Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 17 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 25 October 2008 - 14:16

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Har ngn tappat kanaler?
Märkte häromdagen att kanal 8,kanal 9,ztv och tv4 sport har jag ingen bild.Står..ingen eller svag signal.Styrkan är på 62-67 på kanalerna men kvalitet är 0.
Antennsladden jag har är en tech-link(strunta i medföjande) som jag satte in samma dag jag första gången plugga in boxen(HD-boxen) för ett år sedan och aldrig rört den därefeter.Aldrig haft problem med bilden på det viset,endast dom kanalerna som strular plötsligt.

Starta om boxen hjälper inte.Support tröttna jag på då dom vill att jag provar antennsladd, kopplar in så jag har analoga kanaler(har just nu bara från vägg till HD-box) och jämför om det finns bild då,startaom boxen säger dom med mera med mera.

Kör med mediumpaket och HD paketet.

Vad händer med fabriksåterställning?.Går boxen till första firmware som den levererades med?

Com hem vill att jag kopplar in antensladd från vägg till tv analogt för se om kanalerna funkar...fattar inte varför då jag inte kommer få in tv4 sport analogt och kanal 9..ute och cyklar eller?!?!?!?

Ztv, TV6, Kanal9 och TV4 Sport ligger alla på samma frekvens: 322Mhz. Det kan vara förstärkar fel i nätet.
Styrkan på 62-67 är lite för hög, jag har 54% och 100% i kvalitet.

Fabrikåterställning tar bort dina förändringar du gjort och tömmer favoritlistan. Den behåller den senaste firmwaren. Man kan inte backa med firmware.

Comhem vill att du provar de analoga kanalerna för att veta att du har bra kvalitet på dem eller inte. Har du sämre kvalitet på dem också, då det är ett nät fel, då skickar de ut en tekniker. Har du bra kvalitet på dem, då din antennsladd är OK.

hifi_fan

Redigerat av hifi_fan, 25 October 2008 - 14:17.

Postad 25 October 2008 - 14:19

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Ni som använder s k Sinuskabel eller annan med 1 mm innerledare etc; vad får ni för indikerad signalstyrka/kvalitet på era boxar ?

box bör stå på kanal som man har problem med, sen går man via meny-system-signal om jag inte missminner mig.
Kommer det och går så kan man testa forcera fram genom att rucka på kablarna för att se om fel finns där.

Postad 25 October 2008 - 14:22

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Men erkänn att inlägget var ganska skojigt. Naturligtvis är allt rena rappakaljan.

Jag skrattade mycket och väntade att någon nappar på det. Och det var folk som ville prova det.

hifi-fan

Redigerat av hifi_fan, 25 October 2008 - 14:22.

Postad 25 October 2008 - 14:24

snöharry
  • snöharry
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Hej svejs igen..

Jag kanske får revidera mitt inlägg och com hems support där dom kanske får rätt för EN gång skull.
Jag får ju bild via analoga nätet på tv4 sport,kanal 8 och kanal 9 men inte via digitalboxen.Vad som hänt med boxen vete fan men oooorka lämna in den och vara utan i 2v.

Ja enligt dom då 1v men enlgit mig med posten 1-2 dgr ditskickat och 1-2 dgr hemskickat...faaan vad snabbt dom såfall reparerar*s*

Postad 25 October 2008 - 14:30

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Hej svejs igen..

Jag kanske får revidera mitt inlägg och com hems support där dom kanske får rätt för EN gång skull.
Jag får ju bild via analoga nätet på tv4 sport,kanal 8 och kanal 9 men inte via digitalboxen.Vad som hänt med boxen vete fan men oooorka lämna in den och vara utan i 2v.

Ja enligt dom då 1v men enlgit mig med posten 1-2 dgr ditskickat och 1-2 dgr hemskickat...faaan vad snabbt dom såfall reparerar*s*

Vad visar box för signalvärden på dessa kanaler? Hur länge har du haft fel? Kan ju vara fel i deras HC. Dock borde dom fått in flera anmälningar om du bor i en liten större stad.
Har du uteslutit dina kablar om box visar dåliga värden?

Postad 25 October 2008 - 14:32

snöharry
  • snöharry
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Ztv, TV6, Kanal9 och TV4 Sport ligger alla på samma frekvens: 322Mhz. Det kan vara förstärkar fel i nätet.

Fabrikåterställning tar bort dina förändringar du gjort och tömmer favoritlistan. Den behåller den senaste firmwaren. Man kan inte backa med firmware.

Comhem vill att du provar de analoga kanalerna för att veta att du har bra kvalitet på dem eller inte. Har du sämre kvalitet på dem också, då det är ett nät fel, då skickar de ut en tekniker. Har du bra kvalitet på dem, då din antennsladd är OK.

hifi_fan

Ok,såg själv som du sa att dom ligger på 322Mhz men min fråga blir då nyfiket..kan det vara boxen som är fel på just den frekvensen.Jag vet inte hur en sådan box är uppbyggd.
Är det så att den har en så kallade förstärkarel som jobbar inom vissa hertz och just 322Mhz har ballat ur.
för övrigt kolla jag för en minut sedan och nu ligegr dom krånglande kanalerna alla på 62% signalstyrka men givetvis 0% i kvalitet

Postad 25 October 2008 - 14:40

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

hifi_fan

Fel. "Rättning".
Mitt inlägg var fel, inte det ovanstående..iaf inte merparten.
Har man kass bild analogt så är chansen större att fel ligger i fastighetsnätet och inte i box eller i HC.
Har man bra bild analogt och frysningar på kanaler i samma frekvens så är mest sannolikt kass antennkabel.
Frysningar alla digitala men bra analogt =boxfel mest sannolikt.

Ok,såg själv som du sa att dom ligger på 322Mhz men min fråga blir då nyfiket..kan det vara boxen som är fel på just den frekvensen.Jag vet inte hur en sådan box är uppbyggd.
Är det så att den har en så kallade förstärkarel som jobbar inom vissa hertz och just 322Mhz har ballat ur.
för övrigt kolla jag för en minut sedan och nu ligegr dom krånglande kanalerna alla på 62% signalstyrka men givetvis 0% i kvalitet

OM du har lika bra bild på alla analoga inkl TV8 som ligger högst bland de analog så känns det som boxfel..dvs om du har uteslutit dina antennkablar.
Har du bara haft fel ett dygn eller så så kan det vara HC fel också.
Har du felanmält hos supporten?

Redigerat av haihep, 25 October 2008 - 17:26.

Postad 25 October 2008 - 14:51

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Jag hade en liknade fel förut. De skickade ut en tekniker och han sade att varje frekvens grupp har sin egen förstärkare och den har pajat. De bytte ut den och nu funkar det utmärkt.

hifi_fan

Postad 25 October 2008 - 15:26

snöharry
  • snöharry
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Ok gubbar,då har jag fått lite mer kött på benen.Visst den analoga bilden är ju inte lika vass som digitala på kanalerna jag har problem med.Kanalerna i sig kvalitetsmässigt lika bra analogt.

Ja antenn kabeln har jag inte provat byta men har kört med denna Tech-link kabel från dag ett så vad skulle ha hänt med den helt plötsligt då jag inte har ens rör den från dag ett sedan ett år tillbaka.

Har då varje frekvens en egen förstärkardel så kan det ju vara troligt med boxfel om en tekniker sagt så dåd et är jsut 322Mhz kanalerna som itne funkar.
Hur länge jag haft detta vet jag inte men märkte det i tors men väntar väl en vecka eller två sen så får dom väl ta in boxen

Redigerat av snöharry, 25 October 2008 - 15:28.

Postad 25 October 2008 - 17:10

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Ok gubbar,då har jag fått lite mer kött på benen.Visst den analoga bilden är ju inte lika vass som digitala på kanalerna jag har problem med.Kanalerna i sig kvalitetsmässigt lika bra analogt.

Ja antenn kabeln har jag inte provat byta men har kört med denna Tech-link kabel från dag ett så vad skulle ha hänt med den helt plötsligt då jag inte har ens rör den från dag ett sedan ett år tillbaka.

Har då varje frekvens en egen förstärkardel så kan det ju vara troligt med boxfel om en tekniker sagt så dåd et är jsut 322Mhz kanalerna som itne funkar.
Hur länge jag haft detta vet jag inte men märkte det i tors men väntar väl en vecka eller två sen så får dom väl ta in boxen

Inte för att jag tror det heller men innan du skickar boxen så kanske du har ngn annan antennkabel att testa med? Lite surt att vara utan box OM det skulle visa sig vara felet:)

Postad 25 October 2008 - 19:53

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Asch, jag tog bort CH-kabeln nu med en gång. Orkar inte göra något test, det är ändå så mycket ljudhack på TV4HD och Viasat Sport HD att jag märker om de försvinner. Jag tog på mig städhandskar av gummi först, för jag har fått en del ström i handen tidigare, 55 volt eller vad det är i antensladden ( själva kontakten i metall ).

Edit: Jag kan inget om el, tyder möjligen spänningen jag tidigare fick i handen på att jag faktiskt behöver CH-sladden med avskiljare?? :huh:

Edit2: 54-55% i styrka 100% i kvalité efter borttagandet av mellansladd.
Viasat Sport HD-störningarna är dock som vi sagt tidigare här ofta över hela landet och hos oss alla ( dessutom just under CL, grrrr ).

Brukar inte kännas om man låter bli att röra något jordat material.

Postad 25 October 2008 - 20:53

amandapappan
  • amandapappan
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Det står boot i dislayen.....
vad ska jag göra fick bild men nu är den svart???
fin bild innan nån mer som har haft det här problemet??
medium 8 favoriter med flera hd kanaler har jag på com hem

så här löstes problemet av mig tillslut
satte i scart och fick bild
satte i nyare hdmi inte skiten som följde med till en supra 1.3
och allt flyter fint har ingen stark signal bara 15%
ringde comhem o frågade de sa att under 10 är dåligt och att jag får vara nöjd.
hoppas att det här hjälper andra nybörjare som mig själv.

Redigerat av amandapappan, 27 October 2008 - 12:19.

Postad 25 October 2008 - 21:14

skydivern
  • skydivern
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Vill bara nämna att mina kanaler funkar igen som de ska utan att jag har gjort något. Var väl något nätfel av något slag. Hoppas det har löst sig för dig oxå.

Postad 25 October 2008 - 21:44

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Varje frekvens har en egen förstärkardel i fastigheten och inte i boxen. Det är inget fel på boxen om de andra digitala kanalerna fungerar, de ligger på en annan frekvens.

hifi_fan

Redigerat av hifi_fan, 25 October 2008 - 21:56.

Postad 25 October 2008 - 23:05

snöharry
  • snöharry
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Vill bara nämna att mina kanaler funkar igen som de ska utan att jag har gjort något. Var väl något nätfel av något slag. Hoppas det har löst sig för dig oxå.

Du...jag kika nu när jag läste ditt inlägg och det funkar fan hos mig med.Man undrar ju hur duktiga dom är på com hem...

Postad 25 October 2008 - 23:34

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Brukar inte kännas om man låter bli att röra något jordat material.

Aha! Jag vill minnas att jag kände strömpirret i handen när jag tryckte i antennsladden i boxen. Det kan mycket väl ha varit så att jag höll andra handen eller samma hand på själva boxhöljet i samband med detta. Jag har ojordade uttag. Lite otäckt var det i alla fall för strömmen var så stark att den kändes "rätt så obehaglig".

Den röda varningsklisterlappen att man ska dra ut strömkabeln till boxen innan man sätter i antennsladden kanske syftar på just denna typ av incident :huh:

Postad 26 October 2008 - 12:17

joakimi
  • joakimi
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Beställde Com Hem 8 favoriter HD igår med boxen för 1kr. Bra pris för boxen, men vågar jag verkligen köra vidare på detta eller bör jag använda ångerrätten och kolla på annat?

Jag kommer att hdmi koppla boxen rakt till tv:n alternativt via en HDMI splitter tillsammans med DVD-spelaren. Slipper väl problemen med att köra via en förstärkare etc men kommer det bli liknande problem ifall jag använder en enkel splitter?

Postad 26 October 2008 - 16:59

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0

Jag tror att de återkommande problemen med Viasat Sport HD egentligen ligger hos Viasat, men det hindrar inte att jag klagar till Comhem för det är av dem jag köper kanalen, det är deras ansvar att se till att produkten fungerar. Satt idag och såg frysninngar under en repris av en match och helgens NASCAR hade även de störningar. Såg inte direktsändningen då jag valde att se Juve - Real istället.

Jag tror att det är Viasat som är boven i dramat. Visst gör du rätt i att klaga hos comhem, men jag tror inte det händer så mycket mer då. Gå till kärnan av problemet, d v s o klaga på Viasat så tror jag det löser sig fortare.

Postad 26 October 2008 - 21:15

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Jag tror att det är Viasat som är boven i dramat. Visst gör du rätt i att klaga hos comhem, men jag tror inte det händer så mycket mer då. Gå till kärnan av problemet, d v s o klaga på Viasat så tror jag det löser sig fortare.

Jag har flera gånger felanmält hos Comhem Kundtjänst angående störningarna på Viasat Sport HD under CL och landskamper. Jag hävdade att problemet fanns antingen i Comhems stamnät, eller i deras leverans från Viasat eftersom det var många här som såg identiska störningar.
Eftersom störningarna återkom då och då, kontaktade jag Comhem Kundrelationer och undrade varför det var så.
Efter en lång diskussion med kundrelationer och deras TV support framkom att Comhem inte ens kände till att att det fanns störningar på Viasat Sport HD! Enligt deras loggar fanns det inga felanmälningar på det, förutom mina. Alltså pågick inte ens något felsökningsarbete!
Nu vet inte jag om det är deras loggar det är fel på, eller om folk är lata och inte orkar felanmäla, men kontentan är alla borde felanmäla till Comhem direkt när ni har störningar! Och ge er inte med svaret att byta antennkabel (om nu inte det skulle hjälpa förstås) utan ligg på tills de tar felet på allvar.

Postad 26 October 2008 - 21:42

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0

Jag har flera gånger felanmält hos Comhem Kundtjänst angående störningarna på Viasat Sport HD under CL och landskamper. Jag hävdade att problemet fanns antingen i Comhems stamnät, eller i deras leverans från Viasat eftersom det var många här som såg identiska störningar.
Eftersom störningarna återkom då och då, kontaktade jag Comhem Kundrelationer och undrade varför det var så.
Efter en lång diskussion med kundrelationer och deras TV support framkom att Comhem inte ens kände till att att det fanns störningar på Viasat Sport HD! Enligt deras loggar fanns det inga felanmälningar på det, förutom mina. Alltså pågick inte ens något felsökningsarbete!
Nu vet inte jag om det är deras loggar det är fel på, eller om folk är lata och inte orkar felanmäla, men kontentan är alla borde felanmäla till Comhem direkt när ni har störningar! Och ge er inte med svaret att byta antennkabel (om nu inte det skulle hjälpa förstås) utan ligg på tills de tar felet på allvar.

Har fått samma svar från comhem - de verkar inte ha koll på när Viasats sändningar är dåliga eller helt ligger nere, varför vet jag inte. När jag ringer Viasat är det däremot inga problem - de har koll på eventuella avbrott m m. Därför får du bättre svar från Viasat om du vill ha ett svar. Självklart skall comhem även ha koll på detta, de är ju de som levererar bild till oss som kunder.

Postad 27 October 2008 - 08:42

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Vi är många som har felanmält Viasat Sport HD, särskilt efter något VM-kval som också sändes i TV8. Antingen så ljuger ComHem, eller så har de världens sämsta kundsupport-system.

Postad 27 October 2008 - 08:48

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Vi är många som har felanmält Viasat Sport HD, särskilt efter något VM-kval som också sändes i TV8. Antingen så ljuger ComHem, eller så har de världens sämsta kundsupport-system.

"Antingen/eller"?
Det är fullt möjligt och kanske även troligt att båda alternativen är sanna om man känner Comhem rätt :)

Postad 27 October 2008 - 10:19

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Det var det jag misstänkte... Gissar på det senare.
Min teori är att Kundtjänsts uppdrag att filtrera ut enkla användarmisstag från riktiga fel inte fungerar.
Metoden att spamma kunden med en massa frågor om antennsladdar, signalstyrkor osv. gör att kunden tröttnar, eller tror att Comhem fortsätter undersöka ärendet. Kundtjänst tror i sin tur att problemet är löst, och lägger undan ärendet.

Redigerat av pakarlss, 27 October 2008 - 10:29.

Postad 27 October 2008 - 19:09

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Varje frekvens har en egen förstärkardel i fastigheten och inte i boxen. Det är inget fel på boxen om de andra digitala kanalerna fungerar, de ligger på en annan frekvens.

hifi_fan

Låga har en förstärkare och höga en en annan (fastighetsnät). Dock brukar alla beröras vid fel på förstärkare, brukar vara nätdelen som bråkar. Om alla analoga är ok så är låga och höga frekvenser ok..dvs mest troligt boxfel då den har olika filter som filtrerar ut frekvenserna och ett sådant filter kan paja.
Finns båda analoga som ligger lägre och högre än de digitala kanalerna. TV8 ligger högst och funkar dessa så är fastighetsnät mest troligt ok.

Redigerat av haihep, 27 October 2008 - 19:12.

Postad 27 October 2008 - 19:16

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Vad visar box för signalvärden när detta händer? Är Kvaliten dålig så är felet troligtvis inte ett centralt fel.

Postad 27 October 2008 - 20:10

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Låga har en förstärkare och höga en en annan (fastighetsnät). Dock brukar alla beröras vid fel på förstärkare, brukar vara nätdelen som bråkar. Om alla analoga är ok så är låga och höga frekvenser ok..dvs mest troligt boxfel då den har olika filter som filtrerar ut frekvenserna och ett sådant filter kan paja.
Finns båda analoga som ligger lägre och högre än de digitala kanalerna. TV8 ligger högst och funkar dessa så är fastighetsnät mest troligt ok.

Om det är som du säger, hur kan du förklara mitt fel:

Alla analoga kanaler fungerade, alla ditala kanaler fungerade utom 2 kanaler som låg på 730Mhz, dvs högre en TV8 som ligger på 322Mhz. Efter det vanliga 'byt antennkabel' snacket bestämde ComHem att skicka ut en tekniker. Han kollade först förstärkaren vid den frekvensen och sedan ringde mig och sade, att han hittade felet och de ska reparera förstärkaren. Det gjorde de sedan. Så felet låg i fastighetsnätet och inte i boxen. Vi har inte TV8 som analog kanal.

hifi_fan

Postad 27 October 2008 - 20:26

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Vad visar box för signalvärden när detta händer? Är Kvaliten dålig så är felet troligtvis inte ett centralt fel.

Vi är nog klara över att felet inte ligger lokalt, eftersom ett antal personer på forumet har haft identiska problem vid samma tidpunkter. Jag tror t.o.m. att jag lyckats övertyga Comhem om det ;) (lyckades nämligen få deras kundtjänst att kasta ett öga på Viasat Sport HD, hade samma störningar). Signalvärdena är bra, typiskt signalstyrka 50-60% och kvalitet 100%.

Postad 28 October 2008 - 08:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Beställde Com Hem 8 favoriter HD igår med boxen för 1kr. Bra pris för boxen, men vågar jag verkligen köra vidare på detta eller bör jag använda ångerrätten och kolla på annat?

Jag kommer att hdmi koppla boxen rakt till tv:n alternativt via en HDMI splitter tillsammans med DVD-spelaren. Slipper väl problemen med att köra via en förstärkare etc men kommer det bli liknande problem ifall jag använder en enkel splitter?

Om du bör ångra dig kan du nog bäst svara på själv. Är du nöjd med boxens funktion och bild så har du ju uppenbarligen fått mkt för den där enkronan.

Vill du ha nått bättre kommer du få vänta samt betala mer (så är det ju nästan alltid). Förutom det så har ju Comhem sagt att de jobbar på ännu en FW (sista?) så förhoppningsvis ökar den där kronan i värde lite oxå. :)

Ang splitters så är det inget jag provat men om jag inte tänker helt galet nu så borde de inte ge problem. Men det är bara en gissning, inget jag skulle ta gift på mao. ;)

Postad 28 October 2008 - 09:40

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Om det är som du säger, hur kan du förklara mitt fel:

Alla analoga kanaler fungerade, alla ditala kanaler fungerade utom 2 kanaler som låg på 730Mhz, dvs högre en TV8 som ligger på 322Mhz. Efter det vanliga 'byt antennkabel' snacket bestämde ComHem att skicka ut en tekniker. Han kollade först förstärkaren vid den frekvensen och sedan ringde mig och sade, att han hittade felet och de ska reparera förstärkaren. Det gjorde de sedan. Så felet låg i fastighetsnätet och inte i boxen. Vi har inte TV8 som analog kanal.

hifi_fan

Hej

Analoga TV8 ligger högre än så så du hade troligvis lite grynigare bild där än övriga kanaler.. Det är analoga och inte digitala TV8 som ligger högst. Ligger på 800 Mhz området om jag inte missminner mig.
Problem på höga frekvenser brukar vara relaterat till kassa kablar i fastighetsnät eller kassa uttag.

OBS för ett tag sen var det analoga TV4plus som låg högst.
Sen finns det fd upc i Sthlm som har kanalerna på andra frekvenser.

Redigerat av haihep, 28 October 2008 - 12:05.

Postad 28 October 2008 - 17:11

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Vi är nog klara över att felet inte ligger lokalt, eftersom ett antal personer på forumet har haft identiska problem vid samma tidpunkter. Jag tror t.o.m. att jag lyckats övertyga Comhem om det :) (lyckades nämligen få deras kundtjänst att kasta ett öga på Viasat Sport HD, hade samma störningar). Signalvärdena är bra, typiskt signalstyrka 50-60% och kvalitet 100%.

Svårt.. Problem i CH utrustning brukar ge konstanta problem.

Postad 28 October 2008 - 18:16

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Någon som hört någe mer om när ComHem tänker erbjuda sina kunder HD-PVR Boxen? Känns som om det borde vara dags snart? Skall bli himla intressant att se om ComHem kommer att erbjuda sina tidigare HD-kunder som haft problem med nuvarande HD-låda denna box till ett reducerat pris, det enda raka borde egentligen vara att byta ut våra befintliga HD-boxar mot PVR:en utan kostnad... men det är ju förståss en UTOPI!

ComHem's argument kommer med största sannorlikhet bli: "- varför skulle du få den till reducerat pris? 1000C:n fungerar ju nu?"

En JÄKLA tur för ComHem att dom lyckats snärja så många bostadsrättsföreningar, annars hade dom nog inte haft speciellt många kunder kvar idag... känns jävligt surt att man sitter och är en av dessa arma krakar som inte kan välja en annan leveratör :)

Postad 28 October 2008 - 18:19

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Någon som hört någe mer om när ComHem tänker erbjuda sina kunder HD-PVR Boxen? Känns som om det borde vara dags snart? Skall bli himla intressant att se om ComHem kommer att erbjuda sina tidigare HD-kunder som haft problem med nuvarande HD-låda denna box till ett reducerat pris, det enda raka borde egentligen vara att byta ut våra befintliga HD-boxar mot PVR:en utan kostnad... men det är ju förståss en UTOPI!

ComHem's argument kommer med största sannorlikhet bli: "- varför skulle du få den till reducerat pris? 1000C:n fungerar ju nu?"

En JÄKLA tur för ComHem att dom lyckats snärja så många bostadsrättsföreningar, annars hade dom nog inte haft speciellt många kunder kvar idag... känns jävligt surt att man sitter och är en av dessa arma krakar som inte kan välja en annan leveratör :(

Borde komma snart så dom kan använda den i sin julreklam..

Postad 28 October 2008 - 18:23

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Där var ju en snitzare som startade en tråd och motsade alla som vet bättre
- Han påstod att det skulle komma en pvr den 3 november .. :(
https://www.minhembi...howtopic=208338

Jag fick som vanligt ta mycke skit i den tråden för att jag har bättre info än så
och så klart skriver det "jag kan skriva"

Som det ser ut nu .. är det inte läge för ett pvr släpp.. men det är på gång ..
Skulle marknadskrafterna driva på och det kommer en box i november.
Köp den på egen risk och var klar över att den är full av buggar som
kommer ta tid att rätta till.

Personligen hade jag köpt en .. Då jag gillar att klaga på comhem :lol:
Skämt åtsido .. så är det lite kul med apparater som inte är helt färdiga
men då skall man ha kontrollen över både mjukvara och inställningar.
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 28 October 2008 - 18:32.

Postad 28 October 2008 - 18:29

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Där var ju en snitzare som startade en tråd och motsade alla som vet bättre
- Han påstod att det skulle komma en pvr den 3 november .. :(
https://www.minhembi...howtopic=208338

Maveric

Och det där avfärdas som ren BS? (har inte hängt med på ett tag nu)
Att datumet inte stämmer kan vi alla vara överens om, men hur långt borta ligger ett släpp i realiteten?

Redigerat av ClarkOne, 28 October 2008 - 18:32.

Postad 28 October 2008 - 18:36

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Inte långt bort .. Men som sagt .. det kommer ta ett år innan man fått den felfri
med tanke på alla de krav man har i denna tråden. Om den någonsin blir felfri
i era ögon.

För gemene man som inte läser och skriver här .. kommer det nog att bli en bra burk
redan från början. Comhem har lagt mycket mer kraft och tanke på denna boxen än
vad man gjorde med CXHD1000 boxen

Maveric

Postad 28 October 2008 - 18:42

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Skall bli intressant att se vad ComHem sätter för prislapp på det hela, om priset ens hamnar i närheten av vad killen sade i den andra tråden så är det ju bara skrattretande. orka pynta 5 tulingar för en box med som du säger förmodade problem som tar månader och kanske år (peppar peppar) att åtgärda. Nej visa lite respekt nu ComHem, sätt fart på cirkusen och se till att era befintliga HD-kunder får ett riktigt förmånligt erbjudande!!

(Det mest tragiska i det här är ju att jag inte tror ett skit på mina egna ord :( )

Redigerat av ClarkOne, 28 October 2008 - 18:42.

Postad 28 October 2008 - 19:01

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jag tror dock att det gått upp ett liljeholmens för comhem

Dels fick de på nöten av ARN och ligger mycket risigt till i den frågan
och dels ser de konkurrensen runt hörnet.

Telia tar mycket marknadsandelar hemma hos svensson
Canaldigital har jobbat in sig hos ett par mycket stora fiberleverantörer
Både canaldigital och viasat har skapat möjlighet för webtv och bredbandstv
Parabolen börjar få ett nyuppvaknande
Och inte minst boxer som är så enkelt att få in på många av de nya tvapparaterna
med inbyggd box.

Så nog har comhem att tänka på och om de inte gör det .. så förlorar de ännu mer
än vad de redan har gjort.

Kan ta ett exempel
Den fiberleverantör jag har tillgång till idag sänder liksom comhem ut alla kanaler analogt
Det som skiljer är att man kan ta emot alla dessa kanaler digitalt utan kostnad
1.2.3.4.5.6.8.9 tv4+.tv4 sport plus några andra kanaler jag aldrig ser.
Man behöver bara en tv som har DVB-C eller en vanlig box ( tex humaxboxen :( )
Vill man ha fler, får man teckna avtal med någon annan valfri leverantör
Det är fiber hela vägen in i huset så några begränsningar finns inte.
Dvs man kan ha 10 tv-apparater och utan kort, se alla dessa kanaler digitalt

Fick ett erbjudande från canaldigital vad gäller fiber och de kanalpaket de satt ihop
( finns inte på deras hemsida ännu ) Det var ganska mycket nytt och ganska mycket
valfrihet och till en lagom kostnad. Nu är det inget alternativ för mig som har parabol
men jag ville belysa, att konkurrensen är mycket hård idag och när avtalen går ut mellan
hyresvärd/ BRF och comhem är valet ganska enkelt. Dumpa comhem och ta canaldigital.
( som det ser ut idag )

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 28 October 2008 - 22:21.

Postad 29 October 2008 - 09:31

amandapappan
  • amandapappan
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
hejsan den här boxen bootar om var 10e minut, i kanalinställningen har jag ca 50% kvalite
och i signalstyrka mellan 15-50 % beroende på kanal tex svt hd 50%
viasat hd 12% med 100% kvalite på bilden.
har funderingar på att köpa en antennsignalförstärkare och en monster antennkabel
nån med liknande problem??

Postad 29 October 2008 - 10:33

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

hejsan den här boxen bootar om var 10e minut, i kanalinställningen har jag ca 50% kvalite
har funderingar på att köpa en antennsignalförstärkare och en monster antennkabel

Hur se dina analoga ut?
Man brukar inte behöva egen förstärkare..Den kan inte fixa dålig kvalite på signal, bara svag signal.

Postad 29 October 2008 - 10:41

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Jag tror dock att det gått upp ett liljeholmens för comhem

Dels fick de på nöten av ARN och ligger mycket risigt till i den frågan
och dels ser de konkurrensen runt hörnet.

Telia tar mycket marknadsandelar hemma hos svensson
Canaldigital har jobbat in sig hos ett par mycket stora fiberleverantörer
Både canaldigital och viasat har skapat möjlighet för webtv och bredbandstv
Parabolen börjar få ett nyuppvaknande
Och inte minst boxer som är så enkelt att få in på många av de nya tvapparaterna
med inbyggd box.

Så nog har comhem att tänka på och om de inte gör det .. så förlorar de ännu mer
än vad de redan har gjort.

Kan ta ett exempel
Den fiberleverantör jag har tillgång till idag sänder liksom comhem ut alla kanaler analogt
Det som skiljer är att man kan ta emot alla dessa kanaler digitalt utan kostnad
1.2.3.4.5.6.8.9 tv4+.tv4 sport plus några andra kanaler jag aldrig ser.
Man behöver bara en tv som har DVB-C eller en vanlig box ( tex humaxboxen :( )
Vill man ha fler, får man teckna avtal med någon annan valfri leverantör
Det är fiber hela vägen in i huset så några begränsningar finns inte.
Dvs man kan ha 10 tv-apparater och utan kort, se alla dessa kanaler digitalt

Fick ett erbjudande från canaldigital vad gäller fiber och de kanalpaket de satt ihop
( finns inte på deras hemsida ännu ) Det var ganska mycket nytt och ganska mycket
valfrihet och till en lagom kostnad. Nu är det inget alternativ för mig som har parabol
men jag ville belysa, att konkurrensen är mycket hård idag och när avtalen går ut mellan
hyresvärd/ BRF och comhem är valet ganska enkelt. Dumpa comhem och ta canaldigital.
( som det ser ut idag )

Maveric

Fiber rules!!
Vet att CH i nyanslutningar kör samma variant. Koaxen har också väldigt stor kapacitet men fibern kräver mindre underhåll.
CH jobbar också på sina tjänster/boxar osv.. Inte bara konkurrenterna som har saker på g.

Redigerat av haihep, 29 October 2008 - 10:44.

Postad 29 October 2008 - 12:02

amandapappan
  • amandapappan
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
analoga är ok
ska testa med en annan antennkabel till boxen
alltså ingen ide med antennförstärkare från clas olson då?

Postad 29 October 2008 - 12:24

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

analoga är ok
ska testa med en annan antennkabel till boxen
alltså ingen ide med antennförstärkare från clas olson då?

Om du använder en 20m+ lång antennkabel kan det vara ett förslag. Men i annat fall är en redig antennkabel det optimala.

Postad 29 October 2008 - 12:31

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Fiber rules!!
Vet att CH i nyanslutningar kör samma variant. Koaxen har också väldigt stor kapacitet men fibern kräver mindre underhåll.
CH jobbar också på sina tjänster/boxar osv.. Inte bara konkurrenterna som har saker på g.

Skillnaden mellan CH fiber och de öppna fibernäten, är att du måste ha CH's kanaler i CH's nät
och därför är de inte konkurrensutsatta i de fastigheter som de äger näten och har avtal.
Du kan bara välja IP tv som ett alternativ från andra.

Men visst jobbar CH på nya saker hela tiden, frågan är bara hur bra det blir för konsumenten
när man är bunden till en leverantör genom ett avtal som inte kan brytas av konsumenten själv.

Maveric

Postad 29 October 2008 - 12:48

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Har du rätt nätnummer inmatad?

Grundinställningen är: 41001 comhem, Stockholm

Prova utan den medföljande antennkabeln med en annan antennkabel.

På vilken kanal har du 50% kvalitet?

Signalstyrkan spelar inte så stor roll vid digitala kanaler, boxen fungerar med signalstyrka mellan 8-70%. Bra värde är 53%. Alla mina kanaler har 54% utom TV4 HD som har 19%. Alla kanaler har 100% i kvalitet.

hifi_fan

Redigerat av hifi_fan, 29 October 2008 - 13:08.

Postad 29 October 2008 - 13:02

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Maveric,

Visst har Comhem konkurrens, men vill man ha just HDTV så finns det inte så mycket att välja på. Bor man dessutom i lägenhet så är det nog bara kabel som gäller. Marknätet också för de som bor i Stockholm, Uppsala o några ortet till, då kan man se SVT HD om man har en box för detta. Boxer har dock ej HDTV kanaler i sitt utbud sist jag kollade.

Canal Digital HDTV via kabel finns bara på tre orter tydligen, o Uppsala är inte en av dem....

Postad 29 October 2008 - 13:16

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Maveric,

Visst har Comhem konkurrens, men vill man ha just HDTV så finns det inte så mycket att välja på. Bor man dessutom i lägenhet så är det nog bara kabel som gäller. Marknätet också för de som bor i Stockholm, Uppsala o några ortet till, då kan man se SVT HD om man har en box för detta. Boxer har dock ej HDTV kanaler i sitt utbud sist jag kollade.

Canal Digital HDTV via kabel finns bara på tre orter tydligen, o Uppsala är inte en av dem....

Helt rätt ..
På så sätt är man också låst .. Men det kommer att ändras inom snar framtid. Dock inte genom boxer
som knappast kommer med HDTV förrän att man ändrat till mpeg4 och lagt över alla kanaler till detta.
samt bytt ut alla boxar ( hur nu detta skall gå till ? )

Men om man undantar alla som bor i lägenhet och absolut inte kan sätta upp parabol eller välja andra
vägar, så kvarstår det ändå en hel del som bor i ett så kallat "comhemhus"
Att dessa kommer få alternativ inom snar framtid, tycker jag är bra och framför allt då jag
varit i många av er andras situation. Fick inte sätta upp parabol ( men gjorde det i alla fall )
Vad det än gäller, är jag helt emot monopol eller som i detta fallet avtal skrivna av BRF/ Hyresvärd
och att jag som konsument inte får välja själv. Det är en hemsk känsla även om det bara
gäller något så oviktigt :( som TV ...

Får hoppas att ni som inte har en chans att välja, får en bättre framtid med Comhem och
att deras PVR blir ett lyft för alla som efterfrågar det och att det kommer en ny vanlig
HDbox som ersätter den nuvarande.

Maveric

Postad 29 October 2008 - 13:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Håller med i allt du säger Mav men ett annat problem är att Comhem knappast är ensamma om att ha brister i boxar och/eller tjänster.

Inte sagt som ett försvar för Comhem (och japp, monopol är skräp) utan mera att det verkar vara rätt få ställen gräset är helt grönt på om man säger så... :(

Redigerat av pacman, 29 October 2008 - 13:28.

Postad 29 October 2008 - 13:48

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Håller med i allt du säger Mav men ett annat problem är att Comhem knappast är ensamma om att ha brister i boxar och/eller tjänster.

Det är helt klar på det viset .. det finns mycket värre syndare ..Viaskvatt är ett exempel
och telia digital tv ett annat för att nämna ett par ..

Vad gäller boxar så var jag precis inne och retade upp dom som satsat på canaldigitals pvrbox :)
som efter snart ett år inte fungerar som den skall :( ( fullt ut ) genom att ge dom ett alternativ
som fungerar långt mycket bättre, men som inte är subvensionerat av canaldigital.
och dörför kostar det dubbla. Men mjukvaran uppdateras varje vecka och man väljer själv
vad man vill ha och hur det skall fungera ..

Men folk blir så förbaskade av att få veta att det finns alternativ ... förstår inte det :)

Själv är jag en sökare och vill prova allt ...

Maveric

Ps. skall trösta er .. fick precis ett medellande om att en BRF ( hsb så klart ) hade skrivit avtal
med telia som skall leverera fiber till de boende. ( oavsett om man vill eller ej )
Man kommer inte kunna välja något annat än telias ip telefoni / bredband / digital tv.
Det är monopol om något. Ni som har comhem har i alla fall möjlighet att ta adsl och telefoni från
någon annan. Detta kommer dessa inte att få, då kopparledningarna klipps ..

Redigerat av Unregistered1103, 29 October 2008 - 14:02.

Postad 29 October 2008 - 14:14

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Ps. skall trösta er .. fick precis ett medellande om att en BRF ( hsb så klart ) hade skrivit avtal
med telia som skall leverera fiber till de boende. ( oavsett om man vill eller ej )
Man kommer inte kunna välja något annat än telias ip telefoni / bredband / digital tv.
Det är monopol om något. Ni som har comhem har i alla fall möjlighet att ta adsl och telefoni från
någon annan. Detta kommer dessa inte att få, då kopparledningarna klipps ..

Snacka om att låsa in kunden! Telia owns you...

Postad 29 October 2008 - 17:20

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Citera(lintan666 @ Oct 29 2008, 09:31 )

Har du rätt nätnummer inmatad?

Grundinställningen är: 41001 comhem, Stockholm

Prova utan den medföljande antennkabeln med en annan antennkabel.

På vilken kanal har du 50% kvalitet?

Signalstyrkan spelar inte så stor roll vid digitala kanaler, boxen fungerar med signalstyrka mellan 8-70%. Bra värde är 53%. Alla mina kanaler har 54% utom TV4 HD som har 19%. Alla kanaler har 100% i kvalitet.

hifi_fan

Det äruppstartsfrekvensen som han har dåliga värden på..Därav att box bootar om sig.
Kontrollera alla värden i kanalsökningsmenyn. Stämmer dessa så känns det som om du kör med skarvade antennkablar eller en förgrening.

OBS verkar inte funka att citera flera så jag kopierade in intan666 frågeställningar

Redigerat av haihep, 29 October 2008 - 17:23.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.