Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

De gamla Canton Ergo RC-L

433 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Ergo RC-L (Golvhögtalare) 1 9.675438 (113) Inga priser
27 relaterade trådar
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 6 år sedan
Omtag i biorummet (0 inlägg) 6 år sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 7 år sedan
CANTON RC-L (308 inlägg) 9 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 11 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 12 år sedan
Swans Diva 5.2 vs Canton Ergo RC-L???? (5 inlägg) 12 år sedan
Hemmabioreceiver till Canton RC-L (8 inlägg) 12 år sedan
Distande RC-L (23 inlägg) 12 år sedan
Hur koppla Canton RC-L 'boxen'? (47 inlägg) 14 år sedan
Canton Ergo RCL val av förstärkare (6 inlägg) 16 år sedan
Slutsteg till Canton rc-l (17 inlägg) 17 år sedan
Nya golvare max ~12000:- (47 inlägg) 17 år sedan
Konsten att köpa Canton Ergo RC-L... (265 inlägg) 17 år sedan
Matcha Denon 4308 tillsammans med Canton RCL (0 inlägg) 17 år sedan
Canton RC-L? (41 inlägg) 18 år sedan
Förstärkare till Canton Ergo RC-L (28 inlägg) 18 år sedan
Bi-amping med Canton RC-L box ? (5 inlägg) 18 år sedan
hårdrock högtalare i 5-8000kr klassen (50 inlägg) 18 år sedan
Stereoförsteg (1 inlägg) 18 år sedan
Canton Rc-l Problem (17 inlägg) 21 år sedan
Vilka tror ni är bättre av dessa två? (48 inlägg) 21 år sedan
HK AVR8500 + (2-kanals steg?) + RC-L (13 inlägg) 21 år sedan
Canton Ergo RC-L (8 inlägg) 21 år sedan
Finns det nåt bättre än Canton Ergo RC-L för 7,5k? (62 inlägg) 21 år sedan
Canton Ergo rc-l (263 inlägg) 21 år sedan
mest prisvärt? 8000-15000 (89 inlägg) 21 år sedan

Postad 01 October 2007 - 18:35

Unregistered84c2411a
  • Unregistered84c2411a
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

>>>K_arlstrom

Det är på www.hififabrik.de som de kostar 699 Euro. Men vänta gärna med att beställa då jag och en till KANSKE ska beställa ihop, mängdrabatt är aldrig ovanligt :)

<{POST_SNAPBACK}>

All info finns på ebay.de
Sök bara på Canton.
Jag har bra erfarenhet av Elektrowelt 24. Seriös handlare och Canton gör en del modeller enbart för dom t ex 902 DC och 1002 DC. Dom brukar svara snabbt på mail och leveransen brukar gå mycket fort.

Postad 01 October 2007 - 19:25

K_arlstrom
  • K_arlstrom
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Ok låter lovande !

Postad 02 October 2007 - 17:49

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Mina beställdes från hififabrik.de. Maken till service får man leta efter. Svarar blixtsnabbt på alla mail och skickar högtalarna samma dag som man har beställt. Framme inom tre dagar. Från södra Tyskland. Där har svenska internetsäljare en hel del att lära. Jag skulle handla alla mina grejor därifrån om de hade allt.

Kan nämna att mina RC-L nu håller på att bli inspelade och att ljudet växer ett par dimensioner. Mellanregistret blir betydligt öppnare och luftigare vilket även lyfter diskanten. Basen blir mer och mer följsam och detaljerad. Hoppas att den utvecklingen fortsätter ett bra tag till. Det sägs att de kräver 200 h för full inspelning och jag ligger väl på 75 h hittills.

Postad 02 October 2007 - 18:51

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Mina beställdes från hififabrik.de. Maken till service får man leta efter. Svarar blixtsnabbt på alla mail och skickar högtalarna samma dag som man har beställt. Framme inom tre dagar. Från södra Tyskland. Där har svenska internetsäljare en hel del att lära. Jag skulle handla alla mina grejor därifrån om de hade allt.

Kan nämna att mina RC-L nu håller på att bli inspelade och att ljudet växer ett par dimensioner. Mellanregistret blir betydligt öppnare och luftigare vilket även lyfter diskanten. Basen blir mer och mer följsam och detaljerad. Hoppas att den utvecklingen fortsätter ett bra tag till. Det sägs att de kräver 200 h för full inspelning och jag ligger väl på 75 h hittills.

<{POST_SNAPBACK}>

sen smör in dom med special snörjningen så låter dom ännu bättre som jag pmade till dig

Postad 02 October 2007 - 19:21

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det ska jag göra som grädde på moset när inspelningen är färdig ;)

Postad 02 October 2007 - 20:11

thurner
  • thurner
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Vilket kalas Chris! Har en polare med RC-L som också köpte från hififabrik.de och om jag hade plats med golvare så vet jag vad jag skulle köpa!

Postad 03 October 2007 - 21:19

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
http://www.elektrowelt24.de/neu/ står det att dom kostar 345 euro inkl MwSt. zzgl. Versandkosten. är det bara en eller är det fruktansvärt bra pris

edit: bläddra ner på sidan så finns dom där

Redigerat av nasjo, 03 October 2007 - 21:22.

Postad 03 October 2007 - 21:29

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

http://www.elektrowelt24.de/neu/ står det att dom kostar 345 euro inkl MwSt. zzgl. Versandkosten. är det bara en eller är det fruktansvärt bra pris

<{POST_SNAPBACK}>

det är styck pris annars så brukar det stå paar när dom säljes i par

Postad 03 October 2007 - 21:35

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

det är styck pris annars så brukar det stå paar när dom säljes i par

<{POST_SNAPBACK}>

ok tack för infon, vilken förstärkare rekomenderas? funderar på xtz Class-A 100 D II och Advance Acoustic MPP 205 +MAA 405. någon mer man bör kolla upp och vilken av dom nämda lämpar sig bäst?

Redigerat av nasjo, 04 October 2007 - 09:42.

Postad 05 October 2007 - 13:44

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
Kul tråd!

Jag äger ett par RC-L sen ca 8 år så jag vet hur dom låter nu... :)
Jag matchade dom (tyvärr) med en Rotel RSX-965 som på den tiden var det bästa jag kunde hitta som hade delbart pre-out/main in i receivern. Detta för att kunna koppla in filterboxen korrekt.
Ljudet som blev var kraftfullt och djupt, men med dålig mellanbas och lite påstridig diskant. Så muskiklyssning blev tyvärr inte så bra som jag velat ha det.

Efter många års funderande på lämplig uppgradering köpte jag nyligen en Onkyo 805 som parar sig fantastiskt med RC-L. Jag kör då filterboxen mellan CD och CD-in på receivern. Det låter fantastiskt bra! Tyvärr låter det inte lika bra på de andra ingångarna där filterboxen då inte är med, inte ens med Audyssey multi EQ calibrering.

Så högtalaren är därmed "död" för mig då den bara kan leverera med filterboxen. Men som den levererar med boxen! Stort, varmt och dynamiskt ljud av hög klass!

För att få högtalaren att fungera i hemmabiosammanhang idag får man alltså köra separat processor/slutsteg, och det blir för dyrt. Men för den som har den rätta förutsättningen hemma är detta en hit.

Högtalarna är i bok och till salu om nån känner sig manad. (PM:a mig). Dom är garanterat inspelade! :)

/Barsk

Postad 05 October 2007 - 16:14

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Har du prövat med att koppla boxen genom tapeloopen? I övrigt så tycker jag att mina RC-L låter fint även utan box.

När det gäller förstärkarval så har jag sjäv XTZ som sagt och kan intyga att det funkar förträffligt. Annars är det väl vanligt att driva RC-L med slutsteg från NAD eller Vincent samt ett försteg som faller i smaken.

Postad 06 October 2007 - 18:40

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Har du prövat med att koppla boxen genom tapeloopen? I övrigt så tycker jag att mina RC-L låter fint även utan box.

När det gäller förstärkarval så har jag sjäv XTZ som sagt och kan intyga att det funkar förträffligt. Annars är det väl vanligt att driva RC-L med slutsteg från NAD eller Vincent samt ett försteg som faller i smaken.

<{POST_SNAPBACK}>

tackar för tipsen, ingen som har testat eller vet om Advance Acoustic's för/slutstegs-kombination MPP 205 +MAA 405 är något att ha?

Postad 08 October 2007 - 08:03

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Har för mig att detta inte ska gå, men jag kan kika. Tape-utgången är väl dessutom om man kör 5.1-ljud nedmixat till 2 kanaler. Men om det funkar så kan man ju i vart fall få bra ljud med alla 2-kanalskällor.

Ljudet utan box tycker jag tappar all djuuup bas. Sen blir mellanregistret fel också. Boxen justerar upp till 12 dB i vissa frekvensband framförallt i basen och justerar dessutom fas också har jag för mig.
Med Onkyon kan man enkelt växla ingång mellan digital-in och analog-in med box och det är en markant skillnad med ljudbilden med/utan box. Iofs spelar CD-spelarens D/A in där också (en Pioneer) så helt ärligt A/B-test blir det inte.

Postad 08 October 2007 - 12:58

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
tackar för tipsen, ingen som har testat eller vet om Advance Acoustic's för/slutstegs-kombination MPP 205 +MAA 405 är något att ha?

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

En kompis till mig har dom AA prylarna till ett par RC-L och funkar förträffligt :)

Redigerat av Unregistered32263a93, 08 October 2007 - 12:58.

Postad 16 October 2007 - 18:59

Nune
  • Nune
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Vad är det för box ni talar om och hur funkerar den?
Vad är lagom att ge för dessa högtalare på begagnat marknaden? Har hittat för 6500kr men det är ju på tok förmycket om man kan få tag på dom för 7000kt nya!

Postad 16 October 2007 - 19:10

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Om du söker på rc-l box så får du kanske många träffar. ;)

En hel del har köpt sina för 18-20' och tror de kan få hu mycket som helst. Köper man dem däremot nya för 7' så håller de sitt värde riktigt bra. Har sett ganska få för under 5'.

Postad 16 October 2007 - 19:11

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Vad är lagom att ge för dessa högtalare på begagnat marknaden? Har hittat för 6500kr men det är ju på tok förmycket om man kan få tag på dom för 7000kt nya!

<{POST_SNAPBACK}>

boxen är en op förstärkare.

Postad 17 October 2007 - 08:33

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Boxen är ett aktivt "filter" som arbetar tillsammans med det passiva högtalarfiltret för att ge en oöverträffad rak och korrekt frekvenskurva som går riktigt djupt i basen. Den jobbar delvis som en som en equalizer och justerar dessutom fas också (dvs fördröjer vissa frekvenser så att de ska återges "samtidigt" från högtalaren). Sen gör den en del andra saker också säkert som är "hemligt".

Jag har försökt luska hur åtminstone equalizerfunktionen ser ut för att kunna återskapa den med min equalizer i Onkyo-förstärkaren, för att då kunna köra utan box hyffsat, men inte lyckats få nåt användbar info nånstans. Nån som vet?

Boxen ska kopplas in tidigt i signalkedjan, normalt mellan för- och slutsteg och det är just detta som strular till det om man kör en receiver som inte har pre out/main in, vilket ingen har idag...

Om man inte använder boxen får man inte det ljud som högtalaren är designad för att återge. Det låter ljust och spretigt och man tappar framförallt all djupbas. Jag kör idag boxen frånmellan CD och förstärkare och får då perfekt ljud på den ingånngen, men alla andra ingångar inklusive filmljud låter sådär.

För den som bara kör tvåkanal eller har separat processor + slutsteg så kan man dock koppla in boxen korrekt och få finfint ljud!

Postad 17 October 2007 - 17:18

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Boxen är konstruerad att kopplas i första hand mellan försteg och slutsteg. I andra hand kan man koppla den genom tapeloopen på en integrerad förstärkare. Det finns en knapp på boxen där man ställer om efter placering.

Det går dock att spela även utan box, den största märkbara skillnaden är att djupbasen blir mindre framträdade, som nämnt ovan.

Själv skaffade jag en XTZ A-100 DII till mina RC-L eftersom den har både pre out och amp in, vilket innebär att man kopplar in boxen optimalt.

Postad 20 October 2007 - 18:23

Mangy
  • Mangy
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Lite nyfiken på om någon har en uppfattning kring hur RC-L står sig jämfört med GLE409? Har funderingar på att byta min nuvarande LE-uppsättning i bokfinish som inte passar så bra färgmässigt i den nya lyan...GLE eller RC-L?

Postad 20 October 2007 - 19:14

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1627 inlägg
  • 0

Lite nyfiken på om någon har en uppfattning kring hur RC-L står sig jämfört med GLE409? Har funderingar på att byta min nuvarande LE-uppsättning i bokfinish som inte passar så bra färgmässigt i den nya lyan...GLE eller RC-L?

<{POST_SNAPBACK}>

har du tänkt dig att driva det med yamahan 1500 du har i ditt galleri så kör på 409:orna finns inget vettigt sätt att koppla in boxen, har du funderingar på ett slutsteg däremot så kör på rcl

Postad 21 October 2007 - 10:03

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Lyssnade som hastigast på 409an här om dagen och et lilla jag hörde då var inte i närheten av RC-L. Dock är det som mattek säger med boxen ... Men du kan ju köpa ett slutsteg för omkring 2-3' så är saken löst ...

Postad 22 October 2007 - 15:21

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

har du tänkt dig att driva det med yamahan 1500 du har i ditt galleri så kör på 409:orna finns inget vettigt sätt att koppla in boxen, har du funderingar på ett slutsteg däremot så kör på rcl

<{POST_SNAPBACK}>

Måste man ha slutsteg till RC-L? Räcker inte en bra förstärkare (Denon 3808 har jag tittat på)?

Samt, behöver man verkligen den där boxen/lilla stärkaren om man redan har en förstärkare (Canton AS 2 SC) + förstärkare (ovannämnda 3808)?

Kunglig guide för övrigt.... antar att alla ställen där det står Nisse Ergo står ditt riktiga namn istället .. annars ville jag heta Pelle Ergo :)

Postad 22 October 2007 - 15:40

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Måste och måste ... Det underlättar inkopllingen.

Boxen påverkar alla register enligt min mening.

Postad 22 October 2007 - 15:53

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Måste och måste ... Det underlättar inkopllingen.

Boxen påverkar alla register enligt min mening.

<{POST_SNAPBACK}>

OK. Men är det kvalitétsskillnad om man inte har ett separat slutsteg? Denon 3808 har ju inbyggda slutsteg.... duger inte de inbyggda? Är så noob på detta så jag vill gå och gömma mig.

Från produktegenskaperna:

Adresserbara slutsteg: Ja
Antal slutsteg: Ja (7 st)

Samma sak gäller för boxen, kvalitétsskillnad mellan att använda sig av den och inte använda sig av den?

Tack!

Redigerat av shuriken, 22 October 2007 - 15:53.

Postad 23 October 2007 - 00:04

Anigma
  • Anigma
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

OK. Men är det kvalitétsskillnad om man inte har ett separat slutsteg? Denon 3808 har ju inbyggda slutsteg.... duger inte de inbyggda? Är så noob på detta så jag vill gå och gömma mig.

Samma sak gäller för boxen, kvalitétsskillnad mellan att använda sig av den och inte använda sig av den?

Tack!

<{POST_SNAPBACK}>

Självklart kan kvalitén vara bättre i ett separat slutsteg, men det kan även vara tvärt om. Köper du däremot ett bra steg som passar fint ihop med RC-L så tror jag dock att du får ett lyft. Frågan är ju bara om du tycker skillnaden är värt priset då du måste betala en del för att få en hyfsat märkbar skillnad.

Att använda RC-L utan box ser inte jag ens som nåt alternativ. Basen blir helt som bortblåst och det låter enligt mig betydligt vassare. Skillnaden med och utan box är alltså väldigt stor. Mångdubbelt större skillnad i ljudet jämför med att köpa nytt slutsteg. Jag skulle mycket hellre köpa en ny högtalare än att använda RC-L utan box.

Postad 23 October 2007 - 19:34

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Tack!

<{POST_SNAPBACK}>

Självklart kan kvalitén vara bättre i ett separat slutsteg, men det kan även vara tvärt om. Köper du däremot ett bra steg som passar fint ihop med RC-L så tror jag dock att du får ett lyft. Frågan är ju bara om du tycker skillnaden är värt priset då du måste betala en del för att få en hyfsat märkbar skillnad.

Att använda RC-L utan box ser inte jag ens som nåt alternativ. Basen blir helt som bortblåst och det låter enligt mig betydligt vassare. Skillnaden med och utan box är alltså väldigt stor. Mångdubbelt större skillnad i ljudet jämför med att köpa nytt slutsteg. Jag skulle mycket hellre köpa en ny högtalare än att använda RC-L utan box.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, förstår fortfarande inte om denon 3808 duger att driva dessa eller ej. Eller, duger och duger, för en förstärkare för 12-14k från tyskland vill man att den ska prestera mer än "duger" till dessa bamsehögtalare... gör den det utifrån specsen sett?

Redigerat av shuriken, 23 October 2007 - 20:01.

Postad 23 October 2007 - 20:47

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1627 inlägg
  • 0
[/quote]

Ok, förstår fortfarande inte om denon 3808 duger att driva dessa eller ej. Eller, duger och duger, för en förstärkare för 12-14k från tyskland vill man att den ska prestera mer än "duger" till dessa bamsehögtalare... gör den det utifrån specsen sett?

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Nej den duger inte eftersom du inte har preout mainin på den däe du kan koppla in boxen.

Postad 23 October 2007 - 21:43

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Har man ingen bra möjlighet att koppla RC-L boxen på, så duger inte förstäkaren även om det är den bästa i världen. Utan boxen så är inte högtalarna kompletta.

edit* Hmm mattek hann före. Så går det när man ska äta mitt i surfningen :)

Redigerat av Unregistered32263a93, 23 October 2007 - 21:48.

Postad 24 October 2007 - 20:55

Anigma
  • Anigma
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Detta har du redan fått ett bra svar på, och om det stämmer att boxen inte går koppla in i receivern så känns den rejält overkill till ett par högtalare som inte kommer låta bra då inte boxen används. Min rekommendation blir därför att köpa en billigare receiver för kanske 6' och istället köpa ett slutsteg för 6-8', eller liknande :(

Postad 24 October 2007 - 21:02

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Efter lite moget dividerande så valde jag att para mina RC-L med en XTZ A-100 DII. Anledningen var dels en mycket bra kraftkub samt att man kan dela stegen och koppla in boxen mellan pre out och amp in.

Det låter mycket bra och priset är ju facila 5 500 kr. Rätt svårt att hitta kompetent för- och slutsteg för den pengen.

Andra fördelar är en kompetent inbyggd DAC med 4 coaxialingångar och 1 optisk.

Kombon kostar alltså omkring 13 000 kr och så kan man använda en gammal CD- eller DVD-spelare som transport. Helt nytt, stort och kraftfullt ljud till en liten peng.

Postad 25 October 2007 - 07:46

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Detta har du redan fått ett bra svar på, och om det stämmer att boxen inte går koppla in i receivern så känns den rejält overkill till ett par högtalare som inte kommer låta bra då inte boxen används.

<{POST_SNAPBACK}>

"Inte låta bra" vet jag inte om jag kan hålla med om. De låter ändå bra, men lyftat med boxen är rätt stort. Från "bra" till "bäst" för pengen ... :(

Postad 26 October 2007 - 13:55

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Finns det ingen manick man kan använda som hubb mellan box och stärkare då? Eller mellan box och subwoofer t.o.m?

Alternativet är alltså att jag steker boxen och köper ett separat slutsteg alltså? Denon 3808 har även andra finesser förutom ljudet som är intressanta för mig, som förbipasserande av 1080p/24fps i native.

Övrigt, finns det andra stärkare med pre-out main in?

Eller vad det nu hette :P

Postad 26 October 2007 - 14:37

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Dom lirar inte i samma division. RC-L är av lite äldre high-end kvalitet som står sig väl även idag.
Rätt inkopplat med hyffsade förstärkare och insignal så låter RC-L gudomligt.

GLE 409 har jag lyssnat lite på i butik och jag var inte så imponerad. Det låter korrekt och riktigt. Men i mina öron tråkigt och andefattigt. Inget driv.

Chrono-serien är närmare i så fall. Den största modellen ligger på runt 10.000 och är riktigt bra. Helt annan karaktär på ljudet än RC-L, men ruskigt bra. Låter ungefär som GLE klangmässigt, men på alla parametrar just lite bättre. Basen går djupare och diskanten är skirare. Bättre attack i transienter. Min favorit just nu!

Postad 31 October 2007 - 00:39

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Dom lirar inte i samma division. RC-L är av lite äldre high-end kvalitet som står sig väl även idag.

GLE 409 har jag lyssnat lite på i butik och jag var inte så imponerad. Det låter korrekt och riktigt. Men i mina öron tråkigt och andefattigt. Inget driv.

Chrono-serien är närmare i så fall. Den största modellen ligger på runt 10.000 och är riktigt bra. Helt annan karaktär på ljudet än RC-L, men ruskigt bra. Låter ungefär som GLE klangmässigt, men på alla parametrar just lite bättre. Basen går djupare och diskanten är skirare. Bättre attack i transienter. Min favorit just nu!

Rätt inkopplat, refererar du till det du sagt tidigare i tråden eller tänker du på något specifikt?

Gå gärna in i detalj :)

Postad 31 October 2007 - 23:22

Mangy
  • Mangy
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Ja, nu när Chrono-serien dök upp så ligger den nog närmare till hands än GLE. Eller så lackar jag om mina LE, har trots allt inte haft dom längre än knappt ett år.

Postad 01 November 2007 - 11:14

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Rätt inkopplat, refererar du till det du sagt tidigare i tråden eller tänker du på något specifikt?

Jag menar med det att boxen ska vara inkopplad i signalvägen så att högtalarna får rätt insignal. Som jag skrev tidigare alltså.

Ska också tillägga i jämförelsen mellan GLE och Chrono att jag inte har jämfört dom i samma rum med samma elektronik så det är liiite äpplen och päron i jämförelsen. Men jag kan nog nästan garantera att Chronon slår GLE även i en direkt jämförelse med samma elektronik. Det är bättre högtalarelementelement i Chronon (hämtade från Vento-serien). Kabinetten verkar rätt lika på ytan (men glassigare på Chronon), men jag vet inte vad som skiljer i inanmätet. Chronon är nån centimeter högre och ger nog en bättre djupbas tack vare det. Märk väl att Chronon kräver rätt lång inspelning. Den ändrade karaktär rätt mycket under de första dagarna. Chronon går också att bi-ampa.

Ett litet problem jag upptäckte var att när jag testade att köra hemmabio på högtalarna utan subwoofer så bottnade baselementen med ett knastrande ljud. Det var i Star Wars episod 3, alldeles i början av rymdstridsscenen. Den har ett mycket kraftigt bassjud där med fyll styrka. Jag spelade ganska högt och där hängde inte Chronon med, men med subban inkopplad var det inga problem. I vanlig musiklyssning har jag aldrig varit i närheten av detta dock.

Redigerat av Barsk, 01 November 2007 - 11:15.

Postad 02 November 2007 - 18:52

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Vad innebär det egentligen att koppla genom Tape In/Out? Vad händer med de övriga kanalerna om man har surroundsystem? Påverkas de alls?

Eller liksom, vad är nackdelen med att köra Tape In/Out .. måste ju finnas en anledning till varför det är andrahandsvalet.

Postad 02 November 2007 - 19:22

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Vad innebär det egentligen att koppla genom Tape In/Out? Vad händer med de övriga kanalerna om man har surroundsystem? Påverkas de alls?

Eller liksom, vad är nackdelen med att köra Tape In/Out .. måste ju finnas en anledning till varför det är andrahandsvalet.

kör du genom tape loop så får du koppla om signal källan varje gång du skiftar mellan cd dvd eller något annat
det är den enda nackdelen med tape loop.
det bästa är att köra med ett externt slutsteg till rc-l om du skall få ut något av dom

Postad 02 November 2007 - 20:32

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

kör du genom tape loop så får du koppla om signal källan varje gång du skiftar mellan cd dvd eller något annat
det är den enda nackdelen med tape loop.
det bästa är att köra med ett externt slutsteg till rc-l om du skall få ut något av dom

Ok. Som tur är kommer jag köra mycket genom en och samma apparat, PS3 genom HDMI . . . ;)

Ja ett externt slutsteg ligger nog framåt i tiden. Får ju spela in dessa goingar först också. De slutsteg jag har tittat på har inte varit billiga precis. Iofs har jag då tittat på flerkanalsslutsteg. Ett stereoslutsteg räcker väl gott och väl för frontarna kan jag tänka mig.

Annars är ju Vincent SAV-P200 en riktigt riktigt våt dröm. Sånt verkar vara ganska svårt att hitta begagnat också... till skillnad från högtalare..

Postad 03 November 2007 - 11:15

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1627 inlägg
  • 0
http://www.hifisound...c6bc31.17977883 eller så köper du ett nytt Vincent SAV-P200 från tyskland för 18000 kr, det är väl begagnatpris i sverige på dom

Postad 03 November 2007 - 11:37

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Fast det är ingen idé att hålla på och hetsa med svindyra slutsteg. RC-L spelar faktisk bra även med enklare prylar, det är lite av myt att man måste ha väldigt bra grejor. Meningen med RC-L är att den idag står för bra kvalitet till ett lågt pris. Om man ska börja haka på en massa dyra kraftförstärkare så kan man lika gärna titta på ett par nya högtalare (med mindre beryktad krafthunger) eftersom det gör större skillnad för ljudet i slutänden.

Postad 03 November 2007 - 13:05

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

http://www.hifisound...c6bc31.17977883 eller så köper du ett nytt Vincent SAV-P200 från tyskland för 18000 kr, det är väl begagnatpris i sverige på dom

Hehe, jo jag vet. Har drägglat över 18k för en sån där monster. Men det är fortfarande för mycket pengar... iaf just nu.

Sen tycker jag att inlägget innan mig ^ låter ganska vettigt också...

Om det blir uppgradering får det la bli senare helt enkelt då :)

Postad 03 November 2007 - 17:57

Unregistered765e6ebc
  • Unregistered765e6ebc
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Har själv ett par RC-L, är toknöjd kan vara mitt bästa köp någonsin. Dock är mitt rum på tok för liten för dessa monster! ;D

Postad 04 November 2007 - 00:55

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
På rak arm,

Vad ska man slå till på, Marantz 8002 eller en Denon 3808? Ja, jag inser att jag har köpt sakerna i fel ordning, men det är väl skitsamma egentligen. Det var RC-L jag ville ha och jag tror nog inte att man kan gå fel med någon av de förstärkarna till dessa bamsingar.

Som sagt, externt försteg och slutsteg får bli uppgradering om ett par år. Så, vad skulle ni rekommendera, om man ser till specarna åtminstone, på de modellerna jag nämnt ovan.

Postad 04 November 2007 - 20:22

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Vet ej riktigt. Men det viktigaste med RC-L är ju bra strömstyrka och transienthantering och där brukar Denon vara bättre än Marantz. Annars får du ju väldigt bra tvåkanalsförstärkeri för de pengarna, och slutsteg och försteg om du vill. Personligen tror jag att du tjänar mer på en bra tvåkanalare jämfört med att ha en 7-kanalare bara för att köra fronten.

Om du redan har en hyfsad surroundreceiver kan du tjäna mer på att köpa slutsteg/monoblock men det beror på vad du har idag.

Postad 05 November 2007 - 09:11

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Varför inte köpa en storlek mindre stärk (om det inte är någon speciell funktion du spanat in) och köpa ett slutsteg eller en "Biopåhängnings-2-kanalare"? ;)

Postad 05 November 2007 - 10:13

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Boxen är konstruerad att kopplas i första hand mellan försteg och slutsteg. I andra hand kan man koppla den genom tapeloopen på en integrerad förstärkare. Det finns en knapp på boxen där man ställer om efter placering.

Det går dock att spela även utan box, den största märkbara skillnaden är att djupbasen blir mindre framträdade, som nämnt ovan.

Själv skaffade jag en XTZ A-100 DII till mina RC-L eftersom den har både pre out och amp in, vilket innebär att man kopplar in boxen optimalt.

walle_1 på forumet hade en idé om hur man kunde koppla in rc-l boxen på en Onkyo receiver och det visade sig fungera, även om det inte är problemfritt. Onkyon 805 m. fl har powered zon2, dvs en zon-2 med förstärkare. Det är denna som man kopplar in. Helt enkelt såhär:

1) Högtalaranslutningarna för frontarna flyttas till zon2-utgångarna
2) Front pre-out -> rcl-box in
3) rc-l box ut -> valfri oanvänd ingång, ex aux1
3) zon2, välj ingång aux1
4) Dra up volymen på zon2 till lagom nivå. Eftersom det inte finns nån angivelse här om vilken nivå man väljer, det sker helt blint, så får man känna sig fram.

Klart. Nu är boxen inkopplad via en zon2-slinga.

Problem 1. För det första så är det vanskligt att ställa nivån på frontarna eftersom dessa nu styrs av två inställningar, dels kalibreringen från setup, dels från volymen för zon2.
Problem 2. Ljudet verkar lite ljusare genom den här slingan än när jag bara körde boxen på cd-ingången + pure audio läge.
Problem 3. Det surrar lite om man drar upp volymen rejält på zon2.
Problem 4. Hemmabioljudet blir inte lika omslutande. Kan vara att slingan introducerar nån form av fördröjning. Isåfall borde den kunna detekteras via Asudyssey-kalibrering (har inte testat).

När man stänger av receivern måste man också explicit stänga av zon2. Osäker på om den då tappar volyminställningen. Då är kalibreringen off varje gång man stängt av receivern. Har inte verifierat detta dock.

Så summa summarum, det går att få till en inkopplng av boxen, och ovanstående problem kanske inte är så stora för den som vill pilla lite. Men man tappar ju möjligheten till bi-amping dessutom.

Redigerat av Barsk, 05 November 2007 - 10:15.

Postad 05 November 2007 - 18:18

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Vad är det för små röda och svarta pluttar man fick medföljande med RC-L?

Hittar inget om det i manualen. Fast jag har inte undersökt varje sida än.

Anyone? :wub:

Tack på förhand.

Postad 05 November 2007 - 18:21

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Minns inte men det kan ju vara för att plugga igen högtalarkontakterna?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.