Sony's nya TV-apparater 4000/4100/XBR6 (2008)
Sony Bravia KDL-52W4000
(TV)
|
0
|
(7)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KDL-46W4000
(TV)
|
1
|
(29)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KDL-40W4000
(TV)
|
3
|
(40)
|
Inga priser |
Postad 19 April 2008 - 16:31
Postad 21 April 2008 - 12:37
Jag avaktar med att lägga en beställning på en w4000 då det är tveksamt
om den inbygda dekodern kan ta imot HD sändningar ifrån Comhem.
Visst det är bara skaffa en ny HD box men om det kommer en W4100 som klarar detta samt har 100hz om 5 måndader så blir det nog att vänta in W4100 om det inte blir ett prispåslag som är för högt,
Postad 21 April 2008 - 19:38
Sonys tevar kör 5:5 pulldown för 24p dvs 120 hz vilket är enklast då man i samma slag får en snygg lösning för "100hz" i jänkarland.
Postad 21 April 2008 - 20:24
När kommer bättre än W4500? Z4000 & XBR6-7-8? TBC i spec?=ToBeContinued.
TBC = To be confirmed
TBD = To be determined
Två valörer av samma sak, mao
Postad 21 April 2008 - 20:55
visst kan den ta emot HD-TV från Comhem, men bara de fria kanalerna. Dvs SVT HD antar jag?
De kodade kanalerna funkar inte, och det verkar det inte finnas någon tv alls som gör.
Trist, det hade varit ett galet bra argument för att köpa den här teven.
Postad 21 April 2008 - 21:11
Dessvärre så finns det väl ingen garanti på att modellen som kommer till hösten kommer fixa detta. Den där CI+ modulen är helt enkelt inte färdig.Fick svar idag.
visst kan den ta emot HD-TV från Comhem, men bara de fria kanalerna. Dvs SVT HD antar jag?
De kodade kanalerna funkar inte, och det verkar det inte finnas någon tv alls som gör.
Trist, det hade varit ett galet bra argument för att köpa den här teven.
Postad 22 April 2008 - 07:51
Jag kommer att ta emot en KDL-46X3500 idag (XBR5?). Tänkte bara fråga lite kvickt vad som skiljer sig mellan nya sony-serien och X3500. Ska jag känna ångest att jag nyss köpte en sådan eller ska jag vara glad? Jag fick den i och för sig för ett otroligt pris, men ändå, man vill ju ha det bästa!
Hur kan denna nya produkt-serie vara så billig? Saknar de lite extra inputs/outputs eller? Är BRAVIA Engine 2 bättre än BRAVIA Engine pro?
Postad 22 April 2008 - 08:17
/F
Postad 22 April 2008 - 09:16
Det beslutet tog jag efter jag skickade ett mail till Dustin och frågade vad skillnaden mellan D3500 och W4000 egentligen är.
Här har ni svaret:
"Det är en väldigt stor skillnad på de två olika modellerna.
Du har en nyare panel i W4000 som tillsammans med ett bättre färgfilter ger ca 80% bättre färgdjup.
Bättre ljud med Virtual Dolby, 3 HDMI istället för 2, USB ingång, optisk ljudutgång.
W4000 har dessutom inbyggd HD box både för Boxer och ComHem.
W4000 är på alla sätt en bättre TV än D3500."
Inte för jag vet vad färgdjup betyder men bra lät det iaf.
Postad 22 April 2008 - 11:42
Mailade frågan till Dustin om W4000 funkar med ComHems HDTV. Fick svaret: "Det stämmer bra, W4000 är den första godkända modellen för ComHems HDTV."
Flera användare här på forumet hävdar motsatsen. Inte ofta jag får lust att börja sjunga på en gammal Di Leva-låt men nu är ett sådant tillfälle. Hur får man 100 % klarhet i frågan?
Jag kan bekräfta att W4000 inte kommer ha stöd för Ci+ (dvs ComHem HD). Anledningen till förvirringen är att sony först trodde att de skulle ha stöd och gick ut med detta. Men utvecklingen tog längre tid än befarat. Och nu blev det så att varken W4000, E4000 eller V4500 kommer ha stöd för CI+. Däremot finns det Mpeg4 box i samtliga dessa, fördelen med det är att de som ser på tv genom marknätet har en inbyggd box av den nya standarden som Sverige kommer gå över till senare.
Postad 22 April 2008 - 12:11
Det har tidigare i tråden nämts att w4100 kommer kunna ta imot även de kodade HD sändningar ifrån ComHem, stämmer detta?
Postad 22 April 2008 - 12:55
Skippa ångesten. De som kommer nu till våren har 1/3 bättre kontrast men ingen motionflow. Det är hela skillnaden, tro mig du kommer att överleva. Vad fick du för pris?
/F
Tack. Då kan jag alltså åka hem utan ångest och packa upp min underbara TV som faktiskt väntar på mig i min hall just nu!
Vad jag fick för pris? 13500kr (Är det inte underbart med helt oanvända demo-exemplar?) ;D
Postad 22 April 2008 - 13:02
Postad 22 April 2008 - 14:06
Okej w4000 kan ta imot "fria" HD sändningar ifrån Com Hem och stödjer tekniken som det marksända nätet kommer använda sig av i framtiden.
Det har tidigare i tråden nämts att w4100 kommer kunna ta imot även de kodade HD sändningar ifrån ComHem, stämmer detta?
Det kommer en W tv i höst med 100hz, enligt nuvarande direktioner kommer den ha stöd för CI+, men allt kan ändras i dena här branchen. CI+ är ju fortfarande under utveckling.
Postad 22 April 2008 - 16:43
Beror på nyare tekniker och produktionslinor. Man kan producera större och större glassubstrat som gör att man kan få ut fler masker per glas. Dessutom går tekniken framåt. Numera kan man producera lcd-paneler med mindre antal masker. Vanligtvis behöver man 5-6 masker för att göra en panel. Nu finns det metoder för att minska detta med en mask och tekniken för att skippa ytterliggare en mask står och knackar på dörren. Så vi kan förhoppningsvis vänta oss ytterligare prisfall framöver...Hur kan denna nya produkt-serie vara så billig? Saknar de lite extra inputs/outputs eller? Är BRAVIA Engine 2 bättre än BRAVIA Engine pro?
Om man undersöker priserna så har det varit så hela tiden sjunkit enligt detta mönster vad gäller LCD apparater. Nya modeller är oftast billigare än de modeller de ersätter och oftast en hel del.
Är inte 4100 serien enbart för USA-marknaden?Okej w4000 kan ta imot "fria" HD sändningar ifrån Com Hem och stödjer tekniken som det marksända nätet kommer använda sig av i framtiden.
/Bäckman
Postad 22 April 2008 - 22:51
Idiot som man är, har precis köpt en 46D3500 för 16 laxar... och jag är inte alls imponerad av bilden. Ska jag lämna tillbaka den (har den på öppet köp) och vänta in W4000 ? Priset verkar ju nästan det samma som jag betalt...
Knäckt.
DF
Postad 23 April 2008 - 17:51
Jahapp.
Idiot som man är, har precis köpt en 46D3500 för 16 laxar... och jag är inte alls imponerad av bilden. Ska jag lämna tillbaka den (har den på öppet köp) och vänta in W4000 ? Priset verkar ju nästan det samma som jag betalt...
Knäckt.
DF
Kan du häva köpet genom ÅF, så gör det. D3500 saknar finesser du hittar på D3000 (just denna modell, skippa alla andra D3xxx modeller för de har ingen 100Hz Motion Flow).
Det är nya fräscha finesser på hela 4000 familjen bl a kontrast 33 000:1 med flera. Tyvärr ingen 100Hz dock...
Postad 23 April 2008 - 19:56
Bättre bildkretsar samt bravia engine 2 kanske hjälper lite mot efterläpningar som många LCD:er lider av idag.
D3000 vs w4000 skulle var en rolig jämförelse.
Postad 24 April 2008 - 09:25
Postad 24 April 2008 - 09:47
Allt jag kan säga är att skillnaden i kontrast, skärpa och färghantering märks klart och tydligt till V's fördel dock så piskar Motionflow alla dessa fördelar enligt min mening när man har dessa 2 brevid varandra från samma Blueray källa, kvittar nästan vilka scener i Pearl Harbor, har kollat ca 1h och fortfarande är motionflow så j-a mycket mjukare och skönare.
Bör tillägga att alla inställningar är lika förutom Motionflow på D.
PS. ska kolla med att ställa in så lika bild (avgöra med ögat ej inställningar) under dagen kanske återkommer med resultat.
Postad 24 April 2008 - 14:58
Funderar på att slå till på W4000, trots hålet på nedansidan och avsaknad av 100hz etc. Någon gång måste man ju slå till..
En potentiell dealbreaker finns dock:
Är det någon som vet om ramen är "glansig" dvs går åt pianolackhållet eller om den är mer matt?
Jag blir inte klok på det av de foton som finns. Spegel har jag redan hemma om ni förstår vad jag menar..
Postad 24 April 2008 - 16:43
Postad 24 April 2008 - 17:16
Den har glansig pianolack, men tydligen ska den ha ett blått skimmer i det svarta men ändå vara blanksvart. Svårt att se på fotona verkligen, men den ska vara blank och inte matt som de flesta tidigare Sonyapparater.
På sonys svenska hemsida finns det 2 nya modeller i vitt KDL-40E4000 och KDL-40E4020 som verkar ha samma spec som 40W4000. Jag har inte sett de tidigare, vad är detta? Är det samma tv som W4000 fast i vitt?
http://www.sony.se/v... Sony BRAVIA TV
Postad 24 April 2008 - 23:38
Den har glansig pianolack, men tydligen ska den ha ett blått skimmer i det svarta men ändå vara blanksvart. Svårt att se på fotona verkligen, men den ska vara blank och inte matt som de flesta tidigare Sonyapparater.
Lite bättre här.
Postad 25 April 2008 - 09:23
Skulle vara roligt om 4000 serien går ner mot 0.25 eller lägre.
Postad 25 April 2008 - 09:52
gud va värdelöst om det är glans, jag klarar inte av att titta på mig själv i tvn.. jag som precis hade bestämt mig, igen!!
vad är vittsen med blanka grejjer förutom att de ser snyggare ut när dom är avslagna? jag köper inte en TV för 15000 för att ha den avslagen!!
Postad 25 April 2008 - 14:25
Amen to that!gud va värdelöst om det är glans, jag klarar inte av att titta på mig själv i tvn.. jag som precis hade bestämt mig, igen!!
vad är vittsen med blanka grejjer förutom att de ser snyggare ut när dom är avslagna? jag köper inte en TV för 15000 för att ha den avslagen!!
Ännu värre är när skärmarna speglar. Kan bara inte med det. Brorsan har en Pannan plasma som jag inte kan titta på.
/Bäckman
Postad 25 April 2008 - 15:13
Ingen annan som undrar vad det är för nya modellet i vitt på sonys hemsida? (konstigt)
Postad 25 April 2008 - 20:38
efter att ha läst en del trådar på forumet under veckan så verkar motionflow (100Hz+) nästan vara lite religiöst antingen är gillar man det eller inte. eftersom jag redan beställt en W4000 så börjar jag nu nervöst undra om man ska avbeställa den och vänta tills hösten tills motionflow modellerna kommer och se hur mycket mer de kommer att kosta, eller är det vär att köpa en dyr TV idag och (och inte kunna njuta av som det som motionflow bjuder på ..) och få lite sämre av ev live sport-sändninga (vilket jag ej kollar på) eller action filmer som ser de ut som om det är från Thunder in Paradise. så snälla lägg några komentarer...
ps. GTA IV väntar snart på sin HD TV....
/Legion
Redigerat av LegionOrange, 25 April 2008 - 20:40.
Postad 26 April 2008 - 18:34
Sonys senaste W4000 har säkert en snabbare bildbehandling varvid problemet vid sport sändninga med boll eller puck blir ganska små!
Som du själv skriver så är det två läger 100hz eller inte, det jag har förstått så handlar det om att få in bildinformation imellan de faktiska bilderna.
Dessa bilder räknas ut och man för in en beräknad bild imellan de faktiska.
Jag tror nog W 4000 klarar sig utan detta pga att Sony vorde snabbat upp bildhanterings processen i sin senaste modell men detta är vad jag tror.
Jag själv har varit lite osäker pga den inte klarar kodade HD sändningar ifrån ComHem men det kan ingen TV på marknaden så man skall väll inte bli för grinig på detta?
Jag kommer nog själv lägga en beställning på en W4000 på måndag (:-
Postad 26 April 2008 - 20:44
När beräknas 4000 serien komma ut i handeln?
Beräknad leverans hos dustinhome är satt till 7 maj. Fast det där behöver inte stämma ...väl?
Postad 26 April 2008 - 21:19
Hej!
efter att ha läst en del trådar på forumet under veckan så verkar motionflow (100Hz+) nästan vara lite religiöst antingen är gillar man det eller inte. eftersom jag redan beställt en W4000 så börjar jag nu nervöst undra om man ska avbeställa den och vänta tills hösten tills motionflow modellerna kommer och se hur mycket mer de kommer att kosta, eller är det vär att köpa en dyr TV idag och (och inte kunna njuta av som det som motionflow bjuder på ..) och få lite sämre av ev live sport-sändninga (vilket jag ej kollar på) eller action filmer som ser de ut som om det är från Thunder in Paradise. så snälla lägg några komentarer...jag har bestluts ångest..
ps. GTA IV väntar snart på sin HD TV....
/Legion
Om jag vore som du så skulle jag avbeställa. Men jag är allergiskt mot onaturlig ryckighet, det kanske inte du är!? Jag har jämfört x3500 och w3000 med samma källa och det är betydande skillnad. Och det är inte bara under panoreringar. Rörelseflytskillnaderna syns i alla scener som rör sig på nått sätt.
Redigerat av doppko, 26 April 2008 - 21:19.
Postad 26 April 2008 - 22:08
Tack på förhand!
K - http://www.amentio.s...6211;r:prisjakt
AEP -
http://www.technix.s...tablename=lcdtv
Postad 27 April 2008 - 15:49
Är osäker på vad K:et står för men är hyffsat säker på att AEP är America, Europe och Pacific. Vad det i sin tur betyder har jag ingen aning om.Har tänkt köpa 52 w4000 från amentio.se men har undrat ett tag vad dessa slut förkortiningar på TVen betyder tex den Tven från amentio.se har K i slutet av modell namnet, KDL52W4000K. Så finns det också AEP. Finns många fler som jag inte kommer ihåg. Skulle va bra om nn kan göra en lista på vad de alla betyder. Skulle verkligen uppskatta det, tror att flera andra skulle också uppskatta det.
Tack på förhand!
AEP -
Postad 27 April 2008 - 21:44
Undrade själv vad K:et stod för. Hittade på norska AVforums sida en uppgift om att W4000K modellen är svart och W4000 är blå/svart. Sökte på en del handlare i vårt grannland, där det mycket riktigt står ”black” på K-modellerna. Ser man å andra sidan på svenska handlare typ Datagrottan står det ”midnight sky finish” på båda modellerna, så det är inte lätt att vara säker.Har tänkt köpa 52 w4000 från amentio.se men har undrat ett tag vad dessa slut förkortiningar på TVen betyder tex den Tven från amentio.se har K i slutet av modell namnet, KDL52W4000K. Så finns det också AEP. Finns många fler som jag inte kommer ihåg. Skulle va bra om nn kan göra en lista på vad de alla betyder. Skulle verkligen uppskatta det, tror att flera andra skulle också uppskatta det.
Tack på förhand!
AEP -
Postad 27 April 2008 - 21:52
Undrade själv vad K:et stod för. Hittade på norska AVforums sida en uppgift om att W4000K modellen är svart och W4000 är blå/svart. Sökte på en del handlare i vårt grannland, där det mycket riktigt står ”black” på K-modellerna. Ser man å andra sidan på svenska handlare typ Datagrottan står det ”midnight sky finish” på båda modellerna, så det är inte lätt att vara säker.
Hmm, så det ska finnas en i svart? Det skulle jag föredra före den "blåa". Men kan man få reda på exakt modellbeteckning om man tex kontaktar dustin? Kommer de själva kunna svara på vad det är för färg de har i kartongerna? (kanske dum fråga)
Postad 27 April 2008 - 22:15
Hmm, så det ska finnas en i svart? Det skulle jag föredra före den "blåa". Men kan man få reda på exakt modellbeteckning om man tex kontaktar dustin? Kommer de själva kunna svara på vad det är för färg de har i kartongerna? (kanske dum fråga)
På Hardware.no, som är sorts Norsk prisjämförelsesida, tycks det stå W4000K för de svarta modellerna och bara W4000 för de blå/svarta. Dustin har kanske koll på färgerna, jag har frågat åtminstone en annan handlare som trodde skillnaden på K och Inte K berodde på olika leverantörer.
Postad 28 April 2008 - 08:21
Jag tror inte du behöver vara orolig för köpet.
Sonys senaste W4000 har säkert en snabbare bildbehandling varvid problemet vid sport sändninga med boll eller puck blir ganska små!
Som du själv skriver så är det två läger 100hz eller inte, det jag har förstått så handlar det om att få in bildinformation imellan de faktiska bilderna.
Dessa bilder räknas ut och man för in en beräknad bild imellan de faktiska.
Jag tror nog W 4000 klarar sig utan detta pga att Sony vorde snabbat upp bildhanterings processen i sin senaste modell men detta är vad jag tror.
Jag själv har varit lite osäker pga den inte klarar kodade HD sändningar ifrån ComHem men det kan ingen TV på marknaden så man skall väll inte bli för grinig på detta?
Jag kommer nog själv lägga en beställning på en W4000 på måndag (:-
Testa en med och en utan brevid varandra, skillnaden är enorm, iaf då tycker man, men det märks vid nästan varje rörelse på bilden om det så är Bluray över HDMI eller SD sportsändningar över crappy scart. Har länge försöks påvisa detta för några bekanta som först gav sig när jag visade med en V4*** (med BE2) och en D3000 med Pearl Harbor Bluray, kan lugnt säga att de tappade hakan över skillnaden och mina bekanta var normalt tekniskt intresserade (inte alls alltså).
Redigerat av Lord Findus, 28 April 2008 - 08:22.
Postad 28 April 2008 - 11:44
Om det nu är så att du menar V3000 så har denna BE och inte BE2?
Redigerat av Octomore, 28 April 2008 - 11:55.
Postad 28 April 2008 - 12:03
Jag vill ha en tv nu, orkar inte vänta på höstens modeller utan att veta några specar eller vad priser blir. Jag skulle egentligen handla en 40W3000 från början, men fick höra om att 4000-serien var på gång
Redigerat av Adamski, 28 April 2008 - 12:09.
Postad 28 April 2008 - 15:20
Jag sitter och tvekar på köp knappen på en W4000 och tror nog en sådan rabatt skulle få fingret att trycka köp!
Postad 28 April 2008 - 15:54
Jag är också en "gammal" manHmm hur blir en "gammal" man som jag tillfälligt student igen?
Jag sitter och tvekar på köp knappen på en W4000 och tror nog en sådan rabatt skulle få fingret att trycka köp!
Alla prylar är billigare, men det varierar hur mycket, ibland bara några tior. Av någon anledning så har just denna tv fått extra mycket rabatt
Sorry för offtopic.
Postad 28 April 2008 - 16:46
Jag antar att du menar V3000 då det inte finns någon V4XXX ute på marknaden än. Om du menar W4000 så släpps denna den i maj!
Om det nu är så att du menar V3000 så har denna BE och inte BE2?
Menar V enkel V.
Och nej jag arbetar inte på Sony, är dock utan att skämmas en Sonny boy med mina fingrar i kakburken ibland.
Redigerat av Lord Findus, 28 April 2008 - 16:46.
Postad 28 April 2008 - 19:23
Välkommen till en ny generation bilder där man kan välja färgtemperatur mellan tandläkarblått och uringult, med felaktiga färger där hudtoner sticker i orange och grönt. W3000 är ett totalfiasko med sina felaktiga färger, W4000 är en nedbantad W3000 med lite bling ditklistrat. Efter att ha försökt få bukt med problemen på min W3000 ser jag inte ett dugg fram emot W4000 längre.
Sony är svårt sjuka. De producerar proffsteknik med fanatisk hänsyn till korrekthet, men så fort man går över till konsumentsidan så försvinner all respekt för källmaterialet. CineAlta-folket och Bravia-folket på Sony kommer uppenbart från helt olika galaxer. Bravia-folket tydligen från en där alla individer är fullständigt färgblinda.
Postad 28 April 2008 - 19:53
De nya modellerna kommer väl fortsätta på linjen "colour like.no.other", dvs en avsiktligt felaktig färgmatrisering som inte kan korrigeras med några inställningar.
![]()
Välkommen till en ny generation bilder där man kan välja färgtemperatur mellan tandläkarblått och uringult, med felaktiga färger där hudtoner sticker i orange och grönt. W3000 är ett totalfiasko med sina felaktiga färger, W4000 är en nedbantad W3000 med lite bling ditklistrat. Efter att ha försökt få bukt med problemen på min W3000 ser jag inte ett dugg fram emot W4000 längre.
Sony är svårt sjuka. De producerar proffsteknik med fanatisk hänsyn till korrekthet, men så fort man går över till konsumentsidan så försvinner all respekt för källmaterialet. CineAlta-folket och Bravia-folket på Sony kommer uppenbart från helt olika galaxer. Bravia-folket tydligen från en där alla individer är fullständigt färgblinda.
Oj oj oj, det här var tunga ord, man kan lätt tro att W3000 är helt värdelösa. Inte för att jag är expert på vare sig tv-apparater eller färger, men jag kan säga en sak. Alla gånger jag besökt butiker med 20-40-tals tv-apparater hängande brevid varandra och jämförde bilden, så har jag alla gånger tyckt mest om Sony W3000's bild. Dessutom så tycker jag att just denna tv gav fin, ljus, lagom kontrastrik och "äkta" bild. Just denna tv'n tycker jag ger minst onaturliga "överarbetade" färgerna. Så, blir inte W4000 sämre (vilket vore konstigt) så är jag toppennöjd.
Postad 28 April 2008 - 21:24
Jag har Comhem och vad jag har förstått så är stödet ungefär detsamma på de två olika modellerna.
Är det någon som kan motivera varför man bör eller inte bör köpa en W4000 istället för en W3000.
Postad 28 April 2008 - 22:21
Jag som många andra i den här tråden funderar på att köpa en 40' W4000. Jag var inne på att köpa en W3000 innan jag hörde att W4000 ska komma i dagarna.
Jag har Comhem och vad jag har förstått så är stödet ungefär detsamma på de två olika modellerna.
Är det någon som kan motivera varför man bör eller inte bör köpa en W4000 istället för en W3000.
Utan tekniska förklaringar. Varför köpa ett år gammal teknik för samma (eller mer) pengar? Jag litar på att sony utvecklar vidare sina modeller och att den nya generationen är bättre och mer framtidssäker.
Dessutom så gillar jag (som hobbyfotograf) den nya funktionen att kunna visa högupplösta bilder direkt från ett usb-minne.
Postad 29 April 2008 - 07:08
Utan tekniska förklaringar. Varför köpa ett år gammal teknik för samma (eller mer) pengar? Jag litar på att sony utvecklar vidare sina modeller och att den nya generationen är bättre och mer framtidssäker.
Dessutom så gillar jag (som hobbyfotograf) den nya funktionen att kunna visa högupplösta bilder direkt från ett usb-minne.
Sant, så även om man inte sett w4000 i butik och köper den ändå (grisen i säcken så att säga) så borde den vara minst lika bra kvalitetmässigt.
Funktionsmässigt med då, kanske tom bättre eller? Såg på någon spec att den inte hade lika många utgångar och så som w3000. Sen nämner inte Comhem den på deras sida som tv-modeller de stödjer men det kanske bara är för att den är så pass ny?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
Sony 32/40/46/52 W4000
69 filmer
35 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?