Pioneer G9, tekniska frågor
1269 svar till detta ämne
Postad 03 januari 2010 - 21:45
Unregistered6f60a473
-
Unregistered6f60a473
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Just på Pio G9 skulle jag säga att det blir en försämring, men det är lite olika beroende på vilken display och spelare man har. Man får välja det som matchas bäst med varandra helt enkelt. Jag kör en BDP-320 till KRP-500 och har ställt in BD-spelaren att skicka ut YCbCr 4:2:2. Har du DVE så ladda upp "Chroma Zone Plate" -mönstret och jämför själv och välj det som blir bäst på just din setup. 
OK, under vilken meny ställer man in detta ? Tack
Postad 04 januari 2010 - 21:13
jonte0
-
jonte0
-
Användare
-
-
153 inlägg
Kanske du av misstag har hamnat i en hotellmeny? Den menyn förinställer man så att teven alltid vaknar upp med en särskild inställning.
Hur kommer man ur det? Genral reset? /
Postad 04 januari 2010 - 21:26
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Pio G9 stöder visst sk "deep color"(hur den sen använder det stödet låter jag vara osagt) om man nu har en källa som kan innehålla sådant material, tex en videokamera eller dylikt. DVD och BD stöder ej deep color. Ang. att det står "36-bit" i displayen beror på att BD-spelaren "skalar upp" signalen till exempelvis YCbCr 4:4:4, ändra till YCbCr 4:2:2 i BD-spelaren så ska du se att "36-bit" genast kommer att försvinna från displayen.
Jag visste inte att Pioneer stödde deep color. Men som du, så tror jag det inte finns något att visa, då det inte finns på Blu. Än så länge har jag inte läst någon recension som tyder på att deep color ens har testats. Jag ska testa det där med färgerna. Jag har länge undrat vad bit-djupet innebär. Hur kommer man ur det?
Genral reset?
/
Har faktiskt ingen aning.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 04 januari 2010 - 21:25.
Postad 04 januari 2010 - 22:55
jonte0
-
jonte0
-
Användare
-
-
153 inlägg
Hehe - klassiskt fel - fjärren var i DVR mode
Postad 04 januari 2010 - 23:13
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Hehe - klassiskt fel - fjärren var i DVR mode 
Nu kommer du sova lugnt ikväll.
Postad 05 januari 2010 - 19:18
DaddyCool
-
DaddyCool
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Hej på er. Jag vet inte om frågan har varit uppe tidigare eller inte men, vilken inställning ska man köra på sin PS3 för att få bästa bilden i sin pioneer TV?
Postad 05 januari 2010 - 23:00
sensei
-
sensei
-
Användare
-
-
115 inlägg
Hej ledsen om detta har frågats tidigare, men kan jag köra comhem digitala standardupplösning (ej HD som jag vet kräver comhems box) i min KRP 500A utan någon ful extrabox? Kör just nu boxer utan extrabox och det fungerar perfekt. Är dock inte helt helt nöjd med kanalutbudet.
Postad 06 januari 2010 - 10:52
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Hej ledsen om detta har frågats tidigare, men kan jag köra comhem digitala standardupplösning (ej HD som jag vet kräver comhems box) i min KRP 500A utan någon ful extrabox? Kör just nu boxer utan extrabox och det fungerar perfekt. Är dock inte helt helt nöjd med kanalutbudet.
Nej tyvärr inte eftersom det inte sitter någon dvb-c mottagare i någon pioneer tv, tror det skulle ha kommit i gen10 om de hade fortsatt med tv tillverkningen. Super tunn plasma med absolut svärta och inbyggd dvb-t/s/c ifrån pioneer det hade varit något. Men tyvärr fick vi aldrig se den apparaten bli verklighet
Postad 18 januari 2010 - 10:40
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Kan ngn hjälpa mig med fw-uppdatering...? Blir frustrerad. Tycker jag följt alla de råd och anvisningar på hur detta ska ske.
- Har formaterat ett 1GB USB till FAT.
-Laddat ner uppdatering i zip-format från Pioneer. Unzippat och sedan lagt in den folder som heter "update" på USB:t. (för det är väl bara den mappen jag ska lägga in? I den mappen ligger sedan tre filer, en som heter boot och två olika som heter update.
-Satt på TV:n. Stängt av den genom att dra ur sladden. Satt i USB och satt i sladden igen. TV:n startar upp men inget mer händer... ingen orange lampa eller annat... bara den vanliga blå. Vad gör jag fel?
Har en 5090H.
Postad 18 januari 2010 - 13:11
JesperA
-
JesperA
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
TV:n är väl DLNA kompatibel? Har både OS X och Linux och kör PS3 mediaserver på båda och den använder väl sig av DLNA, då borde det väl finnas något bra sätt att strömma direkt till TV:n istället för att dra igång PS3:an?
Postad 18 januari 2010 - 13:16
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Kan ngn hjälpa mig med fw-uppdatering...? Blir frustrerad. Tycker jag följt alla de råd och anvisningar på hur detta ska ske.
- Har formaterat ett 1GB USB till FAT. -Laddat ner uppdatering i zip-format från Pioneer. Unzippat och sedan lagt in den folder som heter "update" på USB:t. (för det är väl bara den mappen jag ska lägga in? I den mappen ligger sedan tre filer, en som heter boot och två olika som heter update.
-Satt på TV:n. Stängt av den genom att dra ur sladden. Satt i USB och satt i sladden igen. TV:n startar upp men inget mer händer... ingen orange lampa eller annat... bara den vanliga blå. Vad gör jag fel?
Har en 5090H.
Uppdateringen ska inte ligga i någon mapp utan direkt i USB minnets "root katalog".
Postad 18 januari 2010 - 17:46
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Uppdateringen ska inte ligga i någon mapp utan direkt i USB minnets "root katalog".
ah, ok. Men å andra sidan verkar ju inte uppdateringen innehålla ngt vettigt?! Jag använder inte ens den inbyggda digitalboxen, och det är väl endast den som påverkas. Inget i övrigt vad gäller bild eller ljud eller dylikt?
Postad 18 januari 2010 - 21:56
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
- Har formaterat ett 1GB USB till FAT. -Laddat ner uppdatering i zip-format från Pioneer. Unzippat och sedan lagt in den folder som heter "update" på USB:t. (för det är väl bara den mappen jag ska lägga in? I den mappen ligger sedan tre filer, en som heter boot och två olika som heter update.
Har en 5090H.
Kämpade ett tag med min också, men insåg sedan att eftersom jag inte använder den inbyggda boxen, så såg jag inget behov av att uppgradera.
Postad 18 januari 2010 - 22:37
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
ah, ok. Men å andra sidan verkar ju inte uppdateringen innehålla ngt vettigt?! Jag använder inte ens den inbyggda digitalboxen, och det är väl endast den som påverkas. Inget i övrigt vad gäller bild eller ljud eller dylikt?
Pratade med pioneers support om just det att det bara verkade vara den inbyggda digital boxen som uppgraderades, men enligt de så är det även andra små saker som uppdateras, även fast det inte står med på listan... Så jag uppgraderade till senaste bara för att vara säker
Redigerat av Zero, 18 januari 2010 - 22:38.
Postad 11 februari 2010 - 17:05
pimmp
-
pimmp
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Sedan i tisdags så försvann bilden från alla hd kanaler samt svt från min 5090H via satellit.
Gjorde en ominstallation och som vanligt hittar teven ej svt transpondern i utan jag fick manuellt sök efter dessa kanaler.
Problemet är att ingen av svt:s kanaler visar bild, text kommer på rutan som säger ingen signal.
Finns det någon mer som har samma problem eller är den inbyggda decodern fullständigt värdelös.
kan tilläggas att jag uppdaterade teven till den senaste firmwaren i söndag, allt fungerade dock finfint tills i tisdags
?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Postad 11 februari 2010 - 22:12
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Hade samma problem. Men först använde jag den standard digital boxen som CD har skickad för att uppgradera kortet med senaste mjukvara. Sedan gjorde en kanal sökning och all fungerar igen. Det är inte fel på inbyggda boxen utan kortet måste uppgraderas
Postad 12 februari 2010 - 15:52
pimmp
-
pimmp
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
OK, synd jag var precis och installerade CD hd box hos föräldrarna. Hur länge tror du kortet måste sitta i recievern för att "uppdateras"????
Postad 12 februari 2010 - 16:35
trumtajkon
-
trumtajkon
-
Amatör
-
-
64 inlägg
En liten undran: när man spelar upp blu-ray från PS3, vad tycker ni ger bäst bild, Y Pb/Cb Pr/Cr eller RGB? Jag har kommit fram till att Y Pb/Cb Pr/Cr och RGB "Full" ger väldigt snarlik bild.
RGB "limited" däremot verkar som man tappar grånyanser, rätt eller?
Vissa mönster på DVE ger "fler färger" med RGB "Full" än Y Pb/Cb Pr/Cr tror jag?
Frågan är om man upplever detta vid normalt filmtittande?
Jag kan inte se någon skillnad på superwhite on/off, är jag blind eller hur upptäcker man det?
När man spelar spel på PS3 ställer den sig automatiskt i RGB "Full" eller?
Behöver man gå in och pilla någonting i färginställningarna på 5090 eller kan man lämna den på automatiskt?
Många frågor blev det, hoppas någon har svar =)
Redigerat av trumtajkon, 12 februari 2010 - 16:38.
Postad 12 februari 2010 - 17:05
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
OK, synd jag var precis och installerade CD hd box hos föräldrarna. Hur länge tror du kortet måste sitta i recievern för att "uppdateras"????
Så fort man stoppar kortet i boxen då börjar den installera men om den inte gör så finns en funktion i själva boxen som du kan aktivera och den gör jobbet. För mig tog ca 10 minuter. Tyvärr den interna boxen är inte kapable att göra det. Men en gång om året måste man använda standard boxen för att uppgradera mjukvaran i kortet. Ta ditt kort till dina föräldrar och stoppa den in i boxen sedan allt är fixad.
Postad 12 februari 2010 - 18:28
pimmp
-
pimmp
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hade inte tillgång till någon box MEN jag gjorde ytterligare en ominstallation efter att ha pratat med CD support. Dom sa att en kodnyckel går till 1,2,4 och femman så om det är någonting som blivit fel på kortet så fungerar alla eller ingen av de kanalerna.
Problemet var ju bara 1:an och 2:an.
Vid ominstallationen valde jag NEW1 som satellit och transpondern för svt, ca 30 kanaler hittades och FUNKADE!!!.
Sedan gjorde jag en kanal sökning på Thor och hittade resten, Pioneer som inte kan supporta då jag frågande specifikt om svt 1 och 2 genom CD är jag jävligt besviken på. Vad tror dom att man har en satellit mottagare till........ glo på israelisk mjukporr?????
Satellit mottagaren är i sjukt behov av en uppgradering från Pioneer MEN det enda som dom uppdaterat ALLA ggr genom mjukvara är för Terrestrial mottagaren.
Första och sista Pioneer produkten för mig.Nu blir det en Reelbox istället.
ett råd till Pioneer: Sluta sälj produkter som inte fungerar eller som ni inte sköter/supportar
Postad 12 februari 2010 - 19:58
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
ett råd till Pioneer: Sluta sälj produkter som inte fungerar eller som ni inte sköter/supportar
Det har dem gjort redan
Postad 12 februari 2010 - 20:07
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Det har dem gjort redan 
Dem...?
Postad 13 februari 2010 - 23:47
The 4 Rings
-
The 4 Rings
-
Forumräv
-
-
511 inlägg
kan nån förklara hur fosforspår ser ut?
Postad 14 februari 2010 - 17:09
sensei
-
sensei
-
Användare
-
-
115 inlägg
Ingen aning. Jag tror att det är ett begrepp som har uppfunnits av M3 för att försvara deras LED-hysteri, eftersom det ännu inte finns någon LED som är i närheten av kuro.
Det är lite "kul" att M3 hela tiden tjatar på om två saker som helt enkelt inte funkar i hemmabiosammanhang - trådlöst och LCD.
Postad 14 februari 2010 - 18:01
trumtajkon
-
trumtajkon
-
Amatör
-
-
64 inlägg
en sak jag har funderat på:
jag tycker att 5090 generellt är bra på panoreringar, men när det är stora kontraster i bilden (särskilt vita saker som panoreras över en svart bakgrund) så brukar det bli ganska hackigt och ryckigt.
Detta gäller både DVD och BD tycker jag.
Är detta normalt?
Postad 14 februari 2010 - 18:04
The 4 Rings
-
The 4 Rings
-
Forumräv
-
-
511 inlägg
normalt jadu.. jag får så i spel som jag diskuterat i andra forum,jag får dubbelkontur vid panoreringar i sidled... O teven rycker ja men som du säger i sidled
Postad 14 februari 2010 - 21:25
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
kan nån förklara hur fosforspår ser ut? 
Det finns ju två sorter. jag vet inte om det är en riktig beskrivning, men den ena varianten är ju Image Retentention. IR gör att bilden hänger kvar lite efter att bilden blir mörk. Fosforspår tror jag är när bilden panorerar och det blir liksom "rök" efter ljusa ställen på bilden. Det kunde man se på den gamla tjocktevens tid. Det finns så många roliga ord. Det är nog inte helt ovanligt att få svar om man söker på engelska. Kan det bli phosphorus trails, kanske...? en sak jag har funderat på: jag tycker att 5090 generellt är bra på panoreringar, men när det är stora kontraster i bilden (särskilt vita saker som panoreras över en svart bakgrund) så brukar det bli ganska hackigt och ryckigt. Detta gäller både DVD och BD tycker jag. Är detta normalt?
Ögat upptäcker ju hack lättare om bilden är ljus. Helt normalt.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 14 februari 2010 - 21:26.
Postad 15 februari 2010 - 17:10
trumtajkon
-
trumtajkon
-
Amatör
-
-
64 inlägg
[/quote]
Tack, det var skönt att höra, du har inga bra svar på min fråga 918 ovan också?
Postad 15 februari 2010 - 19:32
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Tack, det var skönt att höra, du har inga bra svar på min fråga 918 ovan också? 
Shit va många frågor! Tyvärr kan jag inte mycket om PS3, utan jag kör på inställningar som finns postade på avsforum. Det är det jag kan rekommendera. Jag kör nog PS3 på "limited" när det gäller RGB. Det är det enda jag minns.
Postad 16 februari 2010 - 11:07
The 4 Rings
-
The 4 Rings
-
Forumräv
-
-
511 inlägg
Tror inte det har så mycket att göra med om bilden är ljus eller mörk i detta fall,tror teven är kass på panoreringar åt sidor helt enkelt! 100hz läget är ett skämt jämför det med 100hz på en lcd ska ni se skillnad o ingen liten heller
Postad 16 februari 2010 - 11:17
Loo755
-
Loo755
-
Forumräv
-
-
673 inlägg
Vore ju lustigt eftersom 100Hz på en plasma inte alls betyder samma sak som 100Hz på en LCD.....
Postad 16 februari 2010 - 11:33
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Tror inte det har så mycket att göra med om bilden är ljus eller mörk i detta fall,tror teven är kass på panoreringar åt sidor helt enkelt! 100hz läget är ett skämt jämför det med 100hz på en lcd ska ni se skillnad o ingen liten heller
Kan du förklara för oss "100Hz-läget" på en Pioneer vs random LCD då?
Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 16 februari 2010 - 11:37.
Postad 16 februari 2010 - 11:57
The 4 Rings
-
The 4 Rings
-
Forumräv
-
-
511 inlägg
Nej kan jag inte men bara att det flyter bättre på en lcd eller jag tycker det iaf det flyter tom bättre på min gamla 50hz samsung lcd som är 5 år gammal,jag får dubbelkonturer vid panoreringar dock inte lika mycket vid panoreringar upp o ned även om det finns.
Postad 16 februari 2010 - 12:41
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Du får "dubbelkonturer" på din Pio G9 medans du INTE får det på en 5 år gammal LCD menar du alltså? Okej.
Du skriver ju att 100Hz-läget är ett skämt men du kan inte förklara vad du menar med det?
100Hz är förövrigt bara applicerbart på 50Hz material om man sätter "Drive Mode" till 2.
Hackar det så beror det vanligen på två olika saker;
1. Källmaterialet
2. Fel inställningar
Pion kan vara en djungel med olika inställningar för den oinsatte vilket ibland kan leda till att bilden
hackar som en gammal Ford, absolut.
100Hz på LCD som du pratar om är inte alls samma sak som 100Hz på en plasma. 100Hz på LCD handlar
enbart om sk interpolering där tv:n ska försöka hitta på egna mellanbilder som sen ska in mellan dom riktiga,
oftast med ett katastrofalt resultat imo. Men det kanske är bättre du säljer din Pio och köper en LCD istället
som du sa, och sen sätter på 350Hz SuperUltraMotionFlow Pro++ och bilden till DYNAMISK.
Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 16 februari 2010 - 12:45.
Postad 16 februari 2010 - 14:06
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Men det kanske är bättre du säljer din Pio och köper en LCD istället som du sa, och sen sätter på 350Hz SuperUltraMotionFlow Pro++ och bilden till DYNAMISK. 
Postad 16 februari 2010 - 15:31
trumtajkon
-
trumtajkon
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Shit va många frågor! Tyvärr kan jag inte mycket om PS3, utan jag kör på inställningar som finns postade på avsforum. Det är det jag kan rekommendera.
Jag kör nog PS3 på "limited" när det gäller RGB. Det är det enda jag minns. 
hehe, man kan ju inte vara bra på allt  men jag hävdar ändå att man förlorar grånyanser när man kör på RGB=limited, men jag har ju iofs ställt in min 5090 för Y Pb/Cb Pr/Cr och bara jämfört RGB med detta. men om det finns någon som är bra på de olika färgsystemen får ni gärna svara på 918. Jag vet att jag kanske borde ställa frågan i ett annat forum men det handlar ju ändå om hur PS3 funkar bäst med just 5090.
Postad 18 februari 2010 - 12:05
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
En liten undran: när man spelar upp blu-ray från PS3, vad tycker ni ger bäst bild, Y Pb/Cb Pr/Cr eller RGB? Jag har kommit fram till att Y Pb/Cb Pr/Cr och RGB "Full" ger väldigt snarlik bild. RGB "limited" däremot verkar som man tappar grånyanser, rätt eller? Vissa mönster på DVE ger "fler färger" med RGB "Full" än Y Pb/Cb Pr/Cr tror jag? Frågan är om man upplever detta vid normalt filmtittande? Jag kan inte se någon skillnad på superwhite on/off, är jag blind eller hur upptäcker man det?
När man spelar spel på PS3 ställer den sig automatiskt i RGB "Full" eller? Behöver man gå in och pilla någonting i färginställningarna på 5090 eller kan man lämna den på automatiskt?
Många frågor blev det, hoppas någon har svar =)
Jag kör på följande inställningar för min PS3a och KRP 500-M (men borde ju vara samma för 5090 tycker jag...) och de fungerar skitbra: Pion: Auto PS3: BD/DVD Video Output Format (HDMI): Auto RGB: Full Super Whites: On Vilket helt enkelt betyder att spelen (och övrigt XMB material) körs på "RGB=Full" men när man sätter på en DVD/BD-rulle så switchar PS3an automatiskt om till "Ycbrcr"... Kolla dessa trådar för mer info: http://www.avsforum....07#post17358107http://www.avforums....3-settings.html
Postad 18 februari 2010 - 14:25
The 4 Rings
-
The 4 Rings
-
Forumräv
-
-
511 inlägg
Ska försöka ta kort på det jag menar,upptäckte en sak igår oxå när jag spela Mw2 på 360 att lampor osv eller sånt som är ljust får ett eftersläp när jag svänger höger vänster
Postad 18 februari 2010 - 14:31
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
RGB "limited" däremot verkar som man tappar grånyanser, rätt eller?
Ja RGB klipper toppen (allt över referens-vitt, WTW) och botten (allt under referens-svart, BTB) av gråskalan, det gör inte YCbCr. Vissa mönster på DVE ger "fler färger" med RGB "Full" än Y Pb/Cb Pr/Cr tror jag?
På 5090 så ger RGB högre bandbredd/upplösning på färginformationen än vad YCbCr 4:4:4 gör ja. edit: Vill jag minnas...eller så fick jag för mig det för att min G8 beter sig så - men på din beskrivning så låter det som även G9 gör det. Frågan är om man upplever detta vid normalt filmtittande?
Personligen har jag lättare att se skillnad mellan olika bandbredder på färginformationen än om BTB/WTW finns med eller inte så måste jag välja att avstå en av dem så avstår jag BTB/WTW (föredrar RGB mao). Jag kan inte se någon skillnad på superwhite on/off, är jag blind eller hur upptäcker man det?
Ser ingen skillnad jag heller. Förut krävdes Superwhite:On för att få fram WTW och BTB men i och med nån firmware-uppdatering av PS3 behövs inte det längre.
Redigerat av pacman, 18 februari 2010 - 14:43.
Postad 18 februari 2010 - 15:30
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Ska försöka ta kort på det jag menar,upptäckte en sak igår oxå när jag spela Mw2 på 360 att lampor osv eller sånt som är ljust får ett eftersläp när jag svänger höger vänster 
Allvarligt talat så måste du ha ngt fel på din TV...?? För jag har aldrig hört ngn som haft sådana problem med sin KURO och spel som du haft? Personligen spelar jag så ofta jag bara kan på min KRP 500-M och det är en helt makalös bild. Har aldrig sett några tendenser till dubbelkonturer, eftersläpningar eller liknande oavsett vad jag spelat eller hur jag svängt kameran i sidled (gäller både X360 och PS3). Så det enda jag kan råda dig till är att lämna in TVn på service...
Postad 18 februari 2010 - 16:30
trumtajkon
-
trumtajkon
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Ja RGB klipper toppen (allt över referens-vitt, WTW) och botten (allt under referens-svart, BTB) av gråskalan, det gör inte YCbCr.
ok, det jag menade var att det känns som att RGB=full ger mer grånyanser än vad RGB=limited gör. Men jag har läst på många ställen att RGB=limited är bäst för filmtittande. Men jag tycker att RGB=full känns mer rätt.
På 5090 så ger RGB högre bandbredd/upplösning på färginformationen än vad YCbCr 4:4:4 gör ja. edit: Vill jag minnas...eller så fick jag för mig det för att min G8 beter sig så - men på din beskrivning så låter det som även G9 gör det.
Personligen har jag lättare att se skillnad mellan olika bandbredder på färginformationen än om BTB/WTW finns med eller inte så måste jag välja att avstå en av dem så avstår jag BTB/WTW (föredrar RGB mao).
Använder du RGB=full?
Ser ingen skillnad jag heller. Förut krävdes Superwhite:On för att få fram WTW och BTB men i och med nån firmware-uppdatering av PS3 behövs inte det längre.
Tack för svaren!  edit: fattar inte riktigt hur citera fungerar men det finns två frågor inklämda ovan om du orkar pacman...
Redigerat av trumtajkon, 18 februari 2010 - 16:32.
Postad 18 februari 2010 - 16:38
trumtajkon
-
trumtajkon
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jag kör på följande inställningar för min PS3a och KRP 500-M (men borde ju vara samma för 5090 tycker jag...) och de fungerar skitbra:
Pion: Auto
PS3: BD/DVD Video Output Format (HDMI): Auto RGB: Full Super Whites: On
Vilket helt enkelt betyder att spelen (och övrigt XMB material) körs på "RGB=Full" men när man sätter på en DVD/BD-rulle så switchar PS3an automatiskt om till "Ycbrcr"...
Kolla dessa trådar för mer info: http://www.avsforum....07#post17358107 http://www.avforums....3-settings.html
Då kör vi på samma inställningar iaf, jag tycker oxå dom funkar skitbra  Du kör ju oxå på RGB=full, jag har läst på många ställen att den bara ska vara på full till spel och "limited" till film, men jag tycker att "full" ser bättre ut. Sen är det ju skitsamma om man kör på "auto" för då blir det ju Ycbrcr ändå till film, men det är ju kul att veta om mina ögon stämmer med teorin
Postad 18 februari 2010 - 16:48
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Då kör vi på samma inställningar iaf, jag tycker oxå dom funkar skitbra  Du kör ju oxå på RGB=full, jag har läst på många ställen att den bara ska vara på full till spel och "limited" till film, men jag tycker att "full" ser bättre ut. Sen är det ju skitsamma om man kör på "auto" för då blir det ju Ycbrcr ändå till film, men det är ju kul att veta om mina ögon stämmer med teorin 
Har inte testat med "RGB=Full" till film, men däremot håller jag med dig om att man tappar grånyanser (imho) när man kör RGB=Limited, så därför har jag switchat tillbaka till AUTO (dvs YCbrcr till film) läget som blir klockrent.
Redigerat av ajzman, 18 februari 2010 - 16:49.
Postad 18 februari 2010 - 17:43
The 4 Rings
-
The 4 Rings
-
Forumräv
-
-
511 inlägg
IMG_0026.JPG 1,22MB
2 Antal nerladdningar
IMG_0025.JPG 1,15MB
0 Antal nerladdningar
Min ser ut som bild 0025
Postad 18 februari 2010 - 18:57
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Min ser ut som bild 0025
Märkligt faktiskt. Är du säker på att det inte är Unreal Engine 3-motorn som spökar, och samma sak gällandes Modern Warfare 2? Jag spelar EXTREMT mycket på min TV, såväl Wii som Playstation 3, och allt är helt underbart, och då har jag även suttit och letat efter fel i många spel, just för att se hur panelen presterar. Nu äger jag varken GOW eller MW, men har du några fler spel att testa med, och vad använder du för inställningar för din input för Xboxen?
Postad 18 februari 2010 - 19:15
The 4 Rings
-
The 4 Rings
-
Forumräv
-
-
511 inlägg
Blir samma på Mass Effect 2,o bilden längst ner syftar jag på stolparna det blir liksom dubbelt... Input på xboxen? Source samt reference level standard, spelläge aktiverat på teven aktiveringsläge 1
Postad 18 februari 2010 - 20:53
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Tänkte mer på övriga inställningar på din TV för din input för Xboxen. Finns ju mycket som kan påverka som du vet. Drive mode osv?
Postad 19 februari 2010 - 06:20
The 4 Rings
-
The 4 Rings
-
Forumräv
-
-
511 inlägg
Kan du inte dra dina inställningar så kan jag prova o se om det blir bättre?
Postad 19 februari 2010 - 10:28
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Kan du inte dra dina inställningar så kan jag prova o se om det blir bättre? 
Alltså, om du kör på GAME-läget med Pure CInema= Off och Drive Mode: 2 så borde ju allt fungera perfekt. Om inte, tjaa då vete tusan, troligtvis nåt fel på din panel...
Postad 19 februari 2010 - 12:03
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
så därför har jag switchat tillbaka till AUTO (dvs YCbrcr till film) läget som blir klockrent. 
Har du DVE:HD Basics? Om ja, kolla Chroma Zone Plate. Minns inte hur G9 hanterar YCbCr 4:4:4 men min G8 gör det allt annat än "klockrent" iaf...  Vill man spetsa till det lite kan man säga att eventuellt har du inte "FullHD" om du kör YCbCr.  Man ska inte, vid film/video, inte tappa grånyanser av att i sig, köra RGB:Limited istället för RGB:Full. Däremot vill jag minnas att att kombinationen PS3 och min G8 skeva till sig lite om man kör Limited (ev HDMI handskaknings-problem) så därför kör jag nu RGB:Full även för video - vill jag minnas, länge sen jag pilla på det där (lär göra det i helgen dock eftersom Spears&Munsil BD:n dök upp i veckan - nerdkeps på!  ) Möjligt att ni råkat ut för nått liknande. Om Limited hade fungerat korrekt i PS3 (och Pion skött allt helt rätt) hade man tvärtom garanterat fått fler grånyanser av att köra Limited istället för Full, föresten. Men det är teori, praktik brukar bitch-slappa teorin ibland. Det är ju lite det kalibrering handlar om, undersöka vilken teori som håller resp inte håller i praktiken. The 4 Rings>> Låter faktiskt som det är nått fel på din panel ja. Eller så har du världens snabbaste syn, typ. I så fall kan eventuellt nya Panna VT20 hjälpa dig här annars återstår bara LCD för dig.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|