Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

B&W CM9 vs DALI Mentor 6

88 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 October 2009 - 14:52

falangen
  • falangen
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Hej.
Jag har för mej dom sa att cm9 skulle finnas inne ett par tre veckor.
Japp jag har provlyssnat igen,tyvärr tycker jag inte att lyssningsrummet i jkpg är något vidare till att börja med.
Saftade på med Chameleon av trente möller som första låt och jädrar vad det skallrade i taket. :)

Körde vidare med lite av den musik jag testade med sist,spelade även första spåret från soundtracket till nya batmanfilmen där det är ett parti med skoningslös och extremt krävande bas som avslöjar det mesta av högtalarens förmåga i de frekvenserna...
Kan väl börja med att säga att vare sej cm9 eller mentor6 klarade sej helskinnade....men inte direkt dåligt heller.
En del berodde nog på lyssningsrummet.
Man får inte heller glömma att dessa högtalare inte tävlar om att vara världens bästa och kostar "bara" runt 25000:-

Jag menar att jag har hört högtalare som klarar det mycket bättre men som å andra sidan kostar typ 70-100 000:-

Tillbaka till ämnet.
Jag skulle vilja sammanfatta det lite såhär: Dali ligger ett snäpp högre upp i hela registret.
Inte dåligt på något sätt men...ja bara högre upp.

B&W placerar instrumenten mer tydligt,petar fram dom lite mer.
Man tycker sej höra att DÄR är gitarren och DÄR är rösten osv,mer markerat,mer 3D.

Dali spelar lite jämnare,lyfter fram ALLT på samma nivå,håller inte igen utan öser på och håller ändå samman allt på ett bra sätt.
Dali är tydliga och i något något fall tyckte jag mej kunna höra detaljer i väldigt komplex musik tex. Nightwish - The Poet And The Pendulum (efter det lugna introt) lite tydligare på Dali.
Just Nightwish tycker jag är bra att testa lite med för dom har VÄLDIGT mycket på gång samtidigt och ställer höga krav på stärkare och högtalare i det avseendet,sen kan man ju tycka vad man vill om dom...

Vilken av dessa blir man då först lyssningstrött på då...?
Ja där har vi väl frågan som gör att personligt tycke och smak kommer in.
INGEN av dessa är dåliga,tvärtom men vad är det som jag personligen föredrar är det som kommer att avgöra valet av ev. köp för alla som är sugna...

För min del känns det lite som att Dali som är intensiv,snabb,spelglad,lite mer upplöst kommer kanske att bli lite för mycket....kanske

B&W spelar lite mer avslappnat,mer tillbaka lutat men kan också uppfattas som "trötta" om man jämför med Dali...

Skulle jag köpa idag skulle valet falla på B&W CM9.
Det har också med att göra att mitt nuvarande rum har betong väggar och en vägg med en del fönster,därför "tror" jag att B&W passar bättre in i just det lyssningsrummet.

Men som sagt Dali låter förbaskat bra också.....

Mvh
falangen

Postad 09 October 2009 - 19:10

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Har nu läst igenom tråden och reagerar direkt på att alla tester är gjorda med NAD förstärkare.

Är själv helt såld på B&W och spelar idag med ett par DM683.

Till en början körde även jag med NAD elektronik och tyckte det hela lät väldigt bra. Jag var oerhört nöjd med min anläggning ända tills jag gjorde ett besök hos en kille med likadana högtalare som jag har, dock drivna av Rotel förstärkare.

Natt och dag.

Högtalarna låter ofantligt mycket bättre med Rotel elektroniken. Den stora skillnaden ligger i mellanregistret som blommar ut på ett helt annat sätt. Detaljer och röster återges på ett helt fantastiskt vis. Något som NAD inte är i närheten av ihop med B&W. Därför såldes min NAD och ersattes snarast möjligt av Rotel.

Vart jag vill komma är att NAD inte gör B&W rättvisa, lyssna ihop med Rotel och jag lovar att du kommer uppleva en enorm skillnad.

Ang. jämförelsen B&W / DALI så kan jag inte uttala mig. Har helt enkelt lyssnat för lite på Dali. Dock det lilla jag lyssnat så har jag inte gillat diskanten hos Dali. Men vad jag har förstått så är det en älskar/hata situation.

Lycka till vid valet av högtalare.

Redigerat av DePalma, 09 October 2009 - 19:11.

Postad 09 October 2009 - 23:12

Unregistered6c9772c4
  • Unregistered6c9772c4
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Hej

Rätt kul och höra att du tycker B&W låter bättre med Rotel, för mig är det tvärtom, dvs Nad har bättre kontroll över mellanregistret än vad Rotel har. Tyckte att detaljerna träder fram bättre från nad:en.

Vilken Nad förstärkare använde du? Jag kör med nad 375 :angry:

// M

Postad 10 October 2009 - 11:09

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Håller med om att B&W + Rotel = underbar kombo. :angry:

Postad 10 October 2009 - 12:09

falangen
  • falangen
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Rätta mej om jag har fel men vad jag förstått så har B&W och Rotel någon form av samarbete.
Har inte hört combon själv men jag har förstått att detta ska låta väldigt bra.

Själv har jag tänkt att ha frontarna ska ingå i ett hembio system.
Ev.då CM9-Centre2-CM1 (alt CM5)
Vet inte hur Rotel klarar sej där?
Rotel har väl inte auto setup..?

Ja ja jag vet att nu är det många som påpekar att "ööh det där är bara skräp och det blir MYCKET bättre att mäta upp själv..."
Visst så kan det säkert vara men i de klasserna av tunga hemmabioreceiver som finns så borde det ändå finnas med och jag som konsument borde få avgöra om jag vill använda mej av auto setup eller ej.

Själv har jag NÄSTAN bestämt mej för NAD T785HD.....ska bara kolla upp rotel lite mer... :angry:

Postad 10 October 2009 - 12:30

Molehill
  • Molehill
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Om jag inte missminner mig totalt så äger B&W Rotel. Så det är en av anledningarna till att de funkar bra ihop och ofta används vid demonstrationer. De matchas redan i vaggan...

Mitt val är dock ej gjort än, och jag kan mycket väl tänka mig att byta elektronik för att mejsla fram det allra bästa ur anläggningen!

Postad 10 October 2009 - 12:56

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Själv har jag NÄSTAN bestämt mej för NAD T785HD.....ska bara kolla upp rotel lite mer... :angry:

Det lär funka fint med. Det är inte rocket science att driva ett par högtalare :angry:

Postad 10 October 2009 - 13:50

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Om jag inte missminner mig totalt så äger B&W Rotel. Så det är en av anledningarna till att de funkar bra ihop och ofta används vid demonstrationer. De matchas redan i vaggan...

Stämmer precis det du skriver.

Postad 10 October 2009 - 14:13

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Det jag undrar är hur dom är "matchade"?

Postad 10 October 2009 - 14:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12503 inlägg
  • 0

Det jag undrar är hur dom är "matchade"?

De är inte matchade, men B&W använder Rotel- och Classé-elektronik, och Rotel använder B&W-högtalare både vid utveckling och i demorum osv.

Anledningen till det är att alla tre ingår i samma koncern, B&W Group.

Postad 10 October 2009 - 15:05

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Precis det jag ville få fram :angry:
Hade XTZ/Krell/AR/etc tillhört den koncernen så kunde det lika gärna varit en sådan förstärkare dom använde :angry:

Postad 10 October 2009 - 19:33

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Är själv lite inne på Mentorserien och började kolla priser i länder man kanske är i lite nu och då. Hittade en butik jag sett i något köpcenter, där de säjer Mentor 6 för 12683 SEK (efter polsk moms på 22%).

Kan inte mycket polska i nuläget, men fan att man hört av sig till folk man känner där nere om de kan ta reda på hur man får hit dem.

Postad 10 October 2009 - 19:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12503 inlägg
  • 0
Utanför Sverige anges ofta priset för en högtalare, istället för ett par.

Postad 10 October 2009 - 19:44

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Jo, märkte det nu också. Typiskt svenskt. Först ha något hittepå som gör en rätt glad, och sedan blir det någon mix av "Sjunde inseglet" och "Tre solar" av humöret. Fy fan.

Postad 10 October 2009 - 19:49

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Jo, märkte det nu också. Typiskt svenskt. Först ha något hittepå som gör en rätt glad, och sedan blir det någon mix av "Sjunde inseglet" och "Tre solar" av humöret. Fy fan.

Du är inte ensam om att ha blivit "lurad" :)

Postad 11 October 2009 - 18:20

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Hej

Rätt kul och höra att du tycker B&W låter bättre med Rotel, för mig är det tvärtom, dvs Nad har bättre kontroll över mellanregistret än vad Rotel har. Tyckte att detaljerna träder fram bättre från nad:en.

Vilken Nad förstärkare använde du? Jag kör med nad 375 :unsure:

// M

Jag använde mig av en C372.
Enligt mig ljusår ifrån Rotel.

Postad 11 October 2009 - 20:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12503 inlägg
  • 0

Jag använde mig av en C372.
Enligt mig ljusår ifrån Rotel.

Håller med.

Har testat C320BEE, C352 och C370. De har alla haft samma karaktär. Jag vet inte vad de gör med signalen men det blir som en hinna över ljudet. Rotel är helt befriade från denna färgning.

Postad 11 October 2009 - 21:24

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Håller med.

Har testat C320BEE, C352 och C370. De har alla haft samma karaktär. Jag vet inte vad de gör med signalen men det blir som en hinna över ljudet. Rotel är helt befriade från denna färgning.

Haha, jag gissar ju dock att han menar ljusår åt andra hållet :unsure:

Postad 11 October 2009 - 21:28

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Nope han tycker att Rotel är ljusår bättre än NAD ihop med B&W .:unsure:

Postad 11 October 2009 - 21:53

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Nope han tycker att Rotel är ljusår bättre än NAD ihop med B&W .:unsure:

EXAKT!

Postad 11 October 2009 - 22:02

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Det enda Hifi Klubben har som fungerar bra med B&W verkar vara Cambridge. Att köra NAD är ungefär samma sak som att stoppa ett par madrasser framför elementen, och jag vet inte om det är någon bättre idé (jag kan alltid testa i morgon om nu någon är nyfiken).

Har haft en del Denon här hemma också, och där finns det också en hel del jag är mindre glad med.

Kan väl bero på högtalarna också. Har inte lyssnat på CM-serien speciellt mycket (förutom CM1, den verkar i alla fall vara något annat än spökskepp), men 600-serien känns rätt mörk överlag. Extremt förlåtande mot inspelningar av sämre sort också, vilket dessvärre påverkar bättre inspelningar lite åt det sämre.

Så det är rätt synd när man hör en hel del bra om CM-serien, men att man själv aldrig kommer åt att lyssna på något av det här nyare.

Postad 11 October 2009 - 22:23

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Jag håller med, dom blir något för dominerande i ett normalt svenskt vardagsrum. Jag har faktiskt funderat på att byta av den anledningen.

Skicka mig ett pm när du bestämt dig. :unsure:

Maveric

Postad 12 October 2009 - 07:07

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Skicka mig ett pm när du bestämt dig. :unsure:

Maveric

Hehe :)

Det är ekonomiskt självmord att sälja iväg begagnat och köpa nya dyrt. Om WB Curve dyker upp begagnat ska jag fundera på det. Annars finns ju ett par Mentor 8 ute på hifimagasinet, dock inte svarta och han vill ha bra betalt..

Rob

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 12 October 2009 - 07:09.

Postad 13 October 2009 - 22:40

Omar Brännström
  • Omar Brännström
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Hej

Fick ett ryck som vanligt:)

Har ju ett Dali Ikon 6 5.1 system med Denon 3808 receiver och tycker det låter bra.

Men kan ju bli bättre, lyssnade på Mentor 6 och det låter bra men deras center är ju så stor så jag sneglade på B&W CM9 och utan att ha lyssnat på dem och läs tester och era synpunkter:) så chansar jag på att köra med B&W CM9 som frånt högtalare och som center B&W Centre 2 och bakre högtalare har jag kvar mina Dali Ikon 2 för där är ljudet mindre viktigt med kulor och helikoptrar och annat som ljud.

Ikonerna är ju rätt ljusa med min Denon 3808, kanske blir bättre med b&W 9, lite chansning, en så länge har man inte kunnat lyssningstesta dem i mitt område, så jag chansar hel vildt.

Frontarna är ju viktigare vid musik och center vid hemmabio, bakre tror jag Dali Vokal 2 räcker, vill ju spara pengar.

Hoppas att Denon 3808 funkar bra med B&W cm9.

Hämtade idag B&W Centre 2 och eftersom och inte fick plats på min tevebänk och att den är så stor satte jag min 46 tums teve på den, hoppas den håller? Svårt att lösa, kanske annan tevebänk? annars ser det bra ut, bara centern pallar trycket.

CM9 tar nog ca två veckor innan jag får dem.

Sub kör jag bara med B&W 608, hoppas det räcker, bor ändå i lägenhet så man vågar inte riktigt krämma på så mycket.

Mvh

Omar Brännström

Postad 14 October 2009 - 06:43

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0

Hoppas att Denon 3808 funkar bra med B&W cm9.

Det ska nog inte vara någon fara, det är en bra stärkare som klarar även ganska jobbiga högtalare ok. Har fått bra mätvärden också.

Grattis till köpet förresten :D

Postad 14 October 2009 - 14:21

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Väldigt bra val av högtalare,du kommer bli grymt nöjd Omar. ;)

Postad 14 October 2009 - 18:45

Molehill
  • Molehill
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Lyssningsintryck och bilder är, som du självklart vet obligatoriskt! ;)

Postad 17 October 2009 - 19:02

Omar Brännström
  • Omar Brännström
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Hej

Har ju Ikon 6 högtalare och de har basporten på framsidan och jag har högtalarna ca 10cm från väggen, har ont om plats. Grejen är ju att CM9 har basporten på baksidan och de rekommenderar att man har högtalarna minst 50cm från väggen och lite Tå in mot lyssningspositionen, den platsen har jag inte riktigt. Går nog rätt bra ändå att kanske ha högtalarna typ 20cm från väggen och blir basen för hög så kan man ju plugga igen basporten. Blir spännande att testa och jag undrar lite varför vissa har basporten på framsida kontra baksida?

Lite manual och info om CM serien finns här

http://www.bowers-wi...x...&terid=4300

Använder nu centern CM2 och det är mer ljudtryck och bas i den jämfört med Ikon Vokal2

Ca 14 dagar tills jag får CM9 högtalarna

Mvh

Omar

Redigerat av Omar Brännström, 17 October 2009 - 19:03.

Postad 22 October 2009 - 17:07

Molehill
  • Molehill
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort mitt val i frågan CM9 vs DALI Mentor 6.
Det blev ett par blanksvarta CM9 ;)
Finns kvalitéer hos Mentorn som jag gärna hade sett mer av hos CM9:an, men summan av kardemumman
gör att CM9:an är bättre på vissa saker som jag prioriterar. Måste dock säga att efter ha lyssnat och jämfört dom ännu en gång att det är två riktigt riktigt bra högtalare. Nu börjar väntan + intensifiering av vardagsrumsrenoveringen! Vill inte ha dom stående tillsammans med M3 och M5 i kartonger en minut i onödan :)
Bilder och lyssningsintryck i hemmiljö kommer garanterat!

Postad 22 October 2009 - 19:16

falangen
  • falangen
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Kul Molehill :)
Du blir säkert nöjd.
Har inte bestämt mej än riktigt.
Den där Rotel diskussionen satte myror i huvudet på mej...
Har kollat upp Rotel 1560 lite och den skulle kunna vara ett alternativ OM jag väljer CM9..

Valet mellan CM9 och Mentor 6 är dock klart efter att snabblyssnat på CM9 ännu en gång men nu i själva huvudlokalen utanför lyssningsrummet på Hi-Fi klubben i Jkpg.
Testade med Denon 4310 samt NAD T765.
För mej står CM9 som vinnare med minsta möjliga marginal.

Ska lyssna på Monitor Audio GS20, SA Explorer, KEF XQ40 samt XQ30 innan jag bestämmer mej.

För övrigt kan jag ju nämna att jag även lyssnat på Focal Profile 918, SA ranger och lite på deras Explorer, B&W 804, Audiovector S3 serien.

Högtalare som jag tvingats välja bort pga deras svårtillgänglighet är div. Sonus Faber samt Vienna Acoustics:Beethoven Baby Grand.

Övriga märken som säkert också har mycket att erbjuda har jag valt bort av andra anledningar.

Redigerat av falangen, 22 October 2009 - 19:17.

Postad 22 October 2009 - 19:36

Omar Brännström
  • Omar Brännström
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Kul Molehill :)
Testade med Denon 4310 samt NAD T765.

Hörde du någon nämbar skillnad mellan dessa receivrar när du körde med CM9.

Mvh

Omar

Postad 22 October 2009 - 20:30

falangen
  • falangen
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Hörde du någon nämbar skillnad mellan dessa receivrar när du körde med CM9.

Mvh

Omar

Mitt intryck var att båda lät bra.
Om jag ska försöka mej på att hitta skillnader så skulle jag vilja säga att Denon grävde fram lite mer detaljer och spelade något ljusare än vad NAD gjorde.

NAD hade mer kontroll samt att den hade mer pondus i de lägre frekvenserna.
Detta är dock relativt små skillnader vi pratar om.

Jag spelade inte på några jätte höga volymer men om man skulle gjort det så tror jag att NAD hade hållt ihop ljudbilden bättre.

Med tanke på att det var en oförberedd snabblyssning och att det spelades ganska friskt i andra delar av lokalen emellanåt så kan man kanske inte ge en helt rättvis bedömning.
Mvh

Postad 24 October 2009 - 17:22

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
detta var ju intressant, är det någon som har kört Mentor med någon annan utrustning än nad?
Är själv inne på att handla antingen ett par mentor 2or eller 6or. Kör just nu med en Arcam reciever AVR250 men har ju ingen större aning om hur ljudet blir med denna reciever så jag har nästan ställt in mig på att det behövs en nad tvåkanalare. Hoppas på lite råd om kringutrustning till Mentor.

Redigerat av nborve, 24 October 2009 - 17:23.

Postad 25 October 2009 - 12:16

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

detta var ju intressant, är det någon som har kört Mentor med någon annan utrustning än nad?
Är själv inne på att handla antingen ett par mentor 2or eller 6or. Kör just nu med en Arcam reciever AVR250 men har ju ingen större aning om hur ljudet blir med denna reciever så jag har nästan ställt in mig på att det behövs en nad tvåkanalare. Hoppas på lite råd om kringutrustning till Mentor.

Yamaha och Parasound är två andra märken som jag förstått ska fungera bra. Måste inte vara nad två-kanalare, min 7-kanalare funkar kalas också! :P

Postad 25 October 2009 - 19:34

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0

Yamaha och Parasound är två andra märken som jag förstått ska fungera bra. Måste inte vara nad två-kanalare, min 7-kanalare funkar kalas också! :P

:P väldigt sant, men låter det inte bra så satsar jag på en tvåkanalare, mer pengar/kanal :D
Men det blir efter jul, måste samla på mig lite kosing.

Postad 06 January 2010 - 00:32

hazzul
  • hazzul
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Väcker tråden till liv igen genom att berätta att Hifi-Klubben i Örebro har ett par B&W CM9 uppe för provlyssning i 3 veckor frammåt!

Postad 22 June 2012 - 13:20

Unregisteredc1b24de1
  • Unregisteredc1b24de1
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Eftersom båda dessa högtalare står i butiken där jag bor ännu så ska jag med skriva lite(några år senare)

Har lyssnat på de här två minst 20 gånger i butiken och har slutligen kommit fram till detta, CM9 är för jävla tråkig att lyssna på asså! Ingen tryck i basen, en inåtvänd röst som kommer "bakom" högtalaren och allmänt kräsna vad gäller valet av musik.

Mentor 6 som för tillfället har bytt ut mina Mentor 5(makalös skillnad btw även att jag älskar femmorna) däremot äter allt och gör det med bravur tycker jag, de sjunger utåt och det känns ibland som att sångaren faktiskt är i rummet vilket är exakt vad jag är ute efter. Dock så är min Nad 785 på service så jag kör med en 355 på 80 watt vilket är låååångt ifrån vad de behöver i strömstyrka för att låta som de kan. Kan inte ens spela halv volym nu utan att det skär sig tyvärr men ändå låter det så in i **** bra på typ en kvarts volym så jag spelar på lite lugnt under tiden.

I butiken lyssnade jag med Nad's steg på 150 watt och det var en helt annan upplevelse så jag ser fram emot att dra in mina 240 watt per kanal med bi-amp och spela tills grannarna flyttar :wub:

Någon skrev tidigare om att NAD och B&W inte går ihop och jag funderar på om det faktiskt är så för jag tycker verkligen att CM9 är helt chanslösa när jag lyssnar i butiken medans mentorn spelar så jag blir helt varm i kroppen när Nad steget används.

Postad 22 June 2012 - 17:21

falangen
  • falangen
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Det är ju just det som är grejen ... tycker jag. NAD är för "mörk" för B&W då dom spelar mer tillbakadraget än livfulla mentor.

Postad 23 June 2012 - 08:26

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
När jag köpte mina CM9 jämförde jag också mellam Dali mentor 6 och cm9. Elektroniken var NAD M3. I jämförelse med NAD-elektroniken tyckte jag att CM9 gav ett riktigt fysiskt äkta, naturligt ljud (röster framträdde otroligt tydligt, inget som störde ljudbilden) medans Dali lät bra men hade grus i diskanten och lät högtalare i mina öron.
Vad gäller förstärkare gillar jag Onkyo bättre än NAD. Har haft NAD-förstärkare förut och alltid upplevt en slags grusig diskant (Bra kontroll på bas och mellanregister men som sagt grusig (för mycket kontroll med återkoppling, softclipping mm ?), iallafall ett ljud jag inte tycker om. Onkyo har ett rent ljud över alla register och TX-NR5009 med rumskorigering Audyssey MT32 är helt överlägsen i ljudkvalite i mitt tycke. Kalibreringen är mycket viktig att man gör på rätt sätt. Jag kör med 8 positioners kalibrering med 40 cm mellan varje punkt för att skapa en ljudbubbla där kalibreingen är perfekt. Passar mycket bra till CM9.
Vad gäller mörk eller ljus högtalare så försvinner dessa parametrar mycket med högtalarplacering (rätt invinkling), rumskalibrering och akustikreglering. Det är viktigare med transientegenskaper och dynamik. Frekvensgång går att korrigera men inte transientsvar. Där är både Onkyo och CM9 mycket bra därför blir det ett levande ljud som är roligt att lyssna på.
Inviklingen av CM9 ska vara så mycket så dom korsar varan framför lyssningsplatsen. Ser ca 2-3 cm av utsidan på högtalarna Då hör man verkligen vilken dynamik (genomskinlighet) dessa högtalare är kapabla till. Riktigt bra inspelningar kommer verkligen till sin rätt och dom är verkligen allround när det gäller musiksort.
De är också mycket bra för film och B&W Centre 2 är det självklara valet som center i mina ögon. Samma ljudkaraktär och transientvilja. Som bakhögtalare har jag planer på CM5 så småningom men det fungerar mycket bra med Yamaha NS-100 tillsvidare.

Redigerat av Ljudligt, 23 June 2012 - 08:32.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.