* Officiell tråd - Pioneer G9
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 19 juni 2008 - 08:11
Kanske har postats innan men om inte......
Tysk recension av G9
Trevlish. För lata människor inklusive mig själv, recensionen på diskutabel svenska.
Postad 19 juni 2008 - 08:25

Postad 19 juni 2008 - 08:45
Den kan väl inte vara sämre på analoga och digitala källor än 508? :x
Ja ni får inte bland ihop analog och digitala signaler. Det har två olika kvalitet på bilden.
Postad 19 juni 2008 - 08:50
Postad 19 juni 2008 - 09:37
via komponentutgången på denna TV? Har nämligen ett Xbox360
utan HDMI.
Postad 19 juni 2008 - 09:41
Någon som vet vilken den högsta upplösningen man kan få ut
via komponentutgången på denna TV? Har nämligen ett Xbox360
utan HDMI.
Antar att du vill ha in en signal, inte ut.
1920x1080 lär det vara, osäker på om det är 1080i eller 1080p som gäller dock men gissningsvis klarar den nog 1080p på komponent, det brukar ju vara källor som kan vara kinkiga med att skicka ut 1080p via komponent.
Postad 19 juni 2008 - 09:55
Postad 19 juni 2008 - 09:59
Problem kan man få om den som sänder signalen sänder ut med HDCP men mottagaren inte stödjer det, dock om den som sänder signalen inte kodar med HDCP så borde man vara home free väl?
Postad 19 juni 2008 - 10:06
Postad 19 juni 2008 - 10:07
Anledningen till att analog 1080p input ofta inte funkar tror jag snarare har att göra med att det ställer rätt feta krav på analoga ingångs-stegets bandbredd och A/D-omvandlarnas snabbhet vilket gör att man inte kan använda vilka slumpmässiga kretsar som helst och att tillverkaren då inte tycker det är värt det. Det är inget man prioriterar mao.
edit: A/D, inte D/A
Redigerat av pacman, 19 juni 2008 - 10:10.
Postad 19 juni 2008 - 10:25
Postad 19 juni 2008 - 10:43
Efter att ha lurkat i den här tråden några månader har jag nu beställt en Pioneer PDP-LX5090, den borde komma någon gång i början på nästa vecka.
Någon som kan rekomendera ett slimmat väggfäste?
Har tittat lite på det här http://www.dustinhom...10135668.aspx?# som kostar 183:- med studentrabbat.
Vet inte hur hålbilden ser ut men det borde väl passa?
Postad 19 juni 2008 - 10:45
Ja men nu handlar det inte om utsändingar utan om, eftersom det är en tv vi pratar om, mottagande av signaler.Jag trodde att det var av anledning att filmbolag etc inte vill att bästa möjliga signal ska sändas ut så den är (relativt) enkel att kopiera.
Att filmbolag möjligen har begränsat analog komponent (till 1080i) ut från Blu-ray spelare då de spelar film är mkt möjligt men det har ju inget med tv:n att göra.
Postad 19 juni 2008 - 10:54
Ja men nu handlar det inte om utsändingar utan om, eftersom det är en tv vi pratar om, mottagande av signaler.
Att filmbolag möjligen har begränsat analog komponent (till 1080i) ut från Blu-ray spelare då de spelar film är mkt möjligt men det har ju inget med tv:n att göra.
Jo det vet jag och det anser jag framgår av den förhoppningsvis röda tråden i mitt resonemang, det kändes dock som om vi gled in på den mer allmänna diskussionen av 1080p över komponent eller ej och i sådana fall varför det kanske inte funkar.
Postad 19 juni 2008 - 11:01
Postad 19 juni 2008 - 12:25
Återförsäljare Ort Telefon
Audio Video Design SUNDSVALL 060-15 65 40
Hembiobutiken GÖTEBORG 031-456 000
Hemmabiocenter STOCKHOLM 08-765 44 40
HiFi Butiken ÖSTERSUND 063-5181 00
Lars Bengtsson Ljud & Video AB STOCKHOLM 08-441 56 20
Ljudkällarn AB GÖTEBORG 031-24 16 00
Malmö Hifi Center MALMÖ 040-23 00 72
MCE AB NORRKÖPING 011-18 66 75
Mälardalens Ljudinredningar AB VÄSTERÅS 021-18 81 87
Pause Ljud & Bild AB STOCKHOLM 08-411 60 20
Picture & Sound AB STOCKHOLM 08-744 99 10
Radioreparatören i Malmö AB MALMÖ 040-29 29 81
Radio TV Hörnan Malmö AB MALMÖ 040-611 89 47
Reference Audio AB STOCKHOLM 08-642 80 64
The Rock AB LUND 046-14 24 40
Tele-Hå AB
GÖTEBORG 031-10 03 20
Ultimate Sound AB VIMMERBY 0492-158 48
Redigerat av JsGim, 19 juni 2008 - 12:27.
Postad 19 juni 2008 - 13:11

Mycket djupare svärta och mycket mera styrka i vita färgen och alla andra färger är mycket bättre dvs så när till 3D man kan komma. Mycket riktig den har nästan inget brus i bilden som G8 hade. Det var den som jag märkte först när jag såg G8:n för första gången. Men om till och med skrillanden mellan G8 och G9 är mellan 2000 till 5000 nu skulle jag rekommendera att satsa på G9. Jag och Björn där i HBC försökte lyssna på buzzing men kunde inte höra något. Min Sony tv har mera buzzing än G9. Hoppas det skall vara samma i den som jag kommer att få.
Nu blir Robbazz glad.
Postad 19 juni 2008 - 13:17
Postad 19 juni 2008 - 13:24

Postad 19 juni 2008 - 13:25
Trevlish. För lata människor inklusive mig själv, recensionen på diskutabel svenska.
Drottning Silvia schvenska

Postad 19 juni 2008 - 13:27
Hmm undrar vad lilla frun skulle säga om en 508XD som sovrums-TV?
Det låter riktigt bra det här Enator.
Yep det var mot en 508XD som jag jämförde den

Postad 19 juni 2008 - 13:33
Jag vet utan mig kommer den här tråden dö ut eller bli mycket tråkig
![]()
![]()
Ja, det kan stämma....undrar hur många inlägg du har gjort i denna tråd?

Postad 19 juni 2008 - 13:39
Ja, det kan stämma....undrar hur många inlägg du har gjort i denna tråd?
Ja det blir många när man i 3 års tid söker efter en tv

Postad 19 juni 2008 - 14:00
Hon blir nog väldigt nöjd för en helt egen TV att avnjuta innan hon somnar, eftersom du därefter kommer att sova på soffan.Hmm undrar vad lilla frun skulle säga om en 508XD som sovrums-TV?
Det låter riktigt bra det här Enator.

Postad 19 juni 2008 - 18:22

Postad 19 juni 2008 - 18:39
Man får förvisso full hd på nya men pioneers uppskalning på en hd ready panel är ju fantastisk. Jag hade en 506 XDE tidigare och denna presterade mycket bra upplösning när man tittade tex. på vanlig DVD.
Jag börjar bli mer och mer sugen på att snåla lite och köpa en 8:e Gen

Postad 19 juni 2008 - 18:41

lyssnade även efter bussing men jag kunde inte höra något alls (trots att jag gick fram och lyssnade), men mediamarkt är ju inte direkt lika tyst som ett genomsnittligt vardagsrum...
hade jag haft pengarna nu så hade valet varit lätt. det blir till att spara...
Postad 19 juni 2008 - 18:53
Om jag tolkar lite och läser mellan raderna på alla inläggen där ni har sett denna tv, så kanske inte den har en bild som motsvarar 10 000:- som är mellanskillnaden mellan 8:e och 9:e gen.
Man får förvisso full hd på nya men pioneers uppskalning på en hd ready panel är ju fantastisk. Jag hade en 506 XDE tidigare och denna presterade mycket bra upplösning när man tittade tex. på vanlig DVD.
Jag börjar bli mer och mer sugen på att snåla lite och köpa en 8:e Gen
Om pengarna är mycket viktig för dig så satsas på G8 eftersom den är fortfarande bästa tv Nr 3 i hela världen. Men jag jämförde den mot hd-ready och skillnaden var hur stor som helst, och jag skulle inte satsa min pengar på G8 hd-ready. Men när du har tid och G9 kommer kan du hitta ett ställe som har dessa två och efter rätt inställning kan du jämföra själv och komma till slutsatsen viken av dessa passar dig bäst

Postad 19 juni 2008 - 18:58
Ja det blir många när man i 3 års tid söker efter en tv
Men nu börjar det brännas...

Mbh
Postad 19 juni 2008 - 19:13
Jaha får väl bli en sån här då
Du kommer inte ångra dig. Denna tv än den tv som jag kan behålla ganska många år innan det kommer en ny teknik som ger verkligen överlägsen bild än denna. I dag när jag tittade på G9 tänkte jag hur mycket bättre än den här kan man pusha bilden?
Postad 19 juni 2008 - 20:02
Det var dock mest Zlatan på tv:n så det var ju inget direkt ögongodis då det var vanlig digital-tv, men det finns ju dom som tittar både på sport och på tv ibland, så för er kanske det kan vara intressant.
Visst var det skillnad men den är ju inte alls så stor som det varit mellan tidigare årskullar.
(Skillnaden var inte så uppenbar så att jag slapp fråga om det var den nya modellen)
Full HD gjorde lite för skärpan, skalningen av bilden verkade lite mer korrekt och svart var riktigt svart.
Historiskt så har varje årskull av platt-tv inneburit 50-100% bättre bild till ca 60% av priset på föregående års modeller.
Så är verkligen inte fallet den här gången.
Även om man hoppats på en ny wow-upplevelse så gör det faktumet mig snarare mer lättad än besviken,
för nu känns det som att tekniken nog har börjat "komma till rätta" och att man för första gången kan överväga en platt-tv utan ångesten över att bilden på nästa generation kommer vara dubbelt så bra.
(för 3 år sedan såldes det 42" plasma med typ 800x600 i upplösning för 25 000kr och dom känns ju sådär idag).
Så summan är nog att 5090 är lite lite bättre än 508 och troligen den första köpvärda platt-tv:n världen skådat.
Sen är det fortfarande sjukt att lägga 35 papp på en tv, men det är en annan historia

Postad 19 juni 2008 - 20:15
var också och tittade på 5090 i butik idag, har ju stora förhoppningar nu när man beställt
jag tror inte den var inställld för fem öre för skillnaden mot 508xd som satt bredvid var inte WOW liksom. Men som sagt inte bästa förhållanden i en butik samt att den troligtvis ej var inställd så jag hoppas det blir skillnad när man får hem sin egen och släcker ner och så kalibrering såklart
" hoppas det blir skillnad när man får hem sin egen och släcker ner och så kalibrering såklart"
När jag köper kläder provar jag inte dem. Hänger du med på vad jag vill säga med det?
Köp inte något som du inte testat först. Plocka upp fjärrkontrollen!!! Prova prova prova......!!!
Postad 19 juni 2008 - 20:17
Postad 19 juni 2008 - 20:23
Sen är det fortfarande sjukt att lägga 35 papp på en tv, men det är en annan historia
Och varför skall vill inte jämför den men PDP-5000EX som kom för två år sedan och kostade 100.000

Postad 19 juni 2008 - 20:27
det enda bortsett från priset som hindrar mig från ett köp är att jag kommer att köra min tv som datormonitor. jag vet att pion inte är så känslig för inbränningar, men finns det någon som kört sin pio (ex g8) mycket tillsammans med datorn och i så fall hur upplever han/hon inbränningsproblematiken? behöver man vara rädd??
Jag spelar rätt länge med Motorstorm och vet att det blir temporära "inbränningar" Dessa försvinner dock efter ett par timmars användande av vanligt tv-tittande.
Du ska undvika lägen som "dynamisk" och liknande där kontrasten är så hög att man kan sola i den. Det är kontrasten som skapar temporära inbränningar. Möjligen finns det personer som tror att brightness kan skapa inbränningar efter som det har med inställning av ljus att göra. Du kan vara lugn, så är inte fallet.
Kör med full bild, välj läget "movie", dra ner kontrasten under femtio procent för att vara på den säkra sidan. Kör så där i ett par hundra timmar.
Postad 19 juni 2008 - 20:33
Jag spelar rätt länge med Motorstorm och vet att det blir temporära "inbränningar" Dessa försvinner dock efter ett par timmars användande av vanligt tv-tittande.
Du ska undvika lägen som "dynamisk" och liknande där kontrasten är så hög att man kan sola i den. Det är kontrasten som skapar temporära inbränningar. Möjligen finns det personer som tror att brightness kan skapa inbränningar efter som det har med inställning av ljus att göra. Du kan vara lugn, så är inte fallet.
Kör med full bild, välj läget "movie", dra ner kontrasten under femtio procent för att vara på den säkra sidan. Kör så där i ett par hundra timmar.
låter bra! nu blev man ju inte mindre sugen direkt...
tack för snabbt svar!
Postad 19 juni 2008 - 21:53
Sen är man nog och kommenterar i fel tråd om man tycker att 35.000:- eller 30.000 som en modell oprutat kostar är dyrt.Och varför skall vill inte jämför den men PDP-5000EX som kom för två år sedan och kostade 100.000
Postad 20 juni 2008 - 11:27
Det är jag också nyfiken på så vi får hoppas att det är någon som har CD som köper en H-modell när dom dyker upp. Har dock svårt att se varför det inte skulle fungera. Det fungerar klockrent idag när jag kör med en Humax HDCI-2000 box och en vanlig Conax cam.
Enligt det info som jag fick H-modellens hdtv-box fungerar utan problem mot CD.
Postad 20 juni 2008 - 12:28
Postad 20 juni 2008 - 12:34
Den inbyggda HD-boxen bör väl bara vara intressant för den som inte planerar att spela in program i HD-kvalitet? För detta behövs i dagsläget en extern box.
Nu hänger jag inte med här pratar vi om hdtv-box ej hd-box
Edit:
om jag förstår dig rätt ville du veta om denna tv har hårddisk eller ej? Svaret är nej. Den har endast hdtv-box för att se hd-kanaler utan behov av extra hdtv-box.

Redigerat av Enator, 20 juni 2008 - 12:58.
Postad 20 juni 2008 - 14:48

Träffade en riktigt trevlig säljare som tog god tid på sig att dema både bluray och vanlig dvd för mig. Tyvär strulade det med comhems humax hd-box så fick inte se vanlig sd tv men här kommer iaf mina intryck.
WOW

Klockren skärpa och riktigt bra tryck i bilden. G8 508xd hängde brevid och man såg klart och tydligt att den inte alls var lika skarp och fin i bilden. Syndes verkligen att det "bara" var en hd ready panel. Men det som var riktigt nice att se var att G9 hade klart bättre tryck i ljusstyrkan och såg inte alls lika mörk ut som G8. Kan väl säga att vi ställde in både G9 och G8 i film läget.
Sen frågade jag om han kunde slänga in en vanlig dvd film då man har en del sånna hemma fortfarande och det var ju så klart inga problem. Här vart jag faktiskt riktigt positiv överaskad, såg helt ärligt riktigt bra ut, men naturligtvis inte lika skarp som en BD skiva men helt klart godkänt och även här spöa G9 upp G8 ganska klart. G8 ser riktigt oskarp och brusig ut enligt mig, och inte alls lika mycket tryck i färger, svärta osv heller.
Svårt att se hur bra svärtan egentligen var då det forfarande var lite ljust i rummet men man såg iaf att den var klart bättre än G8 och mycket mer kontrastrik i bilden. Nää skulle aldrig köpa en G8 framför en G9, Den e helt klart värd varrenda krona

Nu vill man ju bara ha sin 5090H ännu snabbare, hoppas till veckan som kommer

Hoppas bara man får en utan blotching, buzz och några döda pixlar. Lär ju gå rätt snabbt att se om man får några defekta pixlar med usb break in. Men enligt dig enator så ska ju inte buzz vara ett problem längre

Vill gärna tacka säljaren på Reference Audio för sitt trevliga bemötande och engagemang, Sånt händer inte varje dag

Edit. Kan väl säga att även fjärren såg riktigt nice ut !!
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 20 juni 2008 - 14:51.
Postad 20 juni 2008 - 15:10

Postad 20 juni 2008 - 15:51
Ja i den ex som jag såg hörde jag ingen buzzing och hoppas att inte finns i de andra heller
Men det står i manualen för G9 att de skall låta och att det är helt normalt MEN om apparaten inte låter är den trasig då?
Mvh
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar