Jag har faktiskt också lite svårt att se att det ska ha med TVn att göra då det bara kom plötsligt och bara sker på denna kanal.Om jag har TV:n på en hel dag så kan det vid slutet av dagen ta upp till 15 sekunder att byta kanal i den inbyggda digitalmottagaren
![]()
Jag har noterat att fördröjningarna för det mesta sker på SVTs sändningar.
Ingen som vet vad det beror på ? Någon som har samma problem ?
/Hanse
Jag har märkt detta problem sedan 1,5-2 veckor tillbaka. Händer i stort sätt bara när TVn är relativt nyuppstartad och händer bara på SVT 1. Ingen aning vad detta kan bero på.
Även på forumet om Samsungs PVR-box för Comhem har flera noterat att just SVT hänger sig ibland. Så det har kanske inte alls med TV.n att göra.
Samsung™ M86+M87 • firmware & mainboard & settings
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 02 januari 2008 - 15:50
Postad 02 januari 2008 - 17:58
Jag har faktiskt också lite svårt att se att det ska ha med TVn att göra då det bara kom plötsligt och bara sker på denna kanal.Om jag har TV:n på en hel dag så kan det vid slutet av dagen ta upp till 15 sekunder att byta kanal i den inbyggda digitalmottagaren
![]()
/Hanse
Jag har märkt detta problem sedan 1,5-2 veckor tillbaka. Händer i stort sätt bara när TVn är relativt nyuppstartad och händer bara på SVT 1. Ingen aning vad detta kan bero på.
Även på forumet om Samsungs PVR-box för Comhem har flera noterat att just SVT hänger sig ibland. Så det har kanske inte alls med TV.n att göra.
Jag har samma problem, den hänger sig på SVT1, ca 15-20 sekunder.
Dessutom hänger den sig på kodad kanal TV3 när TVn varit på länge. Åtgärd dra ut CA modulen och sätt i den igen=ok.
Jag tror jag köpt för billig CA modul 390:-, såg på att det kan skilja på dom +3volt/+5volt......
Min är märkt: Smardtv P/N904240 R1.1
Gunnar
Postad 02 januari 2008 - 18:01
Min betedde sig likadant när jag tog ut CA-modulen och körde helt utan. Har även gjort reset på inbyggda digitalboxen samt gjort ny kanalsökning.Jag har faktiskt också lite svårt att se att det ska ha med TVn att göra då det bara kom plötsligt och bara sker på denna kanal.Om jag har TV:n på en hel dag så kan det vid slutet av dagen ta upp till 15 sekunder att byta kanal i den inbyggda digitalmottagaren
![]()
/Hanse
Jag har samma problem, den hänger sig på SVT1, ca 15-20 sekunder.
Dessutom hänger den sig på kodad kanal TV3 när TVn varit på länge. Åtgärd dra ut CA modulen och sätt i den igen=ok.
Jag tror jag köpt för billig CA modul 390:-, såg på att det kan skilja på dom +3volt/+5volt......
Min är märkt: Smardtv P/N904240 R1.1
Gunnar
Postad 02 januari 2008 - 22:06
T-TLPPEUMD-1010
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1004
DATE-APR 06 2007
Inköpsdatum:07-07-27
Inköpsställe:FYNDBÖRSEN
Pris:16118
Uppgradering:INTE ÄN
24hz stöd:VET EJ
MoviePlus bugg:VET INTE
Xbox360 bugg:VET EJ
Freeview bugg:JAPP MASSOR
Clouding:NEJ
Buzzing:NEJ
Annan bugg:
Support kontakter:
Övrigt:HACKAR, HÄNGER UPP NÄR MAN KÖR MED DEN INBYGGDA DIGITALBOXEN,
FÅR IBLAND STARTA OM TV:N 2-3 GÅNGER INNAN DE GÅR ATT BYTA KANAL IGEN,
LJUDET FÖRSVINNER FÖR EN STUND NÄR MAN KÖR DE OPTISKT TILL FÖRSTÄRKAREN.
NÄR JAG KÖR PC:N PÅ TV:N I 1920x1080 SÄGER SKÄRMEN ATT DEN GÅR I 1280x1024,VGA TILL PC-INGÅNG
Tjena!
Är ny på forumet o har som ni ser några problem, har läst en hel del här o har några frågor
, läste om någon som föreslog att man skulle säga till samsung support "att man INTE KUNDE ANVÄNDA DIGITALBOX FRÅN KANAL DIGITAL"
behöver jag ange de för o få en uppdatering eller är mina problem anledning nog?
Om jag behöver ljuga om de, va är då problem med o köra kanaldigital box, Ljudet eller bilden???
Tack på förhand
Postad 03 januari 2008 - 00:27
Farsan skaffade denna tv i veckan och den har firmware 2012. Har ni kommit fram till någon super inställning som det stod i första inlägget? Till spel och blu-ray filmer från PS3:an kör jag med hdtvtest:s inställningar och det ser fantastiskt ut. Men med sd från viasat via parabol är jag inte så nöjd. Jag har testat lite olika och använder nu denna:
Användartips 007
SD via RGB
Excellent Sky SD settings for anyone who prefers a softer, not so bright, more CRT like picture:
Picture
Mode: Dynamic
Contrast: 65
Brightness: 57
Sharpness: 15
Colour: 50
Colour Tone: Normal
Backlight: 4
Size: 16:9
Digital NR: High
Active Colour: On
DNie: Off
Movie Plus: Off
-----------------------
Setup
Energy Saving: High
Everything else Off here
-----------------------
These settings clean the picture up nicely and I highly recommend them for SD Football when watching at night, and night time viewing in General. They may be a little dark for daytime vieiwing.
Feel free to apply more or less contrast/colour/brightness to suit your own tastes.
Also, Movie Plus may improve SD Football when On. I am still undecided on whether it does or not, so try it for yourselves.
Jag har sökt i tråden men hittar så många olika inställingar, så finns det nån som är bättre än alla andra till sd?
MVH
Andreas
Postad 03 januari 2008 - 09:12
Modell: LE40M86BDX/XEE
T-TLPPEUMD-1010
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1004
DATE-APR 06 2007
Inköpsdatum:07-07-27
Inköpsställe:FYNDBÖRSEN
Pris:16118
Uppgradering:INTE ÄN
24hz stöd:VET EJ
MoviePlus bugg:VET INTE
Xbox360 bugg:VET EJ
Freeview bugg:JAPP MASSOR
Clouding:NEJ
Buzzing:NEJ
Annan bugg:
Support kontakter:
Övrigt:HACKAR, HÄNGER UPP NÄR MAN KÖR MED DEN INBYGGDA DIGITALBOXEN,
FÅR IBLAND STARTA OM TV:N 2-3 GÅNGER INNAN DE GÅR ATT BYTA KANAL IGEN,
LJUDET FÖRSVINNER FÖR EN STUND NÄR MAN KÖR DE OPTISKT TILL FÖRSTÄRKAREN.
NÄR JAG KÖR PC:N PÅ TV:N I 1920x1080 SÄGER SKÄRMEN ATT DEN GÅR I 1280x1024,VGA TILL PC-INGÅNG
Tjena!
Är ny på forumet o har som ni ser några problem, har läst en hel del här o har några frågor
, läste om någon som föreslog att man skulle säga till samsung support "att man INTE KUNDE ANVÄNDA DIGITALBOX FRÅN KANAL DIGITAL"
behöver jag ange de för o få en uppdatering eller är mina problem anledning nog?
Om jag behöver ljuga om de, va är då problem med o köra kanaldigital box, Ljudet eller bilden???
Tack på förhand
Du kan vara lugn, dina problem med den inbyggda digitalboxen är problem nog...
Dessutom kan supporten knappast vägra att skicka ut en uppdatering till dig då du har en "nordisk" TV variant, dvs XEE.
Ärligt talat kanske t om ett byte av MainBoard-kretskortet är tvunget för att komma tillrätta med samtliga problem (vet att andra har fått detta genomfört), du har rätt till hem-service om du inte bor alltför långt borta från ett serviceställe.
Postad 03 januari 2008 - 09:33
Hur kommer jag in i service menyn?
sen skulle jag spela upp en film igår, Hellboy, 1080p, 30GB stor, .TS filer. Jag använder KMPlayer med Core AVC, Haali media splitter, AC3 Filter. efter mycket om o men så fick jag filmen att gå bra, kör DVI-HDMI till TVn. MEN då jag är helt novis när det gäller LCD TVs och alla olika standarder så undrar jag: Varför i hela friden går filmen i normalt tempo i två (2) sekunder för att sen rycka till, i högre hastighet i typ en halv sekund för att sen gå normalt i 2 sekunder o sen rycka till osv osv. Det var ingen skillnad oavsett om jag valde 60Hz eller 24Hz ut från grafikkortet. (8800GT). Är detta s.k. 2:3 pulldown, eller judder, eller what ever och hur går jag till väga för att slippa detta. har ju läst att denna TV ska klara av att visa 1080p/24fps, men varför går inte detta? Nu när jag tänker efter så vet jag ju inte att filmen i fråga verkligen är 24p men det är väl det mest troliga. hur kollar jag detta?
Tacksam för svar, höll på att slita mitt hår i timmar igårkväll utan att lyckas!
Postad 03 januari 2008 - 20:53
Jag har köpt mig en LE40M86BD, grå import från komplett.
sen skulle jag spela upp en film igår, Hellboy, 1080p, 30GB stor, .TS filer. Jag använder KMPlayer med Core AVC, Haali media splitter, AC3 Filter. efter mycket om o men så fick jag filmen att gå bra, kör DVI-HDMI till TVn. MEN då jag är helt novis när det gäller LCD TVs och alla olika standarder så undrar jag: Varför i hela friden går filmen i normalt tempo i två (2) sekunder för att sen rycka till, i högre hastighet i typ en halv sekund för att sen gå normalt i 2 sekunder o sen rycka till osv osv. Det var ingen skillnad oavsett om jag valde 60Hz eller 24Hz ut från grafikkortet. (8800GT). Är detta s.k. 2:3 pulldown, eller judder, eller what ever och hur går jag till väga för att slippa detta. har ju läst att denna TV ska klara av att visa 1080p/24fps, men varför går inte detta? Nu när jag tänker efter så vet jag ju inte att filmen i fråga verkligen är 24p men det är väl det mest troliga. hur kollar jag detta?
Tacksam för svar, höll på att slita mitt hår i timmar igårkväll utan att lyckas!
Detta upplever jag också med många filmer. Min tanke är att "MoviePlus" kanske fixar denna ryckning. Men MoviePlus funkar inte när man kör från PC vad jag förstått!?
Postad 03 januari 2008 - 20:56
men jag fick det att fungera i Power DVD faktiskt. såg att det var H.264 kodning och tänkte att jag skulle prova. använder jag Cyberlinks codec i KMplayer så funkar det inte som det ska, plus att jag ligger på väldigt höga % CPU mässigt. men i power DVD ligger jag på runt 7% CPU och inget hackande eller någonting
Postad 03 januari 2008 - 21:51
Jag har köpt mig en LE40M86BD, grå import från komplett.
Service menyn:
Gör så här: Tv-n i standbyläge, sen på fjärren trycker du info > meny > mute > power, då ska det komma upp en meny där du ser din firmware
https://www.minhembi...s...t&p=1659846
VARNING för att göra fel!
MVH ///Gunnar
Postad 03 januari 2008 - 23:23
Tänkte be om lite assistans av er..har le40m87 med FW2012
Såg vga kontakten på tv:n o hade en sån ledig på datorn.. Så gick o köpte en vga vga för typ 400kr..Drog ner dom senaste drivisarna till 6000gt.. Nu till problemet.. 1024x768 blir bra o den fyller upp hela bilden..Väljer jag 1920x1080 så blir det med bild men är ca 10cm svart på vänster sida o 5cm svart på höger sida.. Många i denna tråden pratar om att man skall välja "scanna" men det går ju inte på ingången som jag valt då dom är grå markerad (såg att det till och med står det i intrsuktions manualen)
Går detta att lösa eller jag får nöja mig med 1024 med vga-vga om jag vill använda hela bilden??
Redigerat av putte_p, 03 januari 2008 - 23:27.
Postad 04 januari 2008 - 13:50
Hallå hallå..
Såg vga kontakten på tv:n o hade en sån ledig på datorn.. Så gick o köpte en vga vga för typ 400kr..Drog ner dom senaste drivisarna till 6000gt.. Nu till problemet.. 1024x768 blir bra o den fyller upp hela bilden..Väljer jag 1920x1080 så blir det med bild men är ca 10cm svart på vänster sida o 5cm svart på höger sida.. Många i denna tråden pratar om att man skall välja "scanna" men det går ju inte på ingången som jag valt då dom är grå markerad (såg att det till och med står det i intrsuktions manualen)
Går detta att lösa eller jag får nöja mig med 1024 med vga-vga om jag vill använda hela bilden??
Under byta namn är vga ingången satt till "PC"
//Peter
p.s Du råkar inte ha F.W 2012 ligga o skräpa och ev. kunna maila över den???:)d.s
Postad 04 januari 2008 - 14:56

Postad 04 januari 2008 - 15:34
Exakt samma som på min XEU modell /Mvh Mats
Panel Vender AUO INT
DDR ETRON
Panel Type 40" AU NOR
Har en likadan LE-40M87BDX/XEUModell: Samsung LE-40M87BDX/XEU (tydligen gråimporterad från UK ?)
T-TLPPEUMD-2007.0
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1011
Aug 30 2007
Inköpsdatum: 2007-12-21
Inköpsställe: www.komplett.se
Pris: 11995 + 300 spänn i postförskottsavgit och frakt
Har haft TV:n för kort tid än så länge är jag helnöjd, har precis fixat till Svenska menyer via
(Standby Info-Menu-Mute-Power On ---> Option 2 (service) Nordic ändrat till On ----> Power of) Och sen gått in i vanliga setupen och valt språk Svenska /tidigare ej valbart) och voila nu är allt på korrekt svenska i samtliga menyer)
Ska snart prova min nyinköpta Pioneer DV-400 med uppskalning till 1080p mot TV:n men måste vänta på jultomten först :-)
Är intresserad av info från andra som köpt denna TV från Komplett har även ni då fått en gråimporterad UK modell?
har jag haft tur eller otur? Problem med garanti när man har en XEU modell?
Mvh Mats i Eskilstuna
Inköpt 071213 på Komplett
Pris 11995+frakt
Samma firmware och allt.![]()
Har oxå fixat svenska menyer.Kör sat (dreambox) via komponent,funkar bra förutom att autoläge för bildstorlek ej fungerar då.Bilden är kanon vid bra sändningar,men dålig vid tex "vänner" på femman och eurosport.
Kör Xbox 360 via Hdmi 1080p,funkar klockrent.![]()
Har testat dator via vga och fick 1024*768 och1920*1080 att fungera,däremot inte 1440*900 som min bärbara HP är anpassad för (någon som vet varför).
Jag la oxå märke till bilden på servicemenyn som Mattzen på sid 30 la in här, den stämmer inte med min,är rädd för att jag råkade ändra något i min.Kan du med XEU modellen vara snäll o kolla följande i service menu:
Panel Vender AUO INT
DDR ETRON
Panel Type 40" AU NOR
Väntar med spänning på svar.
Postad 04 januari 2008 - 15:37
Har några frågor som jag hoppas få svar på ; vart kan man se vilken firmware man har ? Sen har jag märkt en väldigt mysko grej jag har kopplat ljudet från tv:n till mitt hemmabio via en optisk kabel det funkar utmärkt men när jag ska få ljud från min dator så blir det riktigt brusigt / störningar, om jag drar ur scartsladden som är kopplad till tv:en så försvinner bruset när jag lyssnar musik från datorn. Problemet är ju att då kan man inte få ljudet från tv:en om man vill ha det istället . Svårt förklara men jag måste alltså koppla in o ur sladdar beroende på om jag vill ha ljud från datorn eller tv:n genom hemmabio systemet. Jag kör med en vanligt 3,5 mm sladd från datorn... fattar inte om tv "strålar" eller om det kan bero på scartsladden (?) och varför är jag beroende av scart sladd för att få ljud när jag kör genom optisk kabel ?
I övrigt fungerar min 40m87:a utmärkt!
Redigerat av Cassano, 04 januari 2008 - 15:38.
Postad 04 januari 2008 - 15:41
Version på firmware ser du i systeminställningarna - se tidigare poster på forumet hur du kommer dit.Om du ställt in ljudet rätt på TVn ska du inte vara beroende av SCART-kabeln för att få ljud. Se till så att interna ljudet i TVn står på off. Ljudkabeln du använder till datorn brukar vara känsliga för störningar då dessa oftast är dåligt isolerade. Borde finnas bättre sådana kablar som är isolerade.Tack för bildinställningstipsen!
Har några frågor som jag hoppas få svar på ; vart kan man se vilken firmware man har ? Sen har jag märkt en väldigt mysko grej jag har kopplat ljudet från tv:n till mitt hemmabio via en optisk kabel det funkar utmärkt men när jag ska få ljud från min dator så blir det riktigt brusigt / störningar, om jag drar ur scartsladden som är kopplad till tv:en så försvinner bruset när jag lyssnar musik från datorn. Problemet är ju att då kan man inte få ljudet från tv:en om man vill ha det istället . Svårt förklara men jag måste alltså koppla in o ur sladdar beroende på om jag vill ha ljud från datorn eller tv:n genom hemmabio systemet. Jag kör med en vanligt 3,5 mm sladd från datorn... fattar inte om tv "strålar" eller om det kan bero på scartsladden (?) och varför är jag beroende av scart sladd för att få ljud när jag kör genom optisk kabel ?
I övrigt fungerar min 40m87:a utmärkt!
Postad 04 januari 2008 - 15:43
Finns det någon ännu som vågat sej på att uppgradera till senaste FW på en från Komplett grå importerad
LE-40M87BDX/XEU ?
Till vilken FW har ni i så fall uppgraderat? Hur går själva uppgraderingen till? vilken typ av kabel behöver man och PC mjukvara? Hur får man tag på dessa ? Slutar Garantin att gälla om man gör denna uppgradering själv?
Löser man problem och skaffar sej nya sen eller ?
/Mats "nyfiken"
Postad 04 januari 2008 - 15:49
Har uppgraderat till version 2008 utan problem. Skicka PM till Mattzen och kolla om du kan köpa kabel från honom. Programvara kan du få via flera personer på detta forum. Uppgradering sker på egen risk enligt dokument från Samsung som följer med programvaran.Hej
Finns det någon ännu som vågat sej på att uppgradera till senaste FW på en från Komplett grå importerad
LE-40M87BDX/XEU ?
Till vilken FW har ni i så fall uppgraderat? Hur går själva uppgraderingen till? vilken typ av kabel behöver man och PC mjukvara? Hur får man tag på dessa ? Slutar Garantin att gälla om man gör denna uppgradering själv?
/Mats "nyfiken"
Postad 04 januari 2008 - 17:26
Jag har samma fråga fast för en LE-40M86BDX/XEC.Har uppgraderat till version 2008 utan problem. Skicka PM till Mattzen och kolla om du kan köpa kabel från honom. Programvara kan du få via flera personer på detta forum. Uppgradering sker på egen risk enligt dokument från Samsung som följer med programvaran.Hej
LE-40M87BDX/XEU ?
/Mats "nyfiken"
Är det någon som vågat och vilka problem löses då jag har:
T-TLPPEUMD-2007.0
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1011
DATE-Aug 30 2007 21:29:43
Gunnar
Postad 04 januari 2008 - 17:42
Jag har samma fråga fast för en LE-40M86BDX/XEC.Har uppgraderat till version 2008 utan problem. Skicka PM till Mattzen och kolla om du kan köpa kabel från honom. Programvara kan du få via flera personer på detta forum. Uppgradering sker på egen risk enligt dokument från Samsung som följer med programvaran.Hej
LE-40M87BDX/XEU ?
/Mats "nyfiken"
Är det någon som vågat och vilka problem löses då jag har:
T-TLPPEUMD-2007.0
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1011
DATE-Aug 30 2007 21:29:43
Gunnar
Jag har svårt att se varför man ska uppgradera när man redan har fw 2007. Vilka buggar återstår då? Den enda jag kan komma på är möjligen att den inbyggda digitalmottagaren kan ge hackig bild. Är det någon med fw 2007 som identifierat någon bugg?
Postad 04 januari 2008 - 17:50
Hallå hallå..
Under byta namn är vga ingången satt till "PC"
//Peter
p.s Du råkar inte ha F.W 2012 ligga o skräpa och ev. kunna maila över den???:)d.s
Har tyvärr ingen 2012 liggandes

Men ja, jag har satt Pc ingången till pc, så när jag slår på den så står det "PC PC" i hörnan.. vill säg ändå inte..några fler tips??
Postad 04 januari 2008 - 18:11
En liten fråga. Har en 40m87bdx undrar om man kan koppla en optisk kabel från tvn till förstärkaren och få ljud till allt från tvn: analog tv, dvdn, wii etc???
Snackade med en kille på hifiklubben och han sa att det bara funkade om man hade digital tv!
mvh Markus
Postad 04 januari 2008 - 18:43
start tv (standby)> info > meny > mute > ON?, (menas det att klicka på typ 1.an så tvn bara startas?) det funkar inte för mig iaf, snälla gör en guide for dummies (=
Postad 04 januari 2008 - 18:56
lyckas inte komma in i servicemenyn,
start tv (standby)> info > meny > mute > ON?, (menas det att klicka på typ 1.an så tvn bara startas?) det funkar inte för mig iaf, snälla gör en guide for dummies (=
Hej
Nej ON = Röda start/av knappen på fjärrkontrollen
tänk på att du måste trycka på info - meny - mute - on i mkt snabb följd annars startar bara TV:n som vanligt.
När du gjort en eventuell ändring så stäng av med Off knappen på TV:n
Postad 04 januari 2008 - 19:02
Edit, någon hann före...
Redigerat av snowstorm, 04 januari 2008 - 19:03.
Postad 04 januari 2008 - 19:09
Postad 04 januari 2008 - 19:25
DVD o Wii kopplar du ju direkt till förstärkaren. Funkar fint med optisk från TV när man kör digital-TV. Analogt vet jag ej.Tjo alla!!!
En liten fråga. Har en 40m87bdx undrar om man kan koppla en optisk kabel från tvn till förstärkaren och få ljud till allt från tvn: analog tv, dvdn, wii etc???
Snackade med en kille på hifiklubben och han sa att det bara funkade om man hade digital tv!
mvh Markus
Postad 04 januari 2008 - 20:20
Hej
tänk på att du måste trycka på info - meny - mute - on i mkt snabb följd annars startar bara TV:n som vanligt.
tack!
ny noobfråga (=
jag har nu kopplat in datorn via dvi > hdmi, jag har ändrat namnet från hdmi2 till PC, bilden fyller hela skärmen och jag kör i 1920x1080 @ 60 hz, men jag hittar inte "just scan" som så många nämner, vart finns denna inställningen? grafikortet?, tvn?
Redigerat av mr mupp, 04 januari 2008 - 20:54.
Postad 04 januari 2008 - 20:47
T-TLPPEUMD- 2010
T-BDTMPEUS- 1004
BOARD2-CALLA-TR- 1011
DATE- oct 10 2007
Inköpsdatum: 2007 - 12 26 eller den 27
Inköpsställe: Onoff
Pris: 13995
Uppgradering:
24hz stöd:
MoviePlus bugg: tror inte det.
Xbox360 bugg: vet ej
Freeview bugg: vet ej
Clouding: nej
Buzzing: tror inte det.
Annan bugg:
Support kontakter:
Övrigt:
Är som sagt grymmt nöjd efter att ha gjort lite bildinställningar
Postad 04 januari 2008 - 21:55
Postad 05 januari 2008 - 01:57
T-BDPMPEUS-1004
BORD2_CALLA_TR-1011
Oct 30 2007
Inköpsdatum: 2007-12-26
Inköpsställe: Expert
Pris: 13995
Uppgradering:
24hz stöd:
MoviePlus bugg: Inget jag märkt. Har svårt att se att den "gör nå't" alls...
Xbox360 bugg: vet ej
Freeview bugg: vet ej
Clouding: Nej
Buzzing: Nej
Annan bugg: Ljudet försvinner slumpmässigt på optiska utgången. Kommer tillbaka vid kanalbyte. Endast verifierat på inbyggd DTV.
Fick några dagar efter köp problem med att OSD-texten vid kanalbyte på DTV:n fastnade och TV:n reagerade inte
heller på fjärren, dock osäker på fjärrens power-knapp. Efter några sekunder upp till nå'n minut släppte det och
återgick normalt. Detta problem verkar ha försvunnit av sig själv...
Support kontakter:
Övrigt:
Postad 05 januari 2008 - 09:37
har problem att köra 1080p i 24hz, när jag ändrar till 24hz så ändras upplösningen till 1080i, är detta 24hz buggen? och går denna att lösa? har 2010 firware
Om du kör med Windows XP så är det där problemet sitter inte i TV. Så var det iallafall för mig. Xp verkar bara kunna skicka 24hz interlace Vista fixar biffen =)
Postad 05 januari 2008 - 10:49
har problem att köra 1080p i 24hz, när jag ändrar till 24hz så ändras upplösningen till 1080i, är detta 24hz buggen? och går denna att lösa? har 2010 firware
Om du kör med Windows XP så är det där problemet sitter inte i TV. Så var det iallafall för mig. Xp verkar bara kunna skicka 24hz interlace Vista fixar biffen =)
Exakt så är det. XP kan inte skicka 24p i 1080p.
Postad 05 januari 2008 - 11:16
T-TLPPEUMD-2000 Boot Merge:OK
T-BDPMPEUS-1004
BORD2_CALLA_TR-1011
Inköpsdatum: 2007-09-12
Inköpsställe: Voxon
Pris: 13 lakan
Uppgradering: Inte jag iaf
24hz stöd:
MoviePlus bugg:
Xbox360 bugg: PS3 funkar bra
Freeview bugg: Möjligen blueray?
Clouding: Nej
Buzzing: Nej
Annan bugg:
Blueray lagg vid 1080p? Kan va rödvinet som slog in.
Långsam "boot"?
Support kontakter:
Övrigt:
Kan någon nämna värdeulla saker att titta på i service menyn?
Redigerat av Wilgot, 05 januari 2008 - 11:45.
Postad 05 januari 2008 - 17:14
Postad 05 januari 2008 - 21:54
Har haft min LE-40M87BDX/XEE hemma i två dagar nu och är nöjd.
Inköpt på REA hos ONOFF.
Firmware 2010, daterad Okt 2007
Skulle koppla in vår Xbox360 via VGA idag, den var inställd på 1368x768 då jag kört på min 26" Samsung tidigare men inte fick jag någon bild på nya Tv´n

Dubbelkollade alla inställningar men jackade in den på gamla TV´n och satte upplösningen till 1024x768 och då fick jag bild när jag kopplade in den på nya TV´n ??!!
Skärmen blev blank på alla högre upplösningar tills jag kom till 1920x1080 för då kom det äntligen upp att den gjorde "en autojustering" och vips så vart det bild. Game mode blev dock inte bra så det stängde vi av.
Några som har samma erfarenheter?
/Peter
Postad 05 januari 2008 - 23:55
T-TLPPEUMD-2008.0
T-BDPMPEUS-1004
BORD2_CALLA_TR-1011
Sep 18 2007
Inköpsdatum: 2007-11-23
Inköpsställe: Komplett.se
Pris: 13kkr
Uppgradering: Inte av mig iaf.
24hz stöd: Vet ej.
MoviePlus bugg: Vet ej.
Xbox360 bugg: Har ingen kryss låda.
Freeview bugg: Vet ej.
Clouding: Vet inte
Buzzing: Lite
Annan bugg:
Så då var det dax tyckte jag att uppgradera från en tjockis TV till en platt TV och denna (LE-40M86BD) verkade var bland de bättre när man såg till pris/prestandard. Men som alla andra så kan man inte så mycket från början. Jag vet inte riktigt vad de olika buggarna är och gör (lägg gärna in länkar där de förklaras) men jag kan iaf säga vad jag har fått för intryck av TVen.
Jag är rätt nöjd med bilden, har lekt lite med inställningarna och fått en bra bild, dock tycker jag att den inte det svarta blir tillräckligt svart. Jag har inte en DVD med HDMI (än) så jag testa först med skart och fy va dåligt det var, bytte till digital video sladd och det blev bättre men inte riktigt så skarpt som jag hade önskat men dock mycket bra bild, men blir förhoppningsvis bättre med en nyare DVD med HDMI som skalar upp bilden till full HD.
Jag titta på Master and Commander som gick på TV här om dagen, och det var la inte så kul som det kunde varit. Verkar vara lite svårt för den med dimma och vissa skuggor och det är rätt mycket dimma i den filmen.
Det verkar vara lite släp i bilden ibland också, någon som vet något botemedel man kan göra åt det?
Jag har BOXER och kör med den inbyggda digitalboxen men det verkar som den hänger sig ibland, man startar TVen eller byter till en ny kanal sedan så kan man inte byta kanal eller trycka igång guiden. Den blåa texten om vilken kanal som man bytt till försvinner inte. Om man startar om TVen så brukar den komma igång igen men det är rätt störande.
Jag har testat att koppla in datorn till den också men dock bara genom S-video sladd då jag inte har en längre VGA-sladd. Det funkar la men det är ju inget jag skull rekommendera.
En sista sak nu då, jag har märkt att den surrar lite ibland, mest om det är helt svart bild men har även surrat lite annars också. Det verkar ha med färgerna att göra för den är oftast så gott som helt tyst.
Ja, detta var la det jag hade att säga om detta.
Undrar bara fall någon annan har liknande upplevelser och fall ni har någon lösning på dem.
//
Andreas
Postad 06 januari 2008 - 09:42
Hej
tack!
ny noobfråga (=
jag har nu kopplat in datorn via dvi > hdmi, jag har ändrat namnet från hdmi2 till PC, bilden fyller hela skärmen och jag kör i 1920x1080 @ 60 hz, men jag hittar inte "just scan" som så många nämner, vart finns denna inställningen? grafikortet?, tvn?
Tryck på fjärr-knappen för att ändra bildformat (16:9, 4:3 m.m). Står även i manualen om du fick med en sådan

Postad 06 januari 2008 - 13:36
Om du provar inställningarna som finns här http://www.hdtvtest....m86bd-settings/ och kollar vad du tycker om bilden. Jag kör själv med dessa inställningar och är mkt nöjd med bilden. Backlight kan justeras efter egen smak (jag själv kör med 2). Att svart inte är 100% svart är ju ett känt "problem" på LCD-skärmar, men jag tycker ändå denna skärm klarar detta bra med ovan nämnda inställningar iaf.Modell: LE-40M86BDX/XEC
T-TLPPEUMD-2008.0
T-BDPMPEUS-1004
BORD2_CALLA_TR-1011
Sep 18 2007
Inköpsdatum: 2007-11-23
Inköpsställe: Komplett.se
Pris: 13kkr
Uppgradering: Inte av mig iaf.
24hz stöd: Vet ej.
MoviePlus bugg: Vet ej.
Xbox360 bugg: Har ingen kryss låda.
Freeview bugg: Vet ej.
Clouding: Vet inte
Buzzing: Lite
Annan bugg:
Så då var det dax tyckte jag att uppgradera från en tjockis TV till en platt TV och denna (LE-40M86BD) verkade var bland de bättre när man såg till pris/prestandard. Men som alla andra så kan man inte så mycket från början. Jag vet inte riktigt vad de olika buggarna är och gör (lägg gärna in länkar där de förklaras) men jag kan iaf säga vad jag har fått för intryck av TVen.
Jag är rätt nöjd med bilden, har lekt lite med inställningarna och fått en bra bild, dock tycker jag att den inte det svarta blir tillräckligt svart. Jag har inte en DVD med HDMI (än) så jag testa först med skart och fy va dåligt det var, bytte till digital video sladd och det blev bättre men inte riktigt så skarpt som jag hade önskat men dock mycket bra bild, men blir förhoppningsvis bättre med en nyare DVD med HDMI som skalar upp bilden till full HD.
Jag titta på Master and Commander som gick på TV här om dagen, och det var la inte så kul som det kunde varit. Verkar vara lite svårt för den med dimma och vissa skuggor och det är rätt mycket dimma i den filmen.
Det verkar vara lite släp i bilden ibland också, någon som vet något botemedel man kan göra åt det?
Jag har BOXER och kör med den inbyggda digitalboxen men det verkar som den hänger sig ibland, man startar TVen eller byter till en ny kanal sedan så kan man inte byta kanal eller trycka igång guiden. Den blåa texten om vilken kanal som man bytt till försvinner inte. Om man startar om TVen så brukar den komma igång igen men det är rätt störande.
Jag har testat att koppla in datorn till den också men dock bara genom S-video sladd då jag inte har en längre VGA-sladd. Det funkar la men det är ju inget jag skull rekommendera.
En sista sak nu då, jag har märkt att den surrar lite ibland, mest om det är helt svart bild men har även surrat lite annars också. Det verkar ha med färgerna att göra för den är oftast så gott som helt tyst.
Ja, detta var la det jag hade att säga om detta.
Undrar bara fall någon annan har liknande upplevelser och fall ni har någon lösning på dem.
//
Andreas
Den inbyggda digitalboxen är lite småbuggig. Ibland kan det förekomma låsningar i bilden på ca 5 sek. Ljud försvinner om man kör ljud ut via optisk utgång till förstärkare (måste byta kanal för att få tillbaka ljudet). Problemet med att den blåa listen på vilken kanal man är på hänger kvar har jag haft på en kanal tidigare, men detta verkar vara borta igen. Inte säkert att detta har ngt med digitalboxen i sig att göra. Du kan prova att ta ut din CA-modul och se om det blir någon förbättring i kanalbyten, etc. Kan ev vara CA-modulen som inte är optimal.
Postad 06 januari 2008 - 17:01
EDIT: banding heter det ja,
Redigerat av mr mupp, 06 januari 2008 - 21:55.
Postad 07 januari 2008 - 12:47
http://www.samsung.c...n_SamsungTV.pdf
Tyvärr framgår det inte om hurvida man kan nekas "normal" garanti / service, eller att man tvingas vända sig till återförsäljaren.
Postad 07 januari 2008 - 17:43
Postad 08 januari 2008 - 10:03
Jag har svårt att se varför man ska uppgradera när man redan har fw 2007. Vilka buggar återstår då? Den enda jag kan komma på är möjligen att den inbyggda digitalmottagaren kan ge hackig bild. Är det någon med fw 2007 som identifierat någon bugg?
jag kör med fw 2007 (det jag fick fr dustinhome) och upplever inga problem med TV:n varför jag inte anser mig behöva uppdatera fw, varför leta fel? sen så kör jag inte med den inbyggda digitalboxen men det kanske är en annan historia
Postad 08 januari 2008 - 12:48
jag kör med fw 2007 (det jag fick fr dustinhome) och upplever inga problem med TV:n varför jag inte anser mig behöva uppdatera fw, varför leta fel? sen så kör jag inte med den inbyggda digitalboxen men det kanske är en annan historia
Hej
Även jag har fw 2007 på min XEU UK modell, inga som helst problem! inte heller med den inbyggda digitalboxen.
funderar egentligen på vaf fw efter 2007 löser, jag har googlat på detta men inte funnit vad t.e.x fw 2012 löser
nån som vet och kan beskriva vad som är löst efter fw 2007 ?
/Mats
Postad 08 januari 2008 - 13:31
Fatta hur tacksam jag är,var väldigt orolig för att jag råkat ändra något.
Undrar varför vi har andra inställningar där än XEE modellerna?
Följer intresserat snacket om firmware,vad är fel på 2007,0 någon som vet?
Än en gång ett stort tack
Mvh Anders
.
Hej
Exakt samma som på min XEU modell /Mvh Mats
Panel Vender AUO INT
DDR ETRON
Panel Type 40" AU NORHar en likadan LE-40M87BDX/XEUModell: Samsung LE-40M87BDX/XEU (tydligen gråimporterad från UK ?)
T-TLPPEUMD-2007.0
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1011
Aug 30 2007
Inköpsdatum: 2007-12-21
Inköpsställe: www.komplett.se
Pris: 11995 + 300 spänn i postförskottsavgit och frakt
Har haft TV:n för kort tid än så länge är jag helnöjd, har precis fixat till Svenska menyer via
(Standby Info-Menu-Mute-Power On ---> Option 2 (service) Nordic ändrat till On ----> Power of) Och sen gått in i vanliga setupen och valt språk Svenska /tidigare ej valbart) och voila nu är allt på korrekt svenska i samtliga menyer)
Ska snart prova min nyinköpta Pioneer DV-400 med uppskalning till 1080p mot TV:n men måste vänta på jultomten först :-)
Är intresserad av info från andra som köpt denna TV från Komplett har även ni då fått en gråimporterad UK modell?
har jag haft tur eller otur? Problem med garanti när man har en XEU modell?
Mvh Mats i Eskilstuna
Inköpt 071213 på Komplett
Pris 11995+frakt
Samma firmware och allt.![]()
Har oxå fixat svenska menyer.Kör sat (dreambox) via komponent,funkar bra förutom att autoläge för bildstorlek ej fungerar då.Bilden är kanon vid bra sändningar,men dålig vid tex "vänner" på femman och eurosport.
Kör Xbox 360 via Hdmi 1080p,funkar klockrent.![]()
Har testat dator via vga och fick 1024*768 och1920*1080 att fungera,däremot inte 1440*900 som min bärbara HP är anpassad för (någon som vet varför).
Jag la oxå märke till bilden på servicemenyn som Mattzen på sid 30 la in här, den stämmer inte med min,är rädd för att jag råkade ändra något i min.Kan du med XEU modellen vara snäll o kolla följande i service menu:
Panel Vender AUO INT
DDR ETRON
Panel Type 40" AU NOR
Väntar med spänning på svar.
Postad 08 januari 2008 - 19:05
Pratade med samsung support om min LE40M86DBX XEE version 1008 häromdagen om mina problem o blev glatt överraskad när han lovade skicka en tekniker nu i början av veckan men de togs ifrån mig ganska snabbt idag när ett transportbolag ringer o säger att dom häntar burken imorrn, ringde lite surt till supporten som förklarar att de måste ha blivit ett missförstånd, killen frågade ju specifikt efter min "adress o antal trappor för att teknikern skulle ha lätt o hitta" som han uttryckte de men visst man bor ju inte i stockholm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Någon annan som skickat iväg sin på service som vet ungefär hur länge man blir utan skärm????
Gärna både positiva o negativa svar om de finns!!!!
Postad 08 januari 2008 - 19:13
T-TLPPEUMD-1012
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1011
DATE-Apr 25 2007
Inköpsdatum: Jul 07
Inköpsställe: Expert Storängsbotten (Sthlm)
Pris: Kommer faktiskt inte ihåg

Uppgradering: Not yet...
24hz stöd: Hmm, när kommer förklaringen på vad detta är och innebär (och hur jag testar:)?
MoviePlus bugg: Jo tyvärr.
Xbox360 bugg: Ej testat.
Freeview bugg: Ej testat.
Clouding: Det anser jag inte (kanske blir en edit när jag testat TVBlink, tack för tipset).
Buzzing: Tyst som en mus.
Annan bugg: -
Support kontakter: -
Övrigt: Är det verkligen ingen annan som har samma fw som jag? För det var väl det övre värdet som var fw (dvs. 1012 i mitt fall)? Alltid olustigt att vara ensam om saker

Är framförallt nyfiken på vad det här 24hz innebär, utöver det kan jag enligt samsungshemsida få hjälp hemma så jag ska försöka få dom att komma och uppgradera fw (om det nu inte går att göra själv?).
Återkommer med settings när jag tycker de är mer fintrimmade än nu.
Edit:
Jag kör settings från: http://www.hdtvtest....m86bd-settings/
Går riktigt bra på min m87.
Redigerat av oski, 12 januari 2008 - 23:10.
Postad 08 januari 2008 - 21:45
Är framförallt nyfiken på vad det här 24hz innebär, utöver det kan jag enligt samsungshemsida få hjälp hemma så jag ska försöka få dom att komma och uppgradera fw (om det nu inte går att göra själv?).
I trådens första inlägg förklaras hur de olika buggarna yttrar sig.
Postad 08 januari 2008 - 21:50
I trådens första inlägg förklaras hur de olika buggarna yttrar sig.
Jo jag läste där (och de första sidorna sedan försökte jag söka).
"24hz EDID fel = TV:n har fel i sin EDID vilket gör att den ej säger till att den stödjer 24p."
Säger mig tyvärr inte så mycket.
Edit.
...men den som söker han finner som någon sa.
Har googlat lite och läst på vad 24hz handlar om. Exakt hur det skulle visa sig på TV vet jag dock inte men jag ska se om jag inte kan hitta lite 720p24 material och testa

Redigerat av oski, 08 januari 2008 - 21:59.
Postad 08 januari 2008 - 22:52
Jag har:
T-TLPPEUMD-1010
T-BDTMPEUS-1004
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar