Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Billiga B&W CM1 i England

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 November 2010 - 14:18

turbi
  • turbi
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Blir nog svårt antar jag eftersom du är rätt ny här .
Fast messa privat med han som har gruppen och fråga .

Är 1 år ny? Visst ingen gammel vietnam veteran men :)

Sen så kan inte jag se att det finns någon tråd om detta ens, men det kanske beror på att det finns subforum under de låsta?

Postad 08 November 2010 - 03:44

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Visst ingen gammel vietnam veteran men :)

PM skickat, I'll keep you posted...

Redigerat av Unregisteredcc128e50, 08 November 2010 - 03:48.

Postad 17 November 2010 - 22:11

turbi
  • turbi
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
En fråga. Vad kommer ni använda era CM1 till om ni köper? Liten stereo på landet? I matsalen? Biblioteket? Själv kommer jag använda de till stereon/tv bänken. Kommer de räcka till? Sub kommer att köpas till så det blir en 2.1 lösning för film och spel.Eller borde man satsa på en annan högtalare istället?

Postad 18 November 2010 - 02:16

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

En fråga. Vad kommer ni använda era CM1 till om ni köper? Liten stereo på landet? I matsalen? Biblioteket? Själv kommer jag använda de till stereon/tv bänken. Kommer de räcka till? Sub kommer att köpas till så det blir en 2.1 lösning för film och spel.Eller borde man satsa på en annan högtalare istället?

Det blir stereo/tv-bänken för min del; har en ganska liten tv-hörna i nya lägenheten och därför känns CM1:orna helt rätt eftersom de är lite mindre. Ska börja med 2.0 eller 2.1 med en SVS- SB12, men det kan bli 2.2. längre fram... Har du lyssnat på dem? Med 2.1 räcker de gott och väl till film, enligt mig iaf.

Postad 18 November 2010 - 11:10

turbi
  • turbi
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Det blir stereo/tv-bänken för min del; har en ganska liten tv-hörna i nya lägenheten och därför känns CM1:orna helt rätt eftersom de är lite mindre. Ska börja med 2.0 eller 2.1 med en SVS- SB12, men det kan bli 2.2. längre fram... Har du lyssnat på dem? Med 2.1 räcker de gott och väl till film, enligt mig iaf.

Okej, var ju bra att jag inte var den enda. Nej tyvärr så har jag inte gjort det då dom legat(ligger fortfarande i viss mån) över min prisklass ganska rejält men hade en tanke om att åka in till staden nu i helgen och lyssna på dom. Jag kommer att ha ett rum på ca 25-30kvm senare som dessa ska stå i.

Tänk er som detta fast lite större. Kommer de räcka till med en sub? Jag har ingen möjlighet att pröva dom i denna miljön heller då det håller på att byggas.
https://www.minhembi...c_id=281990.jpg

Postad 18 November 2010 - 11:51

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0

Okej, var ju bra att jag inte var den enda. Nej tyvärr så har jag inte gjort det då dom legat(ligger fortfarande i viss mån) över min prisklass ganska rejält men hade en tanke om att åka in till staden nu i helgen och lyssna på dom. Jag kommer att ha ett rum på ca 25-30kvm senare som dessa ska stå i.

Tänk er som detta fast lite större. Kommer de räcka till med en sub? Jag har ingen möjlighet att pröva dom i denna miljön heller då det håller på att byggas.

Detta är väll Timpolainens(stavning) Crib, han håller väll för tillfället på att knöka in 4-8 basmoduler. Fler är vad jag förstått alltid att föredra.

Redigerat av Unregistered9d9405bb, 18 November 2010 - 11:52.

Postad 18 November 2010 - 12:32

turbi
  • turbi
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Detta är väll Timpolainens(stavning) Crib, han håller väll för tillfället på att knöka in 4-8 basmoduler. Fler är vad jag förstått alltid att föredra.

Jo det är timpolainens crib(ser skit bra ut förövrigt). Jag menade inte om en basmodul räcker till utan om CM1 räcker till ett sådant pass stort rum. En sub tror jag räcker för film och spel. Men om de inte skulle göra det kan man alltid utöka med fler, det är lite svårare med CM1.

Redigerat av turbi, 18 November 2010 - 12:33.

Postad 18 November 2010 - 12:43

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0

Jo det är timpolainens crib(ser skit bra ut förövrigt). Jag menade inte om en basmodul räcker till utan om CM1 räcker till ett sådant pass stort rum. En sub tror jag räcker för film och spel. Men om de inte skulle göra det kan man alltid utöka med fler, det är lite svårare med CM1.

Aha du menar så :)

Ja alltså det är rätt svårt att svara på, beror lite på hur högt du vill kunna spela. Men det är klart att en högtalare i sån liten låda har sina begränsningar. Bästa vore ju om du på något sätt kunde testa ett par i ett liknande stort rum.

Postad 19 November 2010 - 02:14

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Jag har jämfört CM1 med CM5 och DM685 vid samma provlyssning och mina intryck var som såhär:

CM1
Väldigt lagom och balanserat ljud. Upplever inte att storleken begränsar (men då tänker jag givetvis komplettera med sub).

CM5
Denna lyfter sig mot CM1 men då ska man komma ihåg att man bör jämföra den med andra burkar i samma storlek. Jämfört med CM1 så upplever jag framför allt mer dynamik, men ändå så är upplevelsen till CM1's fördel om man tar storleken i beaktande.

DM685
Känns ljudmässigt i divisionen under CM1 (och givetvis under CM5) men låter givetvis också väldigt bra. Detaljerna och transienterna är dock påtagligt bättre hos båda CM-burkarna.

CM1 är perfekt för mitt ändamål. Mitt vardagsrum är strax över 30 kvm tror jag, men anläggningen blir i en TV-hörna och där kommer jag att ha ca 3.5-4 m från soffan till anläggningen. Till saken kan också nämnas att jag inte spelar extremt högt heller.

Om du känner att du har plats, så kan du överväga en större modell då CM1 är i nån mening en kompromiss för att få ner storleken. Dock upplever jag det inte som en kompromiss då B&W lyckats sjukt bra med den modellen...

Postad 28 November 2010 - 04:54

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Var och lyssnade på CM1 och CM5 igår igen, den här gången med samma förstärkare för att få en mer objektiv bedömning. Blev riktigt förvånad...

Först lyssnade jag på någon Sarah Brightman-skiva som de hade i butiken och båda högtalarna lät skräp. Insåg ganska snabbt att lyssningshörnan var allt annat än akustikfixad med hårda betongväggar etc. Bytte till min egen musik och kom väl fram till följande:

CM5 har ett väldigt ljust ljud (nästan lite vass i diskanten) men ganska mycket bredd/vidd. Dock känns bredden fragmentarisk och nästan jobbigt att lyssna på. Hade förväntat mig betydligt mer av den här burken som egentligen bara är en 683 med pianolack och andra cut-offs.

CM1 lät mycket bättre än CM5, med ett mycket jämnare ljud och betydligt mer behagliga att lyssna på. Dock hörde man att den fick jobba mer än CM5, pga storleken... Blir nog CM1 eller ska man kanske lyssna på lite annat innan man bestämmer sig?

Postad 28 November 2010 - 05:10

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0
CM1 är grymt bra ..

Dock skall du också lyssna till Dali Mentor Menuet
http://www.hifiklubb...talare_vit_.htm

Vissa tycker att den låter bättre .. och den låter föbannat bra

Men jag gillar själv CM1 bättre, då jag tror att man gör så i längden om man lyssnar mycket och länge

Maveric :o

Redigerat av Unregistered1939, 28 November 2010 - 05:10.

Postad 28 November 2010 - 16:46

turbi
  • turbi
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Fan jag kommer aldrig iväg för att lyssna. :)

Postad 29 November 2010 - 16:24

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Om och nör du gör det, om du ska jämföra med andra, se till att de drivs med samma förstärkare... Första gången jag hörde CM1 så var de kopplade till en liten ynken integrerad historia och då lät givetvis allt annat så mkt bättre..

Postad 30 November 2010 - 17:52

turbi
  • turbi
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Va iväg idag och jämförde 686, 685 och CM1 idag. Alla hade de olika karaktär men vet inte vilka jag gillade bäst. Sen var rummet de spelades i helt bedrövligt. Testade också 683(som inte alls var "wow vilken skillnad" mot stativarna) för att jämföra och stativarna hänger fan med riktigt bra både i ljud volym och bas tyckte jag. Jag får fundera vidare.

Postad 30 November 2010 - 22:21

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Jag är egentligen kass på det här med högtalare och kan nog bara höra när det med andras mått mätt låter riktigt dåligt... så jag gick mycket på utseende :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.