Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Nikon D90 *

1190 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 januari 2010 - 19:48

Unregisteredd4260e57
  • Unregisteredd4260e57
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Jag lyckades köpa en på Experts mellandagsrea ;)

Nu är jag på jakt efter en väska, hittade denna, är det någon som har den?
http://www.nikonstor...ls.aspx?p=78270

Ryms kameran med objektivet ditsatt + ett till objektiv? eller måste man plocka isär kameran för att få ner den i väskan?

Eller är det någon annan som kan rekomendera en väska. Vore bra om den kunde rymma kamera med objektiv monterat + ett extra objektiv.

Köpte som jag skrivit tidigare det sista D90-huset på Expert i Gävle. Säljaren frågade om jag behövde en väska + 4 GB SD-kort. Såklart inte tänkte jag, vad ska dom försöka lura på mig nu då? Jag svarade Nej tack! -Om du får det för 100 spänn då? Okej då! svarade jag. ;) Gjorde kanske ett klipp då eftersom det var väskan du beskriver här ovan. :(

Intygar att väskan är toppen, huset med påsatt objektiv + 2 objektiv till glider lätt ner i den! ^_^

Postad 05 januari 2010 - 20:18

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Hehe, köpte den på MM idag, väska + 2GB Ultra II för 299kr.
Kändes som bra pris, nersatt från 499kr, vad jag nu ska med ett 2GB till...

André, du kanske inte ska visa denna tråd för tjejen då ;)

Redigerat av ungern, 05 januari 2010 - 20:28.

Postad 05 januari 2010 - 23:15

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Visst är det trevligt att kunna spara en krona hit eller dit, men som någon skrev tidigare i tråden så tenderar ägande av systemkamera att springa iväg i pris om man har foto som hobby... Man köper både det ena och andra tillbehöret ganska fort om intresset håller i sig - och dessa är ofta rätt dyra. Dessutom behåller man ju kameran i många år om man är nöjd, det är ofta en långsiktigt investering.

Nedan är ganska exakt en tusing dyrare än husets på Experts erbjudande och sedan obj. för lägst pris på prisjakt.
En tusenlapp bör inte hindra en om man är sugen tycker jag 10% prisskillnad - se på mig bara som fick ge 2799:- för en väska!! hehehe

Min poäng: D90 ligger bra till prismässigt utan Experts erbjudande tycker jag. Så sluta gnälla och köp en om du är sugen!

Postad 06 januari 2010 - 09:41

andla709
  • andla709
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej,

Har precis bytt upp mig från en Nikon D3000 till en D90. Verkar vara en mycket trevlig kamera. Dock är det en sak som stör mig och det är den långsamma bildvisningen jämfört med D3000:

Om jag tar ett antal kort och sedan går in i play-läget sker inte bildbläddringen momentant när jag trycker på pilknapparna. Det blir en fördröjning på kanske 0.4 sek eller så från bild till bild. Störande eftersom jag ofta tar ett antal bilder och sedan direkt snabbt vill bläddra igenom och ta bort oönskade kort. Om jag sedan stänger av och på kameran och åter går in i play-läget sker nu bläddringen betydligt fortare och momentant - som jag är van vid från D3000.

Jag antar att i första fallet läses bilderna från bildbufferten medan i andra fallet läses de från minneskortet. Men bildbufferten borde väl vara snabbare än minneskortet? Jag använder ett SD Sandisk Extreme III 20 MB/s.

Upplever ni samma sak och vet ni om det finns någon inställning som kan förbättra?

Postad 06 januari 2010 - 10:18

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0

Min poäng: D90 ligger bra till prismässigt utan Experts erbjudande tycker jag. Så sluta gnälla och köp en om du är sugen!

Sant, bara att köpa :)

Upplever ni samma sak och vet ni om det finns någon inställning som kan förbättra?

Har märkt att det går långsammare ibland, men trodde det bara barodde p åstorleken på filerna. Ska kolla när min kommer tillbaka.

Postad 06 januari 2010 - 17:14

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1 812 inlägg
  • 0

Jag har inte märkt någon fördröjning, men fotograferar oftast i Jpeg (Basic) + RAW. RAW innehåller thumbnails och Jpeg-bilderna är så pass små (under 500kb) att det rasslar på snabbt. Kan tänka mig att det blir tyngre för kameran att processa en 4-5MB stor jpeg (fine) som inte innerhåller någon thumbnail.

Postad 06 januari 2010 - 19:49

Moo
  • Moo
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Har köpt en men ångrat mig, så nu är den till salu. Ni som inte fick tag i den under rean kan få köpa min för 7000kr först till kvarn, dyrare än under rean men fortfarande 1500kr billigare än nypriset idag :)

Postad 06 januari 2010 - 20:03

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4 105 inlägg
  • 0

Har köpt en men ångrat mig, så nu är den till salu. Ni som inte fick tag i den under rean kan få köpa min för 7000kr först till kvarn, dyrare än under rean men fortfarande 1500kr billigare än nypriset idag :)

Tittar man på blocket är det rätt många som har "ångrat sig".

http://www.blocket.s...D...a=23_10&w=3

D90 + VR objektivet o 8gb minne för 5k. Nu känner ni er allt dumma va?

Redigerat av maximm, 06 januari 2010 - 20:05.

Postad 06 januari 2010 - 20:04

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0

Tittar man på blocket är det rätt många som har "ångrat sig".

hahahahaha mmm, så är det nog,

Postad 06 januari 2010 - 20:28

andla709
  • andla709
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Angående den långsamma bildvisningen har jag nu kommit fram till att fenomenet bara inträffar vid höga ISO tillsammans med inställningen "Brusreducering vid höga ISO" aktiverad.

Bildstorlek och JPG-kvalitet verkar påverka också men inte alls i samma utsträckning.

Postad 06 januari 2010 - 20:31

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Skumt, det borde ju vara klart iom att bilden är sparad, och inte göra kameran långsammare.

Postad 07 januari 2010 - 01:22

Moo
  • Moo
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Tur att jag redan har bud på 6500kr på min då :)

EDIT: Kollade nu Blocket och det fanns hela två styckna annonser i hela Sverige på nya D90, ooooj så många som har ångrat sig indeed...

Redigerat av Moo, 07 januari 2010 - 01:27.

Postad 07 januari 2010 - 19:25

dotcom
  • dotcom
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hmm enligt prisjakts prisutveckling på Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR var priset billigare för 1år sedan (ca1000:-) trots att dollarkursen är lägre nu hur kommer det sig?

Redigerat av dotcom, 07 januari 2010 - 19:30.

Postad 07 januari 2010 - 20:06

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0

Hmm enligt prisjakts prisutveckling på Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR var priset billigare för 1år sedan (ca1000:-) trots att dollarkursen är lägre nu hur kommer det sig?

Skillnaden mot dollarkursen kan ju förklaras av att den inte är tillverkad i staterna :blink:

Postad 08 januari 2010 - 02:10

Ferniss
  • Ferniss
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Hej! Jag köpte min första system kamera en D90 nu den 30 dec så jag är riktigt ny med det här med systemkameror och alla hundratals funktioner.

Så jag har några frågor:
Vad är det för skillnad på raw format och jpg? För/nackdelar?
Kan man ställa in någonstans vart man vill ha fokusen när man kollar genom sökaren? Vid LV så är det ju bara att "flytta" fokus punkten, men det funkar inte vid användning av sökaren.
Vad används funktionen BKT till? Aldrig hört talas om den.

Tack :D

Postad 08 januari 2010 - 06:51

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej! Jag köpte min första system kamera en D90 nu den 30 dec så jag är riktigt ny med det här med systemkameror och alla hundratals funktioner.

Så jag har några frågor:
Vad är det för skillnad på raw format och jpg? För/nackdelar?
Kan man ställa in någonstans vart man vill ha fokusen när man kollar genom sökaren? Vid LV så är det ju bara att "flytta" fokus punkten, men det funkar inte vid användning av sökaren.
Vad används funktionen BKT till? Aldrig hört talas om den.

Tack :D

- I jpg så får du en "färdig bild", kameran justerar bilden såsom kontrast, vitbalans, brusreducering, ljus etc och ut kommer något som ska kunna användas som det är. Den justering som kameran gör i jpg kan du justera något i menyerna i kameran (så det går att påverka detta (om man vill) men pilla in om du där om inte vet vad du gör ;-). Raw är den bild som kommer ut från sensorn, utan efterjustering. Raw måste du ta igenom en "rawkonvertering" typ ACR eller liknade för att bli användbar (visst det går att se på den, men utan justeringar så är jpg-bilden bättre). Raw-filer kan du betydligt bättre justera utanför kameran än en jpg-fil i bildbehandlingsprogrammen, du kan justera vitbalans och exponering efter att bilden är tagen, med ett bättre resultat än från jpg-fil. Kortfattat kan man säga önskar du liten efterbehandling så är det jpg-fil, gillar du att efterbehandla i typ Photoshop använd raw i alla fall på de bilder som är känsliga i ljusnivåer, vilket är bilder tagna på morgon, kväll, i snö, inomhus etc. Normalt använder jag både raw+jpg (n) vilket ger mig båda möjligheterna.

- om du väljer en punkt AF markering i sökaren så kan du flytta denna punkt med navigeringsknapparna

- BKT är engelsk förkortning för gaffling, med denna knapp så kommer du åt gafflingen där du kan gaffla vitbalans, exponering etc dvs ta en serie bilder med lite olika inställningar. Kan vara ett bra sätt att starta att fotografera, för man kan då se vad som blir bäst av en serie av tre bilder (och lära sig av detta), särskilt om man fotograferar i enbart jpg så får man på detta sätt en möjlighet till en bild med bästa exponering

Redigerat av Unregistered124686ac, 08 januari 2010 - 07:44.

Postad 08 januari 2010 - 08:22

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0

- om du väljer en punkt AF markering i sökaren så kan du flytta denna punkt med navigeringsknapparna

Se till att du inte har den lilla armen till höger om displayen satt till "L", för då har du låst väljaren för AF-punkt.

Postad 08 januari 2010 - 15:34

Ferniss
  • Ferniss
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Tack:)

Jag kommer nog komma med fler frågor senare ;) Men nu har jag fullt upp med alla inställningar jag förstår mig på :D

Postad 08 januari 2010 - 22:22

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

bättre). Raw-filer kan du betydligt bättre justera utanför kameran än en jpg-fil i bildbehandlingsprogrammen, du kan justera vitbalans och exponering efter att bilden är tagen, med ett bättre resultat än från jpg-fil. Kortfattat kan man säga önskar du liten efterbehandling så är det jpg-fil, gillar du att efterbehandla i typ Photoshop använd raw i alla fall

Jag tror ViewNX kan göra alla ändringar i NEF:en som du beskrev ovan utifrån kamerainställningar. Men jag använder inte det så jag svär inte på det.

Om man har Nikons mjukvara Capture NX2 appliceras samma settings från kamerans inställningar som .JPG får inne i kameran automagiskt. Med skillnaden att man kan ändra/ångra sig efter att bilden är tagen. Exempelvis skjuter jag i VIVID och det appliceras direkt när jag öppnar bilden i NX2, skärpa justeras osv. Sedan kan jag ångra det. .jpg kör man ut via batchmode oavsett om man editerat eller vill ha bilderna direkt ut kameran. Inte jobbigt alls faktiskt, men det kräver Capture NX2 som kostar 1690:-...

Capture NX2 är gjort för Nikon och NEF och har massor trevliga funktioner.. Värt att spana in om man vill fota i RAW och spara "original" som ändå innehåller alla ändringar man gjorde för sin slutgiltiga jpg. Och slippa lära sig och framför allt köpa Photoshop.

En recension av en 1.5 år gammal version
Lite snygga nyheter i 2.2 som jag inte hängt med i för jag inte begrep mig på vad det var :) Bra bildexempel.
Lite tutorials i NX2 från Nikon

Postad 08 januari 2010 - 23:07

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1 294 inlägg
  • 0

Jag tror ViewNX kan göra alla ändringar i NEF:en som du beskrev ovan utifrån kamerainställningar. Men jag använder inte det så jag svär inte på det.

Om man har Nikons mjukvara Capture NX2 appliceras samma settings från kamerans inställningar som .JPG får inne i kameran automagiskt. Med skillnaden att man kan ändra/ångra sig efter att bilden är tagen. Exempelvis skjuter jag i VIVID och det appliceras direkt när jag öppnar bilden i NX2, skärpa justeras osv. Sedan kan jag ångra det. .jpg kör man ut via batchmode oavsett om man editerat eller vill ha bilderna direkt ut kameran. Inte jobbigt alls faktiskt, men det kräver Capture NX2 som kostar 1690:-...

Capture NX2 är gjort för Nikon och NEF och har massor trevliga funktioner.. Värt att spana in om man vill fota i RAW och spara "original" som ändå innehåller alla ändringar man gjorde för sin slutgiltiga jpg. Och slippa lära sig och framför allt köpa Photoshop.

En recension av en 1.5 år gammal version
Lite snygga nyheter i 2.2 som jag inte hängt med i för jag inte begrep mig på vad det var :) Bra bildexempel.
Lite tutorials i NX2 från Nikon

Det finns också DXO som gör samma jobb som Capture NX men också fixar till distortion automatiskt. Det behövs helt klart på Nikons zoom-objektiv som alla har ganska uttalad kuddforming distortion i vidvinkelläget. www.dxo.com ger dig en provmånad för att leka med programmet och prova om det är något. Jag köpte det i alla fall.

Postad 09 januari 2010 - 07:07

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Någon som testat den automatiska distorsionskontrollen som finns i kameran (ja i all fall i D5000)?

Postad 09 januari 2010 - 09:59

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Provade den i D90 men vid RAW-konvertering i playback, det ser schysst ut. Dock har jag inte hunnit kolla något mer på automatisk inställning (antar du menar att det görs när bilden tas?).

Postad 09 januari 2010 - 10:11

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Provade den i D90 men vid RAW-konvertering i playback, det ser schysst ut. Dock har jag inte hunnit kolla något mer på automatisk inställning (antar du menar att det görs när bilden tas?).

Ja, har själv inte testat den alls

Postad 09 januari 2010 - 12:07

hjarta
  • hjarta
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Det finns för €188 + €19,50 (frakt) hos foka.nl
http://www.foka.nl/s...fed-p-6129.html
Förskottsbetalning via bankgirering. Jag beställde mitt därifrån i helgen och hoppas få det om någon vecka.

Jag köpte Nikon D90 på Expert i fredags.

Har det dykt upp nåt objektiv? Priset verkar ju helrätt!

Postad 09 januari 2010 - 13:32

Richard_Larsson
  • Richard_Larsson
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Ja, mitt AF-S 18-105 VR kom i tisdags, posten levererade till dörren.

Ska nog även beställa ett AF-S 70-300 VR från foka.nl. Det kostar €348 + €19,50. Kan nog även bli ett par fasta objektiv.

Postad 10 januari 2010 - 21:09

hjarta
  • hjarta
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Låter bra du!

Har du hittat nån knapp för å få sidan på engelska?

Har lite beslutsångest själv här över hur jag ska göra...
Köpte 18-55:an på expert för 999:- men har inte öppnat kartongen än, så ja klurar på om jag ska lämna tillbaka det objektivet och istället lägga till en tusing och köpa mig en 18-105 från foka.

Har i dagarna även köpt ett beg. 55-200 (Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR) av en kompis så egentligen har jag nog så ja klarar mig, men med en 18-105:a slipper jag ju en del byten... hmmmm

EDIT:
Kan ju tillägga att ja köpte mig en D90 på Expert i mellandagarna och att det är min första systemkamera.

Redigerat av hjarta, 10 januari 2010 - 21:18.

Postad 10 januari 2010 - 22:08

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1 309 inlägg
  • 0

Låter bra du!

Har du hittat nån knapp för å få sidan på engelska?

Har lite beslutsångest själv här över hur jag ska göra...
Köpte 18-55:an på expert för 999:- men har inte öppnat kartongen än, så ja klurar på om jag ska lämna tillbaka det objektivet och istället lägga till en tusing och köpa mig en 18-105 från foka.

Har i dagarna även köpt ett beg. 55-200 (Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR) av en kompis så egentligen har jag nog så ja klarar mig, men med en 18-105:a slipper jag ju en del byten... hmmmm

EDIT:
Kan ju tillägga att ja köpte mig en D90 på Expert i mellandagarna och att det är min första systemkamera.

Jag har en 18-105 som jag inte använt på ett tag, är såld på stora bländare nuförtiden! PM`a om du är intresserad.

Postad 11 januari 2010 - 21:48

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Om det är någon som har en D40/D60 och går i uppgraderingstankar mot D90, så har jag bloggat en liten jämförelse på Smartson. Rättare sagt, varför jag ville byta till D90, och vad jag tycker om bytet.

Postad 11 januari 2010 - 22:20

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Om det är någon som har en D40/D60 och går i uppgraderingstankar mot D90, så har jag bloggat en liten jämförelse på Smartson. Rättare sagt, varför jag ville byta till D90, och vad jag tycker om bytet.

Riktigt fin rapport

Postad 11 januari 2010 - 22:34

morberg
  • morberg
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Trevlig sammanfattning. Jag tänkte på en sak:

LCD på toppen visar konstant alla inställningar. Dock ovant att inte använda bakre displayen som primär statusdisplay.

Jag har ändrat (tror jag) en inställning så att om jag drar on-knappen förbi on (till "light") så visas statusdisplayen även på den bakre displayen. Smidigt om det t.ex. är ont om ljus. Även om du får belysning på LCD:n på toppen är det ännu bättre att se infon där bak. Och sen är det mycket enklare att hitta on-knappen än info-knappen.

Postad 11 januari 2010 - 22:37

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Tackar tackar ;)

Jag har ändrat (tror jag) en inställning så att om jag drar on-knappen förbi on (till "light") så visas statusdisplayen även på den bakre displayen.

Yes, vet om den. Har nog kollat exakt alla inställningar på den, längtar som f-n tills jag får tillbaka den.

Postad 12 januari 2010 - 12:08

Unregistered38753
  • Unregistered38753
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Jaja va nöjd du...en annan sitter kvar med d60 då jag såg erbjudandet för sent... Inte alls avundsjuk :)

Postad 12 januari 2010 - 14:19

Ikka
  • Ikka
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hejsan!
Jag har precis fått hem en D90 från Kina, kruxet är ju förståss att ALLA papper man fick med var på kinesiska.
Så, jag undrar om det finns en vänlig själ nånstans som skulle kunna/vilja skicka en svensk/engelsk Nikon D90 Quick start guide?
Jag har laddat ned D90s stora manual från nikons hemsida, tänkte beställa hem den senare för jag vill inte ha manualen på datorn, föredrar som bok.
Men man kan ju inte ladda ned Quick start guide, vilket var till en stor besvikelse!

Så jag undrar ifall någon kanske skulle kunna scanna in den i datorn och skicka den till mig??? Eller om det finns något annat sätt att få den på? Gärna via mail eftersom det går snabbast!
Jag skulle bli så underbart tacksam!

Jag sitter nu å bara väntar på att batteriet ska laddas klart så jag kan få komma igång!

Min mail är: [email protected]

Tack!!!!
// Ronnika

Postad 12 januari 2010 - 14:59

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

• 3 008 inlägg
  • 0
http://kenrockwell.c...guide/index.htm

Läs lite i den istället.
Jag har nog inte ens öppnat min Quixkstart guide till min D90 än. :)

Postad 12 januari 2010 - 15:04

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Ja, quickstart är för mesar :)

Postad 12 januari 2010 - 15:59

Ikka
  • Ikka
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Ja, quickstart är för mesar :)

Haha! Jag är ju en mes! En riktig mes!
Det e min allra första systemkamera, jag var tvungen att titta på youtube för att se hur man satt fast objektivet!! XD

Jag har börjat ta lite bilder, men jag har inte kommit på om/var det finns en knapp för att lätt ställa in ISO?
FInns det en sån eller måste man gå in på menyn då?

Postad 12 januari 2010 - 16:04

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0

Det e min allra första systemkamera, jag var tvungen att titta på youtube för att se hur man satt fast objektivet!! XD

Bra gjort. Man ska vara smartare än stark. :)

Jag har börjat ta lite bilder, men jag har inte kommit på om/var det finns en knapp för att lätt ställa in ISO?
FInns det en sån eller måste man gå in på menyn då?

Nu får du öppna ögonen, och kolla till vänster om displayen... ISO! Tryck in och vrid på bakre ratten.

Du får mitt tips som jag säger till alla, ställ in ISO-Auto, sid 166 i manualen, Custom setting B1 tror jag.

Postad 12 januari 2010 - 17:22

Ferniss
  • Ferniss
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Inställningen ligger under:
> Fotograferingsmeny
> Inställningar för ISO-känslighet :)

Postad 13 januari 2010 - 08:43

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

• 3 008 inlägg
  • 0
Eller så ögnar man igenom Ken Rockwells guide ja posta där han går igenom de som man behöver veta :(

Postad 13 januari 2010 - 09:11

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Tycker han är svår, jag menar, han har massa bra saker för sig, men ibland är han helt obstinat. Men läs guiden.

Postad 13 januari 2010 - 09:23

morberg
  • morberg
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Tycker han är svår, jag menar, han har massa bra saker för sig, men ibland är han helt obstinat. Men läs guiden.

Håller med, man behöver ta honom med rätt mycket salt. Han skriver en del som är vettigt, men en del snömos också (t.ex. tycker jag att det är otroligt mycket bättre att använda RAW än JPG). Men så är jag inte Ken heller.

Ken Rockwell är fotografins Chuck Norris:

Ken Rockwell doesn't color correct. He adjusts your world to match his.

Postad 13 januari 2010 - 09:37

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
HAHAHAHAH kul läsning.
Detta nedan kan skapa riktigt upprörda känslor:

# Before Nikon or Canon releases a camera they go to Ken and they ask him to test them, the best cameras get a Nikon sticker and the less good get a Canon sticker

# Once Ken tested a camera, he said I cant even put Canon on this one,thats how Pentax was born

Postad 13 januari 2010 - 09:46

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0

(t.ex. tycker jag att det är otroligt mycket bättre att använda RAW än JPG).

Jasså? Nyss var han ivrig förespråkare för jpeg och folk som tyckte det räckte refererade till han.
Hans mediala exponering motsvarar inte hans kompetens om man säger så.

Edit: Jag läser mer forum än min läskunnighet avslöjar :(

Redigerat av Supernaut77, 13 januari 2010 - 10:46.

Postad 13 januari 2010 - 09:51

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Tror morberg menar sin egen preferens med RAW.

Postad 13 januari 2010 - 10:24

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

• 3 008 inlägg
  • 0
Jo visst ska man ta de han skriver ofta med en skottkärra salt.
Men han skriver endå en hel del matnyttiga saker oxå.
Som guiden till D90in där han går igenom funktionerna t ex :(

Postad 15 januari 2010 - 14:03

Daniel86
  • Daniel86
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Lite sent ut men är det något som vet om kamerahuset finns kvar för ca 5000 i någon butik? Vet inte hur långt "mellandagsrean" eller januarirean sträcker sig men blev rätt sugen på denna kameran nu..Kanske går att beställa till detta pris någonstans?

Tack på förhand

Postad 15 januari 2010 - 14:43

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
5000 är en utopi. 6000 har blivit det nu också. Kollat på prisjakt? Expert har slut i hela landet.

Postad 15 januari 2010 - 15:52

utrikesministern
  • utrikesministern
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

5000 är en utopi. 6000 har blivit det nu också. Kollat på prisjakt? Expert har slut i hela landet.

Stog en skylt utanför Expert i Boländerna, Uppsala idag, så de kanske har antagligen någon kvar för 5999kr.

Postad 15 januari 2010 - 16:06

Daniel86
  • Daniel86
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Efter kontakt med Expert så kommer Expert stormarknad inte få in husen mer. Hon på kundtjänst trodde det skulle komma en uppföljare snart. Någon som vet något om detta?

tack på förhand

/Daniel

Redigerat av Daniel86, 15 januari 2010 - 16:24.

Postad 15 januari 2010 - 18:30

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
Jag köpte en på Experts rea med 18-105 objektiv för 7995 kr. Det var ju till och med bättre än huset för 5995 kr. De hade först slut men för ett par dagar sedan fick en del butiker in den igen för detta goa pris.
Det var de som hade sålt bäst av den tidigare omgången och de fick inte in många kan jag säga.
Min kompis och jag köpte en var och sedan var det bara en kvar och den gick på en gång.

Jag kollade med Nikon Sveriges support och där sade man att man inte har fått några som helst indikationer att det är på väg en uppföljare.
Hur ärliga de är vet jag inte, men för deras egen skull hoppas man ju att de är det i alla fall. Jag slog då till på en efter det svaret.

Grymt nöjd är jag hur som helst med kameran.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.