Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 19 juni 2008 - 12:34
Postad 19 juni 2008 - 12:36
Postad 19 juni 2008 - 13:03
Så eftersom du nu sitter på bevis för det "faktum" att boxen har hårdvaruproblem så vore det ju väldigt snällt om du ville dela med dig.
Håller med dig Maveric att det är en hel del som tyder på att hårdvaran sätter begränsningar. T.ex. sättet som CB löstes på, där man verkar ha lagt på något slags filter på bilden för att sudda ut nyansövergångarna istället för att lösa grundfelet.Har svarat på den frågan tidigare .. har du svårt att förstå Undac
Maveric
MEN för alla oss som inte har full insyn i utvecklingen och hårdvaran är det nära på omöjligt att peka på exakt vad som är fel.
Jag antar att du refererar till gruppen av experter som sågade hårdvaran i ditt ovanstående inlägg (eller var det
något annat?). Det jag tror UndaC ifrågasätter är, hur de genom att endast studera bilden, kan säga att de VET att hårdvaran är kass. För att kunna påstå något sådant skulle jag vilja säga att man måste ha "inside information" (kanske är det någon som har det?)
För övrigt var det någon på forumet som påstod att det bara var Comhem-versionen av boxen som hade problem. Det skulle ju i så fall tala emot ett hårdvarufel, då alla delar samma HW.
Postad 19 juni 2008 - 13:14
den i ett kabelnät ( rätta mig om jag har fel )
Vilket fel det än är på hårdvaran .. så går inte problemet att lösa på annat sätt än att byta den.
Det blir varken mer eller mindre fel för att vi kommer på vad felet är, så jag tycker vi kan nöja
oss med att det är fel och att lösningen inte kommer förrän med nästa box.
Om den boxen skall kosta oss ( Er ) 3995 - 4995 eller mindre avgörs av hurvida man kan reklamera
denna boxen när den nya kommer. Inget fel .. ingen reklamation.
Det är det enda som jag kan se vara intressant i dagens läge.
Informationen om hårdvaran kommer aldrig till offentlighet ..
Ibland får man ta info som man får den och göra det bästa av situationen ..
Gör det bästa av situationen

Maveric

Postad 19 juni 2008 - 13:25
Redigerat av Duckface21, 19 juni 2008 - 13:34.
Postad 19 juni 2008 - 13:46
Har svarat på den frågan tidigare .. har du svårt att förstå Undac
Maveric
Nope, har bara inte sett vart du svarat. Om du orkar vore det snällt om du kunde länka inlägget.
Postad 19 juni 2008 - 14:08
Varför ska det göras om? Tror du att folk skulle tycka annorlunda bara för att de har fler alternativ att välja på. Ja det kanske kan slå 10% hit eller dit. Det förändrar väl knappast bilden. Faktum kvarstår, 70% av de som röstat nöjer sig inte med en 4:e mjukuppdatering. De vill ha boxarna utbytta! Skulle denna bild vända åt andra hållet bara för att svarsalternativen blir flera
![]()
Ankan:
Du som verkar ha facit i hand. I stället för att bara tycka att den ska göras om, ta saken i egna händer och gör en egen undersökning och visa hur det ska se ut.
Jag väntar med spänning på hur den kommer att se ut och framförallt vad resultatet av den blir.
Ankan, du glömde att svara på det här. Blir det nån ny undersökning?
Redigerat av MacGam, 19 juni 2008 - 14:13.
Postad 19 juni 2008 - 14:11
Är det rimligt att de som önskar få boxarna utbytta till andra med tidigare FW.
Vad säger ni, och vad säger kundtjänst.
Postad 19 juni 2008 - 14:38
Ankan, du glömde att svara på det här. Blir det nån ny undersökning?
ups sorry jag vill inte skapa mer upståndelse så vet inte om jag kommer skapa nån omröstning men kanske nästa vecka då jag kommer tillbaka från min ledighet
Redigerat av Duckface21, 19 juni 2008 - 14:47.
Postad 19 juni 2008 - 14:50
ups sorry jag vill inte skapa mer upståndelse så vet inte om jag kommer skapa nån omröstning men kanske nästa vecka då jag kommer tillbaka från min ledighet
Oväntat

Postad 19 juni 2008 - 14:54
Oväntat
Snacka går ju...........................
hehe jupp men vist jag kan starta en omröstning men då behövs frågorna så kan jag redovisa dem nästa väcka fråge förslag nån?
Redigerat av Duckface21, 19 juni 2008 - 14:54.
Postad 19 juni 2008 - 15:05
Jag röstar för att Humaxen är sämst av alla HDMI-boxar från Comhem.
På andra plats kommer Humax.
Postad 19 juni 2008 - 15:44
ja ni kan ju kolla denna då vet ej om den gör så mycket skilnad
Postad 23 juni 2008 - 08:12
https://www.minhembi...howtopic=200301
ja ni kan ju kolla denna då vet ej om den gör så mycket skilnad
Du skrev ovan att du tyckte att omröstningen skulle göras om. Vad har du uppnått med din nya undersökning som inte framgick i den här.???

Postad 23 juni 2008 - 08:56
https://www.minhembi...p;#entry1956399
Folk i allmänhet har ingen aning om vem som har ansvaret i en leverans. Allför många anser att Humax är ansvariga!!!???
Jag och alla andra har beställt en box och ett HDTV-abonnemang av ComHem eller en återförsäljare till ComHem, inte av Humax!
Det finns ingen möjlighet att välja en box av annat fabrikat. ComHem borde för länge sedan ha brutit med Humax, det har ju faktiskt gått ett och ett halvt år av lekstuga utan någon väsentlig förbättring av boxen.
Tyvärr leder resultatet av Ankans omröstning till att ge ComHem ytterligare spelrum till att fortsätta flumma med den här miserabla boxen.
Ni som inser att ComHem är ansvariga, gå in på Ankans tråd och lägg en röst som rättar till missförståndet.
/ Hasse
Postad 23 juni 2008 - 09:29
En sak kom fram i Ankans omröstning.
https://www.minhembi...p;#entry1956399
Folk i allmänhet har ingen aning om vem som har ansvaret i en leverans. Allför många anser att Humax är ansvariga!!!???
Jag och alla andra har beställt en box och ett HDTV-abonnemang av ComHem eller en återförsäljare till ComHem, inte av Humax!
Det finns ingen möjlighet att välja en box av annat fabrikat. ComHem borde för länge sedan ha brutit med Humax, det har ju faktiskt gått ett och ett halvt år av lekstuga utan någon väsentlig förbättring av boxen.
Tyvärr leder resultatet av Ankans omröstning till att ge ComHem ytterligare spelrum till att fortsätta flumma med den här miserabla boxen.
Ni som inser att ComHem är ansvariga, gå in på Ankans tråd och lägg en röst som rättar till missförståndet.
/ Hasse
Precis. Denna fråga är helt irrelevant, eftersom vi som konsumenter inte kan lasta någon annan än Comhem för problematiken med boxen. För att frågan skulle vara relevant, skulle Comhem vara det enda svarsalternativet. Å andra sidan är ju frågan då helt meningslös. Konsumentlagstiftningen ger dig ingen möjlighet att reklamera ett fel hos leverantörens underleverantör. Comhem ger oss dessutom ingen möjlighet att kommunicera med Humax. Varför ska vi då lasta Humax? Glasklart!!!
Förstår inte vitsen med att ställa frågor om sådant som redan är klargjort i KKL. Vi har ett avtal med Comhem, inte med Humax! Det enda som denna fråga tillför är att det klargör att några bevisligen inte känner till detta faktum.
Redigerat av MacGam, 23 juni 2008 - 09:31.
Postad 25 juni 2008 - 08:58
Ja jag är super duper hyper jätte nöjd med comhem och boxen och det andra är Comhem suger och jag är jätte missnöjd.
Vart är mittemellan alternativet?
Eller kanske skulle nöjt sig med Nöjd/Missnöjd och skippat superlativen
Mvh D
Postad 25 juni 2008 - 12:15
Blir inge vidare bra när ena alternativet är:
Ja jag är super duper hyper jätte nöjd med comhem och boxen och det andra är Comhem suger och jag är jätte missnöjd.
Vart är mittemellan alternativet?
Eller kanske skulle nöjt sig med Nöjd/Missnöjd och skippat superlativen
Mvh D
jag gjorde en omröstning för jag presis som andra va missnöjd med denna. länken till den omröstningen finns längre upp
Postad 25 juni 2008 - 12:34
Husse
Redigerat av Willehund, 25 juni 2008 - 12:35.
Postad 25 juni 2008 - 13:49
Det finns inga omröstningar som kan göra denna box bättre.
Husse
sant boxen är kass men som tidigare sakt så skickas omrötningarna till CH
Postad 26 juni 2008 - 09:24
Postad 26 juni 2008 - 10:28
Testa med att ha fast upplösning och fippla mellan ingångar eller stänga av/på boxen några gånger så kan det fungera även efter nya FW (som jag inte installerat).
Postad 26 juni 2008 - 13:00
Trots att man är trött på både box och Comhem finns ju en del av TV-hösten man inte vill missa. Så helt TV-lös lär vill jag ju inte vara i vilket fall som helst. Frågan är hur man nu ska göra?
Även om försäljaren i telefon var något oklar verkade erbjudandet gå ut på att man fick Canal+Total och medium 8 favoriter för 299 kr i månaden + PVR-boxen (gamla SD-varianten såklart) för "högst 400 kronor, tror jag". Bindningstid 12 månader.
Är det något att hoppa på? Är det någon som har erfarenhet av både Comhems "erbjudande" och båda boxar som kan säga något om kvalitetsskillnader och hur attraktivt priset är.
/MM
Redigerat av MickeMaven, 26 juni 2008 - 14:09.
Postad 28 juni 2008 - 08:39
Har tyvärr inget possitivt att säga om comhem.
Har följande
Samsung 850 inspelningsbar, tycke den funkar riktigt bra inte provat andra med hdd.
Samsung 260 & 270, är väl egentligen samma box?! 270 är uppföljaren.
270 har snyggare menyer men fjärren är väldigt känslig, håller man inte ch+/- lite förlänge så hoppar den massa kanaler. Vill du se på analog TV (comhem) så startar TV´n alltid på AV1 hos mig även om boxen är avstängd.
Dessa brister har jag inte hittat hos Samsung 260.
Nu andänder jag inte dessa boxar själv då de står hos mina barn och deras rum.
Redigerat av EUNE, 28 juni 2008 - 08:47.
Postad 13 juli 2008 - 23:23
Postad 14 juli 2008 - 07:57
Postad 15 juli 2008 - 20:10
Postad 16 juli 2008 - 21:17
Men stänger jag av DDprio så hör jag inget skrapande, men då får jag ju helller inger suround =/
Jag har bild via hdmi och ljud via optiskt, har testat 2 olika kablar för att kolla om det är felet men nej.
Har recievern inställd på DPLII
När jag kör via andra digitala källor som min Tvix så fungerar ljudet klockrent.
Någon som har samma problem som jag? eller har något förslag till lösning?
Postad 17 juli 2008 - 10:07
Jag är nöjd med bild, men däremot så kan ljudet knastra/skrapa när jag har boxen inställd på Dolby Digital Prioritering (PÅ). Det spelar ingen roll om ljudet är digitalt eller ej så knastrar det iallafall. Det är rätt så störande.
Men stänger jag av DDprio så hör jag inget skrapande, men då får jag ju helller inger suround =/
Jag har bild via hdmi och ljud via optiskt, har testat 2 olika kablar för att kolla om det är felet men nej.
Har recievern inställd på DPLII
När jag kör via andra digitala källor som min Tvix så fungerar ljudet klockrent.
Någon som har samma problem som jag? eller har något förslag till lösning?
Du kan få ut DD fast du har DDprio av men då måste du välja DD manuellt via opt+ knappen..... Du får aldrig ut äkta DD ljud om du har recivern på DPLII du ska ha recivern på dolby digital .. dolby Pro logic är matris kodat ljud och gör om sterio ljud till 5.1 ljud vilket innebär att recivern kodar ner 5.1 ljud till sterio sen kodar recivern det till DPLII med .ger aldrig lika bra...
Redigerat av Duckface21, 17 juli 2008 - 10:11.
Postad 19 juli 2008 - 21:37
Du kan få ut DD fast du har DDprio av men då måste du välja DD manuellt via opt+ knappen..... Du får aldrig ut äkta DD ljud om du har recivern på DPLII du ska ha recivern på dolby digital .. dolby Pro logic är matris kodat ljud och gör om sterio ljud till 5.1 ljud vilket innebär att recivern kodar ner 5.1 ljud till sterio sen kodar recivern det till DPLII med .ger aldrig lika bra...
tack, detta verkar ha löst problemet. men borde man inte kunna ha ddprio på? hur som helst fungerar det bra nu

Postad 01 augusti 2008 - 07:10
Frågan är om det är värt att skaffa HD boxen nu när den kostar endast 1 kr.
Mitt abbonemang går ut om 1 månad så ska ändå förnya.
Det jag kommer titta på är Canal+ sport hd samt Discovery hd, fungerar dessa kanaler bra?
Postad 04 augusti 2008 - 12:36
Postad 04 augusti 2008 - 13:34
Läst i de olika comhem trådarna lite från och till och har väl hyffsad koll.
Frågan är om det är värt att skaffa HD boxen nu när den kostar endast 1 kr.
Mitt abbonemang går ut om 1 månad så ska ändå förnya.
Det jag kommer titta på är Canal+ sport hd samt Discovery hd, fungerar dessa kanaler bra?
Jag anser att det är värt det att teckna boxen för 1kr och en bindningstid på 12månader.
Då dom skall komma ut med en ny uppdatering i september tydligen.
Discovery HD är bland dom bästa HD kanalerna bildmässigt.
Kan inte uttala mig om Canal+ Sport HD.
Postad 04 augusti 2008 - 20:51

Postad 04 augusti 2008 - 22:18
Nej man byter väl inte grejer mitt under abonnemangstiden, man får nog vänta tills de 12 månaderna har löpt ut. Verkar rimligt tycker jag.Beror på i vad bindingen egentligen innebär. På granntråden om denna box på detta forum, går att läsa ett inlägg från idag att de som tar boxen för det erbjudandet sannolikt inte kan ta erbjudande på den nya PVRHD-boxen som sannolikt kommer i höst. Detta bör ni kontrollera innan eventuellt köp. För 1 kr + 12 mån är detta ett kap m h t till bildlevereras!
Postad 17 augusti 2008 - 14:59
Vet inte om jag har några direkt andra alternativ om jag vill se hd-tv.
Vad är det egentligen som gör denna box så värdelös som folk verkar tycka. Eller handlar det mest om att det finns grejer som kunde vart bättre?
edit: är det förresten nån som vet om abbonemanget/boxen är låst till en specifik adress? känns rent spontant som det borde vara kortet som avgör om man kan kolla eller ej. Ska nämligen flytta snart och vill inte ha några strul där...
Redigerat av r0bber, 17 augusti 2008 - 15:04.
Postad 17 augusti 2008 - 18:21
Postad 17 augusti 2008 - 23:23
De kan nämligen inte leverera HDTV av rimlig kvalité. (Bilden pixlar och ljudet skrapar.)
Jag är inne på tredje Humax-boxen och har haft besök av tekniker vid två tillfällen. Problemen kvarstår och de går inte med på att deras Humax-box är skräp, trots att jag, om jag använder en uråldrig Sagem-box får bra bild och ljud. (Naturligtvis inte i HD.)
Comhem erbjöd mig en vanlig Samsung-box och ett fortsatt abonnemang utan någon som helst kompensation för de gångna dryga fyra månaderna. - Ja, den HDTV jag ville ha när jag blev kund hos Comhem, kunde jag glömma.
Monopol är synnerligen skadliga för konsumenterna och Comhem har givits en monopolställning av många allmännyttiga bostadsföretag i Sverige.
De har gjort det för att själva slippa dra kablarna i sina fastigheter. - För att spara pengar alltså.
I nästa steg kan man ju låta Vattenfall bekosta fastigheternas elnät kanske. - Det spara ju pengar de' också. (För fastighetsägarna alltså.)
Comhem suger förvisso, men frågan är om inte en del fastighetsägare suger än mer?
Postad 18 augusti 2008 - 10:00
Okej, som jag tänkte då...De flesta felen är åtgärdade dock kvarstår problem för de som använder sig av switch. Har du HDMI/SCART från box direkt till TV borde du bli nöjd. En del som har prövat annat alternativ till HD (t ex Canal Digital) anser att det alternativet är bättre. HD-kortet är inte knutet till en bostadsadress - flyttar du kan du använda boxen på den nya adressen (under förutsättning att bostaden har de tekniska förutsättningarna att ta emot comhems signaler. Om detta kan du ju söka på comhems hemsida innan du flyttar).
Det låter visserligen lite oroväckande att det blir problem med bildväxlar, har nämligen planer på att byta ut min gamla rörförstärkare till en hemmabioreciever (och just nu lutar det åt en onkyo tx-sr606) och kanske försöka koppla allt till den. Men kommer nog ändå köra hdmi:n till tv:n eftersom jag nog inte orkar ha igång förstärkaren för vanligt tv-tittande. Men däremot kanske jag kör komponent och optiskt till förstärkaren då.. hur funkar detta?
Hur är det med HD-boxen förresten? får man den, eller är den till låns bara? Går det att använda den till nåt annat än comhems digital-tv?
Postad 20 augusti 2008 - 12:07
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar