Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 17 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 28 March 2007 - 11:27

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Det är det "Black Crush" problem som är beskrivet tidigare i tråden. Det är inget du kan göra något åt själv. ComHem Jobbar på det säger de ... .
Om du kopplar via scart istället för HDMI så försvinner problemet.

Postad 28 March 2007 - 12:36

klagerstrom
  • klagerstrom
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Det är det "Black Crush" problem som är beskrivet tidigare i tråden. Det är inget du kan göra något åt själv. ComHem Jobbar på det säger de ... .

<{POST_SNAPBACK}>

..än bättre blir det om du kör via komponent då du slipper black crush fenomenet och ändå kan köra högupplöst!
MVH
Kristian

Postad 28 March 2007 - 12:41

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

..än bättre blir det om du kör via komponent då du slipper black crush fenomenet och ändå kan köra högupplöst!
MVH
Kristian

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket Märkligt

Jag har Black Crush med scart&component men inte med HDMI
så det är nog inte ett generellt råd att ge.

RallyBalle

Postad 28 March 2007 - 16:43

Anderssson
  • Anderssson
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

MVH
Kristian

<{POST_SNAPBACK}>

Kan man inte updatera mjukvaran(har version 1.00.04 sept2006) ? eller be att få en nyare digitalbox av comhem som har hyffsad bild även i mörka scener?
Jag vägrar köra med scart eller component, anledningen att jag köpte den för 3000kr var HDMI interfacet annars kan jag lika gärna köra med den gamla boxen som ger bättre bild.

har alla samma dåliga svarta skit bild alltså?.. hmm jag känner mig i alla fall lurad :lol:

Postad 28 March 2007 - 18:56

BullyBoy
  • BullyBoy
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte "black crush" däremot blockningar på i princip alla färger i bakgrunden. I mitt fall hjälpte det inte med att köra scart och/eller vanlig box (se tidigare inlägg).
Får känslan av att bildkvalite´n är bättre dagtid än kvällstid vilket verkar väldigt konstigt.
Dessutom är färgblockningarna väldigt beroende av kvaliteten på sändning.
Nyare filmer = Nästan ingen blockning eller i bästa fall inget alls. Mörk studiosändning typ bolibompa = VM i färgblockning.
Känner att jag inte kan göra så mycket mer än vänta och hoppas att nån annan i huset klagar eller att dom hittar fel vid nån rutinservice.
Comhems kundtjänst orkar jag inte ringa mer, dom hittar bara på nya "uppdrag" för mig. Prova byt ditt och datt. Snart återstår bara att byta leverantör.
Ringer man Comhem så känns det som man blir idiotförklarad.
Typ om du skulle ringa en bilverkstad och säga att bilen inte startar så frågar dom om du har bränsle i tanken.
Näh nu sitter man och stirrar skådisarna och programpresentatörerna i ansiktet och läser textningar väldigt noga bara för att undvika alla blockningar i bakgrunden :lol:

Postad 28 March 2007 - 18:57

BullyBoy
  • BullyBoy
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Snabb fråga nu när vi har fått sommartid!
Ändras tiden automatisk i boxen?
Jag hittar ingen inställning förutom att ändra gmt +1 och 2..
Epgn är ju helt snurrig nu tack vare sommartiden!

<{POST_SNAPBACK}>

Istället för att välja GMT+1 +2 osv, sätt den på auto.
Fungerar här iaf.

<{POST_SNAPBACK}>

Ser att jag också har "Automatiskt" inställt.

Postad 28 March 2007 - 19:42

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Uppdaterat med lite bilder från comhem i mitt galleri.

https://www.minhembi...m/frhape/99087/

Gå in och titta hur USEL comhems digitala kanaler kan vara.

Redigerat av frhape, 28 March 2007 - 19:45.

Postad 28 March 2007 - 20:27

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

MVH
Kristian

<{POST_SNAPBACK}>

Kan man inte updatera mjukvaran(har version 1.00.04 sept2006) ? eller be att få en nyare digitalbox av comhem som har hyffsad bild även i mörka scener?
Jag vägrar köra med scart eller component, anledningen att jag köpte den för 3000kr var HDMI interfacet annars kan jag lika gärna köra med den gamla boxen som ger bättre bild.

har alla samma dåliga svarta skit bild alltså?.. hmm jag känner mig i alla fall lurad :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Alla har inte "black crush" på sina kanaler men det verkar rätt utbrett. Behövs tydligen en mjukvaruuppdatering för att lösa felet vilket inte finns ännu. Att byta box hjälper inte och det finns ingen nyare att få av comhem.

frhape: Ser ju ut som "black crush" i färg ungefär... kan ju alltid hoppas att det löses med en ny mjukvara. Som tidigare sagt så är det skumt att du får så dålig bild, jag har bara sett liknande på en riktig budget LCD på kontoret. Tror inte det beror på signalen til din box och det hade du väl endå fått ut en tekniker att kolla om jag minns rätt?

Redigerat av Phunky, 28 March 2007 - 20:34.

Postad 28 March 2007 - 21:34

Unregistered5a1b49f6
  • Unregistered5a1b49f6
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hubba! Det där var skrämmande dåligt.

Postad 28 March 2007 - 21:39

jocef
  • jocef
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har samma skitkvalite. Ringde en gång till kundtjänst och fick till svar att det måste vara tvn det är fel på. Nu har jag skaffat mig en ps3 och kör jag hd material från den så blir bilden klockren så det blir till att plinga comhem och se vad dom säger.

Postad 28 March 2007 - 21:39

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Mm typ som hemma hos mej med ! har haft boxen i 2 månader nu och har varit lika dant hela tiden :lol: va ska man göra ? ska man skaffa en annan box ist å köra scart kanske ? får man ju iaf bättre bild på sina digitala kanaler kanske ! tittar knappt inget på hd idag endå. väntar på tv4 hd och canal plus sport hd ! hmm aja ska man behöva leva med det som man ser på bilderna i ditt galleri ?

Edit: kör med en 32 lcd jag me (sammy M51) letar efter en ny större tv just nu, undrar om det blir samma på en plasma eller en topp lcd?

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 28 March 2007 - 21:41.

Postad 29 March 2007 - 11:10

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Skumt, jag har fullständigt enormt bra bild på Canal+ genom min Humax-box. Tänkte skaffa HD när Canal+ Sport HD kommer in men nu blir man ju tveksam.

Postad 29 March 2007 - 12:33

Luinmir
  • Luinmir
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Samma här, har finfin bild på min HD box.

Postad 29 March 2007 - 16:20

Anderssson
  • Anderssson
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, precis så ser det ut på min TV också. Hade polarna hemma igår efter några timmar började dessa konstigheter och då påpekade de detta med kommentaren "bra bild för 30.000 spänn" och garvade.

Jag kan inte kolla på TV längre... blir fly förbannad så fort dessa beskrivna fenomen dyker upp.
Jag ska skicka tillbaka denna skräp dekoder till Comhem, får köra med den gamla scartdekodern (visar i alla fall detaljer i mörker) tills jag får mitt Boxer abbonnemang.

Postad 29 March 2007 - 16:21

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Ska flytta imorn så får se hur det ser ut i den lägenheten !!

Postad 29 March 2007 - 16:54

BullyBoy
  • BullyBoy
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Mm typ som hemma hos mej med ! har haft boxen i 2 månader nu och har varit lika dant hela tiden :) va ska man göra ? ska man skaffa en annan box ist å köra scart kanske ? får man ju iaf bättre bild på sina digitala kanaler kanske ! tittar knappt inget på hd idag endå. väntar på tv4 hd och canal plus sport hd ! hmm aja ska man behöva leva med det som man ser på bilderna i ditt galleri ?

Edit: kör med en 32 lcd jag me (sammy M51) letar efter en ny större tv just nu, undrar om det blir samma på en plasma eller en topp lcd?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har samma skitbild och provade med en anna box och scart hjäpte inte.. samma färgblockningar fast lite svagare p.ga scart.

Postad 29 March 2007 - 16:56

BullyBoy
  • BullyBoy
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ju nästan tro att du varit och tjuvtagit bilder hemma hos mig:)
Exakt så ser min bild ut..

Postad 29 March 2007 - 21:49

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Mm typ som hemma hos mej med ! har haft boxen i 2 månader nu och har varit lika dant hela tiden :) va ska man göra ? ska man skaffa en annan box ist å köra scart kanske ? får man ju iaf bättre bild på sina digitala kanaler kanske ! tittar knappt inget på hd idag endå. väntar på tv4 hd och canal plus sport hd ! hmm aja ska man behöva leva med det som man ser på bilderna i ditt galleri ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har samma skitbild och provade med en anna box och scart hjäpte inte.. samma färgblockningar fast lite svagare p.ga scart.

<{POST_SNAPBACK}>

hmm ok !! tråkigt :D nån som prövat med component? om det blir samma ?

Postad 29 March 2007 - 22:45

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Som ni har sett i mitt galleri så har jag usel bild på min TV med HD-boxen från comhem.

Nu ikväll har jag under några timmar seriöst försökt hitta problemet och jag är riktigt nära en lösning.

Felet ligger förmodligen varken hos comhem eller i HD-boxen.

Det är min LCD-TV.

Jag tog helt enkelt hela min utrustning, baxade in allt i min bil och åkte de fem kilometrarna hem till mina föräldrar som sitter med en gammal Panasonic 32" wide CRT-TV. Föräldrarna har också kabel-tv från comhem.

Jag har ju hela tiden trott att felet ligger i min fastighet och att signalen från comhem är dålig. Hemma hos mina päron hade jag förhoppningen att signalen skulle vara bättre och kopplar in hela min utrustning där och slår på allt och zappar in canal+.

Bilden är precis lika kass som hemma. Hmmm......har päronen samma usla signal?!

Jag kopplar nu in HD-boxen via scart till päronens CRT-TV och bilden är..........riktigt bra!!!!!
Det är alltså INTE fel på boxen. Jag provar även deras vanliga Sagem box och samma fenomen där, bra bild på CRT och dålig på min LCD.

Det borde alltså vara så att min LCD-TV är usel på att ta hand om digitala signaler. Vad jag dock inte förstår (här kanske någon kunnig på området förklara) är att jag har rätt bra bild via DVD. Därav anledningen till att jag aldrig misstrodde min kära TV och skyllde allt på comhem.

Något som man borde prova innan man ropar hej är att släpa upp en annan LCD/Plasma till min lägenhet och testa. Har dock inte möjlighet till detta.

Men det verkar varje fall som att det inte är signalen från comhem eller HD-boxen som är dålig, vilket känns skönt, men desto värre att ha lagt ner 14000:- på en TV som är kass.

Såg Madagaskar ikväll på Canal+ HD och t.o.m. där så såg jag små blockbildningar i bakgrunden.

Vet inte hur det här stämmer överrens med er andra. Finns det två stycken av er som sitter med exakt samma TV och box där den ena har bra bild och den ena blockbildningar???

Om så är fallet så spricker ju min teori.

Postad 29 March 2007 - 22:50

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Har för mej att det är flera som har dom där blockningarna med en pv60 plasma och flera som inte har det med samma tv ! så borde väl inte vara tevens fel då ? eller?

Postad 29 March 2007 - 23:01

Anderssson
  • Anderssson
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
PV60 är en kanonbra plasma TV.
Jag har samma problem, har en splitter ny Full HD LCD.. svårt att tro det är TVn

vissa sändningar superbra.. andra helt horibla (såg filmen Short Cuts på 4'an ikväll... värsta jag sett). såg stundtals ut som bakgrunden när man startat datorn i "felsäkert läge". :)

Redigerat av Anderssson, 29 March 2007 - 23:05.

Postad 30 March 2007 - 09:37

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0
Tror inte den typen av blockningar varken kommer från er TV, box eller nät.
Är det helt enkelt inte så att det är stora likfärgade ytor i bilden (typ bakgrunder) som har kodats ner till mycket små datamängder i MPEG-encodern?

Framträder mycket tydligare på en stor TV med brusfri digital insignal än på en liten TV med scart.
Sen så har det ju spekulerats om det är tv-bolagen eller ComHem som är skyldiga till kodningen...

Postad 30 March 2007 - 11:46

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
En LCD TV klarar uppenbarligen inte alls att hatera dessa signlaer medan en CRT klarar av det alldeles utmärkt.

Eftersom en del har jättebra bild med PV60 och en del dålig bild så borde det ju trots allt vara signalen från comhem som är spöket.

Jag tror i alla fall att det inte är Humax boxen som pajar till det.

Postad 30 March 2007 - 11:54

jocef
  • jocef
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag har ju som många andra samma problem med bilden. Jag tror att felet ligger i boxen eller nätet. Har själv testat och köra hd material från min ps3:a via hdmi och det fungera utmärkt så det bör ju inte vara något fel på tvn.

Jag har även problem med blockningar med scart och komponent så det gör ingen skillnad. Med min gamle box hade jag inga problem överhuvudtaget.

De första dagarna som jag hade min box hade jag bättre bild på SD kanlerna med hd boxen men sen blev dom sämre så kan det inte vara så att comhem har överbelastat sitt nät?

Postad 30 March 2007 - 14:45

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0
Humax tyska variant av HD-boxen, PRHD-1000C, har nyligen fått sig en SW-update (v.1.00.28). Tyvärr har dom ännu inte offentliggjort vilka ändringar dom gjort.

Bara hoppas att det kommer en uppdatering för Comhems box snart också.

Postad 30 March 2007 - 15:58

Anderssson
  • Anderssson
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Jag undrar vad det beror på att det blir så ###### mörkt när jag kör via HDMI ingången, har alla detta problemet? kör jag scart eller antenn från Humax'en blir det ljust och fint igen. :D

Postad 30 March 2007 - 22:49

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0

Jag undrar vad det beror på att det blir så ###### mörkt när jag kör via HDMI ingången, har alla detta problemet? kör jag scart eller antenn från Humax'en blir det ljust och fint igen.  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Din bildvisare är kanske inställd på datorsvärta, men får videosvärta via boxen.

/Mats K

Postad 31 March 2007 - 18:31

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

• 743 inlägg
  • 0
Är i valet och kvalet att beställa boxen med mediumpaketet innan prishöjningen på måndag 2/4.
Om jag tecknar mig för 24 månader för 159:-/månad tror ni då de höjer till 199:- som ju är den nya taxan på mediumpaketet? Har ni som tecknat tidsbundna avtal hört nåt från Comhem om höjningar?

Skickar även med en fråga om boxen:
Kan den skicka bild både genom scart (RGB) och HDMI/komponent på samma gång? Vill kunna köra HDMI till projjen och scart till tv:n utan att behöva fippla mellan inställningarna varje gång.

Redigerat av Unregistered1ff325c1, 31 March 2007 - 18:35.

Postad 31 March 2007 - 18:45

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0

Skickar även med en fråga om boxen:
Kan den skicka bild både genom scart (RGB) och HDMI/komponent på samma gång? Vill kunna köra HDMI till projjen och scart till tv:n utan att behöva fippla mellan inställningarna varje gång.

<{POST_SNAPBACK}>

Inga problem med det, kör själv på det viset.

Postad 31 March 2007 - 19:24

Unregistered41419
  • Unregistered41419
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Tjo,

Har haft denna box sen den kom. Har inga stora klagomål :-)

En sak som jag undrar över dock: Skall man inte behöva ha elementen på i lägenheten när man har en HD box? asså, den blir ju 45-55 grader när den stått på en stund! Känns som en hårtork när man går förbi den! Funkar iofs klockers...o den står ensammen på en hylla med luft både över o under.

Mvh Lazze

Postad 31 March 2007 - 19:33

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

• 743 inlägg
  • 0

Inga problem med det, kör själv på det viset.

<{POST_SNAPBACK}>

Great! Men måste erkänna att jag blivit lite tveksam till boxen efter att bläddrat i denna tråd.
:)

Postad 01 April 2007 - 08:13

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Är i valet och kvalet att beställa boxen med mediumpaketet innan prishöjningen på måndag 2/4.
Om jag tecknar mig för 24 månader för 159:-/månad tror ni då de höjer till 199:- som ju är den nya taxan på mediumpaketet? Har ni som tecknat tidsbundna avtal hört nåt från Comhem om höjningar?

Nej, jag har inte hört något om en ev. höjning.
Gör dem det så bryter dem avtalet, om jag förstår det hela rätt och då har man rätt att riva avtalet.

Postad 01 April 2007 - 08:58

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

• 743 inlägg
  • 0

Gör dem det så bryter dem avtalet, om jag förstår det hela rätt och då har man rätt att riva avtalet.

<{POST_SNAPBACK}>

I avtalet står det att priset kan höjas men att man då har rätt att säga upp abonnemanget inom 14 dagar. Då är ju frågan om de höjer..?

Postad 01 April 2007 - 09:25

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

I avtalet står det att priset kan höjas men att man då har rätt att säga upp abonnemanget inom 14 dagar. Då är ju frågan om de höjer..?

<{POST_SNAPBACK}>

Precis, det återstår väl att se, men man borde ju fått ett utskick av dem...

Postad 01 April 2007 - 13:58

jocef
  • jocef
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag har läst att dom inte kommer att höja för befintliga kunder utan endast nya.

Postad 01 April 2007 - 14:10

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Man höjer inte priset under gällande bindningstid. När dessa 12 eller 24 mdr är till ända justeras priset upp till det nya högre. Därför höjs priset för nya kunder eftersom dessa ej har någon gällande bindningstid. Man ingår då ett avtal där det nya priset gäller.

Jag skulle inte bli förvånad om Comhem får för sig att höja mitt i bindningstiden.

/Mats K

Postad 01 April 2007 - 17:01

Anderssson
  • Anderssson
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Jag undrar vad det beror på att det blir så ###### mörkt när jag kör via HDMI ingången, har alla detta problemet? kör jag scart eller antenn från Humax'en blir det ljust och fint igen.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Din bildvisare är kanske inställd på datorsvärta, men får videosvärta via boxen.

/Mats K

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte Svärta "till" på TV'n. Vad är Videosvärta från boxen för någon, något man kan ta bort?

Postad 01 April 2007 - 17:31

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Det är inte en funktion som boxen har. Däremot kan din skärm vara inställd på att ta emot datorsvärta i stället för videosvärta. Inte säkert att det är orsaken till att du får mörk bild via HDMI från boxen.

En länk till ett avsnitt av Hemmabiotidningens hemmabioskola som handlar om bl a videosvärta och datorsvärta:
http://www.hemmabiot...kel/2006_38.pdf

/Mats K

Postad 02 April 2007 - 08:51

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som har problem med osynk mellan ljud o bild ?
Jag tror dock att det bara är på de kanaler som har DD5.1.
Sedan jag aktiverade DD5.1 i boxen att alltid vara på så har jag osynk.
Det jobbiga är att det är bilden som är före ljudet och då går det ju inte att åtgärda i Humax-boxen.
Där går det ju bara att fördröja ljudet.
Detsamma gäller i min Yamaha-förstärkare.
Rätt störande faktiskt.

Postad 02 April 2007 - 10:29

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Jag har samma problem hemma hos mig. En uppdatering av boxens mjukvara är nog inte helt fel.

/Mats K

Postad 02 April 2007 - 15:22

Luinmir
  • Luinmir
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Det jobbiga är att det är bilden som är före ljudet och då går det ju inte att åtgärda i Humax-boxen.
Rätt störande faktiskt.

Nope , Inte jag .. har oxå en yamaha förstärkare ( 840 tror den heter var ett tag sedan jag köpte den)
Har kollat mycke film senaste veckan pga. sjukdom och jag kan inte klaga på varken bild eller Ljud, i bland är det gött att vara sjuk :)

Redigerat av Luinmir, 02 April 2007 - 15:23.

Postad 02 April 2007 - 18:49

Unregistered23739
  • Unregistered23739
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Black crush... Jag lider av extrem black crush och har nu fått arslet ur vagnen och provat med min gamla box och bilden i sig blir sämre men ingen black crush finns det inget av.

Postad 02 April 2007 - 18:54

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer

Ljudet är osynkat på fel håll, så att säga.

Det är ett klart fel.

RB

Redigerat av Unregistered1103, 02 April 2007 - 18:55.

Postad 02 April 2007 - 21:54

Anderssson
  • Anderssson
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Black crush... Jag lider av extrem black crush och har nu fått arslet ur vagnen och provat med min gamla box och bilden i sig blir sämre men ingen black crush finns det inget av.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har också bytt till min gamla box så jag slipper "black crush" samt tidigare beskrivna färgnyans skiften i bakgrunder.
Alla borde skriva klagomål till Comhem så det blir tryck på en ny mjukvara(om nu det hjälper.. förmodligen inte).

Redigerat av Anderssson, 02 April 2007 - 21:56.

Postad 02 April 2007 - 23:01

Gbg Samsung
  • Gbg Samsung
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Någonting har definitivt hänt med signalen i mitt område. Jag har lidit av blockbildningar och smetningar på SD-kanalerna och det är tillnärmelsevis borta!!

Bilden är suverän! Efter 10-tal samtal och box-service så är ordningen återställd  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka samtal har du ringt för att få dessa förbättringar? ;) Ger ju inte så mycket för oss andra om du inte nämner HUR du gått tillväga... :P

/Ron

Postad 02 April 2007 - 23:09

Gbg Samsung
  • Gbg Samsung
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Har hämtat ut min nyservade box idag, och hade hoppats på att kunna meddela resultatet av servicen.

Än så länge är det dock bara textremsorna som kommit igång, ingen bild och ljud alltså fast den rattat in kanalerna. Har gjort det vanliga med att starta om boxen samt att ha på samma kanal någon timme, men fortfarande ingenting... :)

Men men, man får väl ha lite tålamod. Återkommer med resultatet så fort boxen vaknar till liv...

Postad 03 April 2007 - 01:39

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0

Rätt störande faktiskt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, jag. Fick hem boxen för en vecka sen och har haft varierande grad av osynkning. Verkar vara mest på Discovery HD och Canal+ HD. Har ringt Comhem för ev hjälp, men trots div mer eller mindre logiska tester så kom vi inte fram till nån lösning. Hon jag talade med sa förresten att jag var den första som har detta problem.
Kollade om signalstyrkan var bra och det visade sig att just Discovery HD och Canal+ HD endast hade 26-29% styrka men 100% kvalite. Kan orsaken ligga där, månne? Verkar konstigt dock att det inte är problem på alla program på dessa kanaler isf.

Postad 03 April 2007 - 10:00

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Rätt störande faktiskt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, jag. Fick hem boxen för en vecka sen och har haft varierande grad av osynkning. Verkar vara mest på Discovery HD och Canal+ HD. Har ringt Comhem för ev hjälp, men trots div mer eller mindre logiska tester så kom vi inte fram till nån lösning. Hon jag talade med sa förresten att jag var den första som har detta problem.
Kollade om signalstyrkan var bra och det visade sig att just Discovery HD och Canal+ HD endast hade 26-29% styrka men 100% kvalite. Kan orsaken ligga där, månne? Verkar konstigt dock att det inte är problem på alla program på dessa kanaler isf.

<{POST_SNAPBACK}>

För mig verkar det som det är kanalerna med 5.1-ljud.
Jag tror det försvinner om jag avaktiverar 5.1-ljudet i Humax-boxen.
Ska testa lite mer ikväll på det.
Men precis som du säger så verkar HD-kanalerna ha mest osynk.
Ibland kan det dock vara så lite på vissa kanaler så det kan vara svårt att se om man inte tänker på det.
Men även fast det inte är så mycket ibland så är det riktigt störande.

Postad 03 April 2007 - 11:55

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Jag har oxå problem med osynk på C+HD, försökte titta på The Anchorman häromdagen, men det gick fan inte! Mycket störande!

Dax för en FW uppdatering NU!

[EDIT] Ursäkta, jag menar C+FilmHD :) [/EDIT]

Redigerat av Unregistered42562, 03 April 2007 - 11:56.

Postad 03 April 2007 - 12:01

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Osynken förekommer även på en del andra kanaler

Bla vid direktsänd hockey på Tv4+ och Sportexpressen

Tror faktiskt inte att det ligger i boxen. De har nog inte synkat
mottagningen.

RB

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.