Vad tror ni kommer det bli problem om man kör tvn i ett ojordat utag? eller skall man ringa elektrikern och dra in en jordtråd och byta utaget?

* Officiell tråd - Pioneer G9
Startad av
The Blackening
, feb 01 2008 23:03
7510 svar till detta ämne
39 relaterade trådar
Postad 23 juni 2008 - 08:32 Vad tror ni kommer det bli problem om man kör tvn i ett ojordat utag? eller skall man ringa elektrikern och dra in en jordtråd och byta utaget? ![]() Postad 23 juni 2008 - 08:37
Om du har möjligheten gör det eftersom den minskar risken för buzzing. Postad 23 juni 2008 - 08:52 ![]() tips på snygga jordade kontaker motages varmt! är det skadligt för tvn eller? Redigerat av tette, 23 juni 2008 - 08:52. Postad 23 juni 2008 - 08:55 bokade en 5090 i mitten på maj, bytte till en H sedan vill inte sitta med svarte petter Är det KRP-TS02 som jag ska ha till en 5090h utan högtalare ? den kommer att stå i ett "hål" i bokhyllan som rymmer en 50" precis ...... så jag vill ha ett lågt stativ, bokade bara ett stativ hos HBC men ej vilken sort. Postad 23 juni 2008 - 09:01
Ja det stämmer. KRP-TS02 är för PDP-LX5090 samt PDP-LX5090H med sidohögtalare och PDK-TS33A för PDP-LX5090 samt PDP-LX5090H med undermonterade högtalare. Postad 23 juni 2008 - 09:05 Om man byter ett uttag i ett rum så måste man byta alla andra oxå, det är inte tillåtet att bara ha några jordade i ett rum, allt eller inget är det som gäller ![]() Postad 23 juni 2008 - 09:12 Visst ere premium, men även premium kan ha barnsjukdomar. Ska man behöva leta fram dragsnöret o dra fram jord till tv-uttaget nu osså, va ju lagom jobbit o dra jord till dator-uttaget ![]() Postad 23 juni 2008 - 09:18 Riktigt kass isåfall. Finns på G7, försvann på G8 och sen gör comeback på G9. Mvh D Postad 23 juni 2008 - 09:32
Det vet vi inte än. Vi får vänta tills några dyker upp här i Sverige oxå sen kan vi avgöra vad är det får något. Postad 23 juni 2008 - 09:57 Du måste byta alla uttagen i rummet enligt Starkströmsföreskrifterna. För bytar du bara ett så kan detta var förenat med livsfara om en metall del i rummet blir spänningssatt. Detta beror på att ojordade uttag bygger på skyddsprincipen isolerad miljö och skyddsjordade uttag bygger på skyddspricipen automatisk frånkoppling. Postad 23 juni 2008 - 10:02
Stämmer gott, i folkmun kallat optisk tåt ![]() Postad 23 juni 2008 - 12:04 Sitter en sådan på mitt ljudkort jordat utag ser du lättast genom att kolla om det finns två stycken metall spröt under och över strömutagen... Postad 23 juni 2008 - 13:37 Citat: Pioneer meddelade att man har "många" förhandsbeställningar och kunde inte precisera leveransdatumet, men under början av juli börjar de skeppas! Så man får väl vänta då !!! Postad 23 juni 2008 - 13:48 Redigerat av Kapten Zoom, 23 juni 2008 - 14:31. Postad 23 juni 2008 - 15:21
I manualen för stativet kan du se alla mått med och utan högtalare: http://www.service.p...77_KRP-TS02.pdf Postad 23 juni 2008 - 16:23
En få tacke så mye! Postad 23 juni 2008 - 17:04 Först sa de att tv:n var på väg men hamnat fel (till den 19:e) sen skulle de komma måndag efter midsommar (idag) och verkade mer eller mindre sitta i lastbilen. Nu helt plötsligt verkar det inte finnas några besked alls om när de faktiskt anländer. SUCK. Förstår inte hur det kan vara så svårt att tala om för en butik NÄR deras leverans ankommer. Ska vi sitta varje dag fram till mitten av juli och hoppas? Tycker mest synd om handlarna som blir nedringda varje dag av folk som undrar vad som händer. Postad 23 juni 2008 - 17:09
Så de ska inte skeppa ut några förhandsbeställningar alls innan början av juli??? Blir rätt besviken minst sagt om detta stämmer. Postad 23 juni 2008 - 17:16 http://avforum.no/fo...38-post358.html står i pressemelding at alle modeller har ISF kalibrering... Hva sier folk til dette ? Lest på www.avforum.co.uk at det er snakk om at disse tv'ene har ISF fakta eller ? Postad 23 juni 2008 - 17:26 Har beställt en LX5090 från HBC, skickade mail idag angående stativet jag beställde av dom. Frågade aldrig om leveransen på själva plasman förutsätter att jag får den denna vecka. De har ej hört av sig med annan information och hemsidan är inte uppdaterad... Uppdatering: Fick precis mail från HBC, det verkar som att det kanske inte blir någon plasma denna vecka, de hade inga besked men med lite tur så kan jag få den denna vecka. Drar det ut på tiden så avbokar jag och väntar till augusti innan jag köper den, det är ju ändå semester snart! Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 23 juni 2008 - 17:40. Postad 23 juni 2008 - 17:39 Postad 23 juni 2008 - 17:43 Hembiobutiken har LX5090 på lager! Ska fundera till imorgon och eventuellt så ringer jag dom då. Har HBB en plasma i lager åt mig så avbokar jag på HBC och beställer av dom istället! Uppdatering: HBC ringde upp mig, det var ett missförstånd jag kommer att få min plasma denna vecka! Det var problem med att leverera stativet (TS33A) ifall det inte hinner komma så får jag ett annat stativ som passar plasman... Mycket bra service HBC! Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 23 juni 2008 - 20:01. Postad 23 juni 2008 - 19:56 ![]() Edit: Läser på avforums att det var en butik som skulle få in 15 st 5090 på onsdag och 20 st 5090 på måndag. så nog börjar dom rulla ut i butikerna allt. Dock så borde dom leta sig över till sverige tycker man jue ![]() ( Dom får inte några H modeller där ) Redigerat av Unregistereda8d246d3, 23 juni 2008 - 20:19. Postad 23 juni 2008 - 20:20
Jag håller med om förvirringen. Jag är väldigt intresserad, och kommer troligen inte köpa en Pioneer om det inte finns stöd för justeringar av färgtemperatur i servicemenyn. Just nu är det en massa rykten som går runt om "nerbantade" menyer och liknande. Har vi tur så kommer D-nice från avsforum avlägga en recension på G9 redan i kväll. Förhoppningsvis tar han med denna fråga i recensionen. När väl recensionen kommer kan jag sätta mitt högra öga på att servern pajar.... ![]() Postad 23 juni 2008 - 20:31 Jag funderar på att köpa en PDP-5020FD från USA men tvekar nu i sista stund. Hur fungerar det egentligen med video signaler och ström osv när man köper en USA modell? Bara läst om 60hz rörande denna modell, blir det kass då när jag tittar på tv här i sverige? Tacksam för alla svar, jag är ju inte helt bevandrad i det här... Postad 23 juni 2008 - 20:36
Men alltså deras snik modeller är ju nerbantade och våra är väl som deras elite modeller ?? Eller menar ni någe annat ? Postad 23 juni 2008 - 20:51 Har ni inte redan laddat ner bruksanvisningen? Bruksanvisningen finns för LX5090 på Pioneers hemsida. Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 23 juni 2008 - 20:52. Postad 23 juni 2008 - 20:56
heeee heee jag sa att det börjar bli roligare och roligare ![]() Postad 23 juni 2008 - 21:10
Jag har inte laddat ner. Även om man kan ändra i RGB i menyerna så verkar det inte finnas RGB-kontroller för gråskalans mörkare delar. Förhoppningsvis får jag snart reda på det i avsforum. Utan RGB-gain och RGB-cuts så saknar man det viktigaste verktyg för att förändra färgtemperaturen. Finns de i servicemenyerna så blir jag bara glad.....ti-hi...... ![]() Postad 23 juni 2008 - 22:41
fanns detta på G8 modellerna? i övrigt håller jag med om att snart är det ju semester så dröjer pio med leveranser in på juli får man ju köpa i augusti/september istället..... Postad 24 juni 2008 - 00:56
Vet ej om det fanns påG8. Faktum är att jag tror Pioneer inte har haft sådana kontroller på länge. Det är bara synd att de inte finns på en tv i den vanliga bildmenyn. De kontroller som finns är mer för att kontrollera det ljusa på en bild. Tyvärr är inte det tillräckligt för att skapa en jämn gråskala. Man måste ha kontroller för de mörka delarna i en gråskala också. Postad 24 juni 2008 - 01:22 Kontroller för RGB High/Low (som Pioneer kallar det) har funnits sedan G7, om jag inte minns helt fel, och finns hos alla G8 i den vanliga menyn. Ligger under alternativet Color Temp Manual och fungerar väldigt bra då G8 är mycket bra på att separera det ljusa och mörka i gråskalan.Vet ej om det fanns påG8. Faktum är att jag tror Pioneer inte har haft sådana kontroller på länge. Det är bara synd att de inte finns på en tv i den vanliga bildmenyn. Problemet med G8 är att om du börjar justera primär- och sekundärfärgerna så uppför sig gråskalan allt annat än trevligt. En ägare av LX508D har sagt att det inte är så på hans TV och om det är sant så borde det inte heller vara så på G9, men jag är skeptisk. Hursomehelst, kontrollerna finns hos G8 och fungerar utmärkt bra. PS Bild på en snabbt kalibrerad gråskala på min PDP-428XD: ![]() DS PPS Utifall att någon tror att det är en bra idé att gå in och pilla på dessa inställningar på måfå, vilket med stor sannolikhet skulle leda till ett sämre resultat än användandet av ett fast läge på färgtemperaturen. För att korrekt ställa in RGB High/Low krävs det mätverktyg och speciell mjukvara. Zzznark... Redigerat av Wolfy, 24 juni 2008 - 01:34. Postad 24 juni 2008 - 07:48 Postad 24 juni 2008 - 08:28
Annars verkar recensionen vettig, verkade sparka panasonics 800-serie på smalbenen iaf =) Postad 24 juni 2008 - 08:34 ![]() Att ha en Pio utan "Pro Adjust"-menyer är som en glass-pinne utan glass - värdelöst. ![]() Postad 24 juni 2008 - 08:48 Edit: får hålla koll på AVS-tråden helt enkelt och vad D-nice skriver om detta. Kan ju bero på att han jämförde en 60-tummare (9g) gentemot 50-tummare (8g) och därför blev bilden aningen softare... Redigerat av ajzman, 24 juni 2008 - 08:51. Postad 24 juni 2008 - 09:09
Detta var non-Elite modellen han kollade in. Vet inte om den Europeiska är närmare Elite eller non-Elite. Postad 24 juni 2008 - 09:10
Europeiska modeller bör bli likna de amerikanska Elite-modellerna... Postad 24 juni 2008 - 09:12 Utan tvekan, synd bara att EU-modellerna på liknande sätt är lite kastrerade vad gäller mjukvaran, t ex att den inte klarar att korrekt välja uppdateringsfrekvens för NTSC, HD och PAL utan Drive Mode inställningen, inget Pure A/V-läge (kanske med G9?)... Läste du föresten att man nu kan namnge ingångarna själv, vad man nu ska med det till på US icke-Elite när de tagit bort inställningsmöjligheterna i stor utsträckning. ![]() Postad 24 juni 2008 - 09:26
Angående att namge ingårna. Betyder inte det att man kan döpa om t.ex. HDMI 1 till PS3, Blu-Ray osv. Jag tycker det låter mycket användbart iallafall =) Om jag fattat rätt dvs. Postad 24 juni 2008 - 09:42 Så borde det vara ja, men jag kollade snabbt igenom manualen till 5090 och fann inget där, men jag lusläste inte. Kanske är ännu en detalj som finns hos US mjukvaran som inte förs över till EU mjukvaran, eller så kanske det bara kommer till H-modellen (?). Mycket användbart, speciellt om man kunde namnge en och samma ingång flera gånger för olika inställningar/kalibreringar beroende på insignal och har motsvarande snabbknappar på fjärren. Tycker det är rent ut sagt dåligt att det inte går att göra på samtliga TV av idag, flashminne kostar ju ingenting och det skulle inte krävas mycket utrymme heller. Det förutsätter dock att man också har kontroller för att kalibrera på ett tillräckligt bra sätt. Postad 24 juni 2008 - 11:00 "Sky HD + SD HD cricket and BB HD really were the stars of the show, perfect picture, with bags of detail and depth. Even the worst SD channels looked as good as what the old 8G sets produced, and trounced the panasonic which really couldn't keep up at all with its inferior processing." Europeiska 5090 verkar alltså helt klart bättre än amerikanska icke-elite när det gäller SD-uppskalning. Jag blev först lite nervös när jag läste D-Nice recension på AVSForum, men pustade ut efter detta. Hela "recensionen": http://www.avforums....p;postcount=110 Hype! ![]() Postad 24 juni 2008 - 11:01 "modeller som har ändelse ”H” har en Mpeg -4 mottagare (HDTV) för både satellit och DVB-T. Dessutom har panelen en högre ljusstryka vilket ger en klar fördel när man ska kolla på TV under dagtid." Är det verkligen högre kontrast på Pioneer PDP-LX5090H än Pioneer PDP-LX5090 ? Är det värt satsa pengarna på H modellen skiljer ju nästan tre tusen mellan modellerna :/ 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |