![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 09 februari 2011 - 09:15

Har du prövat Bumtious inställningar? Jag kör själv med dem som utgångspunkt och finlirar sedan lite - blir riktigt bra (även om man helst skulle vilja ha en ISF-kalibrering...).
Postad 14 juni 2011 - 19:30

Åskan har mördat min teve. Någon som vet eller har erfarenhet om att byta nätdelen på 5090H.
Jag är tyvärr inte hemma men enligt rapport så är teven stendöd efter åska, antar/hoppas att det bara är nätdelen som fått sig en känga.*Panik*
Postad 14 juni 2011 - 19:36
![]()
Åskan har mördat min teve. Någon som vet eller har erfarenhet om att byta nätdelen på 5090H.
Jag är tyvärr inte hemma men enligt rapport så är teven stendöd efter åska, antar/hoppas att det bara är nätdelen som fått sig en känga.*Panik*
Fy fan va tråkigt.
jag ska kolla med en kompis som jobbar med tv apparater.
Postad 14 juni 2011 - 20:39
Min 5090 har börjat uppvisa ett rödstick i svärtan. En sökning gav följande tråd som beskriver problemet:
http://www.avforums....int-blacks.html
Någon som känner igen det eller har några tankar?
Sista reklamationsdag närmar sig med stormsteg...
Postad 15 juni 2011 - 04:46
Hej
Min 5090 har börjat uppvisa ett rödstick i svärtan. En sökning gav följande tråd som beskriver problemet:
http://www.avforums....int-blacks.html
Någon som känner igen det eller har några tankar?
Sista reklamationsdag närmar sig med stormsteg...
Din manual beskriver hur man justerar RGB i bildmenyn. När du hittat RGB reglerar du färgen i svärtan med RGB-cuts. Eller så reklamerar du den på en gång. Men det händer inget farligt ifall du går in och provar innan du reklamerar. RGB-cuts finns i menyn just för att reglera svärtans gråskala.
Postad 15 juni 2011 - 06:36
Ska inom kort flytta och vill gärna att TV'n ska överleva flytten.
Postad 15 juni 2011 - 12:33
Någon som vet hur man får fram myrornas krig?
Ratta in mellan två tevekanaler på tunern.
Postad 15 juni 2011 - 19:44
bump..
Redigerat av belzebubb, 16 juni 2011 - 13:47.
Postad 16 juni 2011 - 13:58
Hur rensar man kanallistan? Jag har analoga kanaler sparade från mitt förra boende som jag vill ta bort. Vill inte att det ska stå SVT och bli svart skärm när jag trycker på 1:an tex.
bump..
Har förvisso inte den tv´n eller manualen till hands.
Men ny sökning utan antennsladden inkopplad eller om det finns fabriksåterställning i menyn,kanske?
Postad 17 juni 2011 - 02:20
Jag behöver en TV att ha vid sidan av min projektor för att använda då och då, och en vän vill sälja sin 5090 till mig för 10k. Står i praktiken mellan den, en 50" LG för 6k och en 42" Panasonic för 4k. Den slår naturligtvis de TV-apparaterna på fingrarna, men med tanke på att användingsområdet i princip bara kommer bli SD-material och kanske en del PS3 med så är jag tveksam på om har något behov av den. Hade det varit en investering så visst, men inom en snar framtid kanske 5090 blir piskad på fingrarna själv av en hel del annat?
Postad 17 juni 2011 - 05:26

Postad 28 juli 2011 - 22:08
Postad 30 juli 2011 - 00:16
Är det meningen att fläktarna ska bara gå igång vid behov? Nu då det är 26, 27 grader i lägenheten så är den riktigt varm då man känner där bak men fläktarna står stilla.
Redigerat av Juhan, 30 juli 2011 - 00:17.
Postad 31 juli 2011 - 18:26
Postad 11 augusti 2011 - 19:17
Förresten har en annan fråga ang. min 5090H.
Är det möjligt att kolla hur många timmar tvn har varit igång utan att koppla in tvn till datorn? Var in i service menyn men jag fattade ingenting och hittade inget om hur många timmar tvn har varit igång.
Känner mig liksom sugen eftersom tvn är beggad och så är den igång ganska många timmar per dag hos mig.
Postad 11 augusti 2011 - 19:40
Postad 12 augusti 2011 - 14:41
Postad 13 augusti 2011 - 19:17
Hur kom du in i service menyn?Är det möjligt att kolla hur många timmar tvn har varit igång utan att koppla in tvn till datorn? Var in i service menyn men jag fattade ingenting och hittade inget om hur många timmar tvn har varit igång.
Vill också veta hur många timmar min snart 2.5 år gamla 6090H varit igång.
Postad 13 augusti 2011 - 19:43
Postad 14 augusti 2011 - 18:09
Ingen aning jag har inte testat, det är nog säkert som du säger ingen rolig lyssningJag kan tvinga igång fläktarna via bildmenyn. Men det är på min KRP 500M det. Det är inte säkert du kan tvinga igång dem.

Jag minns inte, sökte på http://www.avsforum.com/ eller http://www.avforums.com/ det var inte så svårt att hitta.Hur kom du in i service menyn?
Vill också veta hur många timmar min snart 2.5 år gamla 6090H varit igång.
ControlCal? Minns att det var grejer där som man kunde ställa in, men du har säkert rätt.Servicemenyn kan man bara komma åt via ControlCal. Han menar nog menyn man hittar när man kopplar teven ut på nätet. Jag har glömt var man gör det.
Postad 13 september 2011 - 18:37
Den fick även in HD kanaler osv tidigare när Com hem körde gratis nån vecka utan nått "extra" istoppat i den.
Min Pioneer Kuro PDP-LX5090H tar inte in nån digital kanal alls. Why?
Vidare så undrar jag över varför texturer osv. på min Xbox 360 ser "hemska" ut i jämförelse med min gamla Pioneer 427 42" ?
Beror det på att 50" har "högre upplösning" eller?

Upplevs ungefär som att antialiasingen är nerslagen till 2x mot tidigare 8x typ.
Redigerat av Unregistered1e2043ea, 13 september 2011 - 18:38.
Postad 13 september 2011 - 20:17
Slå av lite bildförbättringar så kanske bilden blir bättre.
Har prövat alla möjliga inställningar utan nått vettigt resultat tyvärr...

Postad 14 september 2011 - 07:56
xboxen har kanske en annan upplösning på bilden än teven har?
What?? Kört 1080p, 1080i, 720.... osv... alla objekt ser pixliga ut ut, ungefär som antiali. är nerdragen rejält.... och spelet är ospelbart.
Även kört 1024x768 (som 427:an har). Verkar aningen bättre?
Antar att xboxen inte kan hantera 50" upplösningen och drar ner rejält på antialiasing mm??
Redigerat av Unregistered1e2043ea, 14 september 2011 - 10:09.
Postad 14 september 2011 - 09:31
"50" upplösningen"? Vad skulle det vara menar du?Antar att xboxen inte kan hantera 50" upplösningen och drar ner rejält på antialiasing mm??
Men nej, det funkar inte så att xboxen tänker "oj vilken stor tv jag är kopplad till - bäst jag drar ner på antialiasing"...

Det är naturligtvis så att en större tv visar brister i insignalen tydligare än en mindre tv (allt annat någotsånär lika) men det låter som om du har värre problem än så. Vad rapporterar tv:n för insignal? Det är inte så att xboxen spunkat ur och ger en 576i signal ut hela tiden eller nått sånt konstigt?
Postad 14 september 2011 - 10:08
"50" upplösningen"? Vad skulle det vara menar du?
Men nej, det funkar inte så att xboxen tänker "oj vilken stor tv jag är kopplad till - bäst jag drar ner på antialiasing"...
Det är naturligtvis så att en större tv visar brister i insignalen tydligare än en mindre tv (allt annat någotsånär lika) men det låter som om du har värre problem än så. Vad rapporterar tv:n för insignal? Det är inte så att xboxen spunkat ur och ger en 576i signal ut hela tiden eller nått sånt konstigt?
Ja, 5090h kan ju köra 1920x1080 tex. Det kan inte min gamla 42" 427:a göra. Max 1024x768.
Har full koll på "signalerna" (inga problem där) det är just det att Battlefield BC2 känns konstigt efter att spenderat över 1000 timmar på det... antar att det bara är jag som är ovan med 50" och att bristerna
framstår extremt mycket mera på 50" =D
Kan ta en bild senare och lägga upp så ni får se vad jag menar...
Fan, dags för nästa generations konsoller snart!
Redigerat av Unregistered1e2043ea, 14 september 2011 - 10:10.
Postad 14 september 2011 - 10:27
Aha, du mena "FullHD upplösningen" alltså.Ja, 5090h kan ju köra 1920x1080 tex. Det kan inte min gamla 42" 427:a göra. Max 1024x768.
Ok, nej xboxen bryr sig inte om vilken upplösning displayen har, xboxen skickar ju ut den signal du väljer så att säga.
Kanske är så pass enkelt, svårt att veta hur pass jäkligt det ser ut hos dig så att säga.antar att det bara är jag som är ovan med 50"
En kontrollfråga skulle iofs kunna vara: Vilket bildläge kör du? Och vilken inställning på Sharpness och Enhancher Mode?
Postad 15 september 2011 - 09:53
Aha, du mena "FullHD upplösningen" alltså.
Ok, nej xboxen bryr sig inte om vilken upplösning displayen har, xboxen skickar ju ut den signal du väljer så att säga.
Kanske är så pass enkelt, svårt att veta hur pass jäkligt det ser ut hos dig så att säga.
En kontrollfråga skulle iofs kunna vara: Vilket bildläge kör du? Och vilken inställning på Sharpness och Enhancher Mode?
Kör "Användare", med sharpness -15 , ench. mode 2 tror jag? Kör man på 3:an så blir det ju ett fruktansvärt Blur.
Har prövat "alla" andra inställningar också.
Kopplade in PS3:an igår och javisst... det ser inte kul ut där heller på vissa spel (Heavy Rain tex).
Bristerna framgår mycket mera jämfört med min gamla Pioneer 42:a.
Antar att man får vänja sig vid det till nästa gen. konsoller kommer ut =(
Åter till min fundering ang. digital TV... har Com hem. Vad jag förstått så kan jag inte använda mig
av TV'ns inbyggda dekoder? =( Utan måste ha ännu en ful låda + fjärr?
Redigerat av Unregistered1e2043ea, 15 september 2011 - 09:54.
Postad 15 september 2011 - 10:06
Gött. Det mest korrekta för det bildminnet.Kör "Användare", med sharpness -15 , ench. mode 2 tror jag?
(kör man Film så är det dock mode 1 som gäller, 2:an är filtrerad i det läget vad jag kan se)
Ja 3:an är helt obegriplig, VHS-mode.

Jag är lite överraskad ändå, tycker inte det är såå stor skillnad ändå. Hmm, kanske en reaktion på att du är väääldigt invand vid den "förra" looken och din hjärna gör revolt?Kopplade in PS3:an igår och javisst... det ser inte kul ut där heller på vissa spel (Heavy Rain tex).
Bristerna framgår mycket mera jämfört med min gamla Pioneer 42:a.
Antar att man får vänja sig vid det till nästa gen. konsoller kommer ut =(

Med det sagt så kan next-gen få komma i januari nästa år ja, det är bara uncharted 3 som återstår av denna.

Ja, du har förmånen att köpa en snygg, liten och billig Comhem HDTV digitalbox av mig. Bra va?Åter till min fundering ang. digital TV... har Com hem. Vad jag förstått så kan jag inte använda mig
av TV'ns inbyggda dekoder? =( Utan måste ha ännu en ful låda + fjärr?

Postad 21 september 2011 - 21:16
Postad 23 september 2011 - 09:30
Postad 01 november 2011 - 21:15
Postad 02 november 2011 - 08:00
har du varit och pillat på nån zoomläge?

Postad 02 november 2011 - 10:54
Då blir det precis så...
Postad 02 november 2011 - 14:28

Postad 02 november 2011 - 14:45
Jag kör "dot per "dot" eller vad den heter. Eftersom svärtan är så bra så upptäckte jag inte detta förrän efter ett tag...
Är ni helt säkra på att det inte är så på era..?
Kör också punkt för punkt och har så på min tv med. Blir en ca 5-7 mm svart kant på sidorna. Kör jag bildläge helskärm blir kanterna mindre men det finns fortfarande en liten svart kant där.
Spelar ingen roll vilken kanal som är på, testade de flesta HD kanaler och några SD. Tror det varit så hela tiden, har faktiskt inte tänkt så mycket på det.
/Fredrik
Postad 02 november 2011 - 14:57
Postad 02 november 2011 - 17:29
Kolla gärna om era teven är likadana. Det är alltid skönt och få svar av experter. Det vore ju fånigt om jag fick spökbilder i kanterna.
Postad 02 november 2011 - 17:30
Samma med min laptop som är kopplad via hdmi.
/Fredrik
Postad 04 november 2011 - 09:17
Tack. Ni andra då?
Yes, får också upp små svarta kanter på sidorna (dot by dot, Blu-ray, 1080p), men de är såpass små (bara några mm), så jag stör mig faktiskt inte alls på dem.
Redigerat av ajzman, 04 november 2011 - 09:18.
Postad 04 november 2011 - 11:04
(Om man pixelmappar en 1360*768 signal på en 1366*768-skärm så får man däremot naturligtvis oanvända pixlar på sidorna (tre kolumner på varje sida))
Postad 04 november 2011 - 16:26
Skumt.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar