Nintendo Wii på platt-tv
71 svar till detta ämne
Postad 25 augusti 2008 - 23:22
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
PX80 har 1024x768 bildpunkter, oavsett om du köper 37" eller 42". Så där kommer det inte vara någon skillnad eftersom det är samma upplösning som du skalar upp till. PX8 har 1366x768 bildpunkter på 50"-modellen, det är där skillnaden ligger. Sen har ju då PZ-serien full-hd med 1920x1080.
Är du säker på det? I produktbladet kan man läsa att: "Number of pixels 737,280 (1,024 x 720) pixels". http://www.panasonic...H-37PX80_SV.pdfKom att tänka på en sak nu om px80. Hur sjutton kan det egentligen komma sig att denna tv är så snabb med Wii, det snabbaste jag testat. Läste nu att px80 automatiskt skalar om alla inkommande signaler till 1080p för att sedan skala ner bilden igen så att den passar tv:n upplösning (är detta vanligt även på andra apparater?). Detta blir ju en dubbelskalning. Med Wii: från 480p till 1080p och tillsist ner tilll 1024x768 (eller 1024x720 på 37").
Detta borde ja tala för att px80 är en av de långsammare apparaterna att spela wii på. Men sen är det helt tvärtom. Antagligen den absolut snabbaste. Är inte detta konstigt? Nån som har en förklaring?
Citat från http://www.panasonic..._l15/index.html"V-Real 3-processorn skalar om inkommande signaler från TV-sändningar och DVD till 1080p vilket ger dig en ännu klarare, skarpare och jämnare bild. " Började fundera igen vad som är felskrivning och vad som inte är felskriving på panasonics hemsida. Skalar px80 om alla inkommande signaler till 1080p eller inte? Och är det samma upplösning på 37" och 42" eller inte?
Postad 29 augusti 2008 - 22:31
Unregistered866066c7
-
Unregistered866066c7
-
Användare
-
-
189 inlägg
Plasma är i regel snabbare på bildbehandling. Min Pioneer 5080XD har nästan inget lagg alls, vi pratar om samma resultat som crt-testet i filmlänken ovan. På plasma slipepr man dessutom eftersläpningar. Pioneer G8/G9 är dessutom riktigt bra på att undvika ghosting och inbränningar vid exponering av statiska bilder som menyer m.m. För säkerhets skull plockade jag bort %-räknarna i Brawl, det spelar man rätt mycket och plasman är inte inbränd ordentligt än.
Postad 30 augusti 2008 - 02:45
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Plasma är i regel snabbare på bildbehandling. Min Pioneer 5080XD har nästan inget lagg alls, vi pratar om samma resultat som crt-testet i filmlänken ovan. På plasma slipepr man dessutom eftersläpningar. Pioneer G8/G9 är dessutom riktigt bra på att undvika ghosting och inbränningar vid exponering av statiska bilder som menyer m.m. För säkerhets skull plockade jag bort %-räknarna i Brawl, det spelar man rätt mycket och plasman är inte inbränd ordentligt än.
Jag tvivlar på att plasma i regel är snabbare än vad lcd är. Varför skulle dom vara det? Eftersläpningar slipper man visserligen men istället får man phosphor trails. Går man in i wii menyn så kan man skapa en riktigt vacker regnbågskomet bara man rör wiimoten med lite finess. Jag håller dock med om att pioneer 8g är hyfsat snabb förutsatt att man sätter på "game control pref". För du kör väl inte Wii utan det? Är det förresten lika på 5080XD, att pioneer tycker att man ska spela med en ganska mörk bild. Vanligtvis så brukar man ju ha lite högre kontrast etc när man spelar, särskilt på dagen, men sätter man på spelläget i bildinställningarna (det enda läget som möjliggör att man kan sätta på "game control pref") så blir ju bilden bra mycket mörkare som grund än i alla övriga lägen. Är det för att dölja den sämre bilden och minska risken för inbränningar kanske, eller varför föreslår dom annars en nedtonad och mörk bild till tv-spel? Och varför kan man inte sätta på "game control pref" i övriga bildlägen? På en panasonic plasma eller sony lcd av senaste generation så får man en ännu snabbare tv, och det utan att behöva sätta på något "game mode".
Redigerat av mannealm, 30 augusti 2008 - 02:55.
Postad 30 augusti 2008 - 10:32
Unregistered866066c7
-
Unregistered866066c7
-
Användare
-
-
189 inlägg
Jag tvivlar på att plasma i regel är snabbare än vad lcd är. Varför skulle dom vara det? Eftersläpningar slipper man visserligen men istället får man phosphor trails. Går man in i wii menyn så kan man skapa en riktigt vacker regnbågskomet bara man rör wiimoten med lite finess.
Jag håller dock med om att pioneer 8g är hyfsat snabb förutsatt att man sätter på "game control pref". För du kör väl inte Wii utan det? Är det förresten lika på 5080XD, att pioneer tycker att man ska spela med en ganska mörk bild. Vanligtvis så brukar man ju ha lite högre kontrast etc när man spelar, särskilt på dagen, men sätter man på spelläget i bildinställningarna (det enda läget som möjliggör att man kan sätta på "game control pref") så blir ju bilden bra mycket mörkare som grund än i alla övriga lägen. Är det för att dölja den sämre bilden och minska risken för inbränningar kanske, eller varför föreslår dom annars en nedtonad och mörk bild till tv-spel? Och varför kan man inte sätta på "game control pref" i övriga bildlägen?
På en panasonic plasma eller sony lcd av senaste generation så får man en ännu snabbare tv, och det utan att behöva sätta på något "game mode".
Tja det finns ju gott om kassa plasmor därute. Men en Pioneer G8/G9 Plasma är ju något bättre än den bästa LCD än så länge, med snabb bildhantering +fritt från eftersläpningar. Några "phosphor trails" har jag inte sett skymten av. Jag kör wii utan några speciella bildinställningar, alla sortes specialinställningar avstängda, energisparläge 2 (det högsta), kontrast på 30 och ljus neddraget på -10. Det är fortfarande mer än tillräckligt i fullt dagsljus. Denna TV'n är verkligen ett monster. De snåla inställningarna har jag nu i början tills fosfor cellerna är inkörda. Skall köra en inbrännings-DVD några dagar nu innan jag kalibrerar in den riktiga fläskbilden. En till liten grej jag funderar på är att sätta ett par starkare IR-dioder med större mellanrum så att man inte får överkänslig rörelse på markören med wiimoten. 2 separata IR-dioder som man kan flytta tills man får exakt respons på det avståndet man sitter. Allt för att öka prickskyttekänslan när man spelar Metroid Prime 3.
Redigerat av Unregistered866066c7, 30 augusti 2008 - 10:34.
Postad 30 augusti 2008 - 10:56
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Tja det finns ju gott om kassa plasmor därute. Men en Pioneer G8/G9 Plasma är ju något bättre än den bästa LCD än så länge, med snabb bildhantering +fritt från eftersläpningar. Några "phosphor trails" har jag inte sett skymten av. Jag kör wii utan några speciella bildinställningar, alla sortes specialinställningar avstängda, energisparläge 2 (det högsta), kontrast på 30 och ljus neddraget på -10. Det är fortfarande mer än tillräckligt i fullt dagsljus. Denna TV'n är verkligen ett monster. De snåla inställningarna har jag nu i början tills fosfor cellerna är inkörda. Skall köra en inbrännings-DVD några dagar nu innan jag kalibrerar in den riktiga fläskbilden.
En till liten grej jag funderar på är att sätta ett par starkare IR-dioder med större mellanrum så att man inte får överkänslig rörelse på markören med wiimoten. 2 separata IR-dioder som man kan flytta tills man får exakt respons på det avståndet man sitter. Allt för att öka prickskyttekänslan när man spelar Metroid Prime 3.
Jo, visst pio är ju väldigt bra. Men menar du att du spelar metroid utan att ha satt på "game control pref"? Om du saknar prickskyttekänslan så beror det ju oftast just på att tv laggar lite. Testa om du upplever någon skillnad med denna funktion av och på. Ps. Om du vill se hur "phosphor trails" ser ut i verkligheten så prova, som sagt, att gå in i wii menyn, där det är svart bakgrund, och dra lite med pekaren. Gör man det så är det omöjligt att missa. Men visst i spel märker man det ju inte lika ofta förstås.
Postad 30 augusti 2008 - 12:12
dougremer
-
dougremer
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej!
Har nu varit fram och tillbaka i huvudet om vad som gäller att köpa. PX80 är enligt denna tråd det bästa köpet när det gäller WII, nu är det så att jag inte har en Wii, utan kommer köpa en PS3.
Gäller detta problem även där? Var inne på PZ85 förrut, men om en PX80 presterar bättre i spel så är det ju dumt att slänga upp 15 tusen. Roliga med detta är ju att man får en PX80+PS3 för ett lägre pris än vad PZ85 kostar!
Och nu till den slutliga frågan: mannealm - Har du bestämt dig än? ;D ser dig i trådar överallt!
Postad 30 augusti 2008 - 12:38
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Hej!
Har nu varit fram och tillbaka i huvudet om vad som gäller att köpa. PX80 är enligt denna tråd det bästa köpet när det gäller WII, nu är det så att jag inte har en Wii, utan kommer köpa en PS3.
Gäller detta problem även där? Var inne på PZ85 förrut, men om en PX80 presterar bättre i spel så är det ju dumt att slänga upp 15 tusen. Roliga med detta är ju att man får en PX80+PS3 för ett lägre pris än vad PZ85 kostar!
Och nu till den slutliga frågan: mannealm - Har du bestämt dig än? ;D ser dig i trådar överallt! 
Efter att ha testat pz85, pz800 med komponent och pz80 med komposit, så var jag övertygad om att px80 var mycket snabbare. Men det är inte säkert. Såvida det inte kan skilja mycket i input lag mellan olika apparater av samma typ, så är nog alla nya panasonic ett bra köp. Det var nog så att både pz85 och pz800 hade det här IFC (intelligent frame creation) påslaget, vilket förvärrar input lagen jättemycket. Och när jag testade pz80 första gången så testade jag bara med komposit eftersom jag trodde att denna tv skulle spela efter samma regler som px80 vilken är lika snabb både på komponent och komposit. Nu när jag en sista gång testade en pz80 med komponent så blev jag förvånad hur snabbt det var. Enligt hdtvtest är det ju dessa appararater tillsammans med sonys 4000-serie som är det absolut snabbaste, även om man får lite dubbla budskap av dem när det gäller pz; dom säger ju att pz85 och pz81 är 30 ms snabbare än pz80 (och px80) om man stänger av IFC, vilket jag tycker verkar konstigt. Med ps3 spelar det nog ingen roll vilken av panasonicarna du köper. Skitsvårt att köpa tv är det. Är inte spikat vilken tv det blir än. Jag lutar nog åt en px80, men jag vet inte vilken storlek jag ska ha än  . Efter att jag sett att pz80 även den var bra så har jag börjat överväga pz-modellrna oxå. Full hd är ju schysst om man ska spela ps3 och kolla på blue ray. En sony 4000 finns kvar i mitt medvetande oxå. Får se, ska beställa en under nästa vecka tänker jag.
Redigerat av mannealm, 30 augusti 2008 - 12:39.
Postad 30 augusti 2008 - 12:45
dougremer
-
dougremer
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Skitsvårt att köpa tv är det. Är inte spikat vilken tv det blir än. Jag lutar nog åt en px80, men jag vet inte vilken storlek jag ska ha än . Efter att jag sett att pz80 även den var bra så har jag börjat överväga pz-modellrna oxå. Full hd är ju schysst om man ska spela ps3 och kolla på blue ray. En sony 4000 finns kvar i mitt medvetande oxå. Får se, ska beställa en under nästa vecka tänker jag.
Ja, det är sjukt svårt. Men jag tror nog att jag kommer lyssna till priset. Menar, hur viktigt är det med full-hd egentligen?  De mesta märks när man sitter på nära avstånd. Och det finns väl inga spel som ligger över 720p än? Hur som helst måste jag tacka för denna tråd, även om jag inte skulle blivit missnöjd med en PZ85+PS3 så känns det skönt att man inte kommer bli det heller med PX80+PS3.
Postad 30 augusti 2008 - 13:00
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Ja, det är sjukt svårt. Men jag tror nog att jag kommer lyssna till priset. Menar, hur viktigt är det med full-hd egentligen? De mesta märks när man sitter på nära avstånd. Och det finns väl inga spel som ligger över 720p än?
Hur som helst måste jag tacka för denna tråd, även om jag inte skulle blivit missnöjd med en PZ85+PS3 så känns det skönt att man inte kommer bli det heller med PX80+PS3.
Nej, det blir väl inte så stor skillnad i praktiken, tänker jag. De där full hd plasmorna drar ju mycket mer ström också verkar det som. Och som du säger, priser på px80 känns svårslaget! Och nej, jag tror inte att det är några spel som ligger över det än. Men jag är inte säker. GT 5 ska väl vara ganska högupplöst? Men även om ps3:an skickar 1080p så brukar väl inte spelen själva genereras i så hög upplösning? Fast jag vet inte hur det funkar egentligen. Gta 4 till ps3 upplevde jag i alla fall som ganska pixligt och lågupplöst på min samsung r8 så det hade nog inte sett ett dugg sämre ut på en px80. Skulle vara intressant att veta exakt i vilka upplösningar som de olika spelen genereras av grafikmotorn. Är det någon som har koll på sånt? Vad gäller tex för gran turismo och gta till ps3?
Redigerat av mannealm, 30 augusti 2008 - 13:01.
Postad 30 augusti 2008 - 13:12
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Skillnaden mellan 480p över komponent och 480/576i över komposit är på de allra flesta tv-apparater dramatisk. Deinterlacing är bland de funktionerna som tar mest tid på platttv.
Är det någon som har en vettig förklaring till varför jag upplevde så stor skillnad på en interlaced och progressiv signal på en pz80 men knappt någon på en px80? Om det inte är jag som flummat förstås (ska tillägga att jag inte testat båda kablarna vid samma tillfälle och på samma apparat med en pz80, men dock med en px80). Det dumma är ju att alla dom här mätningarna med Wii:et säkert blir lite relativa, beroende på vilken tv man testade innan. Men kanske är deinterlacingen mycket noggrannare i pz-modellerna? Typ att en interlaced signal går ett extra varv i dom där v real pro-processorerna eller nåt?
Redigerat av mannealm, 30 augusti 2008 - 15:07.
Postad 30 augusti 2008 - 16:35
Unregistered866066c7
-
Unregistered866066c7
-
Användare
-
-
189 inlägg
Jo, visst pio är ju väldigt bra. Men menar du att du spelar metroid utan att ha satt på "game control pref"? Om du saknar prickskyttekänslan så beror det ju oftast just på att tv laggar lite. Testa om du upplever någon skillnad med denna funktion av och på.
Ps. Om du vill se hur "phosphor trails" ser ut i verkligheten så prova, som sagt, att gå in i wii menyn, där det är svart bakgrund, och dra lite med pekaren. Gör man det så är det omöjligt att missa. Men visst i spel märker man det ju inte lika ofta förstås.
Jag jämförde crt'n(20") mot pioneer-plasman(50") och det är en liten skilnad med delay på markören(illusion?). Man märker den tydligt om man är extremt observant. Det betyder kanske att det är en viss responstid när man spelar också, men i precisionsspel som SSBB så märker jag ingen delay från handkontroll och händelser på skärmen. Prövar att iakta hur skölden runt gubben kommer fram när man knäpper R-knappen i botten. Jag märker inget hur mycket jag än anstränger mig. Markören verkar halka efter en aningens mer än crt, men jag tror det kan vara en illusion då efterhalkning av markören blir tydligare ju större skärm man har. 50" är ju lite skilnad och utväxlingen mellan handrörelser och markörrörelse blir ju större. Phosphor trails märker man även på Pioneer med vit markör mot svart bakrund, men bara om man följer markören med blicken och rör den i en bestämd hastighet. Blir en svag suddig gul kant efter. Väldigt lite och svårt att upptäcka om man inte verkligen försöker se det. Spelläget kan jag inte aktivera. Undrar om det beror på att jag använder mig av komponent ingången. Hur som helst så känner jag inte ett behov av den inställningen, men om du vet vad jag har missat för att få access till den så tippsa gärna. Hur som helst måste jag säga att 5080 fungerar extremt bra som spelskärm och är just nu ett prisvärt alternativ. Har inte testat 5090 men skulle förvåna mig om den erbjöd sämre responstid än 5080. Jag har alltid hört att plasma skall ha bättre responstider än LCD skärmar. Men den regeln bör ha suddats ut mer och mer med nya modeller.
Postad 30 augusti 2008 - 17:12
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Jag jämförde crt'n(20") mot pioneer-plasman(50") och det är en liten skilnad med delay på markören(illusion?). Man märker den tydligt om man är extremt observant. Det betyder kanske att det är en viss responstid när man spelar också, men i precisionsspel som SSBB så märker jag ingen delay från handkontroll och händelser på skärmen. Prövar att iakta hur skölden runt gubben kommer fram när man knäpper R-knappen i botten. Jag märker inget hur mycket jag än anstränger mig. Markören verkar halka efter en aningens mer än crt, men jag tror det kan vara en illusion då efterhalkning av markören blir tydligare ju större skärm man har. 50" är ju lite skilnad och utväxlingen mellan handrörelser och markörrörelse blir ju större. Phosphor trails märker man även på Pioneer med vit markör mot svart bakrund, men bara om man följer markören med blicken och rör den i en bestämd hastighet. Blir en svag suddig gul kant efter. Väldigt lite och svårt att upptäcka om man inte verkligen försöker se det. Spelläget kan jag inte aktivera. Undrar om det beror på att jag använder mig av komponent ingången. Hur som helst så känner jag inte ett behov av den inställningen, men om du vet vad jag har missat för att få access till den så tippsa gärna. Hur som helst måste jag säga att 5080 fungerar extremt bra som spelskärm och är just nu ett prisvärt alternativ. Har inte testat 5090 men skulle förvåna mig om den erbjöd sämre responstid än 5080. Jag har alltid hört att plasma skall ha bättre responstider än LCD skärmar. Men den regeln bör ha suddats ut mer och mer med nya modeller.
Plasmans snabbare responstid har ingenting med input lag att göra. Responstiden handlar om panelen och input lag om bildbehandlingen. Och jag är tyvärr inte säker på att det är en illusion att crt:n var snabbare, men jag tror dock att det går att fixa på din tv. Dessutom är det nästan omöjligt att upptäcka input lag med knapptryckningar. Det är när man siktar med wiimoten som den stora skillnaden märks. När jag testade en 4280 så blev jag snabbt tvungen att dömma ut den; var inte bättre än en samsung eller lg (visserligen apparater som inte alla uppfattat input lagen på). I jämförelse med en sony 4000 eller ny panna så är det, enligt mig, en jäkla stor skillnad. Nu vet jag förstås inte om 5080 funkar exakt som 4280, men när jag fick reda på att det fanns ett "game control pref" - läge så måste jag säga att pion i princip kom upp i samma suveräna klass som panna och sony. Om du har det läget på 5080 så rekommenderar jag verkligen att du slår på det när du spelar metroid - du kommer uppleva en helt annan pricksäkerhet och respons från spelet; tycker att skillnaden mellan upplevelsen när man spelar med den på och av går från fullt acceptabelt till helt oacceptabel "samsungsunk-klass". Bara det även går att få till bilden på ett vettigt sätt så är helt klart pion ett bra alternativ till en sony eller panna. "game control pref" finner man under sida två i optionsmenyn (alternativ på svenska kanske). Sätter man den på off så prioriteras bildkvalitet och man får rätt ordentlig lag, sätter man den däremot på "on" så går det rätt snabbt och man får bra känsla med Wii:et. Om alternativet är grått och ovalbart så är det för att man inte valt "game" (eller spel) i bildmenyn. Möjligt att man kan få lika låg input lag genom att stänga av andra bildförbättrare på pion, men jag tvivlar eftersom man måste gå igenom den "smått komplicerade" processen att först sätta på "spel" i bildmenyn för att sedan kunna sätta på "game control pref" under alternativundermenyn. Testa hur du upplever skillnaden. Jag upplevde det i alla fall som natt och dag.
Redigerat av mannealm, 30 augusti 2008 - 17:15.
Postad 30 augusti 2008 - 17:38
Unregistered866066c7
-
Unregistered866066c7
-
Användare
-
-
189 inlägg
"game" (eller spel) i bildmenyn
Det är den funktionen som jag inte hittar. Har letat igenom alla menyer men inte lyckats lokalisera den så game control pref blir valbart. Det står ju rätt luddigt i bruksanvisningen på den punkten.
Postad 30 augusti 2008 - 17:42
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Det är den funktionen som jag inte hittar. Har letat igenom alla menyer men inte lyckats lokalisera den så game control pref blir valbart. Det står ju rätt luddigt i bruksanvisningen på den punkten.
Aha, ok. På 4280 kunde man finna det läget i undermenyn högts upp i "home meny". Bild tror jag det hette. Är på samma ställe som man ställer in kontrast och sånt. Man kan välja mellan lägena: standard, spel, film etc. Välja bara "spel" så ska du sedan kunna slå på "game control pref" i alternativmenyn.
Redigerat av mannealm, 30 augusti 2008 - 17:43.
Postad 30 augusti 2008 - 18:54
Unregistered866066c7
-
Unregistered866066c7
-
Användare
-
-
189 inlägg
Aha, ok. På 4280 kunde man finna det läget i undermenyn högts upp i "home meny". Bild tror jag det hette. Är på samma ställe som man ställer in kontrast och sånt. Man kan välja mellan lägena: standard, spel, film etc. Välja bara "spel" så ska du sedan kunna slå på "game control pref" i alternativmenyn.
Hittade det strax innan jag läste detta inlägget. Tyckte inte jag märkte någon skilnad mellan det läget och inställningarna jag hade innan där jag i princip deaktiverat alla bildförbättringsfunktioner som fanns. Fortfarande samma fördröjning på markören men jag tror inte att något bättre är möjligt. Jag tror det jag behöver är att göra en ny sensor bar där jag flyttar ir dioderna längre isär. Tycker känsligheten blir för hög annars på en så stor skärm. Tack för hjälpen iallafall.
Postad 30 augusti 2008 - 19:16
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Hittade det strax innan jag läste detta inlägget. Tyckte inte jag märkte någon skilnad mellan det läget och inställningarna jag hade innan där jag i princip deaktiverat alla bildförbättringsfunktioner som fanns. Fortfarande samma fördröjning på markören men jag tror inte att något bättre är möjligt. Jag tror det jag behöver är att göra en ny sensor bar där jag flyttar ir dioderna längre isär. Tycker känsligheten blir för hög annars på en så stor skärm. Tack för hjälpen iallafall.
Ok. När jag testade på 4280 så jämförde jag bara med de inställningar de hade i butiken - då blev det en extrem skillnad. Det där läget kanske bara stänger av alla de bildförbättringar som du redan skippat? Hur upplevde du lagen när du hade allting på, var det mycket värre då? Fattar fortfarande inte varför man måste sätta på ett särskilt "picture mode" innan man kan slå på "game control pref"... Har du (eller nån annan) någon aning? Och det här med känsligheten: kan du inte bara justera den i wiimenyn?
Postad 30 augusti 2008 - 20:15
Unregistered866066c7
-
Unregistered866066c7
-
Användare
-
-
189 inlägg
Ok. När jag testade på 4280 så jämförde jag bara med de inställningar de hade i butiken - då blev det en extrem skillnad. Det där läget kanske bara stänger av alla de bildförbättringar som du redan skippat? Hur upplevde du lagen när du hade allting på, var det mycket värre då? Fattar fortfarande inte varför man måste sätta på ett särskilt "picture mode" innan man kan slå på "game control pref"... Har du (eller nån annan) någon aning?
Och det här med känsligheten: kan du inte bara justera den i wiimenyn?
Jag stängde ju av allt successivt så jag upplevde nog inte den där pang-vilken-skilnad-det-blev-känslan. Men jag tycker nog att jag har upplevt olika bra känslighet på markören, helt klart. Jag vet inte varför de krånglar till det så, men kanske är det för att det inte skall uppstå buggar och/eller konflikter. Processorn kanske inte kan hantera flera olika processer som interagerar i en viss kombination, vad vet jag. Sensor känsligheten som man ställer in i Wii menyn är så vitt jag förstår bara räckvidden mellan wiimoten och sensorn. Jag testade att höja känsligheten till max och plötsligt så var det inte lika stora problem med att sitta på ett längre avstånd. Jag upplever iallafall inte att det blir någon skilnad på känsligheten av handrörelserna med wiimoten. Varför nintendo tror att man kan tänkas behöva mindre känslighet på räckviden övergår mitt förstånd, det hade deffenitivt varit mycket mer användbart att ställa in rörelsekänslighet. Jag vill ju så klart att när jag vinklar wiimoten så skall markören på skärmen befinna sig i en rät linje längs med wiimoten, vilken vinkel mot skärmen jag än har. På en 50" tv så far ju markören ända ut i kanten medans riktningen på wiimoten bara hunnit halvvägs. Det kan nog förstärka känslan av att det rör sig svajigt då man blir tvungen att vinkla tillbaka handleden en aning efter att ha överskattat storleken av rörelse man igentligen skulle behöva. Så nära en rörelse i verkliga livet med en paintball pistol är ju då idealet. Det man kan göra för att testa idealavståndet mellan ir lamporna på sensor baren är att ta bort den helt och sätta dit 2 värmeljus istället som skickar ut samma våglängder. Flytta isär och ihop dem tills man hittar rätt bara. När jag väl fixat det där så tror jag det kommer bli näst intill perfekt prickskyttekänsla på min skärm. Klantigt av nintendo att inte från början ta hänsyn till dem som vill spela på stora skärmar eller på projektorduk.
Postad 31 augusti 2008 - 13:50
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Intressant det där med värmeljus. Funkar det lika bra alltså?
Jag trodde det var så att man bör sänka känsligheten i wiimenyn om man sitter nära eller har en väldigt stor tv, samt att man kan öka känsligheten om man sitter väldigt långt bort eller har en liten tv? Fast jag kanske tänker fel.
Postad 31 augusti 2008 - 14:02
Unregistered866066c7
-
Unregistered866066c7
-
Användare
-
-
189 inlägg
Intressant det där med värmeljus. Funkar det lika bra alltså?
Jag trodde det var så att man bör sänka känsligheten i wiimenyn om man sitter nära eller har en väldigt stor tv, samt att man kan öka känsligheten om man sitter väldigt långt bort eller har en liten tv? Fast jag kanske tänker fel.
Sensitivity-funktionen har jag tagit reda på att den är till för att justera så att wiimoten inte uppfattar ljuskällor i bakrunden. Stearinljus skickar ut värmestrålning precis som IR. Så värmeljus fungerar väldigt effektivt. Osäker på om sensitivity-inställningen i wii.menyn höjer styrkan på IR-dioderna i sensor baren elelr om wiimoten ställs om till att reagera på olika starkt ljus.
Postad 10 september 2008 - 16:53
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Sensitivity-funktionen har jag tagit reda på att den är till för att justera så att wiimoten inte uppfattar ljuskällor i bakrunden. Stearinljus skickar ut värmestrålning precis som IR. Så värmeljus fungerar väldigt effektivt. Osäker på om sensitivity-inställningen i wii.menyn höjer styrkan på IR-dioderna i sensor baren elelr om wiimoten ställs om till att reagera på olika starkt ljus.
Nu har jag testat lite med sensitivityinställningarna oxå. Blev nödvändigt eftersom nya plasman hamnade längre bort än tjockisen. Pekaren liksom hackade fram innan jag höjde sensitivitynivån. Stod på 2 från början, höjde den till 5 som är max. Finns det någon nackdel med att köra på max sensitivity?
Postad 16 september 2008 - 15:16
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Nu har jag testat lite med sensitivityinställningarna oxå. Blev nödvändigt eftersom nya plasman hamnade längre bort än tjockisen. Pekaren liksom hackade fram innan jag höjde sensitivitynivån. Stod på 2 från början, höjde den till 5 som är max.
Finns det någon nackdel med att köra på max sensitivity?
Har sensitivityfunktionen bara med avståndet att göra eller handlar det även om vilken typ av tv man har? Tänker att olika varianter (crt, lcd, plasma) kanske sänder ut olika mycket IR-strålning? Och är det någon som vet ifall det finns någon "nackdel" med att ha sensitivityn inställd på max? Som jag har uppfattat det så är den enda konsekvensen av detta att man blir av med "hackigheten" på wii-pekaren. Drar det mer ström eller nåt, eller är det kanske dåligt om man har värmeljus eller nåt på tv:n (varför man nu skulle ha det...)?
Redigerat av mannealm, 16 september 2008 - 15:17.
Postad 26 september 2008 - 16:02
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Någon som haft problem med att virtual console-spel inte fungerar som de ska över komponent på platt-tv?
Redigerat av mannealm, 26 september 2008 - 16:03.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
2st Slutsteg till köket
Anton
2025-04-27 22:56:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|