Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 September 2007 - 17:21

sutnop
  • sutnop
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hejsan! Jag menar albumart/coverart på mina filmer/album precis som shapic skriver. Jag förstår att det kan ta tid att läsa in dessa första gången. Det jag funderar över är hur det kommer sig att det tar så mycket längre tid med Beta 1.2.23 än med Beta 1.2.2. Med den äldre Betan går det på noll-tid.

Postad 24 September 2007 - 19:02

Unregisteredc6fe1d2c
  • Unregisteredc6fe1d2c
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Ingen som har koll på externa DVD-spelare via USB? Funkar det?

Postad 24 September 2007 - 19:12

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Ingen som har koll på externa DVD-spelare via USB? Funkar det?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Stefan! B)

Nej. Tyvärr... Troligen går det heller inte att lösa via en firmwareuppdatering.

Postad 24 September 2007 - 19:42

Unregisteredc6fe1d2c
  • Unregisteredc6fe1d2c
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Det var ju synd men tack iallafall för svaret B)

Postad 24 September 2007 - 23:10

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
I de äldre modellerna är det inget problem att plugga in en extern USB DVD och spela upp kopieringsskyddsfria DVD-skivor. Säkerligen är det likadant i 4100/5100.

Problemet är väl att du antagligen vill kunna spela upp vilken köpe- eller hyrfilm som helst och de är oftast skyddade med CSS. Vilket Tvix alltså inte stöder.

Men om du kan tänka dig att använda en PC ståendes nånstans så går det bra ändå:
- Koppla ihop PC o Tvix.
- Dela ut själva DVD-driven till Tvixen över nätverket, med valfri metod.
- Skaffa AnyDVD
- Stoppa i DVD-skivan och spela den via nätverk istället.

http://www.mpcclub.com nånstans finns en utförligare guide om detta. Sök reda på den för att se hur lätt eller krångligt det är.

/Nån som har koll på externa DVD-spelare ryktesvägen.

Postad 25 September 2007 - 05:59

Unregisteredc6fe1d2c
  • Unregisteredc6fe1d2c
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

I de äldre modellerna är det inget problem att plugga in en extern USB DVD och spela upp kopieringsskyddsfria DVD-skivor. Säkerligen är det likadant i 4100/5100.

Problemet är väl att du antagligen vill kunna spela upp vilken köpe- eller hyrfilm som helst och de är oftast skyddade med CSS. Vilket Tvix alltså inte stöder.

Men om du kan tänka dig att använda en PC ståendes nånstans så går det bra ändå:
- Koppla ihop PC o Tvix.
- Dela ut själva DVD-driven till Tvixen över nätverket, med valfri metod.
- Skaffa AnyDVD
- Stoppa i DVD-skivan och spela den via nätverk istället.

http://www.mpcclub.com nånstans finns en utförligare guide om detta. Sök reda på den för att se hur lätt eller krångligt det är.

/Nån som har koll på externa DVD-spelare ryktesvägen.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för tipset. Tanken var ju dock att slippa ha en dator igång också. Då kan jag ju lika gärna använda min vanliga DVD-spalare eller spela upp direkt från datorn. Dessutom använder jag inte Windows som jag antar att du menar med PC med tanke på att AnyDVD är en Windows-driver.

Redigerat av Unregisteredc6fe1d2c, 25 September 2007 - 06:04.

Postad 25 September 2007 - 07:12

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0
Jag har nu testat att spela in HDTV från SVT HD med 5.1-ljud och det funkade bra.
Däremot hackade 5.1 ljudet var 5:e sekund under live-TV-tittande.
I inspelningen märks det inte alls så det är förmodligen en bugg i betan.
2-kanals ljud (PCM) hackar inte i live-TV.

//BC

Postad 25 September 2007 - 07:47

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

<bortklippt>

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för tipset. Tanken var ju dock att slippa ha en dator igång också. Då kan jag ju lika gärna använda min vanliga DVD-spalare eller spela upp direkt från datorn. Dessutom använder jag inte Windows som jag antar att du menar med PC med tanke på att AnyDVD är en Windows-driver.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ville bara belysa att det inte är ett glasklart svar på DVD-frågan.
Om du bara har semesterfilmer på dina skivor så går det utmärkt med USB-DVD.
Om du exvis inte har en DVD-spelare, och inte vill köpa en på konsum för 300, så går det alltså att spela upp sina hyr- o köpfilmer. Alla kanske inte har "datan" kopplad direkt till TVn, men vill ändå titta på filmen på Tvn, och då finns det lösningar. Även om de inte är så smidiga kanske.

För Linux tykcer man ju det borde finnas nån liknande applikation som AnyDVD. Eller kanske man kan knåpa ihop en själv mha libdecss-biblioteket. För MAC... <ironi>ja då får man hålla sig till sin en-knapps-mus och köpa nåt dyrt o designat för sina DVDer</ironi> (dvs jag har inte en aning)

/J

Postad 25 September 2007 - 09:44

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag har nu testat att spela in HDTV från SVT HD med 5.1-ljud och det funkade bra.

//BC

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar för info. Det ser ju bra ut. Hacket skulle jag väl också tro att de fixar till senare version.

Jag antar att du använde digital-utgång (optisk eller koax). Jag kör via HDMI (tror att det är PCM men jag tycker inte TVIX dokumentation är glasklar på den punkten) och jag har inte märkt något hackande i ljudet under HDTV-sändning.

Kollade du om det stod MPEG1, 2ch i TVIX info vid uppspelning och har du någon aning om hur det i så fall går ihop? Jag år så förtvivlat dålig på ljud än så länge. Kan man ha 5.1-ljud i MPEG1 eller är det TVIX information som är lite snurrig? Jag inbillade mig att SVT sände Dolby Digital AC3 (men jag kan ha fel).

Huvudsaken är att det fungerar - resten är bara min nyfikenhet. Allt är egentligen förberedelser för att välja en surround ljudanläggning som passar ihop med TVIX under hösten.

/Göran

Postad 25 September 2007 - 09:47

Andr3as
  • Andr3as
  • Forumräv

• 623 inlägg
  • 0

Se på det så här: visserligen skulle de kunna lägga med en bra kabel men om du tittar på vad en bra HDMI-kabel på typ två meter kostar i butik (och som gör skillnad i bilden), så är det dryga 450 kr.

HDMI-kabel 2 meter kostar 139:- på Kjell & Co. Fungerar precis lika bra som vilken annan "superultramegadeluxe" kabel som helst <_<

Postad 25 September 2007 - 09:50

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Sean

Jag förstår att det här kommer långt långt ner på prioritetslistan men vet du om någon har funderat över möjligheten att någon gång framöver i firmware ge möjlighet att spela in mer än ett program samtidigt (t.ex. SVT1 och SVT2) eller kunna t.ex. titta på SVT1 samtidigt som man spelar in SVT2?

/Göran

Postad 25 September 2007 - 09:51

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Se på det så här: visserligen skulle de kunna lägga med en bra kabel men om du tittar på vad en bra HDMI-kabel på typ två meter kostar i butik (och som gör skillnad i bilden), så är det dryga 450 kr.

HDMI-kabel 2 meter kostar 139:- på Kjell & Co. Fungerar precis lika bra som vilken annan "superultramegadeluxe" kabel som helst <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, allt är relativt. En MP3-spelare för 99 kr är också "precis lika bra" som en som kostar 999 kr. Eller inte. :) Vad jag försökte få fram var att många som köper en produkt som TViX, är riktigt kinkiga med kvalitet på olika sätt, allt från att de vill ha den tystaste hårddisken, de bästa kablarna, guldpläterade kontakter osv. Men ja, det GÅR att köpa en kabel för 139 kronor också. ;)

Postad 25 September 2007 - 10:22

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Hej Andr3as!

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt... Kvalitet på kablar kan defintivt märkas!

Jag har själv en Transgear DVX-700 (kusin till Tvix, klarar oxå 1080p). Själv körde jag efter devisen "klart allt är lika när det är digitalt", det var det inte...

Jag köpte exakt den kabeln du refererar till Kjells för 139 spänn, men det tog ett ganska långt tag för mig att inse att det var den som var boven.Jag fick små-dansande gröna pixlar på min Full-HD TV och jag var först tvärsäker på att det var min spelare. Men jag blev överbevisad.

Nu kör jag en Supra för ca 4-500 spänn, funkar klockrent!

Skillnaden är att kör du 720p eller 1080i spelar kabeln inte så stor roll. Går du däremot upp till 1080p så dubblas bandbredden och naturligtvis blir i ett sånt läge kvaliten mer känslig.

Nu var detta ca 10-månder sedan och kvaliten generellt kan ha gått upp, men jag skulle inte tro det. Det är mer beroende på vad du kör o vilka krav du har.

Så ska du köra 1080p så ska du nog fundera över vilken kabel du väljer!

<_<

Postad 25 September 2007 - 10:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Får man "sparklies" dvs grönt flimmer så beror det i princip alltid på kabeln.

Dock kan jag säga att det inte har något med pris att göra så man måste inte köpa någon dyr kabel.

Jag har en 10 meters dvi-kabel som jag köpte för 199:- i en databutik, den var bättre än varianter från monstercable och andra dyra märken som kostade många tusenlappar.
Det var Peter.M som testade ett gäng olika eftersom han hade problem med just sparklies. Billighetskabeln var den enda som funkade <_<

Kör själv med en 1.5 meters från clas ohlson in i min stärkare sen en 10 meters från Kjell och CO utan några problem från min Tvix.

Postad 25 September 2007 - 11:02

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Martin!

Det har du naturligtvis rätt i, dock kan det ju lätt vara så att "dyrare" fabrikanter kan ha bättre kvalitetssäkring dvs det blir mer chansning med billigare.

Fråga: Kör du 1080p på Full-HD TV oxå?

Postad 25 September 2007 - 11:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Martin!

Det har du naturligtvis rätt i, dock kan det ju lätt vara så att "dyrare" fabrikanter kan ha bättre kvalitetssäkring dvs det blir mer chansning med billigare.

Fråga: Kör du 1080p på Full-HD TV oxå?

<{POST_SNAPBACK}>

Har ingen full-hd panel tyvärr så det blir 720p och 1080i.
Antar att det du vill komma till är att ju högre upplösning ju bättre kabel krävs, vilket stämmer alldeles utmärkt <_<

Postad 25 September 2007 - 11:59

Andr3as
  • Andr3as
  • Forumräv

• 623 inlägg
  • 0

Hej Andr3as!

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt... Kvalitet på kablar kan defintivt märkas!

Jag har själv en Transgear DVX-700 (kusin till Tvix, klarar oxå 1080p). Själv körde jag efter devisen "klart allt är lika när det är digitalt", det var det inte...

Jag köpte exakt den kabeln du refererar till Kjells för 139 spänn, men det tog ett ganska långt tag för mig att inse att det var den som var boven.Jag fick små-dansande gröna pixlar på min Full-HD TV och jag var först tvärsäker på att det var min spelare. Men jag blev överbevisad.

Nu kör jag en Supra för ca 4-500 spänn, funkar klockrent!

Skillnaden är att kör du 720p eller 1080i spelar kabeln inte så stor roll. Går du däremot upp till 1080p så dubblas bandbredden och naturligtvis blir i ett sånt läge kvaliten mer känslig.

Nu var detta ca 10-månder sedan och kvaliten generellt kan ha gått upp, men jag skulle inte tro det. Det är mer beroende på vad du kör o vilka krav du har.

Så ska du köra 1080p så ska du nog fundera över vilken kabel du väljer!

<_<

<{POST_SNAPBACK}>

Nu var i och för sig kabeln för 139:- bara ett exempel :)

Men jag är övertygad om att en kabel för 300:- är precis lika bra som en för 600:- om vi pratar om kortare längder. Däremot om man ska ha en 10 meters HDMI så är kvalitetskillnaden mellan en billig och en dyr kabel större.

Postad 25 September 2007 - 12:23

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

//BC

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar för info. Det ser ju bra ut. Hacket skulle jag väl också tro att de fixar till senare version.

Jag antar att du använde digital-utgång (optisk eller koax). Jag kör via HDMI (tror att det är PCM men jag tycker inte TVIX dokumentation är glasklar på den punkten) och jag har inte märkt något hackande i ljudet under HDTV-sändning.

Kollade du om det stod MPEG1, 2ch i TVIX info vid uppspelning och har du någon aning om hur det i så fall går ihop? Jag år så förtvivlat dålig på ljud än så länge. Kan man ha 5.1-ljud i MPEG1 eller är det TVIX information som är lite snurrig? Jag inbillade mig att SVT sände Dolby Digital AC3 (men jag kan ha fel).

Huvudsaken är att det fungerar - resten är bara min nyfikenhet. Allt är egentligen förberedelser för att välja en surround ljudanläggning som passar ihop med TVIX under hösten.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Jag testade både optisk och koaxial kabel. -funkade lika bra med båda.
SVT kör 2-kanals PCM och 6-kanals AC3 (dolby digital). Du växlar med audioknappen på fjärren.

Oavsett vilken surroundanläggning du köper så lär den ju ha stöd för AC3.
däremot ska du kolla extra så att du köper en receiver som fixar AAC och WMA -avkodning.

//BC

Postad 25 September 2007 - 13:02

snatchit
  • snatchit
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Några funderingar:

Jag har funderat på att köpa en relativt billig LCD TV ( T.ex LG 32" LC52 från Expert ), men just på analog TV och bild så verkar bilden vara rättså sunkig. - Skulle man inte kunna lösa detta med en Tvix lirare med en Digital Tuner ( och något billigt comhem abonnemang för att få de digtala utbudet ).

*Hur kommer en TV utan pixelmapping då beté sig med signalerna från Tvixen?

*Borde det inte bli bättre bild genom att köra digital TV genom Tvixen än att använda TV'n inbyggda analoga tv tuner?

Tacksam för svar <_<

Postad 25 September 2007 - 13:10

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

SVT kör 2-kanals PCM och 6-kanals AC3 (dolby digital). Du växlar med audioknappen på fjärren.

Oavsett vilken surroundanläggning du köper så lär den ju ha stöd för AC3.
däremot ska du kolla extra så att du köper en receiver som fixar AAC och WMA -avkodning.

//BC

<{POST_SNAPBACK}>

Tack - nu har jag hittat även Dolby Digital-ljudet. Så lite man vet!

Tack också för tipset om receiver.

/Göran

Postad 25 September 2007 - 14:38

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Några funderingar:

Jag har funderat på att köpa en relativt billig LCD TV ( T.ex LG 32" LC52 från Expert ), men just på analog TV och bild så verkar bilden vara rättså sunkig. - Skulle man inte kunna lösa detta med en Tvix lirare med en Digital Tuner ( och något billigt comhem abonnemang för att få de digtala utbudet ).

*Hur kommer en TV utan pixelmapping då beté sig med signalerna från Tvixen?

*Borde det inte bli bättre bild genom att köra digital TV genom Tvixen än att använda TV'n inbyggda analoga tv tuner?

Tacksam för svar <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Generellt så kan man ju bara säga att digital-TV kommer att se klart bättre ut än analog-TV på LCD-tvn. Däremot får du säkert samma resultat med en enkel DVB-T tuner för några hundra spänn.
-men då tappar du förståss SVT-HD och inspelningsfunktionen.
En bajsmacka är ju om du ska köra comhem eftersom TViXen bara har stöd för marksänd digital-TV (DVB-T) och inte digital kabel-TV (DVB-C).

Ska du ändå köpa en TViX så är det ju klart vettigt att även köpa en tuner-del eftersom du då kan spela in de fria kanalerna (inkl. SVT HD) och få bättre bild på köpet. :)

Ledsen om det blev lite knepigt förklarat.

//BC

Postad 25 September 2007 - 15:53

sutnop
  • sutnop
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Har precis installerat Beta FW 1.2.23. Är nöjd med allt jag testat hittils men en sak stör jag mig på. När jag startar Tvixen och ska gå in och välja en av mina filmer som jag lagt in tar det väldigt lång tid för de inlagda ikonerna att komma fram första gången. Om jag sedan återgår till samma mapp senare går det snabbare.

Om jag däremot stänger av Tvixen och sätter på den igen tar det lika lång tid igen.

Detta problem hade jag inte med betan 1.0.43.

Är det någon som känner igen problemet?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej! <_<

Vad, exakt, menar du med de "inlagda ikonerna"?

<{POST_SNAPBACK}>

Han menar nog albumart/coverart på sina filmer/album. Och vad jag tror är att tvixen läser in ALLA bilder i minnet när man går in i mappen, för att sedan inte behöva läsa in dom igen. Och har man då 50-60 filmer med covers så tar det nog en stund... Men jag kan ha fel.

<{POST_SNAPBACK}>

Om det är dessa han menar, så är enda lösningen som jag vet, att med något program eller på något sätt se till att alla små ikoner helt enkelt är så små de kan vara, för att de ska läsas in snabbare.

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsan! Jag menar albumart/coverart på mina filmer/album precis som shapic skriver. Jag förstår att det kan ta tid att läsa in dessa första gången. Det jag funderar över är hur det kommer sig att det tar så mycket längre tid med Beta 1.2.23 än med Beta 1.2.2. Med den äldre Betan går det på noll-tid.

Postad 25 September 2007 - 16:00

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Har precis installerat Beta FW 1.2.23. Är nöjd med allt jag testat hittils men en sak stör jag mig på. När jag startar Tvixen och ska gå in och välja en av mina filmer som jag lagt in tar det väldigt lång tid för de inlagda ikonerna att komma fram första gången. Om jag sedan återgår till samma mapp senare går det snabbare.

Om jag däremot stänger av Tvixen och sätter på den igen tar det lika lång tid igen.

Detta problem hade jag inte med betan 1.0.43.

Är det någon som känner igen problemet?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej! <_<

Vad, exakt, menar du med de "inlagda ikonerna"?

<{POST_SNAPBACK}>

Han menar nog albumart/coverart på sina filmer/album. Och vad jag tror är att tvixen läser in ALLA bilder i minnet när man går in i mappen, för att sedan inte behöva läsa in dom igen. Och har man då 50-60 filmer med covers så tar det nog en stund... Men jag kan ha fel.

<{POST_SNAPBACK}>

Om det är dessa han menar, så är enda lösningen som jag vet, att med något program eller på något sätt se till att alla små ikoner helt enkelt är så små de kan vara, för att de ska läsas in snabbare.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Kort svar: ingen aning - men någon anledning måste det ha. Å andra sidan är allt över 1.0.43 enbart betafiler och beta är beta. Vänta på nästa publika färdiga version istället. När den kommer? Jag vet inte. :)

Postad 25 September 2007 - 17:45

Unregistered9573b644
  • Unregistered9573b644
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Först vill jag berömma Sean för hans ihärdiga försök att hjälpa alla med att lösa problem och svara på frågor. :)
Skulle också uppskatta om herr "Tvivlar" håller sig borta från detta forum tills du har något vettigt att säga.

Har sökt men har inte hittat någon info angående Multicast, finns det några planer på att lägga in detta i Tvixen?

I övigt är jag nöjd med Tvixen, skins vore lite trevligt så man kan ändra sitt utsende som inte känns så där superfräsht direkt :( Ska ladda ner ny SW och se om mina bilder funkar bättre att se nu, tvixen har hängt sig hela tiden hittills.

Postad 25 September 2007 - 18:40

Unregisteredd0674ee9
  • Unregisteredd0674ee9
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Har igen suttit och testat lite med textning av mkv-filmer och som jag tidigare sagt så klarar inte tvixen av att plocka ur textningen när den är ihopmuxad i mkv. Har iof inte testat alla format av texning (som tidigare sagt kan många format, även av textning läggas i mkv).
Nu har jag provat att plockat ut textningen och lagt i en separat srt-fil.
Mina erfarenheter är att i alla 720p filmer fungerar detta utmärkt däremot i 1080p-filmer händer det det ngt mystiskt...Tvixen skriver ut tidskodningen på TV.n isf text. Jag har jämfört srt-filerna i wordpad och de ser identiska ut (förutom textningen).

Kanske fel forum att ge synpunkter på en betafirmware men Sean kan ju rapportera (ett troligtvis rdan kännt fenomen).

// Chips

Postad 25 September 2007 - 19:04

snatchit
  • snatchit
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tackar ovanstående skribetenter för svar! :)

Min fråga blev lite bortspammad ovan, så kör den igen..

Hur reagerar en TV utan pixelmapping på HDMI ingången, på signalerna från tvixen?

Postad 25 September 2007 - 20:02

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
vanligtvis brukar jag lusläsa hela trådarna, men orkar inte idag. läste en kvart, sen dog jag..
har varit en lång arbetsvecka. (9 dagar i rad), så ni får ha överseende med mina frågor, om de ställts förut. :(

har förstått att man kan ta emot digitaltv sd, och även digitaltv i hd, (om man köper en extra tjofräs) men tvixen har ingen kortplats så man kan inte köra den som en ren digitaltvmottagare. Men man kan spela in från de sk fria kanalerna.

Frågan är nu då, kan jag koppla ihop tvixen med min boxer o spela in från denna? funderar nämligen på att köpa en box med inbyggd hd, men glor mycket på film från datorn. tvixen skulle i så fall bara innebära ETT inköp.

har förstått att h264 problemet är löst nu. men hur pass bra funkar det?
är det en sata-2 hd man ska slänga i? hur stor kan denna vara? såg ngt om 750gb, fast den bara ska stödja upp till 500gb enligt vissa ställen.

enlighten me people. :)

Redigerat av twebbas, 25 September 2007 - 20:07.

Postad 25 September 2007 - 20:15

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

har förstått att h264 problemet är löst nu. men hur pass bra funkar det?
är det en sata-2 hd man ska slänga i? hur stor kan denna vara? såg ngt om 750gb, fast den bara ska stödja upp till 500gb enligt vissa ställen.

h264 upp till 720p funkar galant!

Jag har en 500gb det funkar kanon, några här inne har 750 diskar och det fungerar också :)
Så nu får du bli först med att testa en 1 tb disk :(

Postad 25 September 2007 - 20:48

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

har förstått att man kan ta emot digitaltv sd, och även digitaltv i hd, (om man köper en extra tjofräs) men tvixen har ingen kortplats så man kan inte köra den som en ren digitaltvmottagare. Men man kan spela in från de sk fria kanalerna.

Frågan är nu då, kan jag koppla ihop tvixen med min boxer o spela in från denna? funderar nämligen på att köpa en box med inbyggd hd, men glor mycket på film från datorn. tvixen skulle i så fall bara innebära ETT inköp.

<{POST_SNAPBACK}>

Om man köper en tuner till TVIX (cirka 1000 kronor) kan man ta emot och spela in de fria TV-kanalerna SD och HD i marknätet (DVB-T). Det finns ingen möjlighet att ansluta kortplats så det går inte att ta emot betalkanaler. Det finns bara en HD-kanal i marknätet SVT HD och den är bara tillgänglig i Mälardalsområdet.

Det enda sättet att spela in program i TVIX är från tunern. Det går inte att spela in från en annan Boxer-box.

/Göran

Postad 25 September 2007 - 21:45

CiBBE
  • CiBBE
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Tjaba!

Fick min 4100 idag!

Installerade trådlöst lite tidigare. Har inte hunnit testa nätverket än, men jag kom in och blev tilldelad iaf en mac-adress. Resten av fälten var tomma. Får se hur det utvecklar sig, har ju inte ens testa om det funkar.. använder mig iaf av en linksys WUSB54GC usb-adapter.

Verkar som om en order som skulle till Frankrike kom till Sverige. Jag fick nämligen endast bruksanvisning på franska. Får springa mellan datorn och tv'n som en idiot. Vilket suger!

Sitter i skrivande stund med maskinen vid datorn och väntar på att hårddisken ska formateras klart.
Är riktigt taggad på att köra vidare, kan knappt sitta still :)

Postad 25 September 2007 - 22:12

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

Jag har en 500gb det funkar kanon, några här inne har 750 diskar och det fungerar också 
Så nu får du bli först med att testa en 1 tb disk

Låter ju helt kanon. Då blir jag kanske först med 1tb då.. :)
Men är det s-ata II hd som gäller eller?

Postad 25 September 2007 - 22:32

erli
  • erli
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Ingen kontakt med tvixen via LAN

Jag kan inte pinga min tvix när jag har den uppkopplad via en trådslös brygga eller fast ansluten till en router, bara när den är ansluten till en switch???

Mitt nätverk ser ut så här;
En D-link DIR-655 trådlös gigabit router med fasta IP-adresser för alla anslutna enheter
En D-link 5-portars gigabit switch
En squeesbox som fungerar som trådlös brygga
En Dell-dator som fungerar som server med musik, film etc.

Jag har försökt koppla tvixen med fast ethernetkabel till min trådlösa brygga (squeesboxen) och därifrån trådlöst till min router. Därefter har jag försökt pinga tvixen från servern men utan resultat. Jag har också provat att koppla tvixen direkt till routern med fast kabel och försökt pinga men inte heller här fått kontakt. Det sista testet var att ansluta tvixen till switchen. DÄR fick jag kontakt när jag pingade??? Jag förstår ingenting. På väg att ge upp. Snälla, någon, idéer?

Postad 26 September 2007 - 00:16

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag har en 500gb det funkar kanon, några här inne har 750 diskar och det fungerar också 
Så nu får du bli först med att testa en 1 tb disk

Låter ju helt kanon. Då blir jag kanske först med 1tb då.. :)
Men är det s-ata II hd som gäller eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör med sata2 så det är safe. Tror att gamla sata går bra med. 1TB-disk är inget problem enligt folk på forumen på mpcclub.com.

Postad 26 September 2007 - 00:20

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hur reagerar en TV utan pixelmapping på HDMI ingången, på signalerna från tvixen?

<{POST_SNAPBACK}>

Frågan är lite konstig, men jag gör väl ett försök ändå. Om du köper en tv som är HD ready kommer det inte bli några problem. Du kan välja att skicka ut 720p/1080i eller 1080p till tv:n, beroende på vad den gillar bäst. Att det inte blir pixelmappning på tv:n tror jag inte att du kommer kunna se ändå.
Nästan allt material skalas ju ändå om i något led, om du inte visar 1080p-filmer på en 1080p-tv vill säga.

Postad 26 September 2007 - 01:21

Unregistered1341
  • Unregistered1341
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tack sean wiklund för den FAQ för TViX!!

Har rekommenderat den till mina polare!!

Skönt att du lägger ner tid på allt!

kör hårt gubbar och snart är det helg och då j.....! :)

Postad 26 September 2007 - 05:57

snatchit
  • snatchit
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Frågan är lite konstig, men jag gör väl ett försök ändå. Om du köper en tv som är HD ready kommer det inte bli några problem. Du kan välja att skicka ut 720p/1080i eller 1080p till tv:n, beroende på vad den gillar bäst. Att det inte blir pixelmappning på tv:n tror jag inte att du kommer kunna se ändå.
Nästan allt material skalas ju ändå om i något led, om du inte visar 1080p-filmer på en 1080p-tv vill säga.

<{POST_SNAPBACK}>

Ah, sorry om jag formulerade mig lite konsitgt - Vet nämligen att det kan bli problem med skalningen om man t.ex kör Dator till TV ( DVI -> hdmi ) - Dvs att alla pixlar man kör ut inte kommer med om man inte har pixelmapping.

Tack för svaret! :(

Postad 26 September 2007 - 08:13

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Verkar som om en order som skulle till Frankrike kom till Sverige. Jag fick nämligen endast bruksanvisning på franska. Får springa mellan datorn och tv'n som en idiot. Vilket suger!

<{POST_SNAPBACK}>

Det råder för tillfället en hel del gråimport av TViX mediaspelare i Sverige. Du kan se om du har en gråimporterad TViX genom att du enbart har fått en fransk manual. När det gäller bland annat support och garanti och så är det inget som vi i den Skandinaviska agenturen kommer att kunna hjälpa dig med.

Företagen i listan nedan köper däremot sina TViX direkt av oss på den skandinaviska agenturen, vilket ger dig som kund en betydligt större trygghet, säkerhet och bättre support. Listan uppdateras kontinuerligt och visas i alfabetisk ordning:

Fysiska butiker
Brödermans Radio & TV (Stockholm)
Davids Radio TV AB (Varberg)
Electronic Equipment Strömstad AB (Strömstad)
Expert Borås City (Borås)
Firma Ola Ring AB (Rydaholm)
Fotomarknaden i Högdalen (Stockholm)
Hembiobutiken i Sverige AB (Västra Frölunda)
Hemfem AB (Stockholm)
Home & Mobile Soundvision Alvik AB (Stockholm)
Lars Bengtsson (Stockholm)
Ljud och Bild Dahlgren och Bank i Karlskrona AB (Karlskrona)
Ljudcenter i Halmstad AB (Halmstad)
Lunnöns Radio TV AB (Örnsköldsvik)
Microhard AB (Göteborg)
Perfekt Ljud & Bild i Eslöv (Eslöv)
Positive A. Norlander Radio AB (Mariestad)
Reference Audio (Stockholm)
Tele-Hå Radio TV (Göteborg)
Ulf Karlsson Ljud & Bild AB (Staffanstorp)
Vasa Radio TV AB (Västerås)
Webhallen (Stockholm)
Yrkesmästaren i Norr AB (Sundsvall)
Åströms Radio & TV Service AB (Jokkmokk)

Internet
Datorbutiken
Directman.com
Komplett
Mediamania
OnOff
Webhallen

Notera följande länk om du är på väg att köpa en TViX:
http://forum.iriver....ead.php?p=31497

Redigerat av sean.wiklund, 01 October 2007 - 10:37.

Postad 26 September 2007 - 08:14

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Ah, sorry om jag formulerade mig lite konsitgt - Vet nämligen att det kan bli problem med skalningen om man t.ex kör Dator till TV ( DVI -> hdmi ) - Dvs att alla pixlar man kör ut inte kommer med om man inte har pixelmapping.

Tack för svaret! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Precis som du säger är problemet med pixelmappning mest påtagligt när man kör dator till tv, dvs när man vill kunna visa texter (fonter) med en bredd runt en pixel. Är det inte pixelmappat då blir texten suddig och svårläst. Men tvixen (och diverse mediaprogram som mediaportal eller Microsoft Media Center) är gjorda för att kunna visas okej på en tv utan pixelmappning.

När det gäller overscan (att alla pixlar inte visas) vet jag inte hur tvixen gör, jag har inte märkt att bilden beskärs iaf.

Postad 26 September 2007 - 08:34

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Tack för svaret! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Precis som du säger är problemet med pixelmappning mest påtagligt när man kör dator till tv, dvs när man vill kunna visa texter (fonter) med en bredd runt en pixel. Är det inte pixelmappat då blir texten suddig och svårläst. Men tvixen (och diverse mediaprogram som mediaportal eller Microsoft Media Center) är gjorda för att kunna visas okej på en tv utan pixelmappning.

När det gäller overscan (att alla pixlar inte visas) vet jag inte hur tvixen gör, jag har inte märkt att bilden beskärs iaf.

<{POST_SNAPBACK}>

Pixelmappning är inte en "issue" när du inte kör datorupplösningar.
Klarar TV'n 720p eller 1080i och du sätter Tvixen på det så kommer bilden bli korrekt!
//BC

Postad 26 September 2007 - 09:44

kokobong
  • kokobong
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej igen !

Nu har jag en till dum fråga att ställa!

jo, har kikat runt lite på priser på 4100, vilket ligger i ungefär samma prisklass överallt.
Det enda jag blir fundersam över är utgångarna på den, vissa bilder visar en DVI ingång och vissa en HDMI utgång. Vilken är den som stämmer ?, levereras Tvix- M-4100 med HDMI utgång eller DVI ?

:)

Postad 26 September 2007 - 09:47

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej igen !

jo, har kikat runt lite på priser på 4100, vilket ligger i ungefär samma prisklass överallt.
Det enda jag blir fundersam över är utgångarna på den, vissa bilder visar en DVI ingång och vissa en HDMI utgång. Vilken är den som stämmer ?, levereras Tvix- M-4100 med HDMI utgång eller DVI ?

:(

<{POST_SNAPBACK}>

Inga frågor är dumma frågor. Det är däremot dumt att inte ställa frågor om man har dem. ;)

M-4100 har en HDMI-ingång, inte en DVI. Utöver HDMI har du Component, S-Video och Composit. HDMI är överlägset smidigast. :)

Om du funderar på att köpa en TViX: http://forum.iriver....read.php?t=5644

Redigerat av sean.wiklund, 26 September 2007 - 09:48.

Postad 26 September 2007 - 10:04

kokobong
  • kokobong
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hej igen !

;)

<{POST_SNAPBACK}>

Inga frågor är dumma frågor. Det är däremot dumt att inte ställa frågor om man har dem. :D

M-4100 har en HDMI-ingång, inte en DVI. Utöver HDMI har du Component, S-Video och Composit. HDMI är överlägset smidigast. :)

Om du funderar på att köpa en TViX: http://forum.iriver....read.php?t=5644

<{POST_SNAPBACK}>

Har läst tråden, men troligtvis missat en del.

Tack så mycket :(

Postad 26 September 2007 - 10:19

Unregistered2c7e28d3
  • Unregistered2c7e28d3
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Går det att ta få en Tvix 4100/5100 att ta emot en stream från Slimserver?

Då skulle man ju kunna få tillgång till Slimservers fina handdatorplugin och använda den som fjärrka...

//T

Postad 26 September 2007 - 19:37

NalliZ
  • NalliZ
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Köpte precis M-4100 + TV kortet.
Efter jag scannat genom alla kanaler hittade jag 8st.
bla. C+ Film1, C+ Sport1, TV8, Disney Chanel, Canal 7, TV3Kanal5.
Jag kan tyvär inte se bild på nån av dem.
Varför hittar jag inte basutbudet?
Bor i Helsingborg.

Postad 26 September 2007 - 21:57

Grief
  • Grief
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Har precis som någon skrev på sidan 24 eller nåt att disken endast är "read only" vid FTP-överföring, tänkte blåsa den full med trailers att köra på jobbet, men blir svårt nu... Är jag korkad eller är det något lurt?

Postad 27 September 2007 - 11:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Nu har jag dolt 30+ inlägg som inte ledde någonstans.

Postad 27 September 2007 - 12:36

darude
  • darude
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Grymt nöjd med min tvix so far. Spelar allt jag har matat den med, 1080p, mkv, mm mm..
Liten fundering bara. Går det inte att komma upp i snabbare speed än 3.3 mb/s när man överför till tvixen via ftpn på datorn? På xbox1 så var man ju lätt uppe i max fart i alla fall. Har ett eget ip nummer till tvixen.

Redigerat av darude, 27 September 2007 - 13:03.

Postad 27 September 2007 - 13:33

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
En liten fundering bara.
Jag får min tvix 4100 idag.
Vad går snabbast att tanka över allt material från datorn till tvix:en?

Via USB-kabeln eller nätverket?
Kommer att köra trådat nätverk 100Mbit.

Har ju ca. 300 gig som ska skyfflas över liksom... :)

Postad 27 September 2007 - 13:34

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Har precis som någon skrev på sidan 24 eller nåt att disken endast är "read only" vid FTP-överföring, tänkte blåsa den full med trailers att köra på jobbet, men blir svårt nu... Är jag korkad eller är det något lurt?

<{POST_SNAPBACK}>

Verkar vara nåt knas med vissa FTP-klienter.
Har du testat med Smart FTP?
Det funkar kalas för mig.

//BC

Postad 27 September 2007 - 14:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

En liten fundering bara.
Jag får min tvix 4100 idag.
Vad går snabbast att tanka över allt material från datorn till tvix:en?

Via USB-kabeln eller nätverket?
Kommer att köra trådat nätverk 100Mbit.

Har ju ca. 300 gig som ska skyfflas över liksom... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Teoretiska hastigheten:

Nätverk 100 Mbit
Usb2 480 Mbit

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.