![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 02 december 2005 - 12:47
Postad 02 december 2005 - 15:04
Nu är jag ingen expert eller har speciellt mycket att jämföra med med GOD DAMN IT! vilket fint ljud det är.
Har spelat dom ca 15 timmar och de låter bara bättre och bättre.
Otrolig spridning av ljudet, man kan stå i hallen och ha fint ljud

Ska knäppa ett par bilder oxå. Rent estetiskt är dom ju oslagbara i Dark Apple utförandet

Postad 02 december 2005 - 15:49
Jag har precis fått mina Kef iQ7:or och en iQ6c och driver dem med Pioneer VSX-1015.
Nu är jag ingen expert eller har speciellt mycket att jämföra med med GOD DAMN IT! vilket fint ljud det är.
Har spelat dom ca 15 timmar och de låter bara bättre och bättre.
Otrolig spridning av ljudet, man kan stå i hallen och ha fint ljud![]()
Ska knäppa ett par bilder oxå. Rent estetiskt är dom ju oslagbara i Dark Apple utförandet
Kanon! Så nu står stereo på 24 timmar om dygnet eller??

Ser fram emot lite bilder.
Postad 02 december 2005 - 16:11
Trevligt! Kan du bla ta snett framifrån tror du (rätvinkligt ca 3m från den andra högtalaren på ett ungefär). Lite nyfiken om terminalerna / kabeln syns tydligt då de smalnar av så mycket där bak.Ska knäppa ett par bilder oxå. Rent estetiskt är dom ju oslagbara i Dark Apple utförandet
Inte mindre intresserad av dessa nu. Tack på förhand!
Redigerat av Unregistered1013, 02 december 2005 - 19:02.
Postad 02 december 2005 - 17:52
Gärna en bild eller två med frontskyddet på. Tack!
Redigerat av Unregistered1013, 02 december 2005 - 17:54.
Postad 05 december 2005 - 09:53
Har kollat på KEF iQ5 fram samt iQ 1 bak. Centern får bli, helt enkelt inge plats på en LCD TV.
Fick en bra offert på 769€ (2xiQ5 + 2xiQ1).
Som ett alternativ rekommenderades 2st Acoustic Energy Evo3 och 2st Evo compact, 775€ tot.
Åsikter? Hur jämför sig dessa sinsemellan?
Stil och utseende måste prioriteras då min fru och jag just renoverat lägenheten med mycke valnöt och mörk parkett . TV/hemmabio hörnet är 2,5 x 3 meter, således kräver jag inget pang och dunder, ett klart ljud var man urskiljer de olika instrumenten är viktigast.
Varför Kef iQ5?
- KEF brandet och kvaliteten naturligtvis!
- De ser bra ut, vilket jag är fullt medveten att inte är ett argument för anskaffning men beslutet är inte endast mitt.
- De är relativt små, 17,5 + 81 x 26,1 cm och de kommer i valnöt
- Valts till What Hi-Fi's speaker of the year inom sin prisklass.
Somsagt verkar detta frågats redan ett antal gånger men eftersom jag inte heller har en chans att provlyssna Kef iQ5, så finns det någon som provlyssnat Kef iQ5?
Samt finns det någon som tex. har What-Hifi artikeln, nov. 2005 tror jag? Denna test skulle lösa många frågor.
Andra linkar till olika test är också välkommet.
Mycket frågor men all hjälp som kunde göra mitt val enklare är uppskattat!
Postad 05 december 2005 - 11:18
Oops... citerade mig själv när jag skulle redigera.
Gärna en bild eller två med frontskyddet på. Tack!
Hejsan!
Idag tänkte jag ta lite bilder faktiskt. Det är en temporär installation då jag renoverar hemma just nu så de står hos flickvännen.
Återkommer med bilder ikväll under mitt galleri.
Postad 05 december 2005 - 12:31
tidningen är "Hifichoice" och ja det har jag.
lösning på ditt andra problem maila [email protected] och fråga han har båda i sitt sortiment och är riktigt bra att fråga sånt.
Postad 05 december 2005 - 12:47
Då är det nog även "What Hifi?" för den har jag läst.tidningen är "Hifichoice" och ja det har jag.

Postad 05 december 2005 - 13:11
Ännu bättre om det finns mer källmaterial.
Vad angår artiklar, så antar jag att den är emot copyrightlagen att skanna tex. till pdf och skicka per e-mail .. eller ????
Jag skall kontakta biobanditen omgående.
Postad 05 december 2005 - 19:49
har inte scanner
har redan (hifichoice artikel) blivit postad för att laddas ned i denna tråden innan bara tryck spara.
Postad 06 december 2005 - 10:34
Körde med frun till närmaste Hi-Fi återförsäljare och kollade in på Acoustic Energy Evo3.
Kef slår AE i designen och dessutom finns Kef att få i valnöt. Således, för att låta som en tönttig toffelhjälte, lät jag frun bestämma. Trots att EA Evo3 skulle ha tilfredsställt också basbehovet fullkomligt, drog designen och färgen det långa strået. Jag skaffar en sub ifall Kef iQ5:rna inte ger tillräckligt bas.
Konstigt nog, påstod försäljaren att över hälften av alla köp görs på basen av utseendet och med syn inredningen. Först kollar de flesta på utseendet och färg. Sedan sätter de sig ner och lyssnar.
Go figure!
Får mina Kef iQ5 + iQ1 möjligen redan inkommande torsdag. Återkommer!
Postad 06 december 2005 - 10:48

du kommer bli nöjd med den uppsättningen
Postad 06 december 2005 - 10:49
Trevligt! Gärna intryck och bilder. Vill gärna se med frontskyddet på då jag tycker de är klart snyggare då.Får mina Kef iQ5 + iQ1 möjligen redan inkommande torsdag. Återkommer!

Postad 08 december 2005 - 23:48

Var o kikade lite snabbt på Reference Audio för några dagar sen, hade inte tid att lyssna mer än på ett par stativare som stod igång i ett lyssningsrum. (iQ1 har jag för mig). Men de lät väldigt bra...

Nu ska jag bara bestämma mig om jag ska ha iQ3, iQ5 eller iQ7...o sen vilken reciever som kan passa, är inne på H/K 335 el. 435, då mest för designen. Är det nåt som kan passa tror ni? Ska flytta till Sthlm efter nyår så ska väl lyssna lite då, men kan vara skönt att ha lite alternativ på G...

Postad 09 december 2005 - 11:43
jag har beställt iq till min hk 330
se tråd ovan för modellnummer
Postad 10 december 2005 - 00:54
Så nu har jag iQ6c centern hemma *najs*

iQ7 och iQ1 dröjer ett tag.

Redigerat av Rotor, 11 december 2005 - 13:59.
Postad 10 december 2005 - 13:30
Åkte till Reference Audio idag och beställde/köpte ett paket med KEF och Marantz.
Så nu har jag iQ6c centern hemma *najs* tongue.gif
iQ7 och iQ1 dröjer ett tag.
Grattis...inte utan att man e smått avundsjuk på dig... Fast inte på att du får vänta på golvarna. Hur gillar du Marantzen? O har du testat centern? Jämförde du med den lilla centern oxå eller?
Postad 10 december 2005 - 16:43
Tackar! Det var lite "julafton igår".Grattis...inte utan att man e smått avundsjuk på dig... Fast inte på att du får vänta på golvarna. Hur gillar du Marantzen? O har du testat centern? Jämförde du med den lilla centern oxå eller?

Centern testade jag och en kompis igår till diverse film och musik, den gör väldigt bra ifrån sig! Jag jämförde inte med den mindre iQ2 centern utan gick direkt på den större. Centern är oftast en svag punkt i många surroundsystem, vilket jag erfarit när jag lyssnat på andra högtalare. Därför tyckte jag det var värt att lägga de extra kronorna upp till stora iQ6c:an. Mycket nöjd

Postad 12 december 2005 - 13:50
Tydligen blev jag felinfomerad, inga IQ5 eller IQ1 i valnöt i lagret hos den finska importören. Svarta möjligen i januari, valnöt möjligen i februari.
För många osäkra variabler. Varje film känns fattig utan ordentligt 5,1 ljud samt ingen musik eller radio i lägenheten.
Måste kolla in nya alternativ! Kan inte vänta tills februari, och då vore det också litet av en kompromiss att skaffa svarta. Den fina design och utseende är det som jag anser mig förlora då jag överger Kef IQ serien.

Postad 12 december 2005 - 14:34
Förstår din frustration.Härmed uttrycker jag min besvikelse över det omtalade leveransproblem hos KEF.
Tydligen blev jag felinfomerad, inga IQ5 eller IQ1 i valnöt i lagret hos den finska importören. Svarta möjligen i januari, valnöt möjligen i februari.
För många osäkra variabler. Varje film känns fattig utan ordentligt 5,1 ljud samt ingen musik eller radio i lägenheten.
Måste kolla in nya alternativ! Kan inte vänta tills februari, och då vore det också litet av en kompromiss att skaffa svarta. Den fina design och utseende är det som jag anser mig förlora då jag överger Kef IQ serien.

Postad 12 december 2005 - 15:43
Postad 12 december 2005 - 19:50
Jag har en Harman Kardon AVR 200 från år 2000.
Postad 14 december 2005 - 15:28

Postad 16 december 2005 - 08:25
Jag är väldigt nära att göra en beställning men jag tvekar lite när jag läser hur länge du har fått vänta.
/ X-MaX
Postad 16 december 2005 - 08:48
Postad 16 december 2005 - 13:36
X-Max: Beställningen är gjord hos mig, BioBanditen, och finishen är valnöt som är den segaste. Alla handlare i sverige har samma problem. Möjligtvis att fyndbörsen kan ha lite andra leveranstider då dom inte köper av den svenska leverantören Digitalbild.
Vad ligger senaste beskedet på lev. tiden om man skulle göra en beställning på ett paket med apple?
Postad 16 december 2005 - 14:14
Postad 16 december 2005 - 18:42

Allt detta sagt så...fan vad det suger ville ha mina i jul jag skall få titanic boxen i julklapp och har för en gång tid att kolla på alla tolkien eposen nu i jul men inget att höra det på. Men när jag sa detta till viktor så erbjöd han sig att få låna hans egna tills mina kom och sedan byta ut dem, har aldrig fått sådan service.

Postad 16 december 2005 - 23:43
Postad 17 december 2005 - 12:36
Jag tycker även att digitalbild får ta sitt ansvar på något sätt, lägger man ut sådana summor som vid högtalarköp förtjänar man ett visst mått service från importören. Jag personligen har inget till övers för digitalbild, i min syn är de proffesionella yrkesmän och då får de uppföra sig proffesionellt med. Jag hade i mitt yrke ej kunnat säga "klart att jag gör det" och 2 månader ej senare ej presterat resultat då hade jag fått sparken.
Postad 18 december 2005 - 13:05
Postad 18 december 2005 - 14:17
Postad 28 december 2005 - 15:56
Redigerat av Rotor, 28 december 2005 - 16:03.
Postad 28 december 2005 - 18:11
...men jag anser det vara förjävligt att om man beställer i mitten av oktober inte ha fått sina saker ännu som i mitt fall. Det som suger *** (självcencur) är att vissa kan gå in i butik och komma ut med sina ex mendan jag skall vänta. Har tagit upp det innan men det suger faktiskt riktigt mycket purjo. Jag är fruktansvärt irriterad just nu att det inte händer ett skit och anser just nu att Kefs leveranstider är fruktansvärt dåligt från deras sida. Hur fan kan man göra så mot sina kunder ?
Det är trots allt tack vare dem man får mat på bordet... Att sedan skita i dem som på detta sätt är fan skamligt i det minsta laget, fan det är inte gratis högtalare vi snackar om...
De borde egentligen kompensera mig grymt mycket pga leveranstiden men det är det väl inte tal om kan jag troligtvis gissa på.

Postad 28 december 2005 - 22:44

Postad 28 december 2005 - 22:58
Tacka f-n för att du är förbannad. Som sagt det här med om kunder som kommer in, får sina direkt istället för nån som redan beställt, undrar man över. Hur det fungerar. Skandal isåfall.ber om ursäkt för mitt språk nedan:
De borde egentligen kompensera mig grymt mycket pga leveranstiden men det är det väl inte tal om kan jag troligtvis gissa på.
Kul att höra att det rullar på för någon.Jag la en beställning på iQ7 och iQ6c (maple) hos Ref. Audio idag. De hade högtalarna i lager. Kollade statusen på paketen nyss och de är skickade.
Själv har jag också beställt (redan betalt, köpte ett paket - fick med center och förstärkare) hos RefAudio. Men i valnöt, som verkar vara den fanér som det är störst brist på. Nåja, de ska väl dyka upp. Mina gamla häckar gör ett hyfsat jobb änsålänge.
Postad 29 december 2005 - 09:47
Butiken la in en större beställning från början tidigt och får därför in fler tidigare därför kan vissa knalla in och ut med sina ex.
Det är problem med alla faner men mest valnöt. När jag får mina högtalare är väl lönn inne igen..skit samma men irriterande snart släpps nya högtalare i samma segment och har fortfarande inte fått mina
Postad 30 december 2005 - 10:24

Bifogad fil(er)
Postad 30 december 2005 - 19:01
hur gick det till när du tog ut plaststoppen ur bananerna och hur gjorde du samt hur känns plasten på bananerna, spikes som föjde med hur såg dessa ut "standardlook" eller "exklusiv"
låter trivialt men viktigt för mig.
Ge gärna fullständig utveckling.

Postad 30 december 2005 - 20:56
babolatt har några frågor till dig:
hur gick det till när du tog ut plaststoppen ur bananerna och hur gjorde du samt hur känns plasten på bananerna, spikes som föjde med hur såg dessa ut "standardlook" eller "exklusiv"
låter trivialt men viktigt för mig.
Ge gärna fullständig utveckling.
Jag reagerade på hur djup de stoppat in de röda/svart små plast plopparna i terminalskruvarna. Jag skruvade lös terminalskruvarna helt och tryckte sedan ut plopparna från andra sidan med en liten spik.
Plasten upplevdes spröd, jag drog endå åt för kung och fosterland på centerhögtalaren utan att det kankade eller blev några sprickor. Det var ett krav för att ge kännslan av kontakt.

De spikes som följer med högtalarna är grövre i det övre gängade partiet än de som levereras med den äldre q-serien. Jag vill påstå att det är standard som gäller här, men de gör jobbet.
Postad 31 december 2005 - 12:02
Jag skall använda mig av SD fötter till frontarna istället då, om det inte är speciellt god kvalite eller super matchat med resten. Jobbigt när de stoppar in pluggarna så djupt, men du menade att man kunde skruva av den genomskinliga plasten och inte hela terminalen va? Känns som gamla q serien hade metallkontakter istället kändes mer rustikt istället som nu plast. undrar varför de gjort på detta vis, förutom kostnad men till det priset borde det vara WBT.
Postad 02 januari 2006 - 10:12
Orkade inte vänta på Kef iQ5, fastnade för AE Evo 3.
Mycked bra ljud och ser läckra ut utan frontpanelerna. Provlyssnade Evo3 emot Wharfedale Diamond 9.5. Alltid då man böt till Evo3 lät det som om någon tagit fram högtalaren bakom väggen.
Trots detta är jag mycket intresserad och veta hur Kef iQ5 :rna låter, fast det skulle väcka ånger och vemod över att jag inte orkade vänta. Om någon har jämfört Kef iQ5 och Evo3 sinsemellan är jag ännu mer intresserad.
BioBanditen! Tack för din expertis och åsikt angående Evo3 och iQ5. Många på denna tråd skulle säkert uppskatta ditt svar till mig per e-mail angående dessa två.
Postad 02 januari 2006 - 10:31
ffffaaaaeeennnn detta suger...........................
Postad 03 januari 2006 - 10:20
Gå ut på nätet 3 ggr om dagen för att kolla ifall något hänt=modem kostar pengar
Ringa och kolla = kostar pengar
men....
kostar tid är vad det gör och detta har stulit så mycket tid från mig så det är löjligt, det är liksom inte värt det, fan har 2 årig bröllopsdag idag och sitter med huvudvärk pga dessa ###### burkar (ursäkta språket).
1 vecka till sen får vi se...men då är det 3 månaders jobb åt ****...skit också...

ja vad fan det måste drabba någon men varför alltid mig

Postad 03 januari 2006 - 16:30
Fick till svar att det är kabinetten som gör att det ej kommer ut i tid, det finns inga...
de vet var min center är dock var de andra 4 högtalarna är det vet de ej, bosse skall kolla med KEF och ringa tillbaks till mig för att efter 3 månader så får jag faktiskt ha lite engagemang från deras sida personligen. Det svar jag vill ha är om det går snabbare om jag tar xq serien (dyrare men bättre med så...) eller om jag skall fortsätta väääääääääääänta.....

får se vad som händer.
Postad 04 januari 2006 - 21:13
Hoppas såklart att de ska dyka upp vilken dag som helst.
I väntan på högtalarna har jag sysselsatt mig med att bygga bi-wire-kablar till dem.
Kabel 4mm2 från Biltema, lika så banankontakterna. Krympslang från ELFA och kabelstrumpa från Hembiobutiken.

Postad 05 januari 2006 - 11:12
Så det är förberett till att ta emot dem bara sitter och väntar......
men det skulle kännas surt att ge upp nu efter 3 månaders väntan så jag skall snacka med biobanditen om hur jag skall göra...
förresten... jag blev riktigt imponerad av dina kablar snygg produkt kan du pm: a över hur du gjorde samt vad du använde för saker så skall jag prova (måste ha en hobby när högtalarna inte kommer).
hur har du fäst kabeln i bananen det är ju skruv eller har vi inte samma bananer från biltema?.

Redigerat av Unregistered973, 05 januari 2006 - 11:16.
Postad 05 januari 2006 - 11:51
asimov66: Håller tummarna för att du ska få dem. Själv har jag väntat i 1 mån, så irritationen har inte satt sig än.
Hoppas såklart att de ska dyka upp vilken dag som helst.
I väntan på högtalarna har jag sysselsatt mig med att bygga bi-wire-kablar till dem.
Kabel 4mm2 från Biltema, lika så banankontakterna. Krympslang från ELFA och kabelstrumpa från Hembiobutiken.
Du har inte lust att lägga ut artnr. till grejerna?
Tycks inte hitta rätt :/.
Mvh Muh.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar