Vill klarlägga att det gäller Canal Digitals nya hd-box, och det är problem med ljudet via hdmi som fixas i fw 2008.Hej
Le-M86/87 har 2 st olika slags uppdateringar, en är för tv tuner och en är för mainbord
Tv tunens uppdatering (Kallas programvaruversion och inte firmware) du se vilken version du har i tv menyn och ska gå att uppdatera genom luften, dock verkar dom inte släppa senaste uppgradering genom luften, dom flesta har ver 1007 och firmvare 1000, vad jag vet så finns ingen nyare firmvare till den än ver 1000 däremot finns det en programuppdatering ver 1011 som fixar till att ljudet på den optiska uttgången inte försvinner då och då
denna information finns inte i service menyn
Mainbord firmware hitta du i servicemenyn och där heter den faktiskt firmware du ska minst ha ver 2000 (movie + buggen, ver 2008 fixar till ett problem med comhems hdmi boxar
Samsung™ M86+M87 • firmware & mainboard & settings
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 18 januari 2008 - 07:49
Postad 18 januari 2008 - 10:55
Jag fick min 46" M87 i början av veckan och har ett stort problem med den som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Jag har min Xbox360 inkopplad via VGA till TV'n och får inte detta att fungera. När jag drar igång Xboxen och TV'n så dröjer det mellan 5-10 sekunder, sen stänger TV'n av sig själv (eller går ner i Stand-by läge). Den röda lampan på TV'n börjar blinka precis som att den gått ner i energisparläge.
Sen provar jag att dra igång TV'n igen och samma sak händer om och om och om igen. Jag SER bilden på 360n's dashboard i några sekunder innan stängs TV'n ner.
Det roliga är att om jag har TV'n igång i några timmar så verkar det fungera bättre. Då kan 360'n vara igång i 10-15 minuter utan problem att TV'n går ner i "sparläge".
Om jag kopplar in 360'n via komponent har jag inga som helst problem.
Jag har Firmware 2007 så att det ska ju inte vara några problem med VGA-porten (1080p fungerar när det "väl fungerar").
Vet inte vad jag ska göra... någon som sett något liknande och har en lösning?
Redigerat av str0be, 18 januari 2008 - 10:56.
Postad 18 januari 2008 - 11:19
T-TLPPEUMD-2007...
T-BDTMPEUS-Glömde kolla
BOARD2-CALLA-TR-Glömde kolla
DATE-Aug...
Inköpsdatum: 2008-01-17
Inköpsställe: Mellströms
Pris: Uppgörelse vid byte
Uppgradering: Uppgradering ifrån samsung på väg, inget ljud på CD HDD-box
24hz stöd: Japp
MoviePlus bugg: Nepp
Xbox360 bugg: Inte testat
Freeview bugg: Inte testat
Clouding: Njae inte vid "normala" inställingar på bakgrundsbelysning, se övrigt
Buzzing: Tyst som i graven
Annan bugg: Inget påträffat
Support kontakter: Ang. uppgradering, se ovan.
Övrigt:
Kan inte säga att jag har problem med Clouding. Däremot är den lite ljusare vid helt svart bild i kanterna på sidorna.
När jag kopplar in ett PS3 så kan jag inte ändra något, tex Movie Plus, men det kanske ska vara så när TV:n får 24p!?
Redigerat av hugeman, 18 januari 2008 - 16:04.
Postad 18 januari 2008 - 14:56
Vill klarlägga att det gäller Canal Digitals nya hd-box, och det är problem med ljudet via hdmi som fixas i fw 2008.Hej
Le-M86/87 har 2 st olika slags uppdateringar, en är för tv tuner och en är för mainbord
Tv tunens uppdatering (Kallas programvaruversion och inte firmware) du se vilken version du har i tv menyn och ska gå att uppdatera genom luften, dock verkar dom inte släppa senaste uppgradering genom luften, dom flesta har ver 1007 och firmvare 1000, vad jag vet så finns ingen nyare firmvare till den än ver 1000 däremot finns det en programuppdatering ver 1011 som fixar till att ljudet på den optiska uttgången inte försvinner då och då
Mainbord firmware hitta du i servicemenyn och där heter den faktiskt firmware du ska minst ha ver 2000 (movie + buggen, ver 2008 fixar till ett problem med comhems hdmi boxar
Ok. Tack för klargörandet.
Postad 20 januari 2008 - 00:01
köpte precis en 40m86 för att ersätta min LE-40M61B
men är helt miss nöjd med bild kvalliten
har matat båda me com hems hdtv box över hdmi
kan detta justeras med hjälp av nån inställnig eller ? eller har jag gjort en fel investering ?
p.s har fw 2000 på m86 an
tack på förhand
Postad 20 januari 2008 - 10:43
hej kanske någon kan hälpa mig
köpte precis en 40m86 för att ersätta min LE-40M61B
men är helt miss nöjd med bild kvalliten
har matat båda me com hems hdtv box över hdmi
kan detta justeras med hjälp av nån inställnig eller ? eller har jag gjort en fel investering ?
p.s har fw 2000 på m86 an
tack på förhand
M8:an har fabriksinställningar som ger en riktigt dålig bild. I tråden hittar du massor av förslag på bildinställningar. Somliga väljer läge Standard. De flesta verkar föredra läge Film. Ett förslag är att testa detta:
Picture Settings:
Mode: Movie
Contrast: 85
Brightness: 50-62 (beror på ljusförhållanden i rummet)
Sharpness: 37
Colour: 57
Colour Tone: Warm 2
Backlight: 1-3 (beror på ljusförhållanden i rummet)
Size: 16:9
Digital NR: Off
Movie Plus: Off
Detailed Settings:
Black Adjust: låg
Dynamic Contrast: Off
Gamma: 0
Edge Enhancement: På
Colour Space: Wide
White Balance:
R-Offset 17
G-Offset 15
B-Offset 11
R-Gain 4
G-Gain 14
B-Gain 30
My Colour Control:
Pink 15
Green 15
Blue 15
White 15
Setup:
Energy Saving: Low
Redigerat av Mange36, 20 januari 2008 - 10:45.
Postad 20 januari 2008 - 12:55
Ingen som vet om uppgraderingen till digitalboxen finns att få tag i för egen uppdatering eller om man måste ta den till service?Hej
Härligt! Då är ju bara frågan: Kan man få tag i ver1011 och uppgradera själv (och i så fall hur?), eller måste man släpa burken till service?
Postad 21 januari 2008 - 11:21
Är det någon som man förse mig med fw2008 och förklara hur man gör för att installera den?
Jag har inte riktigt förstått om jag måste ringa Samsung så att dem skickar en skiva med
uppdateringar, eller om man kan göra det själv. Hade varit toppen om någon i så fall kunde
dela med sig av denna fw.
Mvh // Johan
Postad 21 januari 2008 - 12:44
Hej,
Är det någon som man förse mig med fw2008 och förklara hur man gör för att installera den?
Jag har inte riktigt förstått om jag måste ringa Samsung så att dem skickar en skiva med
uppdateringar, eller om man kan göra det själv. Hade varit toppen om någon i så fall kunde
Mvh // Johan
Ring samsung om du har en "svensk" TV. Då får du skiva och kabel på ett par dagar.
Postad 21 januari 2008 - 13:53
Den är svensksåld.
Postad 21 januari 2008 - 13:53
T-TLPPEUMD-2012
T-BDTMPEUS-XXXX
BOARD2-CALLA-TR-XXXX
DATE-XXXX
Inköpsdatum: 2008-01-03
Inköpsställe: Komplett.se
Pris: 12995:-
Uppgradering:
24hz stöd: Ja
MoviePlus bugg: Nej
Xbox360 bugg: Vet ej
Freeview bugg: Inte kollat
Clouding: Väldigt lite, det stör mig inte och jag är ganska petig
Buzzing: Nej, min trådlösa router surrar mer
Annan bugg: Flackande ljus över skärmen om jag inte kör full "backlight"
Support kontakter:
Övrigt: Inga klagomål förutom det jag skrev ovan om flackande ljus. Det syns vid lite mörkare jämna bakgrunder och är ganska störigt. Men har man backlight på 10 försvinner det helt, så jag kompenserar hög backlight genom att dra ner kontrasten något. Blir samma resultat i slutändan tycker jag. Som tur är har jag ganska lite backlight bleeding!
--------------------------------------------------------------------
Picture Settings:
Mode: Movie
Contrast: 65
Brightness: 50
Sharpness: 35
Colour: 45
Colour Tone: Normal
Backlight: 10
Size: Beroende på insignal (som sig bör, inga uttänjda nyllen här)
Digital NR: Low
Movie Plus: Off (Förutom vid Fotboll, hockey och dylikt då det faktiskt är ganska bra!)
Detailed Settings:
Black Adjust: Av
Dynamic Contrast: Av
Gamma: 0
Edge Enhancement: Av
Colour Space: Wide
White Balance: Standard
R-Offset
G-Offset
B-Offset
R-Gain
G-Gain
B-Gain
My Colour Control: Standard
Pink
Green
Blue
White
Setup:
Energy Saving: Off
Redigerat av Unregistered0d5a35d1, 21 januari 2008 - 13:54.
Postad 21 januari 2008 - 14:38
Min M86a surrar fortfarande när man har <10 i backlight men jag orkar inte lämna in den. Hur lång tid tar det att få den fixad?
Den är svensksåld.
I mitt fall tog det 3 veckor. Lite jobbigt blir det ju.
Postad 21 januari 2008 - 14:42
Får ta det under semestern i sommar dåMin M86a surrar fortfarande när man har <10 i backlight men jag orkar inte lämna in den. Hur lång tid tar det att få den fixad?
Den är svensksåld.
I mitt fall tog det 3 veckor. Lite jobbigt blir det ju.

Postad 21 januari 2008 - 18:33
Ett tillägg, säg att du har problem med ljudet på canal digitals nya hd-box. Du får köra en "vit" lögn... annars skickar dom inget. Har du ingen "svensk" version kan du alltid få fw 2008 av många här på forumet, skicka ett pm..Hej,
Mvh // Johan
Ring samsung om du har en "svensk" TV. Då får du skiva och kabel på ett par dagar.
Postad 21 januari 2008 - 21:57
Jag har svårt att förstå hur någon kan köpa denna halvfärdiga produkt efter att ha tittat i den här tråden. Nu är jag tillbaka på ruta ett igen men ska vänta med inköp tills någon leverantör släpper en problemfri produkt!
Redigerat av aoh, 21 januari 2008 - 22:10.
Postad 21 januari 2008 - 23:00
Postad 22 januari 2008 - 10:39
Till slut gav jag upp! Efter att min M87 har varit på lagning och fått ny mainboard och firmware men med fortsatta problem, bland annat frysningar och gröna störningar, gick jag till OnOff och lämnade tillbaka den. All heder till OnOff som återbetalade inköpspriset.
Jag har svårt att förstå hur någon kan köpa denna halvfärdiga produkt efter att ha tittat i den här tråden. Nu är jag tillbaka på ruta ett igen men ska vänta med inköp tills någon leverantör släpper en problemfri produkt!
Och med tanke på hur teknikvärlden ser ut (servicepack, uppdateringar, nya fw, osv osv osv.) så kan du se fram emot en ny TV om 30 år. då m87 är färdig patchad.
Postad 22 januari 2008 - 11:52
Postad 22 januari 2008 - 12:23
Jag är på vippen att köpa en 40M86, men blir lätt skrämd när jag läser denna tråd. Tycker ni jag bör välja en annan TV?
Omöjligt att ge sådana råd. Första frågan är vad du tycker om TV:ns bildkvalitet med de signalkällor du har tillgängliga hemma. (Jag tycker TV:n har kanonbild med bra källor.) Andra frågan är hur mycket besvär du är beredd att gå igenom vid själva köptillfället för att få en TV som saknar buggig firmware. (För att få en idé om det kan du t.ex. kolla serienumret.) Tredje frågan är om du tycker att det är ok att skicka in TV:n på service ifall du skulle ha oturen att drabbas av ett ex med ett eller annat hårdvarufel. (Notera att flertalet som rapporterar problem i denna tråd tycks ha fw-problem.)
Gissningsvis har Samsung sålt enorma mängder av denna TV-modell. Jag och andra gnällspikar på detta forum utgör bara en bråkdel av dem som köpt den. Och jag hänger visserligen inte med i andra TV-trådar, men gissningen är att det hittas en massa fel och problem även på andra fabrikat och modeller.
Kort sagt, gillar du bildkvaliteten och vid eventuellt behov kan tänka dig att göra böket att lämna in på service eller ångra köpet och returnera till butiken, då är detta förmodligen mycket TV för pengarna.
Med detta forum och denna tråd har du ändå en del kunskaper och en hel del medkänsla och förståelse att luta dig mot vid ditt köp. Även om vi som individuella konsumenter står oss lätt släta mot jättar som Samsung kan vi ändå utöva viss makt med hjälp av forum som dessa. (Vart det för mycket politik nu?)
Postad 22 januari 2008 - 12:33
Hej,
Mvh // Johan
Om du inte har en canaldigitalbox, ljug isåf att du har det, säg att du inte får nåt ljud genom hdmi, annars får du inte firmware och kabel...
Redigerat av holyhansen, 22 januari 2008 - 12:34.
Postad 22 januari 2008 - 17:50
Mitt problem är att det inte går att få igång 1080p, utan jag få svart ruta (no signal). HDMI fungerar bra när det kommer till 720p och 1080i. Har försökt få tv:n att hitta rätt kanal (signal), kört med att hålla inne startknappen på PS3:an , dragit ut alla övriga sladdar och slutligen uppdaterat till version 2.10 o.s.v. Inget fungerar.
Tv:n klarar däremot att kör 1080p via Xbox 360. Så frågan är om inte just den här modellen inte är kompatibel med PS3:an? Någon med liknande erfarenheter?
På Samsungs supporten trodde de inte på mig. Utan hänvisade mig till att uppsöka Mediamarkt för att testa Playstation 3. Fast jag vänligt och tydligt förklarade att jag redan testat PS3:an via en tv från Sony med motsvarande krav (alltså full-hd) där det fungerade klockrent med 1080p/24p (både när det gällde spel och blue-ray film).
Ps. Ska se till och återkomma med firmware-version m.m. när jag kommer hem från jobbet. Har för mig att den har de senaste. Ds.
Postad 22 januari 2008 - 21:24
Jag är på vippen att köpa en 40M86, men blir lätt skrämd när jag läser denna tråd. Tycker ni jag bör välja en annan TV?
Tycker själv tv'n är jätte bra. Samsung är stora när det kommer till platt tv o det är ett bra märke. Denna tråden skrämmer nog tyvär många helt i onödan. Man får inte en bättre Fullhd tv för pengarna.
Postad 22 januari 2008 - 21:53
Tv:n klarar däremot att kör 1080p via Xbox 360. Så frågan är om inte just den här modellen inte är kompatibel med PS3:an? Någon med liknande erfarenheter?
Min M87:a fungerar alldeles utmärkt med PS3 i 1080P.
Postad 22 januari 2008 - 22:06
när jag testa att köra blueray film från min ps3 i 1080p / 24p
så fick jag en väldigt "flladrig bild" i dom mörkaste partierna typ som om man såg skärm uppdateringarna
är det nån känt problem ?
går det inte att köra 24p utan denna störnig för när jag tvinga ps3 att köra 60hz så försvan det helt.
jag har fw 2000 föresten
Postad 22 januari 2008 - 22:12
Tyvärr äger jag en M86 och det verkar bero på vilken mainboard (alt. firmware) man har.
Samsung verkar förneka det problemet att vissa M86 har problem med kompbalitiet för PS3:an.
Redigerat av glindqvist, 22 januari 2008 - 22:15.
Postad 22 januari 2008 - 23:07
M86 och M87 är likadana, endast silverlisten nedtill skiljer dom åt, har själv en "gråimporterad" M87 40". Är helnöjd med den, har faktiskt inget att klaga på den sen jag flashade upp den till fw 2008. Och ja, den funkar perfekt med en ps3:a, har testat med grabbens maskin, vilken bild det blev!Tv:n klarar däremot att kör 1080p via Xbox 360. Så frågan är om inte just den här modellen inte är kompatibel med PS3:an? Någon med liknande erfarenheter?
Tyvärr äger jag en M86 och det verkar bero på vilken mainboard (alt. firmware) man har.
Samsung verkar förneka det problemet att vissa M86 har problem med kompbalitiet för PS3:an.
Postad 22 januari 2008 - 23:58
Som sagt, man kan bara skilja M87 och M86 åt genom silverlisten. Vilken bilduppdatering kör du, 24, 50 eller 60Hz? I de tidiga firmwaren fanns en bugg som gjorde att TV:n inte kunde tala om för PS3:an att den stödjer bilduppdateringsfrekvensen 24Hz, alltså 1080p24. Med den senaste mjukvaran i PS3 ska man kunna tvinga fram 1080p24. Och med senare fw i TV:n ska man inte behöva tvinga fram det, utan M8:an ska svara PS3:an att "visst klarar jag det". Kan alltså ha med TV:ns fw att göra. Men du borde kunna tvinga fram 1080p24 eller i vart fall köra t.ex. 1080p60. Om jag nu begripit detta rätt. Kan det ha med HDMI-kabeln att göra, för det är väl olika kablar till XBoxen och PS3:an?
Postad 23 januari 2008 - 00:00
M86 och M87 är likadana, endast silverlisten nedtill skiljer dom åt, har själv en "gråimporterad" M87 40". Är helnöjd med den, har faktiskt inget att klaga på den sen jag flashade upp den till fw 2008. Och ja, den funkar perfekt med en ps3:a, har testat med grabbens maskin, vilken bild det blev!
Jo, det är jag med på. Dock är det konstiga att jag blivit rek. att köpa just den här tv:n för att kuna köra PS3 i full-hd för både spel och film. Sedan det första man måste göra är att uppgradera Firmware till 2008 för att "kanske" får bukt med buggarna?! Då bör också noteras att jag redan lämnat in en M86 för att få den utbytt till en ny.
Det känns inte rätt...
Postad 23 januari 2008 - 19:21
a
Postad 23 januari 2008 - 19:42
har 2000 på min och vill uppdatera till en senare firmware pga .bl.a. freeviewbugg.
tack på förhand!
Postad 23 januari 2008 - 19:53
Du behöver en kabel och en dator med en comport, mjukvaran finns att få av flera av oss på forumet. Sen om en uppdatering till 2008 tar bort freeviewbuggen vet jag ej..finns det någon vänlig själ som har kan lägga upp senaste firmwaren och en beskrivning om hur man gör?
har 2000 på min och vill uppdatera till en senare firmware pga .bl.a. freeviewbugg.
tack på förhand!
Läs tidigare inlägg så finns det beskrivning över hur kabeln är kopplad mm.
Postad 24 januari 2008 - 08:13
Postad 24 januari 2008 - 14:29
Finns de ingen vänlig som orkar? tar inte mer än nån minut att gå in o skiva ner värderna? Bara kolla white nivårerna i service menyn till mig och posta dem här?
Har inte folk redan postat en hel del på white-nivåerna i den här tråden?
Ska se om jag kan kolla upp det när jag kommer hem från jobbet idag.
Postad 24 januari 2008 - 15:04
Postad 24 januari 2008 - 15:06
Finns de ingen vänlig som orkar? tar inte mer än nån minut att gå in o skiva ner värderna? Bara kolla white nivårerna i service menyn till mig och posta dem här?
Har inte folk redan postat en hel del på white-nivåerna i den här tråden?
Ska se om jag kan kolla upp det när jag kommer hem från jobbet idag.
skumma igenom stora delar av posterna men hitta bara de man kan ändra i den vanliga menyn.. inte service menyn... tack=)
Postad 24 januari 2008 - 21:50
T-TLPPEUMD-2012.0
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1011
DATE-Oct 30 2007 13:46:23
Inköpsdatum: 2008-01-18
Inköpsställe: InWareHouse
Pris: 13490 kr
Uppgradering: nej
24hz stöd: ja
MoviePlus bugg: nej
Xbox360 bugg: vet ej
Freeview bugg: vet ej
Clouding: ja (ej märktbart med backlight < 3)
Buzzing: nej
Annan bugg: nej
Support kontakter: inga än
Övrigt: står A bak på TVn (panelversion?)
Postad 24 januari 2008 - 21:58
Till slut gav jag upp! Efter att min M87 har varit på lagning och fått ny mainboard och firmware men med fortsatta problem, bland annat frysningar och gröna störningar, gick jag till OnOff och lämnade tillbaka den. All heder till OnOff som återbetalade inköpspriset.
Hehe, va är en "problemfri" produkt då?

Jag har inte haft några problem med min M86, det beror ju på vilken maskin man fått, oavsett tillverkare finns måndagsexemplar, du verkar haft extrem otur rakt igenom.
Min PopcornHour och M86 stormtrivs ihop, så även XBOX360 etc.
Postad 24 januari 2008 - 23:10
Ja du, en problrmfri produkt är en produkt som:Till slut gav jag upp! Efter att min M87 har varit på lagning och fått ny mainboard och firmware men med fortsatta problem, bland annat frysningar och gröna störningar, gick jag till OnOff och lämnade tillbaka den. All heder till OnOff som återbetalade inköpspriset.
Hehe, va är en "problemfri" produkt då?
Jag har inte haft några problem med min M86, det beror ju på vilken maskin man fått, oavsett tillverkare finns måndagsexemplar, du verkar haft extrem otur rakt igenom.
Min PopcornHour och M86 stormtrivs ihop, så även XBOX360 etc.
* Inte behöver uppdateras med en gång
* Inte har clouding eller banding,
* Inte behöver skickas på lagning osv.
em problemfri produkt motsvarar förväntningarna.
Postad 24 januari 2008 - 23:32

Har även hjälpt andra med fw och servicekablar, men jag skall sova på saken tills i morgon och överväga att gå ur detta forum nu. Tycker tyvärr att det har blivit lite av ett "gnällforum".
Tycker ni nu att jag sticker ut hakan så varsågoda, kommentera gärna...
Ha det bra med era Samsung M86 o M87, för trots allt är det en j-kla fin apparat!!
Postad 25 januari 2008 - 10:41
Denna tråd har utvecklats negativt på denna korta tid jag har varit här
, har själv som sagt en M87 40" som fungerar utan problem.
Har även hjälpt andra med fw och servicekablar, men jag skall sova på saken tills i morgon och överväga att gå ur detta forum nu. Tycker tyvärr att det har blivit lite av ett "gnällforum".
Tycker ni nu att jag sticker ut hakan så varsågoda, kommentera gärna...
Ha det bra med era Samsung M86 o M87, för trots allt är det en j-kla fin apparat!!
Word!
Postad 25 januari 2008 - 10:59
Många människor hittar till det här forumet för att få tips, råd och erfarenheter innan t.ex. köp av TV.
Ska man gå efter det som står i det här forumet så finns det ingen TV i världen som är god nog.
Jag har en M87 och är mycket nöjd, och jag anser mig vara kräsen.
Postad 25 januari 2008 - 15:25
har läst ganska flitigt i det här forumet, och har lärt mig en hel del om denna tvn..
äger en själv, och den har fw 2007, har sett att det på första sidan bara är dokumenterat upp till 20013, är det den senaste firmwaren i sverige eller samsung överhuvudtaget. Jag har sett några poster där användare har 2012, är detta parallella fw utomlands? eller bara en nyare firmware där alla tidigare buggar är avhjälpta?
sen undrar jag också hur man syncar en 1080p/720p film med skärmen när man vill köra 24p. som jag förstått det klarar bara win xp 24"p" i 1080i? men det måste man kunna komma runt? sitter med powerstrip installerat på burken, har satt på 1080/24p, den ställer in det utan problem, men filmerna verkar inte synca, ser fortfarande lite tearing när det är panoreringar. har även slagit på vsync på catalyst control.
vissa tidiga versioner av fw ska ha problem med 24p, men detta ska vara avhjälpt i denna versionen som jag förstått det. vart ser man om 24p finns med i edid ? finns det med i ngn meny?
Mvh Tim
Postad 25 januari 2008 - 20:38
Jag lämnar nu denna tråd. Ta hand om er och era M86 o M87, de är värda det!

Postad 25 januari 2008 - 21:56

Köpte först en 40" Sony V3000 från netonnet, men den var del fel på. Fick en massa lila streck runt alla konturer på bilden. Bytte då till en 40" M86. Fick den i tisdags och jädrar vilken bild!

Ngn som känner igen detta fenomen? Att det ska vara så svårt att få en TV som fungerar? Och konstigt att TV'n fungerade felfrit i 4 dagar innan detta fenomen visar sig

Har:
T-TLPPEUMD-2007.0
T-BDPMPEUS-1004
BORD2_CALLA-TR-1011
Redigerat av hagv^, 25 januari 2008 - 21:58.
Postad 26 januari 2008 - 01:03
Ngn som känner igen detta fenomen? Att det ska vara så svårt att få en TV som fungerar? Och konstigt att TV'n fungerade felfrit i 4 dagar innan detta fenomen visar sig
Blir galen snart!
Har:
T-TLPPEUMD-2007.0
T-BDPMPEUS-1004
BORD2_CALLA-TR-1011
Vad står det för datum under dessa uppgifter?
Jag köpte min TV för precis en vecka sen, och jag har lite andra siffror:
T-TLPPEUMD-2012.0
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1011
DATE-Oct 30 2007 13:46:23
Som du ser är min TV tillverkad (eller inärheten iaf) 30 oktober förra året. Den har mjukvaruversion 2012, medans din har 2007. Låter som att det kan vara ett mjukvaruproblem, men eftersom du köpt din TV så pass nyligen borde du ha fått en nyare version. Så frågan är när din TV är tillverkad...
Postad 26 januari 2008 - 09:24
Åh, jag är så irriterad så jag vet inte ens var jag ska börja >
Köpte först en 40" Sony V3000 från netonnet, men den var del fel på. Fick en massa lila streck runt alla konturer på bilden. Bytte då till en 40" M86. Fick den i tisdags och jädrar vilken bild!Var helnöjd tills imorse.. skulle se färdigt på Världarnas krig på DVD via min sony HXD870 kopplad via HDMI till TV'n. Började se att en lila rand blinkade till då och då på vänstra sidan. Intalade mig att det bara var inbillning men när randen visat sig för 20de gången så insåg jag att ngt var galet. Kollade inställningar och sånt och allt såg bra ut. Bytte HDMI utgång på TV'n och nu var randen borta. Tills jag kollade på andra sidan, där är det ett vitt streck istället som löper på högra sidan och ibland över hela skärmen som blinkar. detta är oavsett om jag använder DVD eller kör via boxerkortet. Prövade Xboxet via komponent och ja visst.. en lila rand på väster sida.
Har:
T-TLPPEUMD-2007.0
T-BDPMPEUS-1004
BORD2_CALLA-TR-1011
Lila och vita ränder på skärmen har nog inte med firmwaren att göra. Eftersom Sonyn också hade lila artefakter är en variant att det är någon kabel som stör, någon annan apparat som stör eller att du har en dålig kabel eller antenn. Det kan förstås också vara panelen som krånglar. I så fall borde det vara ett solklart serviceärende. Med 40" har du rätt till hämtservice. Om du dessutom bor på rätt ställe kommer anlitad samsungverkstad hem till dig och fixar på plats, s.k. prestigeservice. Testa med ditt postnummer här http://www.samsung.c...ge/prestige.htm
Samsungs support kommer förmodligen föreslå att felet ligger någon annanstans än i TV:n. För att förekomma dem kan det vara klokt att försöka utesluta andra möjliga felkällor. Testa med en annan antenn. Sitter det en scart- eller hdmikabel i som stör bilden (även för DVD och inbyggd box)? Pröva att koppla ur allt och kör med en källa åt gången.
Postad 26 januari 2008 - 10:54
Postad 27 januari 2008 - 20:30
Det borde inte vara mina kablar som det är fel på. Alla fungerade på min förra TV (
HDMI-DVI och komponent till Xbox 360). I såna fall så har dom två kablarna och min nya HDMI-HDMI kabel gått sönder precis samtidigt (1000% otur i såna fall, hehe). Det enda jag har inkopplat till TV'n är xboxen och min hxd870 (dvd och dvb-t mottagare). Dom lila ränderna har inte varit på hela dagen idag, men dom blinkade till två gånger igår.. qnazigt

Antar att jag har sån pass otur att det är TV'n igen. Ska försöka hitta en annan kabel att testa med för säkerhets skull. Men det borde inte vara kablarna eftersom felet är över alla ingångarna. Ska pröva koppla in laptopen med HDMI-DVI imorron och se med den kabeln om det fungerar bättre.
På baksidan av TV'n står det version: AC07
Redigerat av hagv^, 27 januari 2008 - 20:33.
Postad 29 januari 2008 - 10:27
Hur ser SD bilden ut på m86/87 främst 46", kabeltv och digitaltv? Har bara sett ex i butik och de såg förjävliga ut rent ut sagt.
Tacksam för svar

Postad 29 januari 2008 - 10:42
Hur ser SD bilden ut på m86/87 främst 46", kabeltv och digitaltv? Har bara sett ex i butik och de såg förjävliga ut rent ut sagt.
Jag har nog inte sett någon TV där analog kabel-TV INTE ser fördjävlig ut, speciellt i storlekarna 40 tum+.
Jag har förvisso bara en 40M87, men när jag tittar på Comhem digitalTV (inte HD) så är jag väldigt nära DVD-kvalité på bilden (med rätt inställningar givetvis).
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar