Sony Bravia KDL-52W4000
(TV)
|
0
|
(7)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KDL-46W4000
(TV)
|
1
|
(29)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KDL-40W4000
(TV)
|
3
|
(40)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KDL-32W4000
(TV)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KDL-40W4220
(TV)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KDL-46W4220
(TV)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KDL-40W4210
(TV)
|
0
|
(3)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KDL-46W4210
(TV)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KDL-40W4230
(TV)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 13 July 2008 - 18:22
Postad 13 July 2008 - 18:39
Tänkte koppla datorn till tv, jag antar att det är bättre att köra med en dvi->hdmi konverter och sen köra hdmi till tvn än vga va?
Varför köpa en konverter när det finns färdiga DVI-HDMI-kablar?
Postad 14 July 2008 - 07:47
Problemet med SCART är att RGB enbart kan skickas åt endera hållet, medan kompositvideo och ljud kan skickas åt båda samtidigt. Alltså väljer tillverkarna att göra uttagen till antingen in- eller utgångar för RGB beroende på tillämpning, för att undvika komplikationer. För tv-apparater blir det då ingång för RGB.
Det enda undantaget jag känner till är digitalboxar med S-videoutgång på sin VCR-SCART, där stiftet för rött i RGB istället används för färgsignalen. Där är principen helt enkelt att en apparat som tar emot S-video via SCART följdaktigen inte skickar ut RGB på samma kontakt.
Om man kopplade in en DVD-inspelare enbart via den ena SCART-kontakten och kunde välja hur man vill ha det, så skulle valet stå mellan antingen att kunna spela in tv:ns bild från RGB och titta på DVD i komposit, eller att som det är nu spela in från komposit och titta på DVD i RGB. Alternativet skulle vara att använda båda SCART-uttagen i tv:n bara för DVD-inspelaren, en för utsignal och en för insignal.
Den enda praktiska lösningen för att få RGB hela vägen är en fristående digitalbox med "daisychaining" i rätt ordning; digitalbox -> DVD-inspelare -> tv.
Kom ihåg att SCART är en trettio år gammal standard. Den ursprungliga anledningen att den alls bestyckades med RGB var att förenkla arbetet för externa text-tvavkodare. Att RGB-ingången kan användas för bättre bildöverföring är helt enkelt ett lyckligt sammanträffande.
Tack för klargörandet! Suveränt!
Postad 14 July 2008 - 08:26
Fick min 52W4000 för någon dag sen........(dom som klagar på dustins långa leveranstid. Skulle fått den i oktober och ingen verkar ha den inne. Men dustin levererade den nu)
Så ###### typiskt
Postad 14 July 2008 - 09:43
Kör PS3 på min KDL52W4000 via hdmi.
Om jag inte minns fel så har jag kunnat köra DVD-filmer i 1080/24hz från min PS3:a.
Efter lite PS3 uppdaterings så verkar det inte fungera. Det står alltid 1080p nu bara.
I menyn på PS3:an så står det iofs att inställningen bara gäller för BD. Jag undrar om detta
ändrats i och med någon uppdatering. Har någon möjlighet att kolla?
Btw, har även jag märkt att backlighten blöder från både vänstra och högra sidan på TV'n. Satt och kollade
från en annan vinkel igår och då blev det mer uppenbart.
Redigerat av Unregisteredb11ad5c2, 14 July 2008 - 09:47.
Postad 14 July 2008 - 09:48
Dock så märkte jag att hela tv:n lutar när den står på bordsstativet. Mellan höger och vänster sida så skiljer det ungefär 10 mm om man mäter från bänken till kanten på tv:n. Om man drar och bryter i den när man skruvar fast foten så kommer man ner i en skillnad på 3-4 mm, men det är ändå lite störande när man vet om det. När jag undersökte saken närmare, såg jag att det var fästet i foten som var snett. Försökte fixa till det, men lyckades inte.
Någon annan som haft samma problem? I så fall, lyckades du fixa till foten? Vore skönt att slippa allt krångel med garantiutbyte om det går.
MVH
Postad 14 July 2008 - 13:14
Jag har inga "pelare" eller backlight problem med min W4000 52"Har en 46a (svensk, köpt hos fyndbörsen) och hittat problem med backlighten/panelen
. Dels ser jag viss spotlight bleed i övre högra hörnet samt nedre vänstra, men det som jag stör mig mest på är att vertikala mörka "band" syns vid väldigt mörka scener (eller ännu tydlligare då ingen signal matas till TVn). Notera att detta är svårt att se om det finns en ljuskälla i rummet; för att kontrollera om ni är drabbade föreslår jag att ni mörkar rummet (helt) samt väljer en oanvänd ingång och tittar på skärmen rakt framifrån, då felet inte syns om man tittar från sidan. Att sänka backlight eller mixtra med andra inställningar hjälper inte (tyvärr) utan minskar bara effekten.
Kollat runt lite för att se om andra är drabbade av detta och hittade även dessa poster på andra forum:
http://www.avforums....;postcount=2401
http://www.avforums....;postcount=2525
http://www.avsforum....p;postcount=129
Felet ser ut som detta (bilden lånad från sista länken):
Tröttsamt att detta slunkit igenom kvalitetkontroller, hur många vill ha en randig TV?
Postad 14 July 2008 - 13:51
Jag har inga "pelare" eller backlight problem med min W4000 52"
Ni som inte har några backlight/pelarproblem, var har ni köpt era apparater?
Postad 14 July 2008 - 13:53
Jag har inga problem på min 40" W4000 och jag köpte min på Sony Center i Malmö.
Postad 14 July 2008 - 17:05
Netonnets lagerbutik i Barkarby (garanterat ur första batchen med skärmar).
Postad 14 July 2008 - 22:31
Fråga:
Kör PS3 på min KDL52W4000 via hdmi.
Om jag inte minns fel så har jag kunnat köra DVD-filmer i 1080/24hz från min PS3:a.
Efter lite PS3 uppdaterings så verkar det inte fungera. Det står alltid 1080p nu bara.
I menyn på PS3:an så står det iofs att inställningen bara gäller för BD. Jag undrar om detta
ändrats i och med någon uppdatering. Har någon möjlighet att kolla?
Btw, har även jag märkt att backlighten blöder från både vänstra och högra sidan på TV'n. Satt och kollade
från en annan vinkel igår och då blev det mer uppenbart.
varför vill du se dina dvd-filmer i 1080p24??
Postad 15 July 2008 - 09:17
Postad 15 July 2008 - 09:32
Heh, varför inte! Vill inte du se dina filmer i OPTIMALA förhållanden. Det rycker rätt så bra i bilden av 2:3 pulldown vid kamerapanoreringar om man inte kör det läget. Dessutom så får du något bättre bild vid uppskalning till 1080p.
Postad 15 July 2008 - 09:40
Har en 46a (svensk, köpt hos fyndbörsen) och hittat problem med backlighten/panelen
. Dels ser jag viss spotlight bleed i övre högra hörnet samt nedre vänstra, men det som jag stör mig mest på är att vertikala mörka "band" syns vid väldigt mörka scener (eller ännu tydlligare då ingen signal matas till TVn). Notera att detta är svårt att se om det finns en ljuskälla i rummet; för att kontrollera om ni är drabbade föreslår jag att ni mörkar rummet (helt) samt väljer en oanvänd ingång och tittar på skärmen rakt framifrån, då felet inte syns om man tittar från sidan. Att sänka backlight eller mixtra med andra inställningar hjälper inte (tyvärr) utan minskar bara effekten.
Kollat runt lite för att se om andra är drabbade av detta och hittade även dessa poster på andra forum:
http://www.avforums....;postcount=2401
http://www.avforums....;postcount=2525
http://www.avsforum....p;postcount=129
Felet ser ut som detta (bilden lånad från sista länken):
Tröttsamt att detta slunkit igenom kvalitetkontroller, hur många vill ha en randig TV?
Jag har en 46:a köpt på NetOnNet för ca 2 veckor sen. Ser EXAKT likadant ut, vertikala ränder samt ljusare i hörnen. Irriterar mig som fan på det eftersom man betalar så pass mycket. Men när jag har backllighten på "Min" så är det knappt märkbart och så kör jag i Filmläge. Kan leva med det men det skulle kännas bättre om det går att fixa. Ringer gärna och felanmäler om det leder tll någon lösning...
Postad 15 July 2008 - 13:05
Inser dock att jag kanske drömt att det gick. Var helt säker.
Men det verkar inte som om dvd filmer har den infon på skivorna.
Trodde först alla dvd'er hade den typen av data också.
Postad 15 July 2008 - 19:57
Om det är en NTSC-DVD så har den det indirekt i o m konverteringen med 3:2 pulldown. Det finns tv-apparater (och DVD-spelare skulle jag tro) som kan köra konverteringen baklänges och återfå 24 bilder per sekund. Är väl inte omöjligt att PS3 kan detta, men det känner jag inte till.Inser dock att jag kanske drömt att det gick. Var helt säker.
Men det verkar inte som om dvd filmer har den infon på skivorna.
Trodde först alla dvd'er hade den typen av data också.
Om det däremot är en PAL-DVD så är det tämligen kört, där sker konverteringen från 24 fps till 50 fps via en uppsnabbning av filmen och kompenserande pitchning av ljudet. Fördelen är att PAL inte har judder, så behovet att återskapa 24 fps är minimalt. Såvida man nu inte är så knasig att man klockar filmerna med tidtagarur...
Beklagar för Off-Topic. Det finns andra trådar här om 24p och 3:2 pulldown. Sök och läs!
Postad 16 July 2008 - 20:13
Jag är på g och skall köpa en kdl-40w4220 och vill veta en sak.
Vad jag förstår så har denna en "kombi mottagare" som antingen tar emot digitalt eller analog TV-signal.
Men det jag vill veta är om jag kan installera kanaler både analogt för att om jag sedan trycker över på digital ser de kanalerna. Jag är medveten om att man inte kan söka in boxer via comhem jacket men se min tanke nedan.
Varför: jag bor numera i ett hus med analog comhem o jag ser gärna de kanalerna. Men jag har abonnemang kvar hos boxer och kikar gärna på de kanalerna också.
Hur:genom att ansluta både till antenn uttaget i huset samt till en inomhusantenn via en t-koppling . Jag vet att vissa kanaler kan ligga på liknande frekvenser o störa varandra men det jag vill veta är om det fungerar.
Om ovan inte fungerar skulle det då fungera om man manuellt byter antenn-källa beroende på vad man vill se på utan att söka om kanalerna igen.
Hoppas jag var tillräckligt tydlig.
Tack så länge!
Postad 16 July 2008 - 20:51
Kanske det är ett problem med fösta revisionen av tv:n?
Postad 16 July 2008 - 20:54
Redigerat av Benkke, 16 July 2008 - 20:58.
Postad 16 July 2008 - 21:33
Ledsen, men när du söker kanalerna måste du välja antenn eller kabel. Byta går ju men som du säger inte utan ny kanalsökning. Analogt och digitalt ComHem går ju förstås bra
Ok, inte det svaret jag ville ha men det jag misstänkte.......
Tack för ett snabbt svar!
Postad 16 July 2008 - 21:40
Varför ska analogt plus dvb-c gå bra men inte analogt plus dvb-t? Jag ser inte skillnaden och förstår heller inte varför Sony skulle ha implementerat en så korkad lösning (eftersom det finns analoga marknät kvar i världen).Ledsen, men när du söker kanalerna måste du välja antenn eller kabel. Byta går ju men som du säger inte utan ny kanalsökning. Analogt och digitalt ComHem går ju förstås bra
Postad 17 July 2008 - 08:32
Analogt från egen antenn och dvb-t går också bra. Men inte analog kabel och dvb-tVarför ska analogt plus dvb-c gå bra men inte analogt plus dvb-t? Jag ser inte skillnaden och förstår heller inte varför Sony skulle ha implementerat en så korkad lösning (eftersom det finns analoga marknät kvar i världen).
Postad 17 July 2008 - 09:49
Analogt från egen antenn och dvb-t går också bra. Men inte analog kabel och dvb-t
Ok, men varför inte..... Om man som du skriver kan slå om mellan analogt tittande och DVB-t så blir det väl samma sak om jag kopplar på en analog antenn på samma gång som den analoga kabel tvn?? För TVn så är detta ju samma sak.
Postad 17 July 2008 - 10:22
Postad 17 July 2008 - 10:41
Finns det analoga sändningar i marknätet? Isf kanske det går att få 2 analoga sändningar, men 2 digitala eller 1 digital dvb-t och 1 analog kabel går inte. Sonyn har bara 1 mottagare som ställs in för antingen kabel eller antenn. Den tar då mot analog digital och hd för antingen kabel eller antenn
Jag skrev kanske fort o fel.... Jag ansluter en analog comhemsignal + analog=vanlig antenn för att kunna ta in DVB-t. Men det är väl det som inte fungerar då TVn bara kan ha koll på en sorts mottagning åt gången.
Jag vill ju kunna göra detta utan att söka om hela tiden..
Postad 17 July 2008 - 12:09
Postad 17 July 2008 - 15:15
Postad 17 July 2008 - 17:25
Menar du w4210 så har väl el-giganten denNågon som vet var i Sthlm man kan se den helsvarta varianten uppställd?
Postad 17 July 2008 - 17:28
Jag har inte riktigt fattat vilken som är helsvart, men då blir det en tripp till EG imorgon med sambon.Menar du w4210 så har väl el-giganten den
Postad 17 July 2008 - 18:29
Experts variant, w4230, är helsvart och står numera i vardagsrummet
Några bilder vore trevligt!
Postad 17 July 2008 - 18:43
Postad 17 July 2008 - 18:45
Sovrumstvn W4210 i mitt galleriNågra bilder vore trevligt!
Dagsfärsk tigerjakt
Postad 17 July 2008 - 20:00
Postad 17 July 2008 - 20:19
Redigerat av Poiz, 17 July 2008 - 20:19.
Postad 17 July 2008 - 20:24
Har 4230 en annan färg? W4210 är också midnattsblå. Går inte att se vid normal användning.Var och kollade på den "midnattsblå" och tyckte inte om glittret :-( samtidigt är det ju inte så roligt att betala 2500:- mer för att få en annan färg....
Om du tar kort med blixt syns det. Solen strålande rakt på tvn och ställ dig 10 cm från ramen OK du KAN se det!
Se galleriet syns inte ens med blixt alla gånger
Redigerat av Benkke, 17 July 2008 - 20:33.
Postad 17 July 2008 - 23:47
Har 4230 en annan färg? W4210 är också midnattsblå. Går inte att se vid normal användning.
Om du tar kort med blixt syns det. Solen strålande rakt på tvn och ställ dig 10 cm från ramen OK du KAN se det!
Se galleriet syns inte ens med blixt alla gånger
Så som jag har fattat det ska w4230 vara helt svart. Kan någon rätta mig om jag har fel....
Postad 18 July 2008 - 05:03
Så som jag har fattat det ska w4230 vara helt svart. Kan någon rätta mig om jag har fel....
Jag har en W4230 från Expert, den har glitterfärgen som syns i direkt solljus.
Definitivt inte störande enligt mig.
Postad 18 July 2008 - 07:36
Jag har inte riktigt fattat vilken som är helsvart, men då blir det en tripp till EG imorgon med sambon.
Den midnattsblå varianten upplevs som helt pianosvart så länge man inte står med näsan 10cm från TV-ramen i ett extremt upplyst rum...
Postad 18 July 2008 - 08:54
Jag har en W4230 från Expert, den har glitterfärgen som syns i direkt solljus.
Definitivt inte störande enligt mig.
Så w4230 är svart? Men med glitter i sig?
Varför kan de inte hålla sig till att göra helsvarta tv-apparater....
Postad 18 July 2008 - 09:13
Postad 18 July 2008 - 09:42
Varje gång jag byter kanal hörs det ett annat missljud, ett mer brummande ljud. Värst är dock när man slår på Text-TV, då surrar det otroligt mycket.
Har någon annan samma symptom på sin TV? Tidigare i tråden har det skrivits en del om surrande (hur har det gått med ditt surrande Jonizc?). Är det något som försvinner eller blir det bara värre med tiden? Kan man reklamera TV:n på grund av detta (Netonnet)?
Postad 18 July 2008 - 11:42
Är det någon som vet en anledning till att inte visa alla pixlar? verkar vara en konstig inställning..?
Postad 18 July 2008 - 11:46
Men för sjutton gubbar, glittret syns inte om man inte letar efter det!!!!!!!
Håller med!
Postad 18 July 2008 - 13:38
Gjorde nyss en felanmälan på mitt "pelarproblem" hos Sony support. Det märkliga var att de inte hade fått in någon anmälan om detta fel
känns ju som om ganska många här har sett pelarfelet. Sony hänvisade mig iaf till en serviceverkstad i Malmö (TV-Berg) så får se vad de säger.
Det var ganska luatigt att höra efterrsom jag precis ringde till Sony Support och hörde mig för angående detta problem och då sa de också att det inte hade haft några inrapporterade fall med pelarfelet. Kanske förnekar de problemet trots att det förekommer? Nästa leverans av apparater ska dock inte skilja sig från den första (enligt supporten) så problemet lär inte försvinna för att man väntar med att beställa.
Måste påpeka att jag dessutom har haft två stycken w4000-apparater med pixelfel. En kan dock ha skadats under leveransen då det nära de lysande pixlarna var två stycken repor. Den andra modellen var helt felfri (trodde jag äntligen hade fått ett perfekt exemplar, men icke...) frånsett en lysande blå pixel av alla miljoners pixlar. Men Sony har ju 100 % pixelgaranti så det var bara att påpeka felet för att få modellen utbytt...
Nu har jag haft min 40W4000 i snart en vecka och jag har börjat störa mig på diverse oljud från TV:n. Beroende på vilken bakgrundsbelysning man ställer in, så hörs ett surrande olika mycket (5-7 ger minst oljud). Det är inga problem att höra detta på 4 meters avstånd om man har lågt ljud på TV:n. Dessutom blir det mer surr när det är mycket svart i bilden.
Varje gång jag byter kanal hörs det ett annat missljud, ett mer brummande ljud. Värst är dock när man slår på Text-TV, då surrar det otroligt mycket.
Har någon annan samma symptom på sin TV? Tidigare i tråden har det skrivits en del om surrande (hur har det gått med ditt surrande Jonizc?). Är det något som försvinner eller blir det bara värre med tiden? Kan man reklamera TV:n på grund av detta (Netonnet)?
Jag har haft fyra 46w4000-apparater (pelarproblemet har funnits på två) och lyckats höra ljudet i olika grad på tre. På en var ljudet verkligen störande men på de övriga två hördes ljudet knappt och enbart vid noggrant och nära lyssnande. En modell var alltså helt ljudlös, så ljudet är nog inte normalt. Reklamera kan du nog göra men det verkar rent statistiskt sett var svårt att få en helt ljudlös tv av denna modell. Om inte jag har haft extremt otur och alla Siba:s apparater är helt orepresentativa för w4000-linjen
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
HDMI CEC/Bravia Sync kabelberoende?
1 film
1 bild
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?