Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG LB2R Serien

1170 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 mars 2007 - 14:27

rickster
  • rickster
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Fick min 37lb2r förra veckan och har inget att klaga på. Kan tipsa er som inte har en "riktig" antennkabel att det gör en rätt stor skillnad till relativt liten kostnad att köpa en från Goldkabel eller liknande....

Jag har dock ett problem, jag får inte ihop TV:n med datorn. Jag  har en DVI-HDMI anslutning men ingenting händer. TV:n får ingen signal och datorn hittar ingen anslutning. Jag är verkligen ingen expert på området så jag kan ha missat något simpelt.

Skulle ju sitta fint om någon haft samma problem eller vet vad som är fel...

<{POST_SNAPBACK}>

Fick min TV idag, och det var bara plugnplay, i stort sett. Vad har du för grafikkort?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ATI MOBILITY RADEON 9700. Det är en bärbar dator bör väl tilläggas. Och jag vet att måste aktivera på F4....
Funderar på om det an vara kabeln? Har hört att vissa kablar helt enkelt inte fungerar med vissa fabrikat.

Postad 05 mars 2007 - 14:34

banan61
  • banan61
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Fick min 37lb2r förra veckan och har inget att klaga på. Kan tipsa er som inte har en "riktig" antennkabel att det gör en rätt stor skillnad till relativt liten kostnad att köpa en från Goldkabel eller liknande....

Jag har dock ett problem, jag får inte ihop TV:n med datorn. Jag  har en DVI-HDMI anslutning men ingenting händer. TV:n får ingen signal och datorn hittar ingen anslutning. Jag är verkligen ingen expert på området så jag kan ha missat något simpelt.

Skulle ju sitta fint om någon haft samma problem eller vet vad som är fel...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har aldrig anslutit min dator (bärbar) till TV men däremot till projektor. Första gången fick man trycka tangent F8 och ställa in diverse parametrar med upplösning om jag inte minns fel. Efter det behövde man bara trycka F8 för att ansluta till projektor. Kan det vara något?

Postad 05 mars 2007 - 16:39

gab_112
  • gab_112
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag änvänder min 32LB2R främst som dator skärm och jag märkte precis att jag har 1 död pixel mitt i skärmen.
Jag är ingen expert på sånt men är det vanligt att en pixel ska dö efter 1 månad?
Kan man lämna tillbaka den? Har någon annan haft samma problem?

Postad 05 mars 2007 - 22:40

eLGee
  • eLGee
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Jag änvänder min 32LB2R främst som dator skärm och jag märkte precis att jag har 1 död pixel mitt i skärmen.
Jag är ingen expert på sånt men är det vanligt att en pixel ska dö efter 1 månad?
Kan man lämna tillbaka den?  Har någon annan haft samma problem?

<{POST_SNAPBACK}>

Det bästa är att höra med butiken där du köpte den, om de är villiga att stå för reparationen av en pixel. Jag tror dock att du får leva med den, är jag rädd. Själv så har jag en död pixel i det nedre vänstra hörnet på min 37-tummare, men det är knappt märkbart.

Postad 06 mars 2007 - 04:39

eLGee
  • eLGee
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Okej, fick som sagt min 37-tummare idag, men har än så länge knappt hunnit pilla på den, men det kommer väl finnas tid till det med.

Är i vilket fall extremt nöjd med den. Enda felet jag kunde hitta på den var att jag inte kunde byta från SCART1 till TV. Måste stänga av hela DVD-spelaren om jag vill kolla snabbt på någon kanal, men det kanske funkar om man byter till den andra SCART-uttaget. Får kolla det.

Efter att ha sett det med egna ögon, så kan jag säga att TruMotion är ren skit. Visst, vissa kanske föredrar att alla ens TV-program eller filmer ser ut som det är filmat bakom kulisserna på något SVT-program, men det tar mycket från upplevelsen, speciellt när man ser på film (vilket jag gör mest.) Nej tack. Bort. Väck.

Som sagt, helnöjd. :)

Postad 06 mars 2007 - 08:40

Benedict
  • Benedict
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Hej.
En snabb fråga. enligt prisjakt så har 37:an ingen inbyggd digital mottagare utan bara analog, och därmed heller ingen kortplats för boxer. Stämmer detta verkligen?

Känns konstigt att LG skulle göra en sådan stor miss på en eftertraktad TV.

Postad 06 mars 2007 - 09:09

eLGee
  • eLGee
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Hej.
En snabb fråga. enligt prisjakt så har 37:an ingen inbyggd digital mottagare utan bara analog, och därmed heller ingen kortplats för boxer. Stämmer detta verkligen?

<{POST_SNAPBACK}>

Stämmer bra. Ingen kortplats. Vilket kvittar för min del eftersom jag kör kabel-TV.

Postad 06 mars 2007 - 10:48

Aryvian
  • Aryvian
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Till er som hade problem med bild från datorn:

Jag fick inte heller någon bild först, men det var för att jag inte hade valt att använda TVn som bildkälla i grafikkortets inställningar. Ni kanske redan gjort det, och fungerar det inte då vet jag inte vad felet är tyvärr.

Postad 06 mars 2007 - 12:43

Benedict
  • Benedict
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Hej.

<{POST_SNAPBACK}>

Stämmer bra. Ingen kortplats. Vilket kvittar för min del eftersom jag kör kabel-TV.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det stämmer för mig också, men det känns som lite teknisk korvstoppning i tvn med två dubbla analoga tv-mottagare som ingen har någon användning för...

Redigerat av Benedict, 06 mars 2007 - 13:27.

Postad 06 mars 2007 - 13:43

xfrsie
  • xfrsie
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Fick min 37"LB2 i fredags och kan bara säga att jag är riktigt nöjd.
Fick upp den på väggen i helgen och först igår fick jag testat lite Xbox360 på den.
Spelade lite Gears of war och jag har inget att klaga på alls, tycker "perfect motion" sköter sig utmärkt vid normalt TV-tittande, med nyheter, tv-serier och sport, dock tycker jag som nämnts tidigare att det blir lite för mycket "bakom kulisserna"-känsla ibland när man kollar på filmer och då stänger jag av det.
La upp 5 bilder i mitt galleri om någon skulle vilja se hur Gears ser ut på LB2:an, kameran är mycket äldre än TV:n så det kanske inte är de bästa bilderna :( .
Har inte pillat på några inställningar annat än att "perfect motion" är avstängt när korten togs, har inte testat att spela med det påslaget heller men efter att ha sett hur det ser ut utan skulle jag inte vara besviken om det blev en försämring.

Postad 06 mars 2007 - 15:35

quattromaniac
  • quattromaniac
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Fick upp den på väggen i helgen och först igår fick jag testat lite Xbox360 på den.
Spelade lite Gears of war och jag har inget att klaga på alls, tycker "perfect motion" sköter sig utmärkt vid normalt TV-tittande, med nyheter, tv-serier och sport, dock tycker jag som nämnts tidigare att det blir lite för mycket "bakom kulisserna"-känsla ibland när man kollar på filmer och då stänger jag av det.
La upp 5 bilder i mitt galleri om någon skulle vilja se hur Gears ser ut på LB2:an, kameran är mycket äldre än TV:n så det kanske inte är de bästa bilderna :( .
Har inte pillat på några inställningar annat än att "perfect motion" är avstängt när korten togs, har inte testat att spela med det påslaget heller men efter att ha sett hur det ser ut utan skulle jag inte vara besviken om det blev en försämring.

<{POST_SNAPBACK}>

Menar du att du inte får eftersläpningar med TruM på? Eller är du mindre petig kanske B)

Postad 06 mars 2007 - 16:31

Barhbie
  • Barhbie
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tyvärr har det nu efter två veckors användning uppstått ett irriterande ljud ifrån min TV, i ljusa scener är det ett pipljud och i mörka scener är det ett dovt ljud. Ett annat problem är att TV:n ibland när jag sätter igång den har en list av vita pixlar på ena sidan av skärmen som inte försvinner förrän man stänger av TV:n och sätter igån den igen.
Trist, men jag får väl skicka in den och hoppas att allt löser sig ;P

Postad 06 mars 2007 - 19:20

Dave Grohl
  • Dave Grohl
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
någon som har något tips på hur inställningar eller dylikt när man spelar ps2?
Jag spelar främst pes6 och tycker att det ser rätt grötigt ut. Oskarpt. Jag använder scartrgb (billig sådan)

Har egentligen inte sett så mycket film och sånt än. Har ett gammalt hemmabiosystem med scart och är rätt sugen på ett nytt där jag kan få användning för hdmi eller komponent.

Jag är grymt tacksam för hjälp!

Redigerat av Dave Grohl, 06 mars 2007 - 19:23.

Postad 06 mars 2007 - 19:54

Benedict
  • Benedict
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
har beställt en 37:a nu från Fyndbörsen. Några tips på vilka inställningar man ska utgå ifrån när man får den?
Vilka inställningar har ni valt på era apparater och varför?

tacksam för hjälp

Postad 06 mars 2007 - 20:25

Unregistered3d1a00d0
  • Unregistered3d1a00d0
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Okej, fick som sagt min 37-tummare idag, men har än så länge knappt hunnit pilla på den, men det kommer väl finnas tid till det med.

Är i vilket fall extremt nöjd med den. Enda felet jag kunde hitta på den var att jag inte kunde byta från SCART1 till TV. Måste stänga av hela DVD-spelaren om jag vill kolla snabbt på någon kanal, men det kanske funkar om man byter till den andra SCART-uttaget. Får kolla det.

Efter att ha sett det med egna ögon, så kan jag säga att TruMotion är ren skit. Visst, vissa kanske föredrar att alla ens TV-program eller filmer ser ut som det är filmat bakom kulisserna på något SVT-program, men det tar mycket från upplevelsen, speciellt när man ser på film (vilket jag gör mest.) Nej tack. Bort. Väck.

Som sagt, helnöjd. :(

<{POST_SNAPBACK}>

Tyckte också TruM var skit i början men för mig var det en vanesak. Nu kör jag alltid med True M vid tevetittande men slår av den när jag ser på film. Det blir helt enkelt FÖR bra bild när man kör DVD via HDMI och har TrueM påslagen.

Postad 06 mars 2007 - 21:44

Stefannorr
  • Stefannorr
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Efter mycket vånda har jag nu köpt denna LG32 LB2R. Hitills är det väl delade intryck, antar att jag bara kan ta emot analoga signaler med Comhem här i Luleå varför bilden på vissa kanaler ( framförallt TV 3 är rätt kass ). Lite mer tips på kalibrering tages tacksamt emot.

Försäljaren fick mig att köpa med en scartcabel som skulle vara kanon, Monster Video scart 2, har inte märkt någon skillnad i bilden av det mer än att när man byter kanal så tar det längre tid och rutan som ploppar upp vilken kanal man är på blir lilafärgad och uppsprucken. Har denna kabel mellan digitalboxen och TV, det är inte så att denna kabel egenteligen ska vara mellan dvd / video och TV?

Har ett problem till som hängt med sen gamla bildrörs tv, om jag ser kanal 1 och 2 så får inte hela texten plats i rutan på vissa filmer som visas, vad kan det bero på?

Kommer bilden bli mycket bättre när vi byter till digital TV här i Luleå i maj?
Funderar på att köpa en ny bättre antennkabel men efter bytet av scartkabel ( utan verkan ) så tvivlar jag att jag som amatör kommer märka någon skillnad.

Har en Dell 9300 Inspirion bärbar med DVI-D, ska köpa en en DVI-HDMI kabel någon dag framöver. Skärmen min har en upplösning på 1440 X 900, går det att få till 1366 X 768 har det ej som valbart alternativ i menyn för grafikkortet.

Tips o råd tas tacksamt emot.

Stefan

Postad 06 mars 2007 - 23:02

barbapapa
  • barbapapa
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte delge mina inställningar för analog kabelTV (ComHem) ganska dålig signal.
Har en 42 LB2R.

PSM: användare 1 el 2
Kontrast 50
Ljusstyrka 60
Färg 50
Skärpa 50
Färgton 0

CSM:
Varm
Försökte ställa in manuellt men det blev ungefär som "varm".

XD:
XD kontrast Av
XD Färg På

Övriga inställningar på XD ser jag ingen skillnad på vad jag än väljer.

Tycker att Intelligent eye och dynamisk ger väldigt ljus och överkontrastad bild, riktigt dålig.
True motion ger artefakter vid dålig sändning och när det är bra sändning blir det som många andra skrivit en "bakom kulisserna" känsla. Kan vara bra ibland annars stäng av.

Får bättre bild när det är 4:3 sändning än när det är 16:9 sändning, men det har väl att göra med att en 4:3 sändning innehåller mer pixlar vilket ger mindre uppskalning, höjden på en 4:3 sändning är ju 576 linjer medans en 16:9 sändning endast har höjden ca 405 linjer(720x9/16) och båda dessa skall skalas upp till höjden 768 linjer. Men man utnyttjar ju mindre av sina tum om man tittar på 4:3.

Text TV:n är snabb men grymt ljusstark, den skulle man vilja dämpa lite.

Ljudet tycker jag är kanonbra, använder "användare" inställningen då man får fram en equalizer. Jag gillar mycke bas och diskant och mindre av mellanregistret.

Har ingen DVD ännu men funderar på en LG RH188H, hoppas att det räcker med en fjärrkontroll om man köper en LG DVD??

Jag har ungefär 3,7 meter från öga till skärm, tycker det är lagom (hade en 21" tjock förrut)
På detta avstånd blir bilden riktigt bra att titta på (analog TV).
Kopplade in datorn, en Dell Dimension 5000 med onboard grafik (VGA) testade 1360x768 perfekt pixelmappat, men det brukar inte vara någe problem med VGA antar jag.

Skall snart hänga upp TV:n på väggen, men vet inte vilket väggfäste jag skall köpa, lutar åt multibrackets från Dustin 445:-

Inlägget kanske är lite rörigt, har en 8 dagar gammal dotter som inte vill sova...

/Daniel

Postad 07 mars 2007 - 07:31

xfrsie
  • xfrsie
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Menar du att du inte får eftersläpningar med TruM på? Eller är du mindre petig kanske ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte om jag är mindre petig, har bara tittat på olika skärmar i butik tidigare så jag har egentligen inga andra referenser mer än det jag sett där, tester i diverse tidningar samt vad som är sagt på forum.
Men jag var tvungen att testa Gears när jag kom hem igår med TruM påslaget och jag upplevde inte några som helst eftersläpningar. Däremot dök den berömda auran upp runt bollen vid några tillfällen när jag kollade Valencia-Inter igår om det var kanske det du menar. Annars vet jag inte som sagt vad jag skall titta efter, nu skall ju även sägas att jag inte sitter i en granskningspanel för något testlabb för lcdTV så jag vet inte hur kritisk man kan vara eller vad man skall specialstudera men hade det funnits något som inte hängde med borde jag sett detta tycker jag :P .

Postad 07 mars 2007 - 11:09

doom_occulta
  • doom_occulta
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
SE HIT ALLA!

Ni som äger 32", 37" eller 42" LG LB2R, har ni några ljusare fält från hörn m.m. på era apparater. Fälten/fläckarna är synliga mot mörka bilder alternativt helt svarta.

Testa och se!! :P

Gör så här!
1.Släck ner i rummet!
2.Kör t.ex tvn i ett INPUT (HDMI 2, Komponent o.sv.) där ni inte har något i kopplat.
3.Ser ni ljusa fält mot den svarta bakgrunden? (Läker ofta från hörn).

Tacksam för svar då jag skulle vilja veta hur vanligt detta är! :(

Postad 07 mars 2007 - 12:56

Aryvian
  • Aryvian
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

SE HIT ALLA!

Ni som äger 32", 37" eller 42" LG LB2R, har ni några ljusare fält från hörn m.m. på era apparater. Fälten/fläckarna är synliga mot mörka bilder alternativt helt svarta.

Testa och se!!  :P

Gör så här!
1.Släck ner i rummet!
2.Kör t.ex tvn i ett INPUT (HDMI 2, Komponent o.sv.) där ni inte har något i kopplat.
3.Ser ni ljusa fält mot den svarta bakgrunden? (Läker ofta från hörn).

Tacksam för svar då jag skulle vilja veta hur vanligt detta är! :(

<{POST_SNAPBACK}>

Har en 42a och jag ser inga som helst ljusa fält på helt svart bild.

Postad 07 mars 2007 - 13:25

Bogga
  • Bogga
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ikväll mellan 17-21 anländer min LB2R i 32" format. Vad anser ni är det första jag ska korrigera?! Jag har hört om auror o skuggor o nån ny funktion som skapar nån sorts delay så att tex munnar och ögon ser ut att ha nån fördröjning...

Hjälp en lekman! :(

Tacksam för svar //Bogga

Postad 07 mars 2007 - 15:06

quattromaniac
  • quattromaniac
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Samma här...min 42:a är ok den med :(

Postad 07 mars 2007 - 15:12

quattromaniac
  • quattromaniac
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Ikväll mellan 17-21 anländer min LB2R i 32" format. Vad anser ni är det första jag ska korrigera?! Jag har hört om auror o skuggor o nån ny funktion som skapar nån sorts delay så att tex munnar och ögon  ser ut att ha nån fördröjning...

Hjälp en lekman!  :P

Tacksam för svar //Bogga

<{POST_SNAPBACK}>

Det du hört om är TruM funktionen som är den 100hz teknologi LG börjat använda....
VAd jag fattat så är det meningen att den ska ta bort LCDTv:ns suddighet vid snabba rörelser. Men den verkar ha en hel del utvekling kvar då åtminstone jag får eftersläpningar vid tex. panoreringar eller snabba rörelser.
Att munnar eller ögon ska bli fördröjda har jag inte märkt dock.

De största ändringarna jag fick göra i bildinställningarna var att sänka kontrasten rejält å dra ned färgen rätt mycket. Sen är resten finlir beroende på hur ljust rummet är bla :(

Lycka till!

Postad 07 mars 2007 - 15:28

barbapapa
  • barbapapa
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Ikväll mellan 17-21 anländer min LB2R i 32" format. Vad anser ni är det första jag ska korrigera?! Jag har hört om auror o skuggor o nån ny funktion som skapar nån sorts delay så att tex munnar och ögon  ser ut att ha nån fördröjning...

Hjälp en lekman!  :(

Tacksam för svar //Bogga

<{POST_SNAPBACK}>

Det jag skulle göra är att ändra i PSM till användare och dra ner precis om quattromaniac sa kontrasten och färgen för att få en lugnare bild. Auror av True Motion är beroende på hur bra insignal du har tror jag. Min analoga kabel är dålig och därför får jag mer "auror" av true motion än andra som kör digitalt (tror jag, har ingen box jag kan testa med). Sedan är det ju bara att testa att slå av och på true motion och se skillnaden. Ibland skulle man vilja ha en snabbknapp bara för denna funktion.

/Daniel

Postad 08 mars 2007 - 09:58

DonG
  • DonG
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Lite offtopic? Men för dem som är intresserade av LG skärmar, som i denna tråd kanske skall kolla in Prylportalen.se:
Här är de modeller som LG släpper under våren. Alla modeller kommer att finnas i butik i månadsskiftet mars/april. Priserna är rekommenderade cirkapriser.
C-serien
HD-ready, grundmodell där pris och design är viktigt, inbyggd digitalbox, plasman använder sig av 100 Hz-tekniken

LCD
26LC55: okänt pris
32LC55: okänt pris
37LC55: okänt pris
42LC55: 14 995 kr

Plasma
42PC55: 13 995 kr
50PC55: okänt pris

F-serien
Full-HD skärm (1080p), inbyggd digitalbox, plasman använder sig av 100 Hz-tekniken

LCD
37LF65: okänt pris
42LF65: 17 995 kr
47LF65: okänt pris
52LF65:okänt pris

Plasma:
60PF565: okänt pris

Y-serien
Full-HD skärm (1080p), inbyggd digitalbox

LCD
37LY95: okänt pris
42LY95: 19 995 kr
47LY95: okänt pris
52LY95 okänt pris

Ganska intressant med tanke på pris och 1080p på F-, Y-serien! Bara att hoppas det inte blir förseningar!!

Postad 08 mars 2007 - 12:37

Hoffer
  • Hoffer
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Lite offtopic? Men för dem som är intresserade av LG skärmar, som i denna tråd kanske skall kolla in Prylportalen.se:
Här är de modeller som LG släpper under våren. Alla modeller kommer att finnas i butik i månadsskiftet mars/april. Priserna är rekommenderade cirkapriser.
C-serien
HD-ready, grundmodell där pris och design är viktigt, inbyggd digitalbox, plasman använder sig av 100 Hz-tekniken

LCD
26LC55: okänt pris
32LC55: okänt pris
37LC55: okänt pris
42LC55: 14 995 kr

Plasma
42PC55: 13 995 kr
50PC55: okänt pris

F-serien
Full-HD skärm (1080p), inbyggd digitalbox, plasman använder sig av 100 Hz-tekniken

LCD
37LF65: okänt pris
42LF65: 17 995 kr
47LF65: okänt pris
52LF65:okänt pris

Plasma:
60PF565: okänt pris

Y-serien
Full-HD skärm (1080p), inbyggd digitalbox

LCD
37LY95: okänt pris
42LY95: 19 995 kr
47LY95: okänt pris
52LY95 okänt pris

Ganska intressant med tanke på pris och 1080p på F-, Y-serien! Bara att hoppas det inte blir förseningar!!

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, här mera om det https://www.minhembi...opic=146104&hl=

Postad 08 mars 2007 - 13:19

Dave Grohl
  • Dave Grohl
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Är det verkligen ingen som har testat med ps2 eller dylikt? Jag tycker att det ser för kass ut hur jag än gör när jag spelar pes6 på min ps2a. Använder en billig rgb och undrar om det hjälper att byta till komponent? Eller är det nåt annat jag bör göra?

Please help!

Postad 08 mars 2007 - 14:46

xfrsie
  • xfrsie
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Är det verkligen ingen som har testat med ps2 eller dylikt? Jag tycker att det ser för kass ut hur jag än gör när jag spelar pes6 på min ps2a. Använder en billig rgb och undrar om det hjälper att byta till komponent? Eller är det nåt annat jag bör göra?

Please help!

<{POST_SNAPBACK}>

Om dylikt är Xbox360 så ser det riktigt bra ut på min LB2:a hemma. Jag kör förvisso Gears of war och Need for speed carbon i HD via komponentkabel.

Postad 08 mars 2007 - 16:39

undeadsourse
  • undeadsourse
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har precis införskaffat en 37LB2R och måste säga att jag inte är jätteimponerad. Den enda wowkänslan jag har upplevt är när jag kopplade in min xbox 360 via komponent. Det kanske inte just beror på den här tv modellen utan kanske på mig och LCD tekniken överlag, men mina ögon blir fruktansvärt överansträngda av att titta på tv/dvd film på denna apparat. Även via dvi -> hdmi från datorn känns det ansträngt att sitta och titta på bilden.

Har testat att mixa runt med inställningarna länge utan resultat. En digitalbox är på väg vilket förbättrar tv bilden och kanske mitt "problem" Har dock en fråga angående DVD. Kör för tillfället via min gamla Pioneer DV360 kopplat med en relativt bra scartkabel. Hur stor förbättring på bilden får man om man köper en ny DVD spelare och kopplar med en HDMI kabel istället?

Vad jag vet så har jag absolut inget synfel om jag har fått det att låta så. Hoppas verkligen att jag kan komma fram till en lösning, om inte annat har jag iaf skaffat mig en mycket snygg vardagsrumsmöbel för nästan 14000 kr :D

Postad 08 mars 2007 - 19:20

eLGee
  • eLGee
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Please help!

<{POST_SNAPBACK}>

Köpte en komponentkabel just för min 37-tummare, och jag blev verkligen imponerad av kvalitén. Har inte ens besvärat mig att koppla in komposit-kabeln efter detta.

Postad 08 mars 2007 - 19:31

Dave Grohl
  • Dave Grohl
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Ok, Tack! Då får jag testa med det! Vilket märke använder du? eller det spelar kanske inte jättestor roll om det är en billigare variant. Om man som jag max kan tänka mig att lägga typ 200...

Postad 08 mars 2007 - 19:55

Benedict
  • Benedict
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Ok, Tack! Då får jag testa med det! Vilket märke använder du? eller det spelar kanske inte jättestor roll om det är en billigare variant. Om man som jag max kan tänka mig att lägga typ 200...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har köpt komponentkablar till både PS2 och Xbox hos console.se för 99 kr st.
vet inte hur kvaliten är då jag inte fått kablarna ännu.

Postad 08 mars 2007 - 21:53

barbapapa
  • barbapapa
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Har precis införskaffat en 37LB2R och måste säga att jag inte är jätteimponerad. Den enda wowkänslan jag har upplevt är när jag kopplade in min xbox 360 via komponent. Det kanske inte just beror på den här tv modellen utan kanske på mig och LCD tekniken överlag, men mina ögon blir fruktansvärt överansträngda av att titta på tv/dvd film på denna apparat. Även via dvi -> hdmi från datorn känns det ansträngt att sitta och titta på bilden.

Har testat att mixa runt med inställningarna länge utan resultat. En digitalbox är på väg vilket förbättrar tv bilden och kanske mitt "problem" Har dock en fråga angående DVD. Kör för tillfället via min gamla Pioneer DV360 kopplat med en relativt bra scartkabel. Hur stor förbättring på bilden får man om man köper en ny DVD spelare och kopplar med en HDMI kabel istället?

Vad jag vet så har jag absolut inget synfel om jag har fått det att låta så. Hoppas verkligen att jag kan komma fram till en lösning, om inte annat har jag iaf skaffat mig en mycket snygg vardagsrumsmöbel för nästan 14000 kr  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Har du ändrat PSM till användare 1 och där dragit ner kontrasten och ljusstyrkan, jag tyckte att min 42LB2R var väldigt "stark" i ögonen innan jag gjorde det

/Daniel

Postad 09 mars 2007 - 16:04

doom_occulta
  • doom_occulta
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Har ett högrfrekvent ljud på min LG LB2R som försvinner efter ca 10 - 15 minuters tittande.
"Surret" hörs som bäst när det visas ljusa scener och mindre vid mörka och hörs endast då tv:n är "kall".
"Surret" vill jag beskriva som svagt elektronik surr.

Har ni detta på era apparater?

Kan LCD låta tills dom blir "varma"??

Postad 09 mars 2007 - 17:43

aquamera
  • aquamera
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Är det någon mer som har problem med att stänga av TruM och XD? De är gråa och går inte att ändra på. Kör via datorn (dvi->hdmi). Har inställt PSM och CSM på user..

Postad 09 mars 2007 - 18:34

eLGee
  • eLGee
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Har ett högrfrekvent ljud på min LG LB2R som försvinner efter ca 10 - 15 minuters tittande.
"Surret" hörs som bäst när det visas ljusa scener och mindre vid mörka och hörs endast då tv:n är "kall". 
"Surret" vill jag beskriva som svagt elektronik surr.

Har ni detta på era apparater?

Kan LCD låta tills dom blir "varma"??

<{POST_SNAPBACK}>

Min TV är knäpptyst hela tiden. Inget konstigt surr eller liknande.

Postad 09 mars 2007 - 20:38

undeadsourse
  • undeadsourse
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Vad jag vet så har jag absolut inget synfel om jag har fått det att låta så. Hoppas verkligen att jag kan komma fram till en lösning, om inte annat har jag iaf skaffat mig en mycket snygg vardagsrumsmöbel för nästan 14000 kr  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Har du ändrat PSM till användare 1 och där dragit ner kontrasten och ljusstyrkan, jag tyckte att min 42LB2R var väldigt "stark" i ögonen innan jag gjorde det

/Daniel

<{POST_SNAPBACK}>

Haha vad puckad jag har varit :) Jag trodde att en ändring i användare 1 gällde för alla inputs! Det första jag gjorde var att ställa in bilden när jag tittade på dvd. Nu har jag ställt in bilden korrekt på samtliga källor och oj vad mycket bättre det blev!

Har dragit ner kontrasten samt färgen ordentligt och ökat lite på ljusstyrkan. Men det som gjorde mest var nog att avaktivera XD engine som enligt mig är en totalt värdelös funktion. TRUM låter jag vara på då jag anser att den tillför mycket positivt till bilden.

Nu måste jag säga att jag är riktigt nöjd med min tv. Väntar bara på min digitalbox nu och hoppas att jag får en positiv överraskning bildmässigt. Men det sjulle vara trevligt om någon kan svar på min fråga angående HDMI kontra SCART.

/Robin

Postad 09 mars 2007 - 21:30

amb01
  • amb01
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Nu är jag på väg att bestämma mig för denna TV. Ni som har skaffat en, är ni nöjda med den? Vilka andra LCD-apparater har likvärdig eller bättre bild än LB2:an?

Postad 09 mars 2007 - 21:42

Frenetick
  • Frenetick
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0

Vad jag vet så har jag absolut inget synfel om jag har fått det att låta så. Hoppas verkligen att jag kan komma fram till en lösning, om inte annat har jag iaf skaffat mig en mycket snygg vardagsrumsmöbel för nästan 14000 kr  :)

<{POST_SNAPBACK}>

/Daniel

<{POST_SNAPBACK}>

Haha vad puckad jag har varit :) Jag trodde att en ändring i användare 1 gällde för alla inputs! Det första jag gjorde var att ställa in bilden när jag tittade på dvd. Nu har jag ställt in bilden korrekt på samtliga källor och oj vad mycket bättre det blev!

Har dragit ner kontrasten samt färgen ordentligt och ökat lite på ljusstyrkan. Men det som gjorde mest var nog att avaktivera XD engine som enligt mig är en totalt värdelös funktion. TRUM låter jag vara på då jag anser att den tillför mycket positivt till bilden.

Nu måste jag säga att jag är riktigt nöjd med min tv. Väntar bara på min digitalbox nu och hoppas att jag får en positiv överraskning bildmässigt. Men det sjulle vara trevligt om någon kan svar på min fråga angående HDMI kontra SCART.

/Robin

<{POST_SNAPBACK}>

HDMI ger enligt mig en kollosalt mycket bättre bild än scart. Ska du köpa en DVD med uppskalning (köp gärna en hyfsad, t.ex. Samsungs eller Sonys) så är HDMI-sladd ett måste. Inte så dyrt jämfört med en rejäl scart.

Postad 09 mars 2007 - 22:14

barbapapa
  • barbapapa
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Är det någon som har problem med att tv:n flippar mellan bild över hela skärmen och en mindre ruta mitt i bilden? När jag tittar på TV4 så sänds endel program i 16:9 men när bilden kommer från ComHem analog kabel så ändrar sig bilden lite då och då mellan 4:3 widescreen dvs en mindre ruta mitt på skärmen och att bilden är helt uppskalad för att fylla hela skärmen. Lite svårt att förklara men om ni har problemet själva tror jag att ni förstår.

/Daniel

Postad 09 mars 2007 - 23:09

Stefannorr
  • Stefannorr
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Här kommer lite betyg och funderingar efter att ha ägt denna LG LB2R sen i söndags.

Hade stora problem att se ishockey innan jag drog ner kontrasten ( isen ) nu är isen hyfsad men jag tycker det är dålig skärpa jämfört med min gamla bildrörs tv som var 12 år!!.
Nu kan man se hockeyn men nån hit är det inte, har ComHem ( digitalbox ) men det digitala kommer väl först i maj till Norrbotten om jag fattat rätt.

På scener som utspelar sig nära personen / skådespelaren är oftast bilden utmärkt, men när det zoomar ut så är det betydligt sämre, kanske jag som inte lyckats med inställningar ännu?
Som jag skrev ovan om ishockey så är skärpan kanon vid närbilder men när man ser hela isen ( värdelös ) i mina ögon ( jämfört med gamla TV ). Försäljaren skickade med mig en Monster scart när jag köpte TV, 650 kr ca..vart ännu sämre bild i mitt tycke, när man böt kanal med den ikopplad tog det en evighet, plus att på kanal 3 till 5 så vart rutan som visar info om kanalbytet lila sprucken ...svårt förklara.

Har i stort sett allt avslaget, Thrue M, X-D. Är källan bra så blir bilden oftast bättre på kanal 1 o 2 o kanal 5, kanal 3 oftast dålig..med en del undantag ( Oprah vad hon nu heter ) då ser bilden bra ut.
I bland kan bilden bli lite pixlig, trodde det tillhörde stenåldern?

Sammanfattningsvis.....för mig som älskar sport, framförallt ishockey..så är min stenålders TV som är minst 11 år gammal MYCKET BÄTTRE.

Är källorna 100 % så blir bilden mycket bra.

Inte det minsta lilla ljud från min om jag så lutar mig över den.

Kanal 1 och 2 oftast bättre bild än gamla bildrörs tv.
Kanal 3 oftast sämre.
Kanal 4 och 5, varierande..ibland bättre ibland sämre.

Nu får gärna folk komma med tips om inställningar!
Gärna även på färger Röd grön m.m.......
Vad är booster som står om man manuellt konfiguerar varje kanal?

Jag hoppas på bättre källor i framtiden och att Tv kanske lyfter sig lite när vi får digital TV här i norr.

Nu låter den här rescensionen kanske väldigt negativ, men jag antar att TV kommer växa med bättre källor, däremot tror jag LCD o sport inte går ihop?

Stefan

Redigerat av Stefannorr, 09 mars 2007 - 23:21.

Postad 10 mars 2007 - 12:04

undeadsourse
  • undeadsourse
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag tittade på en film igår och min gamla pioneer dv360 som jag var så nöjd med till min tidigare crt tv presterar inte alls bra till min 37LB2R. Bilden är oskarp och flyter inte bra!

Hoppas att det är min dvdspelare som är boven i dramat eller är den lite hackiga/oskarpa bilden något man får räkna med!?

Det blir förmodligen en ny dvdspelare med hdmi men vilken. Finns det någon av er som kan rekommendera en speciell dvd som presterar bra till LB2R serien?

/Robin

Postad 10 mars 2007 - 14:29

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Här kommer lite betyg och funderingar efter att ha ägt denna LG LB2R sen i söndags.

Hade stora problem att se ishockey innan jag drog ner kontrasten ( isen ) nu är isen hyfsad men jag tycker det är dålig skärpa jämfört med min gamla bildrörs tv som var 12 år!!.
Nu kan man se hockeyn men nån hit är det inte, har ComHem ( digitalbox ) men det digitala kommer väl först i maj till Norrbotten om jag fattat rätt.

På scener som utspelar sig nära personen / skådespelaren är oftast bilden utmärkt, men när det zoomar ut så är det betydligt sämre, kanske jag som inte lyckats med inställningar ännu?
Som jag skrev ovan om ishockey så är skärpan kanon vid närbilder men när man ser hela isen ( värdelös ) i mina ögon ( jämfört med gamla TV ). Försäljaren skickade med mig en Monster scart när jag köpte TV, 650 kr ca..vart ännu sämre bild i mitt tycke, när man böt kanal med den ikopplad tog det en evighet, plus att på kanal 3 till 5 så vart rutan som visar info om kanalbytet lila sprucken ...svårt förklara.

Har i stort sett allt avslaget, Thrue M, X-D. Är källan bra så blir bilden oftast bättre på kanal 1 o 2 o kanal 5, kanal 3 oftast dålig..med en del undantag ( Oprah vad hon nu heter ) då ser bilden bra ut.
I bland kan bilden bli lite pixlig, trodde det tillhörde stenåldern?

Sammanfattningsvis.....för mig som älskar sport, framförallt ishockey..så är min stenålders TV som är minst 11 år gammal MYCKET BÄTTRE.

Är källorna 100 % så blir bilden mycket bra.

Inte det minsta lilla ljud från min om jag så lutar mig över den.

Kanal 1 och 2 oftast bättre bild än gamla bildrörs tv.
Kanal 3 oftast sämre.
Kanal 4 och 5, varierande..ibland bättre ibland sämre.

Nu får gärna folk komma med tips om inställningar!
Gärna även på färger Röd grön m.m.......
Vad är booster som står om man manuellt konfiguerar varje kanal?

Jag hoppas på bättre källor i framtiden och att Tv kanske lyfter sig lite när vi får digital TV här i norr.

Nu låter den här rescensionen kanske väldigt negativ, men jag antar att TV kommer växa med bättre källor, däremot tror jag LCD o sport inte går ihop?

Stefan

<{POST_SNAPBACK}>

En intressant sak som jag skulle vilja ha redan på är följande: Vilken storlek har du och på vilket avstånd sitter du?

Postad 10 mars 2007 - 14:35

Stefannorr
  • Stefannorr
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
32 " och sitter väl 2,5-3 m från TV.

Stefan

Postad 10 mars 2007 - 14:41

Frenetick
  • Frenetick
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0
Stefan//

Testa att dra ner skärpan, låter som att det är problemet. Skärpan brukar vara överdriven på många av dagens skärmar för att se bra ut i butik.

Postad 10 mars 2007 - 14:44

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0
Nån som vet något bra väggfäste till 32": aren?
Vill att tv: n ska sitta så nära väggen som möjligt.
:angry:

Postad 10 mars 2007 - 16:39

ALLaNoN_80
  • ALLaNoN_80
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Har du en digitalbox så har du väl också digital tv från comhem, så jag förstår inte riktigt vad du menar. Det var väl ett bra tag sen som Com Hem började med "tre hål i väggen" i Luleå iaf.

Redigerat av ALLaNoN_80, 10 mars 2007 - 17:12.

Postad 10 mars 2007 - 17:14

banan61
  • banan61
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Har du en digitalbox så har du väl också digital tv från comhem, så jag begriper inte riktigt vad du menar. Det var väl ett bra tag sen som Com Hem började med "tre hål i väggen" i Luleå iaf.

<{POST_SNAPBACK}>

Rätta mig om jag har fel men gör inte en digtalbox om en digital signal till analog innan den skickas till tv'n? Tv'n kan ju ta emot en analog signal utan box och visa bilden. Du från Norrbotten har du en analog box av gammla typen som Com Hem hade som bara styr upp så att du kan se de kanaler du betalar för?

Redigerat av banan61, 10 mars 2007 - 17:15.

Postad 10 mars 2007 - 21:20

Stefannorr
  • Stefannorr
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Är nog för dåligt insatt angående digitala / analoga sändningar här uppe i Luleå.
Jag har en Comhem box ( Sagem ) jag har 8 favoriter. Det jag är mest kritisk till är att när bilden zoomas ut från närbild så blir det oftast oskärpa i bilden.

Har kontrast på 55
Ljusstyrka 50
Färg 50
skärpa 50
Färgton 0

Färgerna har jag inte rört ännu.
Förslag på era inställningar vore intressant.

Stefan

Redigerat av Stefannorr, 10 mars 2007 - 21:24.

Postad 10 mars 2007 - 21:35

Unregisteredad4b3c72
  • Unregisteredad4b3c72
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
En liten fråga ! Jag tänkte skaffa en 32lcd till sovrummet där jag kommer koppla den till datorn där jag kommer titta på film från datorn och tv från datorn via bredband samt titta på stillbilder.
Jag har varit inne på att köpa en SamsungM61 och koppla vga mellan dator och skärm.
Jag har dvi på datorn men tror inte Samsung klarar koppla dvi från dator till hdmi på skärmen. Jag vet att Samsung R70 serien inte klarar det.
LGLB2R ska ju klara det och frågan är då vilket som ger bäst bild ????????????????
VGA->VGA som jag då får 1360x768
DVI->Hdmi ger 1280x720

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.