Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer G9, tekniska frågor

1269 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-LX5090H (TV) 2 9,79 (106) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090 (TV) 1 9,25 (7) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090H (TV) 2 9,55 (10) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500M (TV) 2 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600M (TV) 1 8,75 (3) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600A (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500A (TV) 9 9,55 (21) Inga priser
39 relaterade trådar
* Officiell tråd - Pioneer G9 (7510 inlägg) 4 år sedan
Marksänd digitaltv (21 inlägg) 4 år sedan
Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M (1242 inlägg) 5 år sedan
Går det att sätta upp Pioneer Kuro LX5090h på vägg? (15 inlägg) 5 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? (114 inlägg) 6 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P från dator? (12 inlägg) 7 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 8 år sedan
Pioneer 6090h problem (3 inlägg) 11 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlägg) 11 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hjälp - Får (No signal) Dreambox 500c / Onkyo TX-NR709 / Pioneer 5090H (4 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 15 år sedan
Större TV (5 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro KRP-600A eller kommande Panasonic Viera TC-P65V10 (15 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 16 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 16 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 5090h från Fyndbörsen. Vilka väntar? (30 inlägg) 16 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
50 tum plasma i TJOCK gipsvägg (4 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
DVB-T Strular (11 inlägg) 16 år sedan
Inställningar (1 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 26 augusti 2009 - 07:57

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
KREIGER, tack nu känns lite lugnare:-) Jag tror du prickar exakt problemt, nu har jag lärt mig ett nytt ord Blotching:-) Ojämn svärta! Det är precis vad det handlar om, ojämn svärta innan och efter panelen får signal. Jag kommer att köra mina filmer en hel del som full storlek med zoom. Jag ska söka på hans namn och inlägg.

En fråga till som jag funderar på. Jag ställde detta i annan tråd från ett par månader sedan tror jag men lyckades att få svar, förutom möjligen ett. Ett svar som jag fick då är att Pioneer kan växla mellan 4 uppsättningar remote-signaler? Hur ställer man in dessa i sådant fall?

Denna fråga kanske är besvarad men jag har ännu ett ca 160 sidor av officiella tråden att gå igenom (börjar alltid baklänges från sista inlägg:-)

Hu kan kan jag styra separat 2 TV med identiska fjärrkontroller?
Jag har köpt Harmony och kommer att programmera den när jag hinner.

Min lösning nu är fungerande men är inte high-tech. Jag har stationerat en remote ca 15 cm framför varje IR-öga på HIFI-möbeln och går fram för att trycka på knappar. Uppsättningen används som monitorer (film och data) och därför har jag inget behov egentligen att kommunicera frekvent med panelerna.

Off-topic Har ni någon tips om någon "ultra fantastiskt" HD akvarium/natur-skärmspel som BD/DVD eller kanske datorprogram. Jag tänkte att man kunde ha en akvarium i bakgrunden när mina inte vill se på film:-)

Snabb edit typo då trebban rättade mig :-)

Redigerat av Unregisteredede112b8, 26 augusti 2009 - 08:12.

Postad 26 augusti 2009 - 08:08

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
He he..blotching med "T" ska det vara. Sorry ifall jag rättade dig. :)

Postad 26 augusti 2009 - 09:48

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Förvisso men det känns lite overkill att sätta igång alla ljudsystem bara för att kolla på lite nyheter på morgonen. :)
Däremot ser jag fram emot att kunna klara mig med endast pioneer kontrollen. Det verkar som man kan styra det mesta av min utrustning med den. Får väl se hur det fungerar.

Har full förståelse att man hellre vill ha ett par enklare högtalare till vardags.

Det fina med min multifjärr (harmony one) är just detta att den automatiskt slår igång allt. Trycker jag på "se på Blu-ray" Så slår den igång BD-spelare, TV, Reciever samt väljer rätt ingång, volym & övrigt jag programerat den att göra. Väljer jag därefter "se på TV" så stängs BD-spelaren & digitalboxen startar & ingång ändras. Det är just denna enda knapptryckning som gör att man inte funderar på allt som går igång, om man kör piokontrollen så måste ju var grej slås av & på var för sig.

Sorry för lite offtopic med dessa multifjärrar som klarar detta är sanslöst fina jämfört med multifjärrar som bara styr en grej åt gången, blir ofta mycket bökigt.

Postad 26 augusti 2009 - 10:06

KREIGER
  • KREIGER
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

He he..blotching med "T" ska det vara. Sorry ifall jag rättade dig. :)

Haha, bra att du har koll trebban! :)

Postad 26 augusti 2009 - 10:14

Feared
  • Feared
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Har full förståelse att man hellre vill ha ett par enklare högtalare till vardags.

Det fina med min multifjärr (harmony one) är just detta att den automatiskt slår igång allt. Trycker jag på "se på Blu-ray" Så slår den igång BD-spelare, TV, Reciever samt väljer rätt ingång, volym & övrigt jag programerat den att göra. Väljer jag därefter "se på TV" så stängs BD-spelaren & digitalboxen startar & ingång ändras. Det är just denna enda knapptryckning som gör att man inte funderar på allt som går igång, om man kör piokontrollen så måste ju var grej slås av & på var för sig.

Sorry för lite offtopic med dessa multifjärrar som klarar detta är sanslöst fina jämfört med multifjärrar som bara styr en grej åt gången, blir ofta mycket bökigt.

Har man många prylar så ser jag absolut det fina med multifjärr. Vad kostar dessa? Är inte redo att lägga ut en förmögenhet på fjärrkontroll tyvärr(även fast jag köpte en 6090 för runt 36000 :) ). Sen har jag inte heller så många system att styra, det är tv, digitalbox, surroundsystem samt ps3.

De funkar inte till ps3 tror jag eftersom de kör med bluetooth.

Tack för ditt svar

Postad 26 augusti 2009 - 18:12

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
En harmony One kostar väl typ som högtalarna till TV:n ( kanske billigare) om man kan tänka sig den lösningen i stället men tyvärr så funkar den ju inte till PS3.

Enda nackdelen med harmonyn är att det är en del pill med att programera den men när allt det är klart så är den klockren...

Skulle själv kunna tänka mig högtalare i TV:n för slötittande men då ska det vara typ den lösning jag hade på min gamla plasma, osynliga högtalare (baktill) som i & för sig förmodligen låter sämre än Pios påhängsvarianter men nackdelen med dessa är att jag tycker att dom totalt förstör designen på TV:n.

Postad 26 augusti 2009 - 18:41

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0
Håller med dig Z om att harmony fjärren är riktigt bra & den går i princip att programmera precis som man vill.
Jag kör själv med pios egna tv-högtalare till slötittande & så småningom när jag skaffat ett surroundsystem så är tanken också att enbart koppla in detta vid film-tittande och där kommer ju multifjärren till stor hjälp.

Postad 27 augusti 2009 - 07:15

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

En harmony One kostar väl typ som högtalarna till TV:n ( kanske billigare) om man kan tänka sig den lösningen i stället men tyvärr så funkar den ju inte till PS3.

Enda nackdelen med harmonyn är att det är en del pill med att programera den men när allt det är klart så är den klockren...

Skulle själv kunna tänka mig högtalare i TV:n för slötittande men då ska det vara typ den lösning jag hade på min gamla plasma, osynliga högtalare (baktill) som i & för sig förmodligen låter sämre än Pios påhängsvarianter men nackdelen med dessa är att jag tycker att dom totalt förstör designen på TV:n.

Det finns en lösning för att styra PS3.
https://www.minhembi...howtopic=235068

Mvh.
Mats

Postad 27 augusti 2009 - 10:00

Feared
  • Feared
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Det finns en lösning för att styra PS3.
https://www.minhembi...howtopic=235068

Mvh.
Mats

Det var ingen billig lösning inte. :(

Postad 27 augusti 2009 - 15:09

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Det var ingen billig lösning inte. :(

Det håller jag med om men det är faktiskt bland dom billigare lösningarna för att styra en PS3:a, Har man lust så kan man läsa en väldigt bra och grundlig recension på alla varianter som finns(ej säker) för att styra sin PS3 med IR.

http://www.remotecen...ndup/index.html

Mvh.
Mats

Postad 28 augusti 2009 - 01:05

bluenaz
  • bluenaz
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
vafan....vafan...och ja just det.... vafan!

Jag har just införskaffat en styck pdp lx6090h och tror fan det är enklare att manövrera en rymdfarkost. Finns ngn lätttillgänglig manual för att göra kalibreringar på tvn?

Postad 28 augusti 2009 - 01:09

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Hehe, välkommen in i djungeln !
Antar att du menar lite enklare inställningar och inga rena ISF-kalibreringar iaf =)
Lite mer hint om inställningar finner du här:
https://www.minhembi...s...361&st=6540

Postad 29 augusti 2009 - 01:46

Unregistered49ec8352
  • Unregistered49ec8352
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
ÄMNE: BLUE LED LAMPAN.

Går det släcka den där "blue led" som lyser när tvn är påslagen?
Har sökt i menyerna och lyckas endast "dimra" ner den, inte släcka den helt.

Postad 29 augusti 2009 - 12:24

bluenaz
  • bluenaz
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hehe, välkommen in i djungeln !
Antar att du menar lite enklare inställningar och inga rena ISF-kalibreringar iaf =)
Lite mer hint om inställningar finner du här:
https://www.minhembi...s...361&st=6540

Tack för svaret, var precis det jag var ute efter.

Undrar vidare om den här isf.kalibreringen är jättenödvändig? blir det verkligen en sån skillnad?

tack

Postad 11 september 2009 - 10:58

Feared
  • Feared
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
En fråga om orbitern. Har hört att det inte ska vara bra att använda orbiterfunktionen i tvn. Jag köpte en återlämnad 6090 och då var orbitern inställd på Läge 1.

Kör ni med den på?

Postad 11 september 2009 - 22:10

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Tack för svaret, var precis det jag var ute efter.

Undrar vidare om den här isf.kalibreringen är jättenödvändig? blir det verkligen en sån skillnad?

tack

Jättenödvändig hävdar jag att den inte är. Allt är upp till var och en hur de definierar en bra bild. Men ett tweakande med DVE är en rekommendation skulle jag vilja påstå iaf så man får ut lite mer av sin Pio. Den kan prestera som sagt med rätt inställningar.

En fråga om orbitern. Har hört att det inte ska vara bra att använda orbiterfunktionen i tvn. Jag köpte en återlämnad 6090 och då var orbitern inställd på Läge 1.

Kör ni med den på?

Inte vara bra? Funktionen Orbiter är just till för att motverka inbränningar, flytta runt informationen i pixlarna. Jag har inte haft möjlighet att köra HD-material mot den än då jag har totalt fullt upp med plugget. Men använder du dig av Orbiter 2 när du kör HD-material så ska det vara väldigt synligt vad jag har hört och är därmed inget man använder sig av. Tror en del folk stänger av funktionen helt tom när de ser på HD.
Dock på SD-material så kör jag med flera på Orbiter 1.
Funktionen Orbiter är som sagt till för att motverka inbränningar genom att flytta runt informationen till olika pixlar.

Postad 12 september 2009 - 09:38

KREIGER
  • KREIGER
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Jag brukar köra med Orbiter 1. Denna stör mig inte alls när jag tittar på vanlig tv eller spelar i 720p. Orbiter 2 tycker jag dock inte om, eftersom bilden då flyttas runt så att det blir svart i någon av kanterna vid dot-by-dot.

Redigerat av KREIGER, 12 september 2009 - 09:39.

Postad 15 september 2009 - 13:45

DaddyCool
  • DaddyCool
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Hej på er.

Är det någon som har kommit på hur man kan förstärka signalen från den optiska utgången på TV:n? Den är väldig låg om man jämför med t ex PS3:an. Finns det någon extern enhet som man kan köpa som förstärker signalen?

Postad 18 september 2009 - 12:23

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Hej G9 ägare!!

Tänkte höra hur ni gör rent "rutan" på TV.n?!!

Har bara använt den medföljande duken och dammat av vid några tillfällen innan men tänkte skaffa nåt bättre!!

Använder nån detta och kan man köra med detta på glasytan med framgång?? Är det nåt direkt förbehåll med att använda kemikalier på en G9 mao..

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=132930

Redigerat av henke007, 18 september 2009 - 12:24.

Postad 18 september 2009 - 23:02

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Hej G9 ägare!!

Tänkte höra hur ni gör rent "rutan" på TV.n?!!

Har bara använt den medföljande duken och dammat av vid några tillfällen innan men tänkte skaffa nåt bättre!!

Använder nån detta och kan man köra med detta på glasytan med framgång?? Är det nåt direkt förbehåll med att använda kemikalier på en G9 mao..

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=132930

Själv så "dammar" jag bara av panelen med en strutsfjädersdammvippa, Har inte haft behovet att torka av fettfläckar mm. (Kemikalier har jag ej någon erfarenhet av tyvärr).

Mvh.
Mats

Postad 28 september 2009 - 23:51

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0
Hej, jag har precis skaffat en 5090 och ändrat till film-läget eftersom det känns stabilt och bilden där känns bäst. Men jag undrar en sak om färgmättnaden. Med fabriksinställningarna så står fargmättnaden på -6. Ska det vara så (i filmläget alltså, i de andra lä'gena står den på 0)?

När man har läst om kalibrerade 9g (i filmläget) så har färgmättnaden ofta angetts till 0 och i den andra piotråden läste jag att "pre-set" på färgmättnaden var -3. Varför är i såna fall -6 förvalt på min?

Är det någon som kan reda ut det här? Vad har ni för förvald färgmättnad i film-läget och vilken färgmättnad i detta läge är "korrekt"?

Postad 07 oktober 2009 - 10:03

Raymond Luxury Yacht
  • Raymond Luxury Yacht
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
mannealm, jag vet inte varför det ser ut så på din TV. Jag har satt min på -3 i filmläget, har dock inte kalibrerat skärmen med DVE e d ännu så jag har gått på rekommenderade inställningar samt ändrat lite på frihand. Skall få en ISF-kalibrering gjord när panelen är inkörd.

Annan fråga: får sicksack mönster på linjer när jag ser på TV ibland (Boxer) t ex på en fotbollsplan dvs inte en snygg jämn linje. Har jag missat någon inställning?

Redigerat av Raymond Luxury Yacht, 07 oktober 2009 - 10:04.

Postad 07 oktober 2009 - 11:41

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

mannealm, jag vet inte varför det ser ut så på din TV. Jag har satt min på -3 i filmläget, har dock inte kalibrerat skärmen med DVE e d ännu så jag har gått på rekommenderade inställningar samt ändrat lite på frihand. Skall få en ISF-kalibrering gjord när panelen är inkörd.

Annan fråga: får sicksack mönster på linjer när jag ser på TV ibland (Boxer) t ex på en fotbollsplan dvs inte en snygg jämn linje. Har jag missat någon inställning?

Det är troligtvis din box. Sådana linjer kallas för "stair stepping". Ser ut som små trappsteg. Förmodligen är sändningen lite sämre kvalitet på. Jag ser ofta såna linjer på friidrotttävlingar.

Postad 08 oktober 2009 - 10:08

Raymond Luxury Yacht
  • Raymond Luxury Yacht
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Tack för det!

Hittade en sammanställning med olika tips på inställningar (inkl BUMTIOUS) här:

http://www.avforums....204-post64.html

Postad 10 oktober 2009 - 17:14

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0
Finns det något sätt att ändra det där med svartnivån på pio, ni vet växla mellan datorsvärta och videosvärta?

Vid vill pion helst ha?

Postad 14 oktober 2009 - 18:38

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Hej hej, håller på att bli galen här... Köpte en subwoofer för ett par dagar sedan, en aktiv sådan (pv1) som jag har tänkt att köra via min 5090as subwoofer-out. FÅR ICKE DET ATT FUNGERA.

Har pillat och trasslat sen jag kom hem från jobb idag utan ett ljud från tv-sub-kombon... feltestade genom att testa sub och lågnivåkabel på en stärkare i annat rum, fungerade hur bra som helst där.

Är det en inställningssak i tv-menyerna?, tycker jag har kollat genom alles...
Det enda som ger mig ett uns varningsflagg är att när jag trycker in signalkabeln i pions sub-utgång är att det kanske inte känns sådar "tight" som man skulle kunna förvänta sig, den sitter dock ok.

Hade verkligen uppskattat om någon kunde hjälpa, kanske någon som själv använder sub-utgången?

vh Martin

Redigerat av martiin82, 14 oktober 2009 - 18:39.

Postad 14 oktober 2009 - 20:17

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0
Hej!

Använder SUB-out på min 5090H, fungerar hur bra som helst.
Var bara att plugga in och trycka på strömmen och det fungerade.
Inga inställningar.

Postad 14 oktober 2009 - 20:52

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
...testade en sista gång, låter onekligen som om där e nåt glapp i tvns sub-out. Hoppas nu bara att pios service inte e seg. What to do

Postad 14 oktober 2009 - 22:36

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0
Ring och lyssna med supporten.

Slår de ner det på första försöket så försök igen.

Vissa personer på suporten verkar vara tillsagda att inte godta vad det än må vara så stå på dig.

Postad 15 oktober 2009 - 14:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Finns det något sätt att ändra det där med svartnivån på pio, ni vet växla mellan datorsvärta och videosvärta?

Vid vill pion helst ha?

Pion vill vara inställd på det som din källa skickar ut. :)

Ofta kirrar den att lista ut det själv via default-inställningen som är "Auto". Märker man att den inte gör det kan man ställa in det själv genom att välja "Color-1" - "Color-4" under Option->HDMI Input->Video nånstans. Står mer i manualen.

Postad 15 oktober 2009 - 16:43

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

Pion vill vara inställd på det som din källa skickar ut. :D

Låter logiskt! :P

Ofta kirrar den att lista ut det själv via default-inställningen som är "Auto". Märker man att den inte gör det kan man ställa in det själv genom att välja "Color-1" - "Color-4" under Option->HDMI Input->Video nånstans. Står mer i manualen.

Jag var inne och pillade där lite, men fattade nog inte riktigt. Får kolla närmare på det sen. Blev bara förvånad när jag provade att ändra från Yc Yr Bc, eller vad det heter, till rgb (begränsad) och alla svartdetaljer försvann. Körde jag däremot "full" så blev det rätt igen. På min förra tv, en panasonic, så var det alltid begränsad som gällde. Sen blev jag ännu mer förvånad när jag inte fick rätsida på bilden från datorns hdmi-port. Det var grått, men när jag ändrade till 0-255 så blev det rätt. Alltså i ena fallet blev det för svart när jag körde videosvärta och i det andra fallet för grått.

Men över scart blir det alltid rätt... :P

Redigerat av mannealm, 15 oktober 2009 - 16:45.

Postad 16 oktober 2009 - 15:36

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1 167 inlägg
  • 0
Någon som känner till en certifierad ISF-kalibrerare i Stockholm?
Götgatsbutiken har inte verktygen för att kalibrera en G9.

Postad 16 oktober 2009 - 15:45

zyberzeke
  • zyberzeke
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Någon som känner till en certifierad ISF-kalibrerare i Stockholm?
Götgatsbutiken har inte verktygen för att kalibrera en G9.

finns nog flera men en här
B.K. Hembio Center AB

Postad 17 oktober 2009 - 10:15

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Hej!

Använder SUB-out på min 5090H, fungerar hur bra som helst.
Var bara att plugga in och trycka på strömmen och det fungerade.
Inga inställningar.

Tänkte bara kolla ett par saker till,,,

-Är din sub aktiv?
Vilken kabel har du mellan tv och sub?
Kör du hdmi för bild? (står något i manualen om att ev kop.skyddade signaler ej ger ljud ut på sub-out)

Ska kolla om det fungerar vid koppling via tvns vanliga right/left-utgångar. Tror det kallas stereokoppling. Har fått för mig att det blir bättre med lågnivåutgången men är helt ny på subbfronten.. Hur som helst så verkar ju det inte fungera ändå

Postad 17 oktober 2009 - 11:58

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0
Är det någon som har koll på exakt vad de olika "Drive Mode" gör? Sägs att det bara är pal-signaler som påverkas. Men det verkar vara andra grejer med. Har upptäckt att svärtan är djupare i dm3 än vad den är i de övriga, och detta gäller över alla ingångar och signaler (som jag testat). Vad är poängen med att köra dm1 eller dm2, och varför har dessa lägen sämre svärta än dm3 (dm1 något sämre och dm2 rätt mycket sämre)?

Postad 17 oktober 2009 - 13:35

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Drive Mode är bara "aktivt" när tv:n får en 50Hz signal ja(PAL dvs), vid 60Hz-signaler så ska
Drive Mode funktionen bypassas helt. Drive Mode låter användaren välja i vilken frekvens man vill
uppvisa PAL-material då DM1=75Hz och DM2=100Hz. DM3 verkar vara lite olika bud om, men om
man vill tro folket på AVSforum så är DM3 60Hz, dvs att 50Hz-material konverteras till 60Hz.
Alla som provat DM3 och PAL-material vet att det är så gott som otittbart.

När ska man då använda DM1 eller DM2? För PAL filmbaserat material så rekommenderas det
att man kör DM1(75hz, 25x3=75), för videomaterial(dvs nyheter, sport etc.) så bör man köra DM2
(100Hz, 50x2=100), väljer man DM1 till nyheterna tex så kommer man få ett litet judder. DM2 går dock
att köra rakt över för allt material egentligen men nackdelen då är att bilden blir lite sämre än med DM1,
dvs sämre svärta, brusigare bild, mera banding etc.

Hoppas detta blev lite förståeligt iaf. :)

Postad 17 oktober 2009 - 15:28

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0

Tänkte bara kolla ett par saker till,,,

-Är din sub aktiv?
Vilken kabel har du mellan tv och sub?
Kör du hdmi för bild? (står något i manualen om att ev kop.skyddade signaler ej ger ljud ut på sub-out)

Ska kolla om det fungerar vid koppling via tvns vanliga right/left-utgångar. Tror det kallas stereokoppling. Har fått för mig att det blir bättre med lågnivåutgången men är helt ny på subbfronten.. Hur som helst så verkar ju det inte fungera ändå

Ja, aktiv sub. Vanlig lågnivåkabel mellan Tv och subb som går in i den vänstra kanalen (tror jag). Står alltid på.
Kolla så du inte har subben på Auto, då kan det strula, utan ha den alltid på ON.

Postad 19 oktober 2009 - 09:57

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0
Finns det något sätt att stänga av overscan på tv:n när man skickar exempelvis 720p?

Postad 21 oktober 2009 - 10:13

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

Finns det något sätt att stänga av overscan på tv:n när man skickar exempelvis 720p?

Snälla, någon som vet? Det måste väl finnas något sätt att slå av overscan, utan att gå in i pc-mode, även om inte tv-n får en 1080-signal?

Postad 21 oktober 2009 - 21:21

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

Snälla, någon som vet? Det måste väl finnas något sätt att slå av overscan, utan att gå in i pc-mode, även om inte tv-n får en 1080-signal?

Ingen som vet om det går att slå av overscan? i Service menyn kanske (om det finns någon man kan komma åt?)?

Postad 22 oktober 2009 - 06:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Blev bara förvånad när jag provade att ändra från Yc Yr Bc, eller vad det heter, till rgb (begränsad) och alla svartdetaljer försvann. Körde jag däremot "full" så blev det rätt igen.

Ovanstående gäller PS3 som källa eller?
Har nån gång sett att den betett sig märkligt här med vid vissa tillfällen. Har inte grävt i felorsaken.

YCbCr. :rolleyes:

Just ja, kalibrering av 5090 drar ut på tiden. Tror du inte min laptop **** dog precis när det var dags...

Redigerat av pacman, 22 oktober 2009 - 06:48.

Postad 22 oktober 2009 - 11:33

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Just ja, kalibrering av 5090 drar ut på tiden. Tror du inte min laptop **** dog precis när det var dags...

Attans, vad är oddsen..
Är sugen på att kalibrera min med DVE då jag är relativt ny på området vad gäller kalibrering. Dock är jag totalt begravd i plugg för tillfället. Så som det är nu får jag mest vara glad över att den bara står där :) Ger sig förhoppningsvis om en vecka.

Postad 22 oktober 2009 - 17:02

BlixtGordon
  • BlixtGordon
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hur uppdaterar man egentligen programvaran till sin pio 5090? Och vad gör det för nytta? =)

Mvh.

Postad 22 oktober 2009 - 18:21

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

Ovanstående gäller PS3 som källa eller?
Har nån gång sett att den betett sig märkligt här med vid vissa tillfällen. Har inte grävt i felorsaken.

YCbCr. :)

Japp, ps3:an, när jag spelade en blu-ray film.

Hoppas du delar med dig rikligt av dina äventyr med 5090, när det blir dax.

Har förresten du, pacman, nån aning om det är möjligt att stänga av overscan när man skickar 720p till pion (dvs utan att använda sig av det "värdelösa" pc-läget som nästan helt saknar inställningsmöjligheter)?

Måste väl gå på något sätt, elller?

PS. Du kan få låna min laptop och tv ;)

Redigerat av mannealm, 22 oktober 2009 - 18:25.

Postad 22 oktober 2009 - 18:23

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Hur uppdaterar man egentligen programvaran till sin pio 5090? Och vad gör det för nytta? =)

Mvh.

http://www.pioneer.s...rade/G9PDP.html

Postad 22 oktober 2009 - 18:35

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

http://www.pioneer.s...rade/G9PDP.html

Går det inte att uppdatera den vanliga 5090 (utan H)?

...exempelvis med en firmware som gör att man kan slå av overscan när man skickar 720p?

Postad 25 oktober 2009 - 20:32

daniel_bj
  • daniel_bj
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Nu väntar jag på tillökning... har beställt en KRP-500A som, om allt går som planerat, levereras någon av de närmaste dagarna.

Jag har förstått att problem med ghosting/inbränning är ganska ovanligt på nyare plasma-modeller, men jag tänkte ändå fråga om det är något speciellt man bör tänka på. Det jag känner till är att man kan slå på Orbiter-funktionen, och inte ha alltför hög kontrast. Något mer?

Jag har även hört begreppet break-in, men vet inte riktigt vad det innebär...?

Alla tips är varmt välkomna. :P

Postad 25 oktober 2009 - 22:30

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Nu väntar jag på tillökning... har beställt en KRP-500A som, om allt går som planerat, levereras någon av de närmaste dagarna.

Jag har förstått att problem med ghosting/inbränning är ganska ovanligt på nyare plasma-modeller, men jag tänkte ändå fråga om det är något speciellt man bör tänka på. Det jag känner till är att man kan slå på Orbiter-funktionen, och inte ha alltför hög kontrast. Något mer?

Jag har även hört begreppet break-in, men vet inte riktigt vad det innebär...?

Alla tips är varmt välkomna. :P

Du behöver i regel inte köra någon break-in såvida du inte skall påskynda en kommande ISF-kalibrering. Se bara till att fylla skärmen till fullo...alltså inget 4:3-material, eller några som helst svarta kanter. Beroende på vad du kommer att ha som källa också. Kör hellre med den inbyggda zoom-funktionen på TV:n för att fylla ut (även fast det inte alltid ser så bra ut), eller på din media-, dvd- eller blu-ray-spelare.

Inställningarna behöver du inte tänka på heller tycker jag. Ställer du in TV:n som den skall se ut, har du ju inte så förbannat höga värden i alla fall.

Kör du datorn kopplad som källa, är det ju bra att tänka på att se till att webläsare och sånt körs i fullformat också, alltså genom att trycka F11, så att URL-fält och knappar försvinner helt, samt även själva desktop-remsan i underkant, och kanske även byta teman i Firefox (som jag hoppas du kör som webbläsare).

Good Luck och grattis till ett underbart köp :P

Redigerat av Salmonboy, 25 oktober 2009 - 22:31.

Postad 26 oktober 2009 - 12:22

daniel_bj
  • daniel_bj
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Tack Salmonboy för ditt svar, det är till stor hjälp!

Se bara till att fylla skärmen till fullo...alltså inget 4:3-material, eller några som helst svarta kanter.

Men om man ser en film som har bildformatet 2,35:1, hur gör man då? Sträcks bilden ut i höjdled eller? Då blir ju bildens proportioner helt felaktiga. Och om man ser en textad film, så kan ju texten befinna sig i den undre svarta kanten. Det blir ju svårt att se texten om inte den svarta kanten ska vara med...?

Postad 26 oktober 2009 - 18:36

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Man behöver inte gå till överdrift, om du inte ser 2,35:1-film 24 timmar per dygn så behöver du inte vara orolig ;) Jag brydde mig inte ens om att fylla ut 4:3-sändningarna men det är klart att om man till 90% ser sådana så kanske det kan bli ett problem?

Omväxling mellan olika format jämnar nog ut det hela & G9 är extremt okänslig för detta...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.