Funderar även på att lägga till en center och köra 6.1, tror ni det är en bra idé? har tyvär inte möjlighet att köra 7.1 som det är nu.
Yamaha RX-V661
(Förstärkare)
|
0
|
(52)
|
Inga priser |
Postad 04 January 2008 - 20:35
Funderar även på att lägga till en center och köra 6.1, tror ni det är en bra idé? har tyvär inte möjlighet att köra 7.1 som det är nu.
Postad 06 January 2008 - 12:21
Är det någon egentlig skillnad rent ljud och kvalitetsmässigt mellan de båda?
Jag vet att 861 kan switch analogt till HDMi osv, men hur ligger det till med ljudet. Är det värt de extra pengarna?
Postad 14 January 2008 - 18:45
Postad 14 January 2008 - 19:05
Gör du rätt?
Postad 14 January 2008 - 20:55
Jag är i valet och kvalet mellan denna och RX-V861.
Jag vet att 861 kan switch analogt till HDMi osv, men hur ligger det till med ljudet. Är det värt de extra pengarna?
Kan 861 konvertera komposit och komponent ut till hdmi utgången?
Postad 14 January 2008 - 21:19
Jag har inte testat med HDMi, men fått fram det med komposit...
Gör du rätt?
Tror det
Vad ser man när man använder OSD? Varje knapptryckning? Hur är dina inställningar?
Postad 14 January 2008 - 21:37
Postad 15 January 2008 - 06:34
Så vitt jag förstått det så kan den det.Kan 861 konvertera komposit och komponent ut till hdmi utgången?Jag är i valet och kvalet mellan denna och RX-V861.
Postad 16 January 2008 - 01:04
661an har inte OSD på HDMIn märkte jag idag, dock borde det funka på komponent (har inte hunnit testa än)...
(fick hem HDMi-kablaget idag)
Postad 16 January 2008 - 22:28
De har en maxeffektförbrukning på 390W vs 500W, dvs max 50W mer effekt totalt på 861an (eller ca 10W per kanal).
Så så mycket kraftfullare är den inte...
Postad 16 January 2008 - 22:56
Postad 17 January 2008 - 17:39
baserade mitt inlägg på bildochljud recension om båda där 661an blev kritiserad för sin kraft i 5-6tkr klassen och 861an hyllades för dess kraft i 10tkr klassen.
O andra sidan kostar den ju inte 5-6k utan snarare 4-4,5k...
Kan bara säga att jag e helnöjd med min tilläggas bör kanske att jag till 99,9% använder den till hemmabio o inte 2 kanaligt...kör med dynavoice definition paket...
Postad 18 January 2008 - 13:54
Syftar på priset under testperioden (6500kr). Dessutom låg 861 på 9900kr under testperioden. nu 5500kr.baserade mitt inlägg på bildochljud recension om båda där 661an blev kritiserad för sin kraft i 5-6tkr klassen och 861an hyllades för dess kraft i 10tkr klassen.
O andra sidan kostar den ju inte 5-6k utan snarare 4-4,5k...![]()
Kan bara säga att jag e helnöjd med min tilläggas bör kanske att jag till 99,9% använder den till hemmabio o inte 2 kanaligt...kör med dynavoice definition paket...
Så du menar att rx-v3800 och rx-v861 är lika kraftfulla för att dom har samma effektförbrukning ?90W vs 105W, RMS två kanaler drivna.
De har en maxeffektförbrukning på 390W vs 500W, dvs max 50W mer effekt totalt på 861an (eller ca 10W per kanal).
Postad 18 January 2008 - 15:10
Det bör således vara så, visst om 861an kör KlassA och har väldigt dåliga kondensatorbanker och 3800an har KlassD-steg och enorma banker då är där skillnad i kraftfullheten. Men tror inte det är nämnvärt olika slutsteg i dem.Så du menar att rx-v3800 och rx-v861 är lika kraftfulla för att dom har samma effektförbrukning ?
Skillnaden där ligger i bild- och ljudbehandlingen (bättre dyrare uppskalningschip, THX-avkodare och liknande... det är detta som gör den kostnadsmässiga skillnaden...)
Postad 20 January 2008 - 21:40
Postad 21 January 2008 - 11:31
Ger mig in i diskussionen för att jag tror att en del som sagts hittills inte riktigt stämt.
90W vs 105W, RMS två kanaler drivna.
390W och 500W är inte maxförbrukning enligt Yamaha. Om du kollar uppgifterna på yamaha.se står det följande gällande dessa förbrukningssiffror.
"Om produkten är en receiver eller förstärkare av något slag mäts effekten enligt följande norm: Hur mycket effekt drar förstärkaren/receivern vid 4 ohms belastning när man tar ut 1/8 av maximal effekt i samtliga kanaler. Med andra ord har denna siffra ingenting att göra med maximal effektförbrukning."
Kollar man manualerna står det längst bak något om "maximal effektförbrukning" iofs för "general-modell" (vad det nu betyder) på 800W respektive 850W för 661:an och 861:an. Tyder i sådana fall på att skillnaden inte är stor mellan dem om ni dessa siffror gäller även för våra Europa-modeller. (3800:an ligger på 1100W enligt detta)
Nu är jag ingen förstärkarexpert på något vis men jag tror man ska ta även effektförbrukningssiffror men en nypa salt (precis som uteffekt). Hänger mycket på hur det är mätt och under vilka förutsättningar etc... Kan ju vara därför fynda menar att proson 4700 är starkare trots allt (en vikt på 17 kg säger en hel del också). Sen är ju frågan hur mycket på fötterna folk har när de påstår att en viss maskin är starkare än en annan. Tvivlar på att det är så många som gjort riktiga effektmätningar. Kan vara mycket subjektiv upplevelse över det hela.
Har för övrigt en 861 själv som jag är nöjd med. Effekten räcker gott för mig, men det kanske 661 hade gjort också...
Postad 21 January 2008 - 16:52
Hur pass bra passar den med NS-555, NS-333 och NS-C444 ? och komplitera med en sub. Tänkt till film.
Skulle också väldigt gärna vilja veta det!
Har tänkt köpa de högtalarna, men är osäker på vilken förstärkare jag ska köpa.
Postad 30 January 2008 - 23:58
Hur pass bra passar den med NS-555, NS-333 och NS-C444 ? och komplitera med en sub. Tänkt till film.
Skulle också väldigt gärna vilja veta det!
Har tänkt köpa de högtalarna, men är osäker på vilken förstärkare jag ska köpa.
Det vore väl bra konstigt om inte en Yamaha stärkare skulle låta bra ihop med sina egna högtalare! Det måste väl ändå vara ganska nära optimala man kan komma. Om nu inte högtalarna är 10år gamla.
Eller är jag ute och cyklar?
Mvh
Jonas
Postad 10 February 2008 - 16:17
Postad 13 February 2008 - 13:26
Jag vet inte om jag får ut rätt ljudformat.
Har kopplat in PS3 via HDMI och Comhem digitalbox med optisk digitalkabel.
När ett TV-program sänds i Dolby Digital så kommer det upp en "Dolby Digtal" logga i fönstret på stärkaren. På stärkaren har jag tryckt på "STANDARD" knappen för att då skicka ut ljudet oförändrat till högtalarna.
Men när jag tittar på blu-ray via PS3:an så blir det konstigt.
På tex Pearl Harbor finns det flera olika ljudspår. Okomprimerat, Dolby Digital och DTS. Det spelar ingen roll vilket av dessa tre jag kör, det står samma på stärkaren. En PCM logga tänds samt att det står MPCM i mitten av fönstret, oavsett vilket av de tre ljudformaten jag kör.
Hur ska det vara????
Postad 13 February 2008 - 14:04
Postad 26 February 2008 - 15:10
Jag kör med B&W DM602 S3 som frontar och som center är jag sugen på en B&W HTM62.
Tror ni att det är en bra konstellation eller ska jag gå på någon annan förstärkare?
Jag har en HumaxHD box (comhem) och en PS3 kopplad till min Sony KDL 40W2000.
Är inte så insatt i hemmabiovärlden men vill ha en bra lösning till en vettig peng.
Stärkare runt 5000 och vad man ska satsa på för center har jag ingen aning om egentligen, är helt novis där.
Postad 27 February 2008 - 00:26
En PCM logga tänds samt att det står MPCM i mitten av fönstret, oavsett vilket av de tre ljudformaten jag kör.
Hur ska det vara????
För att din PS3 avkoda ljud och skicka okomprimerat PCM till din AVR. Om du vill att PS3 skicka DD eller DTS så måste du göra om i BD/DVD inställningar från PCM till Bitsream. När det gälla HD ljud format tror att PS3 kan bara skicka PCM ljud.
Postad 28 February 2008 - 22:39
Postad 01 March 2008 - 08:35
Köpt en 661 i dagarna, funderar nu på nåra trevliga högtalare och undrar om någon tror att fyndas proson paket kan duga http://www.fynda.se/...hp3?prodid=1513
Funkar nog ypperligt. Jag kör 661:an med Proson Reality MKII dock kör jag 5.1 och har tänkt biampa sedan när man "tröttnat" å vill ha en ny skjuts ;)
Någon som testat att biampat sin 661:a och vill dela med er av erfarenheterna om det blev ett stort lyft? Visserligen beror det kanske mer på vilka högtalare man har. Men, men... intresant att höra andras erfarenheter ändå.
Postad 22 March 2008 - 17:57
Någon som testat att biampat sin 661:a och vill dela med er av erfarenheterna om det blev ett stort lyft? Visserligen beror det kanske mer på vilka högtalare man har. Men, men... intresant att höra andras erfarenheter ändå.
Testade att köra bi-ampat på mina Dynavoice M-65or... Gjorde rätt liten om nästan ingen skillnad... ska se om de blir mer skillnad när man byter till andra frontar.
Postad 24 March 2008 - 01:20
Menar då inte att den ska skala upp det till hdmi, utan bara att jag får ut bild via hdmi uttaget..
Redigerat av Dobermann8, 24 March 2008 - 01:38.
Postad 10 April 2008 - 06:25
Det är en Denon 1920 kopplad via s-video till receivern sen via monitor out till tv:n.
DVD:n är även kopplad DVD -> Receiver -> Projektor med HDMI och ger då givetvis färg.
Vet inte om det skall vara så men OSD menyerna från Yamahan är också svartvita...
Jättetacksam för hjälp
Redigerat av wOOt, 10 April 2008 - 06:29.
Postad 14 April 2008 - 21:12
Några funderingar för ditt problem:
Har du en gammal tv? Kanske kan finnas gamla apparater som inte fixar s-video korrekt (kolla manualen till din TV).
Du använder inte någon scartadapter för s-videon som kan strula till det?
Är det någon skillnad om du kopplar dvd:n direkt till TVn? Har dock svårt att tänka mig att det är receivern som är problemet...
Skadar ju inte att prova med andra kablar också.
Några tips i alla fall...
Postad 15 April 2008 - 13:30
Ett problem som dykt upp för mig är att jag får svartvit bild vid dvd uppspelning på tv:n.
Det är en Denon 1920 kopplad via s-video till receivern sen via monitor out till tv:n.
DVD:n är även kopplad DVD -> Receiver -> Projektor med HDMI och ger då givetvis färg.
Vet inte om det skall vara så men OSD menyerna från Yamahan är också svartvita...
Jättetacksam för hjälp
Varför i all världen kopplar du via s-vhs? Den dvd-spelare du har anses relativt bra och att koppla den så är garanterat att få den att prestera så risigt det går. Sen är väl, om jag kommer det ihåg rätt, monitor out endast för att man ska kunna se OSD'n på tv'n och inte för att koppla dvd. Koppla i så fall komponent ut elelr ännu bättre HDMI ut om det går.
Postad 16 April 2008 - 06:36
Jag hade kopplat som jag beskriver med min tidigare receiver (en Pioneer vsx711) utan problem.
Antagligen är det en intsällning i DVD:n som gör att det blir svart/vitt....inte hundra dock.
Det konstiga är att jag testade igen igår, jag lämnade allt en stund blev DVD:ns egen setup meny i färg
för att sedan bli svart vit när jag spelade filmen ^^
Någon som har en aning ?
För övrigt måste jag säga att 661:an är mkt trevlig att handhava och jag är MKT nöjd med ljudkvaliteten. Ett otroligt
lyft från mina tidigare receivers. Reflektionen är att för 4000:- får man idag ljudkvalitet som kostade många gånger mer för
bara 3-4 år sedan.
Postad 16 April 2008 - 16:53
Postad 17 April 2008 - 09:23
Tidigare hade jag kopplat denon dvd direkt till tv och projektor.
Testade att koppla denonen till tv:n via s-video igår med samma resultat...skumt
Postad 18 April 2008 - 13:28
Hur går det att spela upp från en MP3? (bortse från ipod "saken"). När jag kopplar in min mp3 i min stereo måste jag höja rejält för att få högt ljud. Är det så när man kopplar in den i recievern med?
Postad 21 April 2008 - 12:29
Hur hade du tänkt koppla din mp3:a ?
(661:an saknar usb)
Postad 29 June 2008 - 15:36
Är lite nybörjare inom området men kan man koppla in vilket surroundsystem som helst till denna?
Tänkte köpa canton movie 60CX, fungerar det?
Tacksam fäör svar!
Postad 01 July 2008 - 19:01
Postad 08 September 2008 - 12:43
Gammal tråd, måste livas upp! :-)
Jag har precis beställt denna för 2990:- från Fyndbörsen.
Min gamla trotjänare RX-V596 har lagt av på höger kanal. (låter dämpat, mutat) Jag har ett NAD-216 steg till frontarna med softclip-funktion, och när jag drar på LITEgrann bara så klipper den direkt. Vet ej vad som hänt, men nu fick man ju anledning att uppgradera!
Återkommer med synpunkter när jag testat!
Det verkar ju vara en bra maskin för det priset, om man som jag, inte måste ha det senaste..
/Danne
Postad 25 September 2008 - 14:13
Hej!
Gammal tråd, måste livas upp! :-)
Jag har precis beställt denna för 2990:- från Fyndbörsen.
Min gamla trotjänare RX-V596 har lagt av på höger kanal. (låter dämpat, mutat) Jag har ett NAD-216 steg till frontarna med softclip-funktion, och när jag drar på LITEgrann bara så klipper den direkt. Vet ej vad som hänt, men nu fick man ju anledning att uppgradera!
Återkommer med synpunkter när jag testat!
Det verkar ju vara en bra maskin för det priset, om man som jag, inte måste ha det senaste..
/Danne
jag har också köpt den från fyndbörsen. Du bör ha haft den en stund nu .. återkomm gärna med en recension.
Redigerat av Erikanen, 25 September 2008 - 14:14.
Postad 01 February 2009 - 01:31
Funderar på att köpa en begagnad V661:a för omkring 2000 kr och låta den ersätta min Denon AVR-1906. Har hemmabio med 5.1 system, Dali Concept-högtalare.
Största skillnaden blir att jag då kan köra med HDMI och skicka PCM från Ps3 och få HD-ljudformaten. Är det värt att göra denna "lilla" uppgradering för att få HD-ljuden eller ska jag lägga mer pengar (5000-7000 kr) på kanske en Denon 2307/2308?
Någon som har några tankar eller åsikter?
Är tacksam för allt som gör att jag inte slänger bort onödiga slantar.
Postad 04 February 2009 - 22:23
Jag skickar PCM från min PS3 via hdmi till V661:an. Men sedan är jag osäker på om receiver skickar ut bästa tänkbara ljud till högtalarna... vilken inställning ska man ha på receivern. Köpte receivern idag och har suttit hela eftermiddagen och klurat. Just nu tror jag det står Sci fi i displayn. Jag är lite allergisk mot de där färdiga inställningarna som receivrar brukar ha: Rock, Jazz osv. Det känns som att Sci fi är en sådan...
Borde det inte stå något i stil md PCM i displayn, har för mig att någon längre upp i tråden hade den texten...
Vad ska det stå i displayn när man spelar en bluray som har DTS-HD eller HD-Dolby Digital?
Väldigt tacksam för råd!
Postad 04 February 2009 - 22:38
Dock så länge som du matar från PS3 kommer det inte stå DTS, Dolby i fönstret pga att PS3'an kodar av själv.
MvH Niklas
Postad 22 September 2009 - 18:21
Har tyvärr endast komponent på projjen.
Postad 25 December 2014 - 19:40
Efter en flytt så har jag tillfälligt bara inkopplat frontarna och centern, och nu när jag kopplat i suben så vill den inte funka! Allt lyser som det ska på snubben, men bara när jag maxar den i Yamahan så hörs ett svagt, svagt brummande. Så nu hoppas jag att någon här kan ha ett svar på vad som plötsligt hänt...?
När man slår på suben poppar det till, så den är inte trasig på något sätt...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
Problem med inkoppling av förstärkare.
119 bilder
945 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?