Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - KEF iQ-serien *

446 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
KEF iQ8DS (Surroundhögtalare) 1 9 (7) Inga priser
KEF iQ1 (Surroundhögtalare) 1 8,4 (14) Inga priser
KEF iQ2C (Centerhögtalare) 1 8,17 (5) Inga priser
KEF iQ3 (Surroundhögtalare) 1 8,59 (16) Inga priser
KEF iQ5 (Golvhögtalare) 1 8,08 (11) Inga priser
KEF iQ6C (Centerhögtalare) 1 8,87 (22) Inga priser
KEF iQ7 (Golvhögtalare) 1 8,78 (17) Inga priser
KEF iQ9 (Golvhögtalare) 1 9,11 (8) Inga priser
KEF IQ5 SE (Golvhögtalare) 1 6 (1) Inga priser
KEF IQ7 SE (Golvhögtalare) 1 8 (2) Inga priser
KEF iQ10 (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
KEF iQ60c (Centerhögtalare) 2 9 (4) Inga priser
KEF iQ90 (Golvhögtalare) 1 8,33 (8) Inga priser
KEF iQ30 (Surroundhögtalare) 1 8 (7) Inga priser
KEF iQ50 (Golvhögtalare) 1 7 (1) Inga priser
KEF iQ70 (Golvhögtalare) 1 9 (7) Inga priser
29 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000 (439 inlägg) 1 år sedan
KEF-klubben (163 inlägg) 8 år sedan
Vad är mina begagnade högtalare värda? (9 inlägg) 8 år sedan
Koppla in två slutsteg till rotel rc 1570 (10 inlägg) 9 år sedan
Hjälp att ställa in crossover och level (20 inlägg) 11 år sedan
Råd för högtalare (8 inlägg) 13 år sedan
DLS R55 VS KEF IQ70 (22 inlägg) 13 år sedan
Val av fronthögtalare till Onkyo 609 (20 inlägg) 13 år sedan
gå över till 2-kanal (24 inlägg) 13 år sedan
KEF vs Monitor Audio (10 inlägg) 13 år sedan
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg) 15 år sedan
Snygga stativare för 3000-5000kr (21 inlägg) 15 år sedan
Högtalartest - Stativare - upp till 5000:- (33 inlägg) 16 år sedan
Mest överskattade/Hypeade högtalarna? (226 inlägg) 16 år sedan
Stativhögtalare 3000 - 7000:- (87 inlägg) 16 år sedan
Kef IQ7 se! (2 inlägg) 16 år sedan
7.1 receiver till mina Kef iQ7, 6-12 000 kr (8 inlägg) 16 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 17 år sedan
Vad ska jag driva mina Kef iQ7or med? (5 inlägg) 17 år sedan
Lyssningsrunda i Stockholm (26 inlägg) 17 år sedan
Stativare för 4000 eller 14000? (26 inlägg) 18 år sedan
Kef iq9 (1 inlägg) 18 år sedan
KEF IQ5 eller KEF IQ7 (11 inlägg) 18 år sedan
Varför väljer de flesta iq7 framför iq9? (9 inlägg) 18 år sedan
Rookie behöver råd! (56 inlägg) 18 år sedan
Kef 7- Ikon6 - Silver RS6 - B&W 603 (19 inlägg) 18 år sedan
KEF IQ5, finns d bättre för 5000kr? (17 inlägg) 18 år sedan
Kef IQ-9 (2 inlägg) 18 år sedan
Högtalare med hänsyn till både utseende och setup. (19 inlägg) 18 år sedan

Postad 02 december 2005 - 12:47

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
jupp har lyssnat med B&W 600 serien har inte en suck chans jmfrt med iq serien mest centern som är dålig.

Postad 02 december 2005 - 15:04

Norling
  • Norling
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag har precis fått mina Kef iQ7:or och en iQ6c och driver dem med Pioneer VSX-1015.
Nu är jag ingen expert eller har speciellt mycket att jämföra med med GOD DAMN IT! vilket fint ljud det är.
Har spelat dom ca 15 timmar och de låter bara bättre och bättre.
Otrolig spridning av ljudet, man kan stå i hallen och ha fint ljud :)

Ska knäppa ett par bilder oxå. Rent estetiskt är dom ju oslagbara i Dark Apple utförandet :P

Postad 02 december 2005 - 15:49

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Jag har precis fått mina Kef iQ7:or och en iQ6c och driver dem med Pioneer VSX-1015.
Nu är jag ingen expert eller har speciellt mycket att jämföra med med GOD DAMN IT! vilket fint ljud det är.
Har spelat dom ca 15 timmar och de låter bara bättre och bättre.
Otrolig spridning av ljudet, man kan stå i hallen och ha fint ljud  :P

Ska knäppa ett par bilder oxå. Rent estetiskt är dom ju oslagbara i Dark Apple utförandet  :o

<{POST_SNAPBACK}>

Kanon! Så nu står stereo på 24 timmar om dygnet eller?? :)

Ser fram emot lite bilder.

Postad 02 december 2005 - 16:11

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Ska knäppa ett par bilder oxå. Rent estetiskt är dom ju oslagbara i Dark Apple utförandet  :)

Trevligt! Kan du bla ta snett framifrån tror du (rätvinkligt ca 3m från den andra högtalaren på ett ungefär). Lite nyfiken om terminalerna / kabeln syns tydligt då de smalnar av så mycket där bak.
Inte mindre intresserad av dessa nu. Tack på förhand!

Redigerat av Unregistered1013, 02 december 2005 - 19:02.

Postad 02 december 2005 - 17:52

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Oops... citerade mig själv när jag skulle redigera.
Gärna en bild eller två med frontskyddet på. Tack!

Redigerat av Unregistered1013, 02 december 2005 - 17:54.

Postad 05 december 2005 - 09:53

MikeSucker
  • MikeSucker
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hälsningar från Finland!

Har kollat på KEF iQ5 fram samt iQ 1 bak. Centern får bli, helt enkelt inge plats på en LCD TV.
Fick en bra offert på 769€ (2xiQ5 + 2xiQ1).
Som ett alternativ rekommenderades 2st Acoustic Energy Evo3 och 2st Evo compact, 775€ tot.

Åsikter? Hur jämför sig dessa sinsemellan?

Stil och utseende måste prioriteras då min fru och jag just renoverat lägenheten med mycke valnöt och mörk parkett . TV/hemmabio hörnet är 2,5 x 3 meter, således kräver jag inget pang och dunder, ett klart ljud var man urskiljer de olika instrumenten är viktigast.

Varför Kef iQ5?

- KEF brandet och kvaliteten naturligtvis!
- De ser bra ut, vilket jag är fullt medveten att inte är ett argument för anskaffning men beslutet är inte endast mitt.
- De är relativt små, 17,5 + 81 x 26,1 cm och de kommer i valnöt
- Valts till What Hi-Fi's speaker of the year inom sin prisklass.

Somsagt verkar detta frågats redan ett antal gånger men eftersom jag inte heller har en chans att provlyssna Kef iQ5, så finns det någon som provlyssnat Kef iQ5?
Samt finns det någon som tex. har What-Hifi artikeln, nov. 2005 tror jag? Denna test skulle lösa många frågor.
Andra linkar till olika test är också välkommet.

Mycket frågor men all hjälp som kunde göra mitt val enklare är uppskattat!

Postad 05 december 2005 - 11:18

Norling
  • Norling
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Oops... citerade mig själv när jag skulle redigera.
Gärna en bild eller två med frontskyddet på. Tack!

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsan!

Idag tänkte jag ta lite bilder faktiskt. Det är en temporär installation då jag renoverar hemma just nu så de står hos flickvännen.
Återkommer med bilder ikväll under mitt galleri.

Postad 05 december 2005 - 12:31

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
finlandsproblem ;-)

tidningen är "Hifichoice" och ja det har jag.

lösning på ditt andra problem maila [email protected] och fråga han har båda i sitt sortiment och är riktigt bra att fråga sånt.

Postad 05 december 2005 - 12:47

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

tidningen är "Hifichoice" och ja det har jag.

Då är det nog även "What Hifi?" för den har jag läst. :P

Postad 05 december 2005 - 13:11

MikeSucker
  • MikeSucker
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tack för tippsen!

Ännu bättre om det finns mer källmaterial.
Vad angår artiklar, så antar jag att den är emot copyrightlagen att skanna tex. till pdf och skicka per e-mail .. eller ????

Jag skall kontakta biobanditen omgående.

Postad 05 december 2005 - 19:49

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
jag hade gärna e-postat all info jag har men:

har inte scanner
har redan (hifichoice artikel) blivit postad för att laddas ned i denna tråden innan bara tryck spara.

Postad 06 december 2005 - 10:34

MikeSucker
  • MikeSucker
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Fick bra råd från Biobanditen.
Körde med frun till närmaste Hi-Fi återförsäljare och kollade in på Acoustic Energy Evo3.

Kef slår AE i designen och dessutom finns Kef att få i valnöt. Således, för att låta som en tönttig toffelhjälte, lät jag frun bestämma. Trots att EA Evo3 skulle ha tilfredsställt också basbehovet fullkomligt, drog designen och färgen det långa strået. Jag skaffar en sub ifall Kef iQ5:rna inte ger tillräckligt bas.
Konstigt nog, påstod försäljaren att över hälften av alla köp görs på basen av utseendet och med syn inredningen. Först kollar de flesta på utseendet och färg. Sedan sätter de sig ner och lyssnar.
Go figure!

Får mina Kef iQ5 + iQ1 möjligen redan inkommande torsdag. Återkommer!

Postad 06 december 2005 - 10:48

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
det sa jag ju att biobanditen skulle leverera bra råd :rolleyes:
du kommer bli nöjd med den uppsättningen

Postad 06 december 2005 - 10:49

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Får mina Kef iQ5 + iQ1 möjligen redan inkommande torsdag. Återkommer!

<{POST_SNAPBACK}>

Trevligt! Gärna intryck och bilder. Vill gärna se med frontskyddet på då jag tycker de är klart snyggare då. :rolleyes:

Postad 08 december 2005 - 23:48

Matte Hedström
  • Matte Hedström
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Hur är det med er iQ? :D

Var o kikade lite snabbt på Reference Audio för några dagar sen, hade inte tid att lyssna mer än på ett par stativare som stod igång i ett lyssningsrum. (iQ1 har jag för mig). Men de lät väldigt bra... :D

Nu ska jag bara bestämma mig om jag ska ha iQ3, iQ5 eller iQ7...o sen vilken reciever som kan passa, är inne på H/K 335 el. 435, då mest för designen. Är det nåt som kan passa tror ni? Ska flytta till Sthlm efter nyår så ska väl lyssna lite då, men kan vara skönt att ha lite alternativ på G... :D

Postad 09 december 2005 - 11:43

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
har ej fått min iq men det funkar med hk 335 och iq
jag har beställt iq till min hk 330
se tråd ovan för modellnummer

Postad 10 december 2005 - 00:54

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Åkte till Reference Audio idag och beställde/köpte ett paket med KEF och Marantz.
Så nu har jag iQ6c centern hemma *najs* :)
iQ7 och iQ1 dröjer ett tag.

Posted Image

Redigerat av Rotor, 11 december 2005 - 13:59.

Postad 10 december 2005 - 13:30

Matte Hedström
  • Matte Hedström
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Åkte till Reference Audio idag och beställde/köpte ett paket med KEF och Marantz.
Så nu har jag iQ6c centern hemma *najs* tongue.gif
iQ7 och iQ1 dröjer ett tag.

Grattis...inte utan att man e smått avundsjuk på dig... Fast inte på att du får vänta på golvarna. Hur gillar du Marantzen? O har du testat centern? Jämförde du med den lilla centern oxå eller?

Postad 10 december 2005 - 16:43

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Grattis...inte utan att man e smått avundsjuk på dig... Fast inte på att du får vänta på golvarna. Hur gillar du Marantzen? O har du testat centern? Jämförde du med den lilla centern oxå eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar! Det var lite "julafton igår". :) Marantzen låter finfint och ger en stor känsla av kvalité.
Centern testade jag och en kompis igår till diverse film och musik, den gör väldigt bra ifrån sig! Jag jämförde inte med den mindre iQ2 centern utan gick direkt på den större. Centern är oftast en svag punkt i många surroundsystem, vilket jag erfarit när jag lyssnat på andra högtalare. Därför tyckte jag det var värt att lägga de extra kronorna upp till stora iQ6c:an. Mycket nöjd :)

Postad 12 december 2005 - 13:50

MikeSucker
  • MikeSucker
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Härmed uttrycker jag min besvikelse över det omtalade leveransproblem hos KEF.
Tydligen blev jag felinfomerad, inga IQ5 eller IQ1 i valnöt i lagret hos den finska importören. Svarta möjligen i januari, valnöt möjligen i februari.

För många osäkra variabler. Varje film känns fattig utan ordentligt 5,1 ljud samt ingen musik eller radio i lägenheten.

Måste kolla in nya alternativ! Kan inte vänta tills februari, och då vore det också litet av en kompromiss att skaffa svarta. Den fina design och utseende är det som jag anser mig förlora då jag överger Kef IQ serien. :)

Postad 12 december 2005 - 14:34

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Härmed uttrycker jag min besvikelse över det omtalade leveransproblem hos KEF.
Tydligen blev jag felinfomerad, inga IQ5 eller IQ1 i valnöt i lagret hos den finska importören. Svarta möjligen i januari, valnöt möjligen i februari.

För många osäkra variabler. Varje film känns fattig utan ordentligt 5,1 ljud samt ingen musik eller radio i lägenheten.

Måste kolla in nya alternativ! Kan inte vänta tills februari, och då vore det också litet av en kompromiss att skaffa svarta. Den fina design och utseende är det som jag anser mig förlora då jag överger Kef IQ serien.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Förstår din frustration. :D Själv väntar jag också, på iQ7 och iQ1 i valnöt. Februari låter mindre kul *hm*. Men å andra sidan har jag gamla högtalare som fungerar tillsvidare, så jag har ingen jättebrådis. Design, ljud och kvalité kan jag vänta på ett tag.

Postad 12 december 2005 - 15:43

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
kolla upp JMLab i samma prisserie, det var nära att jag valde dem (mycket nära)

Postad 12 december 2005 - 19:50

MikeSucker
  • MikeSucker
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Kollade in lite högtalare i butiker idag. Stötte på Jamo D590, för ca 750 € paret. Ser hyffsade ut men en fråga uppstod; hur inverkar ohm i själva bruket? Kef iQ5 är en 8 ohms högtalare och Jamo D590 4 ohm.

Jag har en Harman Kardon AVR 200 från år 2000.

Postad 14 december 2005 - 13:02

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Ni som också väntar, har ni hört något mer om leveranser?

Postad 14 december 2005 - 15:28

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
Jag beställde mina den 20 oktober och har fortfarande inte fått mina eller en klar datum när jag får mina, kef vägrar att sluta snacka dröm deadlines och istället ge ett realistiskt svar. Sjukt dåligt, så kan man väl inte göra det räcket väl inte att man vet att man kan göra bra högtalare man måste göra dem med. :) :)

Postad 16 december 2005 - 08:25

Unregisteredee15ce5c
  • Unregisteredee15ce5c
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
asimov66: Var har du beställt dina högtalare och i vilken ytfinish? Jag har förstått att det verkar som att det är olika leveranstider beroende på vilken ytfinish man väljer.
Jag är väldigt nära att göra en beställning men jag tvekar lite när jag läser hur länge du har fått vänta.

/ X-MaX

Postad 16 december 2005 - 08:48

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1 281 inlägg
  • 0
X-Max: Beställningen är gjord hos mig, BioBanditen, och finishen är valnöt som är den segaste. Alla handlare i sverige har samma problem. Möjligtvis att fyndbörsen kan ha lite andra leveranstider då dom inte köper av den svenska leverantören Digitalbild.

Postad 16 december 2005 - 13:36

Unregisteredee15ce5c
  • Unregisteredee15ce5c
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

X-Max: Beställningen är gjord hos mig, BioBanditen, och finishen är valnöt som är den segaste. Alla handlare i sverige har samma problem. Möjligtvis att fyndbörsen kan ha lite andra leveranstider då dom inte köper av den svenska leverantören Digitalbild.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad ligger senaste beskedet på lev. tiden om man skulle göra en beställning på ett paket med apple?

Postad 16 december 2005 - 14:14

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1 281 inlägg
  • 0
Talade med digitalbild idag. Kommer en större leverans högtalare i slutet på nästa vecka till sverige. Vad och hur mycket vet dom inte tyvärr. Det är lite lättare med svart finish samt dark apple just nu så med lite tur kommer det några då som inte redan är bokade.

Postad 16 december 2005 - 18:42

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
x-max: ja beställde hos biobanditen...men jag vet att det inte har något alls med den parten att göra dock suger det att man fått vänta så länge det är sant. Ja jag hade mina tvivel med, men faktiskt inte på biobanditen eftersom jag vet att allt gjort som det ska det är högre upp i kedjan som det brister. Jag tycker att mn inte skall lansera en produkt när man ej kan leverera den (något är seriöst fel hos kef, vet ej vad men något är det). Killen som uppskattade hur många exemplar av iq serien borde väl ha kunnat se på de tidigare modellerna och uppskatta att suget fanns och att det skulle bli stort efter denna modell men detta gjordes ej. En massa andra saker har gått käpprätt åt pipan med och det suger ja det suger riktigt mycket fan jag beställde 20 oktober och får dem 'troligtvis' efter jul, det är inte klokt. Men...det jag vet är att biobanditen legat på digialbild lika mycket som jag (nästan) legat på biobanditen och gnatat *sorry* men det som stör mig och det har jag sagt 1000 gånger är dessa luddiga besked som kef ger. Sista serien från kef jag beställer och det är synd (lutade mot deras xq annars sen) men inte numer. Kan de inte bara lyfta luren och inte ta emot fler order dvs orderstop tills problemen är lösta? fan Kef borde skicka med hur mycket som helst i kompensation för över 2 månaders väntan, men inte detta gäller kritik mot biobanditen, jag är gnällig (fråga min fru :rolleyes: ) men jag hade varit extremt mycket gnälligare om jag trott att butiken drog fötterna efter sig men jag har legat på och kollat upp allt efterhand som information kommit.
Allt detta sagt så...fan vad det suger ville ha mina i jul jag skall få titanic boxen i julklapp och har för en gång tid att kolla på alla tolkien eposen nu i jul men inget att höra det på. Men när jag sa detta till viktor så erbjöd han sig att få låna hans egna tills mina kom och sedan byta ut dem, har aldrig fått sådan service. :) Dock..skall det nämnas viktor till nästa gång när du ser killen från digitalbild kläm hans fingrar i dörren från mig ;)

Postad 16 december 2005 - 23:43

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Kan ju för sakens skull påpeka att det inte är helt lätt för digitalbild heller, det är engelska huvudkontoret som begravde huvudet i ett hål när alla runt om i europa började klaga på leveranser.

Postad 17 december 2005 - 12:36

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
jag personligen tycker att digitalbild borde ha legat på kef mer än vad de gjort, tycker det är för jävligt att det skall ta 2 månader från placerad order till att höra att de finns men ej ha fått dem ännu. Tycker att de borde ha tagit starkare åtgäder och placera ett orderstopp pga ingen respons.
Jag tycker även att digitalbild får ta sitt ansvar på något sätt, lägger man ut sådana summor som vid högtalarköp förtjänar man ett visst mått service från importören. Jag personligen har inget till övers för digitalbild, i min syn är de proffesionella yrkesmän och då får de uppföra sig proffesionellt med. Jag hade i mitt yrke ej kunnat säga "klart att jag gör det" och 2 månader ej senare ej presterat resultat då hade jag fått sparken.

Postad 18 december 2005 - 13:05

elektrikaren
  • elektrikaren
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
beställde mina högtalare från fyndbörsen o dem sa att leverans tiden låg på tre veckor. och på dagen för 3 veckor ringde dem o sa att dem kommit, var apple jag köpte o dem är riktigt fina. ljudet kan man bara sitta o beundra hur klart dem kan spela. jag har iq5 o den basen var väl inte så imponerande direkt men jag beställde även subben 2500 som kompletterar det så en sub är ett måste men då får man ett ###### ljud. och den stora centern som är helt otrolig, centern i alla andra paket har jag inte tyckt att den passar in i ljudbilden pga att den sticker ut eller är för skarp på något sätt. den här breddar ljudbilden något enormt o hur klart rösten hörs utan förvrängningar. enda nackdelen är skruvterminalerna som jag tycker kan vara lite knepiga att dra åt ordentligt, vill ju inte använda verktyg på plast terminaler. förstärkare har jag inte så stor erfarenhet av men jag kör med h/k 335 till mitt paket o tycker det funkar fint.. synd bara att man har vänner som inte vet vad bra ljud är som sitter o säger att dem inte hör någon skillnad på det här paketet o deras kompakt paket för 3000kr.. men huvudsaken är att jag är nöjd..

Postad 18 december 2005 - 14:17

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
elektrikern: varför ansluter du inte med banankontakter eller spadar? mindre risk för att kontakterna glappar, hade rekommenderat biltema eller svalanders banankontakter (bättre men dyrare) så slipper du oroa dig att dra åt.

Postad 28 december 2005 - 15:56

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Intet nytt på Kef-leverans-fronten...

Redigerat av Rotor, 28 december 2005 - 16:03.

Postad 28 december 2005 - 18:11

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
ber om ursäkt för mitt språk nedan:

...men jag anser det vara förjävligt att om man beställer i mitten av oktober inte ha fått sina saker ännu som i mitt fall. Det som suger *** (självcencur) är att vissa kan gå in i butik och komma ut med sina ex mendan jag skall vänta. Har tagit upp det innan men det suger faktiskt riktigt mycket purjo. Jag är fruktansvärt irriterad just nu att det inte händer ett skit och anser just nu att Kefs leveranstider är fruktansvärt dåligt från deras sida. Hur fan kan man göra så mot sina kunder ?
Det är trots allt tack vare dem man får mat på bordet... Att sedan skita i dem som på detta sätt är fan skamligt i det minsta laget, fan det är inte gratis högtalare vi snackar om...

De borde egentligen kompensera mig grymt mycket pga leveranstiden men det är det väl inte tal om kan jag troligtvis gissa på. :angry:

Postad 28 december 2005 - 22:44

babolatt
  • babolatt
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag la en beställning på iQ7 och iQ6c (maple) hos Ref. Audio idag. De hade högtalarna i lager. Kollade statusen på paketen nyss och de är skickade. :angry:

Postad 28 december 2005 - 22:58

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

ber om ursäkt för mitt språk nedan:

De borde egentligen kompensera mig grymt mycket pga leveranstiden men det är det väl inte tal om kan jag troligtvis gissa på.  :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Tacka f-n för att du är förbannad. Som sagt det här med om kunder som kommer in, får sina direkt istället för nån som redan beställt, undrar man över. Hur det fungerar. Skandal isåfall.

Jag la en beställning på iQ7 och iQ6c (maple) hos Ref. Audio idag. De hade högtalarna i lager. Kollade statusen på paketen nyss och de är skickade.  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Kul att höra att det rullar på för någon.
Själv har jag också beställt (redan betalt, köpte ett paket - fick med center och förstärkare) hos RefAudio. Men i valnöt, som verkar vara den fanér som det är störst brist på. Nåja, de ska väl dyka upp. Mina gamla häckar gör ett hyfsat jobb änsålänge.

Postad 29 december 2005 - 09:47

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
inget nytt dvs de kommer inte troligtvis detta året.
Butiken la in en större beställning från början tidigt och får därför in fler tidigare därför kan vissa knalla in och ut med sina ex.

Det är problem med alla faner men mest valnöt. När jag får mina högtalare är väl lönn inne igen..skit samma men irriterande snart släpps nya högtalare i samma segment och har fortfarande inte fått mina

Postad 30 december 2005 - 10:24

babolatt
  • babolatt
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Högtalarna kom igår och jag passade på att fota lite, bilderna finns i mitt galleri. Än återstår det många timmars innspelning men vad gör väl de när det låter så bra. ;)

Bifogad fil(er)

Postad 30 december 2005 - 19:01

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
babolatt har några frågor till dig:
hur gick det till när du tog ut plaststoppen ur bananerna och hur gjorde du samt hur känns plasten på bananerna, spikes som föjde med hur såg dessa ut "standardlook" eller "exklusiv"

låter trivialt men viktigt för mig.

Ge gärna fullständig utveckling. ;)

Postad 30 december 2005 - 20:56

babolatt
  • babolatt
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

babolatt har några frågor till dig:
hur gick det till när du tog ut plaststoppen ur bananerna och hur gjorde du samt hur känns plasten på bananerna, spikes som föjde med hur såg dessa ut "standardlook" eller "exklusiv"

låter trivialt men viktigt för mig.

Ge gärna fullständig utveckling. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag reagerade på hur djup de stoppat in de röda/svart små plast plopparna i terminalskruvarna. Jag skruvade lös terminalskruvarna helt och tryckte sedan ut plopparna från andra sidan med en liten spik.
Plasten upplevdes spröd, jag drog endå åt för kung och fosterland på centerhögtalaren utan att det kankade eller blev några sprickor. Det var ett krav för att ge kännslan av kontakt. ;)
De spikes som följer med högtalarna är grövre i det övre gängade partiet än de som levereras med den äldre q-serien. Jag vill påstå att det är standard som gäller här, men de gör jobbet.

Postad 31 december 2005 - 12:02

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
Låter precis som den informationen jag ville ha tack

Jag skall använda mig av SD fötter till frontarna istället då, om det inte är speciellt god kvalite eller super matchat med resten. Jobbigt när de stoppar in pluggarna så djupt, men du menade att man kunde skruva av den genomskinliga plasten och inte hela terminalen va? Känns som gamla q serien hade metallkontakter istället kändes mer rustikt istället som nu plast. undrar varför de gjort på detta vis, förutom kostnad men till det priset borde det vara WBT.

Postad 02 januari 2006 - 10:12

MikeSucker
  • MikeSucker
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Update!

Orkade inte vänta på Kef iQ5, fastnade för AE Evo 3.
Mycked bra ljud och ser läckra ut utan frontpanelerna. Provlyssnade Evo3 emot Wharfedale Diamond 9.5. Alltid då man böt till Evo3 lät det som om någon tagit fram högtalaren bakom väggen.

Trots detta är jag mycket intresserad och veta hur Kef iQ5 :rna låter, fast det skulle väcka ånger och vemod över att jag inte orkade vänta. Om någon har jämfört Kef iQ5 och Evo3 sinsemellan är jag ännu mer intresserad.

BioBanditen! Tack för din expertis och åsikt angående Evo3 och iQ5. Många på denna tråd skulle säkert uppskatta ditt svar till mig per e-mail angående dessa två.

Postad 02 januari 2006 - 10:31

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
jag väntar ännu...funderar om där finns någon i närheten som även de väntat sen oktober?

ffffaaaaeeennnn detta suger...........................

Postad 03 januari 2006 - 10:20

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
väntar en vecka till sedan får vi se vill inte ha slösat bort 3 månader i onödan, funderar på att ta XQ1 2 par sådana och strunta i center tills man får råd. alltså 4.0 system. Annars finns JMlab chorus 716s, eller monitor audio rs6. Men jag vette fan, var ju lika mycket design som spelstil kef gör bra därför lutar det mot riktigt bra stativare upp ett snäpp...jag vet inte sitter med riktig huvudvärk nu pga de förbannade högtalarna funderar faktiskt på att sälja hela skiten det är liksom inte kul längre allt dett jobb.

Gå ut på nätet 3 ggr om dagen för att kolla ifall något hänt=modem kostar pengar
Ringa och kolla = kostar pengar
men....
kostar tid är vad det gör och detta har stulit så mycket tid från mig så det är löjligt, det är liksom inte värt det, fan har 2 årig bröllopsdag idag och sitter med huvudvärk pga dessa ###### burkar (ursäkta språket).

1 vecka till sen får vi se...men då är det 3 månaders jobb åt ****...skit också... :P

ja vad fan det måste drabba någon men varför alltid mig :P

Postad 03 januari 2006 - 16:30

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
Jag ringde själv digitalbild idag och frågade om hur jag skulle gå tillväga samt vad de rekommenderade att jag skulle göra.

Fick till svar att det är kabinetten som gör att det ej kommer ut i tid, det finns inga...

de vet var min center är dock var de andra 4 högtalarna är det vet de ej, bosse skall kolla med KEF och ringa tillbaks till mig för att efter 3 månader så får jag faktiskt ha lite engagemang från deras sida personligen. Det svar jag vill ha är om det går snabbare om jag tar xq serien (dyrare men bättre med så...) eller om jag skall fortsätta väääääääääääänta..... :P

får se vad som händer.

Postad 04 januari 2006 - 21:13

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
asimov66: Håller tummarna för att du ska få dem. Själv har jag väntat i 1 mån, så irritationen har inte satt sig än.
Hoppas såklart att de ska dyka upp vilken dag som helst.

I väntan på högtalarna har jag sysselsatt mig med att bygga bi-wire-kablar till dem.
Kabel 4mm2 från Biltema, lika så banankontakterna. Krympslang från ELFA och kabelstrumpa från Hembiobutiken.

Posted Image

Postad 05 januari 2006 - 11:12

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
tack, själv har jag förberett mig genom att köpa SD kuddar, ixos sw511T kabel (grym kabel förresten, billig med), bytat förstärkare så att den skall passa med det nya setet hade yamaha rx-596a nu har jag en HK avr 330, och bytat coaxial från techlink till QED och köpt biltema bananer till alla.

Så det är förberett till att ta emot dem bara sitter och väntar......

men det skulle kännas surt att ge upp nu efter 3 månaders väntan så jag skall snacka med biobanditen om hur jag skall göra...

förresten... jag blev riktigt imponerad av dina kablar snygg produkt kan du pm: a över hur du gjorde samt vad du använde för saker så skall jag prova (måste ha en hobby när högtalarna inte kommer).

hur har du fäst kabeln i bananen det är ju skruv eller har vi inte samma bananer från biltema?.

:) imponerad av finishen iallafall.

Redigerat av Unregistered973, 05 januari 2006 - 11:16.

Postad 05 januari 2006 - 11:51

muh
  • muh
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

asimov66: Håller tummarna för att du ska få dem. Själv har jag väntat i 1 mån, så irritationen har inte satt sig än.
Hoppas såklart att de ska dyka upp vilken dag som helst.

I väntan på högtalarna har jag sysselsatt mig med att bygga bi-wire-kablar till dem.
Kabel 4mm2 från Biltema, lika så banankontakterna. Krympslang från ELFA och kabelstrumpa från Hembiobutiken.

Posted Image

<{POST_SNAPBACK}>

Du har inte lust att lägga ut artnr. till grejerna?
Tycks inte hitta rätt :/.
Mvh Muh.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Baslåda nr5
    Anton
    2025-06-02 13:28:15
  • Nya stativ
    Anton
    2025-05-30 12:20:04
  • Powercon ”grendosa”
    Anton
    2025-05-28 20:37:24
  • Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.