritisk. :)

Postad 30 december 2009 - 12:57

givetvis
  • givetvis
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Köpte mig en D90 i dag, kunde inte hålla mig i från när jag såg priset hos expert. :) Han berättade att dom sålt ca 40 st där sedan juldagen. Det fanns 7 kvar nu expert-Lycksele. Härlig åtgång på dem, när de bara bor kring 9000 här i staden.

Redigerat av givetvis, 30 december 2009 - 12:58.

Postad 30 december 2009 - 13:06

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Köpte mig en D90 i dag, kunde inte hålla mig i från när jag såg priset hos expert. :) Han berättade att dom sålt ca 40 st där sedan juldagen. Det fanns 7 kvar nu expert-Lycksele. Härlig åtgång på dem, när de bara bor kring 9000 här i staden.

Borde väl gå att få den postad om man nu inte bor i närheten, ta kontakt med affären ni som inte fått någon

Om du i menyn sätter på avståndsskalan i sökaren (som anger var du ligger i förhållande till kamerans syn på skärpa) samt sätter objektivet på M.

På min D5000 så får man denna i anpassningsmenyn a4 (heter avståndsmätare)

Testa med att välja fokuspunkt AF-A om du inte har det eller AF-S. För AF-område kör jag mest med automatisk AF och det fungerar bra utom i vissa rörliga motiv.

Kan tilläggas att med LV så är AF träffen lite till och från, mest från. Har gett upp AF på LV, men med manuell fokus och uppförstorning så funkar den fint.

Redigerat av Unregistered124686ac, 30 december 2009 - 13:25.

Postad 30 december 2009 - 13:06

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Bra att du föll för grupptrycket... :)

Postad 30 december 2009 - 13:17

givetvis
  • givetvis
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Precis, tänkte om någon inte fått tag på nån som finns det där. :)

Haha jo, jag föll som så många gånger förr för grupptrycket. Ska bli spännande, jag har de jag gör kan jag ju säga. Har aldrig ägt en kamera. ;)

Postad 30 december 2009 - 15:03

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1 309 inlägg
  • 0

Jaha, support försökte (mycket trevliga och hjälpsamma!) men tyvärr kom de fram till, att numreringen inte går att göra om, som jag vill ha den. Det verkar som att kamerans räkneverk internt inte styrs av filnamnet, så att döpa om i datorn till DCS1528 och sätta in kortet lurar kameran endast temporärt till att fortsätta numrera från DCS1529, om du har CSM d7 i "Off". Sätter du över den till "On" närsom helst, så börjar det om från DCS0001 i en ny mapp. Samma om du raderar alla bildeer, eller formaterar om. :/

Jag förstår inte problemet.
Lägger du alla kort i samma mapp??
sorterar du inte med undermappar?

Postad 30 december 2009 - 16:44

novumus
  • novumus
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Beställde precis en D90 och sålde min 9 månader gamla D60... men gud vad posten är seg! ;) Skall det måste ta 2 -3 dagar att skicka ett paket! ;) Vill ju ha den i min hand nu!!! :( åååhh... så är det nyårsafton imorgon också, då jobbar säkert ingen med paketskickningen... :lol:

Postad 30 december 2009 - 18:20

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1 812 inlägg
  • 0

Det verkar som att kamerans räkneverk internt inte styrs av filnamnet, så att döpa om i datorn till DCS1528 och sätta in kortet lurar kameran endast temporärt till att fortsätta numrera från DCS1529, om du har CSM d7 i "Off". Sätter du över den till "On" närsom helst, så börjar det om från DCS0001 i en ny mapp. Samma om du raderar alla bildeer, eller formaterar om. :/

På min D40 körde jag en enkel funktion i Retouch-menyn för att "komma ikapp" bildnumreringen. Försöker ha slutaren synkad med bildnamnet (kollar i Opanda Iexif).

Skalade man exempelvis om en bild mha Retouch-menyn, så får den ett nytt unikt filnamn. Dvs heter bilden DSC_0001.JPG, så får den omskalade bilden namnet CSC_0002.JPG och nästa bild kameran tog blir DSC_0002.JPG.
Antar att D90:n fungerar på samma sätt.

Föreslår att du försöker med någon enkel retouch-funktion för att komma upp i rätt filnumrering. Kan vara lite kämpigt att nå 1528 däremot ;) Själv gjorde jag så för ca 300 bilder. Bildräknaren är satt till "on" och ogillar att Nikon inte har det som standard.

Postad 30 december 2009 - 19:29

Ikka
  • Ikka
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Kan säga att vissa butiker verkar ha kvar huset hos Expert för 5990:- Även standardobjektivet 18-55 för 999:-. Hade kollat med deras kundtjänst om ni är sugna vilka butiker som har kvar, jag bor själv i Karlskrona och fick köra till Ronneby där de hade ett fåtal kvar ;) 6998:- för hus+standardobjektiv är mycket billigt! Radars billigast just nu på det utförandet och tar 9014:-... Lycka till allihopa!

Tack för tipset!
Jag har precis mailat kundtjänst och frågat...
Tänk om ett under kan ske lagom till nyår?!?!
Hoppas bara att det kan finnas i Stockholmsområdet om det finns någon, för annars vette fan hur jag ska göra!
Det blir svårt att ta sig till och från tex malmö en dag bara för att köpa en kamera! Även om det är min drömkamera.
Men jag återkommer senare med uppdatering om det finns några kameror kvar någonstans!!!

Håll tummarna allihop!!!!

Postad 30 december 2009 - 19:34

Ikka
  • Ikka
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Om det nu finns någon kvar i Sverige, skulle man kunna ta hjälp av någon här för en summa med att köpa den och posta hem den.
Självklart betalar jag frakten (plus en peng för besväret).
Finns det någon sån hjälp att få här?

Postad 30 december 2009 - 19:40

morberg
  • morberg
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Föreslår att du försöker med någon enkel retouch-funktion för att komma upp i rätt filnumrering. Kan vara lite kämpigt att nå 1528 däremot ;) Själv gjorde jag så för ca 300 bilder. Bildräknaren är satt till "on" och ogillar att Nikon inte har det som standard.

Alternativt släpp hörnflaggan och kom in i matchen. Det finns en hel del program som kan hantera dina bilder utan att du behöver bry dig om vad filnamnet är :(

Själv har jag varvat räknaren på min D90 tre gånger och har aldrig brytt mig om vad mina filer är döpta till när de kommer ut från kameran.

Postad 30 december 2009 - 20:40

Sandman1977
  • Sandman1977
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

Beställde precis en D90 och sålde min 9 månader gamla D60... men gud vad posten är seg! :lol: Skall det måste ta 2 -3 dagar att skicka ett paket! ;) Vill ju ha den i min hand nu!!! :( åååhh... så är det nyårsafton imorgon också, då jobbar säkert ingen med paketskickningen... :D

Annat var det när jag beställde min från hemsidan.. beställde den kl: 13:00 ungefär hade den hos mitt lokala postombud kl:11:00 dagen efter ;) Me like. Nu återstår det bara att lära sig allt!

//Mvh Henrik

Postad 30 december 2009 - 21:55

novumus
  • novumus
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Annat var det när jag beställde min från hemsidan.. beställde den kl: 13:00 ungefär hade den hos mitt lokala postombud kl:11:00 dagen efter ;) Me like. Nu återstår det bara att lära sig allt!

//Mvh Henrik

Hmmm... Vilket fusk! :( Jaja, jag får vänta ja...

Postad 31 december 2009 - 00:54

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0

På min D5000 så får man denna i anpassningsmenyn a4 (heter avståndsmätare)

Hmm... a4 är AF point illuminator, har inget som liknar det på D90 ;)
Har hittat mycket info om fokusproblem och tester, ska kolla upp efter nyår.

Jag förstår inte problemet.
Lägger du alla kort i samma mapp??
sorterar du inte med undermappar?

Nä, inte på datorn. Men frun har en vana att ta bilder från massa mappar, och lägga kopior i en som hon döper till "Framkalla", t.ex. Presto. Problem.

Föreslår att du försöker med någon enkel retouch-funktion för att komma upp i rätt filnumrering. Kan vara lite kämpigt att nå 1528 däremot :( Själv gjorde jag så för ca 300 bilder. Bildräknaren är satt till "on" och ogillar att Nikon inte har det som standard.

Tyvärr är jag på nära 4000 bilder... så nä tack. :lol: Och det borde vara standard, ja.

Alternativt släpp hörnflaggan och kom in i matchen. Det finns en hel del program som kan hantera dina bilder utan att du behöver bry dig om vad filnamnet är ;)

Jaja, men nu gillar jag att jobba såhär. Gammeldags och stabil.

Gott nytt till er alla!
Ses på andra sidan.

Postad 31 december 2009 - 07:44

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Slutartid 1/100, f/5.3, fokus AF-A, motivet sitter stilla.

Du låter kameran göra en massa val, i matrix mode (för exponering) händer en massa stuff när fokuspunkt skall väljas automatiskt. Bilden nedan (CTRL-SHIFT-F i Capture NX2) visar var fokus hamnade (vilket du borde fått se i sökaren innan).
Bifogad fil  fokus.PNG   14,23K   0 Antal nerladdningar

Jag skulle rekommendera:
matrix för exponeringsmätning (har du redan i bilden)
AF-C
spot ("specifik punkt" under meny A1)
använd hjulet för att flytta fokuspunkten innan du trycker halvvägs ned på avtryckaren
D-lightning off
RAW bildformat
[EDIT: och så läge P på kameran]

Ta alltid flera bilder. Det är sällan man får en perfekt på ett försök.
Du fick en demoversion av Capture NX2 med kameran. Där kan man göra underverk med D-lightning, ingen mening ha det på i kameran. Testa att leka med den funktionen i demoversionen. Ljusare och med mer färg blir bilden trots fel fokus fullt godkänd för webalbum eller att sända till släkten i e-mail... Capture NX är inte dumt alls till sin Nikon som första "tillbehör".

Bifogad fil  d_light.jpg   348,77K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av maxxess, 31 december 2009 - 07:58.

Postad 31 december 2009 - 10:00

morberg
  • morberg
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Bilden nedan (CTRL-SHIFT-F i Capture NX2) visar var fokus hamnade (vilket du borde fått se i sökaren innan).

Mycket intressant, hade ingen aning om att fokuspunkt sparades i bildfilen.

Jag skulle rekommendera:
AF-C
...
använd hjulet för att flytta fokuspunkten innan du trycker halvvägs ned på avtryckaren

Varför trycka ner halvvägs? AF-C låser väl ändå inte fokus, eller finns det någon annan finess med det?

Själv brukar jag använda mittenpunkten (då den är den enda korsformiga i D90), sikta på det som ska vara i fokus, trycka ner halvvägs och sedan komponera om. Dock inte med AF-C.

Postad 31 december 2009 - 11:30

Unregisteredb2b35f53
  • Unregisteredb2b35f53
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Har en fråga angående autofokusmotorn som finns i huset på D90.

Har nyligen uppgraderat från en D40, så mina samtliga objektiv är av typen AF-S och har således inbyggd autofokusmotor. Min fråga är nu: kan man på något sätt testa den inbyggda motorn istället för dom som finns på objektiven? Att ställa in objektivet på "M" verkar inte funka. Den ger ingen autofokus trots att kameran är ställd på AF.

Redigerat av Unregisteredb2b35f53, 31 december 2009 - 11:30.

Postad 31 december 2009 - 12:09

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1 812 inlägg
  • 0

Min fråga är nu: kan man på något sätt testa den inbyggda motorn istället för dom som finns på objektiven?

Objektiven måste ha "skruven" för autofokus för att det ska fungera. Köp detta objektivet och lek loss:

För övrigt det enda AF-objektivet jag har :) Resten är AF-S eller motsvarande och har inbyggd fokusmotor i objektiven.

Redigerat av Walkir, 31 december 2009 - 12:11.

Postad 31 december 2009 - 13:02

Unregisteredb2b35f53
  • Unregisteredb2b35f53
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Objektiven måste ha "skruven" för autofokus för att det ska fungera.

Jag har läst att vissa hellre föredrar att använda den inbyggda fokusmotorn till detta objektivet för att objektivets eget ska vara långsamt:

Har jag missuppfattat hela grejen totalt? Eller kan man välja vilken av motorerna man vill använda?

Postad 31 december 2009 - 14:09

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Varför trycka ner halvvägs? AF-C låser väl ändå inte fokus, eller finns det någon annan finess med det?

Finessen (tror jag iaf) är att vissa mätningar gjorts redan, jag upplever det som att omfokusering sker mkt mkt snabbare när kameran flyttas i väldigt små steg oavsiktligt. Dessutom hör man rent fysiskt vad som händer vilket kan vara en nyttig läxa när man tror att man faktiskt håller kameran helt stilla vid 200 mm hehe.

Förr gjorde jag ofta som du, låste och omkomponerade men nu arbetar jag nästan uteslutande med att flytta fokuspunkten i sökaren direkt. Smidig inställning också för den där snabba bilden när man inte har tid att fippla med inställningar.

Smaken är är delad och man har sina vanor.. men du skall iaf slå om till "specifik punkt" om du tror det är något fel med AF i objektivet.

Postad 31 december 2009 - 15:27

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1 812 inlägg
  • 0

Har jag missuppfattat hela grejen totalt? Eller kan man välja vilken av motorerna man vill använda?

Du kan inte välja vilken motor du kan använda, utan fördelen med D90 är att du får autofokus mha motorn för objektiv som var manuella på D40. Däremot så är fokusmotorn i D90 betydligt klenare och långsammare än den som exempelvis sitter i D700 och D3. En kompis till mig som har en D3:a har inga AF objektiv kvar alls, utan alla är AF-S idag.

Den "stora" nackdelen med att inte D40 hade inbyggd fokusmotor är idag inget att hänga upp sig på. Sigma, Tamron, Tokina m.fl. har idag fokusmotor i sina objektiv för just Nikon. Nikon saknar egentligen bara en 85:a (f/1.8) med fokusmotor enligt mig, men där släppte de en makroglugg istället (AF-S 85 f/3.5). Och de som har objektiv som kräver fokusmotor, hade nog aldrig köpt en D40 i första hand :)

Postad 01 januari 2010 - 02:00

Unregistered38753
  • Unregistered38753
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Någon som vet om expert har kvar erbjudandet? Gärna i butik i/runt sthlm. Blev ju riktigt sugen på att byta upp mig från min d60 då det inte blir så stor mellanskillnad om jag säljer den.

Postad 01 januari 2010 - 11:09

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Någon som vet om expert har kvar erbjudandet? Gärna i butik i/runt sthlm. Blev ju riktigt sugen på att byta upp mig från min d60 då det inte blir så stor mellanskillnad om jag säljer den.

Vet inte om man kan fråga Expert centralt, annars är det väl bäst att ringa runt till de mindre butikerna som ligger långt utanför storstäderna. Det borde väl gå att posta på något sätt.

Postad 01 januari 2010 - 22:29

Ikka
  • Ikka
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
I Stockholm finns de definitivt inte kvar.
Det var jag och frågade.
Erbjudandet gäller officiellt tills den 10 januari, men nästa leverans är beräknad till ca juni 2010, så man blir ganska lurad i alla fall.
Måste säga att jag är besviken på att småbutikerna inte hade fler kameror...
Min butik närmast mig hade 4 eller 5 kameror totalt!
Helt otroligt, och jag bor ändå i Stockholm, inte mitt i, men ändå...

Måste bara fråga!!
Jag har beställt en Nikon D90 från Ebay.
Jag undrar: Om det visar sig att kameran inte har svenska som språk i kameran, går det är uppdatera/byta firmware så att man får med svenska eller är detta omöjligt? Eller har alla nikon-kameror, oavsett var de kommer ifrån, svenska och engelska, och andra "standard"språk?
Någon som vet?!?!

Postad 01 januari 2010 - 22:45

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Finns ingen fw till D90. Vilket är skumt, då den är över ett år gammal nu.
Det finns säkert 20 standardspråk (inkl swe), tror de bara kör en mjukvara på denna, men vet inte.

Postad 02 januari 2010 - 15:37

Unregistered38753
  • Unregistered38753
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Ja expert har tydligen helt slut på d90 i alla butiker i sthlm, var nära på ett ex men kom lite sent, surt.
Media markt säljer dock d90 + 50mm 1,8d för 8495 vilket känns som ett ok pris men inte lika billigt som experts. Blir nog att spara ett tag och invänta nästa modell istället.

Postad 02 januari 2010 - 20:05

Unregistered5b47d93e
  • Unregistered5b47d93e
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Köpte nyss ett nikon d90 hus, på mediamarkt i Västerås. Det kostade 5990:-. Där fanns det 10 stycken hus kvar ikväll. Bara ett tips för dom som inte hann köpa på expert.

Postad 04 januari 2010 - 11:15

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

• 3 008 inlägg
  • 0
Skumt o skumt, de har ju uppenbarligen lyckats så bra med D90in från början
så att de inte har behövts någon FW uppdatering.

Postad 04 januari 2010 - 12:29

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0

Köpte nyss ett nikon d90 hus, på mediamarkt i Västerås. Det kostade 5990:-. Där fanns det 10 stycken hus kvar ikväll. Bara ett tips för dom som inte hann köpa på expert.

5990 är ju galet billigt!

Postad 04 januari 2010 - 14:38

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Vill inte dubbelposta, bara få upp problemet för fler läsare...
Någon med backfocus på sin D90? Startade en tråd här.

Postad 05 januari 2010 - 08:05

AndréEriksson
  • AndréEriksson
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag lyckades köpa en på Experts mellandagsrea :o

Nu är jag på jakt efter en väska, hittade denna, är det någon som har den?
http://www.nikonstor...ls.aspx?p=78270

Ryms kameran med objektivet ditsatt + ett till objektiv? eller måste man plocka isär kameran för att få ner den i väskan?

Eller är det någon annan som kan rekomendera en väska. Vore bra om den kunde rymma kamera med objektiv monterat + ett extra objektiv.

//André

Postad 05 januari 2010 - 09:02

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Om du kollar måtten - Innermått : 24 x 10 x 18 cm. (L x B x H) - så ser du vad som kan få plats.
Får vara en litet objektiv på.

Redigerat av ungern, 05 januari 2010 - 09:03.

Postad 05 januari 2010 - 09:43

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Ryms kameran med objektivet ditsatt + ett till objektiv? eller måste man plocka isär kameran för att få ner den i väskan?

//André

Ser ut som väskan jag köpte i ett kit från Expert (oslagbart att ha betalkort med sig när man bara skall titta och *hoppsan* hade letat bra kameraväska i 100 år, bäst att köpa 200mm och fjärrutlösare också "nu när det följer med väskan" hehehe :-)
Jag gav 2799:-

Väskan är mkt bra tycker jag, har använt den sedan våren 09. Bra längd på remmen när man cyklar, axelpadden är öppningsbar mha kardborreband (går alltså att ta bort/byta ut)
Om man förvarar kameran med 105-glugg på och har kameran liggandes på sidan så ryms ändå ett obj. efter sidoskyddet. Förvarar man kameran med huset liggandes på rygg ryms lätt 2 extra obj.

Skall man ha ned en blixt också blir det nog trångt, har ingen blixt och jag bara höftar med måtten här nu och gräver i min egen väska. Enl Expert ryms kamera + 2 obj (http://www.expert.se...aspx?id=2755809)

Det jag gillar med denna väska (och som jag letade efter) är att man kan ha kameran med obj liggandes, öppna med en hand och få ut kameran riktigt smidigt och ta en bild, sedan få ned kameran igen. Dessutom slipper man se ut som en japansk turist, för den är enl mig snygg också.

Enda nackdelen med denna väska är att det kan vara svårt att stänga locket med en hand (lätt att öppna dock). Något som uppskattas nu i vinterslask är två gummilister i botten, det skyddar åtminstone lite när man ställer ned väskan på våt asfalt.

Postad 05 januari 2010 - 12:41

Dagis
  • Dagis
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Eller är det någon annan som kan rekomendera en väska. Vore bra om den kunde rymma kamera med objektiv monterat + ett extra objektiv.

//André

Jag har den väskan ch kan bekräfta att det med lätthet ryms en D90 med en monterad 18-105'a samt ytterligare ett objektiv. Jag använder den oftast till min D40 dock. Man får t.o.m ned både D40'n och D90'n med monterade objektiv.

Postad 05 januari 2010 - 13:23

nattugglan
  • nattugglan
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

D90 finns inte kvar på MM heller nu till 5999kr, erbjudandet är slut, dock så finns huset kvar men till annat pris, 8499kr. Fick email av 10 butiker idag då jag frågade. Så jag är våldtagen känner jag, ville ha den!! Så ###### dum som inte slog till när jag såg den på expert.

Postad 05 januari 2010 - 13:26

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Man ska alltid köpa direkt, och tänka på det sen. Så gjorde jag med min D40 på MM för 3000kr. Hade den många dagar innan jag beslöt mig. Trist att du missade.

Postad 05 januari 2010 - 13:36

AndréEriksson
  • AndréEriksson
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack för alla svar om väskan, blir att inhandla en sån då :o

Måste försöka tänka ut ett bra sätt att övertyga flickvännen om att väskan kostade 2990 och att man fick med objektivet :)

http://www.expert.se...aspx?id=3469020

:)

Postad 05 januari 2010 - 14:14

Dagis
  • Dagis
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Du kanske ska låta bli att berätta jag fick min på MM för 199 då :o

Vill även passa på att nämna att min väska gnisslade förbaskat mycket från remfästena. Detta löstes dock med lite matolja.

Postad 05 januari 2010 - 14:17

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Hmmm... finns för detta pris ännu?

Postad 05 januari 2010 - 14:23

Snowie
  • Snowie
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

D90 finns inte kvar på MM heller nu till 5999kr, erbjudandet är slut, dock så finns huset kvar men till annat pris, 8499kr. Fick email av 10 butiker idag då jag frågade. Så jag är våldtagen känner jag, ville ha den!! Så ###### dum som inte slog till när jag såg den på expert.

Lika sne på mig själv oxå. Tittade och klämde på den på söndagen, och gick sen tillbaks till affären på måndagen för att köpa den, och då var den slut!!!!!!!!!!

Postad 05 januari 2010 - 15:21

Dagis
  • Dagis
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Hmmm... finns för detta pris ännu?

Jag köpte min i våras och det var då den sista de hade på MM Bäckebol, Göteborg. Men som sagt en eon av tid har ju förflutit sen dess så jag kan ej uttala om nuvarande lagerstatus eller pris tyvärr.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.