3rd Party Hardware - framför allt om olika NAS:ar.
Bolder Cable Company - om du vill modda din Squeezebox, deras forum.
Du har ju också ett audiofilalternativ till Squeezeboxen: Transporter. Något dyrare dock...

* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter
Startad av
Unregistered80cc5b2f
, aug 19 2004 12:01
3224 svar till detta ämne
36 relaterade trådar
Postad 16 januari 2007 - 22:21
2 Squeezeboxar och en ReadyNAS NV [1 TB].
Slim Devices har ju också ett paket med
3rd Party Hardware - framför allt om olika NAS:ar. Bolder Cable Company - om du vill modda din Squeezebox, deras forum. Du har ju också ett audiofilalternativ till Squeezeboxen: Transporter. Något dyrare dock... ![]() Postad 16 januari 2007 - 23:05 Du anger en prislapp på dina grejor och då får jag väl anta att de är lika fina som mina ![]() Dina tankar om inbyggd Dac och analogt till din stärkare, gör mig övertygad om att det är en transporter som passar dig bäst. Den har en mycket fin DAC om man får tro Audiofilerna på Slimforum NAS är något jag inte kan förstå .. Skall man dessutom ha en bra sådan, kostar de pengar de med. Nej, en beg dator med en P4 processor och lite minne räcker gott.. grafikkort behövs bara när du skall koppla en skärm till och då sätter du i ett litet fläktlöst eller ännu bättre inbyggt i moderkortet. Skaffa en liten låda till detta och sätt på en tystkylning på processorn. En liten papstfläkt som tar ut den lilla värme det blir. Denna dator kan du fjärrstyra och sköta från din bärbara eller din stationära när det så behövs.. Stoppa in den i ett skåp ![]() Sedan finns det massor av finesser med detta som jag inte drar nu.. Det är vad jag tycker, istället för en komplicerad NAS MaVeRiC ![]() Redigerat av Unregistered1103, 16 januari 2007 - 23:06. Postad 16 januari 2007 - 23:55 Ja, vad jag förstår så är väl den stora skillnaden mot Transporter att den har en riktigt bra DAC i sig. Så att köra SB:n digitalt till en bra DAC blir lite samma sak. Var mest nyfiken på vad människor egentligen tycker. Har bara hört goda uttalanden om ljudet, men det är ju skillnad på om man jämför en mp3-spelare kopplad till anläggningen eller en FLAC-spelare med riktig DAC. Visst har jag nå gamla burkar stående, men vill ju inte ha en sån stående på hela tiden. Drar rimligtvis en massa mer ström än NAS-lösning, som även är bra mycket tystare utan att man behöver oroa sig om värmen. Endast HD:n som surrar. Priset blir 1900:- ungefär för en NAS med 250GB och det går att koppla på en till disk i framtiden utan problem. Frågade om NAS för att jag ville få lite feedback om folks erfarenhet och vad dom hört om denna kombination. När den väl är konfigurerad är det ju inte svårare att använda den än om du kör slimserver på en Windowsburk. Frågan är bara hur sega Buffalo och Linksys är. Vill ju inte att det ska lagga i tid och otid. Om en sökning tar 1-2 sekunder längre så är det ju inte hela världen. Postad 17 januari 2007 - 06:59 Dator i skåp - squeezeboxen hanterar Wake on Lan, så om du skaffar en dator och nätverkskort som stödjer detta (rätt vanligt) så kan du ha strömspararläge - datorn går ner i standby efter 5 minuter, och vaknar upp när du slår igång din squeezebox med fjärren. Så har jag kört och det funkar perfekt. Medans du spelar går datorn inte ner i sleep och är det en någorlunda modern dator så vaknar den upp och kan strömma musik rätt snabbt (några sekunder). NAS - jag har testat på min NSLU2 och det slutade jag med direkt. För slö - allt går via datorn (även volymen, som du väl iofs inte kommer att använda) så den behöver vara rapp för att upplevelsen ska bli bra. NSLU2 har 32M internminne, Slimserver-programmet kräver minst 64M, så det är en omöjlig ekvation. Har du en dyr CD så är du säkert van vid själva hanteringen också, känsla i knappar och kontroll. För mig är det oacceptabelt att det tar ett par sekunder att skippa till nästa låt, det blir ett irritationsmoment som förstör njutningen helt. Så jag skulle definitivt avråda från för klena maskiner. Infrant ReadyNAS är i så fall en bättre lösning men då pratar vi en prislapp uppåt 10k. Postad 17 januari 2007 - 08:38 Räknade på nån miniITX-lösning (heter så?). Men då drar det iväg en bra bit över vad jag hade tänkt lägga på NAS:en. Så jag skippar nog både ock tills vidare. Betälla SB:n idag kanske... ja vi får se hur det blir. Hade egentligen velat provköra den hemma i anläggningen först. Postad 17 januari 2007 - 08:49 Beställ du, jag kan nästan sätta en slant på att du inte blir missnöjd. Och skulle du mot förmodan bli det tror jag du kan kränga den begagnad samma dag utan att gå så mycket back... ![]() Men på lite sikt skulle jag kika på en DAC förståss. Vad har du för grejor i övrigt? /Calle Postad 17 januari 2007 - 09:48 ![]() Går i väntans tider nu... beställde en Squeezebox (silver/black) från CDON (fraktfritt) och en LaCie 250GBs USB-disk från Dustin (fraktfritt). Köpte denna disk då jag har en sedan tidigare och tänkte att det är både praktiskt med att ha dubbla uppsättningar kablar om jag ska byta disk mellan bärbara och stationära datorn, sen är det väl snyggare att ha två likadana diskar på varandra (om nu det kommer att hända). Kommer att köra Slimserver på stationära datorn, då den ändå är igång för det mesta. Övrig musikutrustning är främst Linn-elektronik och Monitor Audio. Blir väl lite att "byta ner sig" enligt många, men då jag inte har något guldöra och upptäckt att jag finner njutning i många typer av system så tror jag att detta kan vara en bra lösning, samtidigt som jag får några kronor över. Har börjar rippa musik till FLAC genom EAC som jag kör direkt med "external encoder" i form av FLAC. Jag hoppas att jag fått alla inställningar rätt. Counting Crows - August & Everything After hamnade på 325mb... nån annan skiva som är längre hamnade på 290mb, men det beror väl på innehåller i låtarna. Blev dock lite problem att rippa en kopieringsskyddad skiva. Stod på i 3h och hann bara göra första 4 låtarna och ändå sa AccurateRip att mina filer inte matchade AccurateRips databas för skivan. Om nån har nåt bra svar på detta på rak arm så berätta gärna eller länka. Redigerat av snurrex, 18 januari 2007 - 00:37. Postad 17 januari 2007 - 10:12
Slysofts AnyDVD för att kunna rippa mina CD-skivor som har kopieringsskydd. Men det verkar även bero på vilken CD/DVD-läsare man använder om det ska fungera eller inte. På min NEC DVD-brännare på stationära datorn fungerar det alltid, men inte på laptopen som har nån skum slim-DVD-brännare i sig.
Jag använder
Postad 17 januari 2007 - 13:11 ![]() Det hade varit skoj att ha en så man kan se sina skivor med omslag på den. ![]() MVH Kribban Redigerat av kribban, 17 januari 2007 - 13:11. Postad 17 januari 2007 - 13:23 Postad 17 januari 2007 - 14:44 Postad 17 januari 2007 - 21:46
Tyvärr kribban - jag har ingen erfarenhet av den. Mitt konto är tyvärr mindre än mitt prylintresse... ![]() Söker man hos Slim Devices så finns det dock flera trådar: Using a Dell Axim (PDA) Remote Slimserver with Dell Axim 51V! Dedicated skin for Dell Axim x51v Ett alternativ (?) som ganska många gillar är ju annars Nokia 770 - Slimserver and the Nokia 770 (många bilder på gränssnittet). ![]() Postad 17 januari 2007 - 22:30
Letat ordentligt, men tror tyvärr inte den funktionen finns. Skulle också vilja ändra den till auto, men det blir nog till att ominstallera isf. Postad 17 januari 2007 - 22:33
Ja, jag hittar inte heller någon funktion. ![]() Postad 17 januari 2007 - 23:07 Eller installera om, så jobbigt är det ju inte. /Calle Postad 17 januari 2007 - 23:38 Den kan tex se ut så här ![]() ![]() MaVeRiC ![]() Redigerat av Unregistered1103, 17 januari 2007 - 23:40. Postad 18 januari 2007 - 20:54
SlimServer:
Ny version av
+ ett antal buggfixar Postad 18 januari 2007 - 21:31 Jag har precis flyttat och vill streama min musik till vardagsrummet från datarummet/klädkammaren trådlöst. Hittade då den här maskinen, men där kommer mitt problem/fråga. Kan man ha squeezeboxen i vardagsrummet och ha en stationär dator i datarummet? ska man då dra en lååååång sladd emellan eller finns det nåt annat alternativ? tacksam för svar. Postad 18 januari 2007 - 21:34
Eftersom den är många som kör med squeezebox och det är många som läser här borde någon kunna svara, eller hur? Frågan är egentligen busenkel går det att köra slimserver samtidigt som t.ex. winamp med olika utgångar? ![]() ![]() ![]() Postad 18 januari 2007 - 21:37
Svar ja: det är själva finemangen med squeezebox, strömma ljudfiler trådlöst. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Postad 18 januari 2007 - 22:57
Jo det fungerar. Annars om du har en trådlös router kan du streama musiken via det trådlösa nätverket. Postad 19 januari 2007 - 01:09 Inget funkade och kom inte ens åt den ![]() Fick installera om ALLT igen.. alla inställningar .. rubbet ![]() MaVeRiC ![]() Redigerat av Unregistered1103, 19 januari 2007 - 01:20. Postad 19 januari 2007 - 01:13 Dock har jag aldrig haft problem med att spara slimserver.prefs filen med alla inställningar, så att jag "bara" behöver lägga tillbaka alla plugins efter uppgradering (och scanna om såklart). Efterssom slimservern startas automatiskt efter installationen så stänger jag ner den, lägger tillbaka alla inställningar och startar den igen. Fungerar fint, gjorde det med 6.5.1 . Redigerat av wiped, 19 januari 2007 - 01:17. Postad 19 januari 2007 - 01:17
Så klart.. men när man blir förbannad.. så kan det ju hända att man slänger hela skiten ![]() En helt annan sak.. en Waw fil på 13.5 mb blir inte mindre än 12.1 i flac när man rippar. Inte mycket till komprimering, vid inställning 6 Men taggarna vill man ju ha... Jag har lite fina DTS filer liggande i WAW format. Jag vill köra dem så de får taggar o allt i EAC men hur öppnar man WaW filer direkt i den.. den verkar ju bara ta cd skivor och Image genom demontols orkar inte göra imagefiler av alla ... MaVeRiC ![]() Postad 19 januari 2007 - 12:36
Jag var helt övertygad om att jag sett en sådan inställning i slimserver, men jag måste ha sett den i syne. Ber härmed om ursäkt för denna desinformation! /Matix Postad 19 januari 2007 - 12:42 Jag antar att alla/de flest installerar slimserverns som en service (kommer inte ihåg om det görs så automatiskt, förut fick man ju välja), då kan man ju se till att den servicen startas automatiskt (som föreslogs tidigare). Ändra slimserver servicen till att starta automatiskt. i services listan windows. Det finns inte någon inställnig i slimservern (webinterfacet) för autostart. Förutom att klicka på slimtray och välja. förståss. Att dfu inte har de valen i slimtray verkar konstigt.. Kanske vore bra med en ominstallation ändå. 3.5.1 har ju nyligen släppts också.. Redigerat av wiped, 19 januari 2007 - 13:11. Postad 19 januari 2007 - 13:55
Tack TCM ![]() Det funkade för mig - däremot så kraschade min hårddisk med 150 GB musik i går kväll ![]() Postad 19 januari 2007 - 14:48 Började läsa igenom tråden efter ett förtydligande ang. en grej jag undrar över men insåg att jag inte har tid att läsa igenom 30 sidor, hann till sida 5. ![]() Det jag undrar över är alltså om det går att använda SqueezeBox som trådlös router - och går det i så fall att fixa ett skyddat nätverk? Dvs kan jag koppla en TP-kabel till SB:n och sedan via den surfa på internet med ett par datorer med Wifi-kort? Kollade på hemsidan och så och där verkar det som det fungerar men är inte så hemma på trådlösa nätverk så skulle uppskatta om någon kunde förtydliga detta! Vidare verkar det som att SqueezeBox's DAC är riktigt bra för priset. Jag har en Marantz SR5600 och undrar om någon har några synpunkter på om jag bör köra analogt eller digitalt från SqueezeBox:en. Har detta avhandlats redan så ber jag om ursäkt. Stora trådar är bra men de kan också bli för stora. ![]() Redigerat av eurodance, 19 januari 2007 - 14:49. Postad 19 januari 2007 - 15:40 ![]() Postad 19 januari 2007 - 15:48 Vad är det för version? och OS? I 3.5.1 finns valet "Automatically run at system start" i slimtray som jag använder- Redigerat av wiped, 19 januari 2007 - 15:52. Postad 19 januari 2007 - 17:07 Autostart är valt, men inget hände alltså vid uppstart. Kanske bara engångsföreteelse ?!? Postad 19 januari 2007 - 17:51 Oj.. vad bra det låter med mina DTS nu när jag äntligen rippat dem till HD som FLAC och kan lyssna på dem med min Squeeze ![]() MaVeRiC ![]() Redigerat av Unregistered1103, 20 januari 2007 - 03:11. Postad 19 januari 2007 - 18:29 Postad 19 januari 2007 - 19:05 Postad 19 januari 2007 - 19:20 och är helt inne på att köpa en SB. ( Har redan börjat rippa ned CD-samlingen till flac) Är det någon som upplevt problem med att köra på detta lite långsammre nät och tvingats byta till 802.11g (54Mbit/s) ? Postad 19 januari 2007 - 22:36 Jag provade Softsqueeze över 11.b nät (DI-614+), gick väl sådär. Bra om man höll sig i närheten av routern, betydligt sämre några väggar och dörrar bort. Köpte en DI-624 som jag kör på from idag, funkar bättre. Tror 11.g har bättre räckvidd förutom högre hastighet. /Micke Postad 20 januari 2007 - 01:00
Jag kör med precis en sån. Inga problem sålänge den funkar. Jag har fått byta ut den tre ggr pga överhettning ![]() Men som sagt, 11b räcker gott. Postad 20 januari 2007 - 10:03 Kör jag musik från hårddisken så funkar synkningen mellan mina Squeezeboxar perfekt. Inte den minsta delay mellan de olika enheterna men så fort jag switchar över till att lyssna på streamad webradio så uppstår REJÄLA delayer mellan de olika enheterna... ![]() Nån annan av er som har testat och fått samma problem? Antar att det beror på att SlimServer inte buffrar streamad webradio på samma sätt som när den spelar lagrad musik? Har ni förresten sett den coola svensktillverkade NAS:en BUBBA med upp till 500GB HD som kör Debian Linux? ![]() http://www.excito.com/products.html Funkar tyvärr ännu inte med SlimServer... ![]() ![]() Postad 20 januari 2007 - 11:31
Coolt.. men, man kan inte slå på förstärkaren från Squeezeboxen eller dess fjärr, eller? Redigerat av dgordon, 20 januari 2007 - 11:34. Postad 20 januari 2007 - 12:17
SlimDevices forum som gick ut på att göra en trigger-kabel mellan Squeezeboxens hörlursutgång och förstärkaren. En sån lösning kräver givetvis en triggeringång på förstärkaren.
Jag har för mig att jag läst om nåt DIY-projekt på
Annars kan jag rekommendera en Logitech Harmony multifjärrkontroll. Jag har själv en Harmony 885 och när jag väljer aktiviteten "Lyssna på Squeezebox" så slår den på både Squeezeboxen och förstärkaren och väljer rätt ingång på förstärkaren. Postad 20 januari 2007 - 16:33 Postad 20 januari 2007 - 16:45
här.
Manualer finns
Postad 20 januari 2007 - 18:44 Jag håller på att rippa min CD-samling för att köra på min Squeezebbox. Just nu använder jag EAC för rippning till WAV-format och därefter kör jag FLAC för att koda om till FLAC-format. Finns det något enkare sätt? Kan man tex. få EAC att direkt rippa CD-skivorna till FLAC-format? För er som har problem med att få SlimServer att starta automatiskt i XP så kan det bero på att den inte har installerats som en service. Jag hittade lösningen på problemet här Det hjälpte för mig iallafall. Måste än en gång berömma denna produkt, den funkar klockrent. Jag lyckades få tag på en äldre laptop (PIII 600MHz 384MB ram + Win XP professional) som jag nu har som server. Den är konfigurerad så att den automatiskt startar när squeezeboxen startar (WakeOnLan) och efter 1 minuts inaktivitet så stängs den av. Mycket smidigt ![]() //stgus Redigerat av stgus, 20 januari 2007 - 18:54. Postad 20 januari 2007 - 18:49 Fixa till dessa inställningar och ha flac installerat bara ![]() här är hela koden som står där:
Sen trycker du bara F6 för att rippa till flac, eller shift + F6 för att göra en kontrolläsning på varje låt först. Alternativt bara trycker på "mp3" ikonen. Postad 20 januari 2007 - 18:51 Kör ni med svensk eller engelsk språkinställing? Postad 20 januari 2007 - 18:58 ![]() Det underlättar ju en hel del för mig! Fantastisk tråd detta, snabba svar och inget tjafs ![]() Postad 20 januari 2007 - 19:10 SlimServer system tray icon always says Starting, but does not actually start. Detailed Description SlimServer installed on Windows NT/2K/XP constantly says that it is starting but does not appear to actually start. Answer It's possible that the server did not install as a service, which is required with the SlimTray application. To check this, you would want to: Click Start Click Run Type in 'services.msc' and hit enter Check to see if SlimServer is in the service list If it isn't, to install it as a service: Click Start Click Run "C:\Program Files\SlimServer\server\slim.exe" -install (Make sure you include the quotes and the -install portions) Hit enter, and a window should pop up for up to a minute or so, then disappear. If you want to ensure that the server starts automatically on boot, go back to services.msc as described above, find SlimServer in the list and change its startup type to "Automatic" Reboot the computer If you still have problems after doing this, perhaps you have corrupt preferences or database files. Try removing the following file and folder, rebooting, and trying to restart the server: Program Files\SlimServer\server\slimserver.pref Program Files\SlimServer\server\Cache //stgus Postad 21 januari 2007 - 01:06 Har kört med följande kommandorad: -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" -5 %s Alla låtar som rippas ned läggs i en enda folder. Problemet blir att vissa låtar har samma namn och sparas då över den tidigare inlagda låten. Således så kommer låtar i album försvinna om jag läser in en singel på samma låt efteråt. Dvs när jag tittar på min struktur i slimservern så fattas det låtar i albumen men finns som singlar. (Kan också bli tvärtom om jag läst in singeln först) Kan man lösa detta på något smidigt sätt ? mvh /X Postad 21 januari 2007 - 11:54
Vet ej om jag har förstått rätt, men: har du lagt alla låtar i en enda stor folder så är inte det så smidigt. Eftersom du skriver i denna tråd så antar jag att har/vill ha en Squeezebox/Transporter. Slimserver läser förvisso av taggarna i filerna, men det är ändå inte smidigt när antalet låtar växer. Se min bifogade bild på hur jag har ställt in EAC för att skapa en folderstruktur. Det finns självklart andra sätt (se bland annat Beginners Guide to Installing EAC). Min inställning ger: Artist/Album/[Låtnummer] - Artist - Låttitel.flac När det gäller singlar så finns det en intressant diskussion hos SlimDevices med lite olika förslag: how do people deal with singles? Bifogad fil(er)1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |