Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 17 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 13 October 2008 - 20:16

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Haha Latman bra ide men jag tror jag avstår...
jag uplever bilden lite suddig men vem vet kanske jag har fel på min tv för den ger suddig bild på 720p och enu värre suddighet på 1080i så jag får väll säga mig defeated och säga då måste de va min tv

När vi ändå är inne på suddighet så kan jag meddela att en ny HD-box står och glänser i hyllan. Denna box är sk kombo-box och avsedd för satellit och marknätet och ger vid jämförelse från exempelvis SVT-HD med Humaxen, och denna nya box med signal från marknätet, bra mycket suddigare bild. Humaxen ger en riktig kalasbild i jämförelse, så det så...

Den nya burken ska snarast skickas i retur.

Redigerat av Latman, 13 October 2008 - 20:28.

Postad 13 October 2008 - 20:21

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Jag har pratat med Ktj. Har man inte fått brevet kommer man inte behöva skicka in boxen. En del boxar, men inte alla, behöver hårdvaru-uppdateras för att klara av det kommande mjukvarusläppet! B) Han visste inte när detta skulle komma eller vad det innehöll, men datumet 20/10 låter ju troligt då.

Q3 var det väl sagt?
Tror inte boxarna är uppdaterade när dom kommer tillbaka men man vet aldrig:)

Postad 13 October 2008 - 20:23

Unregisterede3db66c6
  • Unregisterede3db66c6
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

om vi nu återgår till boxen är de nån som har hack i ljudet på tv4HD för här hackar ljudet förjävligt mycket nu just går inte satt titta

Just nu hackar inte tv4HD, men jag har haft stora problem med alla HD-kanalerna i över en vecka nu. Ofta hackar ljudet, dvs tyst i 1 sek var 10 sek ungefär. Helt otittbart! Är det inte fler som har detta måste jag väl ringa supporten snart... Vill inte!!

Postad 13 October 2008 - 20:31

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Har gjort lite tester den senaste dagarna mellan min plasma och min LG LCD monitor testade först plasman med HDMI och sen testade jag HDMI till DVI till monitorn nu ser man klart o tydligt den suddighet som finns och det berör inte enbart SD utan HD bilden med SD har en mer skärpa men HD är lite mat suddighet och även som en grå hinna. Ska testa lite mer den kommande timmen.
Det visar i alla fall att boxen har stora problem men tror inte det är nått som inte går att fixa till i kommande FW

Blir det inte bättre oavsett upplösning/färgrymd inställningar i boxen kanske det är något fel på den.

Just nu hackar inte tv4HD, men jag har haft stora problem med alla HD-kanalerna i över en vecka nu. Ofta hackar ljudet, dvs tyst i 1 sek var 10 sek ungefär. Helt otittbart! Är det inte fler som har detta måste jag väl ringa supporten snart... Vill inte!!

Via hdmi eller optiska?
Kan du testa det andra sättet? Vet damm i optiska kontakten kan ställa till problem alt att den sitter dåligt.
Tror inte detta fel ligger i nätet.

Postad 13 October 2008 - 20:41

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2258 inlägg
  • 0
Jaha - fyra dagar kvar tills man väntat en månad på boxen. Ska snart göra om vardagsrummet i två härliga månader så det är nästan så man funderar på att använda ångerrätten på 14 dagar för att se om något annat dykt upp efter jul...

Postad 13 October 2008 - 20:41

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Blir det inte bättre oavsett upplösning/färgrymd inställningar i boxen kanske det är något fel på den.

Via hdmi eller optiska?
Kan du testa det andra sättet? Vet damm i optiska kontakten kan ställa till problem alt att den sitter dåligt.

för mig hackar det hemskt via optiska kan ej testa hdmi då jag bara kör ljud via optisk till min reciver
o hdmi till tv

Postad 13 October 2008 - 20:49

Unregisterede3db66c6
  • Unregisterede3db66c6
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Via hdmi eller optiska?

Kan tyvärr heller inte testa då stärkaren ej har HDMI. Dock så hackar ingen av kanalerna nu, och tidigare var det bara HD-kanalerna. Då låter det osannolikt att det är optiska kabeln tycker jag.

Postad 13 October 2008 - 20:55

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Kan tyvärr heller inte testa då stärkaren ej har HDMI. Dock så hackar ingen av kanalerna nu, och tidigare var det bara HD-kanalerna. Då låter det osannolikt att det är optiska kabeln tycker jag.

jag brukar ha hackade ljud på hd kanalerna sen senaste FW men tror ej de har med vilken anslutning man kör men det konstiga e att det hackande ljudet kommer å går då som då

Postad 13 October 2008 - 22:35

tjabo20
  • tjabo20
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Fick brevet om inskickning idag... inte nog med att dom ska krångla dom är sega osså

Postad 14 October 2008 - 01:14

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Eftersom ett fåtal har fått brev om att skicka in sin box för hårdvaruuppgradering (blev det där verkligen rätt stavat), så att boxen ska klara en mjukvaruuppgradering, undrar jag vad det är för gemensam nämnare för dem. Är det de tidigaste boxarna eller de senaste eller vad? Nån som vet?

Postad 14 October 2008 - 07:42

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Vi kan väl börja med att de som fått brevet säger när de beställde boxen, så slipper vi som inte fått brevet fylla tråden med "Jag beställde min i februari 2007 och har inte fått något"

Postad 14 October 2008 - 07:49

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Jag beställde boxen strax efter de började med 1:- erbjudandet och jag var tvungen att posta iväg min box så gammal bör den inte ha varit.
Att bli kompenserad med en månad av något jag inte är det minsta intresserad av är ju kass förstås men jag vet fasen inte om jag ids sitta i 30min telefonkö bara för att klaga och kanske få något annat, min fritid är värd mer än så.

Postad 14 October 2008 - 08:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

kör pc levels på min humax med rgb limited

RGB Limited = Video-levels, inte PC. Så här fick jag inte riktigt ihop det... :)

Postad 14 October 2008 - 08:50

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
Jag fick mitt brev igår och har haft boxen ett par månader (1 kr-erbjudandet). Det verkar alltså vara nya boxar det handlar om. Jag hade problem med att få in HDTV-kanalerna i början. Kortuppdateringarna verkar inte ha funkat i boxen, vilket enligt min teori då kan ha berott på pairingen.

I brevet står det bl a:
"Som plåster på såren bjuder vi dig på en månad fritt med fullspäckade TV1000 (värde 119 kr) under november."
Eftersom folk numera undviker skiljetecken så kommer jag att tolka detta som "en månad fritt, med ...", dvs en månad gratis med nuvarande abonnemang och TV1000 under november. Det är ändå det minsta man kan begära. Annars kan man inte säga att det är "plåster på såren".

Redigerat av hakanh65, 14 October 2008 - 08:55.

Postad 14 October 2008 - 09:42

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

"Som plåster på såren bjuder vi dig på en månad fritt med fullspäckade TV1000 (värde 119 kr) under november."
Eftersom folk numera undviker skiljetecken så kommer jag att tolka detta som "en månad fritt, med ...", dvs en månad gratis med nuvarande abonnemang och TV1000 under november. Det är ändå det minsta man kan begära. Annars kan man inte säga att det är "plåster på såren".

Hehe, du kan ju tolka som du vill, men jag tvivlar på att du får hela abonnemanget gratis i en månad. Det är nog bara TV1000 som ComHem menar.

EDIT: det står ju t.o.m. värdet på deras "plåster på såren", så att det inte går att misstolka. Det är TV1000-paketet du får, med följande kanaler: TV1000, TV1000 Plus One, TV1000 Family, TV1000 Action, TV1000 Nordic, TV1000 Classic, TV1000 HD

Redigerat av distortion2, 14 October 2008 - 09:46.

Postad 14 October 2008 - 09:45

Krisch
  • Krisch
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Har haft min box i ett par veckor nu. Alla kanaler funkar bra utom Canal + film HD. jag får inte in den kanalen. Canal + sport HD funkar bra. Har varit i kontakt med supporten och de visste inte riktigt vad som kunde vara fel. Får skicka in boxen.

Kanske nån här som vet vad det kan bero på? Jobbigt att skicka in boxen om det går att lösa på annat sätt.

Typiskt det var ju den kanalen jag mest ville ha av alla!

Postad 14 October 2008 - 10:41

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Har haft min box i ett par veckor nu. Alla kanaler funkar bra utom Canal + film HD. jag får inte in den kanalen. Canal + sport HD funkar bra. Har varit i kontakt med supporten och de visste inte riktigt vad som kunde vara fel. Får skicka in boxen.

Kanske nån här som vet vad det kan bero på? Jobbigt att skicka in boxen om det går att lösa på annat sätt.

Ibland kan det ta upp till 30 sekunder innan kanalen syns hos mig. Man hör ljudet men bilden tar längre tid. Sen när väl bilden kommit upp så är det inga problem.

Postad 14 October 2008 - 11:24

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Signalvärden/felmeddelande på kanal? Om bra signalvärden (kvalite 100%) och återställning/boxresett inte hjälper så kanske det är boxfel. om dåliga värden kanske antennkabel/t-koppling/fastighetsnät är problemet..
Har för mig att discsovery HD ligger i samma frekvens som C+film HD. Hur funkar den?
vad gjorde supporten för felsök?

Om det kommer upp "ingen åtkomst" så kanske supporten måste skicka signal till ditt kort. Har hänt mig någon gång

Redigerat av haihep, 14 October 2008 - 11:29.

Postad 14 October 2008 - 11:27

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Ibland kan det ta upp till 30 sekunder innan kanalen syns hos mig. Man hör ljudet men bilden tar längre tid. Sen när väl bilden kommit upp så är det inga problem.

30 sek! Detvar det värsta... Har du testat fabriksåterställning/boxresett?

Ljudet är ju kodat det med så dessa borde komma samtidigt.
Låter som boxknas.

Postad 14 October 2008 - 11:52

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

• 1040 inlägg
  • 0
Jag har också problem att få in Canal + Film HD och Sport HD ibland. Ljudet kommer men bilden dröjer. Jag brukar inte vänta utan zappar en kanal fram och sen tillbaka igen så brukar bilden dyka upp. Visst har vi en grym box...NOT!

Postad 14 October 2008 - 11:52

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Hehe, du kan ju tolka som du vill, men jag tvivlar på att du får hela abonnemanget gratis i en månad. Det är nog bara TV1000 som ComHem menar.

EDIT: det står ju t.o.m. värdet på deras "plåster på såren", så att det inte går att misstolka. Det är TV1000-paketet du får, med följande kanaler: TV1000, TV1000 Plus One, TV1000 Family, TV1000 Action, TV1000 Nordic, TV1000 Classic, TV1000 HD

Anser att det i såfall är felaktig svenska. Som jag läser det så är det att de bjuder på 1 månad, plus TV1000 och att informationen är värdet på själva TV1000. Anledningen till att de inte skriver ut det totala värdet är troligen att det är svårt att få in det korrekta värdet i ett massutskick.
Om de menar det du antar så borde de ha skrivit, "av TV1000" för att mer visa på att det enbart är TV1000 de bjuder på.

Postad 14 October 2008 - 12:09

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Då är min box precis nedpackad för retur. Dock har HD fungerat bra hos mig.

För framtida boxar vore det bra med en kortplats för t.ex microSD-kort. Då laddar man ner en stor uppgradering till minnskort, stoppar i boxen och låter den bli uppgraderad. Det är första gången jag behövt skicka tillbaka en produkt för uppgradering.

Tur att man har sin gamla box klar, inkopplad och klar till 28-tummaren. Bryr mig inte om att koppla gamlingen till den nya TVn.

Postad 14 October 2008 - 12:26

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1156 inlägg
  • 0

Vi kan väl börja med att de som fått brevet säger när de beställde boxen, så slipper vi som inte fått brevet fylla tråden med "Jag beställde min i februari 2007 och har inte fått något"

Beställde min för ungefär 2 månader sen, har inte det exakta datumet. Har fått brev och blir tvungen att skicka iväg den.

Postad 14 October 2008 - 13:26

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Anser att det i såfall är felaktig svenska. Som jag läser det så är det att de bjuder på 1 månad, plus TV1000 och att informationen är värdet på själva TV1000. Anledningen till att de inte skriver ut det totala värdet är troligen att det är svårt att få in det korrekta värdet i ett massutskick.
Om de menar det du antar så borde de ha skrivit, "av TV1000" för att mer visa på att det enbart är TV1000 de bjuder på.

Ja, jag kan ju ha fel, de kanske bjuder på allt. Men min erfarenhet är att man alltid ska tolka com hems gåvor/plåster på såren så snålt det bara går :)

EDIT: och det gäller väl de flesta företagen. De ger ogärna bort mer än nöden kräver.
EDIT2: nä, nu var jag orättvis. Det finns företag som är bra på kundvård och vet att en nöjd kund är värd att lägga resurser och pengar på. Och att en missnöjd kund kostar väldigt mycket mer än vad det hade kostat att hålla honom glad och nöjd från början. Synd bara att com hem inte lärt sig det än.

Redigerat av distortion2, 14 October 2008 - 13:28.

Postad 14 October 2008 - 13:30

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Ja, jag kan ju ha fel, de kanske bjuder på allt. Men min erfarenhet är att man alltid ska tolka com hems gåvor/plåster på såren så snålt det bara går :)

EDIT: och det gäller väl de flesta företagen. De ger ogärna bort mer än nöden kräver.
EDIT2: nä, nu var jag orättvis. Det finns företag som är bra på kundvård och vet att en nöjd kund är värd att lägga resurser och pengar på. Och att en missnöjd kund kostar väldigt mycket mer än vad det hade kostat att hålla honom glad och nöjd från början. Synd bara att com hem inte lärt sig det än.

Nån med mer energi än jag får gärna ringa Comhem och fråga så har vi klarlagt en gång för alla exakt vad deras formulering innebär :)

Postad 14 October 2008 - 14:00

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
Jag har inte läst om dålig lip sync på länge i denna tråd. Nu har jag stora problem. Någon annan som upplever samma sak?

Jag har kopplat boxen via HDMI genom recievern till TV.

Postad 14 October 2008 - 15:07

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

RGB Limited = Video-levels, inte PC. Så här fick jag inte riktigt ihop det... :)

aha med pc levels är ju rgb medans ypbr (eller hur benämningen är nu) är video levels

om jag förstått rätt

i övrigt kan jag inte köra full rgb då jag får för mörka skuggor i övrigt blir bilden klart bättre för mig omjag kör full men som sakt för mörkt :)

Redigerat av Duckface21, 14 October 2008 - 15:17.

Postad 14 October 2008 - 15:08

Mr.Hammer
  • Mr.Hammer
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Ii går kväll var det riktigt illa med läppsynk

Redigerat av Mr.Hammer, 14 October 2008 - 15:08.

Postad 14 October 2008 - 15:35

Jarl
  • Jarl
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Jag har inte läst om dålig lip sync på länge i denna tråd. Nu har jag stora problem. Någon annan som upplever samma sak?

Jag har kopplat boxen via HDMI genom recievern till TV.

Jag har fortfarande bara möjlighet att försämra läpp synkning med reglaget från dåligt till ännu sämre.
Förövrigt har jag också från och med FW17 ljudbortfall ibland, när jag tar digitalljud med toslink mellan Humax och HarmanKardon. Har provat med olika kablar men de ger samma resultat.

Postad 14 October 2008 - 15:43

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Då är min box precis nedpackad för retur. Dock har HD fungerat bra hos mig.

Det beror antagligen på att de tog bort pairingen. Efter det fick jag också igång mina HD-kanaler.

Postad 14 October 2008 - 16:25

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

aha med pc levels är ju rgb medans ypbr (eller hur benämningen är nu) är video levels
om jag förstått rätt

Nu har du blandat ihop det :).
- RGB Limited (= video levels) används normalt i videosammanhang. Normalt signalområde för RGB är där 16-235 (svart = 16, vitt = 235). Signalen kan även anta värden utanför 16-235, t.ex. WTW (whiter than white).
- RGB full (PC levels) används i datorsammanhang. Där är signalområdet definierat 0-255 (svart = 0, vitt = 255).
- YCbCr är ett tredje alternativ och är en digital komponentsignal.

Regeln är att bildvisare och signalkälla ska ha samma inställning. Vilken typ av signal det är som överförs indikeras i HDMI-protolollet, men många TV-apparater förutsätter att det är RGB limited.
Därför blir det ofta fel om du ställer boxen i RGB Full-mode. Bilden blir då för mörk.

Postad 14 October 2008 - 16:37

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Nu har du blandat ihop det :).
- RGB Limited (= video levels) används normalt i videosammanhang. Normalt signalområde för RGB är där 16-235 (svart = 16, vitt = 235). Signalen kan även anta värden utanför 16-235, t.ex. WTW (whiter than white).
- RGB full (PC levels) används i datorsammanhang. Där är signalområdet definierat 0-255 (svart = 0, vitt = 255).
- YCbCr är ett tredje alternativ och är en digital komponentsignal.

Regeln är att bildvisare och signalkälla ska ha samma inställning. Vilken typ av signal det är som överförs indikeras i HDMI-protolollet, men många TV-apparater förutsätter att det är RGB limited.
Därför blir det ofta fel om du ställer boxen i RGB Full-mode. Bilden blir då för mörk.

öö tror de va de jag sa fast om man formulerar om det RGB har som standard vart DATA bakåt i tiden räknat och YPbPr = video men med allt nyare produkter så har ju video tvingats in på rgb området för de mesta av video källor har vart kodade i YPbPr

Redigerat av Duckface21, 14 October 2008 - 16:39.

Postad 14 October 2008 - 17:35

Krisch
  • Krisch
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Signalvärden/felmeddelande på kanal? Om bra signalvärden (kvalite 100%) och återställning/boxresett inte hjälper så kanske det är boxfel. om dåliga värden kanske antennkabel/t-koppling/fastighetsnät är problemet..
Har för mig att discsovery HD ligger i samma frekvens som C+film HD. Hur funkar den?
vad gjorde supporten för felsök?

Om det kommer upp "ingen åtkomst" så kanske supporten måste skicka signal till ditt kort. Har hänt mig någon gång

Bytte antennkabeln och nu får jag in Canal + film HD. Hurra!

Lustigt att instruktionsboken särskilt betonade att man måste använda kabeln som medföljer.

Tack för hjälpen!

Postad 14 October 2008 - 17:59

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Lustigt att instruktionsboken särskilt betonade att man måste använda kabeln som medföljer.

Tack för hjälpen!

du skal använda den medföljade kabeln då en normal kabel kan skapa brand då det kan bli överslag i den du kan ju alltid klippa upp plasten runt klumpen på den medföljade o byta kablar kablarna e bara gängade dit med f-kontaker annars om det skulle va avskiljaren som e dålig så kan du be CH om en ny kabel

Postad 14 October 2008 - 18:52

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

du skal använda den medföljade kabeln då en normal kabel kan skapa brand då det kan bli överslag i den du kan ju alltid klippa upp plasten runt klumpen på den medföljade o byta kablar kablarna e bara gängade dit med f-kontaker annars om det skulle va avskiljaren som e dålig så kan du be CH om en ny kabel

Endast om någon utrustning är kopplad till jordat eluttag om jag inte missminner mig

Tack för hjälpen!

Tragiskt att inte supporten felsökte detta!
Viktigt är att man inte skarvar 2 el fler antennkablar. Använde du bara den galvade så är det den som är kaputt, maila eller ring CH så får dom skicka en ny.

Redigerat av haihep, 14 October 2008 - 19:03.

Postad 14 October 2008 - 19:00

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Jag beställde boxen strax efter de började med 1:- erbjudandet och jag var tvungen att posta iväg min box så gammal bör den inte ha varit.
Att bli kompenserad med en månad av något jag inte är det minsta intresserad av är ju kass förstås men jag vet fasen inte om jag ids sitta i 30min telefonkö bara för att klaga och kanske få något annat, min fritid är värd mer än så.

Maila. Tar längre tid att få svar men du slipper sitta och vänta i telefonkö.

Postad 14 October 2008 - 19:57

Krisch
  • Krisch
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Jaha. Brand låter ju inte så bra det heller. :)

Använder en "finare" antennkabel som den också har klumpar - profit gold eller vad den heter. Är den OK?

Postad 14 October 2008 - 20:41

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Jaha. Brand låter ju inte så bra det heller. :)

Använder en "finare" antennkabel som den också har klumpar - profit gold eller vad den heter. Är den OK?

nej de klumparna är bara avskärmning av störningar inte jord avskilare

Postad 14 October 2008 - 22:32

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen!

Vilken styrka%/kvalitet% fick du med medföljande kabeln resp den du bytte till?

Postad 15 October 2008 - 08:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

öö tror de va de jag sa fast om man formulerar om det RGB har som standard vart DATA bakåt i tiden räknat och YPbPr = video men med allt nyare produkter så har ju video tvingats in på rgb området för de mesta av video källor har vart kodade i YPbPr

Hehe, näe det var inte vad du sa. Du sa "pc levels är rgb", vilket är bakvänt. "rgb är video- eller pc-levels" ska det vara.

Det andra förstod jag inte riktigt, video har konverterats till rgb sen den första dagen färg-tv uppfanns... Helt riktigt dock att video lagras/överförs som YCbCr eller tidigare som komposit men för att titta på det måste det alltid konverteras till RGB och det har inget med "DATA" att göra.

i övrigt kan jag inte köra full rgb då jag får för mörka skuggor i övrigt blir bilden klart bättre för mig omjag kör full men som sakt för mörkt :)

Näe bilden blir inte bättre av att köra Full. Däremot blir den kontrastrikare eftersom du krossar botten och toppen av bilden.

Postad 15 October 2008 - 08:49

Krisch
  • Krisch
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Äsch då får jag kontakta ComHem och be dem skicka en ny kabel. Tack för hjälpen!

Vilken styrka%/kvalitet% fick du med medföljande kabeln resp den du bytte till?

Ja det blev en skillnad. Med den medföljande kabeln hade jag c:a 55% styrka och 10-20 % kvalitet. Nu har jag 55% styrka och 100 % kvalitet.

Postad 15 October 2008 - 09:38

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Äsch då får jag kontakta ComHem och be dem skicka en ny kabel. Tack för hjälpen!

Ja det blev en skillnad. Med den medföljande kabeln hade jag c:a 55% styrka och 10-20 % kvalitet. Nu har jag 55% styrka och 100 % kvalitet.

kolla först om det inte är kabeln innan och efter klumpen som e felaktig du kan köpa f-kontakter på tex clas ohlsson o ny antenn kabel och antenn kontakt och sen klippa av plasten på klumpen o gänga på nya o se om de blir bättre har vart med om att kontakterna in i klumpen glappar eller helt enkelt inte tar kontakt

Postad 15 October 2008 - 09:46

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Hehe, näe det var inte vad du sa. Du sa "pc levels är rgb", vilket är bakvänt. "rgb är video- eller pc-levels" ska det vara.

Det andra förstod jag inte riktigt, video har konverterats till rgb sen den första dagen färg-tv uppfanns... Helt riktigt dock att video lagras/överförs som YCbCr eller tidigare som komposit men för att titta på det måste det alltid konverteras till RGB och det har inget med "DATA" att göra.

Näe bilden blir inte bättre av att köra Full. Däremot blir den kontrastrikare eftersom du krossar botten och toppen av bilden.

oki då hukar jag mig då och säger att jag hadde fel :)

men nått måste ju va fel då man får en grå daskig bild på både YCbCr och rgb limited det försvinner på full men det är som en grå hinna över bilden har läst andra i denna tråd längre tillbaka som har samma fel men är det nån som har nån förklaring till det fenomenet

Redigerat av Duckface21, 15 October 2008 - 09:54.

Postad 15 October 2008 - 10:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

men nått måste ju va fel då man får en grå daskig bild på både YCbCr och rgb limited det försvinner på full men det är som en grå hinna över bilden har läst andra i denna tråd längre tillbaka som har samma fel men är det nån som har nån förklaring till det fenomenet

Har du satt Brightness och Contrast rätt i förhållande till insignalen då?

Förutom det är min enda förklaring att box och display inte är riktigt överens om vilket colorspace som råder, som sagt, jag lyckades toka till det lite hos mig då jag valde RGB Full i boxen.

Postad 15 October 2008 - 10:05

Renderboy
  • Renderboy
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

kolla först om det inte är kabeln innan och efter klumpen som e felaktig du kan köpa f-kontakter på tex clas ohlsson o ny antenn kabel och antenn kontakt och sen klippa av plasten på klumpen o gänga på nya o se om de blir bättre har vart med om att kontakterna in i klumpen glappar eller helt enkelt inte tar kontakt

Tjena,
Min Comhem kabel krånglade också på liknande sätt.
Kan tyvärr bekräfta att det inte blir bättre om du kör med en annan galvanisk avskiljare till boxen (mao spelar det nog ingen roll om du får en ny kabel från comhem).

Jag köpte en fristående galvanisk avskiljarfilter och körde med en standardantennkabel och då hackar det lika mycket på Canal + HD / Discovery som om jag hade den som ComHem skickade med.

Kör jag utan avskiljare med samma kabel så flyter Canal+HD /Discovery utan hackningar. Den galvaniska avskiljaren dämpar alltså signalen.

Eftersom jag inte har antennkabel till tv:n, utan endast till boxen så, och inget är i jordade uttag så tar jag den risken att boxen börjar ryka, men eftersom jag kört gamla klassiska comhem boxar i flera år utan galvanisk avskiljare tidigare så borde överslag i nätet inte vara ett större problem (obs gissning naturligvis)

Det man stör sig på är väl ComHems vana att ge som första förslag till åtgärd är att byta antennkabel, och funkar det då med en antennkabel utan galvanisk avskiljare så tycker dom det är kanon :-/. Inte sååå konsekvent kanske

Postad 15 October 2008 - 10:07

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

oki då hukar jag mig då och säger att jag hadde fel :)

du måste ställa in TVn igen när du byter mellan YCbCr och RGB Full.
Justerar jag bilden för RGB Full och bara byter till YCbCr så blir det grådaskigt och matt.
Justerar jag bilden för YCbCr och bara byter till RGB Full så blr det för mörkt.

Edit: pac hann före...

Redigerat av rickardl, 15 October 2008 - 10:18.

Postad 15 October 2008 - 10:12

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

eh, det var inte 10-20% styrka och 100% kvalitet innan?
Men det kan vara bra för de som har problem att veta att om man inte har typ då 55%+ i styrka
att labba runt med antennkablarna.

Postad 15 October 2008 - 10:32

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Nu när vi snackar bild inställningar, om man som jag, kör med komponent ut, då går det inte att ändra limited, full osv?
Tycker bilden är lite mörk..

Och CVBS, vad är det? Det är väl RGB man ska ha i "Tv Scart" i menyn?

Postad 15 October 2008 - 10:45

Krisch
  • Krisch
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Renderboy: Intressant. Tack för att du berättar detta. Provar först med att be om en ny kabel så får jag se om jag har tur.

Måste dock fråga om jordade uttag. Är inte det jordade uttag som man ska använda?

Postad 15 October 2008 - 10:50

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Renderboy: Intressant. Tack för att du berättar detta. Provar först med att be om en ny kabel så får jag se om jag har tur.

Måste dock fråga om jordade uttag. Är inte det jordade uttag som man ska använda?

Borde inte spela någon roll iom att boxen inte har jordad kabel.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.