Jag har jämfört CM1 med CM5 och DM685 vid samma provlyssning och mina intryck var som såhär:
CM1
Väldigt lagom och balanserat ljud. Upplever inte att storleken begränsar (men då tänker jag givetvis komplettera med sub).
CM5
Denna lyfter sig mot CM1 men då ska man komma ihåg att man bör jämföra den med andra burkar i samma storlek. Jämfört med CM1 så upplever jag framför allt mer dynamik, men ändå så är upplevelsen till CM1's fördel om man tar storleken i beaktande.
DM685
Känns ljudmässigt i divisionen under CM1 (och givetvis under CM5) men låter givetvis också väldigt bra. Detaljerna och transienterna är dock påtagligt bättre hos båda CM-burkarna.
CM1 är perfekt för mitt ändamål. Mitt vardagsrum är strax över 30 kvm tror jag, men anläggningen blir i en TV-hörna och där kommer jag att ha ca 3.5-4 m från soffan till anläggningen. Till saken kan också nämnas att jag inte spelar extremt högt heller.
Om du känner att du har plats, så kan du överväga en större modell då CM1 är i nån mening en kompromiss för att få ner storleken. Dock upplever jag det inte som en kompromiss då B&W lyckats sjukt bra med den modellen...