Kraftigt försämrad svärta på Panasonic G10 efter x antal timmar?
333 svar till detta ämne
Postad 05 januari 2010 - 10:11
tobasama
-
tobasama
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Det är samma sak som med sjukdomar. Man ska inte känna efter FÖR mycket. Man hittar alltid krämpor för eller senare om man vill 
Den här tv:ns sjukdom kan dock bäst liknas vid Michael Jacksons "hudåtkomma". Svart som blev blek.
Postad 05 januari 2010 - 10:16
liath
-
liath
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Den här tv:ns sjukdom kan dock bäst liknas vid Michael Jacksons "hudåtkomma". Svart som blev blek. 
Hehe en ganska bra liknelse faktiskt.
Postad 05 januari 2010 - 11:29
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Fick en mailadress till personen som är ansvarig för tv-apparaterna i Sverige!
[email protected]
Ni andra kan ju också fråga henne hur det egentligen står till med det hela. Har ni skickat mail till olivia, eller skall ni bara sitta här och gnälla
Redigerat av Unregistered1103, 05 januari 2010 - 11:31.
Postad 05 januari 2010 - 11:32
Unregistered1014
-
Unregistered1014
-
Forumräv
-
-
530 inlägg
Självklart har jag skickat mail
Lika självklart är att jag redan fått tillbaka out-of-office reply och att hon är tillbaka den 7:e januari, men jag hoppas att fler än jag mailar så att dom förstår att dom inte kan bara skicka tillbaka något bs!!!
Postad 05 januari 2010 - 11:36
tobasama
-
tobasama
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Har ni skickat mail till olivia, eller skall ni bara sitta här och gnälla 
Har mailat, så nu fortsätter jag sitta här och gnälla tills jag fått svar
Postad 05 januari 2010 - 11:38
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Om alla här skickar ett mail, så förstår hon säkert att det är allvar
Jag har dock inte fått något "Out of office" svar
Jag vet att oliva i andra frågor hänvisat den frågande till TvBerg i Malmö
Men en liten radioreparatör i Malmö, skall inte få vara den svarande i denna frågan.
Detta är något för Jappaneserna att bita i mellan sushituggorna
Maveric
Postad 05 januari 2010 - 11:43
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Det är nog den här lösningen som åsyftas. Att nollställa räkneverket. Kul om det funkar, trist om man råkar klanta till nåt. Och drygt att behöva göra detta var 200:ade timme.
http://www.avsforum....71#post17830571
Funkade utan problem. Notera dock att även det 5e hexvärdet på 6C8 gäller för antal on/off. Min hade varit på 655 ggr och efter nollställning av 4e värdet blev det 513, efter nollställning av 5e värdet blev det 2 vilket är korrekt i mitt fall. Har lagt in en kommentar på AVS-forum.
Redigerat av tomano58, 05 januari 2010 - 11:43.
Postad 05 januari 2010 - 11:51
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
ja reklamationsrätten är ju på vår sida. men jag vill helst ha en tv där man slipper mecka med eeprom och slipper reklamera den efter 2 år.
Som nån säger så kanske den svenska versionen har lyckats bättre, av nån anledning. Men det här bildexemplet visar ju klart och tydligt att det inte bara är ett nördproblem, det syns ju verkligen!

"Pictures of the above S1 Vs. G10 (identical environment and camera settings--check the EXIF data)"
Det verkar finnas en viss skillnad men undra om inte denna bild är överdriven. Den ser ut att vara fotat med längre slutartid och därav gråare bild och inbränningar som träder fram.
Postad 05 januari 2010 - 11:54
liath
-
liath
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Det verkar finnas en viss skillnad men undra om inte denna bild är överdriven. Den ser ut att vara fotat med längre slutartid och därav gråare bild och inbränningar som träder fram.
Är ganska säker på att någon på forumet redan granskat EXIF datan som bilderna har. Där framkom det att det var identiska inställningar i kameran. Kan tyvärr inte länka till inlägget men jag tror inte att mitt minne sviker på denna punkt (då jag själv är mer fotointresserad än black-level intresserad tenderar jag till att uppmärksamma de inlägg som har med kameror och inställningar att göra).
Postad 05 januari 2010 - 12:04
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Är ganska säker på att någon på forumet redan granskat EXIF datan som bilderna har. Där framkom det att det var identiska inställningar i kameran. Kan tyvärr inte länka till inlägget men jag tror inte att mitt minne sviker på denna punkt (då jag själv är mer fotointresserad än black-level intresserad tenderar jag till att uppmärksamma de inlägg som har med kameror och inställningar att göra).
Kollade in orginaltråden där de påvisar en stor skillnad mellan två uppställda modeller. Har de kollat in detaljerna för bilderna så stämmer det säkert. Men att just inbränningar framträder brukar betyda att man har lång slutartid och det kanske han hade men det viktiga är ju att inställningar är dem samma. LOL, det stär ju även på denna sida under bilderna :-)
Redigerat av Chippe, 05 januari 2010 - 12:06.
Postad 05 januari 2010 - 12:23
liath
-
liath
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Kollade in orginaltråden där de påvisar en stor skillnad mellan två uppställda modeller. Har de kollat in detaljerna för bilderna så stämmer det säkert. Men att just inbränningar framträder brukar betyda att man har lång slutartid och det kanske han hade men det viktiga är ju att inställningar är dem samma. LOL, det stär ju även på denna sida under bilderna :-)
Hehe jag tror att de temporära? inbränningar du såg är från spelet Dragon Age som gått varm under 20 timmar de 3-4 senaste dagarna (om jag inte minns fel).
Postad 05 januari 2010 - 12:51
liath
-
liath
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Om ni inte läst tråden rekommenderar jag er att göra det, främst från sida 30 och framåt då D-nice skriver en hel del intressanta men tråkiga inlägg.
Postad 05 januari 2010 - 15:45
liath
-
liath
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Att denna tråd inte väcker mer intresse tycker jag är konstigt? Det finns väl hur många Panasonic förespråkare som helst på detta forum?
Postad 05 januari 2010 - 15:49
dattacine
-
dattacine
-
Användare
-
-
163 inlägg
Jag har en V10 som går nästan 24/7
Den har kanske rullat i 1500h nu
Ser ingen försämring i bilden ..
Men som jag skrev .. uppkommer problemet på våra apparater så är det inget problem för oss, men det kommer att bli ett mycket stort problem för Panasonic och den kampen förlorar i alla fall inte jag 
Maveric
Har själv inte läst så mycket på avsforum utan mer på AVForums(engelska apparaterna är ju mycket mer lika de svenska när det kommer till specifikationer) och i deras trådar för V10-ägare så påstår rätt många att svärtan på V10 blir bättre och bättre under de första 200 timmarna. I vilket fall så lutar det åt att skaffa en 42V10 för min del. Man har väl inte slutat tillverka den också redan? Nog för att man är nyfiken på vad som komma skall, men väntar får lov att vara över nån gång och inte till hösten när de nya kostar mer rimliga pengar.
Postad 05 januari 2010 - 15:53
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Har själv inte läst så mycket på avsforum utan mer på AVForums(engelska apparaterna är ju mycket mer lika de svenska när det kommer till specifikationer) och i deras trådar för V10-ägare så påstår rätt många att svärtan på V10 blir bättre och bättre under de första 200 timmarna.
I vilket fall så lutar det åt att skaffa en 42V10 för min del. Man har väl inte slutat tillverka den också redan? Nog för att man är nyfiken på vad som komma skall, men väntar får lov att vara över nån gång och inte till hösten när de nya kostar mer rimliga pengar.
Nollställde min G10 som gått drygt 1100 timmar. Kan inte påstå att jag tidigare noterat någon försämring eller att det blev bättre av att nollställa räknaren. 42V10 ser fortfarande ut att gå att få tag på men tillverkningen är nog stoppad av hela V10-serien(?)
Redigerat av tomano58, 05 januari 2010 - 15:55.
Postad 05 januari 2010 - 16:10
tobasama
-
tobasama
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Nollställde min G10 som gått drygt 1100 timmar. Kan inte påstå att jag tidigare noterat någon försämring eller att det blev bättre av att nollställa räknaren.
Den fixen skulle inte rätta till problemet, mer förebygga det. Så har man väl fått försämringen är den satt i sten. Men jag börjar fundera på om det här inte är ett problem för några enstaka apparater. Så som fotona visar så borde ju fler ha reagerat. Nu verkar det begränsat till ett fåtal (dock arga) amerikaner och tyskar. Och om du nu har kört din i 1100 timmar borde du ju ha stött på det. Eller är det nån här med en G10 som körts många timmar och som kan göra en liknande mätning som ses i första posten här? http://www.avsforum....d.php?t=1167339Tyvärr ingen aning hur de mätt, om det är med nåt program, verktyg eller om det är nåt som finns i tv:n.
Postad 05 januari 2010 - 16:22
liath
-
liath
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Den fixen skulle inte rätta till problemet, mer förebygga det. Så har man väl fått försämringen är den satt i sten.
Men jag börjar fundera på om det här inte är ett problem för några enstaka apparater. Så som fotona visar så borde ju fler ha reagerat. Nu verkar det begränsat till ett fåtal (dock arga) amerikaner och tyskar. Och om du nu har kört din i 1100 timmar borde du ju ha stött på det.
Eller är det nån här med en G10 som körts många timmar och som kan göra en liknande mätning som ses i första posten här?
http://www.avsforum....d.php?t=1167339
Tyvärr ingen aning hur de mätt, om det är med nåt program, verktyg eller om det är nåt som finns i tv:n.
Visserligen var det en finne på AVS forumet med den nordiska? eller va det eu? (åtminstone är det samma modellnr som jag beställt) som fått rejält sämre svärta. Han skrev något i stil med att "That aint even close to my crap..." Så att det bara är tyskar och amerikanare som drabbas är tveksamt. Och ja "fixen" är till för att förebygga att detta sker. Precis som tobasama skriver är det kört när svärtan väl blivit sämre (om inte fysiska delar i tv byts ut dvs? eller det kanske inte hjälper det heller).
Postad 05 januari 2010 - 16:25
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Den fixen skulle inte rätta till problemet, mer förebygga det. Så har man väl fått försämringen är den satt i sten. ......
Sant, missade första raden i hans inlägg...
Postad 05 januari 2010 - 16:25
Unregisterede961f687
-
Unregisterede961f687
-
Användare
-
-
193 inlägg
Har själv inte läst så mycket på avsforum utan mer på AVForums(engelska apparaterna är ju mycket mer lika de svenska när det kommer till specifikationer) och i deras trådar för V10-ägare så påstår rätt många att svärtan på V10 blir bättre och bättre under de första 200 timmarna.
I vilket fall så lutar det åt att skaffa en 42V10 för min del. Man har väl inte slutat tillverka den också redan? Nog för att man är nyfiken på vad som komma skall, men väntar får lov att vara över nån gång och inte till hösten när de nya kostar mer rimliga pengar.
Men V-serien och G-serien har väl exat samma panel? Borde inte vara nån skillnad i det här fallet?
Postad 05 januari 2010 - 16:42
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Men V-serien och G-serien har väl exat samma panel? Borde inte vara nån skillnad i det här fallet?
V10 är samma som G10 men med lite mer finesser som THX-bild, nätverk, deep color men panelen skall vara exakt samma
Postad 05 januari 2010 - 17:03
Sambuccashake
-
Sambuccashake
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Har inte TV'n själv men om det hjälper att nolla räkneverket så är det ju helt sjukt...
Då är det ju medvetet från Panasonics sida att TV'n ska degradera?
Postad 05 januari 2010 - 17:07
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1 114 inlägg
Tror bara detta gäller USAS modeller. Jag har tidigare läst om många buggar från amerikanska modeller som inte nått de svenska. Senast var ju pz85 massiv buggig men de upptäcktes inte bland svenska omdömen som läst de trådarna från amerika.
Jag tror inte ni behöver oroa er, särskilt inte om ni kör DVE blu-ray då o då mot framtiden
Postad 05 januari 2010 - 17:30
Bumb
-
Bumb
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Är i valet och kvalet mellan samsung PS50b551 och en panna 42g10e, har velat i veckor nu men är fortfarande lika förvirrad! Sitter ca 3 m från tvn. Båda har ju bra recensioner men br på lite olika saker. Blir ju mest SD tittande eftersom knappt finns några HD-kanaler.
Har hört att g10 är ingen höjdare på att visa SD, stämmer det? Har boxer dekoder så signalen borde ju va hyffsat bra trots allt.
Postad 05 januari 2010 - 17:34
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Att inte pannan kan visa bra SD kommer nog från dom som har dålig leverantör
Dessutom blir dålig SDTV ännu sämre på en LCD
Det har även nämnts att V10 skulle vara sämre på SDTV
och det är sak samma som gäller där
Jag har kanonbild på SDTV .. i alla fall så bra det kan bli med SDTV
Maveric
Postad 05 januari 2010 - 17:46
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Är i valet och kvalet mellan samsung PS50b551 och en panna 42g10e, har velat i veckor nu men är fortfarande lika förvirrad! Sitter ca 3 m från tvn. Båda har ju bra recensioner men br på lite olika saker. Blir ju mest SD tittande eftersom knappt finns några HD-kanaler.
Har hört att g10 är ingen höjdare på att visa SD, stämmer det? Har boxer dekoder så signalen borde ju va hyffsat bra trots allt.
Har mycket bra bild med SDTV på min G10a. Givetvis spelar leverantören/källan stor roll. Man ser tydligt skillnad på program som är inspelade/levererade med bra kvalitet jämfört med sämre. Jag har sen dag1 varit nöjd med SD på min G10. Måste ifrågasätta dina 2 val, en 50" mot 42" då det skiljer 20 cm på diagonalen! Tror helt klart 42" är för smått eller iaf på gränsen till för smått för 3 m. 46" eller 50" verkar klart vettigare. Tror du ångrar dig annars, man vänjer sig snabbt vid storleken även m det känns stort i början.
Postad 05 januari 2010 - 18:00
Bumb
-
Bumb
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hmm i diverse sk "expert" tester har ju g10an fått kritik för det men det kanske ska tas med en nypa salt?
Det är plasma som gäller för min del, LCD har jag valt bort sedan länge nu.
Tänkte lägga omkring 10.000, absolut inte över 11 så då har jag landat på valet mellan dessa två, och även gluttat lite på LG Ps8000. Pannans SD sändning oroade mig lite samt n(men verkar ju inte vara något problem?)att de dök upp"ormar" osv och även nu om 42 är för litet på 3 m avstånd så talar de ju mera för samsungen. Dock är jag övertygad om att g10an har bättre bild. Hur skulle ni resonera??
Postad 05 januari 2010 - 18:11
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
vad jag förstod ifrån AVSforum så hade dom någon teori om att firmware gjorde så att nätdelen skickade för hög spänning till panelen och att den blev "bränd" i förtid. nu kör ju amerikanarna på 120volt och har en annan nätdel än den som finns i norden, det förklarar dock inte att tysken fått samma problem. sen vet man inte heller om tysken har på något sett fått en amerikansk-importerad tv eller en tv avsedd för den marknaden med en annan nätdel och det gör att det blir samma problem... Mavericskulle du kunna ta en bild på din tv i helt mörkt rum? eller i varje fall kolla hur svärtan på din tv ser ut i ett helt mörkt rum... din tv hade ju gått över 1000h och då ska ju fenomenet synas på den om det nu finns ...
Postad 05 januari 2010 - 18:32
liath
-
liath
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
vad jag förstod ifrån AVSforum så hade dom någon teori om att firmware gjorde så att nätdelen skickade för hög spänning till panelen och att den blev "bränd" i förtid. nu kör ju amerikanarna på 120volt och har en annan nätdel än den som finns i norden, det förklarar dock inte att tysken fått samma problem. sen vet man inte heller om tysken har på något sett fått en amerikansk-importerad tv eller en tv avsedd för den marknaden med en annan nätdel och det gör att det blir samma problem...
Maveric
skulle du kunna ta en bild på din tv i helt mörkt rum? eller i varje fall kolla hur svärtan på din tv ser ut i ett helt mörkt rum... din tv hade ju gått över 1000h och då ska ju fenomenet synas på den om det nu finns ...
Jag har sett minst en från Norden på AVS forumet som klagar på exakt samma problem. Jag är relativt säker på att han hade en europeisk modell. Dessutom gäller detta fenomen inte enbart G10 modellen utan alla plasmor från denna generationen. Detta enligt D-nice som verkar ha ett oerhört "gott" rykte på AVS forumet (jag vet inte då jag aldrig ägnat någon större tid där.
Postad 05 januari 2010 - 18:57
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Kört min G10 i 533 timmar, har mig veterligen inte sett någon försämrad svärta (än).
Ni som kört era mindre än såhär och funderar på att nollställa räkneverken, tänk till en extra gång på vad ni gör. Kan det inte mycket väl vara så att dessa spänningsändringar är ett medvetet val av Panasonic, och om dessa inte får ske kan det kanske få andra konsekvenser med TV'n i längden.
Postad 05 januari 2010 - 19:48
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Klart du inte märker något. Sitter man och tittar på teve med några lampor tända ser man inte mycket av problemet. Om svärtan plötsligt skulle ändra sig medan man tittade vore det en annan sak. Hur ska du kunna minnas alla de olika situationerna du har tittat i?
Det verkar vara något "räkneverk" i teven som slår på. Underligt att inte det finns några tv-tekniker som ens kan gissa vad det beror på.
Postad 05 januari 2010 - 19:48
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Kört min G10 i 533 timmar, har mig veterligen inte sett någon försämrad svärta (än).
Ni som kört era mindre än såhär och funderar på att nollställa räkneverken, tänk till en extra gång på vad ni gör. Kan det inte mycket väl vara så att dessa spänningsändringar är ett medvetet val av Panasonic, och om dessa inte får ske kan det kanske få andra konsekvenser med TV'n i längden.
kan det nog vara också... men frågan är i så fall varför... såg också att där var en kille i AVSforum som fick en del utbytt och problemet försvann helt för han... så skulle detta problem uppstå inom 3års för min egen del så kan ju panasonic laga felet... skulle dom inte så kan jag vara rätt "högljöd" av mig så det lär nog bli bra i slutändan...
Postad 05 januari 2010 - 19:58
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
kan det nog vara också... men frågan är i så fall varför...
såg också att där var en kille i AVSforum som fick en del utbytt och problemet försvann helt för han... så skulle detta problem uppstå inom 3års för min egen del så kan ju panasonic laga felet... skulle dom inte så kan jag vara rätt "högljöd" av mig så det lär nog bli bra i slutändan...
Om det är en eprom som det ibland snackas om där, så lär väl problemet komma tillbaka.
Postad 05 januari 2010 - 20:04
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Klart du inte märker något. Sitter man och tittar på teve med några lampor tända ser man inte mycket av problemet. Om svärtan plötsligt skulle ändra sig medan man tittade vore det en annan sak. Hur ska du kunna minnas alla de olika situationerna du har tittat i?
Det verkar vara något "räkneverk" i teven som slår på. Underligt att inte det finns några tv-tekniker som ens kan gissa vad det beror på.
Jag tittar med kontrollerad belysning, och det är väl klart jag skulle märka om svärtan försämras. Från att svagt kunna urskilja mot väggen bakom till vad som liknar svärta hos en billigare LCD påstår jag att mina ögon är kapabla att se. Spänningsändringarna verkar väl ske i tidsintervall för att ta hänsyn till åldrande panel? Och då används TV'ns räknare för hur lång tid den användts, som går att komma åt i servicemenyn. Att det inte finns några "tekniker" som kan gissa vad det beror på lär väl vara att detta ligger så djupt rotat i designen så att bara konstruktörerna kan svara på varför det sker? Men det lär väl visa sig detta...
Postad 05 januari 2010 - 20:19
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Vi får hoppas att din teve är opåverkad. Håll tummarna..
Postad 05 januari 2010 - 21:49
grashoppan
-
grashoppan
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Hmmm, kommer definitivt att maila den där människan och begära ett svar på hur det står till med detta, om inte annat för att kunna hänvisa till detta vid en eventuell reklamation!
Tror att hon kan få en ganska jobbig första dag efter semestern.
Postad 05 januari 2010 - 22:09
liath
-
liath
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Hmmm, kommer definitivt att maila den där människan och begära ett svar på hur det står till med detta, om inte annat för att kunna hänvisa till detta vid en eventuell reklamation! Tror att hon kan få en ganska jobbig första dag efter semestern.
Jag tycker definitivt det är bra att Panasonic får påtryckningar från alla möjliga håll så maila på du!
Postad 05 januari 2010 - 22:19
grashoppan
-
grashoppan
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Så då har hon fått ytterligare ett mail och tro mig jag kommer inte nöja mig med en kort förklaring utan kommer kräva en utförlig beskrivning av de gjort och hur jag som konsument kan vara säker på att detta inte sker på min tv.
Postad 05 januari 2010 - 22:36
liath
-
liath
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Så då har hon fått ytterligare ett mail och tro mig jag kommer inte nöja mig med en kort förklaring utan kommer kräva en utförlig beskrivning av de gjort och hur jag som konsument kan vara säker på att detta inte sker på min tv.
Jag hoppas för min skull att du är så ihärdig som du låter  . Jag är YTTERST tveksam till att Panasonic kommer yttra sig det minsta om detta... Det har ju förmodligen känt till det väldigt länge.
Postad 05 januari 2010 - 23:10
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Storm i ett vattenglas
Om de kryllade av folk i sverige med samma problem kanske de skulle va värt att oroa sig....
Postad 05 januari 2010 - 23:57
liath
-
liath
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Storm i ett vattenglas
Om de kryllade av folk i sverige med samma problem kanske de skulle va värt att oroa sig....
Frågan är om vanliga Svensson märker av det överhuvudtaget?
Postad 06 januari 2010 - 00:16
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1 592 inlägg
Frågan är om vanliga Svensson märker av det överhuvudtaget?
Kanske inte,men det är många hemmabiofantaster som äger panasonic tv,och ingen har märkt några konstigheter än,så jag tycker också att det här är lite överdrivet "problem"
Postad 06 januari 2010 - 00:31
liath
-
liath
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Kanske inte,men det är många hemmabiofantaster som äger panasonic tv,och ingen har märkt några konstigheter än,så jag tycker också att det här är lite överdrivet "problem"
Jag håller inte med. Och om så är fallet har de säkerligen gjort ett aktivt och medvetet val att välja Panasonic, mycket pga dess svärta. Det är väl också just dessa personer som bör bli mest besvikna, de som vet att så här ska inte en skärm bete sig (en vanlig Svensson kanske hade viftat bort det) Om det blir så illa som vissa bilder så är det definitivt ett allvarligt problem. Frågan är väl snarare som vissa varit inne på, hur pass utbrett det är. Jag som ny ägare kommer definitivt att ta kort med digitalkameran, spara EXIF värderna och sedan efter cirkus 300 timmar ta nya bilder bara för att ha "bevis". Kalla mig paranoid om ni så vill  men för mig är det mycket pengar!
Postad 06 januari 2010 - 00:35
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Hej, jag är en rätt nybliven ägaren till en Panasonic 42" G10 modell med Panasonic´s 12:fte generation panel i.
Efter att ha läst denna tråden minhembio.com forum
https://www.minhembi...s...252632&st=0
Samt en tråd i AVSforum
Där det rapporteras att det ska vara en bugg i denna generations plasma-tv ifrån Panasonic som gör att svärtan dramatiskt blir ljusare, börjar jag bli lite smått orolig över min egen tv.
Jag väjdar till er som har fin testutrustning samt högt kunnande att försöka reda ut detta så att vi som är ägare av den generationens plasma-tv ifrån Panasonic kan bli lugnade.
Mailade ovan till Jonas Olsson på hemmabio-tidningen, hoppas dom kan ta tag i det hela och reda ut begreppen samt konstantera om fenomenet existerar i sverige. Kanske dom även har en bra kontakt på Panasonic som vet lite mer.
Postad 06 januari 2010 - 01:09
liath
-
liath
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Hej, jag är en rätt nybliven ägaren till en Panasonic 42" G10 modell med Panasonic´s 12:fte generation panel i.
Efter att ha läst denna tråden minhembio.com forum
https://www.minhembi...s...252632&st=0
Samt en tråd i AVSforum
Där det rapporteras att det ska vara en bugg i denna generations plasma-tv ifrån Panasonic som gör att svärtan dramatiskt blir ljusare, börjar jag bli lite smått orolig över min egen tv.
Jag väjdar till er som har fin testutrustning samt högt kunnande att försöka reda ut detta så att vi som är ägare av den generationens plasma-tv ifrån Panasonic kan bli lugnade.
Mailade ovan till Jonas Olsson på hemmabio-tidningen, hoppas dom kan ta tag i det hela och reda ut begreppen samt konstantera om fenomenet existerar i sverige. Kanske dom även har en bra kontakt på Panasonic som vet lite mer.
Ett bra initiativ tycker jag!
Postad 06 januari 2010 - 08:37
Unregistered1014
-
Unregistered1014
-
Forumräv
-
-
530 inlägg
"Storm i ett vattenglas"?
Antar att personen som skrev detta inte äger en Panasonic själv.
Hur kan det vara storm i ett vattenglas när det påstås att alla med G10 m.fl. kommer att få sämre svärta med tiden, märk väl "kommer" inte "kanske", på grund av ett inbyggt fel.
Om det nu är som på bilderna så är förändringen stor, märk väl jag skriver "om".
Är det så svårt att förstå att vi som äger en G10 m.fl. vill veta hur det egentligen står till med detta då felet är känt sedan över ett år tillbaka?
Men men, det är ju lite fult i Sverige att ifrågasätta och klaga på något! Men som jag brukar säga "det retar ju alltid någon", vilket det bevisligen också gjorde
Postad 06 januari 2010 - 09:49
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Hur kontrollerar man hur länge tvn gått, dvs. hur når jag servicemenyn?
Redigerat av Unregistereded94f3cc, 06 januari 2010 - 09:55.
Postad 06 januari 2010 - 10:46
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Hur kontrollerar man hur länge tvn gått, dvs. hur når jag servicemenyn?
Se här: https://www.minhembi...s...194&st=1690 (inlägg#1714)
Postad 06 januari 2010 - 12:00
liath
-
liath
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
"Storm i ett vattenglas"?
Antar att personen som skrev detta inte äger en Panasonic själv.
Hur kan det vara storm i ett vattenglas när det påstås att alla med G10 m.fl. kommer att få sämre svärta med tiden, märk väl "kommer" inte "kanske", på grund av ett inbyggt fel.
Om det nu är som på bilderna så är förändringen stor, märk väl jag skriver "om".
Är det så svårt att förstå att vi som äger en G10 m.fl. vill veta hur det egentligen står till med detta då felet är känt sedan över ett år tillbaka?
Men men, det är ju lite fult i Sverige att ifrågasätta och klaga på något! Men som jag brukar säga "det retar ju alltid någon", vilket det bevisligen också gjorde 
En försämring av bilden är man ju inställd på men inte efter 300-500 timmar? Knappast. Jag håller med dig klart att vi som äger en G10 har rätt att bli oroliga - vi har köpt en dyr produkt som ska hålla klart längre än 500 timmar! (Nu förutsätter jag att vi drabbas av problemet vilket vi kanske inte gör).
Postad 06 januari 2010 - 12:00
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Postad 06 januari 2010 - 13:42
liath
-
liath
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Tack och bock!
Återkom gärna med resultaten om du prövat att ta fram tiden  . Det vore tacksamt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|