Minns inte men det kan ju vara för att plugga igen högtalarkontakterna?
Misstänkte nästan det. Tack!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
27 relaterade trådar
Postad 05 November 2007 - 19:44
Misstänkte nästan det. Tack! Postad 30 November 2007 - 10:54
Hej
Har beställt RC-l och hoppas få dom idag, har sålt mina Beta 50, tänker driva RC-l:n med Pioneer ax4 som försteg och Rotel RB-90 som slutsteg, är det något man ska tänka på när man ska koppla in "boxen" ? jag ska även Biwira, är det något man ska tänka på när det gäller det, Är tacksam för tips,,,,,, Postad 30 November 2007 - 21:21
Ha alla prylar strömlösa (avstängda och väggkontakterna urdragna) när du kopplar. Det kan också vara bra att sätta på boxen innan du slår på förstärkaren. Annars kan du få en ljudknäpp när du slår på boxen.
Postad 30 November 2007 - 22:04
Hej, jag sitter just nu med rc-l hemma samt en h/k avr 645 och som många skrivit i tråden så är basen emellanåt slö och s-ljuden kan bli väldigt tydliga om man tex brassar på en zolmani skiva, men spelas det mycket lofgren eller bruce låtar hemma är dem underbara, dock så tror jag min reciver inte är tillräcklig för mina skötebarn. Men dem som funderar på att köpa dem. KÖP. Spelar bättre än vento 809dc som jag använde innan jag köpte hem dessa på min öl resa i tyskland.
Postad 30 November 2007 - 22:29
Det är nog en inspelningsfråga. Mina låter direkt lent nu efter 4 månaders inspelning.
Postad 01 December 2007 - 09:54
Jag köpte mitt första par begagnade och hade dem i två år och kan ändå ha förståelse för de som tycker diskanten blir för mycket ... så jag tror inte det bara har med inspelning att göra.
Postad 01 December 2007 - 12:01
har fått mina RC-l och är supernöjd, Rotel rb1090 slutsteget gör att dom fullkomligt sprudlar av spelglädje och kraft, har inte märkt så mycket av s ljuden däremot hör man en markant skillnad mellan sunkiga och bra inspelningar, SACD låter oerhört bra medan mp3 med lägre kvalitet låter sunkigt, men för 690euro är högtalarna helt outstanding.
Postad 25 December 2007 - 00:43
Undrar också hur RC-L står sig mot resten av Ergo serien då de är så pass mycket billigare..
Boxen ställer ju till en del bekymmer, och RC-L ligger lite under budgeten jag har att röra mig med.. Och hur är det med Ergo högtalarna utan box i samma prisklass, är det sämre? Och i sådana fall, hur mycket? Min kompis har ett par RC-L och det låter helt okej, men hur pass stor är förbättringen på tex Canton Ergo 611 DC? Kan tänka mig att lägga upp till 14.000kr på ett par golvhögtalare - begagnade, import eller nya spelar ingen roll. Fast helst inte det senaste alternativet. Känns som att jag kan tänka mig att "gå vidare" i Ergo serien, men om RC-L nästan är lika bra kanske det inte är någon idé? Ska nog ta med mina Audiovector M3 Signature på en lyssningsrunda i Luleå under mellandagarna och jämföra med lite andra högtalare.. Förhoppningsvis Canton Ergo 609 DC som jag har för mig att de hade på lager. Postad 27 December 2007 - 17:07
Har själv Ergo 611 serien och gillar dem skarpt, har lyssnat en del på Ergo Rcl ochså och jag kan ärligt säja att jag skulle ha svårt att skilja dem åt i ett blindtest, då förutsatt att man struntar i rumskompenseringen på Rcl är klart.
Postad 30 January 2008 - 15:48
Vet inte om detta är emot forum reglerna, isåfall får moderatorn ändra mitt inlägg.
Har ett par ergo RC-L högtalare som jag skall göra mig av med. De har blivit för stora för mni inredning så jag skall byta till några mindre. Om någon är intresserad av att köpa dem så hör av er. Postad 30 January 2008 - 18:18
tror dom kan bli svårsålda till det priset när dom flesta här vet att man får ett par nya från tyskland för det priset Postad 30 January 2008 - 21:02
Han har ju inte satt något pris?! Postad 31 January 2008 - 11:27
ok, hade ingen aning om vad priset kunnde liga på.
Men vad skulle man kunna tänka sig att få ut då? 6500-7000 kanske kan vara vettigt ? Postad 31 January 2008 - 12:20
Beror på hur länge du har haft dom och vilket skick de är i skulle jag tro. Innan jag beställde mina från tyskland så fanns det en kille här på forumet som sålde sina RC-L för 5500. Jag prutade ner till 5000. Men sen så beställde jag nya från tyskland istället då... Å andra sidan beror det på vem du säljer till, vart de bor och så. Man får ju faktiskt betala en del frakt från tyskland... 35KG * 2 liksom... Är det någon nära dig så tycker jag nog att du ska kunna få 6-6500 för dom, förutsatt att de är i bra skick som sagt. OT om Ergo RC-L ... alla verkar ha ägt ett par såna typ Postad 31 January 2008 - 12:36
Priset på 8 000 kr från Tyskland inkluderar frakt. Då är det inte vilken frakt som helst utan UPS med flyg och så bär de fram kartongerna till dörren. Försök matcha det, du
Nej, men realistiskt hittar du väl kanske någon köpare för 5 000 kr - om de inte har något emot att komma och hämta dem. Det är dock en smal marknad så mitt tips är att försöka sälja dem till någon kompis. Postad 31 January 2008 - 13:30
Ok, tja, antar att detta är fel forum att sälja dem på
Har fått ett bud på 6000 och då kan han komma och hämta dem, så det kanske inte är så dåligt ändå... Postad 31 January 2008 - 15:10
Jag tycker att det är ett rätt "vanligt" bud. Har sett flera som gått för 5' och ett par för 4', så ... Jag skulle ha försökt avsluta omgående.
Postad 31 January 2008 - 22:11
take it and run! Och om det skiter sig så säljer du på blocket. Snittet lägre kompetens hos köparna skulle jag vilja påstå... hur hemskt det än låter Postad 07 February 2008 - 00:55
Ska köpa ett par Canton RC-L.
Någon som vet ifall denna stärkare orkar driva dom tillräckligt bra? (XTZ class A 2) http://www.fyndborse...w.aspx?Key=5534 Någon som rentav har den kombon som vet att det låter bra? Postad 07 February 2008 - 08:43 Kontakta Chris Lymmme. Han kör den kombon och är diplomatiskt uttryckt nöjd. (Tror det står en hel del om det tidigare i tråden åxå. Redigerat av Unregistered37573cc1, 07 February 2008 - 08:44. Postad 07 February 2008 - 18:21
Nämen...
Jo, det låter faktiskt otroligt bra. Ljudet är detaljerat, fylligt och naturligt. Kraften räcker mer än väl till. Det är den mest prisvärda kombination som jag har hittat. Pengarna rullar iväg ordentligt om man ska försöka hitta något som är bättre. Källan är viktig. Själv skulle jag rekommendera en CD från Marantz, som har funkat bäst för mig. Postad 02 July 2008 - 16:15
någon som jämför rc-l med tex proson eller xtz modellerna med banddiskant? är det rc-l som gäller jämfört med dessa?
någon som hört både swans diva och rcl och kan beskriva skillnaden på dessa? Postad 03 July 2008 - 09:18
Har ju själv ett par RC-L sedan ett halvår tillbaka. Idag fick jag hem boxen som har fått en uppgraderad nätdel. Tycker att det väl är en dom mest välinvesterade tusenlappar jag spenderat på smyghifi. Vad det gäller elektroniken runt högtalarna tycker jag själv att dom blommar ut för fullt med effektstarka transistorsteg, använder själv ett hyffsat EC slutsteg. Ett annat lyft var rörförsteget men det är en annan historia.
Gitarrslingorna på "Marooned" med pink floyd låter kusligt bra. Nu har jag ett stort rum att spela i, 13x6 meter. Postad 03 July 2008 - 11:41
Har den kombo jag med, dock kör jag en squeezebox duet som källa (och xbox/ps3). Jag har absolut inget alls att klaga på, detta är en mycket prisvärd kombination. Så mycket bas och ingen detaljer går förlorat. Helnöjd! Har kollat runt en del och testat med, om jag skulle uppgradera skulle det lätt gå åt 50K för att få en markant förbättring (B&W 703 + NAD M3 Postad 04 July 2008 - 14:19 kräver en bild på nät delen Postad 05 July 2008 - 22:39
Laddar batteriet i kameran så bild kommer. Kan försöka få med resten av "smyghifi" prylarna oxo. Postad 05 July 2008 - 22:48 helst med vad det är för delar så man kan kopiera Postad 06 July 2008 - 08:47
Så kommer det lite bilder då.
Himla skillnad på strömdel. Boxen till vänster (den stora) är bara nätdel. Kom med lite bilder på "smyghifiprylarna" också. Bifogad fil(er)Redigerat av wader, 06 July 2008 - 08:51. Postad 06 July 2008 - 09:26
verkar som det är färdiga kort i den boxen och då kan det inte vara så svårt att klona den vad hamnade priset på .
Postad 06 July 2008 - 11:02 ja som sakt beror på hur man ser på det men jag tycker det var dyrt för nästan färdiga komponenter här kommer receptet på en egen nät del en 50 VA toroidtrafo och en stabilserad plus minus 15 volt och 317/337 stabilisatorer. Postad 06 July 2008 - 11:12
Jag kan väldigt lite om elektronik, i alla fall inte tillräckligt för att bygga nått dyligt bar så där utan ritningar. Med tanke på ljudförbättringen känns priset ok i all fall. Man kan ju om man vill pilla i kortet från RC boxen i strömdelen och få lite mindre boxar hemma. Det skulle sambon gilla Postad 08 July 2008 - 22:25
Hej
Har läst runt i alla forum om RC-L. Har en Primare I21. Nån som har erfarenhet med Primare & RC-L ? Tacksam för svar... Postad 09 July 2008 - 21:59
Jag kör med riktiga nätfilter och nydragna jordade uttag överallt, har inte haft några som helst problem med störningar i ljudet pga Canton kontrollerns nätdel.
Postad 09 July 2008 - 22:58
Passar Canton Ergo RC-L något vidare till rock? Har läst att diskantan ska vara åt det vassare hållet och det är något jag inte föredrar. Är mer för B&W diskantan som är lite "tillbakalutad".
Redigerat av Unregistereda73534df, 09 July 2008 - 22:58. Postad 10 July 2008 - 00:13
Diskanten är inte vass utan mer som sammett. Postad 10 July 2008 - 08:16
RC-L är mycket bra på rock, riktigt bra. Weezer, Green Day, Disturbed, Chavelle och många andra har varit igenom mina RC-L med ypperligt resultat. Diskanten är endast vass om din kringutrustning väljer återge den så. Kan säga att med NAD kände jag den var 'skrikig', men med XTZ är den fin och len Postad 10 July 2008 - 08:43
Har hört det där med vass diskant också men finner inget av det i mina rc-l burkar. Jag spelar verkligen det mest av olika sorters musik, nåja kanske inte dansbands musik men aannars så. Allt från megadeath till andrea bochelli.
Postad 10 July 2008 - 11:33
Skulle inte vara helt fel att få provlyssna dessa bjässar innan köp. Det finns möjligtvis ingen i Karlskronatrakten som skulle kunna ordna en demonstration?
Redigerat av Unregistereda73534df, 10 July 2008 - 22:19. Postad 11 July 2008 - 10:48
Samma här. Jag har inte märkt av några problem med diskanten heller. Dock tror jag att den kombon jag har verkligen är perfekt för Ergo RC-L. (Marantz 8002 + Vincent SP-331). Här är ett klart faktum; det var inte sådan stor skillnad mellan en mp3 och en flac av samma låt när jag provade häromdagen. Det mesta jag har provat låter sjukt bra. Vid lägre bitratade mp3or låter det ju inte så bra men det är ju just för att det är kassa mp3n. 7 papp för dessa bjässar är galet bra. Postad 11 July 2008 - 17:27
Vet inte vad du kallar rock men jag spelar Led Zeppelin så det dammar hemma. Deep Purple en hel del och, ja det mesta rock från 60/70/80 talet. Åt andra hållet så låter Andrea Bochelli så där alldeles underbar med en närvaro som är kuslig. Sonen lirar knepiga artister ibland där man inte ens hör vad sångaren sjunger men han tycker att "det" låter "uber" så man får dra slutsatsen att burkarna passar till det också. Men som jag varit inne på lite tidigare, burkarna blommar verkligen ut med strömstarka transistorsteg. Postad 12 July 2008 - 15:15 Tack för svar wader. Oftast är rock halvtaskigt inspelat och då kan vissa högtalare ha en tendens att bli hårda i diskanten. Lyssnar mycket på Foo Fighters, Shinedown, Queens of the stonage, The Hellacopters och dylikt. Någon som vet om det finns något bättre alternativ än XTZ Class A-100 DII för samma peng? Verkar vara en prisvärd kombination annars Redigerat av Unregistereda73534df, 12 July 2008 - 15:16. Postad 14 July 2008 - 15:44
Jag har ett problem som jag måste ta tag i nån gång och det är när jag ska autokalibrera systemet med min Sony STR-DA5200ES receiver.
Det funkar helt enkelt inte med dessa högtalare, rapporterar fel fas hela tiden, vad göra? Är det konstruktionen av dessa högtalare som gör att receivern bråkar?? Postad 14 July 2008 - 16:06 troligen diskanten som har ändrad fas jag har samma problem men det kan vara boxen så testa utan boxen och se vad du får för resultat. Postad 14 July 2008 - 19:35
Testat utan boxen, samma problem. Redigerat av Packetloss, 14 July 2008 - 19:35. Postad 15 July 2008 - 00:38
Jag drar iväg ett mail till Canton i Tyskland så får vi se vad de säger om saken.
Postad 15 July 2008 - 13:00
Fick svar idag, det var lite goddag yxskaft svar över det hela.
Thank you for your mail. We are sorry, but the SONY-Receiver is unknown by Our technicians, so we do not have any explanation about. Maybe you might ask SONY about this problem. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |