* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
5767 svar till detta ämne
Postad 29 September 2007 - 02:19
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Hallå Skulle verkligen behöva hjälp med hur man byter namn på IMG filer till ISO. Säkert en löjlig fråga för många men jag är helt grön så... Tack!
<{POST_SNAPBACK}>
Frågan är absolut inte löjlig Men däremot är det löjligt enkelt ... Du byter helt enkelt bara filändelse från .img till .iso Högerklicka, välj byt namn, och byt namn Ännu enklare .. enkelklicka så att namnet blir skrivbart, byt namn. Svårare än så är det inte .. Maveric
Postad 29 September 2007 - 07:20
kexxet
-
kexxet
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Är det någon mer än jag som inte kan spela upp .iso filer över HDMI med senaste betan?( 2007-09-21 1.2.23 ) MKV går dock bra.
(bytte till näst senaste betan ( 2007-08-17 1.2.3 ) och då fungerade det igen.)
Bildkälla Sanyo Z2.
Postad 29 September 2007 - 10:03
Unregisteredb8bb5cfd
-
Unregisteredb8bb5cfd
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Har fått igång det nu. Fungerade nästan på första försöket imorse. Tack för hjälp jag har fått.
Postad 29 September 2007 - 10:06
harjunator
-
harjunator
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
ibland går det inte att göra som det står som svar på din fråga om man inte har bockat ur DÖLJ FILNAMSTILLÄGG FÖR KÄNDA FILTYPER. denna inställning hittar du om du går via start/ kontroll panelen sen mappalternativ välj visnings fliken sen hittar du dölj filnamstillägg för kända filtyper bocka UR den och sen e det bara att byta namn på din img fil till iso.
Postad 29 September 2007 - 10:15
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Är det någon mer än jag som inte kan spela upp .iso filer över HDMI med senaste betan?( 2007-09-21 1.2.23 ) MKV går dock bra.
Jag har problem med enstaka iso filer! Men de flesta fungerar i senaste betan
Postad 29 September 2007 - 12:18
loskings
-
loskings
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Lite ny information till er alla angående 1080 blocking/dts/stuttering när man spelar 1080 mkv.
Dvico har precis släppt en ny beta version av sin kommande FW (ej publik, än)
fixed 1080 micro block issues
fixed dts audio drops
Fungerar klockrent.
Redigerat av loskings, 29 September 2007 - 12:20.
Postad 29 September 2007 - 12:27
badpojken
-
badpojken
-
Användare
-
-
108 inlägg
Då var en TViX M5100 beställd tillsammans med HDMI-kabel. Den största anledningen till att jag beställde en är att XBMC på min XBOX inte riktigt kan prestera HD-material, plus den börjar bli till åren, samtidigt som supporten här i forumet från sean.wiklund har varit helt superb! Stort tack!
Blev en från Webhallen då Sean listade dem bland de som inte kör gråimport. Allt borde anlända i mitten av veckan, så jag får återkomma med recension när jag testat och satt upp allt!
Postad 29 September 2007 - 12:48
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Lite ny information till er alla angående 1080 blocking/dts/stuttering när man spelar 1080 mkv.
fixed 1080 micro block issues fixed dts audio drops
Du menar väl denna? version 1.2.23 som kom för 8 dagar sedan, lite old news alltså Eller har du en som är nyare?
Postad 29 September 2007 - 13:10
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
fixed 1080 micro block issues fixed dts audio drops Du menar väl denna? version 1.2.23 som kom för 8 dagar sedan, lite old news alltså
Eller har du en som är nyare? 
<{POST_SNAPBACK}>
Det är en nyare, 1.2.25 Klippt från www.mpcclub.com (huvudsidan): DvICo Beta corrects 1080p and DTS! Early this morning we read about DvICo issuing a new beta (1.2.25) which resolves both the 1080p micro blocks issue and the DTS sound drops. Both items ware considered crucial for reaching proper levels of playback for H.264 content and as promised by them, they now delivered upon that. MPC has released the BETA version 1.2.24 in the Beta section (hidden forums) for our test team to verify fixes after which the release will probably be released early next week. To participate in beta testing, you can leave me a PM. Följande från en av trådarna: Fixes 1080p micro blocks (1.2.24 and 1.2.25) Fixes DTS sound drops (1.2.24 and 1.2.25) Fixes bug found when playing multiple mkv with subs (1.2.25) EDIT: dvico ligger inte och latar sig om dagarna verkar det som. We like, we like
Redigerat av distortion2, 29 September 2007 - 13:11.
Postad 29 September 2007 - 15:26
Daniel Ahlin
-
Daniel Ahlin
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Fick min 4100 igår men har ett problem, det blir alltid svarta kanter när man spelar video.
Interfacet och bilder visas över hela skärmen även dvd meny men all video spelas med svart kanter. Det är svart både över/under och vänster/höger.
Kör HDMI till en projektor, optoma HD70. Spelar jag samma videomaterial från min PC så är videon över hela bilden.
Postad 29 September 2007 - 15:32
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Men vart är länken då?
Skicka Skicka
Postad 29 September 2007 - 15:34
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Ännu enklare är att den som fått ner nya firmwaren laddar upp filen här så att alla kommer åt
den direkt.
Maveric
Postad 29 September 2007 - 15:36
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Ännu enklare är att den som fått ner nya firmwaren laddar upp filen här så att alla kommer åt den direkt.
Maveric 
<{POST_SNAPBACK}>
Precis, snabba på
Postad 29 September 2007 - 15:40
loskings
-
loskings
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Ännu enklare är att den som fått ner nya firmwaren laddar upp filen här så att alla kommer åt den direkt.
Maveric 
<{POST_SNAPBACK}> Precis, snabba på 
<{POST_SNAPBACK}>
Sorry, kan inte gör det. Däremot kan ni själva ansöka om att få bli beta testare på http://www.mpcclub.com genom att skicka ett pm till Hi-Jack.
Postad 29 September 2007 - 15:45
asdf123123
-
asdf123123
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Hallå Skulle verkligen behöva hjälp med hur man byter namn på IMG filer till ISO. Säkert en löjlig fråga för många men jag är helt grön så... Tack!
<{POST_SNAPBACK}>
Frågan är absolut inte löjlig
Men däremot är det löjligt enkelt ...
Du byter helt enkelt bara filändelse från .img till .iso Högerklicka, välj byt namn, och byt namn Ännu enklare .. enkelklicka så att namnet blir skrivbart, byt namn. Svårare än så är det inte ..
Maveric 
<{POST_SNAPBACK}>
Hej Det kan vara så att han inte visar filändelser.. Det är en inställning 1. tryck windowsknappen+e 2. verktyg>mappalternativ 3. flik visning 4. bocka bort dölj filändelser för känd...
Postad 29 September 2007 - 15:50
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Sorry, kan inte gör det. Däremot kan ni själva ansöka om att få bli beta testare på http://www.mpcclub.com genom att skicka ett pm till Hi-Jack.
<{POST_SNAPBACK}>
Men ärligt Kom igen nu, ingen behöver få veta
Postad 29 September 2007 - 16:16
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Då var en TViX M5100 beställd tillsammans med HDMI-kabel. Den största anledningen till att jag beställde en är att XBMC på min XBOX inte riktigt kan prestera HD-material, plus den börjar bli till åren, samtidigt som supporten här i forumet från sean.wiklund har varit helt superb! Stort tack!
Blev en från Webhallen då Sean listade dem bland de som inte kör gråimport. Allt borde anlända i mitten av veckan, så jag får återkomma med recension när jag testat och satt upp allt! 
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 29 September 2007 - 16:20
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Fick min 4100 igår men har ett problem, det blir alltid svarta kanter när man spelar video.
Interfacet och bilder visas över hela skärmen även dvd meny men all video spelas med svart kanter. Det är svart både över/under och vänster/höger.
Kör HDMI till en projektor, optoma HD70. Spelar jag samma videomaterial från min PC så är videon över hela bilden.
<{POST_SNAPBACK}>
Hej Daniel!  Vad är det för filer du försöker spela upp? Jag har några vanliga .mpg-filer där det blir så, men det har nog mer med filens natur/upplösning osv att göra. Du kan prova leka lite med "Zoom"-knappen som du hittar precis ovanför "Channel"-knappen till höger i mitten på fjärrkontrollen. Om du trycker några gånger på Zoom-knappen så kommer du att se vilka olika lägen du kan skifta mellan. Vill du använda "Pan & scan" eller zooma, så kan du använda "upp" och "ner"-pilarna när du har Zoom-läget eller Pan & scan-läget aktiverat genom den knappen. Hoppas du förstod vad jag menar.
Postad 29 September 2007 - 16:28
Daniel Ahlin
-
Daniel Ahlin
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej Sean
Det är generellt video. Jag har provat med .vob .mkv .avi .divx
Zoom knappen har jag provat men det hjälper inte. Däremot hittade jag en märklig lösning.
Om jag visar en jpg bild med upplösningen 1280x720 innan jag startar videon så spelas det rätt utan kanter. Startar jag om TVIXen och kör video igen så är kanterna tillbaka.
De flesta tv apparater visar inte hela bilden utan kör med lite overscan så då syns inte problemet.
Postad 29 September 2007 - 16:34
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Hej Sean
Det är generellt video. Jag har provat med .vob .mkv .avi .divx Zoom knappen har jag provat men det hjälper inte. Däremot hittade jag en märklig lösning. Om jag visar en jpg bild med upplösningen 1280x720 innan jag startar videon så spelas det rätt utan kanter. Startar jag om TVIXen och kör video igen så är kanterna tillbaka.
De flesta tv apparater visar inte hela bilden utan kör med lite overscan så då syns inte problemet.
<{POST_SNAPBACK}>
Skumt... Vad har du för TV? Och ytterligare en fråga, vad har du för firmwareversion? Det ser du under "Setup".
Postad 29 September 2007 - 16:36
Daniel Ahlin
-
Daniel Ahlin
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag har projektor, Optoma HD70. Den har 720p panel.
Firmwaren är senaste beta 1.2.23
Postad 29 September 2007 - 16:43
petterjacobs
-
petterjacobs
-
Användare
-
-
134 inlägg
Jag har projektor, Optoma HD70. Den har 720p panel.
Firmwaren är senaste beta 1.2.23
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har samma fenomen. Har också Proj med 720p-panel + .23-firmware. Tror felet har att göra med att Tvixen ställer sig i NTSC-läge. När jag valt HDMI i setupen så går det inte att välja PAL för mig, utan den går tillbaka till NTSC hela tiden i setup-inställningarna. Jag ska skicka på senaste firmware igen nu och se om jag kan få tillbaka den till PAL med HDMI. ///Petter
Postad 29 September 2007 - 16:49
_rikard_
-
_rikard_
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Jag har samma fenomen. Har också Proj med 720p-panel + .23-firmware. Tror felet har att göra med att Tvixen ställer sig i NTSC-läge. När jag valt HDMI i setupen så går det inte att välja PAL för mig, utan den går tillbaka till NTSC hela tiden i setup-inställningarna. Jag ska skicka på senaste firmware igen nu och se om jag kan få tillbaka den till PAL med HDMI.
///Petter
<{POST_SNAPBACK}>
Hur ser det ut om du spelar upp samma fil på datorn. Det verkar vara ganska vanligt att vissa filer är kodade med svart sorgkant runt. Det verkar FFa vara ett problem med "lagligt" material där de som gjort filmen inte alltid haft så stor koll.
Postad 29 September 2007 - 17:14
Daniel Ahlin
-
Daniel Ahlin
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Min står på PAL och HDMI.
Samma fil på PC har inga kanter.
Samma fil på TVIX om jag har tittat på en JPG bild med upplösningen 1280x720p har inga kanter
Samma fil på TVIX omstartad utan att titta på JPG ger svarta kanter.
Postad 29 September 2007 - 18:13
peter337
-
peter337
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Frågan är absolut inte löjlig
Men däremot är det löjligt enkelt ...
Du byter helt enkelt bara filändelse från .img till .iso Högerklicka, välj byt namn, och byt namn Ännu enklare .. enkelklicka så att namnet blir skrivbart, byt namn. Svårare än så är det inte ..
Maveric 
<{POST_SNAPBACK}>
Hej Det kan vara så att han inte visar filändelser.. Det är en inställning 1. tryck windowsknappen+e 2. verktyg>mappalternativ 3. flik visning 4. bocka bort dölj filändelser för känd...
<{POST_SNAPBACK}>
Det va precis som Wannabe säger jag hade inte filändelser urbockad Tack så otroligt mycket båda två! Nu ska här ses på film!!!
Redigerat av peter337, 29 September 2007 - 18:13.
Postad 29 September 2007 - 19:53
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jag har fixat nya firmwaren som betatestare och kommer att köra den senare ikväll
med flera olika filmer 1080p samt testa DTS.
Rapporterna än så länge, säger att de problem som funnits med DTS samt 1080p Mkv filer
är som bortblåst.
Maveric
Postad 29 September 2007 - 20:07
loskings
-
loskings
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag har fixat nya firmwaren som betatestare och kommer att köra den senare ikväll med flera olika filmer 1080p samt testa DTS.
Rapporterna än så länge, säger att de problem som funnits med DTS samt 1080p Mkv filer är som bortblåst.
Maveric 
<{POST_SNAPBACK}>
Kan informera om att de ÄR bortblåsta
Postad 29 September 2007 - 21:22
stevenD
-
stevenD
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Boooomshackalack!
Har testat 1.2.25 betan.
1080p H.264 (eller x264 om ni så vill), funkar nu precis så bra som det ska. Har inte testat alla mina filer, men flera som jag hade grova problem med förut ser ut precis som de ska nu.
Postad 29 September 2007 - 21:47
rodman45
-
rodman45
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Men ro hit med nya FW då.
Någon måste ju kunna lägga upp den till oss andra också.
/Jim
Postad 29 September 2007 - 22:09
loskings
-
loskings
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Men ro hit med nya FW då. Någon måste ju kunna lägga upp den till oss andra också.
/Jim
<{POST_SNAPBACK}>
Det är ju inte meningen. Ansök om att få bli beta testare på http://www.mpcclub.comSkicka pm till Hi-Jack.
Redigerat av loskings, 29 September 2007 - 22:10.
Postad 29 September 2007 - 22:42
piraya01
-
piraya01
-
Användare
-
-
150 inlägg
Detta är ju kvällen jag väntat på sååå länge  )) Har ni koll på hur DVB-T boxen och dess EPG ser ut i sverige? =D
Postad 29 September 2007 - 23:42
petterjacobs
-
petterjacobs
-
Användare
-
-
134 inlägg
Jag har samma fenomen. Har också Proj med 720p-panel + .23-firmware. Tror felet har att göra med att Tvixen ställer sig i NTSC-läge. När jag valt HDMI i setupen så går det inte att välja PAL för mig, utan den går tillbaka till NTSC hela tiden i setup-inställningarna. Jag ska skicka på senaste firmware igen nu och se om jag kan få tillbaka den till PAL med HDMI.
///Petter
<{POST_SNAPBACK}>
Hur ser det ut om du spelar upp samma fil på datorn. Det verkar vara ganska vanligt att vissa filer är kodade med svart sorgkant runt. Det verkar FFa vara ett problem med "lagligt" material där de som gjort filmen inte alltid haft så stor koll.
<{POST_SNAPBACK}>
Perfekt på datorn. Inga fel på filerna. Får även dessa kanter när jag kör TV genom tvixen. Ändrar jag till Composite så funkar det klockrent. I mitt fall är alltså problemet att jag inte får till PAL med HDMI. Detta sker: 1. Jag har inställt TV Standard: PAL VIDEOPORT: Composite/S-VID = Bilden är alltid rätt, inga sorgekanter 2. Jag byter till: VIDEOPORT: HDMI Jag får JA/NEJ-ruta men när jag valt ja står NTSC som valt vid "TV Standard" Nån som varit med om det eller vet hur man löser det??? (Jag har kört in senaste (.23) FW på nytt, men det blev ingen skillnad. Kan man resetta TVIX:en på nåt annan sätt till factory default?
Postad 30 September 2007 - 01:19
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
När kan vi dödliga få tag i denna nya perfekta beta?
Ni andra kan väl sluta skryta om hur bra den är
Postad 30 September 2007 - 09:07
rodman45
-
rodman45
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Allright!
Plockat ner betan och testat nu och ALLA filer som jag inte fått att lira ordentligt innan, funkar nu klockrent.
Uppmanar alla att dra till MPC Club och regga sig som beta testare.
/Jim
Postad 30 September 2007 - 09:12
stevenD
-
stevenD
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Har inte hört något om nån release-plan, men den kommer väl som publik beta när Dvico tycker att den är tillräckligt stabil. Som sagt, gå med som beta-testare om ni vill ha tilgång till dem.
Väldigt kul att de 1080p H.264-filerna som tidigare beskyllts för att vara "skräp" p.g.a. att de inte funkat ordentligt i Tvixen nu fungerar felfritt. Alltså inget fel på filerna
Postad 30 September 2007 - 10:15
Unregisteredb8bb5cfd
-
Unregisteredb8bb5cfd
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Nu efter jag fått igång så jag hittar mina filer kommer nästa fråga. Hur gör jag för att uppgradera firmwaren?
Jag kopplar in 4100 i min dator via usb. Väl där står det att den bara hittar en okänd enhet. Eller rättare sagt första gången jag kopplade in den så visade den först usb-masslagringsenhet som det sedan stod att det inte fungerade korrekt.
Har ingen hdd i tvixen.
Postad 30 September 2007 - 10:26
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Nu efter jag fått igång så jag hittar mina filer kommer nästa fråga. Hur gör jag för att uppgradera firmwaren?
Jag kopplar in 4100 i min dator via usb. Väl där står det att den bara hittar en okänd enhet. Eller rättare sagt första gången jag kopplade in den så visade den först usb-masslagringsenhet som det sedan stod att det inte fungerade korrekt.
Har ingen hdd i tvixen.
<{POST_SNAPBACK}>
Hej capture!  Jag vet inte om det är så att du inte har använt TViX:en alls än, men om du inte har initierat hårddisken osv, så vill jag att du tittar på den översta punkten i min FAQ. Ser nu när jag läste igen att du inte har någon hårddisk i din TViX. Det rekommenderas, och likaså att du kollar FAQ:n nedan ändå. http://forum.iriver....read.php?t=5640Anway, att uppgradera firmwaren gör du lätt genom att ladda hem ".zip"-filen (om den är packad) och packa upp den. Laddar du hem en ".fwp"-fil så behöver du inte packa upp den. Kopiera bara in .fwp-filen på hårddisken (som du i och för sig inte har installerad i din TViX) eller på ett USB-minne (som du får göra helt enkelt) som du ansluter på baksidan av din TViX. Sedan är det bara att välja USB-minnet som källa och starta ".fwp"-filen i TViX:en.
Redigerat av sean.wiklund, 30 September 2007 - 10:28.
Postad 30 September 2007 - 10:42
Unregisteredb8bb5cfd
-
Unregisteredb8bb5cfd
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Tack för det snabba svaret. Håller på att uppgraderar nu och det verkar fungera perfekt (hittils  ).
Postad 30 September 2007 - 11:47
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Vill bara säga att jag är extremt glad för allas skull över att det äntligen kommit ut en FW som verkligen funkar. Tänk om Dvico kunde har utvecklat denna FW innan dom släppte maskinen?
Postad 30 September 2007 - 12:10
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Vill bara säga att jag är extremt glad för allas skull över att det äntligen kommit ut en FW som verkligen funkar. Tänk om Dvico kunde har utvecklat denna FW innan dom släppte maskinen? 
<{POST_SNAPBACK}>
dvico ligger i den absoluta framkanten, testa lite andra produkter så inser man det. Visst vill man att allt ska funka perfekt, men samtidigt vill man ha de nyaste prylarna så snabbt som möjligt, blir en liten balansgång där  Ta tex pinnacle showcenter, har tjänstgjort som ställ till blomkrukor, nu funderar jag på att ha det som kulfång och skjuta luftpistol på det
Postad 30 September 2007 - 13:03
Popeye76
-
Popeye76
-
Rookie
-
2 inlägg
tjenare,
Ville bara informera alla som vill spara tid och pengar, och minimera strul med filerna.
Styr undan Tvixen om ni vill ha en mediamaskin som funkar.
Köp en PS3, installera sedan Linux (finns en veldigt bra tråd om detta hur man enkelt går till vägs).
Installera sedan VLC och MsPlayer, ni kommer kunna köra alla filer utan problem, även mkv.
Popeye
Postad 30 September 2007 - 13:24
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
tjenare,
Ville bara informera alla som vill spara tid och pengar, och minimera strul med filerna. Styr undan Tvixen om ni vill ha en mediamaskin som funkar. Köp en PS3, installera sedan Linux (finns en veldigt bra tråd om detta hur man enkelt går till vägs). Installera sedan VLC och MsPlayer, ni kommer kunna köra alla filer utan problem, även mkv.
Popeye 
<{POST_SNAPBACK}>
Tjo!  Ditt första inlägg på forumet var för att promota en annan lösning än den som diskuteras. Just nu, med den senaste betafirmwaren (som få än så länge har möjlighet att prova) så verkar allt fungera lika bra som på en PS3 vad gäller filstöd osv för MKV osv så ja - det är ju bara att välja på. Sen kanske inte alla vill pyssla med Linux. Har du fler tankar om TViX eller har du hittat till PS3-tråden också?
Redigerat av sean.wiklund, 30 September 2007 - 13:25.
Postad 30 September 2007 - 13:27
rodman45
-
rodman45
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Varför ska man lägga ut dubbla pengar på nånting som är stort & klumpigt?
Visst förstår jag att man kan köpa en PS3:a, men jag var bara ute efter en riktigt bra mediaspelare som klarade av allt det som alla andra gick bet på.
Och Tvix:en har bevisat för mig att den är klockren för just det som den ska göra.
Och med en prislappen, så är det ingen som kommer i närheten av den.
Postad 30 September 2007 - 13:31
badpojken
-
badpojken
-
Användare
-
-
108 inlägg
tjenare,
Ville bara informera alla som vill spara tid och pengar, och minimera strul med filerna. Styr undan Tvixen om ni vill ha en mediamaskin som funkar. Köp en PS3, installera sedan Linux (finns en veldigt bra tråd om detta hur man enkelt går till vägs). Installera sedan VLC och MsPlayer, ni kommer kunna köra alla filer utan problem, även mkv.
Popeye 
<{POST_SNAPBACK}>
Vill man slänga ut det dubbla i kostnad och ha det krångligare så är det väl ett bra alternativ. Jag tror inte någon vanlig "Svensson" är sugen på en PS3 med Linux innan XBMC-porten är färdig. Själv övervägde jag att köpa ett PS3 och köra XBMC på istället, men då den porten har ett bra tag kvar innan det är funktionellt så valde jag att vänta. Att Sony också låser ner en hel del av hårdvaran/prestandan om du kör Linux på den är också bidragande. Tanken med en mediaspelare är just att den ska vara så enkel som möjligt att använda. TViX/PS3 var inte mitt enda alternativ, utan jag övervägde som sagt följande: * Köra kvar på mitt XBOX med XBMC - Inget bra alternativ då jag inte kan spela upp äkta HD-material utan att byta CPU i den * Köpa in hårdvara och bygga en HTPC med Mediaportal eller Windows Media Center - Kostnaden för en tyst HTPC inklusive hårdvara/mjukvara skulle hamna på runt 7-8kkr och jag skulle behöva lägga ner mer tid och ork på att få allt rätt. * Införskaffa ett PS3 och köra Linux - Skulle innebära att jag ska orka sätta mig in i att hantera X/X.org igen, vilket jag avskyr. Dessutom får man inte full tillgång till hårdvaran. Skulle landa på runt 6kkr för allt här. * Köpa en "färdig" mediaspelare i form av TViX, Netgear EVA8000 eller dylikt.. Klart billigast, och den verkar nu ha fått stöd för allt jag vill ha. Övervägde den här boxen långt tidigare, men då föll den på MKV-stödet. Bland ovanstående ger Xbox/HTPC/PS3 bäst möjligheter för att spela upp 3e-partscodecs, men jag har klarat mig bra med XViD hittils och MKV-stöder i TViX duger för mig. Hoppas ovanstående resonemang kanske kan vara till hjälp för andra, om ni förstår mitt tänkande
Postad 30 September 2007 - 13:58
krib
-
krib
-
Användare
-
-
192 inlägg
Enligt forumet på mpcclub så verkar Dvico gjort en del avkall på resterande funktionalitet på senaste betan (1.2.25) för att få 1080p och DTS att fungera. Kan någon här som har den kolla detta? Problemen ska vara ännu sämre ftp-hastighet samt sämre ISO och Avi playback. "This beta was to show/test DTS and 1080p microblocks..." Om det stämmer så kanske man ska vänta tills nästa version, har ju bara en 720p tv ändå.  ps. Hittade denna länken i den tråden, om hur man byter default-språk och pal/ntsc inställning, så man slipper ändra tillbaka det varje gång man uppdaterar firmware (ifall man som jag fått en gråimporterad låda med franskt språk...  ): http://www.tvix.co.k...ATID=5&SCATID=8Vet inte om detta redan är allmänt känt, men jag visste det iallafall inte. Om man nu bara kunde spara nätverksinställningarna på samma sätt också...
Postad 30 September 2007 - 14:27
Unregistered2c7e28d3
-
Unregistered2c7e28d3
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Tredje försöket då_
Går det att ta få en Tvix 4100/5100 att ta emot en stream från Slimserver?
Då skulle man ju kunna få tillgång till Slimservers fina handdatorplugin och använda den som fjärrka...
//T
Postad 30 September 2007 - 14:38
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Tredje försöket då_
Då skulle man ju kunna få tillgång till Slimservers fina handdatorplugin och använda den som fjärrka...
//T
<{POST_SNAPBACK}>
Hej på dig!  Förlåt att jag inte har svarat. Jag har försökt att luska ut lite vad det är för typ av datastream det handlar om. Jag är mycket skeptisk till att det skulle fungera... Någon annan som vet mer än jag vet?
Postad 30 September 2007 - 14:55
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tredje försöket då_
//T
<{POST_SNAPBACK}> Hej på dig! 
Förlåt att jag inte har svarat. Jag har försökt att luska ut lite vad det är för typ av datastream det handlar om. Jag är mycket skeptisk till att det skulle fungera... Någon annan som vet mer än jag vet?
<{POST_SNAPBACK}>
Slimserver är utvecklat för squeezebox, så den frågan bör ställas i slimdevices "third part plugin" forum. Maveric
Postad 30 September 2007 - 15:06
kokobong
-
kokobong
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hej igen !
har några frågor jag undrar över.
köpte mig en M4100SH  nyligen, fugerar klockrent förutom några saker.
1. När mina filmer laddar blir det något konstigt ljud(kör via hdmi) är detta normalt ?
2. När jag försöker streama mina 720p filmer från datorn stoppas de efter ca 8 min, ska detta fungera ?
3. när jag lägger en .jpg fil under en katalog och döper den till tvix.jpg händer inget, vad är maxstorleken(upplösning) för bilder som ska agera bakgrund för kataloger ?
//koko
Postad 30 September 2007 - 15:57
Unregisteredb8bb5cfd
-
Unregisteredb8bb5cfd
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Funkar den nya firmwaren som inte har släppts officiellt ännu bra till iso-filer? Testade 2.3 betan idag och kan inte glo på en enda iso-film. Dock verkar en del mkv-filmer fungerar.
Men finns det någon firmware som fungerar bäst till iso-filer?
Ska testa lite avi tror jag.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|