![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 01 mars 2010 - 12:28
Och här kommer resten :
snart bredare lansering även för godkända TV med inbyggd Satellitmottagare.
Förhoppningsvis "snart" blir inte om ett år
Eftersom jag nästan kom när jag läste detta, så ringde jag in till Teknikavdelningen för Parabolfrågor. Där sa en trevlig kille att det KOMMER att komma, dock kunde han inte ge ett exakt datum då det var under utredning. Men han sa under försommaren/sommaren.
Postad 14 mars 2010 - 18:51
Postad 14 mars 2010 - 19:19
Har en Pioneer KRP-500A. Har ett problem vid PC -användning. När man drar ett vitt fönster i Windows upp och ner så ändras ljusstyrkan och färgen på bilden något. Är detta normalt? Varför är det på detta viset?
Normalt vet jag inte om det är, men troligtvis begränsas ljusmängden av någon funktion. Jag har för mig att den heter APL eller något liknande. Den ser till att inte kontrasten kan bli för hög.
Du kan också prova att stänga av alla samtliga bildförbättringsfunktioner och se om det slutar att ändras.
Postad 14 mars 2010 - 20:45
Men det låter märkligt att kontrasten kan bli för hög. Någon som kan utveckla?
Kan man inte stänga av denna APL funktion för att slippa effekten?
Annars:
Man skulle nästan kunna tro att detta är en bi-effekt av Pioneer's vilja att maximera kontrasten på KRP-500A eller Pioneer G9. Något dynamiskt kontrast tjafs som inte går att stänga av?
Sänker man kontrasten till 15 så är ljusstyrkan och färgen stabil. Men bilden blir sämre då tycker jag.
Några fler som har samma grej med sin Pioneer G9 vid PC användning?
*När man drar ett vitt fönster i Windows upp och ner så ändras ljusstyrkan och färgen på bilden något
Det minskar ju möjligheten att det är fel på mitt ex. om så är fallet.
Redigerat av Unregistered31b0023d, 14 mars 2010 - 20:47.
Postad 15 mars 2010 - 07:29
https://www.minhembi...s...t&p=2501612
https://www.minhembi...s...t&p=2502434
Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 15 mars 2010 - 07:30.
Postad 16 mars 2010 - 16:49
Har inte haft tid undersöka kvalitén på Kurons chroma uppsampling (dvs hur snyggt den konverterar från 4:2:2 till 4:4:4) så det är mkt möjligt att RGB är att föredra för YCbCr 4:2:2.
Fattar inte hur han fick in "Deep Color" i denna mening dock... Om han hade sagt "Send RGB to a Kuro, not YCbCr 4:2:2, as they (Kuro) don't do a good job with chroma upsampling" hade jag köpt det.
Jag blir inte riktigt klok på alla länkar till Avforums och Avsforum.co.uk som avhandlar detta. Vissa verkar helt självklart säga att ut från PS3:an är det YCbCr 4:4:4 som skickas, man kan inte få den att skicka 4:2:2 vilket alla verkar vara överrens om skulle vara att föredra. Men i andra trådar som länkats så verkar man prata om 4:2:2 och WtW och BtB.
Fråga: Är det inte så att 4:2:2 "krävs" för att visa WtW och BtB? Kan det vara så att ut från PS3 med valet YCbCr (video settings) tillsammans med "superwhites on" så blir det 4:2:2?
Har RGB full eller limited under display settings någon som helst betydelse för om kanske YCbCr blir 4:4:4 eller 4:2:2 (konstigare saker har ju hänt vad gäller PS3an)?
Fråga: Jag har en HDD/DVD (Pioneer LX60) som jag tar emot TV i och som jag använder som mottagare för TV och alltså tittar igenom med Kuro 5090:n som display. I denna har jag alla fyra olika valen (RGB full/limited, YCbCr 4:4:4/4:2:2) som output via HDMI:n.
Jag har alltid kört YCbCr 4:2:2 ut från den men alltid reagerat på att röd färg nästan blir självlysande (om någon i ett tv-program har på sig en röd tröja så är den nästan starkt orange utan några som helst skuggor eller detaljer). Men spelar jag en DVD i samma spelare så får jag inte detta fenomen. Frågan är om det är skillnad på en TV-sändning (RGB i sändningen?) och DVD? DVD vet jag är lagrad med YCbCr 4:2:2 och därför har jag använt det som out också men efter all denna diskussion börjar jag undra varför jag har så "lysande" röd på TV-sändningarna och om det kan ha något samband?
Postad 17 mars 2010 - 09:16
Nej. BTB och WTW ska, i en idealvärld (pratar inte specifikt PS3 nu), finnas för alla signaltyper förutom "RGB:Full".Fråga: Är det inte så att 4:2:2 "krävs" för att visa WtW och BtB?
Har jag svårt att tro, minns inte om jag kollat det. Enkelt att kolla iofs.Kan det vara så att ut från PS3 med valet YCbCr (video settings) tillsammans med "superwhites on" så blir det 4:2:2?
Har RGB full eller limited under display settings någon som helst betydelse för om kanske YCbCr blir 4:4:4 eller 4:2:2 (konstigare saker har ju hänt vad gäller PS3an)?
Digitala tv-sändingar och DVD lagras på samma sätt, YCbCr 4:2:0.Frågan är om det är skillnad på en TV-sändning (RGB i sändningen?) och DVD? DVD vet jag är lagrad med YCbCr 4:2:2
Mpeg-dekodern kommer sedan (förutom att packa upp allt) utföra en vertikal chroma-uppsampling så att man har YCbCr 4:2:2. Detta kan sedan skickas ut som det är alternativt konverteras till de andra colorspaces din Pio-spelare kan ge ut.
Vet inte vad som kan tänkas vara kaljo med den spelare, får du samma resultat om du har uppsklaning (till 1080p t.ex.) påslagen resp avstängd?
Postad 17 mars 2010 - 12:40
Pioneer KRP-500A.
Lite irriterande att ljusstyrkan och färgen ändras dynamiskt beroende på scen innehåll vid pc anslutning. Drar man ett vitt fönster i Windows så ändras ljusstyrkan och färgen som sagt. Kanske marginellt enligt vissa. Men klart märkbart.
Sänker man kontrasten till 15 eller lägre så försvinner detta. Har noterat samma fenomen på en Panasonic PX70 men bara i det dynamiska bild läget vid PC-anslutning.
I manualen så står följande jag citerar:
Bildskärmsskydd.
När stillbilder (exempelvis foton och datorbilder) visas på skärmen under en längre tid, sänks ljusstyrkan en aning. Det beror på att platt-TV.n har en skyddsfunktion som automatiskt justerar ljusstyrkan för att skydda skärmen när den känner av stillbilder. Det är alltså inte något fel. Ljusstyrkan sänks när en stillbild detekteras under cirka tre minuter.
Skumt detta. Men kanske det är något dynamiskt kontrast mambo jumbo som inte går att stänga av. Då Pioneer gjort allt för att maximera kontrasten så har man kanske lagt in en dynamisk kontrast som native. som inte går att stänga av som det går på vissa apparater. t.e.x LCD. Eller är jag helt ute och cyklar?
Ingen med Pioneer plasma som känner till eller igen detta?
Skulle vara intressant och höra faktiskt.
Redigerat av Unregistered31b0023d, 17 mars 2010 - 12:45.
Postad 17 mars 2010 - 13:05
Det har inget med dynamisk kontrast eller bildskärmsskydd (även om det mkt riktigt gör sig påminnt ibland, men det är en annan sak) att göra.
Postad 17 mars 2010 - 15:26
Knaz>> Alla plasmor har lägre ljusstyrka vid heltäckande vit bild (APL 100%) än t.ex. en till hälften täckande vit bild (APL 50%). Hur mkt det diffar mellan olika APL varierar dock mellan olika plasmamodeller och inställd Gain/Kontrast-nivå som sagt.
Det har inget med dynamisk kontrast eller bildskärmsskydd (även om det mkt riktigt gör sig påminnt ibland, men det är en annan sak) att göra.
Inget man kan åtgärda med controlcal alltså?
Postad 17 mars 2010 - 16:59
Vi kan modellen in och ut sa dom. Talade med teknikern i över 1timme.
Fick intrycket att han inte visste någonting om denna plasma överhuvudtaget. Han kunde inte förklara på ett tekniskt och logiskt sätt hur TV:n fungerar och varför vissa typer av fenomen eller störningar finns. Möjligt att han läst manualen. Men hade förväntat mig ett djupare kunnande i och med att han sa att han kunde modellen in och ut vilket jag har mycket svårt att tro.
Knappast så att Pioneer är så ###### fantastiskt bra som så många snackar om. TV:n för ett ###### oväsen både surr från panelen och fläkten. Jag som bryr mig väldigt mycket om ljud tycker det hela är lite lagom kul. Sedan detta med o stabil ljusstyrka och kontrast. Viss dirty screen effekt. Ränder i extremt starka ljusa kontraster. En grön rand när man kör pixel by pixel i högra kanten.
Är saker som inte känns helt okej då man är kvalitets kräsen. Världen's bästa TV sure.
För vissa kanske, absolut inte för alla.
Men jag kan hålla med er alla som säger att bilden är grym för det är den speciellt i Pure läget.
Men visst finns det utrymme för förbättringar. Panasonic's kommande topp modell VT20 som skall vara resultatet mellan samarbetet mellan Panasonic och Pioneer kan nog bli intressant. Ångrar lite på att jag köpt Pioneer KRP-500A faktiskt. Men men..... Alltid är det något nytt på gång runt hörnet. Så riktigt nöjd kan/får man aldrig riktigt vara faktiskt.
Världen's bästa TV kan kvitta jag vill ha den perfekta TV:n som det inte finns något att anmärka på. Men den TV:n finns nog bara i drömmarnas värld tyvärr. Fast visserligen så vet man ju aldrig......
Redigerat av Unregistered31b0023d, 17 mars 2010 - 17:21.
Postad 17 mars 2010 - 17:43
Postad 17 mars 2010 - 20:00
Så...vad ska du ha för den?Ångrar lite på att jag köpt Pioneer KRP-500A faktiskt.
Postad 17 mars 2010 - 21:59
Så hemsk är den inte fördelarna uppväger nackdelarna o.s.v.
Okej TV:n låter och kan väl knappast kallas ljudlös i alla fall.
Men det andra som jag nämnt, kan hända att jag var väl petig och skruttaniserade väl mycket.
Kanske dessa små detaljer inte är så allvarliga och jag var något löjlig och extrem. Men men.
Lite lustigt är det. Men Pioneer är ju ingen riktig vanlig TV utan lite speciell den.
Det allra sämsta med TV:n är framför allt att den låter. Rätt sjysst bild o.s.v annars.
Postad 17 mars 2010 - 22:40
Lyssnar man noga så kan man höra att det surrar högre ju mörkare bilden är. Jag har aldrig sett/hört
en plasma utan det sk plasmabuzzet iaf, tror inte ens den existerar.

Fläkten från mediaboxen går oxå att höra om man lägger örat emot. Jag är inte så känslig för (o)ljud
så mig personligen är det inget som stör direkt, men jag kan förstå att andra gör det.

Knaz: Hittar du någonsin "den perfekta tv:n" så hojta till då, jag är dock rädd för att det kan dröja
mycket länge innan du gör det, om ens alls..

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 17 mars 2010 - 22:40.
Postad 18 mars 2010 - 06:23
Det som "surrar" i tv:n är paneldrivningen, vill minnas att det är just fosforen som jobbar man hör.
Lyssnar man noga så kan man höra att det surrar högre ju mörkare bilden är. Jag har aldrig sett/hört
en plasma utan det sk plasmabuzzet iaf, tror inte ens den existerar.
Fläkten från mediaboxen går oxå att höra om man lägger örat emot. Jag är inte så känslig för (o)ljud
så mig personligen är det inget som stör direkt, men jag kan förstå att andra gör det.
Knaz: Hittar du någonsin "den perfekta tv:n" så hojta till då, jag är dock rädd för att det kan dröja
mycket länge innan du gör det, om ens alls..
Fosforen hörs?! Jag tippar starkt på transformatorn...

Postad 21 mars 2010 - 12:40
Enator, som vi diskuterat tidigare är detta hyperintressant
Det står "Canaldigitals kabelTV kunder", betyder detta att det är en helt annan modell av modul för satellit tv tror du?
Den funkar för Satellit oxå.
--> Enator. Skulle uppskatta feedback om du tänker köpa modulen (enligt säljare på antennlaget så beror jittret inte på modulen utan på mottagaren)
Postad 21 mars 2010 - 13:47
Har du fått info om att den funkar för satellit oxå?Den funkar för Satellit oxå.
--> Enator. Skulle uppskatta feedback om du tänker köpa modulen (enligt säljare på antennlaget så beror jittret inte på modulen utan på mottagaren)
Om ja vart kan man köpa en. Jag söker och söker men hittar ingen.
OBS
En person där i Norge har fått denna ca-modul och han kör med Pio H-modell och den funkar hur bra som helst utan störningar som vi har och han hade haft innan.
Redigerat av Enator, 21 mars 2010 - 14:17.
Postad 22 mars 2010 - 12:44
Den funkar för Satellit oxå.
Fick det här svaret:
Hej, då jag inte vet varifrån i Sverige som du mailar, kan jag bara ge dig ett generellt svar. Butiker som ingår i Euronics kedjan kommer att ha/kunna skaffa pairing modulen. Säljstart runt 1/4-2010 kolla med din närmaste butik & gör en beställning.
Som det ser ut så kommer även övriga butiker att ha modulen också, fast kanske något senare, mitten slutet April.
Postad 23 mars 2010 - 23:12
Postad 24 mars 2010 - 06:51
En lite konstig fråga... Nån som upplever att bilden blir bättre efter ett tag? Kanske att den blir varm? Fosforn...
Ingen konstig fråga. Den gamla pensionerade CRT-tekniken var likadan. Efter uppvärmning blev bilden lite stabilare. Speciellt geometrin.
Postad 25 mars 2010 - 19:05
Postad 26 mars 2010 - 07:19
En annan sak läste ett test på bluray filmen Pans Labyrinth.. Där säger han att det inte finns nåt source noise på filmen? Det upplever jag speciellt när det är vitt,är det plasma brus?
Source noice borde vara brus från källan, tex en videokamera. Men han kan också mena en vanlig filmkamera. Då skulle han mena att det inte finns brus från en vanlig kamera vilket skulle vara otroligt osant. Det finns inga kameror som inte lämnar ifrån sig brus.
Det är nog mer troligt att det du upplever är vanliga filmkorn i filmen som syns extra tydligt när det är vitt. Som när de har filmat en himmel eller liknande.
Plasmabrus, vilket borde ta över Tomtebrus(för er som kommer ihåg det godiset..), är nog det du ser när bilden är mörk. Den kallas ibland för PWM-brus. Fråga mig inte vad det betyder bara...

Postad 26 mars 2010 - 08:10
Använd t.ex. testbilderna på DVE HD Bascis (eller datorgrafik om man har en dator inkopplad) istället, är det brus där så är det tv:n som orsakar det. Och då ser man tydligt att Pio "lider" lite utav detta(precis som alla PWM-baserade displayer (Plasma och DLP) gör i någon mån).
Postad 26 mars 2010 - 11:00
Postad 26 mars 2010 - 11:12
då speciellt i Pure-läget. Från normalt tittavstånd tycker jag ändå inte att det är något som stör på någon
av dom. Men det hänger ihop mycket med inställningar hur mycket brus man får i bilden, energisparläge 2 tex
är helt oanvändbart, Drive Mode 2 ger oxå en hel del "extrabrus", tyvärr.
Postad 26 mars 2010 - 11:44
Precis, därav fnuttarna runt "lider".Fast jag måste gå rejält nära min KRP-500M för att se "bruset".

Precis 2, vid jämförelse av 508XD och LX508 noterade jag nästan det mer än vad jag noterade skillnaden i upplösning - vill jag minnas.En lågupplöst plasma borde visa bruset på ännu längre håll.
Slayer>>
Precis 3. Allt med 100Hz är inte guld som glimmar eller nått sånt.Drive Mode 2 ger oxå en hel del "extrabrus", tyvärr.

Redigerat av pacman, 26 mars 2010 - 11:47.
Postad 26 mars 2010 - 13:18

Postad 26 mars 2010 - 16:41
Precis, därav fnuttarna runt "lider".
Precis 2, vid jämförelse av 508XD och LX508 noterade jag nästan det mer än vad jag noterade skillnaden i upplösning - vill jag minnas.
Slayer>>
Precis 3. Allt med 100Hz är inte guld som glimmar eller nått sånt.
Tack vare att Kurons svärta är så djup så upplever jag bruset minimalt. Eller rättare sagt, inte alls då Kuron är tre meter ifrån mig. Jag säger bara -vilken jädrans teve alltså...

Postad 26 mars 2010 - 20:26
Postad 26 mars 2010 - 20:40
Nu till nästa sak,hyrt Micke o molle 2 på DVD o till min fasa är det sträck i färgerna på Micke o molle är det teven så tar jag livet av mig
Om det är streck i just den filmen och ingen annan dvd så behöver du nog inte vara orolig.
Postad 26 mars 2010 - 21:06
Postad 27 mars 2010 - 11:17
En amerikansk 5090, fast sämre, som saknar rätt mkt bildinställningar.Hittade en PDP-5020FD för 7000:- ny i kartong. Är det ett bra pris i dagens läge?
Vet inte hur den hanterar PAL heller, vill minnas (utan att vara 100% säker) att US-modellerna saknar det Drivemode 2 våra modeller har som är ett måste för att få rätt flyt i 50 Hz-material.
Fortfarande mkt som tv:n gör bra men det känns som en skadeskjuten Kuro...

? Varför skulle den ha sämre svärta än andra G9?Jag tror jag har sett den och den har ingen vidare svärta.
Postad 27 mars 2010 - 11:17
Det är snarare så att man lägger till brus för att digitala effekter inte ska se för plastiga och konstlade ut.
Source noice borde vara brus från källan, tex en videokamera. Men han kan också mena en vanlig filmkamera. Då skulle han mena att det inte finns brus från en vanlig kamera vilket skulle vara otroligt osant. Det finns inga kameror som inte lämnar ifrån sig brus.
Det är nog mer troligt att det du upplever är vanliga filmkorn i filmen som syns extra tydligt när det är vitt. Som när de har filmat en himmel eller liknande.
Plasmabrus, vilket borde ta över Tomtebrus(för er som kommer ihåg det godiset..), är nog det du ser när bilden är mörk. Den kallas ibland för PWM-brus. Fråga mig inte vad det betyder bara...
Postad 27 mars 2010 - 11:34
Postad 27 mars 2010 - 12:49
Då är jag som tar på fel modell? Varför skulle den ha sämre svärta än andra G9?

Postad 29 mars 2010 - 00:44
Pioneer är eländig på panoreringar. Jag höll på i 1 ½ år och provade med alla möjliga kombinationer av inställningar med i stort sett samma skitresultat.Hackar det så beror det vanligen på två olika saker;
1. Källmaterialet
2. Fel inställningar
Pion kan vara en djungel med olika inställningar för den oinsatte vilket ibland kan leda till att bilden
hackar som en gammal Ford, absolut.
Nu har jag gett upp, kjöpte en Epson TW-5500 projector och filmupplevelsen är som dag och natt jämfört med Pioneeren.
Pioneeren använder jag nu endast till nyheter och en del andra tv sändningar.
Postad 29 mars 2010 - 01:37
Hur är 5090's inbyggda D/A-omvandlare? Tänkte ta ut ljudet till en stereoförstärkare och slipper gärna köpa en separat omvandlare.
Postad 30 mars 2010 - 10:02
Postad 31 mars 2010 - 15:21
Det verkar så att det går beställa för 895:- här:
http://www.hansa-ele...ic.com/cams.asp
Någon frivilligt som vill offra sig och sina pengar?

Redigerat av Enator, 31 mars 2010 - 17:18.
Postad 31 mars 2010 - 20:01
Nej, huvaligen det är svindyrt....usch!Hittade en PDP-5020FD för 7000:- ny i kartong. Är det ett bra pris i dagens läge?
(Var finns den? Vill ha till sovrummet)

Postad 02 april 2010 - 03:18
USA modell var det ja. Man kan undra om den inte redan är såld.
Postad 02 april 2010 - 03:34
Fläkten går i media receivern ett litet tag efter man har tryckt på standby knappen.
Skall inte den blå power dioden lysa på media receivern tills fläkten stannat?
Frågar er som är ägare till modellen eller har lekt med den.
Postad 02 april 2010 - 06:23
Nu till nästa sak,hyrt Micke o molle 2 på DVD o till min fasa är det sträck i färgerna på Micke o molle är det teven så tar jag livet av mig
tar livet av dig haha
drama queen ?
Postad 12 april 2010 - 09:04
"PureCinema parameters: [....] None of these modes work when the input signal is 1080p60. Speculation as to why is that there's insufficient video processing resources to handle the higher bandwidth of a 1080p60 stream"
Jag antar att ovan även gäller för 1080p50 som i mitt fall när Denonen skalar upp vanlig digital-TV. Så nu kan jag lämna Pure Cinema på "Advance" för gott så blir det rätt (=Off) när jag kollar på vanlig tv som skalas upp till 1080p50 av receivern, och "Advance" när jag kollar på blurayfilmer (1080p24).
Vet inte om det tagits upp förut, men tänkte att andra kunde ha nytta av informationen också annars om man har en bra skalare/deinterlacer innan TVn.
Edit: Kollade i manualen för TVn nu och precis samma sak står där, d.v.s att PureCinema-inställningen inte spelar någon roll när man kör i 1080p50 eller 1080p60 läge.
Redigerat av blackburn_, 12 april 2010 - 09:13.
Postad 12 april 2010 - 11:07
Postad 12 april 2010 - 12:14

RTFM helt enkelt!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar