Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 August 2007 - 20:51

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
Ja,
Tvixen har ju en inställning där man väljer Component eller RGB.
Vet dock inte riktigt vad den gör....
RGB i komponent och RGB i SCART brukar ofta blandas ihop vad jag har förstått.

Jag gissar att din enda lösning är att ta fram lödkolven och bygga en:
http://www.nada.kth....feldt/vgascart/

Om nu ingen har en
http://www.misco.se/...bcc5b8e9d0dd99b
och kan prova om det funkar....

/J

Postad 31 August 2007 - 09:43

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Pärlor till svinen?  B)  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, aldrig hört den metaforen?
Jag menar alltså att det verkar lite onödigt att köra med en kraftfull HD-maskin som spelar upp högupplöst video nedskalat på en lågupplöst TV.
Då försvinner ju hela idén med att spela HD-video.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan till viss del köpa resonemanget. Dock inte fullt ut, då det inte är hd som är det primära för min del. Jag vill bara på ett enkelt sätt streama musik och film från dator till tv/stereo. Finns det någon annan Tvix som är bättre lämpad för det ändamålet?

<{POST_SNAPBACK}>

Det blir isåfall till att följa tipsen och bygga en omvandlare eller nöja dig med s-video.
TViX HD M-4100 är ju trots allt den kraftfullaste maskinen som finns just nu och du kommer kanske att vilja spela video som är kodat med H.264.
Sen kanske det blir läge att köpa ny TV framöver och då har du ju dessutom möjligheten att köra HDMI från maskinen.

Postad 31 August 2007 - 20:15

Perra.P
  • Perra.P
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Nu ger jag upp denna jättedåliga maskin (5100).
Skulle fylla på med lite filmer idag, då ville windows formatera om disken.
Har provat på två datorer, och ja jag brukar välja säker borttagning av maskinvara.

Själva Tvixen visade photo- och audiomappen, videomappen är helt borta...
Dessutom så låter den efter 1 1/2 vecka dubbelt så mycket som min DELL
med Intel Core 2 Duo 2.33 och bra grafikkort som lätt kör skiten ur denna låda.

Bitter? Ja, kanske. Om man lagt ner otroligt många sena kvällar på en ofärdig produkt.
Då kan jag ju lika gärna bygga en HTPC, och det var ju det man skulle slippa, väl?

Lycka till ni andra och hoppas de får mjukvara och hårdvara att lira ihop.

Postad 31 August 2007 - 20:49

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Har provat på två datorer, och ja jag brukar välja säker borttagning av maskinvara.

Bitter? Ja, kanske. Om man lagt ner otroligt många sena kvällar på en ofärdig produkt.
Då kan jag ju lika gärna bygga en HTPC, och det var ju det man skulle slippa, väl?

<{POST_SNAPBACK}>

Känns som du fått ett dåligt ex!
peppar peppar min har ännu inte visat några av dina symptomer :(

Lycka till med din htpc

Postad 31 August 2007 - 22:52

Tvivlar
  • Tvivlar
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Funderade innan också på att investera i en tvix men efter vad man läst och hört så följde jag min instinkter och byggde mig en htpc.I dagsläget så är tyvärr det smarta valet tills det kommer ut bättre FW eller bättre mediaspelare hellt enkelt.Så sälj tvixen finns säkert folk som vill köpa den :( och släng ihop en hyfsad htpc med mediacenter om du kan och du kommer garanterat bli mer nöjd plus att du har en framtidsäker hemmabio.

Postad 01 September 2007 - 09:08

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Läst igenom denna tråd och kommit fram till följande: bättre att bygga en egen HTPC än införskaffa denna apparat.

Postad 01 September 2007 - 18:45

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Jag har lite problem med min 4100:a.

När jag spelar upp film via nätverket (NFS) så kan man spela ett tag, sedan laggar filmen som fan och det går inte ens att pausa. Om man då backar ett chapter och sen spolar fram så flyter det på igen.

Hur får man bort det?

Undrar också om share.
Kör tvixshareprogrammet på min server, har för mig att jag läste nånstans att man då bara kan köra med en Tvixmaskin, varför kan man inte köra med två, eller har jag läst fel?

Undrar också om man kan köra tvixshareprogrammet på två olika burkar eller fler utan problem?

Postad 01 September 2007 - 18:52

Unregistered35cc71da
  • Unregistered35cc71da
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Fungerar Tvix 4100/5100 i Vista 64bit? Jag tänker på streaming genom nätverk, delning, kopiering m.m.

Min gamle xbox med xmbc vägrar ha kontakt med Vista, jag undrar om det är klydd med tvixen med för att få kontakt o streama material, HD-filer samt SD-filer

Postad 01 September 2007 - 22:35

larsli68
  • larsli68
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Undrar också om share.
Kör tvixshareprogrammet på min server, har för mig att jag läste nånstans att man då bara kan köra med en Tvixmaskin, varför kan man inte köra med två, eller har jag läst fel?

jag kör två tvix apparater på mitt nätverk samtidigt mot en dator där jag snurrar Tvix Netshare 1.08. Fungerar toppenfint.

Postad 01 September 2007 - 22:47

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Kanon! Du ska ha tack för svaret.

Då återstår frågan:

När jag spelar upp film via nätverket (NFS) så kan man spela ett tag, sedan laggar filmen som fan och det går inte ens att pausa. Om man då backar ett chapter och sen spolar fram så flyter det på igen.

Hur får man bort det?

Postad 02 September 2007 - 14:11

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Hej!

En väldigt lång tråd :)

Jag står i kvalet av en Rapsody N35
och en DViCO TVIX HD M-4100SH
(det kanske man inte få ta upp här?)
(Kan nämna att jag är inte i behov av HDMI ut, har en gammal hedlig TV)

Min fråga iallafall är om man kan ha flera bildkällor kopplade och igång samtidigt?
Eller är det bara en bildkälla som gäller som gäller?

Jag hade tänkt att ha en lite skärm vid sidan om soffan, så slipper man ha igång tv varje gång man vill byta musik mm.

Det som är aktuellt är komponentvideo (RGB) och kompositvideo samtidigt

Tack på förhand...

Redigerat av Ramius, 02 September 2007 - 14:36.

Postad 02 September 2007 - 23:45

erli
  • erli
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Jag har just installerat TVIX 4100 inklusive DVB-T430 och hårddisk.

Jag har även uppgraderat Firmware till den senaste jag kunde hitta 1.0.43

När jag ska titta på SVT HD får jag följande Information: Unsupported Video Format (H.264)

Jag kan höra ljudet men ingen bild. Vad kan jag ha gjort för fel? Jag var övertygad om att den här produkten skulle stödja H.264/AVC. Faktum är att enda orsaken till att jag köpte den var att få en PVR för SVT HD så jag hoppas verkligen att det jag som gjort en jätteblunder.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Har stött på samma grej.
Chipsetet som sitter i 4100 har tydligen inte fullt stöd för H.264 broadcast-feed enligt Dvico.
Därför har de låst den funktionen mjukvarumässigt fnv.
De jobbar på en lösning så man får väl hålla tummarna.

//BC

<{POST_SNAPBACK}>

Ny firmware har kommit (1.2.3). Tror den skall lösa ovan fråga samt även MKV support

http://www.tvix.co.k...&itemid=381&pg=

Vore toppen om någon som också har tunern installerad kan ladda ned, installera och berätta om ni får SVT HD att fungera. Köpbeslut hänger nämligen på just det....

Postad 03 September 2007 - 06:22

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag har just installerat TVIX 4100 inklusive DVB-T430 och hårddisk.

Jag har även uppgraderat Firmware till den senaste jag kunde hitta 1.0.43

När jag ska titta på SVT HD får jag följande Information: Unsupported Video Format (H.264)

Jag kan höra ljudet men ingen bild. Vad kan jag ha gjort för fel? Jag var övertygad om att den här produkten skulle stödja H.264/AVC. Faktum är att enda orsaken till att jag köpte den var att få en PVR för SVT HD så jag hoppas verkligen att det jag som gjort en jätteblunder.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Har stött på samma grej.
Chipsetet som sitter i 4100 har tydligen inte fullt stöd för H.264 broadcast-feed enligt Dvico.
Därför har de låst den funktionen mjukvarumässigt fnv.
De jobbar på en lösning så man får väl hålla tummarna.

//BC

<{POST_SNAPBACK}>

Ny firmware har kommit (1.2.3). Tror den skall lösa ovan fråga samt även MKV support

http://www.tvix.co.k...&itemid=381&pg=

Vore toppen om någon som också har tunern installerad kan ladda ned, installera och berätta om ni får SVT HD att fungera. Köpbeslut hänger nämligen på just det....

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har testat 1.2.3 men den löser inte problemet med att se på SVT HD i realtid.

BoneCutter skriver tidigare i den här tråden att han testat en icke publik beta av firmware och att det fungerar med den. Det ger ju hopp om att det ska kunna fungera i kommande firmware.

Om jag var dig, och om det är viktigt att kunna se SVT HD i realtid, skulle jag vänta med inköp tills det är bekräftat att SVT HD fungerar i realtid. Jag kommer att testa så fort jag får tillgång till den betan och du kan lita på att jag återkommer med besked.

Att sätta upp en HTPC är inte så enkelt och billigt som en del i det här forumet försöker antyda. Jag har försökt och haft problem. Då ska du veta att jag har nästan 25 års erfarenhet av PC. Jag fick ta hem en av de första IBM PC som kom in i landet. Jag ser två alternativ: Antingen en mycket snabb processor (som blir varm och måste kylas) eller en bra (och dyr) grafikadapter som kan dekoda i adaptern.

Jag tycker grundtanken med TVIX är god. Den är mycket behändig och relativt tyst (inte helt tyst men min står bakom glasdörr - jag får anstränga mig för att höra om den är igång även innan TV-ljudet är på).

Det jag kan anmärka på är att den inte är helt stabil, att ljudet ibland försvinner under någon sekund, att det är segt att köra mina skannade dior och negativ, att GOTO funktionen ibland inte gör vad jag förväntar mig, att betan 1.2.3 ibland hackar vid 1080P samt problemet med SVT HD. Om de får ordning på de småproblem som finns så kommer jag att bli nöjd med mitt köp, men jag har inte hur mycket tålamod som helst.

/Göran

Postad 03 September 2007 - 09:28

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har haft en pixel magic hd 100 i ca 1 år. Vad jag förstår så baseras denna enhet på föregående chip från sigma design. Jag har varit ganska nöjd med denna enhet men den har fortfarande efter ca 2 år på marknaden en hel del buggar. När den väl gör det den skall göra så är den väldigt smidig. Känner dock igen det mesta som skrivs i denna tråden om fast forward, hackande över nätverket, skip funktioner mm. Det ni skriver här har diskuterats om och om igen här: http://www.pixelmagi...isplay.php?f=17. Så det verkar som om sigma inte löst nåt med det nya chippet. Bara lagt till H.264 och mkv. Buggarna är kvar. Jag kommer inte köpa en mediabox som nästa mediacenter. Det blir en htpc med allt vad det innebär. Men den känns framtidssäker på ett helt annat sätt. Min pixelmagic klarar inte av h.264 och mkv. Det känns väldigt trist. Och vad är runt hörnet om ett halvår?

Redigerat av discomega, 03 September 2007 - 09:56.

Postad 03 September 2007 - 11:17

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har haft en pixel magic hd 100 i ca 1 år. Vad jag förstår så baseras denna enhet på föregående chip från sigma design. Jag har varit ganska nöjd med denna enhet men den har fortfarande efter ca 2 år på marknaden en hel del buggar. När den väl gör det den skall göra så är den väldigt smidig. Känner dock igen det mesta som skrivs i denna tråden om fast forward, hackande över nätverket, skip funktioner mm. Det ni skriver här har diskuterats om och om igen här: http://www.pixelmagi...isplay.php?f=17. Så det verkar som om sigma inte löst nåt med det nya chippet. Bara lagt till H.264 och mkv. Buggarna är kvar. Jag kommer inte köpa en mediabox som nästa mediacenter. Det blir en htpc med allt vad det innebär. Men den känns framtidssäker på ett helt annat sätt. Min pixelmagic klarar inte av h.264 och mkv. Det känns väldigt trist. Och vad är runt hörnet om ett halvår?

<{POST_SNAPBACK}>

Flera i tråden har just framhävt hur pass framtidssäker man blir med en HTPC. Jag är personligen inte så övertygad om det.

H.264 är ju tämligen nytt men vi kommer att få se nya komprimeringsformat framöver också. Vi kommer antagligen att behöva mer processorkraft och/eller nya grafikadaptrar. Min senaste stationära PC är redan cirka tre år gammal (P4 3 GHz. 2GB minne och Matrox Parhelia grafik adapter) och känns urmodig. Jag kan inte köra HD-media med den.

Jag tror att man kommer att få räkna med att byta vartannat år vare sig man har TVIX eller HTPC.

/Göran

Postad 03 September 2007 - 11:58

Rebwar
  • Rebwar
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej;

Undrar om nån kan spela 1080p-material felfritt med tvixen. I så fall vad heter filen exakt, vill gärna prova!

Postad 03 September 2007 - 12:38

Grief
  • Grief
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

H.264 är ju tämligen nytt men vi kommer att få se nya komprimeringsformat framöver också. Vi kommer antagligen att behöva mer processorkraft och/eller nya grafikadaptrar. Min senaste stationära PC är redan cirka tre år gammal (P4 3 GHz. 2GB minne och Matrox Parhelia grafik adapter) och känns urmodig. Jag kan inte köra HD-media med den.

Jag tror att man kommer att få räkna med att byta vartannat år vare sig man har TVIX eller HTPC.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle tro att din flaskhals är det mediokra grafikkortet. Jag har en P4 2.6 GHz, 1 Gb RAM och ett ATI 9800 Pro AIW och 720p flyter på hur bra som helst på den.

Postad 03 September 2007 - 17:50

kenneth1
  • kenneth1
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Ska beställa en Tvix4100 och har förstått att den ska kopplas med en HDMI kabel. Har en Panasonic TH-42PA50E.
Går det? om inte vad behöver jag för att koppla ihop dom?

Har sökt i en timme i forumet utan att bli klokare.

Stort tack för all hjälp!

Redigerat av kenneth1, 03 September 2007 - 17:51.

Postad 03 September 2007 - 18:16

Rebwar
  • Rebwar
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Ska beställa en Tvix4100 och har förstått att den ska kopplas med en HDMI kabel. Har en Panasonic TH-42PA50E.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan koppla den via komponenten.
"AV4 config Component in (also 720p + 1080i) "
Men upplösningen på din tv är inte så hög:
"Number of Pixels 852x480 "

Postad 03 September 2007 - 18:16

Tvivlar
  • Tvivlar
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle tro att din flaskhals är det mediokra grafikkortet. Jag har en P4 2.6 GHz, 1 Gb RAM och ett ATI 9800 Pro AIW och 720p flyter på hur bra som helst på den.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med det grafikkortet kommer man inte långt om man ska titta på HD, att vi får se nya komprimeringsformat kommer inte påverka så himla mycket i dagsläget en C2D med ett hyfsat grafikkort kommer hålla i sig ett par år utan några större bekymmer.

Postad 03 September 2007 - 18:42

kenneth1
  • kenneth1
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Hur gör jag det? Behöver jag nån extra kabel?

Postad 03 September 2007 - 18:52

Rebwar
  • Rebwar
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, komponentkabel följer med spelaren. (följde men min, 5100)

Postad 03 September 2007 - 19:18

kenneth1
  • kenneth1
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Som jag förstått saken så är HDMI mkt bättre att använda. Går det att köpa nån konverterare som passar mina uttag i tv´n?

Postad 03 September 2007 - 19:29

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Du fick alltså med en komponentkabel inte komposit?
Jag fick nämligen en komposit med min 4100 ;)

Postad 03 September 2007 - 19:39

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Jag frågar igen:

Hur får man bort det?

Fler än jag måste varit med om detta! Kanske funkar bättre med nyare firmware? Inga gissningar tack, jag är redo att slänga skiten om jag inte ens kan se en gammal hederlig dvd-iso på den.

Hur flashar man den då om man inte har usb-disk eller intern disk?

Postad 03 September 2007 - 19:50

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med det grafikkortet kommer man inte långt om man ska titta på HD, att vi får se nya komprimeringsformat kommer inte påverka så himla mycket i dagsläget en C2D med ett hyfsat grafikkort kommer hålla i sig ett par år utan några större bekymmer.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med om att grafikadaptern är en boven i dramat. Jag har en bärbar som är bättre på att spela HD-material än den stationära. HDV 1080i fungerar bra på den stationära PCn.

I dag är det nog inte så många som har 1080P-paneler men det kommer nog att ändra sig under de närmaste åren. Frågan är vad som händer då?

Jag har testat lite med 1080P-material på TVIX. Jag har några filer som är VC1 och de hackar framförallt i panoreringar. Jag har också en 1080P-film som är MPEG2 och den går utan problem. Det beror ju alla gånger på att det är lättare för processorn att dekoda MPEG2 än VC1 eller H.264.

Vad som behövs i en HTPC är nog mer en fråga för ett annat forum så jag tänker inte älta den frågan alltför mycket här men frågan är om TVIX 4100/5100 går att trimma till lite bättre prestanda för 1080P eller om det är kört. Själv har jag inget akut behov av 1080P än trots att jag har en panel som klarar det. Jag är mest intresserad av marksänd TV och den finns ju inte i högre upplösning än 720P än. Jag gissar att de flesta som bygger HTPC nu också stannar vid 720P i dag.

Vad kan man tro om framtiden då. Nu ger jag mig ut på djupt vatten men SVT HD kräver i dag med upplösningen 1280*720P 20 Mbps kodad i H.264. En MUX i marknätet rymmer 25 Mbps och
1080P ryms inte i en marksänd MUX med dagens kodning. Om någon börjar sända 1080P i marknätet måste de alltså sannolikt koda i en annan kodning och den kodningen kommer sannolikt att kräva mer kraft för att dekoda. Den dagen kommer jag definitivt att behöva byta min TVIX men jag misstänker att även de som byggt HTPC i dag måste bygga nytt. Av den orsaken tror jag att det är rätt så dött lopp mellan TVIX och en HTPC när det gäller framtidssäker.

/Göran

Postad 03 September 2007 - 20:48

Unregistered964985b0
  • Unregistered964985b0
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag har ägt en TViX 5100 nu i ett par månader.

Fungerar kanon med alla tv serier i xvid och kopier av dvd i iso format. Har ingenting att klaga över. Visst tar det en sekund eller två att starta en xvid men inget jag finner störande. Har inte alls andvänt den för att titta på bilder eller lyssna på musik. För mig är det film och serier som är anledningen till att jag köpte den.

Om det nu bara hade stannat med det positiva ovanför.

Men min kritik på USB överföringen och dess extremt buggiga effekter av att andvända det. Nu har jag åtskilliga gånger överfört 5-10 dvd filmer i en mapp som tidigare innehållet 20-30 filmer för att stänga av den och gå till tvn. Väl där är mappen helt tom. Detta har hänt mig fyra gånger nu. Har kanske kopplat den 40ggr till datorn via usb. Men att den förstör hela filmbibliotek 10% av gångerna är för mig totalt oacceptabelt. Känns som man får hålla tummarna när man överfört film att inte allt skall vara förstört när man kommer till Tvn.

Jag andvänder tvixen som jag andvänt varje extern usb disk. Aldrig haft problem med någon annan än denna.

Bär den till datorn, kopplar in ström och USB kabel. Slår på den.

50% av gångerna måste jag gå in i Den här datorn/Hantera/Diskhanteraren och först och främst aktivera disken. För annars dyker den inte upp. (Detta har jag ALDRIG behövt göra med någon annan disk)

När jag är fört över filerna stänger jag av tvixen. Väntar tills den stängt ner. Drar ut USB och ström kabeln och förflyttar mig till TVn.

Väl där stoppar jag in HDMI kontakt samt strömkabel.

Nu är det bara att hålla tummarna att det fungerar.

Gör jag verkligen fel?

Detta gör mig så frustrerad att jag skiter snart i att ha något på disken för det är för mycket jobb i onödan.

Någon annan som upplevt samma som mig?

Postad 03 September 2007 - 21:16

asdf123123
  • asdf123123
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Pärlor till svinen?  :lol:  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, aldrig hört den metaforen?
Jag menar alltså att det verkar lite onödigt att köra med en kraftfull HD-maskin som spelar upp högupplöst video nedskalat på en lågupplöst TV.
Då försvinner ju hela idén med att spela HD-video.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan till viss del köpa resonemanget. Dock inte fullt ut, då det inte är hd som är det primära för min del. Jag vill bara på ett enkelt sätt streama musik och film från dator till tv/stereo. Finns det någon annan Tvix som är bättre lämpad för det ändamålet?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker att du ska skippa tvix om du tänker lyssna på musik.. osv. helt kasst meny system för en playlist eller liknande..

Postad 03 September 2007 - 21:48

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Gör jag verkligen fel?

Ja.
I alla fall om det är Windows (valfri variant) du kör.

Du måste göra "Säker borttagning av maskinvara" innan du stänger av Tvixen. Den lilla ikonen i aktivitetsfältet med en pil och nåt annat. (Ett kretskort?)
Detta är typiska symptom på att du inte gör det.
Om nu det är så att du gör denna procedur men inte skriver det är det nåt annat...

Vissa USB-diskar stöder förvisso det beteendet du beskriver men långt ifrån alla....
Mest problem verkar enligt min erfarenhet uppstå om man inte gör Säker borttagning och sedan stoppar in sin USB-disk i en Linux-burk. Och det är ju precis vad Tvixen är. ;)

/J

Postad 03 September 2007 - 21:55

Unregistered964985b0
  • Unregistered964985b0
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Gör jag verkligen fel?

Ja.
I alla fall om det är Windows (valfri variant) du kör.

Du måste göra "Säker borttagning av maskinvara" innan du stänger av Tvixen. Den lilla ikonen i aktivitetsfältet med en pil och nåt annat. (Ett kretskort?)
Detta är typiska symptom på att du inte gör det.
Om nu det är så att du gör denna procedur men inte skriver det är det nåt annat...

Vissa USB-diskar stöder förvisso det beteendet du beskriver men långt ifrån alla....
Mest problem verkar enligt min erfarenhet uppstå om man inte gör Säker borttagning och sedan stoppar in sin USB-disk i en Linux-burk. Och det är ju precis vad Tvixen är. ;)

/J

<{POST_SNAPBACK}>

Du har rätt, jag har faktiskt inte gjort det. De externa USB diskar jag har i övrigt måste klara det då jag aldrig gjort det förr.

MEN, efter detta hadde hänt 2ggr så började jag med det. Efter det så har det hänt ytterliggare två gånger. Så något annat är fel.

Kör just nu en checkdisk på disken för att se om den kan reparera någon skada. Något är jävligt skumt iaf. 500gigs hd, Tv-serier mappen är på 250gig och movie mappen är på 2kb. Trots detta finns det bara 40gig ledigt utrymme på disken.

Så utrymmes mässigt finns filmerna kvar på disken men jag kan inte se dem!

TOKIG

Postad 04 September 2007 - 00:19

Tvivlar
  • Tvivlar
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med om att grafikadaptern är en boven i dramat. Jag har en bärbar som är bättre på att spela HD-material än den stationära. HDV 1080i fungerar bra på den stationära PCn.

I dag är det nog inte så många som har 1080P-paneler men det kommer nog att ändra sig under de närmaste åren. Frågan är vad som händer då?

Jag har testat lite med 1080P-material på TVIX. Jag har några filer som är VC1 och de hackar framförallt i panoreringar. Jag har också en 1080P-film som är MPEG2 och den går utan problem. Det beror ju alla gånger på att det är lättare för processorn att dekoda MPEG2 än VC1 eller H.264.

Vad som behövs i en HTPC är nog mer en fråga för ett annat forum så jag tänker inte älta den frågan alltför mycket här men frågan är om TVIX 4100/5100 går att trimma till lite bättre prestanda för 1080P eller om det är kört. Själv har jag inget akut behov av 1080P än trots att jag har en panel som klarar det. Jag är mest intresserad av marksänd TV och den finns ju inte i högre upplösning än 720P än. Jag gissar att de flesta som bygger HTPC nu också stannar vid 720P i dag.

Vad kan man tro om framtiden då. Nu ger jag mig ut på djupt vatten men SVT HD kräver i dag med upplösningen 1280*720P 20 Mbps kodad i H.264. En MUX i marknätet rymmer 25 Mbps och
1080P ryms inte i en marksänd MUX med dagens kodning. Om någon börjar sända 1080P i marknätet måste de alltså sannolikt koda i en annan kodning och den kodningen kommer sannolikt att kräva mer kraft för att dekoda. Den dagen kommer jag definitivt att behöva byta min TVIX men jag misstänker att även de som byggt HTPC i dag måste bygga nytt. Av den orsaken tror jag att det är rätt så dött lopp mellan TVIX och en HTPC när det gäller framtidssäker.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Tror inte i den närmsta framtid att dom kommer sända 1080p i marknätet inte aktuellt, men även när det kommer så med en C2D processor kan du garanterat spela upp det utan några problem dvs utan några hack eller störningar.Det som är kodat i H.264 i dagsläget är inga problem för en C2D svettar inte äns så vi har en mycket bra bit till innan behövs byttas du har även Intel Core 2 Quad som kommer antagligen räcka tills år 2050.Det glöms även att H.264 är inte optimerat ännu finns utrymme för förbättring så alltså i slutändan så vinner en htpc dvs mer framtidssäker.

Att folk stannar vid 720p när dom bygger en htpc det är en vild gissning dom som vill ha en hemmabio satsar antagligen på full hd och då blir det självklara valet ett htpc bygge som stödjer det fullt ut.Det är inte avgjort heller än om det ska vara blue ray eller hd men när den dagen kommer så kommer vi få se även spelare som kan köpas för htpc bygge vilket jag tvivlar på att tvixen kommer att stödja ska väll sägas att finns i dagsläget blue ray spelare för pc men kostar en slant.

Postad 04 September 2007 - 13:22

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Tror inte i den närmsta framtid att dom kommer sända 1080p i marknätet  inte aktuellt, men även när det kommer så med en C2D processor kan du garanterat spela upp det utan några problem dvs utan några hack eller störningar.Det som är kodat i H.264 i dagsläget är inga problem för en C2D svettar inte äns så vi har en mycket bra bit till innan behövs byttas du har även Intel Core 2 Quad som kommer antagligen räcka tills år 2050.Det glöms även att H.264 är inte optimerat ännu finns utrymme för förbättring så alltså i slutändan så vinner en htpc dvs mer framtidssäker.

Att folk stannar vid 720p när dom bygger en htpc det är en vild gissning dom som vill ha en hemmabio satsar antagligen på full hd och då blir det självklara valet ett htpc bygge som stödjer det fullt ut.Det är inte avgjort heller än om det ska vara blue ray eller hd men när den dagen kommer så kommer vi få se även spelare som kan köpas för htpc bygge vilket jag tvivlar på att tvixen kommer att stödja ska väll sägas att finns i dagsläget blue ray spelare för pc men kostar en slant.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror säkert att HTPC har sina fördelar jämfört med TVIX men att tro att man enkelt kan bygga en nästan tyst HTPC som klarar 1080P utan ryckningar i bilden och som ska vara framtidssäker för 4000:- (ungefärligt pris för en TVIX inkl. hårddisk) tror jag är naivt. Jag har tittat i HTPC-forumet och det är fullt av bekymmer.

Jag har svårt att ta år 2050 seriöst. Om vi går 43 år tillbaka i tiden hamnar vi ungefär när jag började arbeta med datorer. På den tiden var det primära I/O-mediet hålkort, och värstingdatorn hade 16KB minne och vi hade inte en tanke på att vi en dag skulle få datorer hemma. Jag fotograferade mest på svart-vit film i mellanformat och filmade med dubbel8-kamera.

Sedan dess har jag upplevt teknikskiften ungefär vart tredje år och det gäller också PC-sidan. Mellanformatsfilm kan man fortfarande köpa i specialbutiker men dubbel8-film går inte ens att få framkallad om man har någon gammal film på lager. Hålkortsläsare har jag inte sett på många år.

Jag har svårt att tro att tekniken plötsligt skulle stanna upp år 2007. I stället tycker jag att det verkar som teknikutvecklingen accelererar. Närmast runt hörnet lurar förmodligen 4K på video-sidan och det skulle inte förvåna mig om vi relativt snart får uppleva realistisk 3D. Vad som sedan kommer räcker inte min fantasi till för men jag är övertygad om att det kommer att hända mycket på dessa 43 år och jag har svårt att tro att det finns några Intel-procecssorer i nuvarande form kvar år 2050 annat än på museer.

/Göran

Postad 04 September 2007 - 17:19

Tvivlar
  • Tvivlar
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Tror inte i den närmsta framtid att dom kommer sända 1080p i marknätet  inte aktuellt, men även när det kommer så med en C2D processor kan du garanterat spela upp det utan några problem dvs utan några hack eller störningar.Det som är kodat i H.264 i dagsläget är inga problem för en C2D svettar inte äns så vi har en mycket bra bit till innan behövs byttas du har även Intel Core 2 Quad som kommer antagligen räcka tills år 2050.Det glöms även att H.264 är inte optimerat ännu finns utrymme för förbättring så alltså i slutändan så vinner en htpc dvs mer framtidssäker.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror säkert att HTPC har sina fördelar jämfört med TVIX men att tro att man enkelt kan bygga en nästan tyst HTPC som klarar 1080P utan ryckningar i bilden och som ska vara framtidssäker för 4000:- (ungefärligt pris för en TVIX inkl. hårddisk) tror jag är naivt. Jag har tittat i HTPC-forumet och det är fullt av bekymmer.

Jag har svårt att ta år 2050 seriöst. Om vi går 43 år tillbaka i tiden hamnar vi ungefär när jag började arbeta med datorer. På den tiden var det primära I/O-mediet hålkort, och värstingdatorn hade 16KB minne och vi hade inte en tanke på att vi en dag skulle få datorer hemma. Jag fotograferade mest på svart-vit film i mellanformat och filmade med dubbel8-kamera.

Sedan dess har jag upplevt teknikskiften ungefär vart tredje år och det gäller också PC-sidan. Mellanformatsfilm kan man fortfarande köpa i specialbutiker men dubbel8-film går inte ens att få framkallad om man har någon gammal film på lager. Hålkortsläsare har jag inte sett på många år.

Jag har svårt att tro att tekniken plötsligt skulle stanna upp år 2007. I stället tycker jag att det verkar som teknikutvecklingen accelererar. Närmast runt hörnet lurar förmodligen 4K på video-sidan och det skulle inte förvåna mig om vi relativt snart får uppleva realistisk 3D. Vad som sedan kommer räcker inte min fantasi till för men jag är övertygad om att det kommer att hända mycket på dessa 43 år och jag har svårt att tro att det finns några Intel-procecssorer i nuvarande form kvar år 2050 annat än på museer.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Att bygga en tyst htpc är inga svårigheter och vad man har läst om tvixen så har dom haft problem med kylningen även att den låter en hell del så finns inget att jämföra där, tittar man närmare på priset nu så kostar inte en tvix men en hd 4000 utan vi rör oss i 4500-5000 trakter.För det prisset sätter du ihop en htpc som är överlägsen tvixen på alla fronter spelar ingen roll hur man vrider på det.

Jag har även följt dena tråd med folk som har mer problem med sina tvix problem med att spela upp även det enklaste sen har vi http://mpcclub.com finns en hell del intresseant att läsa om tvixen.Vad som fanns för 45 år sen har ingen betydelse nu även jag har jobbat med datorer, hifi etc etc i 25 år och jag vet mycket tydligt att vad som släpps nu är gammalt om 6mån.

Men då återkommer vi till vad som är värt att investera i dagsläget som jag har pointerat tydligt finns inget argument som styrker varför man skulle investera i en tvix i dagsläget, när man får så mycket mer för dom pengarna om man sätter ihop sig en htpc.

Att tekniken stannar upp är det ingen som påstår att intel möjligt viss kommer vara på museum år 2050 även det hört inte till saken utan vi pratar om prestanda och framtidssäkert och det är vad man får.Du har även ny typ av TV som kommer släppas inom den närmsta tiden bland annat OLED TV och SED TV det ska bli intressant att se.

/Tvivlar

Redigerat av Tvivlar, 04 September 2007 - 17:26.

Postad 04 September 2007 - 17:31

Unregistered36021db2
  • Unregistered36021db2
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Får se om jag fattat det här rätt. Utrustningen som jag har idag är en laptop en trådlös router! Om jag nu skulle vilja ha en lösning som innebär att jag kan streama ljud och bild trådlöst från laptopen till
hemmabion så är det en sådan här manick jag ska ha eller?

Om jag vill se på en HD film eller en dvd film i form utav en img eller iso fil går det oxå trådlöst eller måste jag ansluta datorn direkt med nätverkskabel till Tvixen?

Tack på förhand!

*pappahårding*

Postad 04 September 2007 - 18:26

Unregisteredf7afae65
  • Unregisteredf7afae65
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Är det någon som har en länk eller ett förslag hur man gör en spellista på tvixen på lättaste sätt.

Skall även göra ett bildspel med musik....någon som har en bra länk ...

Tack på förhand...

Postad 04 September 2007 - 23:03

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Att bygga en tyst htpc är inga svårigheter och vad man har läst om tvixen så har dom haft problem med kylningen även att den låter en hell del så finns inget att jämföra där, tittar man närmare på priset nu så kostar inte en tvix men en hd 4000 utan vi rör oss i 4500-5000 trakter.För det prisset sätter du ihop en htpc som är överlägsen tvixen på alla fronter spelar ingen roll hur man vrider på det.

Jag har även följt dena tråd med folk som har mer problem med sina tvix problem med att spela upp även det enklaste sen har vi http://mpcclub.com finns en hell del intresseant att läsa om tvixen.Vad som fanns för 45 år sen har ingen betydelse nu även jag har jobbat med datorer, hifi etc etc i 25 år och jag vet mycket tydligt att vad som släpps nu är gammalt om 6mån.

Men då återkommer vi till vad som är värt att investera i dagsläget som jag har pointerat tydligt finns inget argument som styrker varför man skulle investera i en tvix i dagsläget, när man får så mycket mer för dom pengarna om man sätter ihop sig en htpc.

Att tekniken stannar upp är det ingen som påstår att intel möjligt viss kommer vara på museum år 2050 även det hört inte till saken utan vi pratar om prestanda och framtidssäkert och det är vad man får.Du har även ny typ av TV som kommer släppas inom den närmsta tiden bland annat OLED TV och SED TV det ska bli intressant att se.

/Tvivlar

<{POST_SNAPBACK}>

(Ursäkta att jag lägger mig i, men jag bara måste få kommentera lite :) )

Tycker att ni båda delvis har rätt i det ni säger. Dock har jag länge varit, och kommer nog länge till vara, mer inne på Tvivlars spår. Jag håller däremot inte med om att det om 50 år kommer räcka att ha dagens komponenter, absolut inte.

Som någon annan tidigare poängterat så är inte Tvixen (varken 4000/5000 eller 4100/5100) en färdig produkt när man köper den. Den är mer en "delvis funktionell" produkt om man köper den i dagsläget och man kommer nog förmodligen få vänta ganska länge innan det mesta är fixat så att man kan börja kalla den en färdig produkt, om man någonsin kan göra det... Har haft en 5000 sedan tidigt iår och den är, trots senaste firmware, fortfarande såpass buggig så att jag fortfarande inte kan kalla den en "färdig produkt". Och nu när nya modellerna är släppta så kan jag inte tänka mig att dom jobbar mkt på att fixa de gamla modellerna...

Kan tänka mig att folk köper en sådan mediaspelare för att helt enkelt slippa allt "krångel" med konfiguering, problemlösning, felsökning etc. Men enligt mina och många andras erfarenheter så krånglar Tvixen rejält mkt och kräver en hel del felsökning etc., därav tycker jag den förlorar den enda fördel som den har/hade.

Efter att jag köpte min Tvix 5000 (Obs: ingen h-264) så krånglade den så mkt så att jag helt enkelt gav upp upp efter ca 2 veckor. Några veckor senare och beställde en HTPC för ca 5000kr. Visst den krävde en hel del konfiguering, men jämför man antal-timmar-kliande-i-huvudet nedlagda på htpc:n och Tvixen så kommer är det faktiskt htpcn som får minst timmar.

Idag sitter jag med samma htpc, den är minst lika tyst som tvixen, klarar 1080p utan några som helst problem, och jag kan göra så mkt mer med den på ett så mkt bekvämare sätt. Krånglar den? Nej, inte alls mkt. Får reboot:a någon gång / månad kanske, men det är inget stort problem i mina ögon.

Läste nåt om ett rykte om att de ska släppa en ny Tvix "snart", och detta gör mig mkt konfunderad. Hur kan dom överhuvudtaget ens tänka tanken på att släppa en ny Tvix innan dom ens gjort färdigt de 2 tidigare modellerna? Hoppas det ryktet verkligen bara är ett rykte och inget annat. Annars tycker jag verkligen synd om alla som köpt en 4100/5100...

Redigerat av shapic, 04 September 2007 - 23:05.

Postad 04 September 2007 - 23:51

Tvivlar
  • Tvivlar
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

(Ursäkta att jag lägger mig i, men jag bara måste få kommentera lite :) )

Tycker att ni båda delvis har rätt i det ni säger. Dock har jag länge varit, och kommer nog länge till vara, mer inne på Tvivlars spår. Jag håller däremot inte med om att det om 50 år kommer räcka att ha dagens komponenter, absolut inte.

Som någon annan tidigare poängterat så är inte Tvixen (varken 4000/5000 eller 4100/5100) en färdig produkt när man köper den. Den är mer en "delvis funktionell" produkt om man köper den i dagsläget och man kommer nog förmodligen få vänta ganska länge innan det mesta är fixat så att man kan börja kalla den en färdig produkt, om man någonsin kan göra det... Har haft en 5000 sedan tidigt iår och den är, trots senaste firmware, fortfarande såpass buggig så att jag fortfarande inte kan kalla den en "färdig produkt". Och nu när nya modellerna är släppta så kan jag inte tänka mig att dom jobbar mkt på att fixa de gamla modellerna...

Kan tänka mig att folk köper en sådan mediaspelare för att helt enkelt slippa allt "krångel" med konfiguering, problemlösning, felsökning etc. Men enligt mina och många andras erfarenheter så krånglar Tvixen rejält mkt och kräver en hel del felsökning etc., därav tycker jag den förlorar den enda fördel som den har/hade.

Efter att jag köpte min Tvix 5000 (Obs: ingen h-264) så krånglade den så mkt så att jag helt enkelt gav upp upp efter ca 2 veckor. Några veckor senare och beställde en HTPC för ca 5000kr. Visst den krävde en hel del konfiguering, men jämför man antal-timmar-kliande-i-huvudet nedlagda på htpc:n och Tvixen så kommer är det faktiskt htpcn som får minst timmar.

Idag sitter jag med samma htpc, den är minst lika tyst som tvixen, klarar 1080p utan några som helst problem, och jag kan göra så mkt mer med den på ett så mkt bekvämare sätt. Krånglar den? Nej, inte alls mkt. Får reboot:a någon gång / månad kanske, men det är inget stort problem i mina ögon.

Läste nåt om ett rykte om att de ska släppa en ny Tvix "snart", och detta gör mig mkt konfunderad. Hur kan dom överhuvudtaget ens tänka tanken på att släppa en ny Tvix innan dom ens gjort färdigt de 2 tidigare modellerna? Hoppas det ryktet verkligen bara är ett rykte och inget annat. Annars tycker jag verkligen synd om alla som köpt en 4100/5100...

Måste bara tilläga att vad som skrevs om att skulle hålla i 50år var att ta i överkant vill bara pointera, men tycker att folk verkar förstå vad jag menar inget illa om folk som har eller vill investera i en tvix ville bara lägga alla korten på bordet.

Postad 05 September 2007 - 00:01

Tvivlar
  • Tvivlar
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Får se om jag fattat det här rätt. Utrustningen som jag har idag är en laptop en trådlös router! Om jag nu skulle vilja ha en lösning som innebär att jag kan streama ljud och bild trådlöst från laptopen till
hemmabion så är det en sådan här manick jag ska ha eller?

Om jag vill se på en HD film eller en dvd film i form utav en img eller iso fil går det oxå trådlöst eller måste jag ansluta datorn direkt med nätverkskabel till Tvixen?

Tack på förhand!

*pappahårding*

<{POST_SNAPBACK}>

Valet är ditt om du vill ha en manick "tvix" så att säga finns lite olika åsikter om vad som är bättre, men i fallet om du ska streama trådlöst genom tvixen, så dvd filmer ska inte vara några bekymmer men ska du titta på hd så får du köra med en nätverkskabel.

Postad 05 September 2007 - 11:11

Unregistered58453781
  • Unregistered58453781
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Hej
helt ny på Tvix, men den verkar ju superbra! Om man köper en med tuner, går det då
fån in kodade kanaler från t.ex. dreambox eller annan digitalbox?

Postad 05 September 2007 - 11:20

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hej
helt ny på Tvix, men den verkar ju superbra! Om man köper en med tuner, går det då
fån in kodade kanaler från t.ex. dreambox eller annan digitalbox?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, du kan inte få in kanaler från en annan digitalbox. Om man köper tvixen med tuner blir den ju en digitalbox själv, fast eftersom den saknar kortplats för boxer så får du endast in de fria marksända kanalerna (SVT1/2/24, TV4, TV6, kunskapskanalen mm).

Postad 05 September 2007 - 17:56

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

(Ursäkta att jag lägger mig i, men jag bara måste få kommentera lite :( )

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med om mycket av det du skriver. TVIX är inte färdig vid leverans vilket egentligen är en smärre skandal speciellt som den säljs även hos vanliga radiohandlare till icke ont anande kunder. Däremot har jag inte ägnat lika mycket tid åt att få TVIX att göra det jag behöver (så när som på SVT HD i realtid som ju inte alls fungerar) som jag har funderat över vad jag behöver i PC-väg för att göra samma sak. Det är möjligt att en PC-freak kan välja PC men jag tror att en person med dåliga PC-kunskaper ska undvika den vägen.

Eftersom du lyckats med att bygga en HTPC som klarar 1080P på ett bra sätt är jag nyfiken på hur den ser ut. Jag har sett alltför mtcket svar typ "den ska lätt klara av" etc. Mitt reella behov är egentligen inte mer än 720P men det kan ju alltid vara kul med 1080P också. Svaret lämpar sig inte för det här forumet så jag vore tacksam om du kan lägga upp en ny tråd i HTPC forumet som beskriver just din konfiguration alternativt peka ut en redan befintlig tråd som innehåller en fungerande konfiguration. Jag är väl medveten om att min stationära PC är lite mossig och jag behöver antagligen bygga en ny i alla fall.

När det gäller ny TVIX så tror jag personligen att det är mer ett rykte än fakta. Jag tror ryktet härstammar från den redan annonserade produkten 4130/5130. Å andra sidan tycker jag att TVIX är tillräckligt billig för att jag inte ska behöva oroa mig för det. Hårddisken kan jag ju alltid få användning för till något annat.

"En disk är antingen ny eller fylld."

/Göran

Postad 05 September 2007 - 21:56

ATHome
  • ATHome
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Är i tankarna på att inhandla en TVIX, nu när den stödjer matroska samt x264.
http://www.tvix.co.k...tafirmware.aspx
Har någon testat deras beta?
HTPC är ju inte aktuellt. (Det finns fler i familjen).

Postad 05 September 2007 - 22:03

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
ATHome, har du läst tråden? Det finns flera svar på det (säger jag rätt säkert utan att vara 100 % säker och utan att bläddra tillbaka någon sida och kolla). :(

Ja, MKV-filer i upp till 720P fungerar. 1080P blir det en hel del blocks som stör fortfarande. Frågan är om du har en TV som klarar 1080P. Annars kan du köra 720P-material utan problem istället. :P

Postad 06 September 2007 - 00:11

Unregistered36021db2
  • Unregistered36021db2
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Måste man ha denna kopplad med en nätverkskabel direkt till datorn?
Kan man möjligtvis komma åt den med datorn om man kopplar den till min router?
För måste man ha den kopplad till datorn med en nötverkskabel är den inget alternativ för mig!

Postad 06 September 2007 - 06:29

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Måste man ha denna kopplad med en nätverkskabel direkt till datorn?
Kan man möjligtvis komma åt den med datorn om man kopplar den till min router?
För måste man ha den kopplad till datorn med en nötverkskabel är den inget alternativ för mig!

<{POST_SNAPBACK}>

Naturligtvis kan du koppla TVIX till din router.

/Göran

Postad 06 September 2007 - 08:19

no_brakes
  • no_brakes
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Hej,

<{POST_SNAPBACK}>

Flera i tråden har just framhävt hur pass framtidssäker man blir med en HTPC. Jag är personligen inte så övertygad om det.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Din dator borde klara 720p bra. Min 2,4 klarar det inte riktigt, men om jag kompletterar med ett grafikkort för 500:- så är det nemas problemas.
Så nog är en dator framtidssäker....min dator är snart 6 år, och kommer att funka i framtiden.....

Postad 06 September 2007 - 09:16

HTPC_Zalman
  • HTPC_Zalman
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Mellanformatsfilm kan man fortfarande köpa i specialbutiker men dubbel8-film går inte ens att få framkallad om man har någon gammal film på lager.

Ehrmm, förvisso offtopic men jag kan inte låta en kommentar om smalfilm gå förlorad...

Dubbel8 film går alldeles utmärkt att både köpa och framkalla idag. Nåja, det går men är lite osmidigt (det är smidigare med Super8). Dubbel8 hittar man hos John Scwind http://members.aol.c...ohnSchwind.html Super8 kan man beställa genom Kodak, köpa via nätbutiker osv. Super8 framkallar man i Tyskland, hos en firma som heter Andec Film: http://www.andecfilm.de/

Det filmas fortfarande en del med Super8, framförallt är det entusiaster och på sista tiden har det blivit populärt att använda Super8 i musikvideos. Det ger en speciell "look" som är omöjlig att få till med en videokamera.

Kodak har till och med släppt nya emulsioner på Super8, det finns negativa Super8 filmer osv. Någon som är intresserad kan fråga mig mer, jag jobbar med Super8 filmer dagligen så jag vet en del om det. Jag scannar musikvideos och överför gamla familjefilmer till DVD. :P

Postad 06 September 2007 - 09:59

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0
Hur ot är inte denna tråd nu :P

Sean hört något mer om någon ny FW eller nya funktioner?

Postad 06 September 2007 - 10:05

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Hej!

Nej, inga news. Programmerarna blir klara med ny firmware när de blir klara. När det blir klara, vet vi inte. Har du en kristallkula? :P

Postad 06 September 2007 - 12:41

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Hej!

Nej, inga news. Programmerarna blir klara med ny firmware när de blir klara. När det blir klara, vet vi inte. Har du en kristallkula? :P

<{POST_SNAPBACK}>

Ja faktiskt, men den är på lagning :D

Återkommer så fort jag får tillbaka den i min ägo! :D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.