Samsung™ M86+M87 • firmware & mainboard & settings
1775 svar till detta ämne
68 relaterade trådar
Koppla ihop äldre samsung med Logitech z-5500 går ej! (0 inlägg)
|
10 år sedan
|
1080p/24 (575 inlägg)
|
12 år sedan
|
Behöver hjälp med Tele2 i Samsung LE40M86 (1 inlägg)
|
12 år sedan
|
Värde på begagnad Samsung? (10 inlägg)
|
12 år sedan
|
Yamaha RX-V463, hur koppla ihop? (70 inlägg)
|
12 år sedan
|
Samsung LE40 M86, klickar men startar inte... (7 inlägg)
|
14 år sedan
|
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg)
|
15 år sedan
|
Dustin borde skämmas! Sälja tre år gammal modell som ny, till överpris (24 inlägg)
|
16 år sedan
|
Reklamation av tv ( Samsung / komplett.se ) (7 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung 40M86 med missljud (19 inlägg)
|
16 år sedan
|
Hjälp med val: Samsung PS-50A656 vs. Samsung LE-46A856 vs. Samsung LE-46B65 (29 inlägg)
|
16 år sedan
|
Sony KDL-46D3500 vs Samsung LE46M86 (56 inlägg)
|
17 år sedan
|
Iställningar av PC-läge på Samsung M87 (18 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung Full HD 40" för 7 papp - billigast hittils? (25 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LE40M86BD eller Samsung LE40A656? (4 inlägg)
|
17 år sedan
|
1080p-skärmar - vilka finns det? (293 inlägg)
|
17 år sedan
|
Hjälp Vad händer nu? (14 inlägg)
|
17 år sedan
|
KOMPLETT har en 40 tums full HD för endast 7990 (39 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LE-40M86 (8 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung + CA-modul + ComHem (8 inlägg)
|
17 år sedan
|
Regnbågseffekt / "Rainbow effect" på LCD (Samsung M86) (10 inlägg)
|
17 år sedan
|
Format? (6 inlägg)
|
17 år sedan
|
"Over-all" TV, <40", 1080p och 3xHDMI (0 inlägg)
|
17 år sedan
|
HT-TXQ120R strul med PS3 och LE-52M86 (6 inlägg)
|
17 år sedan
|
Lite olika frågor TV/Ljud/Dator/PS3 (0 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LE-40M86BD + Wii (0 inlägg)
|
17 år sedan
|
Jag ska välja på en Samsung LE-52M86BD och en Sony KDL-52W4000 (3 inlägg)
|
18 år sedan
|
Samsung LE46M86DB lagg? (5 inlägg)
|
18 år sedan
|
Gulstick, Samsung LE40M86 (29 inlägg)
|
18 år sedan
|
Playstation 2 till LCD-TV (16 inlägg)
|
18 år sedan
|
Samsung LE-40M87 eller LE-40N87? (12 inlägg)
|
18 år sedan
|
Besviken på min Samsung M86... (65 inlägg)
|
18 år sedan
|
Hjälp mig i LCD-djungeln (7 inlägg)
|
18 år sedan
|
Stor skillnad mellan 720p och 1080 på 40"? (3 inlägg)
|
18 år sedan
|
Samsung LE-40M86BD,Sony KDL-40D3500,Panasonic TH-42PZ70 (46 inlägg)
|
18 år sedan
|
Bästa LCD-TV upp till 15000 kr (15 inlägg)
|
18 år sedan
|
Vilken 46 tums FullHD LCD ? (24 inlägg)
|
18 år sedan
|
Ändra inställningar butik på 40M86 & D3500 (0 inlägg)
|
18 år sedan
|
Panna PZ70 v Pio 5080XA (17 inlägg)
|
18 år sedan
|
Ny TV (LCD,F-HD) samt Blu-Ray spelare (22 inlägg)
|
18 år sedan
|
Shoppingsajterna Svenska AB (65 inlägg)
|
18 år sedan
|
Ingen signal vid DVI-Hdmi, le37M86 (13 inlägg)
|
18 år sedan
|
Samsung M86, digital-tv, comhem etc. (8 inlägg)
|
18 år sedan
|
Samsung LE40M86 och Nvidia 8800GTS640 (4 inlägg)
|
18 år sedan
|
Samsung M8 vs. Sony D3000 (1 inlägg)
|
18 år sedan
|
Samsung LE37M86 vs LE40M86 (10 inlägg)
|
18 år sedan
|
Vilka modeller bör man inte missa att titta på innan köp? (1 inlägg)
|
18 år sedan
|
Knäpper i TV:n (4 inlägg)
|
18 år sedan
|
Julhandel! (1 inlägg)
|
18 år sedan
|
40" D3000 eller 40" M86? (9 inlägg)
|
18 år sedan
|
Samsung PS-50P96FD eller Samsung LE-52M87? (6 inlägg)
|
18 år sedan
|
Samsung tappade menyer? (1 inlägg)
|
18 år sedan
|
TV för ca 15-20000 (13 inlägg)
|
18 år sedan
|
Tv med inbyggd digitalbox (4 inlägg)
|
18 år sedan
|
Gällande Samsumg LE52M86 (0 inlägg)
|
18 år sedan
|
Sharp LC-52XD1E el Samsung LE-52M87BD (3 inlägg)
|
18 år sedan
|
TX-SR605 + PS3 + LE-40M87 + Cinema XL + DV6515 (3 inlägg)
|
18 år sedan
|
LCD-TV till spelkonsoler? (26 inlägg)
|
18 år sedan
|
LG 42LF66 eller Samsung LE-40M86BD (1 inlägg)
|
18 år sedan
|
Samsung LE-46M86BD vs. Sharp LC-46XD1E (9 inlägg)
|
18 år sedan
|
Bra HD LCD-TV för multipla ändamål (6 inlägg)
|
18 år sedan
|
TV och hemmabio inköp, vad välja? (2 inlägg)
|
18 år sedan
|
Vilken LCD >50" ska jag välja? (18 inlägg)
|
18 år sedan
|
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg)
|
18 år sedan
|
Vad ska jag välja och varför? (7 inlägg)
|
19 år sedan
|
Gästbok för Adde81 (5 inlägg)
|
19 år sedan
|
Köpråd (6 inlägg)
|
19 år sedan
|
Postad 20 March 2008 - 11:59
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Ser ut som bra inställningar. Men blir inte bilden väldigt mörk med backlight på 1?
Jag som inte spelar så mycket dator (numera): är "fps drop" frame per second drop = som om den "hoppar över en bildruta"?
Vad det beror på har jag ingen aning om. Ingen har, tror jag, nämnt något liknande i denna tråd. Jag antar att du inte har Just Scann påslaget eftersom du kör med scart. Annars har jag haft problem med hdmi från digitalbox och Just Scann påslaget. Kanske har det ändå med box eller kabel att göra. Enda sättet är väl att testa med annan box och kabel för att utesluta den felkällan. För om dessa inte felar återstår väl bara att höra med Samsungs support.
Postad 20 March 2008 - 13:15
Patriklind
-
Patriklind
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Ser ut som bra inställningar. Men blir inte bilden väldigt mörk med backlight på 1?
Jag som inte spelar så mycket dator (numera): är "fps drop" frame per second drop = som om den "hoppar över en bildruta"?
Vad det beror på har jag ingen aning om. Ingen har, tror jag, nämnt något liknande i denna tråd. Jag antar att du inte har Just Scann påslaget eftersom du kör med scart. Annars har jag haft problem med hdmi från digitalbox och Just Scann påslaget. Kanske har det ändå med box eller kabel att göra. Enda sättet är väl att testa med annan box och kabel för att utesluta den felkällan. För om dessa inte felar återstår väl bara att höra med Samsungs support.
Jo jag kör faktiskt backlight på 5. Precis, ingen just scann då den inte fungearar på scart. Jag får ta och titta lite när jag kommer hem (sitter på jobbet just nu) Visst får man ringa till samsungs support även fast tv:n är köpt på netonnet+ /MVH Patrik
Postad 20 March 2008 - 15:17
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Vet inte om Netonnet direktimporterar eller handlar via svenska Samsung. Står det XEE på TV:ns lilla klisterlapp med modellnummer har du rätt till samsungsupport i Sverige. Fast supporten kommer antagligen genast vilja att du kollar mottagningskvalitet, box och kabel först. Alltså är det lika bra att du gör det innan du ringer. De kommer antagligen också be dig vända dig till butiken i första hand. Efter att du testat mottagning, box och kabel kan du i alla fall ringa Samsung för att höra om de känner till problemet och vet hur det kan åtgärdas.
Bor du i en större stad har du med en 40-tummare rätt till "Prestigeservice", dvs servicefirman kommer hem till dig och fixar eventuella problem på plats. På Samsungs hemsida hittar du ett ställe där du kan knappa in postnummer och se om de har prestigeservice där du bor.
Redigerat av Mange36, 20 March 2008 - 15:22.
Postad 20 March 2008 - 18:04
j0cke
-
j0cke
-
Användare
-
-
112 inlägg
NetOnNet gråimporterar....
Redigerat av j0cke, 20 March 2008 - 18:05.
Postad 20 March 2008 - 21:48
Omelius
-
Omelius
-
Rookie
-
8 inlägg
Hallå i tråden!
Jag har haft tre st LE40M87or sedan september 07 och alla ger samma bugg med Samsungs hemmabiosystem. Har provat med HT-XQ100 samt X250. Problemet som uppstår är att ljudet knastrar eller sprakar, vad man nu kan kalla det, efter ca 15-20 minuters tittande. Detta uppstår endast när systemen kopplas med optisk kabel oavsett om andra enheter är inkopplade eller ej. Tyvärr har jag ingen M87a att kolla mallen mot då jag har en R89a som lånetv tills jag fått en ny tv...
Postad 20 March 2008 - 23:47
Patriklind
-
Patriklind
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Har provat lite olika inställningar som rekomenderas i tråden för RGB scart.
Dock så har jag inte märkt av "lagget" så mycket förens nu igen på samma tv-program =)
och det är på NCIS på TV3.
Kanske inte världens bästa tv-program men jag brukar "dö" kolla på det ibland och lite konstigt att den "laggar" just där.
Sen så såg jag förut idag när man fick upp en reklam med vit bakgrund att det gick som "vågor" i skärmen.
Dock så har jag inte sett någon tendens till det nu (kör inte samma inställning) är det något som ni tror hade med inställningarna jag körde och scarten? eller är det fel på tvn?
Sen sista frågan.
Tänkte på min digitalbox den har bara scart ut, är det bästa att köra scart eller ska man köpa en scart till komponent eller "tjänar" man inget på det? bättre att satsa på en bra digitalbox kanske?
/MVH
Patrik
Postad 21 March 2008 - 07:03
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
[ name='Patriklind' date='Mar 20 2008, 23:47 ' post='1839313'] Har provat lite olika inställningar som rekomenderas i tråden för RGB scart. Dock så har jag inte märkt av "lagget" så mycket förens nu igen på samma tv-program =) och det är på NCIS på TV3. Kanske inte världens bästa tv-program men jag brukar "dö" kolla på det ibland och lite konstigt att den "laggar" just där.
Låter som det är mottagningen eller boxen, kanske till och med just TV3. Hur blir bilden när du ser på DVD via scart? Sen så såg jag förut idag när man fick upp en reklam med vit bakgrund att det gick som "vågor" i skärmen. Dock så har jag inte sett någon tendens till det nu (kör inte samma inställning) är det något som ni tror hade med inställningarna jag körde och scarten? eller är det fel på tvn?
Vågor har vi haft på vår M87:a och, liksom flera andra i den här tråden. Om du söker på "rullande linjer", "vita linjer" och liknande hittar du en del information. M8:orna har haft problem med scart-uttagen. På vår TV bytte de mainboard. d.v.s. nya scartuttag. Men vågorna kan bero på en massa andra saker. Mest troligt i ditt fall är kanske scartkabeln, boxen eller mottagningen. Som sagt, testa DVD-spelaren med scart, hur ser det ut då? Har du en DVD-spelare med HDMI så testa det också. Sen sista frågan. Tänkte på min digitalbox den har bara scart ut, är det bästa att köra scart eller ska man köpa en scart till komponent eller "tjänar" man inget på det? bättre att satsa på en bra digitalbox kanske? /MVH Patrik
Vad har du för box? Och hur får du hem signalen:antenn på taket, satellit eller kabel i marken? Någon kommer säkert att argumentera emot, men kabeltypernas förmåga till bildkvalitet brukar rangordnas som att den bästa är HDMI, därefter kommer komponent och sist scart. En bra scart-kabel kan, som sagt, ge stor skillnad jämfört med en för 35kr. Personligen hade jag satsat på en ny box. En scart-komponent-omvandlare går väl lös på 1000kr? Bättre lägga pengarna på en box, tycker jag. Och har du t.ex. marksänd digital-tv finns massor av spännande boxar att välja mellan, med HDMI, dubbla mottagare och hårddisk.
Postad 21 March 2008 - 14:45
Patriklind
-
Patriklind
-
Amatör
-
-
71 inlägg
[ name='Patriklind' date='Mar 20 2008, 23:47 ' post='1839313'] Har provat lite olika inställningar som rekomenderas i tråden för RGB scart. Dock så har jag inte märkt av "lagget" så mycket förens nu igen på samma tv-program =) och det är på NCIS på TV3. Kanske inte världens bästa tv-program men jag brukar "dö" kolla på det ibland och lite konstigt att den "laggar" just där.
Låter som det är mottagningen eller boxen, kanske till och med just TV3. Hur blir bilden när du ser på DVD via scart?
Sen så såg jag förut idag när man fick upp en reklam med vit bakgrund att det gick som "vågor" i skärmen. Dock så har jag inte sett någon tendens till det nu (kör inte samma inställning) är det något som ni tror hade med inställningarna jag körde och scarten? eller är det fel på tvn?
Vågor har vi haft på vår M87:a och, liksom flera andra i den här tråden. Om du söker på "rullande linjer", "vita linjer" och liknande hittar du en del information. M8:orna har haft problem med scart-uttagen. På vår TV bytte de mainboard. d.v.s. nya scartuttag. Men vågorna kan bero på en massa andra saker. Mest troligt i ditt fall är kanske scartkabeln, boxen eller mottagningen. Som sagt, testa DVD-spelaren med scart, hur ser det ut då? Har du en DVD-spelare med HDMI så testa det också.
Sen sista frågan. Tänkte på min digitalbox den har bara scart ut, är det bästa att köra scart eller ska man köpa en scart till komponent eller "tjänar" man inget på det? bättre att satsa på en bra digitalbox kanske? /MVH Patrik
Vad har du för box? Och hur får du hem signalen:antenn på taket, satellit eller kabel i marken? Någon kommer säkert att argumentera emot, men kabeltypernas förmåga till bildkvalitet brukar rangordnas som att den bästa är HDMI, därefter kommer komponent och sist scart. En bra scart-kabel kan, som sagt, ge stor skillnad jämfört med en för 35kr. Personligen hade jag satsat på en ny box. En scart-komponent-omvandlare går väl lös på 1000kr? Bättre lägga pengarna på en box, tycker jag. Och har du t.ex. marksänd digital-tv finns massor av spännande boxar att välja mellan, med HDMI, dubbla mottagare och hårddisk.
Hej! Jag ska prova idag när jag fått lite ordning att testa köra på dvdn via scart om det blir samma problem. Signalen är en dvb-c (en lokal leverantör så det är inte comhem) men jag ska prova med dvdn. Finns det nå "kalibrerings" dvd:er eller nått? Funderar ev på att köpa en: CXHD-1000C Ska läsa lite om den först, den har ju hdmi och komponent (om det nu är scarten som strular på tv, visserligen ska det ju isåfall felanmälas men) /MVH patrik
Redigerat av Patriklind, 21 March 2008 - 15:26.
Postad 21 March 2008 - 16:08
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Hej! Jag ska prova idag när jag fått lite ordning att testa köra på dvdn via scart om det blir samma problem. Signalen är en dvb-c (en lokal leverantör så det är inte comhem) men jag ska prova med dvdn.
Finns det nå "kalibrerings" dvd:er eller nått?
Funderar ev på att köpa en: CXHD-1000C Ska läsa lite om den först, den har ju hdmi och komponent (om det nu är scarten som strular på tv, visserligen ska det ju isåfall felanmälas men) /MVH patrik
Det är ju inte alls säkert att det är problem med scartingångarna på TV:n. Fast det kommer du att veta när du testat med dvd-spelaren. En gratis kalibreringsvariant hittar du här http://www.tvblink.com/i_down.htmlLadda ner och bränn på DVD. Fungerar bra tycker jag, särskilt med tanke på priset. Vet inte vilken lokal variant av kabel-tv-leverantör du har. Men hos www.digitaltvexperten.se hittar du en massa boxar. De har bland annat en som spelar in på hårddisk, tillåter pausning av live-tv etc och som dessutom skalar upp signalen. Den är "för bla Gothnet, Skellefteå kraft, Svesat och Ekhosat i Linköping". Du hittar den här http://www.digitaltv...h...sud=&p=1464Kostar ju en slant så det beror ju på hur mycket ni ser på TV och hur väl ni uppskattar bra bild. Berätta gärna hur det går med scart-testet. Man är ju nyfiken av sig.
Postad 21 March 2008 - 20:14
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Apropå Scart. Jag har köpt en ny M87:a och gick tillbaka med den första just pga av samma scart-problem med rullande linjer. De tittade på den i butik och de såg problemet. Vi packade upp en ny och tittade och den hade samma problem. Vi kom överens om att jag skulle uppdatera mjukvaran på den första innan vi gick vidare med ärendet. Det har fungerat utmärkt för en bekant till mig som uppgraderade från version 2012 till 2013 så varför inte.
Det slutade ändå med att jag reklamerade denna TV pga pixelfel. Nästkommande reklamerades pga kraftig clouding. Nu har jag en tredje, totalt har jag tittat på fyra och på ALLA finns samma scartproblem. På tisdag skall jag ge Samsung en chans att uppgradera mjukvaran (vilken jag tror kommer att funka då jag sett det tidigare). Annars åker TV:n åt **** och jag kommer aldrig mer att köpa Samsungs produkter.
Postad 21 March 2008 - 20:53
bitola
-
bitola
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Undrar om någon kan skicka pm firmware 2012 eller 2013 till mig.
Tack på förhand!!
Postad 21 March 2008 - 23:14
Patriklind
-
Patriklind
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Apropå Scart. Jag har köpt en ny M87:a och gick tillbaka med den första just pga av samma scart-problem med rullande linjer. De tittade på den i butik och de såg problemet. Vi packade upp en ny och tittade och den hade samma problem. Vi kom överens om att jag skulle uppdatera mjukvaran på den första innan vi gick vidare med ärendet. Det har fungerat utmärkt för en bekant till mig som uppgraderade från version 2012 till 2013 så varför inte.
Det slutade ändå med att jag reklamerade denna TV pga pixelfel. Nästkommande reklamerades pga kraftig clouding. Nu har jag en tredje, totalt har jag tittat på fyra och på ALLA finns samma scartproblem. På tisdag skall jag ge Samsung en chans att uppgradera mjukvaran (vilken jag tror kommer att funka då jag sett det tidigare). Annars åker TV:n åt **** och jag kommer aldrig mer att köpa Samsungs produkter.
Hej! ok! samtidigt skönt att höra att problemen finns med 2012 jag som trodde jag hade nyaste firmware. Skulle kunna prova uppdatera min, för jag har kollat ikväll (dock inte dvd än ska göra det) men på tv bilden syns det och jag har provat med en annan scart kabel (dock den lika billig) och det blev ingen skillnad. Nu till min fråga, min är ju en netonnet dvs grå import. kan man tillverka en egen kabel för firmware updaten, antar att det inte bara är en vanlig rs-232 kabel. Jag antar att det finns en guide i tråden men jag har inte orkat läsa igenom alla 43 sidorna. Tacksam för svar där. Tack för tipset på boxen, den var lite dyr men helt klart intressant =) /MVH patrik EDIT!!!!: Prova dvdn räckte med att få upp vanliga dvd fönstret (hade ingen skiva i) så såg man vågorna. Skit, men jag har mitt xbox360 kopplat till s-video och det ger inga linjer iaf så det måste vara scart problemet helt klart då. EDIT2!!!: Läste detta på avforums nyss. " Quote: Originally Posted by martins80 View Post "Hello everyone I am form Poland and have le40n87bdx SW - 1009, FW - 1000 with judder problem I don't have DTV so can't update to 1013 fW to eliminate judder but call samsung in Poland and they say that they have only 2012 software which I don't know if it will fixed judder so anybody know If I should update my tv to 2012 software and will eliminate judder ?" Svar: I'm sorry... you have judder on what input? The only judder we had on this TV (M86/7, same for N87) was on the DTV. Corrected with 1013 software via aerial or via an engineer to update it. If you don't have DTV, how could you have judder? Are you talking about SCART interference? If so, it's only fixed with 2013, not 2012 only via an engineer to update it." Nämnde ju tidigare här i tråden att jag hade "hackningar" när jag såg NCIS igår och i förrgår. Om jag förstått rätt så kan man kalla dessa "hack" för judder. Så med lite tur så löser sig alla mina problem med firmware 2013, dock så måste jag försöka fåtag på det samt hur man gör en kabel.
Redigerat av Patriklind, 22 March 2008 - 00:01.
Postad 22 March 2008 - 07:36
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Kabeltillverkning a la Mattzen: Här är en beskrivning på samsungs servicekabel för att uppdatera firmware i M8-modellerna.
Detta använde jag:
RCA-adapterkablage nr 37218 från kjell.com 49kr Dsub hona för lödning nr 39328 från kjell.com 11kr Kåpa för dsub nr 39330, fungerar utan den, men är att rekommendera. 11kr Totalt 71kr + lite lödning.
Sedan klippte jag av rca-kontakterna och skalade upp en lagom bit på bägge ledarna, tänk på att skärmen ska vara med.
Sen ska den som satt i den svarta rca-n gå till lödstift 2 på dsuben och den från den röda gå till lödstift 3. Skärmarna läggs ihop på stift 5 och chassikontakten.
Alltså den yttre kontaktytan på telepluggen ska till kontakt 2 på dsuben, och den mittersta kontaktytan till kontakt 3 på dsuben. Den nedersta kontaktytan på telepluggen är jord, alltså till kontakt 5 + jord.
Jag tar inget ansvar för den som tillverkar sin egen kabel, men det är så här samsungs orginalkabel är kopplad, för mig fungerade det bra iaf.
Lycka till! 
Redigerat av Mange36, 22 March 2008 - 07:39.
Postad 22 March 2008 - 10:09
visuatrox
-
visuatrox
-
Användare
-
-
130 inlägg
Här är även en bild:
fwupdateconnectionsey2_1_.jpg 94.4K
11 Antal nerladdningar
Har dock fortfarande inte fått tag på firmware mjukvaran för att kunna testa det här
Postad 22 March 2008 - 16:06
Zugar
-
Zugar
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Tänker kanske köpa denna tvn i 52" format efter påskhelgen, om jag köper den på inwarehouse är det troligt att jag får en med nyare programversion då? Några tips osv inför mitt köp?
Postad 22 March 2008 - 18:53
Unregistered85209f44
-
Unregistered85209f44
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Har liknande läge som Zugar, beställde 40" av M86 från inwarehouse idag. Ska plocka ut på lagret i Rosersberg på tisdag.
Vad tippar ni att det sitter för firmware i dom nu?
mvh Tim
Redigerat av Unregistered85209f44, 22 March 2008 - 18:59.
Postad 22 March 2008 - 21:17
Zugar
-
Zugar
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Har liknande läge som Zugar, beställde 40" av M86 från inwarehouse idag. Ska plocka ut på lagret i Rosersberg på tisdag. Vad tippar ni att det sitter för firmware i dom nu?
mvh Tim
Man tycker ju att det borde vara något av de senare progamversion i dem!
Postad 23 March 2008 - 01:36
Patriklind
-
Patriklind
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Kabeltillverkning a la Mattzen:
Här är en beskrivning på samsungs servicekabel för att uppdatera firmware i M8-modellerna.
Detta använde jag:
RCA-adapterkablage nr 37218 från kjell.com 49kr Dsub hona för lödning nr 39328 från kjell.com 11kr Kåpa för dsub nr 39330, fungerar utan den, men är att rekommendera. 11kr Totalt 71kr + lite lödning.
Sedan klippte jag av rca-kontakterna och skalade upp en lagom bit på bägge ledarna, tänk på att skärmen ska vara med.
Sen ska den som satt i den svarta rca-n gå till lödstift 2 på dsuben och den från den röda gå till lödstift 3. Skärmarna läggs ihop på stift 5 och chassikontakten.
Alltså den yttre kontaktytan på telepluggen ska till kontakt 2 på dsuben, och den mittersta kontaktytan till kontakt 3 på dsuben. Den nedersta kontaktytan på telepluggen är jord, alltså till kontakt 5 + jord.
Jag tar inget ansvar för den som tillverkar sin egen kabel, men det är så här samsungs orginalkabel är kopplad, för mig fungerade det bra iaf.
Lycka till! 
Här är även en bild:
fwupdateconnectionsey2_1_.jpg 94.4K
11 Antal nerladdningar
Har dock fortfarande inte fått tag på firmware mjukvaran för att kunna testa det här 
Tack så mycket! dock är mina lödkunskaper totalt NOLL, men ska väl försöka iaf, eller tror ni man kan få samsung att skicka ut en sladd? även fast min är "import"? /MVH patrik
Postad 23 March 2008 - 06:36
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Fått för mig att de flesta i den här tråden har rätt dålig erfarenhet av Samsungs support. Istället för att ta detta med firmware och folks oro på allvar verkar de mest försökt sopa det hela under mattan. Men du kan ju alltid försöka. Har du tur så funkar det.
En annan variant är ju om någon lödkunnig person vill tillverka några kablar och sälja dem via Minhembios Marknad. Tror att Mattzen hade några han sålde ett tag.
Redigerat av Mange36, 23 March 2008 - 06:37.
Postad 23 March 2008 - 11:26
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Att löda ihop en sådan sladd är väl enkelt, men sen kommer ju frågan hur man för över informationen. Är det inte ett särskilt program man behöver?
EDIT: Eller firmware levereras kanske som en .exe-fil som man bara kör? Och en dum fråga till. Jag antar att DB9-kontakten sitter i datorn och RCA-pluggen i TV:n?
Redigerat av Unregistered0d5a35d1, 23 March 2008 - 11:29.
Postad 23 March 2008 - 15:52
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Att löda ihop en sådan sladd är väl enkelt, men sen kommer ju frågan hur man för över informationen. Är det inte ett särskilt program man behöver?
EDIT: Eller firmware levereras kanske som en .exe-fil som man bara kör? Och en dum fråga till. Jag antar att DB9-kontakten sitter i datorn och RCA-pluggen i TV:n?
Folk i den här tråden har fw + instruktioner. Så det är upp till fw-innehavarna om de vill dela med sig.
Postad 23 March 2008 - 17:15
Unregistered85209f44
-
Unregistered85209f44
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Jag var in på MediaMarkt idag och gick in i servicemenyn på en 40M86:a, firmware var 2007.
Det var dom sista modellerna dom hade.
Postad 23 March 2008 - 23:15
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Folk i den här tråden har fw + instruktioner. Så det är upp till fw-innehavarna om de vill dela med sig. 
Någon får hemskt gärna PM:a mig om han/hon sitter på fw2013!
Postad 24 March 2008 - 05:59
Yocke
-
Yocke
-
Forumräv
-
-
688 inlägg
Nån som kör 24 Hz från sin dator till sin M86/M87 utan problem? Jag får igång det så att det ser bra ut i windows, men när jag kör igång en film eller så så ser det bra ut i ca 30-40 sekunder, sedan hackar det till lite för att sedan flyta på bra igen. Nästan som om frameraten från datorn och tvn går ur synk i nån sekund. Det är inte något fel på uppspelningen från datorn. CPUn ligger bara på ca 50%, och ställer jag om till 50 eller 60 Hz så fungerar det som vanligt med vanligt judder. Vore trevligt att få det att funka normalt i 24 Hz.
Postad 24 March 2008 - 07:07
bitola
-
bitola
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
samma här!! är också intresserad av 2013 firmware samt kabel. Betalar gärna en summa bara min M86 46" blir bra.
Postad 24 March 2008 - 10:53
Patriklind
-
Patriklind
-
Amatör
-
-
71 inlägg
samma här!! är också intresserad av 2013 firmware samt kabel. Betalar gärna en summa bara min M86 46" blir bra.
Samma här! maila eller kontakta mig på msn: [email protected]Om ni vill sälja en kabel! eller om ni kan skicka nyaste firmware. /MVH Patrik
Postad 24 March 2008 - 15:10
flovv
-
flovv
-
Användare
-
-
231 inlägg
Nån som kör 24 Hz från sin dator till sin M86/M87 utan problem? Jag får igång det så att det ser bra ut i windows, men när jag kör igång en film eller så så ser det bra ut i ca 30-40 sekunder, sedan hackar det till lite för att sedan flyta på bra igen. Nästan som om frameraten från datorn och tvn går ur synk i nån sekund. Det är inte något fel på uppspelningen från datorn. CPUn ligger bara på ca 50%, och ställer jag om till 50 eller 60 Hz så fungerar det som vanligt med vanligt judder. Vore trevligt att få det att funka normalt i 24 Hz.
Tjena, Hoppas du läst lite i tråden och då sett att 24hz funkar bra på senare firmware i alla fall ! Vad har du för filrmware, inställningar i win, uppspelingsprog, slad mellan dator och tv, mm. mvh flovv
Redigerat av flovv, 24 March 2008 - 15:11.
Postad 24 March 2008 - 16:08
Yocke
-
Yocke
-
Forumräv
-
-
688 inlägg
Tjena,
Hoppas du läst lite i tråden och då sett att 24hz funkar bra på senare firmware i alla fall ! Vad har du för filrmware, inställningar i win, uppspelingsprog, slad mellan dator och tv, mm.
mvh flovv
Jodå, har läst. Har firmware 2002. Grejen är ju att det funkar, men det ser ut som om filmen går ur synk med tvns refreshrate eller nåt. Kör Windows XP SP2, Asus Geforce 8600 GTS (med NVidias egna senaste drivrutiner), kör med en Supra DVI-HDMI-kabel mellan grafikkortet och tvn. Spelar upp mkv-filen med Media Player Classic Home Cinema. Har provat med både ffdshow och CoreAVC.
Postad 25 March 2008 - 03:46
Minamu
-
Minamu
-
Rookie
-
9 inlägg
Halloj.
Vet inte om detta är rätt tråd att skriva om detta i men jag gör ett försök  Ni får ursäkta om jag inte orkar bläddra igenom 110 sidor med 1 år gamla inlägg för att hitta tips (45 sidor här & 65 i en annan mer allmän tråd). Jag har självfallet sökt men jag har inte hittat någon tråd om exakt samma problem jag har med min TV & de tricks & lösningar jag sett här har inte hjälpt heller. Nåväl jag börjar med mallen från huvudinlägget:
Modell: LE40M87
T-TLPPEUMD-2000
T-BDPMPEUS-1004
BORD2_CALLA_TR-1011 (jo det står faktiskt BORD & inte BOARD i servicemenyn O_o)
May 22 2007
13:04:57
Inköpsdatum: 07-08-19
Inköpsställe: DustinHome
Pris: 16k typ
Uppgradering: Nej
24hz stöd: Vet ej
MoviePlus bugg: Vet ej
Xbox360 bugg: Nej 1080p via VGA & Komponent fungerar felfritt
Freeview bugg: Vet ej, har ingen box eller antennuttag så
Clouding: En gnutta, inget som stör något nämnvärt
Buzzing: Vet ej vad det är xD Så nej antagligen inte
Annan bugg: Jag tror det & det är därför jag är här
Support kontakter: Mailade nyss men ej fått svar
Övrigt: Skitbra TV men jäkligt omständig i menyerna
Nåja jag har ett problem med TV:n. Och det är att den vill helt enkelt inte visa Windows i 1080p via en DVI/HDMI-koppling. Köpte en sån där omvandlare man kopplar på sladden för en hundring på Clas Ohlsson (felet kanske ligger där? XD). Om jag har en lägre upplösning som t.ex. 800*600 eller 1600*1200 så får jag bild (och booten syns oavsett fast med enorma blåa ränder och blåa blixtrande artifakter överallt) men så fort jag ändrar upplösning till något högre så bara självdör TV:n & det står "Mode is not supported" (numera den svenska motsvarigheten). 1080p fungerar klockrent när jag använder 360n via VGA. Samma sak om Windows är ihopkopplat till TV:n via VGA. Så det måste var något med DVI-kabeln eller datorn/TV:n. Har ett relativt fräscht ATI-kort & jag har installerat Powerstrip & försökt ändra upplösning där också men det har inte hjälpt. Vet inte vilka inställningar man ska pilla på där riktigt heller. Om jag tvingar datorn till att visa 1920*1080 i förväg & sen byter kabel så försvinner bilden lagom tills att Välkommenrutan borde synas.
Vad kan det bero på? Har sett andra här som haft liknande problem fast tvärtom (de har inte fått VGA att fungera). Har jag missat någon inställning i TV:n eller i datorn? Ska man inte kunna välja upplösning via fjärrkontrollens menyer på något sätt? Har inte sett något sånt iaf. Drivrutinerna uppdaterade jag idag & det hjälpte ej. DVI/HDMI-kabeln sitter självklart i port 2. Jag blev skickad hit via ett annat forum med tipset att man kan kontakta Samsung & genom de få en sladd+firmwareskiva? Jag har ju fw2000 så jag vet inte vad en sådan uppgradering skulle förbättra (det är en P7:a).
Problemet är bara det att DustinHome.se nämnde aldrig något om att TV:n är gråimportad från england (den har XEU i modellnumret) & jag är inte hundra på om jag ens fick någon blå garantilapp (har mailat DH & frågat om detta) eller inte. Någon annan som köpt genom de & vet något? Ska kolla vår garantimapp om det ligger någon lapp där imorgon. Det vore tokigt schysst om någon kunde hjälpa till med detta ^^ Jag är tydligen inte ensam om att ha problem med det här varken här eller på det andra forumet...
Postad 25 March 2008 - 08:07
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Vi är många som vill ha den senaste firmwaren, bäst hade varit om någon hade lagt upp den för nerladdning. Men jag antar att det är en olaglig handling så att det inte går!
Postad 25 March 2008 - 09:00
oski
-
oski
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Nåja jag har ett problem med TV:n. Och det är att den vill helt enkelt inte visa Windows i 1080p via en DVI/HDMI-koppling. Köpte en sån där omvandlare man kopplar på sladden för en hundring på Clas Ohlsson (felet kanske ligger där? XD). Om jag har en lägre upplösning som t.ex. 800*600 eller 1600*1200 så får jag bild (och booten syns oavsett fast med enorma blåa ränder och blåa blixtrande artifakter överallt) men så fort jag ändrar upplösning till något högre så bara självdör TV:n & det står "Mode is not supported" (numera den svenska motsvarigheten). 1080p fungerar klockrent när jag använder 360n via VGA. Samma sak om Windows är ihopkopplat till TV:n via VGA. Så det måste var något med DVI-kabeln eller datorn/TV:n. Har ett relativt fräscht ATI-kort & jag har installerat Powerstrip & försökt ändra upplösning där också men det har inte hjälpt. Vet inte vilka inställningar man ska pilla på där riktigt heller. Om jag tvingar datorn till att visa 1920*1080 i förväg & sen byter kabel så försvinner bilden lagom tills att Välkommenrutan borde synas.
Har du ställt om HDMI kontakten till PC? Görs i inställningar på TVn, under...anslutningar kanske det hette? Är inte hemma så jag kan inte kolla. Säg till om du inte hittar så meddelar jag senare.
Postad 25 March 2008 - 10:42
Unregistered85209f44
-
Unregistered85209f44
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Läste nånstans att man måste använda HDMI port 2 för anslutning med pc via DVI>hdmi kabel.
Postad 25 March 2008 - 16:24
Minamu
-
Minamu
-
Rookie
-
9 inlägg
Jo jag har testat det & det gjorde ingen som helst skillnad. Sladden sitter såklart i rätt hål (har testat alla tre för säkerhets skull i brist på andra idéer  ). Att jag inte använder TV:ns ljudingångar som sitter bredvid borde inte ha någon betydelse va (har ju datorns sub till det)?
Jag hittade inlägg 488 där någon verkar ha samma problem & han rekommenderade att man ska stänga av några DVI-specifika funktioner i ATI-drivrutinerna så det har jag gjort. Får återkomma med om det hjälpte eller inte. Annars har jag slut på idéer vid det här laget förutom eventuell firmware-patch.
Postad 25 March 2008 - 17:35
kippe_s
-
kippe_s
-
Rookie
-
3 inlägg
Hallå där ute!
inleder med en enkel fråga..när man varit inne i servicemenyn återställs tv´n alltid till "factory defaults" ?
sen skall jag ta och löda ihop en sån där sladd så om ngn vill dela med sig av FW och instruktioner vore det toppen.
-kan man med ny firmware få svenskt språk i menyerna? har nu bara eng...köpte min LE52M86BD på dustin 08-03-04
Postad 25 March 2008 - 17:42
Zugar
-
Zugar
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Hallå där ute!
inleder med en enkel fråga..när man varit inne i servicemenyn återställs tv´n alltid till "factory defaults" ?
sen skall jag ta och löda ihop en sån där sladd så om ngn vill dela med sig av FW och instruktioner vore det toppen.
-kan man med ny firmware få svenskt språk i menyerna? har nu bara eng...köpte min LE52M86BD på dustin 08-03-04
Du skulle inte kunna fixa några extra kablar för oss som har tummen mitt i näven?
Postad 25 March 2008 - 17:46
j0cke
-
j0cke
-
Användare
-
-
112 inlägg
Du ändrar till Nordic i Servicemenyn för att få svenska menyer.
Redigerat av j0cke, 25 March 2008 - 17:46.
Postad 25 March 2008 - 17:46
kippe_s
-
kippe_s
-
Rookie
-
3 inlägg
Hallå där ute!
Du skulle inte kunna fixa några extra kablar för oss som har tummen mitt i näven? 
jo delar gärna med mig av min kabel om jag nu får tag på ngn firmware...löder hela dagarna på jobbet så kan till och med löda ihop en trendigt blyfri som håller militär standard..*s*
Postad 25 March 2008 - 18:02
kippe_s
-
kippe_s
-
Rookie
-
3 inlägg
Du ändrar till Nordic i Servicemenyn för att få svenska menyer.
Nice! fick till svenska menyer genom servicemenyn! så här såg min tv ut. T-TLPPEUMD- 2012 T-BDTMPEUS- 1004 BOARD2-CALLA-TR- 1011
Postad 25 March 2008 - 18:20
Yocke
-
Yocke
-
Forumräv
-
-
688 inlägg
Jo jag har testat det & det gjorde ingen som helst skillnad. Sladden sitter såklart i rätt hål (har testat alla tre för säkerhets skull i brist på andra idéer ). Att jag inte använder TV:ns ljudingångar som sitter bredvid borde inte ha någon betydelse va (har ju datorns sub till det)?
Jag hittade inlägg 488 där någon verkar ha samma problem & han rekommenderade att man ska stänga av några DVI-specifika funktioner i ATI-drivrutinerna så det har jag gjort. Får återkomma med om det hjälpte eller inte. Annars har jag slut på idéer vid det här laget förutom eventuell firmware-patch.
Hur lång är din sladd? Jag kör en Supra DVI-HDMI, som ändå är en märkessladd, och de kan inte garantera 1080p på sladdar längre än 8 meter. Dessutom rekommenderar de att man kör en DVI-HDMI-sladd, och inte en HDMI-HDMI med DVI-HDMI-omkopplare.
Postad 25 March 2008 - 18:46
Patriklind
-
Patriklind
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Ingen som har nyaste firmwaren???? har inte fått något svar på mit "rop" =)
/MVH
patrik
PS: har ni den så adda mig gärna på msn: [email protected]
Postad 25 March 2008 - 20:41
johanssonrobin
-
johanssonrobin
-
Användare
-
-
194 inlägg
Hej!
Jag behöver också den nyaste firewaren!
Snälla någon som har en svensk tv kan ni inte ringa till samsung och säga åt dom att ni lär uppdatera.
Ett exempel är att ni säger att ni har fireware 2007 och att ni behöver en nyare för att fixa så att ni kan använda canaldigitals hdtv box.
SNÄLLA 
Ni kan kontaka mig på [email protected]
Postad 25 March 2008 - 21:13
Zugar
-
Zugar
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Hallå där ute!
jo delar gärna med mig av min kabel om jag nu får tag på ngn firmware...löder hela dagarna på jobbet så kan till och med löda ihop en trendigt blyfri som håller militär standard..*s*
Hehe det låter ju super dock tror jag att jag klarar mig utan militär standard för tillfället ijalalfall! Ska försöka fixa den senaste firmwaren!
Postad 26 March 2008 - 02:32
Minamu
-
Minamu
-
Rookie
-
9 inlägg
Jo jag har testat det & det gjorde ingen som helst skillnad. Sladden sitter såklart i rätt hål (har testat alla tre för säkerhets skull i brist på andra idéer ). Att jag inte använder TV:ns ljudingångar som sitter bredvid borde inte ha någon betydelse va (har ju datorns sub till det)?
Hur lång är din sladd? Jag kör en Supra DVI-HDMI, som ändå är en märkessladd, och de kan inte garantera 1080p på sladdar längre än 8 meter. Dessutom rekommenderar de att man kör en DVI-HDMI-sladd, och inte en HDMI-HDMI med DVI-HDMI-omkopplare.
Den är max två meter lång. Fick flytta datorn för att den ens skulle nå fram xD Det är en DVI-D-kabel. Alltså DVi i båda ändar. Med en liten dosa man skruvar på så det blir HDMI i den ände som inte är i grafikkortet. Med en DVI-HDMI-sladd antar jag du menar en sån här? http://www.netonnet....x.asp?iid=82195Det är inte en sån jag har. Kan testa att köpa en sån (för pengar att strö omkring sig har man ju så det räcker *ironi*  ) ifall det inte fungerar med tipset jag läste om ovan.
Postad 26 March 2008 - 07:41
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Hej! Jag behöver också den nyaste firewaren! Snälla någon som har en svensk tv kan ni inte ringa till samsung och säga åt dom att ni lär uppdatera. Ett exempel är att ni säger att ni har fireware 2007 och att ni behöver en nyare för att fixa så att ni kan använda canaldigitals hdtv box.
SNÄLLA  
Samsung skickar tyvärr inte ut senaste firmwaren till dem som har problem med CD-boxen. Dem skickar ut version 2008, dvs den som rättar till problemet med CD-boxen. Det gjorde dem i alla fall till mig för ca 1,5 månad sedan och då fanns det ett par nyare versioner.
Redigerat av hugeman, 26 March 2008 - 07:42.
Postad 26 March 2008 - 14:41
johanssonrobin
-
johanssonrobin
-
Användare
-
-
194 inlägg
Hej! Jag behöver också den nyaste firewaren! Snälla någon som har en svensk tv kan ni inte ringa till samsung och säga åt dom att ni lär uppdatera. Ett exempel är att ni säger att ni har fireware 2007 och att ni behöver en nyare för att fixa så att ni kan använda canaldigitals hdtv box.
SNÄLLA  
Samsung skickar tyvärr inte ut senaste firmwaren till dem som har problem med CD-boxen. Dem skickar ut version 2008, dvs den som rättar till problemet med CD-boxen. Det gjorde dem i alla fall till mig för ca 1,5 månad sedan och då fanns det ett par nyare versioner.
Enormt dåligt av dom att dom inte kan lägga ut nyaste mjukvaran på sin hemsida.
Postad 26 March 2008 - 16:16
Patriklind
-
Patriklind
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Asså är det verkligen ingen som sitter på firmware??? jag ska bygga en kabel ikväll och vill ju gärna ha en firmware tills dess!
SNÄLLA!!!!!!
//MVH
Patrik
Postad 26 March 2008 - 16:48
bitola
-
bitola
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Asså är det verkligen ingen som sitter på firmware??? jag ska bygga en kabel ikväll och vill ju gärna ha en firmware tills dess! SNÄLLA!!!!!! //MVH Patrik
jag med snälla.............
Postad 26 March 2008 - 17:34
swedan
-
swedan
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Är också intresserad av firmware, köpte min tv från Webhallen och måste lämna in den där för firmwareuppdatering ty Samsung vägrar skicka ut sladd och firmware till parallellimporterade tv-apparater. Något man kanske skulle ha viljat veta innan man köpte den.
Om det finns någon som har senaste firmware vore jag ytterst tacksam då hdmi inte kan skicka ljud, t ex. PM:a mig gärna.
Postad 26 March 2008 - 17:57
Muppi
-
Muppi
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Vad är gjort i senaste fw'n?
Sen största anledningen till att jag skriver är att jag är en av dom få här som verkar köra till dator -> tv via vga. Problemet är att vid upplösning för 1080p i 60hz så fyller inte bilden tv'n.. svarta kanter på alla sidor.
Någon som vet en lösning? (Har blädrat runt i tråden och försökt hitta men dom flesta har problem via hdmi ingång.)
Mvh // Magnus
Postad 26 March 2008 - 18:38
Jeppe_J
-
Jeppe_J
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej!
Köpte nyligen en LE-40M87 från inwarehouse och är sjukt nöjd. Har med hjälp av denna forumtråd lyckats få svenska menyer och är väldigt nöjd med hur TV:n funkar tillsammans med min PS3:a. Har dock en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med:
Inne i Service-menyn finns väldigt mycket val och inställningar, vissa självklara, andra lite mer kryptiska. Finns det någon slags förklaring av de olika valen i servicemenyn? Har letat i denna forumtråd men har inte hittat nåt sådant. Gärna en heltäckande lista på alla val och vad de innebär.
Tackar!
Redigerat av Jeppe_J, 26 March 2008 - 18:38.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|