Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 08 februari 2007 - 21:26

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Ja.. då tar vi nästa sak som gäller bilderna som ligger i Frhape 's bildgalleri med text om problemen. https://www.minhembi...m/frhape/99087/

Så.. nu har ni sett dem ..

Bilderna här, visar klart o tydligt att tvn har "platt tv syndromet " Dvs visar inte bilden
lika bra i sin helhet som en vanlig tjock tv. Ansikten och konturer på kläder ser ok ut
medan bakgrunden ser för-j-lig ut. Detta sker när inte tvn får den informationen som
den behöver. Betänk att det är en dataskärm ni tittar på. Den är inte gjord för att få
576i eller dåligt uppskalad 720p signal. Den är i grunden gjord för att visa datagrafik.

Vissa plasmor behandlar detta bättre och vissa plasmor har andra problem.

När båda dessa tekniker matas med äkta HD upplösning, får de vad de vill ha.
eller att en bra dvd spelare med hjälp av en hög bitrate på dvdskivan och ett
bra chip för uppskalning får mata via HDMI ingången.

Då mår en Platt tv bra ..

Om dessa bilder representerar att tvn fått dålig bitrate i den bemärkelsen SDTV
betvivlar jag skarp, då det är SVT som har högst bitrate. Om man får det på SVT
får man det på alla kanaler om det skulle vara låg bitrate som var boven.

Jag får det inte med min plasma eller projje när jag ser SVT men däremot
kan jag mycket väl få liknande effekter när jag ser på andra kanaler
som har mycket lägre bitrate än SVT. Men jag har sett det på vår LCD även
på SVT.

För dem som inte varit i den tråden där jag inte vill diskutera denna saken
kan jag berätta att vad jag vänder mig emot, är att SVT som ger minst den
bitrate man kan begära, skulle vara en bra kanal att skylla detta på, utan
där får man nog finna problemet på annat sätt .. bla på det jag nämner ovan.

Problemet med comhem, är att de sänder kanaler som har så låg bitrate att
man får mpegkrusningar kring ansikte kroppar loggor saker och konturer
i allmänhet. Canal+ kan ibland vara så dålig att man hellre går o hyr filmen
för att se den färdigt. Om det är canal+ eller Comhems fel, vet inte jag.

Att det skulle vara denna boxens fel kan vi lägga åt sidan då den är bättre
än alla de andra boxarna och då denna boxen ger kanonbild på de bättre
kanalerna eller sändningarna. Alla andra boxar är testade och jämförda.

Så .. hoppas att det klart framgår .. vad jag tror är problemet.

MaVeRiC :rolleyes:

Redigerat av Unregistered1103, 08 februari 2007 - 22:01.

Postad 08 februari 2007 - 21:38

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
HMMm hänger inte riktigt med det där om chippen som skalar upp / ner bilden på de olika ingångarna. Om chipet slås av, om man nu kan det beroende på tv, och man matar bilden med 720p fast native är 768p så borde det ändå vara en scaler i tv:n som alltid återger native, i detta fall skalar upp bilden till 768p för att bilden skall visas korrekt, alltså rätt pixel på rätt plats på skärmen. Likförbannat skalar alltså tv:n ner eller upp bilden, frågan är ju om källan i sig kan skala upp / ner bilden på ett bra sätt, så att tv:ns skalning påverkas mer eller mindre? På min tv kan jag aktivera mitt faroudja chip sitter i tv:n på alla ingångar utom VGA och HDMI.

Postad 08 februari 2007 - 21:55

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Likförbannat skalar alltså tv:n ner eller upp bilden

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, om det är en 768 upplöst skärm, gör den det.

Du kan inte avaktivera ett chip i tvn som skall ge rätt upplösning för skärmen
om du inte matar den med 768P .. Oftast kan inte skärmarna ta emot annat
än 576i/p 720p eller 1080i som den sedan måste behandla. Nu vet jag inte
vilken tv du har, så du vet bättre än mig, hur den fungerar.

MaVeRiC :rolleyes:

Postad 08 februari 2007 - 22:28

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Alltså borde man inte kunna säga att tv:n skalar bättre än boxen, dvd:n, videon eller vad man nu använder sig av. Eftersom om du inte matar den med native, så kommer tv:n iallfall skala upp/ner bilden. Finns säkert massor av svar i andra trådar, men om man inte matar den med native så kommer tv:ns chip ta över iallfall, även om man har en 50 000 kr scaler imellan tv:n och dvd:n som säkert förbättrar bilden och ger tv:ns chip bättre förutsättningar för att återge en bra bild. Men har någon provat att "stänga av" chipet i tv:n, om det nu går, och använd sig av boxens skalning och sett skillnad? Nu menar jag inte bildförbättringskretsar utan själva skalningschipet. Lite OT men jag blev nyfiken på hur det fungerar. Någon som kan reda ut detta? :rolleyes:

Postad 08 februari 2007 - 22:52

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Du fick ju svaret en våning upp  :rolleyes:

Alltså borde man inte kunna säga att tv:n skalar bättre än boxen, dvd:n, videon eller vad man nu
använder sig av.

Nej, man kan inte säga generellt att tv skalar bättre än något annat. Tvärtom i så fall.

Eftersom om du inte matar den med native, så kommer tv:n iallfall skala upp/ner bilden.

Ja, just det  :rolleyes:

Finns säkert massor av svar i andra trådar,

Det finns det säkert ... och många rätt o fel svar också ..

men om man inte matar den med native så kommer tv:ns chip ta över iallfall,
även om man har en 50 000 kr scaler imellan tv:n och dvd:n som säkert förbättrar bilden och ger tv:ns chip bättre förutsättningar för att återge en bra bild.

Ja, om du inte matar en 768p med 768p så tar tvn över... Kanske finns scaler som
kan mata tvn med 768p ?

Men har någon provat att "stänga av" chipet i tv:n, om det nu går, och använd sig av boxens skalning och sett skillnad? Nu menar jag inte bildförbättringskretsar utan själva skalningschipet.

Du måste ju ha chippet om du inte matar den med 768p !!!

Lite OT men jag blev nyfiken på hur det fungerar. Någon som kan reda ut detta? B)

Tycker inte det är ot i denna tråden då det handlar så mycket om bild och diskussionen
om man skall mata tvn med 720p eller 1080i är bäst eller inte.
Men nu har vi rett ut detta så många gånger i ett par inlägg så snart blir det OT  :D 

MaVeRiC
:D

<{POST_SNAPBACK}>

Redigerat av Unregistered1103, 08 februari 2007 - 22:54.

Postad 08 februari 2007 - 23:55

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Ja, jag ville bara kolla om någon faktiskt gjort det och ansåg sig se skillnad, vore hemskt roligt. Det man kanske menar när man ställer en sådan fråga, vilken som gör bäst jobb, är kanske om man förutsätter att man väljer en dvd-spelare utan skalning, jämfört med en som har. Det var det du menade med att en 2000:- dvd skalar bilden bättre än de flesta tv-apparater, alltså om tv-n hade dvdns skalare så hade den gjort ett bättre jobb att skala upp/ner oskalat/skalat material till native!! :rolleyes: Tex så vet jag folk som matar sina scalers med udda saker som 480i för att få så rent in som möjligt från en dvd-spelare.

Hmm börjar gilla min box, men om inte comhem ger mig kompensation på 500:- och HD-kanalerna fritt tills Canal+HD SPORT börjar så ser jag inget alternativ än att häva och kräva skadestånd. En vecka nu sen jag skickade mailet och fortfarande inget svar.

Postad 09 februari 2007 - 01:06

Unregistered63946e69
  • Unregistered63946e69
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Scalning i det här fallet är inte off topic då HD-boxens scalningsprestanda är med i diskussionen. Maveric.. Jag vet din ståndpunkt sedan tidigare, men har ytterligare en vridning i ämnet. Discovery HD samt Woom HD sänder ju i 1080i. Då skulle det alltså vara bättre att låta boxen scala från 1080i till 720p, sedan skicka signalen till skärmen, som sedan gör slutjobbet från 720p till 768p? Är det din melodi? För mig låter det som två scalningar? Om skärmen inte nöjer sig med 720p, och ändå scalar upp den till 768, varför inte mata skärmen med en 1080i signal från början och låta skärmen göra scalningen till 768p?

Jag vet att jag är envis i ämnet, och jag har ofta svårt att lita på mina egna synintryck. :rolleyes:

Därför är jag intresserad av vilken modell som är bäst rent teoretiskt. :rolleyes:

(En förövrigt mycket nöjd Pannasonic PV60 42 tum - ägare.)

Postad 09 februari 2007 - 01:49

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Rent teoretiskt så borde det vara logiskt att skicka det direkt från boxen i 1080i
Men om det blir bättre bild med 720p så är det praktiskt bättre :rolleyes:

Jag skickar 720p både till projje och Plasma.. jag få bäst bild på projjen
på detta vis då den är native 720p och på plasman är det svårt att
skilja 720p och 1080i. Så för att slippa ändra hela tiden ..
så låter jag den stå på 720p

Ibland är jag bara praktisk .. för annars hade jag inte haft tid att sitta här :rolleyes:

Ha en god natt

MaVeRiC :D

Postad 09 februari 2007 - 06:24

sobeus
  • sobeus
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Bilderna här, visar klart o tydligt att tvn har "platt tv syndromet " Dvs visar inte bilden
lika bra i sin helhet som en vanlig tjock tv. Ansikten och konturer på kläder ser ok ut
medan bakgrunden ser för-j-lig ut. Detta sker när inte tvn får den informationen som
den behöver. Betänk att det är en dataskärm ni tittar på. Den är inte gjord för att få
576i eller dåligt uppskalad 720p signal. Den är i grunden gjord för att visa datagrafik.

Vissa plasmor behandlar detta bättre och vissa plasmor har andra problem.

Har exakt samma tv som dig Maveric och jag har nästan värre problem än vad bilderna som har visats på alla kanaler svt är lika dålig som resten!

Postad 09 februari 2007 - 09:45

JoeV
  • JoeV
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Bilderna här, visar klart o tydligt att tvn har "platt tv syndromet "  Dvs visar inte bilden
den behöver.

Ok, jag kan ha fel, men jag upplevde inte detta innan årsskiftet.
Det som jag inte riktigt förstår är att om bakgrunden blir sämre när tv:n inte får "det den behöver", borde inte analog bild vara ännu värre? När jag kör analogt så blir bilden självklart lite mindre skarp och färgerna inte lika klara, dock så förekommer inget av dessa mycket irriterande bakgrundsproblem!

Jag får det inte med min plasma eller projje när jag ser SVT men däremot
kan jag mycket väl få liknande effekter när jag ser på andra kanaler
som har mycket lägre bitrate än SVT. Men jag har sett det på vår LCD även
på SVT.

Jag vet att du är en plasma fan. men den diskussionen går vi inte in på... :rolleyes:

Postad 09 februari 2007 - 12:33

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Ja, då trodde man att man skulle få denna boxen idag (beställde medium och c+ och boxen i måndags) då flickan i kundtjänst sa att de skulle ta 3-4 dagar. Canal+ började fungera direkt, och även mina tv1000 kanaler som gick ut den 1feb fungerar fortfarande.

Postgubben kom, men ingen avi..
Nyfiken som man är så ringer jag kundtjänst och säger som det är, beställde i måndags osv, vill bara ha kolli numret.

"- Nä, jag ser att medium och canal+ är beställt den 5e, men ingen box.."

Skriker ut i telefonen att det f*n inte är första gången detta händer, och säger till henne att jag antar att jag redan börjat betala för kanalerna som jag "inte kan se"
Hon ber om ursäkt några gånger, och justerar mitt ab så att jag börjar betala den 16e ist..

Varför är det så att man alltid måste dubbelkolla allt själv, hade jag inte ringt idag, hade man ju kunnat gå och vänta och vänta..

Blir så arg, var bara tvungen att skriva av mig!

(Visst, jag har min gamla box och kort, så jag kan ju se på tv ändå, men ändå!)

"Ska de va så? E de så?"

Postad 09 februari 2007 - 13:19

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Väldigt hyggligt att skrika åt den som hjälper dig att fixa och få reda på vad någon annan gjort fel...
Hade jag jobbat på den kundtjänsten hade jag avbokat hela klabbet, rekommenderat boxer och sedan skrivit en kommentar om att kunden var otrevlig/hotfull.

Postad 09 februari 2007 - 14:03

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Sluta trolla i alla trådar bertilsson, du bara provocerar och är alltid tvärtemot.

Självklart skulle han bett att få prata med den personen som tog emot beställningen och påpekat snällt att det måste skett en missuppfattning att han visst skulle ha en box också? Lägg ner.

Postad 09 februari 2007 - 15:06

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Jag trollar inte. Om du har något att invända mot mina inlägg föreslår jag att du kontaktar mej personligen eller en moderator. Alla kan inte dela dina åsikter trots att vi uppenbarligen är överens i frågan gällande det inlägg du kritiserar? :rolleyes:

Redigerat av Bertilsson, 09 februari 2007 - 15:07.

Postad 09 februari 2007 - 15:48

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Tjenare på er.
Ett problem: Jag får inget ljud på SVT2 lokalkanal här i Göteborg, det har varit så sedan jag köpte boxen för ett tag sedan (innan jul). Alla andra kanaler fungerar det fint på, det är bara denna kanal som inte fungerar,

Sedan detta med bra bild: jag har en Panna 42PV60 och jag har kanonbild redan från början men när jag uppgraderade mitt bredband (comhem) från 8-24 Mbit så har jag fått för mig att jag har fått ännu bättre bild, både på digital, HD & SD kanalerna.

Det har ju snackats mycket här om hur mycket bandbredd dom släpper igenom, kan detta ha något att göra med att vissa har kass bild (512Kb) och andra har super bild (24Mb). :rolleyes:
Det var bara en tanke om att vi har så olika bra bild.
Per

Postad 09 februari 2007 - 15:53

dantheman13
  • dantheman13
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Ja, då trodde man att man skulle få denna boxen idag (beställde medium och c+ och boxen i måndags) då flickan i kundtjänst sa att de skulle ta 3-4 dagar. Canal+ började fungera direkt, och även mina tv1000 kanaler som gick ut den 1feb fungerar fortfarande.

Postgubben kom, men ingen avi..
Nyfiken som man är så ringer jag kundtjänst och säger som det är, beställde i måndags osv, vill bara ha kolli numret.

"- Nä, jag ser att medium och canal+ är beställt den 5e, men ingen box.."

<{POST_SNAPBACK}>

De lyckades med exakt samma sak när jag beställde boxen också. Och när väl boxen kom så dröjde det nya programkorten så den gick inte att använda ändå...

Redigerat av dantheman13, 09 februari 2007 - 15:53.

Postad 09 februari 2007 - 16:08

Dboy
  • Dboy
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Ett problem: Jag får inget ljud på SVT2 lokalkanal här i Göteborg, det har varit så sedan jag köpte boxen för ett tag sedan (innan jul). Alla andra kanaler fungerar det fint på, det är bara denna kanal som inte fungerar,

Stäng av Dolby Digital i ljud & bild menyn så kommer ljudet att fungera på Regionala nyheter.

Postad 09 februari 2007 - 16:30

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Märkligt att man inte har löst detta med ljudet i samband med regionala sändningar. Irriterande att behöva ändra ljudformat fram och tillbaka.

/Mats K

Postad 09 februari 2007 - 17:07

parrot
  • parrot
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Och inga förhandlingar med canal+ om canl+sport HD-kanalen i veckan heller....blir ingen fotboll i helgen heller då, får väl titta på modevisningen på voom för 70eltegången!!! Så fin HD-box och inget att titta på. Såg att canal digital snart erbjuder National GeographicHD, TV4HD +allt det andra som vi har i com hems nät. Vi valde fel alltså!!!

Postad 09 februari 2007 - 17:14

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Har du kunnat välja? I hur många hyresrätter/bostadsrättsföreningar får man smälla upp en parabolantenn... inte min iallfall, då hade det suttit en 2 meters wokpanna på taket för länge sedan.

Postad 09 februari 2007 - 17:17

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0

De lyckades med exakt samma sak när jag beställde boxen också. Och när väl boxen kom så dröjde det nya programkorten så den gick inte att använda ändå...

Hur reagerade du när du upptäckte det? Fick du ändrat din "räkning" eller strunta du i det?
Ska ringa dom på måndag igen och be om kolli nummer och samtidigt påminna dom om programkortet, då jag borde fått det denna veckan oxå.

Det var trots allt som nykund jag tecknade allt.
Då borde man väl tänka till som säljare..

"Aha, han ska nog ha ett kort och en box för att kunna se på det han betalar för.."

Sorry för OT

Postad 09 februari 2007 - 18:15

Unregistered35490
  • Unregistered35490
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Bilderna här, visar klart o tydligt att tvn har "platt tv syndromet "  Dvs visar inte bilden
den behöver.

MaVeRiC :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga med detta. Antar att du inte menar att vi som har TV-apparater där bilden blir dålig får skylla oss själva och helt enkelt får acceptera en bild som inte går att se på, så utveckla gärna.

Oavsett om det är boxen, för hårt komprimerade sändningar eller något annat, så kan vi ju konstatera att ett ganska stort antal kunder får dålig bild med den nya boxen. Jag tycker inte att det är ok, utan att comhem såklart måste se till att vi som köper deras tjänster får en godtagbar produkt. Det levererar man inte idag, enligt min mening. Om det sen innebär sändningar med högre bitrate, ny box eller ny mjukvara till boxen är mindre viktigt för mig, även om det är intressant att veta vad som är problemet. Comhem måste ju inse att de kommer få problem om de fortsätter sälja en undermålig produkt som ger sämre bild än tidigare för en hyggligt stor del av kunderna, när hela marknadsförings-poängen är att nu äntligen ska man kunna utnyttja den fulla potentialen i sin HD-ready TV.

Personligen har jag lite svårt att förstå hur det enbart kan vara ett komprimeringsproblem då jag hade helt ok bild med min gamla SD-box. Men här kanske någon mer kunnig medlem kan förklara hur det ligger till.

Postad 09 februari 2007 - 20:06

sobeus
  • sobeus
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0

den behöver.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga med detta. Antar att du inte menar att vi som har TV-apparater där bilden blir dålig får skylla oss själva och helt enkelt får acceptera en bild som inte går att se på, så utveckla gärna.

Oavsett om det är boxen, för hårt komprimerade sändningar eller något annat, så kan vi ju konstatera att ett ganska stort antal kunder får dålig bild med den nya boxen. Jag tycker inte att det är ok, utan att comhem såklart måste se till att vi som köper deras tjänster får en godtagbar produkt. Det levererar man inte idag, enligt min mening. Om det sen innebär sändningar med högre bitrate, ny box eller ny mjukvara till boxen är mindre viktigt för mig, även om det är intressant att veta vad som är problemet. Comhem måste ju inse att de kommer få problem om de fortsätter sälja en undermålig produkt som ger sämre bild än tidigare för en hyggligt stor del av kunderna, när hela marknadsförings-poängen är att nu äntligen ska man kunna utnyttja den fulla potentialen i sin HD-ready TV.

Personligen har jag lite svårt att förstå hur det enbart kan vara ett komprimeringsproblem då jag hade helt ok bild med min gamla SD-box. Men här kanske någon mer kunnig medlem kan förklara hur det ligger till.

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket bra skrivet!

Postad 09 februari 2007 - 20:08

sobeus
  • sobeus
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Ok, jag kan ha fel, men jag upplevde inte detta innan årsskiftet.

Hade heller inga problem innan årskiftet!!!!!

Postad 09 februari 2007 - 20:13

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

den behöver.

MaVeRiC :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Det går inte att utveckla mer än så när man inte vet de fatktiska faktorerna
bakom allt .. Du har problem med bilden som andra inte har ..
Kan du förklara det ???
Ditt antagande är rätt. För du kan väl inte läsa någonstans att jag har menat det ???

Det ligger till så att du har problem med den nya boxen och att du inte skall acceptera det
och ta dit en tekniker som kan se att du har mycket bättre bild med den gamla boxen.
Eftersom att jag inte har ditt problem kan jag inte säga dig vad problemet är hos dig.
Men jag vidhåller det jag redan sagt i det du frågasätter.

Comhem kommer inte att lösa dina problem om du inte felanmäler det.

Kunniga personer finns det gott om på detta forum och de kan inte svara på
din undran då de inte har sett ditt problem hemma hos sig själv. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Redigerat av Unregistered1103, 09 februari 2007 - 20:14.

Postad 09 februari 2007 - 20:15

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Sobeus och andra med Sobeus syndrom :huh:

Nu kl 21.20 är Erin Brockovich på SVT 1

Bilden på min Pv60 med HD box HDMI är helt underbar och fantastiskt klar
utan några effekter... och ännu ännu bättre på min projje !!!

Hur ser er bild ut ?

Har ni inte bild som jag har på min så har ni fel någonstans i kedjan

Men hoppas att ni förstår.. att det är inte mitt fel eller någon annans fel
på detta forum som bär skulden till era problem som jag inte har och som
många med mig inte har...

Förstår inte varför ni sitter o är så tjatiga om detta ...
Gör För F-N något åt det .. Vi kan inte lösa det till er och vi vet inte vad
det är som är fel på er Kabel ? Box ? Kablar ? TV ? eller vad det nu
är som är fel ... Då vi inte har felet..

Det finns uppenbarligen någon till som har fel på något av ovan nämda
och som har kass bild o som tycker att det analoga ser bättre ut än det
digitala :)
Varför bildar ni inte en liten stödgrupp i en ny tråd som handlar
bara om ert problem ?

MaVeRiC B)

Redigerat av Unregistered1103, 09 februari 2007 - 21:28.

Postad 09 februari 2007 - 22:25

Unregistered35490
  • Unregistered35490
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Gratulerar till den bra bilden, Maverick. Ledsen om du tog illa upp av mitt inlägg, det var inte meningen. Tyvärr fortfarande samma problem hos mig, även på Erin Brokovich. Som du säger så är det fel någonstans i kedjan... du har säkert rätt i att man inte kan veta säkert vad som är fel utan att inspektera på plats, men det här forumet brukar ju inte vara främmande för att spekulera, så varför inte nu :huh: . Man hade ju hoppats på att det bara var någon enkel inställningsfråga för att fixa problemen, därför är man så klart intresserad av att höra om någon har någon idé om vad man själv eventuellt kan göra för att fixa problemet.

Jag har självklart felanmält och idag kom returneringspapperna, så imorgon åker boxen tillbaka.

Jag trodde annars att tråden var till för att diskutera bland annat HD-boxen och kvaliteten på comhems HD-tjänst, tycker att det är bra konsumentupplysning att tala om att tjänsten har sina brister för åtminstone vissa kunder. Men jag kanske har missuppfattat. Ber om ursäkt i så fall... :)

Postad 09 februari 2007 - 22:51

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Nej du har inte missuppfattat..

Men om nästan alla är jättenöjda med lyftet de fått med HD boxen och HDMI
så säger sannolikheten att det inte är där felet ligger ..

De som inte har felet kan inte förstå felet. Vi är inte till någon hjälp..

Om du går tillbaka i tråden och ser vad som är skrivet om detta
så förstår du säkert mig bättre .. :huh: Plus allt annat som smugit sig in i
andra trådar .. B)

Jag tror på 3 st alternativ

- Fel på nätet där ni bor
- Fel på JUST er box inte alla andras
- Fel på något annat i er utrustning

För att ta reda på vilket. så bör man tillkalla comhem o säga
Nästan ALLA andra har bra bild på SVT med HD Boxen men inte jag.
Hjälp mig hitta felet.

Jag har försökt i en månad att hitta felet hos någon annan i denna tråden
och det är hjälplöst hopplöst ..

1: Ring Comhem ..
2: Begär att få Service
3. Berätta resultatet i denna tråden

Innan dess är det fruktlöst att älta samma sak dag ut och dag in .. :)

MaVeRiC B)

Redigerat av Unregistered1103, 09 februari 2007 - 22:53.

Postad 09 februari 2007 - 23:31

Dannischer
  • Dannischer
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag orkar inte mer!
Beställde Comhems Hd box med Medium 8 fav och Hd paketet. ( fick betsälla via deras hemsida efetersom de hade "glömt" mig på uppskrivningslistan för att besälla paketet. Härom veckan kom de...boxarna!! två hd boxar och två abbonemang...! Ringer till k-tjänst de säger att det blev fel när skulle behandla ordern. Så då chackade vi så att vi kunde ta ut en box och skicka tillbaka den andra, så att det skule bli rätt kort till rätt box. Tar hem boxen kopplar i till tv:n Plasma LG (42PX5R).
Oj vilken bra bild det blev där man satte på allt... Oj man kan se alla kanaler! Från iran tv till svt, canal+ alla HD kanaler..allt... men bara i en kvart (cirkus). sedan blir allt svart och ibland kan man bara se texten men tyvärr ingen bild! SUCK! Ringer till kundtjänst... De säger att jag har kopplat fel..."du skall ha boxen och TV:n så nära comhems "tre-hålen-uttaget" som möjligt. Fortfarande återstår samma problem... Köper en HD anten mellan hålet och boxen... SUCK... samma probel..Killen i k-tjänst säger att de kommer att se över probelemt innan 24 timmar och nu idag... samma problem...

Vad ska man göra? Vore oerhört tacksam vid svar!

Postad 09 februari 2007 - 23:37

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Köper en HD anten mellan hålet och boxen... SUCK...
Vad ska man göra? Vore oerhört tacksam vid svar!

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är en HD antenn ?

Varför använder du inte antennkabeln som medföljde ?

Hur långt har du mellan tv och uttaget ?

Kan du se de vanliga kanalerna ?

Vi börjar med detta :)

MaVeRiC B)

Ps.. sen är det bra om du stannar i tråden om vi skall hjälpa dig :huh:

Redigerat av Unregistered1103, 09 februari 2007 - 23:44.

Postad 09 februari 2007 - 23:38

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Ditt inlägg väcker många frågor. Vad är en HD-antenn? Har du provat att dra ut sladden och vänta ett tag? Får du bild på comhem-kanalen?

Postad 10 februari 2007 - 00:16

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
HD-antenn, kanske dom menar en antennkabel som har en galvanisk avskiljare?

Postad 10 februari 2007 - 00:22

Dannischer
  • Dannischer
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Oj jag var så upprörd så jag skrev otydligt/fel jag menar en anten sladd som är gjord för HD
tv... Jag fick ingen anten sladd med...

det är ca 3 meter från uttaget.. Jag kan se de analoga kanalerna...

Postad 10 februari 2007 - 00:24

Unregistered63946e69
  • Unregistered63946e69
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Ha ha!! Jag "fick" också två boxar. Generöst, men så rik är jag inte! En i retur. :)

Postad 10 februari 2007 - 00:33

Gbg Samsung
  • Gbg Samsung
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Hej, har läst en del på denna tråden i väntan på att få min box från com hem. Har några frågor:

1. Vad är det för längd och kvalite på den HDMI kabel som medföljer, bör man skaffa en bättre för att få en fullgod bild på en 42" Samsung plasma? (Är ingen Hi-Fi fantast som kräver kablar för flera tusen i jakt på den perfekta bilden)

2. Såg i diskussionen i föregående inlägg om avståndet mellan uttag och box + tv. Jag har uttaget i andra änden av rummet (10 m antennkabel). Är det här den CATV kabel som medföljer ska sitta, är den tillräckligt lång? Om inte, kan jag använda min befintliga antennkabel eller kommer det långa avståndet påverka bilden? (Har helt ok antennsignal idag till min gamla Sagem box).

Ok, nog med frågor för nu. Är otroligt tacksam för svar på dem då jag är ganska färsk i HD djungeln :) Verkar finnas mycket kunskap och intressanta diskussioner på forumet.

Tack på förhand!

Postad 10 februari 2007 - 00:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Okey Dannischer

Om du inte fick kabeln med så ta vilken som .. På den som följer med sitter
det en enkel jordavskiljare av dålig kvalite .. men de lägger en lapp med
boxen att den skall användas. Boxen kan skadas av "ström" i jorden.
Be dem skicka en kabel .. den kan förlängas.

Jag tror att det felar i ditt kort .. ring kundtjänst / support så hjälper dem dig.
Men prova först alla de "100 tips" som finns att läsa i denna tråden

Vad gäller Gbg Samsung som frågar..
Ja, det går bra med den HDMI kabel som medföljer.

Ni som känner att kundtjänst felar.. efter att ni givit dem ett par chanser
Ring Comhem växel 08-553 630 00 och be att få tala med reklamations avd
Får ni inte komma fram så fråga efter produktchefen för digital tv o tala om
för honom vad ni tycker ...

Det är enda vägen till att comhem skall fatta att det behövs bättre kundtjänst.

Redigerat av Unregistered1103, 10 februari 2007 - 00:48.

Postad 10 februari 2007 - 00:49

Unregistered35490
  • Unregistered35490
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jag har nu detaljstuderat ett antal av mina DVD-filmer och inga av de problem som jag har med HD-boxen syns då. Så jag antar att man kan utesluta att bristerna beror på färghanteringen hos TVn!? Och eftersom man har konstaterat i en annan tråd att åtminstone SVT förmodligen sänder med tillräcklig bitrate, så verkar inte heller det vara problemet. Återstår mitt ex av boxen eller det lokala nätet som trolig felkälla. Jag återkommer när comhem har skickat tillbaka boxen efter översyn.

Postad 10 februari 2007 - 00:53

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Jag har nu detaljstuderat ett antal av mina DVD-filmer och inga av de problem som jag har med HD-boxen syns då. Så jag antar att man kan utesluta att bristerna beror på färghanteringen hos TVn!? Och eftersom man har konstaterat i en annan tråd att åtminstone SVT förmodligen sänder med tillräcklig bitrate, så verkar inte heller det vara problemet. Återstår mitt ex av boxen eller det lokala nätet som trolig felkälla. Jag återkommer när comhem har skickat tillbaka boxen efter översyn.

<{POST_SNAPBACK}>

Hoppas att det löser sig :)

MaVeRiC :huh:

Postad 10 februari 2007 - 00:58

Gbg Samsung
  • Gbg Samsung
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Börjar förstå att det krävs nån form av speciell antennkabel för hd. Är den medföljande 10 m eller kan jag gå och köpa mig en redan nu?

Tack
/Gbg Samsung

Postad 10 februari 2007 - 01:12

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Börjar förstå att det krävs nån form av speciell antennkabel för hd. Är den medföljande 10 m eller kan jag gå och köpa mig en redan nu?

Tack
/Gbg Samsung

<{POST_SNAPBACK}>

Orkar inte leta till dig ..

Men jag har på två ställen i denna tråden redogjort för alla möjliga kabelvarianter
som är bra... Sök .. med söken nere till vänster .. ( tror det är denna tråden :) )
Phunky har nog också haft sina utläggningar :huh:

Du kan förlänga den du får mycket enkelt.. lite eltejp behöver du .. ( vit )
Men det finns bättre alternativ..

Den är väl 2-3 meter tror jag.

MaVeRiC B)

Redigerat av Unregistered1103, 10 februari 2007 - 01:13.

Postad 10 februari 2007 - 02:12

Unregistered63946e69
  • Unregistered63946e69
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Jag har en fem meter "HD-kabel" av märket Belkin från en T-kontakt (också Belkin) i väggen, vidare till den medföljande antennkabeln från Comhem, och sedan in i boxen. Funkar utmärkt! 100% kvalitet på signalen, och 57% signalstyrka på SD-kanalerna, samt 100/54 på HD-kanalerna. :)

Postad 10 februari 2007 - 07:53

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0

Tack
/Gbg Samsung

<{POST_SNAPBACK}>

Antennkabeln är ca en decimeter längre än vad jag är........alltså ca 5 meter, hehehe :) Allvarligt talat, kabeln är två futtiga meter lång.

/Mats K

Postad 10 februari 2007 - 11:35

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Har denna boxen en RF modulator som kan skicka vidare "kanalerna" till en andra tv via antenn?

Postad 10 februari 2007 - 16:03

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Tack
/Gbg Samsung

<{POST_SNAPBACK}>

Kabeln som medföljer/borde medfölja boxen är 2-3meter och har en galvanisk avskiljare för att förhindra jordstörningar som kan skada boxen och försämra kvaliteen på tv-bilden. Om det fungerar för dig att förlänga kabeln upp till 10meter är omöjligt att säga då vi inte vet hur signalen/dämpningen i ditt antennuttag ser ut. Det är bara att testa. Fungerar det inte med 10meters kabel är det dock inget comhem kan lösa åt dig dessvärre. Då måste du flytta grejerna närmare uttaget.

Postad 10 februari 2007 - 16:38

grecko
  • grecko
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag har sökt och läst igenom hela tråden, men jag fattar ändå inte en sak:

Jag har kopplat ihop den medföljande kabeln med en vanlig 10-meters antennkabel.
Försvinner effekten av den galvaniska avskiljaren då? :o Eller måste man göra som Mav säger, ta upp avskiljaren och sätta dit 10-meterskabeln där?

Postad 10 februari 2007 - 17:21

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Att skarva är aldrig bra, men som jag förstått det går det att förlänga kabeln genom att skarva med en befintlig kabel utan att skruva isär och löda eller något liknande. Jag har kopplat en antennförstärkare för att få bra bild med 10 meter kabel till min sovrums tv. Vet inte hur stor betydelse kabelns kvalité har, men använd den som följde med någonstanns i kedjan och får du förkräcklig bild så kan du ju alltid prova en antennförstärkare.

Postad 10 februari 2007 - 17:48

Unregistered63946e69
  • Unregistered63946e69
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Jag repeterar ett av mina tidigare inlägg för att säga att det kan fungera!!

Jag har en fem meter "HD-kabel" av märket Belkin från en T-kontakt (också Belkin) i väggen, vidare till den medföljande antennkabeln från Comhem, och sedan in i boxen. Funkar utmärkt! 100% kvalitet på signalen, och 57% signalstyrka på SD-kanalerna, samt 100/54 på HD-kanalerna.

Postad 10 februari 2007 - 17:58

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Antennkabeln gjorde stor skillnad för mej, hade en billig dålig kabel till sovrums-tvn innan men byta ut den till en 20 meters antennkabel från hembiobutiken och nu är bilden många gånger bättre

Postad 10 februari 2007 - 18:59

sobeus
  • sobeus
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0

Jag repeterar ett av mina tidigare inlägg för att säga att det kan fungera!!

Jag har en fem meter "HD-kabel" av märket Belkin från en T-kontakt (också Belkin) i väggen, vidare till den medföljande antennkabeln från Comhem, och sedan in i boxen. Funkar utmärkt! 100% kvalitet på signalen, och 57% signalstyrka på SD-kanalerna, samt 100/54 på HD-kanalerna.

<{POST_SNAPBACK}>

Har aldrig hört talas om HD kabel!! HDMI!!!

Redigerat av sobeus, 10 februari 2007 - 19:01.

Postad 10 februari 2007 - 19:15

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
jag tror att han menar en antennkabel med galvanisk avskiljare.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.