Redigerat av Unregistered735fb370, 15 juli 2007 - 15:34.
* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 15 juli 2007 - 15:33
Postad 15 juli 2007 - 23:09
Jag såg att någon nämnde att man kan styra sin squeezebox med ett Playstation Portable? Now we're talking! Då börjar den ju närma sig Sonos. En fråga bara - vet någon om motsvarande går att åstadkomma med Nintendo DS Lite? Jag har nämligen funderat på att införskaffa en sådan till hösten och med tanke på att DS:en har webläsare borde det väl vara tänkbart?
Jag hittar konstigt nog inte så mycket i SlimDevices forum - det verkar inte direkt vara någon som har använt den här lösningen och skrivit om det. Men rent generellt borde den klara av att göra det du vill.
Sidan om fjärrkontroller
Eftersom den har två skärmer borde kanske det tillverkas ett speciellt "skinn" för ds lite.
Postad 16 juli 2007 - 10:11

Postad 16 juli 2007 - 11:08
Mailade cdon och frågade och de svarade att den hade utgått från deras leverantör.
Är det någon som hört några rykten?
Postad 16 juli 2007 - 12:55

Postad 17 juli 2007 - 10:55
Logitech är som vanligt tysta som graven. De avslöjar aldrig något i förväg(deras policy). Men visst vill man veta.
Det är väl alla hårdvarutillverkares policy, sälj det som finns NU och berätta inte vad som kommer om ett halvår för då dör din försäljning. Enda undantaget är väl om konkurrenterna har något som är mycket bättre och man i alla fall inte säljer sitt eget och därmed vill få kunderna att vänta ett tag.

/staffan
Postad 19 juli 2007 - 06:25
Är det någon som framgångsrikt använt sig av SB mha en homepluglösning ( t ex sån här)?
Hur funkar det jämf med en WLAN-lösning?
Har kört med Homeplug i över fyra månader utan problem. Hade ibland problem med hackande musik när jag körde över WLAN så för mig funkar Homeplug bra mycket bättre. Har för övrigt en mixad miljö med homeplugs från Amitech och SMC och med homeplug i förlängningsladd(teoretisk hastighet 88 mbps, uppmätt ca 35-40 mbps).
Postad 19 juli 2007 - 10:22
En gissning är att ingenting nytt kommer förrän tidigast oktober, nästa version av SlimServer programvaran är nämligen just nu planerat till 8 oktober och ny hårdvara kräver troligen även förändringar i serverprogramvaran.Är det på gång med en ny version för jag har varit intresserad av att köpa en ett tag och har sett att några butiker har försvunnit från lisitan. Några av dessa är cdon och datorbutiken.
Mailade cdon och frågade och de svarade att den hade utgått från deras leverantör.
Är det någon som hört några rykten?
En av de stora nyheterna som kommer i och med nästa version av SlimServer 7.0 är ett nytt bibliotek (Jive) som skall förenkla utveckling av användargränssitt för fjärrkontroller med display. Min personliga gissning är därför att det relativt snart (dock tidigast oktober) kommer att komma en fjärrkontroll med display, ett antagande är att det kopplat till det även kommer en SqueezeBox 4. Om det kommer en fjärrkontroll med display skulle det inte förvåna mig om man kan köpa den både löst och i paket med SqueezeBox 4 (om det nu kommer en sådan).
Men allt ovanstående som berör hårdvara är enbart gissningar, Logitech är knäpptyst som tidigare nämnts.
Sen är det ju ett faktum att det kommer alltid något nytt inom en snar framtid, så skall man vänta på att det nya kommer så får man vänta för evigt.
Postad 19 juli 2007 - 13:29
Postad 19 juli 2007 - 15:01
Hej Erland - trevligt att se dig i svenska forum också! Hur ofta scannar du av t.ex. MinHembio? Anledningen till att jag frågar är att jag undrar om du svarar på frågor om dina plugins här också?

Postad 20 juli 2007 - 12:43
jag är intresserad av squeezeboxen då denna verkar var den bästa "streamern" för musik på marknaden.
En anledning till att jag inte köpt är att man inte kan streama AAC-kodade filer nedladdade via Itunes, och eftersom jag använder Itunes ganska flitigt känns det inte helt hundra att köpa denna produkt. Kanske och förhoppningvis kommer det en produkt från Squeezebox som klarar detta i framtiden ?!?
Min andra fråga är om det är någon som testat att koppla in en DA-omvandlare av bättre snitt, typ Benchmark, till Squeezeboxen? För mig är det en självklar uppgradering sen när CD:n blir mer och mer ovanlig och datorn tar över mer och mer av musikinnehållet.
Mvh
Postad 20 juli 2007 - 13:30
Postad 20 juli 2007 - 15:59
Postad 20 juli 2007 - 18:57
Som lite hjälp så är det många som kör ju med Benchmark + Squeezebox med gott resultat.
Funderar också på den.. Lavryn verkar också väldigt bra men saknar utgångar.
Stämmer det att man inte kan köra Itunes via Squeezeboxen?
Det verkar särdeles dumt då Itunes är det överlägset bästa sättet att lagligt ladda ner musik via nätet. Verkar dock som det inte finns mkt at välja på, tyvärr, när det gäller streamers..
mvh
Redigerat av Sidewinder5, 20 juli 2007 - 18:58.
Postad 20 juli 2007 - 19:02
Du kan köra Itunes utan problem.Stämmer det att man inte kan köra Itunes via Squeezeboxen?
Det verkar särdeles dumt då Itunes är det överlägset bästa sättet att lagligt ladda ner musik via nätet. Verkar dock som det inte finns mkt at välja på, tyvärr, när det gäller streamers..
Dock kan du inte spela drm-skadade filer, det tycker jag bara är bra. Man ska inte köpa sån skit.

Postad 20 juli 2007 - 19:10
jag tycker det är ganska bekvämt att ladda ner via Itunes även om jag vet att det är väldigt låg ljudkvalitet. Men bitraten kommer att höjas inom en snar framtid har jag läst nånstans..
är det det du menar med DRM-skadade filer ?

Mvh
Postad 20 juli 2007 - 22:46
hej!
jag är intresserad av squeezeboxen då denna verkar var den bästa "streamern" för musik på marknaden.
En anledning till att jag inte köpt är att man inte kan streama AAC-kodade filer nedladdade via Itunes, och eftersom jag använder Itunes ganska flitigt känns det inte helt hundra att köpa denna produkt. Kanske och förhoppningvis kommer det en produkt från Squeezebox som klarar detta i framtiden ?!?
Min andra fråga är om det är någon som testat att koppla in en DA-omvandlare av bättre snitt, typ Benchmark, till Squeezeboxen? För mig är det en självklar uppgradering sen när CD:n blir mer och mer ovanlig och datorn tar över mer och mer av musikinnehållet.
Mvh
Audio formats
* Lossless Formats (Apple Lossless, FLAC, WMA Lossless)
* Compressed formats (MP3, AAC, Ogg Vorbis, MP2, MusePack, WMA)
iTunes (Mac or Windows)—Use iTunes to add and manage music files and your library automatically available to SlimServer—no more rescan! SlimServer also streams iTunes' powerful Smart Playlists.
Can purchased iTunes Music play through SlimServer?
Unfortunately no.
Due to the iTunes Story encryption, we are not able to play songs downloaded from the iTunes Music Store at this time. These files would have to be converted to MP3 files (or any other standard file format) for playback on any Slim Devices player.
Beginners Guide To iTunes
Postad 21 juli 2007 - 07:35
Kommer det upp frågor här så svarar jag på dem, jag läser dock inte MinHembio så ofta utan det brukar bli några gånger månaden eller något liknande. Så vill man ha snabbt svar på något är mail eller 3rd party plugin forumet hos Slimdevices bättre.
Hej Erland - trevligt att se dig i svenska forum också! Hur ofta scannar du av t.ex. MinHembio? Anledningen till att jag frågar är att jag undrar om du svarar på frågor om dina plugins här också?
Postad 21 juli 2007 - 09:23
Kommer det upp frågor här så svarar jag på dem, jag läser dock inte MinHembio så ofta utan det brukar bli några gånger månaden eller något liknande. Så vill man ha snabbt svar på något är mail eller 3rd party plugin forumet hos Slimdevices bättre.
Tack för svaret. Tänkte bara på att det verkar som att en del drar sig för/har svårt för att ställa frågor på engelska. Men jag har full förståelse för att du koncentrerar dig på SlimDevices forum (det verkar som att dina plugins är populära

Postad 21 juli 2007 - 16:23
Jag hittade till slut vart man satte upp mail prenumeration på en tråd i MinHembio forumet, så nu skall det nog även kunna bli hyffsade svarstider om någon vill ställa frågor på svenska kring mina plugins i denna tråd istället för på engelska i SlimDevices forumet.Tack för svaret. Tänkte bara på att det verkar som att en del drar sig för/har svårt för att ställa frågor på engelska. Men jag har full förståelse för att du koncentrerar dig på SlimDevices forum (det verkar som att dina plugins är populära
) - tiden är ju begränsad.
Postad 22 juli 2007 - 11:26
Vad menar du med DRM-skyddade filer? Jo vet att jag kan rippa skivor o lägga in i Itunes och sedan lyssna på dessa via Itunes- squeezeboxen men hur är det nedladdade AAC filer?
jag tycker det är ganska bekvämt att ladda ner via Itunes även om jag vet att det är väldigt låg ljudkvalitet. Men bitraten kommer att höjas inom en snar framtid har jag läst nånstans..
är det det du menar med DRM-skadade filer ?![]()
fattar inte riktigt vad du menar om jag ska vara ärlig.
Mvh
Om jag inte är helt fel ute så menar han att om du laddar hem filer som är drm-skyddade(skadade) så kan du inte spela upp dem med squeezeboxen.
Postad 22 juli 2007 - 12:55
Yes, man ska inte köpa musik från Itunes-affären och stödja dessa idiotiska drm-skydd, enda dom gör är att krångla till allt för alla.Om jag inte är helt fel ute så menar han att om du laddar hem filer som är drm-skyddade(skadade) så kan du inte spela upp dem med squeezeboxen.
Postad 23 juli 2007 - 20:01
Om jag inte är helt fel ute så menar han att om du laddar hem filer som är drm-skyddade(skadade) så kan du inte spela upp dem med squeezeboxen.
Jo visst men jag fick svar av TCM men tack ändå.
Jo jag vet att Itunes inte är så populärt här och ljudkvaliten är förnärvarande ganska dålig men det är så förbanat bekvämt att använda sig av detta. Tror även att DRM-skyddet kommer att slopas med tiden, samt att bitrate kommer dras upp till 256.. duger för mig. delvis iaf då jag fortfarande köper det mesta på CD.
Mvh
Postad 27 juli 2007 - 18:43
Postad 27 juli 2007 - 18:49
Om man har laddat hem en ny låt, finns de något snabbt / enkelt sätt få den till squeezeboxen eller måste man gå in i slimserver och söka igenom hela musik biblioteket?
Har du bråttom kan du ju använda "bläddra i musikmappen". Om du spelar därifrån läggs låten automatiskt till databasen.
Postad 28 juli 2007 - 01:42
Japp det är det snabbaste, dock läggs inte album-art till ... kanske är tillrättat i senare versioner?! Har inte provat.Om man har laddat hem en ny låt, finns de något snabbt / enkelt sätt få den till squeezeboxen eller måste man gå in i slimserver och söka igenom hela musik biblioteket?
Har du bråttom kan du ju använda "bläddra i musikmappen". Om du spelar därifrån läggs låten automatiskt till databasen.
Postad 28 juli 2007 - 17:15
Går de spola i en låt via slimserver? eller bara direkt på boxen
Redigerat av bjrck, 28 juli 2007 - 17:35.
Postad 29 juli 2007 - 10:08
Om du kör Fishbone skin'et så kan man klicka på progressbaren som visar hur länge låten har spelat, jag är osäker om det finns någon motsvarighet i default skin'et.Går de spola i en låt via slimserver? eller bara direkt på boxen
Postad 29 juli 2007 - 11:33

Postad 29 juli 2007 - 12:57
Sökte lite på Slimdevices forumet och hittade denna fenomenala plug-in.
http://wiki.slimdevi...x.cgi?WikiRadio
Tanka bara hem WikiRadio.pm och lägg den i plug-ins mappen, starta om slimserver så har du de svenska kommersiella radiokanalerna + sveriges radio. Man får även med div andra radiokanaler en som brukar gå varmt är Virgin Classic rock.
Kalas! Jag är helnöjd!
Postad 29 juli 2007 - 13:39
Har suttit och kliat mig i huvudet ett tag nu och försökt få in div. svenska radio kanaler typ. RixFM, NRJ och Lugna Favoriter, har kollat med URl snooper men fick aldrig igång det med NRJ och Lugna favoriter.
Sökte lite på Slimdevices forumet och hittade denna fenomenala plug-in.
http://wiki.slimdevi...x.cgi?WikiRadio
Tanka bara hem WikiRadio.pm och lägg den i plug-ins mappen, starta om slimserver så har du de svenska kommersiella radiokanalerna + sveriges radio. Man får även med div andra radiokanaler en som brukar gå varmt är Virgin Classic rock.
Kalas! Jag är helnöjd!
WikiRadio är en jättetrevlig plugin, men när det gäller de två kanaler du hade problem med, så finns de redan:
Internet Radio / Slim Devices Picks / By City / Stockholm, SE
Postad 29 juli 2007 - 14:11
WikiRadio är en jättetrevlig plugin, men när det gäller de två kanaler du hade problem med, så finns de redan:
Har aldrig tänkt tanken att titta under Stockholm......

Postad 29 juli 2007 - 15:46
Har aldrig tänkt tanken att titta under Stockholm......
Is he a real retard or like Paris Hilton retard?

Postad 31 juli 2007 - 08:46
Altec La mx5021 1399:- , fx6021 1899:-, AE Aego 1999:-
Bor i en etta och köket är inte jättestort men klart man vill ha musik när man lagar mat etc. Frågan är bara om Squeezeboxen är värd 1000kr mer än Soundbridge?.
Sen vilket högtalarpaket hade ni tagit av ovanstående?
Postad 31 juli 2007 - 13:18
Man måste se till helheten o vad man skall använda den till.
I sin anläggning, finns det bara två att välja på idag. Squeezebox eller Transporter.
Naturligtvis bygger man på med fler i resten av huset om man redan har dessa.
Skall man bara ha en i köket .. tja .. då finns det mycket att välja på vad gäller ljud
då man knappast kan nå nirvana i den miljön. Går man efter funktionerna ..
Då är Squeezeboxen oslagbar.
MaVeRiC

Redigerat av Unregistered1103, 03 augusti 2007 - 09:31.
Postad 31 juli 2007 - 22:10
Postad 03 augusti 2007 - 09:26
Lite bilder som jämför, alltid nån som kanske tycker det är intressant

Postad 03 augusti 2007 - 09:38
Håller själv på med formgivning, och måste säga att här har man verkligen gått åt rätt håll. Tycker den nya fjärren, i jämförelse med den äldre, ser riktigt gedigen ut.

Typiskt nog, verkar det dock som att den i dagsläget inte finns i lager...

Redigerat av Unregistered52a88696, 03 augusti 2007 - 09:40.
Postad 03 augusti 2007 - 09:41

Postad 03 augusti 2007 - 09:43
Förstår inte hur man klarat sig innan

Får bli pappas Juklapp ..
Ooh vad det är långt till Jul

MaVeRiC

Postad 03 augusti 2007 - 09:44

Jag som var redo att trycka på köpknappen direkt efter att jag fått se bidlerna samt din länk. Ja ja, det får väl bli att invänta och se vad som "händer".

Redigerat av Unregistered52a88696, 03 augusti 2007 - 09:45.
Postad 03 augusti 2007 - 09:45

Den gamla fjärren är ju överlägset snyggare i designen. den ser klart mer klassig ut änd en nya. Den nya tycker jag är ett steg åt att likna flertalet fjärrar som man får med till billigare typer av produkter. Den nya har dessutom fått den irriterande skarven mellan frontplatta och själva kroppen där det alltid samlas damm och små partiklar. Den gamla är helgjuten med mjuka former...underbar!

Postad 03 augusti 2007 - 09:57
Tack återigen Martin, för att du la in bilderna och länken!

Postad 03 augusti 2007 - 10:41
Måste ju komma med en avvikande åsikt då för sakens skull
![]()
Den gamla fjärren är ju överlägset snyggare i designen. den ser klart mer klassig ut änd en nya.
Smaken är som baken.

Postad 03 augusti 2007 - 11:29
Nur är det hemma, personligen tycker jag det är ett jättelyft mot den gamla, speciellt när man har nersläckt då (såklart).
Lite bilder som jämför, alltid nån som kanske tycker det är intressant
Tackar för bilderna, men om du nu propsar för en fjärr med belysning kan vi väl få se belysningen i action också!

Postad 03 augusti 2007 - 11:33
Tackar för bilderna, men om du nu propsar för en fjärr med belysning kan vi väl få se belysningen i action också!

Postad 03 augusti 2007 - 12:01
Inget nytt om SB 4:a?
Postad 03 augusti 2007 - 12:09
Inte hört ett ord...Den nya är ju oerhört mycket snyggare än den gamla...
Inget nytt om SB 4:a?
Mina önsketankar, samma storlek på lådan, displayen tar hela fronten istället för halva.
Färgskärm som visar album art och annat man känner för.

Postad 03 augusti 2007 - 12:18

Jag har hela tiden trott att jag har den gamla fjärren hemma, men jag har ju den nya dock utan bakgrundsbelysning. Så jag blandade helt enkelt ihop gammal och ny fjärr på bilderna ovan!
The new one rules!!

3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar