Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Valet och kvalet. Nya golvare. 16-40 000

101 svar till detta ämne CantonFocal KEF Klipsch Sonus Faber Monitor Audio Heco
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Reference 7.2 DC (Golvhögtalare) 4 9.166666 (5) Inga priser
Klipsch Reference RF-7 II (Golvhögtalare) 8 8.699998 (9) Inga priser
Heco Celan GT 902 (Golvhögtalare) 3 (0) Inga priser
Elac FS 407 (Golvhögtalare) 6 9.222222 (8) Inga priser
Focal Aria 948 (Golvhögtalare) 9 8.6 (4) Inga priser
Audiovector SR3 Super (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Canton Vento 896 DC (Golvhögtalare) 9 7.5 (1) Inga priser
Dynaudio Excite X44 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Revel Concerta2 F36 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
KEF Q950 (Golvhögtalare) 1 (0) 24 990:-
Monitor Audio Silver 500 (Golvhögtalare) 1 (0) 32 990:-
23 relaterade trådar
KLIPSCH-klubben (2368 inlägg) 21 dagar sedan
Canton reference serie (616 inlägg) 1 år sedan
Nya canton vento (18 inlägg) 2 år sedan
2013. Ny serie från Focal ( Aria ). (284 inlägg) 5 år sedan
Elac 400-serie (121 inlägg) 5 år sedan
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 6 år sedan
Ny serie från Dynaudio, Excite (1002 inlägg) 6 år sedan
* Officiell tråd - Heco Celan * (504 inlägg) 6 år sedan
Focal Klubben! (178 inlägg) 7 år sedan
Revel (409 inlägg) 7 år sedan
Bättre högtalare än Klipsch Reference Premiere RP-280F? (26 inlägg) 8 år sedan
Elac 407 VS 249.3 ? (8 inlägg) 8 år sedan
Uppgradering utav mina RF-82 II (14 inlägg) 9 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 9 år sedan
Klipsch RF-7 II. Bra eller Anus? :) (40 inlägg) 9 år sedan
Vilken receiver driver ni era klipsch med? (11 inlägg) 10 år sedan
Nybörjarfråga: Lämplig förstärkare till Klipsch RF-7 MK2 (1 inlägg) 10 år sedan
Heco ALeva GT 602 (1 inlägg) 10 år sedan
Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand (27 inlägg) 10 år sedan
El matningar till biorum? (4 inlägg) 11 år sedan
Prioriteringsordning (13 inlägg) 12 år sedan
Högtalare för kring 20 000:- (52 inlägg) 13 år sedan
HECO The Statement VS Canton Reference 7.2 (49 inlägg) 15 år sedan

Postad 20 October 2017 - 17:30

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
-10dB till 110dB vad blir det?

Postad 20 October 2017 - 19:15

erfah
  • erfah
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
120,men vad är relevansen? Oscillationen är ju rätt likvärdig och inte speciellt stor. De flesta diagram har ju liknande spann. Men jag försöker bara tolka detta. Är det något som tyder på att den inte kan blomma ut med rätt steg och ljudegenskaper i rummet?

Postad 21 October 2017 - 07:16

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 1

Glöm det där med diagram, lyssna istället.  :)

Postad 21 October 2017 - 08:15

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Alla fabrikat anger utförlig information så länge man frågar snällt medan andra ger den information gratis. Försöker ej vara nedlåtande. Det du försöker diskutera angående är mer bara BS.

Du får hylla Revel till skyarna det gör mig inget.

Är du seriös nu? Att alla fabrikanter delar med sig utav den infon?:)

Du kanske ska läsa Flooyd tooles bok och på köpet också lära dig något.

Allt som står där är vetenskap och inget hum bugg som folk bara tror eller vräker ur sig.

Harman är det företag som kan mest om ljud efter extremt lång forskning det är ren fakta.

Sen finns det ett antal företag som är riktigt duktiga också på att bygga högtalare men dom är färre än man trot.

//Micke

Postad 21 October 2017 - 14:46

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Glöm det där med diagram, lyssna istället.  :)

Helt rätt. Det är så svårt att tolka allt sånt där ändå.

Postad 21 October 2017 - 17:48

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Lyssning är det som måste avgöra, finns inget som säger att det som mäter "bäst" är det som faller alla i smaken.
En del personer som t.ex. passerat en viss ålder föredrar mer energi i diskanten just för att kompensera för dämpningar i hörselkurvan.

Att Harman lagt mest tid på forskning och vet hur något skall mäta betyder inte att alla deras produkter mäter bäst heller för den delen.

Postad 21 October 2017 - 19:52

erfah
  • erfah
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Jag var på Reference Audio idag och lyssnade på både elac, dynaudio och KEF. Helt klart mest för pengarna med KEF. Den var len och härlig i diskanten och register så det var en fröjd att lyssna. Dynaudio x44 kändes bra men inte 39 000 bra i jämförelse med 17000 KEF. Märkligt. Men så väldigt vackra var de inte.

Postad 21 October 2017 - 21:13

erfah
  • erfah
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Så jag tänker...
Elac 407 är prisvärda...? Jag gillar dem i Valnöt. Likaså Heco The New Statement. Liknande dynaudio kanske? Kef... Ja då måste man ju upp på R-serien.

Postad 21 October 2017 - 21:18

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Ta din tid det är mycket pengar och ett par bra högtalare kan du ha jättelänge :) köp dom du verkligen vill ha!

Postad 21 October 2017 - 22:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Skratt. Ville bara visa att det är skillnad på 100 watt med 0.5 ampere och 100 watt med 50 ampere. Givetvis gäller ohms lag även här skratt.

Det går inte att räkna ut något på dina siffror, eftersom du inte anger motståndet / impedansen.

Ohms lag:

100W i 8 ohm = ~3,5 Ampere

100W i 4 ohm = 5 Ampere

100W i 2 ohm = ~7 Ampere

100W i 1 ohm = 10 Ampere

50A och 100W innebär att motståndet blir 0,04 ohm. Såklart existerar ingen högtalare som sjunker så lågt.

50A i 8 ohm skulle ge en effekt på 20000 watt ;)

Att en förstärkare ska/bör dubbla effekten från 8 till 4 ohm är en helt annan sak.

Det enda som spelar roll hur bra en högtalare är hur den mäter i ett spinorama on/off axis.

Desto linjärare en högtalare mäter desto bättre presterar den också i ett rum.

Om en högtalartillverkare inte kan delge dessa mätningar så kan man ju ganska lätt förstå varför.

JBL och Revel delger all denna info om deras högtalare.

Sen kanske nan vill ha en högtalare som färgar ljudet på ett visst sätt och det är ju ok.....men då är den inte lika bra helt enkelt.

Det där stämde bra på 1960-talet, dvs när högtalarkonstruktörerna inte visste mer.

Om du med att prestera linjärt enbart menar frekvensgången, så kommer i stort sett ingen högtalare med spikrak frekvensgång vid mätning i ekofri kammare att prestera i närheten av korrekt, när två högtalare spelar i ett rum.

Harman är det företag som kan mest om ljud efter extremt lång forskning det är ren fakta.

Ta inte i så du spricker. Det är lite ironiskt att du anklagar andra för att vara märkesfixerade.

Harman ägs numera av Samsung och tillverkar dessvärre mest skräp på konsumentsidan.

Med skräp menar jag högtalare som flyter i poolen, gennomskinliga plast-subwoofers och annat mög ;)

Här har du för övrigt en step response på Revel Salon med flera element där problemen är tydliga. De hamnar inte i fas i tidsdomänen.

Salfig8.jpg

Bilden visar ju ett utmärkt resultat. Om det hade funnits tydliga hack eller annat i responsen, då hade det funnits problem, antingen med dist orsakade av elementen eller lådresonanser.

Du glömde detta från texten du citerade:

It is arguable whether time coherence is necessary or not.

Redigerat av Ageve, 21 October 2017 - 23:42.

Postad 22 October 2017 - 00:22

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1723 inlägg
  • 0

Jag var på Reference Audio idag och lyssnade på både elac, dynaudio och KEF. Helt klart mest för pengarna med KEF. Den var len och härlig i diskanten och register så det var en fröjd att lyssna. Dynaudio x44 kändes bra men inte 39 000 bra i jämförelse med 17000 KEF. Märkligt. Men så väldigt vackra var de inte.

Jag har R serien från KEF. Haft i ca 3 år. Var på demo och hörde åter en gång på de aktiva KEF LS50. Ruskigt mycket bra ljud för 24k och den nya färgen var riktigt cool. McIntosh med KEF var ingen hit i mina öron. Audiovector QR1 tyckte jag var en frisk fläkt om man letar efter bra ljud runt 10k. Fick även möjlighet att lyssna på en lite dyrare Audiovector och dess R11 de hade grym sammanhållning och klarade av rytmer lekande lätt. Jag kommer behålla mina KEF.

Postad 22 October 2017 - 08:09

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Det går inte att räkna ut något på dina siffror, eftersom du inte anger motståndet / impedansen.

Ohms lag:

100W i 8 ohm = ~3,5 Ampere

100W i 4 ohm = 5 Ampere

100W i 2 ohm = ~7 Ampere

100W i 1 ohm = 10 Ampere

50A och 100W innebär att motståndet blir 0,04 ohm. Såklart existerar ingen högtalare som sjunker så lågt.

50A i 8 ohm skulle ge en effekt på 20000 watt ;)

Att en förstärkare ska/bör dubbla effekten från 8 till 4 ohm är en helt annan sak.

Skratt, klargörande. Sådant har jag koll på. Men du missar tidsaspekten i din beskrivning av effekt från förstärkare och dess laster.  :)  Där hävdar jag att det går att få ut korta sekvenser(impluser) av hög effekt genom en viss last som exempelvis en högtalare vilka inte är jämförbara med din beskrivning effektuttag i exemplet ovan.  B)  Därav litar jag inte alls på angiven effekt på förstärkare. Och hävdar än att det låter bättre med class-a än digitala slutsteg, på grund av just strömkapaciteten som ligger till fördel för class-a teknik. Däremot har de digitala stärkarna ett vasst ess i rockärmen. De är minimala och man kan peta in många fler på samma yta som ett class-a.  :)

Postad 22 October 2017 - 08:12

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Bilden visar ju ett utmärkt resultat. Om det hade funnits tydliga hack eller annat i responsen, då hade det funnits problem, antingen med dist orsakade av elementen eller lådresonanser.

Du glömde detta från texten du citerade:

It is arguable whether time coherence is necessary or not.

Ja det är frågan om det spelar någon roll. Men då är frågan spelar impulssvar någon roll? Jag kanske totalt missar något här och du har en poäng i att det inte finns några hack eller så i kurvan osv. Visar dock inte kurvan också att ljudet inte är synkat mellan elementen?

Är inte detta bättre bortsett från de små hacken?

417DC20fig7.jpg

Postad 22 October 2017 - 11:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Var på Malmömässan igår. Om dedär Heco någon här nämnde är de rätt annorlunda platta breda, så var de en väldigt positiv överaskning. De bara stod där och spelade, utan att någon proppade oss fulla med bullsh.. , och vi blev så förförda av det de presterade att vi blev kvar länge i det rummet. 25k kostade de, och det känns faktiskt billigt. Missade tyvärr demon av storebror, som ser ut som om en halvblind konstruktör zoomat lillebror till kolossalformat och råkat frisläppa den så.
Måste det inte nödvändigtvis vara golvare kan Dynaudios jubileumsstativare för 30k varmt rekommenderas. En komplett högtalare av extrem kvalitet. Tillkommer ju såklart stativ, men ryms inom nämnd budget.

Postad 22 October 2017 - 12:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Edit: forumet är lika stabilt som Windows ME.

Redigerat av Ageve, 22 October 2017 - 12:31.

Postad 22 October 2017 - 13:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Skratt, klargörande. Sådant har jag koll på. Men du missar tidsaspekten i din beskrivning av effekt från förstärkare och dess laster.  :)  Där hävdar jag att det går att få ut korta sekvenser(impluser) av hög effekt genom en viss last som exempelvis en högtalare vilka inte är jämförbara med din beskrivning effektuttag i exemplet ovan.  B)  Därav litar jag inte alls på angiven effekt på förstärkare.

I stort sett alla förstärkare lämnar mer effekt vid impulsmätning ja, men vad har det med att lita på mätningar att göra? Kontinuerliga mätningar anses bättre eftersom de belastar förstärkaren mer, dvs du kommer att få minst den effekten vid normal användning.

Jag tror som sagt att du inte riktigt förstår hur ohms lag fungerar. Om du ändrar på den slutar all elektronik att fungera.

Siffror på t ex 50 eller 100 ampere får man genom att mäta med en mycket kort impuls med ett motstånd på t ex 0,01 ohm.

Vilken strömstyrka som krävs för att skyddskretsarna ska slå ifrån eller dämpa effekten beror på konstruktionen. Eftersom en sådan mätning motsvarar att kortsluta terminalerna så är den inte relevant för något annat än att visa hur skyddskretsarna fungerar. Det säger absolut ingenting om ljudkvalitet eller förmågan att driva högtalare (om de inte är gravt felkonstruerade).

I seriösa tester mäts hela impedanskurvan upp, och där finns infon som behövs, dvs man ser vad som krävs av förstärkaren. Om man inte vet hur resultaten ska tolkas så är det lätt att tro att en högtalare som sjunker till 3 ohm är väldigt svårdriven, men konstruktörerna är oftast inte korkade. Vid en sådan dipp är fasen oftast nära noll.

Och hävdar än att det låter bättre med class-a än digitala slutsteg, på grund av just strömkapaciteten som ligger till fördel för class-a teknik. Däremot har de digitala stärkarna ett vasst ess i rockärmen. De är minimala och man kan peta in många fler på samma yta som ett class-a.   :)

Om det låter bättre så har det naturligtvis ingenting med strömkapaciteten att göra, så länge förstärkaren inte klipper och/eller dämpar effekten. Hur den presterar vid 0,01 ohm är som sagt helt ointressant i sammanhanget.

Klass A och AB ger helt enkelt lägre dist, och ett beteende som är lättare att förutse.

Klass D är något helt annat. Det kan låta bra, men det kan också bli total katastrof. De är dessutom svåra att mäta eftersom de kan bete sig märkligt vid olika laster. Det fanns t ex hembioförstärkare (med Klass D-steg) från Pioneer som sänkte bandbredden till 4kHz med lite "fel" högtalare inkopplade.

När D presterar optimalt är disten fortfarande högre i diskanten jämfört med A/AB.

Redigerat av Ageve, 22 October 2017 - 13:17.

Postad 22 October 2017 - 19:31

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Skratt, klargörande. Sådant har jag koll på. Men du missar tidsaspekten i din beskrivning av effekt från förstärkare och dess laster.  :)  Där hävdar jag att det går att få ut korta sekvenser(impluser) av hög effekt genom en viss last som exempelvis en högtalare vilka inte är jämförbara med din beskrivning effektuttag i exemplet ovan.  B)  Därav litar jag inte alls på angiven effekt på förstärkare. Och hävdar än att det låter bättre med class-a än digitala slutsteg, på grund av just strömkapaciteten som ligger till fördel för class-a teknik. Däremot har de digitala stärkarna ett vasst ess i rockärmen. De är minimala och man kan peta in många fler på samma yta som ett class-a.  :)

Finns det något argument till varför en Class-A förstärkare skulle vara bättre när det gäller strömkapacitet? Visst, de drar mer ström från nätet:) Minns H&M's kubmätning av en Sugden A21SE, Class-A stärkare som hade en usel kub, men lät bra i och för sig.

Postad 22 October 2017 - 19:44

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Finns det något argument till varför en Class-A förstärkare skulle vara bättre när det gäller strömkapacitet? Visst, de drar mer ström från nätet:) Minns H&M's kubmätning av en Sugden A21SE, Class-A stärkare som hade en usel kub, men lät bra i och för sig.

Ja det e inte mätningen som gör det låter bra utan det e dina öron som bestämmer :)
Man kan få en fingervisning visst

Redigerat av mikkiz, 22 October 2017 - 19:44.

Postad 22 October 2017 - 19:57

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Äger en A21. Tro mig, den låter bra, mycket bra. Förmodar att man bör välja högtalare som inte dyker allt för djupt i impedans. Med mina SA funkar det iaf, förträffligt. :)

Postad 23 October 2017 - 05:03

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Har inte helt på fötterna här, men skillnaden mellan AB-stärkare och ren klass-a är ju att AB måste switchas/spännas upp till full kraft innan de ska förmedla signalen, där klass-a ligger på full matning hela tiden(dock högre effektförluster) men kan skicka signal direkt med full spänning. I mina öron låter det mer direktkopplat mot högtalare.  B)  För att göra en jämförelse, samma skillnad som att gå från konventionell högtalare med filter till bredbandshögtalare som kopplas direkt till förstärkare utan filter. Ljudet i mina öron blir med direkt och ljudet känns på något sätt ärligare. Varning här för stort leende och stampa taktspasmer.  :lol:

När man sedan gör mätning på effekt så lägger man även till distortionsmätning. Det är mycket enklare att bygga ab-stärkare med högre motkoppling för att minska distortion men deras "stigtid/slew-rate" är då också längre. Om du skulle dessutom mäta en klass-a stärkare med 3% distortion istället för 1% hade kuben sett betydligt större och bätttre ut.

Det är här jag efterlyser distortionsmätningar för högtalare. Varför försummas högtalares förvridning av signalen när det är så viktigt i stärkarna?  :(

Om detta i praktiken alltid är dåligt ämnar jag till andra att bedömma. Jag hör skilnaden tämligen omgående vid klass-A eller AB. Sedan finns det folk som hävdar att människan inte går att använda alls för validering pga komplex uppfattning och osäkra variabler.   :)

Postad 23 October 2017 - 12:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

När man sedan gör mätning på effekt så lägger man även till distortionsmätning. Det är mycket enklare att bygga ab-stärkare med högre motkoppling för att minska distortion men deras "stigtid/slew-rate" är då också längre. Om du skulle dessutom mäta en klass-a stärkare med 3% distortion istället för 1% hade kuben sett betydligt större och bätttre ut.

Nej, slew-rate och effekten av den ser man vid mätning med fyrkantsvåg. Vid 10kHz ger det en last som är svårare än all musiksignal som finns, t om Death Metal ;)

Problemet du försöker framhäva här är med andra ord inget verkligt problem, utan hänger snarare kvar från hifitidningarnas tester på 1970- och 80-talet.

Att öka distorsionen för att få ett "bättre" resultat är populärt när det handlar om prylar på Elgiganten osv. PMPO, totaleffekt och allt som nu finns. Det är inte seriöst, och att använda mer än 1% dist som gräns vid mätning av hifi-förstärkare är inte heller seriöst.

Du har en övertro på A-stärkare. Ljudmässigt är det ingen nackdel, men effektiviteten är så pass dålig att det inte duger till högtalare som kräver t ex 200W.

Det är här jag efterlyser distortionsmätningar för högtalare. Varför försummas högtalares förvridning av signalen när det är så viktigt i stärkarna?   :( :)

Håller med. Det är förbluffande få tillverkare som anger det i specen.

Här är en sida med mätningar:

http://www.soundstag...id=16&Itemid=18

Här är ett exempel, Monitor Audio PL100 (Pris: 30-35000kr):

Bifogad fil  thd_90db.gif   18.61K   0 Antal nerladdningar

Strax över 2 kHz ökar disten till ca 6%, och då är ljudnivån ändå bara 90dB.

Om detta i praktiken alltid är dåligt ämnar jag till andra att bedömma. Jag hör skilnaden tämligen omgående vid klass-A eller AB. Sedan finns det folk som hävdar att människan inte går att använda alls för validering pga komplex uppfattning och osäkra variabler.    :)

Nej, det gör du inte. Det du hör är isåfall skillnader mellan två konstruktioner helt enkelt (dvs två tillverkares ljudideal). Klass AB har som sagt ingen ljudmässig nackdel jämfört med A. Det inser man snabbt om man har lite koll på hur elektroniken fungerar. Till skillnad från högtalare så är det dessutom ganska enkelt att mäta både A- och AB-steg, och få fram eventuella brister som kan degradera ljudkvaliteten.

Postad 23 October 2017 - 19:07

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Har inte helt på fötterna här, men skillnaden mellan AB-stärkare och ren klass-a är ju att AB måste switchas/spännas upp till full kraft innan de ska förmedla signalen, där klass-a ligger på full matning hela tiden(dock högre effektförluster) men kan skicka signal direkt med full spänning. I mina öron låter det mer direktkopplat mot högtalare.  B)  För att göra en jämförelse, samma skillnad som att gå från konventionell högtalare med filter till bredbandshögtalare som kopplas direkt till förstärkare utan filter. Ljudet i mina öron blir med direkt och ljudet känns på något sätt ärligare. Varning här för stort leende och stampa taktspasmer.  :lol:

Det är här jag efterlyser distortionsmätningar för högtalare. Varför försummas högtalares förvridning av signalen när det är så viktigt i stärkarna?  :(

Om detta i praktiken alltid är dåligt ämnar jag till andra att bedömma. Jag hör skilnaden tämligen omgående vid klass-A eller AB. Sedan finns det folk som hävdar att människan inte går att använda alls för validering pga komplex uppfattning och osäkra variabler.   :)

Klass-A eliminerar övergångsdistortion helt. I en Klass-AB förstärkare går lite ström (Bias) genom den icke-ledande transistorn för att undvika övergångsdist. Något "spännas upp till full kraft" handlar det definitivt inte om. Spänningen i respektive positiv och negativ rail är max hela tiden. Att mäta vad 3% dist är ointressant om vi egentligen diskuterar dist hos högtalare. Mina billiga Infinity har lägre dist än så. Ca 0,2% 1khz 90db.

http://www.audioholi..._dist.jpg/image

Postad 23 October 2017 - 22:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Att mäta vad 3% dist är ointressant om vi egentligen diskuterar dist hos högtalare. Mina billiga Infinity har lägre dist än så. Ca 0,2% 1khz 90db.

http://www.audioholi..._dist.jpg/image

Den där mätningen ser tveksam ut. Jag skulle lita mer på Soundstage, eftersom de mäter på 2m avstånd i en ekofri kammare. Som du ser distar den ganska dyra Monitor Audio stativaren rejält. Disten från en någorlunda bra förstärkare är oftast försumbar jämfört med högtalarnas dist.

Här är en annan högtalare med hög dist, Volent VL-2 Signature (ca 7% dist vid 3kHz):
http://www.soundstag...d=77&Itemid=153

Några högtalare med låg dist:

Revel Performa M20:
http://www.soundstag...l_performa_m20/

B&W 684 s2:
http://www.soundstag...ents&Itemid=153

KEF Reference 3:

Redigerat av Ageve, 23 October 2017 - 23:28.

Postad 23 October 2017 - 23:53

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 1

Du vill ha trycket ifrån RF7II om jag förstått det hela rätt?

RF7II spelar faneret av alla nämnda högtalare i tråden.

Postad 23 October 2017 - 23:58

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Den där mätningen ser tveksam ut. Jag skulle lita mer på Soundstage, eftersom de mäter på 2m avstånd i en ekofri kammare. Som du ser distar den ganska dyra Monitor Audio stativaren rejält. Disten från en någorlunda bra förstärkare är oftast försumbar jämfört med högtalarnas dist.

Här är en annan högtalare med hög dist, Volent VL-2 Signature (ca 7% dist vid 3kHz):
http://www.soundstag...d=77&Itemid=153

Några högtalare med låg dist:

Revel Performa M20:
http://www.soundstag...l_performa_m20/

B&W 684 s2:

KEF Reference 3:

Jag  gillar tydligen dist för Volent är i särklass bland det bästa jag hört ifrån en stativare.

De var i mina öron riktigt bra när jag hade hemma ett par (dock inte signature utan de vanliga)

Redigerat av robert293, 23 October 2017 - 23:59.

Postad 24 October 2017 - 08:19

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Du vill ha trycket ifrån RF7II om jag förstått det hela rätt?

RF7II spelar faneret av alla nämnda högtalare i tråden.

Så tolkade jag också första inlägget och kom att tänka på just Arendals Tower som är i samma liga. Dessutom har de inget fanér som kan lossna :D

Skrotnisse på avforum.no har efter att jämfört både RF-II och Tower i hemmamiljö sålt sin RF-II vilket är lovande.

http://avforum.no/fo...5012-a-251.html  (främst inlägg 5012)

Redigerat av Supernaut77, 24 October 2017 - 08:22.

Postad 24 October 2017 - 10:19

erfah
  • erfah
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Så tolkade jag också första inlägget och kom att tänka på just Arendals Tower som är i samma liga. Dessutom har de inget fanér som kan lossna :D

Skrotnisse på avforum.no har efter att jämfört både RF-II och Tower i hemmamiljö sålt sin RF-II vilket är lovande.

Galet intressant! Jag hade gärna haft dessa högtalare om jag hade ett dedikerat biorum. Det får bli om några år. :) Nu är det i vardagsrum/kök (öppen planlösning), så de kommer nog vara lite för bestialiska tyvärr, haha.

Postad 24 October 2017 - 23:49

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Sorry missade att titta närmare på dessa.... Ja Arendal kan nog spela på bra de med.

Har dock inte hört dom men med tanke på bestyckningen så är det nog ingen tvekan att de bör spela fysiskt  :)

Redigerat av robert293, 24 October 2017 - 23:50.

Postad 25 October 2017 - 02:15

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

Galet intressant! Jag hade gärna haft dessa högtalare om jag hade ett dedikerat biorum. Det får bli om några år. :) Nu är det i vardagsrum/kök (öppen planlösning), så de kommer nog vara lite för bestialiska tyvärr, haha.

Har du köpt ännu? Vilka högtalare lutar det mest mot?

Postad 25 October 2017 - 06:43

erfah
  • erfah
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Har du köpt ännu? Vilka högtalare lutar det mest mot?

Nej, jag planerar att köpa ett slutsteg imorgon (Marantz) som ska vara neutral/varmare än min Yamaha RX-A1030 och som är av betydligt högre kvalitet. Jag hoppas att den har bättre kontroll på basen. Det är steg ett.

Därefter (när jag testat med mina gamla högtalare) gör jag en ny bedömning. Basmässigt klarar jag mig nog med min Audio Pro Ace Bass 3. Dubbla 10:or, sluten konstruktion med 750W. Det är då detaljerna och tryck i mellanregister som gäller. Jag har förvånats över hur kontrollerat Elac spelar, så jag lutar åt Elac FS 407 samt center Elac CC 501 VX-JET. Jag tänker nog köpa centern först eftersom jag ser mest på film och bi-ampa den från receivern. Nästa löning eller två kan gå till 407:orna. Jag känner ingen stress där. Centerhögtalaren går faktiskt riktigt djupt, vilket är imponerande, och något jag tror kommer vara guld värt för film.

Jag har även kontaktat en undertaksfirma som ska fixa dämpning åt mig, haha. Betongtak är ingen "höjdare".

Postad 25 October 2017 - 09:37

erfah
  • erfah
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Vad tror ni om att köra stativare istället med grymt mellanregister om man ändå klipper vid 60 hz vid subben? Tips i sådana fall?

Tänker att man kan få mer för pengarna då.

Postad 25 October 2017 - 16:37

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Vad tror ni om att köra stativare istället med grymt mellanregister om man ändå klipper vid 60 hz vid subben? Tips i sådana fall?

Tänker att man kan få mer för pengarna då.

Ett bra alternativ!

Det finns mycket bra som ryms inom din budget och du borde kunna gå upp en modellserie för samma pengar i princip oavsett fabrikat du tittar på.

Bara för att nämna något. Dynaudio har två i denna härad. Contour 20 ligger strax över budget men deras nya Special forty ligger runt 30ksek.
Skall du ha golvare för samma pengar åker du ner i Excite serien.

Tittar man på Audiovector så kan du få deras SR1 avantgarde men skall du ha golvare blir det Super.

Osv.

Du får kort och gott ett mer påkostat övre register och oftast en mer lättplacerad högtalare.

Välj sub med omsorg så du får en som integreras bra med stativarna.

Redigerat av Blåtand, 25 October 2017 - 16:39.

Postad 25 October 2017 - 18:53

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Att dela ett par stativare vid 60 Hz tycker jag låter lågt, men det kan förstås variera med högtalare och rum. Jag delar mina golvare vid 80 Hz, och då har de ändå F-3 dB vid 31 Hz.

Jag tog hjälp av en som har mätutrustning och vet hur man använder den för att ställa in grejerna. Lärde mig att det var skillnad på elektrisk och akustisk delning, det senare måste man mäta för att komma fram till vad som funkar bäst. Vi testade olika delningar mellan 40 och 150 Hz, men det var som sagt 80 Hz som funkade bäst i mitt rum (samt en del EQ på både sub och golvhögtalarna). Basen integrerar perfekt med övriga högtalare, det går inte att höra att den kommer från en sub.

Det test av stativhögtalarna Revel Concerta2 M16 i ett biosystem som jag nämnde i ett tidigare inlägg finns nu att läsa i sin helhet på nätet. Med tanke på det omdöme de högtalarna får så tycker jag att det är ett misstag att inte provlyssna dem före köp. :)

https://www.soundand...r-system-review

Postad 27 October 2017 - 08:02

erfah
  • erfah
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Behöver man verkligen golvare om man delar vid 80 hz? Hur mycket tryck blir det över 80 hz från baselementen?

Postad 27 October 2017 - 16:07

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Behöver och behöver.... Det är mycket man egentligen inte behöver... :)

Samtidigt så ska man inte underskatta nyttan av att ha lite konarea, och slaglängd, att spela mellanbas med; i synnerhet inte om det ska tåla att trycka på lite med film.

Titta på hur t.ex. JBL Pro högtalare är byggda, ofta rätt rejäla element även i högtalare som inte är avsedda att spela särskilt låga frekvenser.

För min egen del så gillar jag stora golvare och ville ha möjligheten att spela bas även med dem, mina förra var ännu större. När jag köpte de jag har nu hade jag bara två små subbar, som inte var i närheten av den jag har nu.

Jag trodde nog att delningen skulle hamna betydligt lägre, men efter mätningar och provlyssning var det 80 Hz som funkade bäst i mitt rum. Det är åter det här med skillnaden mellan en inställning för en delning och vad det sedan blir med rummets inverkan som betyder mycket.

Mitt rum ger upphov till rätt kraftig förstärkning av basen vid c:a 40 resp. 80 Hz. Subben har en EQ där tonkurvan kompenserats för detta. När delningen var satt till 80 Hz fick vi ändå kraftiga pucklar vid både 40 och 80 Hz, som alltså kom från golvhögtalarna. Rummet förstärkte alltså basen så mycket vid dessa frekvenser trots att filtret dämpade en hel del under 80 Hz.

Efter att vi pluggat basreflexportarna sjönk puckeln vid 40 Hz med 5 dB, och lite även vid 80 Hz. För att få ordning på kurvan fick vi dock lägga ett filter på -10 dB vid 39 Hz och ett på -5 dB vid 82 Hz. Resultatet kan ses på bilder i mitt galleri om IB-sub, vill man läsa mer om inställningarna kan man göra det här.

Så, vad man "behöver" är upp till var och en. Jag behöver ett par stora golvare! :)

Redigerat av Erik_N, 27 October 2017 - 16:13.

Postad 28 October 2017 - 06:49

erfah
  • erfah
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Jag köpte en Marantz PM-11S3 igår för 22 000. Skillnaden är helt makalös. Jag trodde aldrig att det skulle hända så mycket. Min receiver kunde helt enkelt inte få mina frontar att blomma ut alls. Nu låter de lika bra som ett par dynaudio excite. Jag tror jag ska lägga pengarna på en center på 4 ohm istället så receivern orkar driva den. Svårt att veta om man får liknande klang. Extra svårt nu när jag har ett sånt fantastiskt slutsteg på frontarna.

Postad 28 October 2017 - 07:44

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Jag köpte en Marantz PM-11S3 igår för 22 000. Skillnaden är helt makalös. Jag trodde aldrig att det skulle hända så mycket. Min receiver kunde helt enkelt inte få mina frontar att blomma ut alls. Nu låter de lika bra som ett par dynaudio excite. Jag tror jag ska lägga pengarna på en center på 4 ohm istället så receivern orkar driva den. Svårt att veta om man får liknande klang. Extra svårt nu när jag har ett sånt fantastiskt slutsteg på frontarna.

Sakta i backarna, lägre Ohm är inte en lättare last om förstärkaren saknar resurserna.

Det du behöver är sannolikt en center på 6-8Ohm med högre känslighet det brukar vara optimalt för standard receivers.

Kul att det blev så mycket bättre med tvåkanalaren :)

Redigerat av Blåtand, 28 October 2017 - 08:02.

Postad 28 October 2017 - 08:42

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Grattis till en väldigt bra 2-kanalare låter otroligt bra själv testade jag ett antal förstärkare innan jag slog till på en PM-11S3.

Postad 28 October 2017 - 16:13

erfah
  • erfah
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Nu blev det dock nya "bekymmer". Jag kan inte köra cross-over med pre-out. Så jag får inte nytta för min sub i musik. Tips?
Och en annan grej är att när jag spelar högt på receivern orkar den nu mindre verkar det som. Den stänger av sig vid explosioner.

Postad 28 October 2017 - 16:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

På din beskrivning låter det som att du skulle ha köpt ett slutsteg istället.

edit: Fast PMA-11S3 är bra.

Redigerat av Ageve, 28 October 2017 - 16:20.

Postad 28 October 2017 - 16:22

erfah
  • erfah
  • Användare

• 146 inlägg
  • 1
Nu när jag inte behöver byta ut frontarna finns det pengar kvar :). Vad behöver jag?

Postad 28 October 2017 - 17:46

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Vad beträffar sub så kan jag rekommendera dig att titta på vad REL eller BK Electronic har att erbjuda.

Då kan du ha LFE och högnivå inkopplade samtidigt (inkoppling på högtalarterminalerna på din tvåkanalare för stereo).
Skickar du inte ut en mixade LFE så är det högnivån som kopplas in.  Du har då en delning i hemmabio men låter frontarna spela fullt ut i stereo och fyller på med bas från den nivå du ställer in manuellt på subben.

Man har kampanjpris på REL S3 SHO (25% rabatt), jag köpte en till på kampanjen för inte så länge sedan.

Man har samtidigt 25% rabatt på T9i vid köp av 2st.

Använder du bara center till hemmabio kan du ju testa att dela den vid högre frekvens (dvs sätt den till small och testa olika delning).

Redigerat av Blåtand, 28 October 2017 - 17:50.

Postad 30 October 2017 - 15:30

erfah
  • erfah
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Senaste uppdatering:

Köpte: https://www.prisjakt...kt.php?p=687534 (Marantz 5-kanal slutsteg, så nu har jag två... även om PM-11s3 är stereoslutsteg. Framtidsinvestering till det priset jag fick den för, alltså 22 000.)

Nu köpte jag också Dynaudio Excite X38. De fanns begagnade för 18 990 :- i valnöt. Jag kunde inte motstå det. Ruggigt välbalanserade högtalare. Farsan har Dynaudio, så jag vet att det är kvalitet.

https://www.prisjakt....php?pu=2204753 

Gällande basen. Lite att svära i kyrkan kanske, men eftersom Pre-out låser högtalarna på Large = odelad bas så använder jag "Extra Bass"-inställningen i Yamahan. Den skickar då samma bassignal till både frontarna och bashögtalaren. Detta kommer även gälla centern när jag kopplar på mitt MM7055-slutsteg.

Postad 30 October 2017 - 16:46

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 2

Förstår jag dig rätt att du har ett 5.1 system där du saknade tryck i basen. Lösningen var eventuellt nya golvhögtalare. Du har nu köpt en bra integrerad förstärkare som hjälpte men där du då inte kan dela signalen till subwoofers. Du har även köpt ett bra slutsteg för mer tryck men som då blir något redundant. De nya högtalarna är fina men kanske inga basmonster och du kan inte på något bra sätt använda dessa med PM-11S3 och subwoofers då du saknar delningsfilter. Blir även ganska osmidigt att försöka byta mellan de olika förstärkarna med delat system och PM11S3 med extra bass. 

Jag förstår inte riktigt hur det hela är tänkt då det initiala problemet med basen kvarstår (eller?) men jag hoppas du blev nöjd :)

Postad 30 October 2017 - 17:59

erfah
  • erfah
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Förstår jag dig rätt att du har ett 5.1 system där du saknade tryck i basen. Lösningen var eventuellt nya golvhögtalare. Du har nu köpt en bra integrerad förstärkare som hjälpte men där du då inte kan dela signalen till subwoofers. Du har även köpt ett bra slutsteg för mer tryck men som då blir något redundant. De nya högtalarna är fina men kanske inga basmonster och du kan inte på något bra sätt använda dessa med PM-11S3 och subwoofers då du saknar delningsfilter. Blir även ganska osmidigt att försöka byta mellan de olika förstärkarna med delat system och PM11S3 med extra bass. 

Jag förstår inte riktigt hur det hela är tänkt då det initiala problemet med basen kvarstår (eller?) men jag hoppas du blev nöjd :)

Tack för input, Philip.

Jag kan med "extra bass" spela stereo rent till frontarna men ändå få basen från subben. Yamaha-receivern skickar signalen till båda. Oklart vad det gör med ljudet egentligen... Jag får lyssna mig fram.

Jag kan även koppla basen direkt till PM-11s3 på Speakers B, men då får jag ingen bas i resten av systemet, så då måste jag ha en till bas. Kanske senare... :) Annars kan jag ju köpa ett delningsfilter att koppla på innan frontarna om det skulle färga ljudet för mycket att spela som Large, tänker jag... Men det kan väl inte vara dåligt att frontarna får spela hela sitt register?

Jag har svårt att tro att det inte blir tryck i basen i Dynaudio X38. De har exaktheten, och blir förhoppningsvis inte så grötiga som mina nuvarande är. Blir de inte bra så får jag väl sälja dem, men det tvivlar jag som sagt på.

Min PM-11s3 är nog den som blir mest redundant med tanke på att jag ändå behöver lyfta resten av systemet, inte bara frontarna, men man kan aldrig ha för mycket slutsteg, typ. :) Dessutom snyggt att ha två svarta pjäser på vardera sida bänken. :) De kan ju kontrolleras av receiver för av- och påslagning (oklart om det fungerar med yamaha dock. Jag ska testa med en mono-rca-kabel. Annars blir det att köpa en ny receiver om ett år.)

Jag ska köpa 6 st takabsorbenter också för att få ned ekot. Då kan jag spela högre utan en massa skrän som stör. Det gör ju en del med trycket. Självklart får jag inte klipsch-tryck, men samtidigt får jag en annan klarhet än vad klipsch kan producera, och snyggare design. Avvägningsfråga...

Redigerat av erfah, 30 October 2017 - 18:01.

Postad 30 October 2017 - 19:55

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Det finns många vägar till målet. Jag har testat ganska mycket i min egen resa i den här hobbyn och det jag har kommit fram till är att konceptet bra receiver + bra externt slutsteg mer eller mindre är vägen att gå om man vill ha två-kanal samt surround i samma rum. 

Lite tankar på detta då:

Man vill ha möjligheten att koppla in ljudkällor via HDMI och även använda receivern som försteg till både musik och bio. Det underlättar något enormt så att man får mer tid att faktiskt använda systemet. PM-11s3 är fin men jag hade nog sålt av den samt nuvarande Yamaha och köpt t.ex. en Arcam AVR390 - försteget är bra i denna. Sedan hänger du på ditt nya MM7055. Då har du en bra grund. Arcamen har även Dirac som är otroligt kraftfullt verktyg. Det kommer kunna fixa till eventuella basproblem.

Vad var det för sub du hade nu? Vad det än är gissar jag på att X38:orna kommer spela snyggare än den även om de kanske inte går lika djupt. Så kanske även sälja denna - ju kraftigare baskapacitet du har desto viktigare kommer det vara att tygla rummet. Vill du att det skall spela hi-fi blir det ett litet hopp du får göra för att bättra X38:orna. Typ dubbla basar + Dirac eller något sådant.  

Givetvis kan du ju också ha kvar din PM-11s3 men då blir det en helt ny värld med DAC:ar, streamers som kan skicka ut digitalt via koax, externt delningsfilter, extern box för rumskalibrering(som kanske inte ens går då man ofta vill ha den boxen mellan ett för- och slutsteg), fippla med HT-passthrough (om det ens går med den) eller ta tiden att koppla om saker. 

Redigerat av philipbtz, 30 October 2017 - 20:04.

Postad 31 October 2017 - 17:43

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Åja, så dålig och besvärlig behöver inte en lösning med en Integrerad med HT-bypass vara.

Den är ett slutsteg efter ett tryck på knappen och ger helt andra valmöjligheter. Du får två försteg att välja på och i 9 fall av 10 är försteget bättre i tvåkanalaren. Tämligen säker på att Marantzen i detta fallet är bättre än Arcams billigaste receiver.

Vad beträffar signalkälle "problemet?" En Asynkron DAC kopplad till en dator via USB eller vilka andra digitala signalkällor man så önskar  via koax eller opto gör att man är hemma med det mesta och du behöver inte fundera på olika typer av stöd i olika streamers som går ur tiden. Bara att uppdatera mjukvaran.

Varför skulle man behöva ha alla dessa externa filter och burkar, bara för att man inte har Dirac? Låter som resonemanget förutsäger att allt går åt pipsvängen utan Dirac vilket det inte gör. Har fungerat hyfsat i hundra år innan.

Mitt tips är att låta frontarna som är hyfsat kapabla spela fullregister i stereo och vid behov koppla in en sub som kan anslutas via högnivå och ställas in på en delning mot frontarna där de har sin -3dB frekvens blir sanslöst bra om man valt en front som man gillar. När det kommer till film låter du receivern dela frekvensen om så önskas via LFE.

Kan finnas fler fabrikat men de jag känner till som funkar problemfritt enligt ovan och utan minsta ansträngning hanterar detta själv beroende på vilka signaler den får till sig är REL. Förmodligen funkar BK-electronic precis likadant men jag har aldrig ägt någon själv.

Inget jag nämnt ovan kräver någon omkoppling, priset du får betala är ett knapptryck de gånger du har använt din anläggning till något annat gången innan.

Postad 31 October 2017 - 19:08

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Såklart man inte behöver Dirac, det är klart man inte behöver det, men det är fint att få det på köpet då man annars måste upp i väldigt höga prisklasser där det finns Trinnov och Roomperfect för att ens matcha det. AVR390 har samma försteg som AV860 för 55000:- och det är i typ samma klass som Arcam C49 som är ett rent försteg för 40 000:-. Det är inget dåligt försteg. AVR390 har t.ex. analog volymkontroll vilket kanske inte är så vanligt i receivers. Skillnaden i kvalitet kanske inte borde överdrivas mellan detta och t.ex. PM-11s3 :) 

Att ha en dator i lyssningsrummet kanske funkar för vissa men jag tycker dock det är mycket smidigare att bara ta fram telefonen och chromecasta Tidal rätt in i receivern eller spela upp CD-skivor från NAS:en via telefonen (via chromecast). 

Jag har testat att koppla högnivå med REL tidigare och det är inget jag personligen skulle rekommendera då det alltid kommer bli kaka på kaka om man inte gör massa mätningar med REW(som ingen gör). Men det funkar säkert för många.

Varför jag tycker man bör ha externt filter är för att man helst vill uppnå en korrekt delning om man hänger på subbar - och då får man ha sjukt tur med högnivå-koppling. Det är liksom inte bara att kolla på speccarna i pappret. Dessutom är REL:s kontroller på baksidan en ren gissning - det finns folk som undersökt detta, delningen kan avvika med typ 20-30Hz från det du tror du ställt delning på. Högnivå är otroligt mycket svårare att få rätt. 

Som sagt det finns olika sätt att lösa saker och ting på men detta är min erfarenhet efter jag haft allt detta här hemma och jämfört vid ett eller annat tillfälle. 

Postad 01 November 2017 - 06:45

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Såklart man inte behöver Dirac, det är klart man inte behöver det, men det är fint att få det på köpet då man annars måste upp i väldigt höga prisklasser där det finns Trinnov och Roomperfect för att ens matcha det. AVR390 har samma försteg som AV860 för 55000:- och det är i typ samma klass som Arcam C49 som är ett rent försteg för 40 000:-. Det är inget dåligt försteg. AVR390 har t.ex. analog volymkontroll vilket kanske inte är så vanligt i receivers. Skillnaden i kvalitet kanske inte borde överdrivas mellan detta och t.ex. PM-11s3 :)

Att ha en dator i lyssningsrummet kanske funkar för vissa men jag tycker dock det är mycket smidigare att bara ta fram telefonen och chromecasta Tidal rätt in i receivern eller spela upp CD-skivor från NAS:en via telefonen (via chromecast).

Jag har testat att koppla högnivå med REL tidigare och det är inget jag personligen skulle rekommendera då det alltid kommer bli kaka på kaka om man inte gör massa mätningar med REW(som ingen gör). Men det funkar säkert för många.

Varför jag tycker man bör ha externt filter är för att man helst vill uppnå en korrekt delning om man hänger på subbar - och då får man ha sjukt tur med högnivå-koppling. Det är liksom inte bara att kolla på speccarna i pappret. Dessutom är REL:s kontroller på baksidan en ren gissning - det finns folk som undersökt detta, delningen kan avvika med typ 20-30Hz från det du tror du ställt delning på. Högnivå är otroligt mycket svårare att få rätt.

Som sagt det finns olika sätt att lösa saker och ting på men detta är min erfarenhet efter jag haft allt detta här hemma och jämfört vid ett eller annat tillfälle.

Har ingen erfarenhet av dirac, eller överhuvudtaget att kalibrera en återgivning utefter mätningar. Kanske därför jag inte riktigt förstår varför du tycker det har betydelse om vredets gradering inte stämmer med verkligheten. Man justerar ju helt enkelt tills det låter bra, allt annat saknar betydelse för mig. Säkert funkar inte högnivå för alla, men det gör ju inte delning heller.

Postad 01 November 2017 - 07:02

erfah
  • erfah
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Varför kan man inte bara köpa en Marantz hembioförsteg med Audyssey rumskallibrering? Duger det inte? Har ni förresten tips på externa filter?

Även taggad med CantonFocal, KEF, Klipsch, Sonus Faber, Monitor Audio, Heco

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.