Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic DMC-TZ7

385 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 maj 2009 - 13:58

snubbenxx
  • snubbenxx
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Har efter mycket om o men lagt en order på en TZ7.

Någon som redigerar video med MAC och kan berätta hur ni går tillväga? Tack!

Postad 21 maj 2009 - 12:08

Neve
  • Neve
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Har länge funderat på en TZ7:a, men efter att ha nagelfarit alla detaljer så slog jag istället till på en FX-550 p.g.a. följande:

• Större bländare 2,8 i vidvinkelläget (gillar inte blixt)

• Mindre zoomomfång = färre optiska kompromisser

• Förutom Program AE även bländarförval, slutarförval och inte minst helmanuell

• Kraftigare batteri (350 exponeringar enl. CIPA standard)

• Mindre hus , 94.9 x 57.1 x 21.9 mm á 167 gram, som faktiskt får plats i alla fickor

Postad 21 maj 2009 - 12:46

baffs
  • baffs
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Ska köpa en tz7 men funderar på hur stor betydelse minneskortet har..

Gör det nån skillnad på prestandan i kameran om man väljer ett "standard" kort eller om man väljer ett snabbare kort?
Räcker det men ett 8gigs kort? Hur länge kan man filma med 8 gig?

Postad 21 maj 2009 - 13:08

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Ska köpa en tz7 men funderar på hur stor betydelse minneskortet har..

Gör det nån skillnad på prestandan i kameran om man väljer ett "standard" kort eller om man väljer ett snabbare kort?
Räcker det men ett 8gigs kort? Hur länge kan man filma med 8 gig?

Sitter just nu och läser manualen inför ett ev. köp. Det står på s.61 att "Class 6" rekommenderas för rörliga bilder och 10 MB/s för inspelningskvalitet i HD, WVGA eller VGA.

Postad 21 maj 2009 - 13:13

baffs
  • baffs
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Sitter just nu och läser manualen inför ett ev. köp. Det står på s.61 att "Class 6" rekommenderas för rörliga bilder och 10 MB/s för inspelningskvalitet i HD, WVGA eller VGA.

OK

Då är det bara storleken på minnet kvar som jag behöver svar på...
Hur mycket utrymme tar filmandet på minut?

Postad 21 maj 2009 - 13:37

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Skulle vilja höra med de som redan har lite erfarenheter av kameran vilket läge ni använder mest för foto/video; iA, Normal eller Scen? Det finns ju som sagt vissa begränsningar när man använder iA tyvärr, speciellt i 16:9.

Jag vill helst att allt sköts automatiskt men vid filmning skulle jag iaf. vilja använda 16:9-formatet med bra kvalitet.

Postad 23 maj 2009 - 16:43

TheNorth
  • TheNorth
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
@ Erik dP
Tack för ditt svar, jag förstår riktigt resonemanget med flimmer men tycker inte att det är något problem. Använder min nuvarande kamera som filmar i 30p mest med solljus som belysning även inomhus, kan vara därför. Anser att ju högre fps desto bättre, HD går mig veterligen inte att visa på tjockTVs och de platta bryr sig inte om PAL eller NTSC.

En annan fråga:
När man filmar i 16:9 beskärs bilden upp och ned till eller breddas synfältet? (Hoppas på det senare)

http://www.vimeo.com/videos/search:TZ7
Flera intressanta filmklipp att ladda hem om man är medlem.

Postad 23 maj 2009 - 19:46

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Efter en hel del läsande, funderande och fingrande slog jag till på en bundle från Camerabox (tack för tipset Vajk) innehållandes kamera, 8 GB minneskort, väska och batteri för £341 inkl. frakt. Nu hoppas jag på att ta fina bilder på semestern till Arktis under midsommarveckan!

Är det lätt att få repor på skärmen? Behöver man skaffa ett skärmskydd? Min nuvarande Ixus50 ser inte så rolig ut efter mycket användande men skärmarna kanske blivit bättre på senare år?

Edit: Beställde precis ett skärmskydd från MartinFields.com. Behövde ändå ett nytt till telefonen... ;)

Redigerat av freddan101, 23 maj 2009 - 20:15.

Postad 25 maj 2009 - 03:14

Hildisvin
  • Hildisvin
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Skulle vilja höra med de som redan har lite erfarenheter av kameran vilket läge ni använder mest för foto/video; iA, Normal eller Scen? Det finns ju som sagt vissa begränsningar när man använder iA tyvärr, speciellt i 16:9.

Jag vill helst att allt sköts automatiskt men vid filmning skulle jag iaf. vilja använda 16:9-formatet med bra kvalitet.

Jag kör nästan alltid i normalläget. Det finns en snabbmenyknapp nere till höger så man kommer enkelt åt inställningarna. Har man väl fått in vanan så går det fort att ändra. Tycker det fungerar bättre än både ia och scene lägena då man får möjlighet att själv korrigera som man vill ha det.

Postad 26 maj 2009 - 15:04

Unregistered8497f471
  • Unregistered8497f471
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
@ TheNorth:
Flimmer med lampa vid multipel av 30 bilder/s: Jag har testat en proffskamera där vi ställde in den på 30p. Beroende på val av slutartid så flimrade bilden beroende på inomhuslampor som blinkar med 50Hz (i Kistamässan för ngn vecka sedan).

Platt-TV: Det kanske stämmer som du säger att dom klarar allt, men jag antar att det kan bli problem om TVn bara uppdaterar sin bild med en multipel av 25 och du har filmat i en multipel av 30. Jag har testat (med HDMI-ut WD-mediaspelare -> multisynk "tjock-tv") 30p material inspelat med ZS3 (Am. modell av TZ7), och då mediaspelaren stod inställd på 60p så flöt bilderna på jämnare än om den var inställd på 50p. Samma sak tvärt om: var mediaspelaren inställd på 50p så flöt TZ7-material på bättre. Det kanske för de flesta är subtila skillnader, lite ryckighet som kanske accepteras precis som 25p-stroboskop-effekten, men rätt inställt blev det bra (Jag har nu blivit lite miljöskadad och tittar på hur Hollywoodfilmer avsiktligt har bakgrunder ur fokus för att minska denna effekt.).

Redigerat av Unregistered8497f471, 27 maj 2009 - 09:25.

Postad 29 maj 2009 - 15:30

madchild
  • madchild
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej på er!
Tänkte höra om det är någon av er som har update:at eran firmware på TZ7 till 1.1?

Postad 01 juni 2009 - 13:51

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Tänkte höra om det är någon av er som har update:at eran firmware på TZ7 till 1.1?

Jajamensan! Gjorde nästan direkt den kom och det funkar bra. Just denna punkten "Noise of auto focusing (Quick AF) is reduced during action" blev det en oerhörd skillnad på. De få dagar jag hade 1.0 så störde jag mig på ljudet och nu tänker jag inte alls på det.

Postad 02 juni 2009 - 10:31

macrofo
  • macrofo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har gjort samma här. funkar kanon.

Postad 02 juni 2009 - 12:22

madchild
  • madchild
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Gott!
Tack för svar:)

Postad 03 juni 2009 - 21:14

Claes K
  • Claes K
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
HEJ!
Tänkte höra om det är fler än jag som har ett missljud från autofocusmotorn när man använder filmfunktionen?
Det står lite om en uppdatering till ver. 1.1 är det det ljudet den åtgärdar?
Vet i så fall någon adressen där man kan ladda hen en sådan uppdatering?

//Claes

Postad 03 juni 2009 - 21:54

Grumme
  • Grumme
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

HEJ!
Tänkte höra om det är fler än jag som har ett missljud från autofocusmotorn när man använder filmfunktionen?
Det står lite om en uppdatering till ver. 1.1 är det det ljudet den åtgärdar?
Vet i så fall någon adressen där man kan ladda hen en sådan uppdatering?

//Claes

Varsågod! :D

http://panasonic.jp/..._ZS3/index.html

Postad 04 juni 2009 - 19:39

Claes K
  • Claes K
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Varsågod! :(

http://panasonic.jp/..._ZS3/index.html

Tack den funkade aldeles utmärkt.
Däremot så har jag fortfarande kvar det där jätte irriterade missljudet från autofokusmotorn vid filminspelning.
Är det fler som har det så?

Postad 05 juni 2009 - 19:48

Fryer
  • Fryer
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Vilka minneskort krävs för att spela in i avchd? Måste det vara ex sdhc extreme 3 eller räcker det med ett billigare kort.
Har testat med ett kort som har en hastighet på 1mbs och tycker inte bilder är kanon, blir videon begränsad pga av det?

Postad 06 juni 2009 - 17:57

madchild
  • madchild
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
@ Claes K
Jag har upplevt ett konstigt ljud, typ som när man ringer upp med ett 56k-modem, en gång när jag filmade och använde zoomen samtidigt. Jag vet inte vad det berodde på, men det har bara skett en gång.
Jag kör på firmware 1.1. Men för mig är detta alltså inget problem, eftersom det bara skett en gång.

@ Fryer
Vet inte riktigt vad lägsta kravet är för att filma i AVCHD, men jag har för mig att jag läste att du som minst behöver ett Class 4-kort. Själv kör jag med ett Transcend 8GB Class 6;
Länk
Fungerar toppen både för foto+video.
Inget lagg över huvudtaget när jag streamar med MINI-HDMI direkt in i TVn.
Transcend är dessutom billigare än SanDisks SDHC-kort.
Angående videolängden så är det strypt till 15 minuter per klipp här i Europa. Detta på grund av att tullavgifterna blir högre om man kan spela in video i HD tills dess att minnet tar slut, det klassas då som en fullvärdig VIDEO-kamera.
Den Amerikanska versionen av TZ7, som heter ZS3, har dock ingen begränsning vad det gäller video.

Postad 06 juni 2009 - 18:27

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Vilka minneskort krävs för att spela in i avchd? Måste det vara ex sdhc extreme 3 eller räcker det med ett billigare kort.
Har testat med ett kort som har en hastighet på 1mbs och tycker inte bilder är kanon, blir videon begränsad pga av det?

Som jag nämt tidigare i tråden säger manualen att "Class 6" rekommenderas för rörliga bilder och 10 MB/s för inspelningskvalitet i HD, WVGA eller VGA. Jag kör själv med ett "Silicon Power 8GB HC Class6" som funkar utmärkt.

Madchild: Vilken HDMI-kabel kör du med? Tänkte köpa en vanlig HDMI-kabel och en mini HDMI-adapter men såg en kommentar att adaptern inte fungerade med en annan Panasonic-kamera vilket jag tyckte lät konstigt. Behöver man orginalkabeln?

Har kört lite med det medföljande programmet för att hantera AVCHD lite-filmer men det är ju fruktansvärt begränsat tyvärr. Finns det något annat hyffast program som rekommenderas?

Postad 07 juni 2009 - 09:24

madchild
  • madchild
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag kör med NetonNets MINI HDMI-kabel för 199:-.
Jag förstår inte varför man skulle behöva Panasonics egna kabel, mini-hdmi är ju liksom inte deras egna standard.
Innan jag köpte kameran trodde jag att AVCHD var ett format som Panasonic själva tagit fram, men nu i efterhand vet jag att det bara är ett codec som ligger i en M2TS-container.
Och eftersom jag äger en PS3 , som spelar upp M2TS-filer, så går det utmärkt att lägga AVCHD-klippen på en extern USB-drive och strömma filmerna rakt in genom PS3:an...Dvs att jag kommer nog inte använda min Mini HDMI-kabel så mycket mer.

Jag har också bara de medföljande programmen installerade, orkar inte sätta mig in i något avancerat videoredigeringsprogram.
För att spela upp AVCHD-klippen på min dator så kör jag med Quciktime Alternative Lite och senaste versionen av MediaPlayer Classic. Fungerar lysande!

Postad 07 juni 2009 - 10:38

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Jag kör med NetonNets MINI HDMI-kabel för 199:-.
Jag förstår inte varför man skulle behöva Panasonics egna kabel, mini-hdmi är ju liksom inte deras egna standard.
Innan jag köpte kameran trodde jag att AVCHD var ett format som Panasonic själva tagit fram, men nu i efterhand vet jag att det bara är ett codec som ligger i en M2TS-container.
Och eftersom jag äger en PS3 , som spelar upp M2TS-filer, så går det utmärkt att lägga AVCHD-klippen på en extern USB-drive och strömma filmerna rakt in genom PS3:an...Dvs att jag kommer nog inte använda min Mini HDMI-kabel så mycket mer.

Jag har också bara de medföljande programmen installerade, orkar inte sätta mig in i något avancerat videoredigeringsprogram.
För att spela upp AVCHD-klippen på min dator så kör jag med Quciktime Alternative Lite och senaste versionen av MediaPlayer Classic. Fungerar lysande!

Du råkar inte ha en Viera-kompatibel TV så att du provat att styra kameran med TV-remoten när du använt denna kabel?

Postad 07 juni 2009 - 14:24

madchild
  • madchild
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Svar nej, jag kör på en Sony W4500.
Pluggar bara in HDMI i sidan av TV och sen är det bara att tuta och köra..
Jag tycker dock att bilderna visas mycket bättre och klarare när jag tittar på dem igenom min PS3:a.

Postad 08 juni 2009 - 19:26

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Svar nej, jag kör på en Sony W4500.
Pluggar bara in HDMI i sidan av TV och sen är det bara att tuta och köra..
Jag tycker dock att bilderna visas mycket bättre och klarare när jag tittar på dem igenom min PS3:a.

Gick fint att spela m2ts-filerna i MediaPlayer Classic (tack för tipset) fast jag fick osynk mellan ljud och bild. Bilden fryser efter nån sekund och sen blir det osynk. Testade även på HTPC:n där det gick att spela upp i både XBMC och MPlayer men i det förstnämnda slutade ljudet funka efter några sekunder och i MPlayer spelades bilden alldeles för fort medan ljudet var ok. Kanske behövs även de andra filerna som TZ7:an skapar?

Förmodligen smidigare att spela in i MOV men som jag fattat det får filmerna både bättre kvalitet och mindre storlek i AVCHD.

Redigerat av freddan101, 08 juni 2009 - 19:27.

Postad 08 juni 2009 - 20:39

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Skulle vilja få lite tips på vad ni andra använder för inställningar för att få bäst bilder i "Normalläge". Det finns ju en del inställningar att ratta på; Auto ISO, Intelligent ISO, iExposure, min Shutter Speed, AF Mode etc. Spontant känns det som man ska stänga av allt automatiskt för att inte få för mycket digital behandling men det kanske är att fega i onödan?

Redigerat av freddan101, 08 juni 2009 - 21:00.

Postad 09 juni 2009 - 17:44

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Gick fint att spela m2ts-filerna i MediaPlayer Classic (tack för tipset) fast jag fick osynk mellan ljud och bild. Bilden fryser efter nån sekund och sen blir det osynk.

Jag kör med VLC och den klarar (även dessa) filerna utmärkt.

Postad 09 juni 2009 - 20:48

Spetsat
  • Spetsat
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Tänkte också köpa den kamera. Har dock en fråga angående fodral till denna kamera. Vad använder ni för några? Tänkte slå till på denna:
http://www.camerabox...;ProductID=2774
men vet inte riktigt. Några tips?

Postad 10 juni 2009 - 08:47

madchild
  • madchild
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag kör på denna;
Länk
Tycker det är bäst om man får plats med extra batteri etc i sin väska, men det är ju en smaksak.
Köpte min från Cyberphoto.se för 199:-

Redigerat av madchild, 10 juni 2009 - 08:48.

Postad 10 juni 2009 - 19:19

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Tänkte också köpa den kamera. Har dock en fråga angående fodral till denna kamera. Vad använder ni för några? Tänkte slå till på denna:
http://www.camerabox...;ProductID=2774
men vet inte riktigt. Några tips?

Om det är Panasonic orginal så tycker jag denna lite för stor för TZ7. Jag slog till på en CaseLogic TBC1, perfekt passform och plats för SD-kort. Vill man ha plats för batteri också passar Lowepro D-Pods 20 perfekt, något större än CaseLogic dock. Alla väskor finns på MediaMarkt.

Kan tillägga att den väska som följer med bundeln från Camerabox inte passar vidare bra.

Postad 10 juni 2009 - 23:18

Spetsat
  • Spetsat
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Tack. Blir nog att vänta med att köpa fodralet då.

Postad 23 juni 2009 - 22:45

alexithymia
  • alexithymia
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan!
Jag är väldigt sugen på att köpa TZ7 men först skulle jag vilja veta vad som egentligen är skillnaden mellan TZ7 och TZ6, är det nånting mer förutom att TZ7 filmar i HD? Jag hittade en TZ6 idag på Siba för nästan 2000 kr mindre än vad TZ7 kostar.. så jag är lite osäker på om jag verkligen ska betala så pass mycket mer för en TZ7 om det bara är HD-filmningen som skiljer.
Är det någon som har en TZ6 som vet hur bra den är att filma med? Jag är inget proffs på något sätt och jag kommer inte att filma något speciellt, bara litegrann till vardags, så jag vet inte om det är helt nödvändigt för mig med HD-filmning..

Postad 25 juni 2009 - 11:57

defiant
  • defiant
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
såg tz7 i en expert butik idag för 3990:- med 5% check från medmera borde man få loss den 200kr billigare.

http://www.expert.se...utm_campaign=pj

Redigerat av defiant, 25 juni 2009 - 12:00.

Postad 29 juni 2009 - 17:38

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1 891 inlägg
  • 0
Blir lite orolig, det va en kille i en annan tråd som sa att denna tog dåliga bilder så han skulle lämna tillbaka den! Ni som har den vad tycker ni??

Postad 29 juni 2009 - 20:04

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Hade med mig TZ7 till Arktis för en dryg vecka sen och plåtade alla bilder med denna. Får säga att jag är mycket nöjd, man får tänka på att detta ändå är en kompaktkamera. Bifogar ett av drygt 2000 foton som togs på resan. :)

Bifogad fil(er)

Postad 03 juli 2009 - 07:28

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1 920 inlägg
  • 0
Arktis??
Grymt coolt, blir sjukt nyfiken, vad gjorde du där???

Jag är på gång att köpa en kompaktkamera och sneglar på Canon Powershor sx200 och Panasonic TZ7.
Var i en butik och kollade lite och fick känslan av att de är rätt likvärdiga men att Panasonicen är ett st
råvassare när det gäller zooma undertiden du filmar och en bättre lins med bättre ljusinsläpp...

Vad säger ni?

Postad 03 juli 2009 - 09:09

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Arktis??

Jag är på gång att köpa en kompaktkamera och sneglar på Canon Powershor sx200 och Panasonic TZ7.
Var i en butik och kollade lite och fick känslan av att de är rätt likvärdiga men att Panasonicen är ett st
råvassare när det gäller zooma undertiden du filmar och en bättre lins med bättre ljusinsläpp...

Vad säger ni?

Jag har nu fotat ganska mycket och filmat en hel del och är grymt nöjd med kameran. Stillbilderna blir riktigt bra och ytterst få blir misslyckade. Filmsekvenserna blir också otroligt bra. Det enda negativa jag kan säga är att "kvittret" från autofokusen under filmning samt zoommotorn ibland kan höras väldigt tydligt i klippen. Autofokus går dock att avaktivera om man tex filmar landskap. Jag lägger dessutom på musik till min klipp så det är inget större problem.

Kan verkligen rekommendera TZ7. Är du osäker så läs igenom detta test:
http://www.dpreview....09grouplongzoom

Postad 03 juli 2009 - 12:26

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1 920 inlägg
  • 0
tack!

(Skön avatar :-))

Postad 06 juli 2009 - 15:42

Dum-Dan
  • Dum-Dan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Någon som har Panasonics orginalväska till kameran?
Är ute efter den mest slimmade och åtsittande väska jag kan hitta, helst i läder/skin!:P Några tips på andra väskor som passar bra?

Väskorna jag skulle vilja veta måtten på är bla:
Alt. 1
Alt. 2

Postad 07 juli 2009 - 14:41

gibbon
  • gibbon
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Tänkte bara höjja ett väldigt litet varningens finger för camerabox, då fler verkar beställa från dem nu när TZ7 är så billig där.

Beställde en TZ7 från dem i torsdags. I fredags drogs pengarna, och sammtidigt fick jag ett mail om att något var fel med min order, och de ville att jag skulle kontakta dem. Jag har försökt få tag på dem via msn sen i fredags, men där är dem aldrig online. Jag drog iväg ett mail i fredags kväll, men än har de inte svarat. Att ett företag i camerabox storlek inte svarar på mail under en arbetsdag är helt oacceptabelt enligt mig.. Efter det började jag googla lite, och de har fått väldigt hård kritik för deras kassa service.. Så jag bestämde mig för att ringa dem idag, trotts att det är dyrt och jobbigt att snacka engelska. De första få försöken kunde jag inte nå fram, men när jag äntligen gjorde det gick det i alla fall relativt smidigt, och nu ska de skicka kameran vad jag fick höra.

Det jag ville ha sagt är väl att ja, de är seriösa, (uppenbarligen, flera har ju fått sina kameror) men riktigt kass support har dem! (Så se till att inte behöva den. ;))

Redigerat av gibbon, 07 juli 2009 - 14:41.

Postad 07 juli 2009 - 22:30

Cobolten
  • Cobolten
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Ska lägga en order imorn på denna fina kamera :)

Några nyheter om begränsningen med iA / 16:9 / 2Mpix ?

Postad 07 juli 2009 - 22:43

Unregistered23c9c505
  • Unregistered23c9c505
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!
Finns det någon vänlig själ som har kvar 1.1 uppgraderingen av firmwaren till TZ7:an ? Såg att bara 1.2 finns kvar på Panasonics site och att 1.2 gör att man inte kan använda 3:eparts batterier.

Postad 09 juli 2009 - 10:22

gibbon
  • gibbon
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Vill höjja yttligare ett varningens finger för camerabox, ett lite större finger den här gången..

~12:00 igår skickades "min" kamera, och idag ~11:00 kom DHL med den. DHL-packetet var till mig, men i packetet låg någon annans (sämre, mind you) kamera.. Ganska ###### tröttsamt.

För övrigt hittade jag lyckligtvis den här kamerans ägare på eniro, så förhoppningsvis har väl han fått min och det går att lösa på det viset..

Postad 09 juli 2009 - 18:23

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Arktis??

Åkte på en 8-dagarstur runt Svalbard. En mycket händelserik resa! Blev t.o.m. ett midsommarsdopp ovarför 80:e breddgraden i 2C vatten. :)

Ska lägga en order imorn på denna fina kamera :)

Några nyheter om begränsningen med iA / 16:9 / 2Mpix ?

Kan säga att jag inte tagit många foton med iA eftersom ISO brukar bli för hög. Jag använder istället det manuella läget och har kört med iISO (ISOmax 400) men tror jag kommer köra utan denna också framöver. Blir bättre när man väljer ISO själv, speciellt inomhus utan blixt och vid lite svårare ljusförhållanden.

Hej!
Finns det någon vänlig själ som har kvar 1.1 uppgraderingen av firmwaren till TZ7:an ? Såg att bara 1.2 finns kvar på Panasonics site och att 1.2 gör att man inte kan använda 3:eparts batterier.

Har lagt upp ver 1.1 här. Var det några andra nyheter i 1.2?

Vill höjja yttligare ett varningens finger för camerabox, ett lite större finger den här gången..

~12:00 igår skickades "min" kamera, och idag ~11:00 kom DHL med den. DHL-packetet var till mig, men i packetet låg någon annans (sämre, mind you) kamera.. Ganska ###### tröttsamt.

För övrigt hittade jag lyckligtvis den här kamerans ägare på eniro, så förhoppningsvis har väl han fått min och det går att lösa på det viset..

Kan bara hålla med att dom var lite vaga med sina svar. Dock var dom online på MSN och snabba på att svara. Man får räkna med att det kan ta en vecka innan grejerna blir skickade.

Redigerat av freddan101, 11 oktober 2012 - 08:53.

Postad 13 juli 2009 - 12:59

gibbon
  • gibbon
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Äntligen fick man hem kameran då, efter ca 1½ vecka.. Lite illa, med tanke på att kameran trotts allt nådde sverige inom 24h efter att de faktiskt skickade den.

Hur som hellst, har en fråga till er andra som beställt kameran från camerabox med en bundle som man får batteri med. Var batteriet av märke InoV8? Är inte det 3:e part isf, och kommer då inte fungera med den senaste firmwaren? Lackar verkligen om det är så, för jag vill verkligen inte ha något mer med det där ###### företaget att göra.

Postad 13 juli 2009 - 13:03

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Hur som hellst, har en fråga till er andra som beställt kameran från camerabox med en bundle som man får batteri med. Var batteriet av märke InoV8? Är inte det 3:e part isf, och kommer då inte fungera med den senaste firmwaren? Lackar verkligen om det är så, för jag vill verkligen inte ha något mer med det där ###### företaget att göra.

Fick precis samma batteri från Camerabox och det funkar inte med senaste firmware kan jag säga. Har en pågående maildiskussion med dom om detta där dom påstår att batteriet är kompatibelt med kameran vilket det uppenbarligen inte är. Det har ju sedan början varit utttalat från Panasonics håll att bara godkända batterier kommer funka.

Hör gärna av dig till Camerabox du också om du orkar så dom ser att det är fler med samma problem. Å andra sidan är det väl frågan om man är intresserad av att lägga en halv förmögenhet på ett godkänt batteri. Beror ju på om Panasonic kommer att göra några förbättringar i nya FW efter 1.2.

Postad 13 juli 2009 - 13:05

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1 920 inlägg
  • 0

Åkte med PolarQuest på en 8-dagarstur runt Svalbard. En mycket händelserik resa! Blev t.o.m. ett midsommarsdopp ovarför 80:e breddgraden i 2C vatten. :)

Spännande!!!
Brr...låter kallt...22 grader är mer min likör....

Postad 13 juli 2009 - 13:18

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Spännande!!!
Brr...låter kallt...22 grader är mer min likör....

Min med! :)

Postad 13 juli 2009 - 13:24

gibbon
  • gibbon
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Å andra sidan är det väl frågan om man är intresserad av att lägga en halv förmögenhet på ett godkänt batteri. Beror ju på om Panasonic kommer att göra några förbättringar i nya FW efter 1.2.

Det tänkte jag faktiskt inte på, hm.. Men ja, jag lär nog ringa och skälla på dem sen ändå.

Postad 13 juli 2009 - 13:27

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Det tänkte jag faktiskt inte på, hm.. Men ja, jag lär nog ringa och skälla på dem sen ändå.

Ok, du får gärna höra av dig angående hur det gick.

Postad 14 juli 2009 - 15:29

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Någon som lyckats exportera ett avchd lite-filmklipp och fått normal hastighet på bilden? Sökt på nätet och sett flera med samma problem pga. att Panasonic dubblar frameraten (60 istället för 30 fps). :(

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.