Panasonic DMC-TZ7
385 svar till detta ämne
Postad 15 juli 2009 - 13:46
gibbon
-
gibbon
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Ok, du får gärna höra av dig angående hur det gick.
Sådå, äntligen nådde man fram i telefonen.. Gick ju inget vidare kan jag säga. Litet urdrag: Jag: The battery I got is not compatible with the camera. Camerabox: What error message do you get? Jag: To be honest, I haven't tried the battery yet. (kände mig lite dum här, men w/e :P) Camerabox: Then how do you know that it doesn't work? Jag: I know that with the the latest firmware for the camera doesn't allow third party batteries. Camerabox: It does. Han bad mig prova batteriet, vilket känns lite meningslöst, men jepp.. Så gick det till. Har det gått framåt med dina email, freddan101? Du har inga planer på att ringa dem själv annars? Borde väl få lite snabbare resultat på det viset, bara man lyckas nå fram.. Ska själv ta och faktiskt testa batteriet nu, efter en uppdatering antar jag.. Pinsamt om det fungerar trotts allt. ;) Edit:Fast å andra sidan.. 1.2 kanske inte är nödvändig som sagt. Det verkar bara vara batteri-grejjen som är nytt. Såhär säger Panasonic dessutom angående uppdatering: The firmware update is not necessary if the current firmware version on your camera is Version 1.1. Det hela beror väl egentligen på om en 1.3 är att vänta sig, och om den i så fall kommer ha något vesäntligt med sig? Det här är min första "riktiga kamera", så jag vet inte alls hur det brukar se ut med firmware-updates. Någon som kan upplysa en lite om det?
Redigerat av gibbon, 15 juli 2009 - 14:07.
Postad 18 juli 2009 - 12:55
roggan85
-
roggan85
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Tjena! har följt tråden och har nu besämt mig för att slå till på denna kameran. Ser att vissa av er haft problem med att "fel" batteri levereats från Camerabox.co.uk. Nu när jag var inne och kika så läste jag följande: Panasonic TZ7 Red + Samsonite Protector Case + Silicon Power 16GB HC High Speed + DMW-BCG10E Spare Battery Saver Bundle DMW-BCG10E....det är väl så orginalbatteriet från Panasonic heter http://www.cyberphot...icle=DMW-BCG10E ?Stod det så när ni beställde också men så har det ändå varit någon skillnad på det batteriet? Eller har dem nu uppdaterat till orginalbatteriet kanske.. Take Care Edit: Har nu insett att det måste vara tillverkaren ni menar och ej batteriets beteckning. Ok...konstigt att dem inte har orginalgrejer faktiskt. Hur vet vi att inte kameran är en gråimport från Indien?
Redigerat av roggan85, 18 juli 2009 - 13:29.
Postad 19 juli 2009 - 09:11
Unregistered8497f471
-
Unregistered8497f471
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Det är väl bara en fördel för kunden om det är en "importmodell" från fjärrranöstern. Jag har själv köpt en Singapore-TZ7. Den lär sakna featuren: "Du får max filma i 15 minuter". Jag har hittills bara filmat i ngn minut åt gången då jag fick den för några dagar sedan.
Det funkar bra att redigera AVCHD-lite/25p från TZ7 i min 6-år gamla dator 3GHz/1,5GB i det medföljande programmet. Snabbt och enkelt.
Jag köpte den för att få en liten videokamera i första hand. Sedan är det den enda kameran (förutom den vattentäta systermodellen) på marknaden som spelar in i ett EU-vänligt format, dvs en multipel av 25 bilder per sekund. Andra stillbildskameror filmar oftast med 30 bilder per sekund med 50Hz-flimmer och PAL-inkompabilitet som följd.
Det finns dock några minus/kompromisser som man bör känna till:
-Panoreringar kan bli flimriga pga 25p. Kan även bero lite på den optiska stabilisatorn som INTE går att stänga av, men den verkar föra med sig mer positiva sidor än negativa.
-Stroboskopeffekt då folk rör sig snabbt pga 25p.
-Det går inte att frysa-och-sno-en-AVCHD-stillbild varken i kameran eller i det medföljande programmet.
-AVCHD-kodningen lär ta en helbild var 13 frame med uträknade bilder emellan. Jag kan se att ytor med små detaljer (träådringar, fräknig hud mm) pulserar mjukt två ggr i sekunden. Detta kan bero på att kameran upplever detta som brus och försöker brusreducera mellan helbilderna. Jag har bara testat att filma på frihand och detta kanske inte syns på helt statiska objekt med stativ. Inzoomade fräkniga ansikten påverkas inte.
-Motljus kan göra objektet felexponerat. Det verkar inte finnas ngn snabb motljuskompensations-knapp.
-Starka ljuskällor kan ge lodräta linjer.
Låt inte detta avskräcka. Man kan redigera bort panoreringar och annat.
Redigerat av Unregistered8497f471, 19 juli 2009 - 17:01.
Postad 20 juli 2009 - 10:25
freddan101
-
freddan101
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Fast å andra sidan.. 1.2 kanske inte är nödvändig som sagt. Det verkar bara vara batteri-grejjen som är nytt. Såhär säger Panasonic dessutom angående uppdatering: The firmware update is not necessary if the current firmware version on your camera is Version 1.1.
Det hela beror väl egentligen på om en 1.3 är att vänta sig, och om den i så fall kommer ha något vesäntligt med sig? Det här är min första "riktiga kamera", så jag vet inte alls hur det brukar se ut med firmware-updates. Någon som kan upplysa en lite om det?
Har aldrig flashat FW på en kamera förut så har ingen koll på vad man kan förvänta sig. Men det är ju surt om det dyker upp någon fräsch eller förbättrad version i en ny FW och man måste välja mellan denna och köpa ytterligare ett (dyrt) batteri. Edit: Har nu insett att det måste vara tillverkaren ni menar och ej batteriets beteckning. Ok...konstigt att dem inte har orginalgrejer faktiskt. Hur vet vi att inte kameran är en gråimport från Indien?
Precis, beteckningen är samma men annan tillverkare vilket gör att batteriet inte funkar. Man tror ju att det är godkända gerjer när dom säljer allt i ett paket. Det funkar bra att redigera AVCHD-lite/25p från TZ7 i min 6-år gamla dator 3GHz/1,5GB i det medföljande programmet. Snabbt och enkelt.
Funktionerna är ju ganska begränsade tyvärr i detta program. Det enda man kan göra är väl att klippa i filen? Har du lyckats exportera något klipp till något annat format och fått det i rätt hastighet?
Postad 20 juli 2009 - 13:07
texasjoe
-
texasjoe
-
Rookie
-
5 inlägg
Har aldrig flashat FW på en kamera förut så har ingen koll på vad man kan förvänta sig. Men det är ju surt om det dyker upp någon fräsch eller förbättrad version i en ny FW och man måste välja mellan denna och köpa ytterligare ett (dyrt) batteri.
Precis, beteckningen är samma men annan tillverkare vilket gör att batteriet inte funkar. Man tror ju att det är godkända gerjer när dom säljer allt i ett paket.
Funktionerna är ju ganska begränsade tyvärr i detta program. Det enda man kan göra är väl att klippa i filen? Har du lyckats exportera något klipp till något annat format och fått det i rätt hastighet?
Postad 20 juli 2009 - 13:12
texasjoe
-
texasjoe
-
Rookie
-
5 inlägg
Tanka ned testversion på 30 dagar av sony vegas (sonycreativesoftware.com). Den funkar jättebra. Jag kör ut filmen i divx hd. den kan du spela upp i ps3, xbox360 samt dator med vlc player. Du tappar lite i komprimering men resultatet blir ändå riktigt bra.
Postad 20 juli 2009 - 14:11
Unregistered8497f471
-
Unregistered8497f471
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
"Funktionerna är ju ganska begränsade tyvärr i detta program. Det enda man kan göra är väl att klippa i filen? Har du lyckats exportera något klipp till något annat format och fått det i rätt hastighet?"
Jag har bara klippt i AVCHD-filen och sedan skapat en DVD i vanligt DVD-format för uppspelning i vanliga DVD-spelare. Vad jag förstår är DVD-format och AVCHD-format det enda man kan spara som i det medföljande programmet.
Postad 20 juli 2009 - 14:21
Unregistered8497f471
-
Unregistered8497f471
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
"Tanka ned testversion på 30 dagar av sony vegas (sonycreativesoftware.com). Den funkar jättebra. Jag kör ut filmen i divx hd. den kan du spela upp i ps3, xbox360 samt dator med vlc player. Du tappar lite i komprimering men resultatet blir ändå riktigt bra. "
Vad har du för dator? Min är ju 6-år gammal som jag tidigare skrivit.
Klipper man sk "native" eller måste filmen packas upp i Sony V?
Omkodar Sony V om hela filmen, eller bara ändar där klippet skett om man väljer att slutmålet ska vara AVCHD? Jag gissar att Panasonics program klipper native men med en nogranhet på ca 0.5 sekunder.
Kan man plocka en frame som stillbild i Sony V?
Finns det ngn "motion compensation"-funktion i Sony V, eller har du testat hur det blir med ngn LCD-TV med "motion kompensation"? Jag kan iritera mig på att bilden blir rätt flimrig då man panorerar. Ett alternativ är att klippa bort dessa sekvenser, men om sk "motuion compensation" funkar och gör rörelser lugnare så är detta ett plus.
Postad 20 juli 2009 - 14:44
texasjoe
-
texasjoe
-
Rookie
-
5 inlägg
"Tanka ned testversion på 30 dagar av sony vegas (sonycreativesoftware.com). Den funkar jättebra. Jag kör ut filmen i divx hd. den kan du spela upp i ps3, xbox360 samt dator med vlc player. Du tappar lite i komprimering men resultatet blir ändå riktigt bra. "
Vad har du för dator? Min är ju 6-år gammal som jag tidigare skrivit.
Klipper man sk "native" eller måste filmen packas upp i Sony V?
Omkodar Sony V om hela filmen, eller bara ändar där klippet skett om man väljer att slutmålet ska vara AVCHD? Jag gissar att Panasonics program klipper native men med en nogranhet på ca 0.5 sekunder.
Kan man plocka en frame som stillbild i Sony V?
Finns det ngn "motion compensation"-funktion i Sony V, eller har du testat hur det blir med ngn LCD-TV med "motion kompensation"? Jag kan iritera mig på att bilden blir rätt flimrig då man panorerar. Ett alternativ är att klippa bort dessa sekvenser, men om sk "motuion compensation" funkar och gör rörelser lugnare så är detta ett plus.
Jag har en hp, 4 år gammal. Amd x2 4000 tror jag. Jag lägger in klippen (avchd lite) i sony vegas platinum och klipper och lägger på musik. jag bränner ut filmen i divx hd. (Det finns en massa annat också) resultatet blir ok. Det bästa är om du testar själv. Jag bränner aldrig ut på cd eller dvd. Kör på usb pinne eller direkt från hårddisk. Ett annat alternativ som min son gör. Han använder pinnacle studio. Men då kan man inte filma i avchd lite eftersom detta program ej klarar detta format (kommer i nästa utgåva)
Postad 20 juli 2009 - 21:48
Unregistered8497f471
-
Unregistered8497f471
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Vegas verkar funka bra. Men AVCHD Lite verkar inte finnas som slutdestination. Man kanske bör grovklippa i Panasonicprogrammet för att få ner mängden film för arkivering, och Vegas för fintrimmning/DVD-skapande så man slipper stora mellanformat som skräpar på hårddiskarna. Jag har ingen aning om vad jag ska välja. AVCHD full HD finns ju, men inte AVCHD 720.
Hur väljer du DivX HD? Jag hittade inte det i listan när jag snabbkollade (lite sent just nu + nybörjare).
Postad 21 juli 2009 - 09:08
texasjoe
-
texasjoe
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag har inte tillgång till programmet just nu min trial har gått ut. När du väljer filmtyp finns olika divx typer tex 720 p med 25 fps. (har jag för mig).
Postad 21 juli 2009 - 19:42
Unregistered36549
-
Unregistered36549
-
Rookie
-
9 inlägg
Hur är det med manuella inställningar på kameran? Finns det "tillräckligt" med dessa? Är bara en glad amatör, om ens det, men det är ju skoj om man kan pilla runt lite..
Postad 22 juli 2009 - 12:45
Unregistered8497f471
-
Unregistered8497f471
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Finns knappt några manuella inställningar alls. Du kan ju göra lite som tex ställa ISO och färgtemperatur och lite sånt. Men att ställa bländare och slutartid som hos en systemkamera går inte. Du har en massa program för hjärndöda typ "Sport", "Porträtt", mm men knappt ngn egen kontroll alls. Det är svårt att tyda i manualen vad programmen exakt gör: "Mat" - "Ger realistiska färger hos mat" !!!???
Det finns ej heller ngt RAW läge.
Den tar dock toppenbra bilder och jag skulle nog ändå använda totalautomatik och JPG i 90% av tagningarna även om manuella inställningar var möjliga. Jag köpte den dock i första hand för videofilmandet som den enda kameran som filmar i ett system anpassat till EU (PAL-system, 50Hz elnät). I Sony Vegas kan jag hämta ut stillbilder från filmen i helt OK kvalitet upp till vanlig fotostorlek (ca 15cm bredd).
Postad 23 juli 2009 - 21:02
Unregistered33c38b9d
-
Unregistered33c38b9d
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Riktigt sugen på den här kameran, har några frågor dock:
1: Tror ni på några prissänkningar på denna modell de närmsta månaderna? är liite för dyr känner jag just nu.
2: Låt oss säga att man spelar in i 5 minuter, hur stora blir filmen?, är stereoljudet bra?
3: Hur länge kan man filma på fullt batteri?
4: Följer de med en USB sladd så man kan föraöver bilder å filmer till datorn?
Redigerat av Unregistered33c38b9d, 23 juli 2009 - 21:13.
Postad 24 juli 2009 - 09:56
Unregistered8497f471
-
Unregistered8497f471
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
1) Priset har sjunkit från ca 4500kr till nedåt 3500kr (Expert Kista tar 3999kr i butik) de senaste veckorna, kanske beroende på att folk kanske köper kameror i början av sommaren snarare än i slutet. Jag antar att priset inte kommer sjunka så mycket mer då jag köpte min från Singapore för ca 3000 kr och en gissning är att detta kan representera lägsta möjliga pris. Bara gissningar. Jag tycker att man får rätt mycket för pengarna om man är åt film-hållet som jag. Man bör dock använda stativ när man filmar. Jag har alltid med mig ett enbenstativ. Om man bara ska fota så kanske jag skulle ha valt en ännu mindre/tunnare kamera, eller alternativt en systemkamera om storleken inte spelar ngn roll. Man kan få en systemkamera ungefär i samma prisklass.
2) Den ska spela in i 17Mbit/s i högsta läge. Jag har för mig att det i praktiken blir lite mindre. Kanske beroende på "variabel bit rate". 5 minuter borde bli: 5*60*17/8=640MByte dvs ca en timme på ett 8GBkort. Jag har ett vanligt SDHC klass 4 i min TZ7 och det har funkat bra. Ljudet tycker jag är bra. Hittills så har jag inte hört att det distar pga högt ljud eller nåt sånt. Jag vet inte hur bra stereoupplevelsen är då mikrofonerna är rätt nära varandra.
3) I instruktionsboken har jag för mig att det står mer än en timme. Men i praktiken zoomar man och fotar en del med blixt så ett batteri kan ta slut ganska snabbt. Jag köpte ett extra originalbatteri ("pirat" kan man få problem med då Panasonic försöker spärra användande av dessa). Original kostar drygt 500kr på Dustin har jag för mig. (420kr i Singapore.) Ska tillägga att den svenska TZ7 bara tillåter 15minuters klipp medan Singaporevarianten inte har den begränsningen. Undvik USA-modellen då den filmar i ett icke-EU-vänligt format (dvs 30 bildrutor i sekunden istället för det mer EU-anpassade 25 rutor i sekunden).
4) Jag fick en USB-sladd med min, men det kan ju skilja beroende på var man köper den. Jag skulle bli förvånad om den inte ingår.
Redigerat av Unregistered8497f471, 24 juli 2009 - 10:10.
Postad 24 juli 2009 - 11:15
Unregistered33c38b9d
-
Unregistered33c38b9d
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Tack så mycket för dina fina svar! Blir nog en sån här nästa månad!  Dyr historia men hoppas de blir värt de, lär köpa nog 1TB externhdd så man kan lagar alla filmer, kommer filma rätt så mycket.
Postad 24 juli 2009 - 12:40
Unregistered8497f471
-
Unregistered8497f471
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
...Du får tänka på att det kan vara lite svårare att filma med TZ7 jämfört med vanlig videokamera:
-Panoreringar och mycket rörelser får lite stroboskopeffekt då inspelningen sker med 25 bilder per sekund. Vanlig videokamera filmar med 50 (del)bilder per sekund. Stativ löser en del. Vanlig biofilm visas på TV med 25 bilder per sekund men dom lägger bakgrunder ur fokus mm.
-Kväll/inomhus-video får lite rörelseoskärpa. Inget fel i detta, men utan stativ får all inredning rörelseoskärpa också. Lösningen är stativ här också.
-Från att du tryckt på videoknappen tar det ca 2 sekunder innan den börjar filma (för jag tror inte den buffrar något). Vanliga videokameror börjar filma direkt.
Det finns alltså lite kompromisser man bör känna till för ett bra resultat.
Redigerat av Unregistered8497f471, 24 juli 2009 - 14:38.
Postad 26 juli 2009 - 20:01
piraya01
-
piraya01
-
Användare
-
-
150 inlägg
Erik dP: Tänkte köpa kameran inför en resa i höst... mellanlandar i Singapore och funderar då på att köpa den där.. har du bra tips på var man ska köpa den isf. så man inte råkar ut för att få en "felaktig"
Postad 27 juli 2009 - 08:28
higge64
-
higge64
-
Användare
-
-
103 inlägg
Hejsan,
Har nu haft kameran i ca 1 vecka och hunnit ta en hel del bilder. Dom första bilderna jag tog så var jag faktiskt inte nöjd, vet inte vad det beror på men jag körde helt på auto inställnigen. Men nu när jag har tagit lite kort och lärt känna kameran så är jag jäkla imoponerad, bilderna blir väldigt bra tycker jag. Jag har skiftat en hel del mellan auto läget och det manuella och även 4:3 till 16:9 läget på bilderna. Det har ju varit en del klagomål här på forumet om att det bara går att få 2mb när man använder auto och 16:9 läget. Men kör man på den manuella inställningen och 16:9 format på korten så får man 9mb på bilderna. Och jag kan lova att jag kan då inte se någon skillnad mellan bilderna som är körda på auto eller på den manuella inställningen även om man tycker att det borde vara lite mer optimalt att köra på auto läget.
Tyvärr så har jag inte provat någon filmning ännu men det kommer.
Hur som helst så är jag jättenöjd efter en veckas tid och ångrar mig inte 1 sekund för att jag köpte den här kameran i stället för någon annan.
Thomas
Postad 27 juli 2009 - 09:44
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Var och pillade lite på kameran hos Mediamarkt i helgen och blev ruskigt imponerad. Bör nog tilläggas att jag mest använt kameror i något lägre budgetklass...
Nu var det ju ganska kraftigt ljus inne i butiken så det gjorde nog sitt till, men hann ändå med en del innan batteriet tog slut. Storleken var väl i största laget för att vara en smidig kompaktkamera, men det funkar nog.
Tyckte kameran var ruskigt snabb att fokusera och bildstabilisatorn var klockren. Med full zoom så blev det (som det såg ut på displayen) knivskarpa bilder. Blev så till mig i byxan så jag gick hem och beställde en kamera direkt.
Så på frågan om den kommer sjunka i pris så kan jag nästan garantera en rejäl prisnedgång den närmaste veckan... bara för att jag precis gått och köpt en!
Postad 29 juli 2009 - 08:43
roope
-
roope
-
Rookie
-
2 inlägg
Så på frågan om den kommer sjunka i pris så kan jag nästan garantera en rejäl prisnedgång den närmaste veckan... bara för att jag precis gått och köpt en! 
Är du nöjd så långt? Vad tar Mediamarkt för den? Ska försöka få tag i en innan helgen och Mediamarkt finns inom bilavstånd så vore kul att veta ungefärligt pris.. :-) /Robert
Postad 29 juli 2009 - 14:48
roggan85
-
roggan85
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Fick äntligen kameran. Beställde från Camerabox.co.uk som några andra här inne. Lade beställningen i måndags och imorse kom den framkörd till dörren..ta mig fan helt otroligt. Nästan snabbare än att ta sig in själv i Göteborg med bil en eftermiddag...
3450kr inkl all frakt. Kan rekommendera alla att köpa där!
Återkommer med recenssion
Postad 30 juli 2009 - 09:10
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Är du nöjd så långt? Vad tar Mediamarkt för den? Ska försöka få tag i en innan helgen och Mediamarkt finns inom bilavstånd så vore kul att veta ungefärligt pris.. :-)
/Robert
Beställde min från Supermix.se...vilket jag inte skulle ha gjort tydligen. Dom säger att den finns på lager fast den inte gör det. La in beställningen i söndags och ännu kan dom inte svara på när den är leveransklar. Funderar på att makulera beställningen hos dem och kolla in Camerabox.co.uk istället?! Mediamarkt tog väl kring 4400,- om jag inte missminner mig. Inte överdrivet billiga med andra ord. Men perfekt att man kan pilla på och testa den iaf. Som sagt.. efter jag beställde så sjönk priset med ett par hundra kronor hos en konkurent... Alltid samma visa  Edit: Fredag var preliminär leverans... Såg just att jag hade fått kameran inkl. väska, 16GB minne, extra batteri och frakt för 4090,- hos Camerabox.co.uk . Alltså billigare än hos supermix.se (Kamera +8gb minne & frakt för 4235,-). Har inget hänt till på måndag så är det inte svårt att gissa vad jag kommer göra iaf.
Redigerat av _Lucifer_, 30 juli 2009 - 09:30.
Postad 30 juli 2009 - 15:42
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Fick äntligen kameran. Beställde från Camerabox.co.uk som några andra här inne. Lade beställningen i måndags och imorse kom den framkörd till dörren..ta mig fan helt otroligt. Nästan snabbare än att ta sig in själv i Göteborg med bil en eftermiddag... 
3450kr inkl all frakt. Kan rekommendera alla att köpa där!
Återkommer med recenssion
Funderar på att beställa därifrån jag med! Vilket bundle tog du? Med extra batteri? Om så, var det Panasonics orginalbatteri som följde med eller ett pirat? Om jag tolkat det hela rätt så blir det strul med FW 1.2 ifall det inte är ett orginalbatteri, eller har jag fel? Sladden till laddaren, följde det med en för våra uttag eller är man tvungen att komplettera med en sladd för att få laddare och funka?
Postad 30 juli 2009 - 21:45
roggan85
-
roggan85
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Funderar på att beställa därifrån jag med! Vilket bundle tog du? Med extra batteri? Om så, var det Panasonics orginalbatteri som följde med eller ett pirat? Om jag tolkat det hela rätt så blir det strul med FW 1.2 ifall det inte är ett orginalbatteri, eller har jag fel? Sladden till laddaren, följde det med en för våra uttag eller är man tvungen att komplettera med en sladd för att få laddare och funka?
Tog inget bundle. Varjer Bundle innehåller ett batteri och detta är inte orginalbatteriet därför sket jag i det. får köpa ett nytt senare. Bara orginal fungerar med V 1.2. Va gäller sladd så är det enda du behöver en sådan som visas på första sidan i den här tråden (följer ej med). har du haft en kamera tidigare eller nån annan pryl så är det troligt att du har en..men inga problem iallfall, finns att köpa överallt.
Postad 31 juli 2009 - 10:58
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Är det inte olagligt inom EU att spärra en produkt från att användas ihop med tredjepartsprodukter??? Det var ju ett himla rabalder om det inom bilbranchen tidigare. Det skall inte finnas något som heter "orginal" eller "pirat" -delar. Eller är juag ute och cyklar på djupt vatten nu?
hur som helst... har en polare som köpte "pirat"-batteri till sin LX3, den hållar betydligt kortare tid än orginalet.
Postad 31 juli 2009 - 11:18
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
... har en polare som köpte "pirat"-batteri till sin LX3, den hållar betydligt kortare tid än orginalet.
Och så är väl oftast regel än undantag. Fast skilladen i pris kan många ganska vara motiverade till att köpa ett "pirat" batteri iallafall.
Postad 05 augusti 2009 - 08:16
Unregistered8497f471
-
Unregistered8497f471
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Piraya01:
Jag har fattat det som att bara den heter TZ7 så är det en EU-vänlig variant, dvs 25 bilder/s. Annars borde det stå i manualen. Singapore ÄR ett PAL-land. Han filmade med en Sony (30b/s) och TZ7 i en vägkorsning och rödljusen ser ut att blinka med Sonyn då dom har 50Hz i elnätet.
Jag har ännu inte filmat för att testa om 15-minuter spärren som finns i EU även finns här, men det ska den inte göra. Det står inget i manualen om en sån spärr. Jag vet inte var den är inköpt exakt då en kompis köpte den (någonstans i Peninsular Plaza), men du får väl se vilka erbjudande som är bäst. Sedan får man tydligen "momsen" tillbaka på flygplatsen.
Redigerat av Unregistered8497f471, 05 augusti 2009 - 08:23.
Postad 05 augusti 2009 - 10:14
piraya01
-
piraya01
-
Användare
-
-
150 inlägg
Piraya01:
Jag har fattat det som att bara den heter TZ7 så är det en EU-vänlig variant, dvs 25 bilder/s. Annars borde det stå i manualen. Singapore ÄR ett PAL-land. Han filmade med en Sony (30b/s) och TZ7 i en vägkorsning och rödljusen ser ut att blinka med Sonyn då dom har 50Hz i elnätet.
Jag har ännu inte filmat för att testa om 15-minuter spärren som finns i EU även finns här, men det ska den inte göra. Det står inget i manualen om en sån spärr. Jag vet inte var den är inköpt exakt då en kompis köpte den (någonstans i Peninsular Plaza), men du får väl se vilka erbjudande som är bäst. Sedan får man tydligen "momsen" tillbaka på flygplatsen.
nice nice... bara 6veckor kvar nu....
Postad 05 augusti 2009 - 14:28
alexithymia
-
alexithymia
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har en tz7 och skulle behöva lite hjälp med att spela upp filmerna.
För det första så går det inte att lägga in filmerna på datorn från samma ställe som jag lägger in bilderna, jag var tvungen att installera programmet som kom med kameran. går det inte på nåt enklare sätt?
När jag väl fått in filmerna så blir det en "film fil" som går att klicka på, sen blir det också 3 extra filer som jag antar behövs för att filmen ska funka, men på nåt sätt så måste det ju gå att får dom 4 filerna att "sitta ihop"?
Jag brukar använda Nero för att spela upp vanliga filmer men när jag öppnar filmerna från kameran i Nero så står det nånting om att högupplösta filmer kan få oväntade resultat, och filmerna har inte alls särskillt bra upplösning när de visas. inte heller med VLC blir det bra. och med Quicktime funkar de inte alls. Finns det något annat gratisprogram för filmvisning som HD-filmer fungerar bra med?
Jag är tyvärr inte särskillt teknisk och förstår inte alla konstiga förkortningar och sånt, så mitt googlande gav mig inga resultat, därför så jag vore väldigt tacksam för svar :)
Postad 05 augusti 2009 - 15:20
freddan101
-
freddan101
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Efter otaliga mailutbyten med Camerabox har dom nu gett ok på att jag kan skicka tillbaka extrabatteriet. Ska kolla vad frakten går på och om det är värt besväret. Med den dåliga kundservice jag hittills fått känns det tveksamt om pengarna kommer att betalas ut nån gång.
Hade man bara vetat om det kommer några coola uppdateringar framöver eller inte hade det varit enklare att välja.
Postad 05 augusti 2009 - 18:39
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Jag har en tz7 och skulle behöva lite hjälp med att spela upp filmerna. För det första så går det inte att lägga in filmerna på datorn från samma ställe som jag lägger in bilderna, jag var tvungen att installera programmet som kom med kameran. går det inte på nåt enklare sätt? När jag väl fått in filmerna så blir det en "film fil" som går att klicka på, sen blir det också 3 extra filer som jag antar behövs för att filmen ska funka, men på nåt sätt så måste det ju gå att får dom 4 filerna att "sitta ihop"? Jag brukar använda Nero för att spela upp vanliga filmer men när jag öppnar filmerna från kameran i Nero så står det nånting om att högupplösta filmer kan få oväntade resultat, och filmerna har inte alls särskillt bra upplösning när de visas. inte heller med VLC blir det bra. och med Quicktime funkar de inte alls. Finns det något annat gratisprogram för filmvisning som HD-filmer fungerar bra med? Jag är tyvärr inte särskillt teknisk och förstår inte alla konstiga förkortningar och sånt, så mitt googlande gav mig inga resultat, därför så jag vore väldigt tacksam för svar 
Du behöver endast kopiera mts-filerna från kameran. Det kan du göra via utforskaren. För att spela upp dem rekommenderar jag att du installerar K-Lite Codec Pack ( http://www.free-code..._codec_pack.htm), sedan kan du spela upp filerna i vilket program som helst (Windows Media Player fungerar kanon).
Postad 06 augusti 2009 - 19:17
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Är det bara min kamera eller blir era bilder också väldigt gryniga? Har provat många olika inställningar och iA verkar vara absolut sämst men inget är riktigt bra. 
Annars en mycket bra kamera....
Postad 06 augusti 2009 - 19:52
Unregistered03b70f1a
-
Unregistered03b70f1a
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Gryniga bilder har jag bara sett när jag zoomat på långt avstånd i dåligt ljus.
Jag tycker du ska kolla om du fått ett 'måndagsex'.
Kameran är helt suverän tycker jag.
Har laddat upp några bilder jag tagit med olika inställningar och jag tycker dom är rätt klara.
Redigerat av Unregistered03b70f1a, 06 augusti 2009 - 22:04.
Postad 08 augusti 2009 - 21:34
jakko
-
jakko
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Det är ingen som jämfört film tagen med avchd lite och den andra tror den heter H.264 vilket som blir bäst?
Det är ju alltid olika filmer på youtube men tycker att avchd lite verkar skarpare,synvilla?
Postad 10 augusti 2009 - 05:32
ndjr
-
ndjr
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Kan man spela upp raw avchd lite video filen från TZ7 kameran på en playstation 3 ?
Redigerat av ndjr, 10 augusti 2009 - 05:34.
Postad 11 augusti 2009 - 11:32
Wide
-
Wide
-
Användare
-
-
212 inlägg
Så filmar en hel del småsnuttar. Hur smidigt är det att klippa ihop dessa med programmet som följer med?. Utan att tappa kvalite.
Kör nu med Moviemaker med nuvarnade kamera, men då tappar man ju helt kvalite..
Hur mkt minne äter kameran på 15min film?
Postad 12 augusti 2009 - 08:36
BenganJ
-
BenganJ
-
Användare
-
-
160 inlägg
Kan man spela upp raw avchd lite video filen från TZ7 kameran på en playstation 3 ?
Jajamensan! Läser den direkt ifrån minneskortet och den visas perfekt med både bild och ljud.
Postad 12 augusti 2009 - 09:59
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Bara som en liten parantes: Windows 7 spelar mts-filerna otroligt bra och kräver inga codecs. Mycket smidigt
Postad 12 augusti 2009 - 12:31
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Har nu testat kameran en del och samlat alla intryck.
Jag hade nog lite otur i början och lyckades sjabla till en massa foton... problemet med gryniga bilder beror på att kameran inte är bättre än så när ISO-talet stiger. Inte det att den är dålig men den är långt ifrån dom bästa på det området tyvärr.
Har man å andra sidan bra ljussättning så funkar iA klockrent! Och efter att ha pillat på olika inställningar så har jag konstaterat att man kan ta en hel del bra och roliga bilder.
Det finns några punkter jag stör mig på dock...
* Att den är stor visste jag när jag köpte den, men att hitta en väska som inte är som en sopsäck till den visade sig vara ett riktigt aber!  Efter många rsor hit och dit så hittade jag en Case Logic på Coop Forum för 69,- som passade som en smäck!
Ett av problemen var nästa punkt jag skulle vilja klaga på.
* Inställningsratten sitter lite illa till. Lätt att stöta till och förstöra mekanismen skulle jag gissa, man lyckas alltid vrida den snett eller i något galet läge. Men framförallt ivägen när man försöker hitta en väska som man vill försöka stänga!
* On/off-switchen är också lite galet utformad. Inget jag direkt tänkte på innan jag knöka ner den i väskan och kameran gick igång och försökte köra ut objektivet...
* Har märkt nu att ett extra batteri hade varit bra att ha. Trodde på allvar att den skulle hålla lite bättre än såhär. Men det är väl det man får betala för den stora skärmen gissar jag, och ett nytt batteri är ju inte direkt gratis till dessa kameror.
* Multi-USB-porten.... hade jag vetat om det innan (om jag hade idats ta reda på det vill säga) så hade jag nog knappast beställt denna kamera. Det är nog det mest störande att man inte bara kan slänga in den i vilken pc man vill med en standard mini-USB som de flesta har liggandes hemma.
Och att skicka med en äcklig video/audiokabel istället för HDMI-kabel är också i det snålaste laget.
MEN!
Bortser vi från detta så måste jag instämma med resten av världen om att det är en sjujäklars bra kamera.
Även för en novis fotograf så kan man få väldigt proffsiga bilder. Har inte filmat så mycket med den ännu, så det återstår att testa.
Behöver kanske inte ta upp alla pluss då de redan finns så många recensioner som höjer den till skyarna. Vill bara plocka ner den lite bland molnen iaf. För det finns trotts allt en del saker dom hade kunnat förbättra.
Postad 15 augusti 2009 - 18:06
ndjr
-
ndjr
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Bra review Lucifer
Hur länge håller ungefär batteriet? hur länge kan man spela in video tills det tar slut? (det går ju bara 15min åt gången men om man börjar om igen och igen)
Och syns displayen bra även i direkt solljus?
Postad 16 augusti 2009 - 15:49
Unregistered33c38b9d
-
Unregistered33c38b9d
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Snart blir de ett köp men har en liten fråga:
25mm bredvid gäller även för filmning?
Postad 16 augusti 2009 - 16:15
Cobolten
-
Cobolten
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Någon som hittat en bra och slimmad väska?
En väska från Case Logic på Coop Forum har ju nämnts tidigare i tråden, men jag har inte varit och kikat på denna ännu... är det ett stort problem det här med on/off knappen när man använder denna väska?
Postad 16 augusti 2009 - 19:45
roggan85
-
roggan85
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Någon som hittat en bra och slimmad väska?
En väska från Case Logic på Coop Forum har ju nämnts tidigare i tråden, men jag har inte varit och kikat på denna ännu... är det ett stort problem det här med on/off knappen när man använder denna väska?
Jag har köpt Lowepro Apex 20..riktigt nice väska tycker men det är ju tillverkad men den är ju anpassad lite för att vara på resande fot. Kanske inte modeväska även om den är snygg och slimmad...
Postad 16 augusti 2009 - 20:01
Unregistered33c38b9d
-
Unregistered33c38b9d
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Jag har köpt Lowepro Apex 20..riktigt nice väska tycker men det är ju tillverkad men den är ju anpassad lite för att vara på resande fot. Kanske inte modeväska även om den är snygg och slimmad... http://www.cyberphot...icle=5400034979Nice!
Postad 16 augusti 2009 - 20:25
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Jag köpte denna:  Dörr Väska Maylis M 149:- hos cyberfoto
Postad 16 augusti 2009 - 20:53
Unregistered33c38b9d
-
Unregistered33c38b9d
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Jag köpte denna:
 Dörr Väska Maylis M 149:- hos cyberfoto
Ja berätta gärna lite om den...
Postad 17 augusti 2009 - 09:58
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
top.jpg 81,08K
0 Antal nerladdningar
side2.jpg 102,79K
0 Antal nerladdningar
side.jpg 109,21K
0 Antal nerladdningar
back.jpg 63,18K
0 Antal nerladdningar
kardborre lås
Öppningsbart bältfäste (dubbel kardborre)
Halsrem medföljer (snöre)
Helt i microfiber invändig
liten ficka i framkant
Redigerat av defiant, 17 augusti 2009 - 10:05.
Postad 17 augusti 2009 - 10:39
Unregistered33c38b9d
-
Unregistered33c38b9d
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
And that one it is! tackar =)
Postad 17 augusti 2009 - 10:41
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Beställde precis en från camerabox.co.uk, så vi får se hur om de fortfarande är lika snabba som nämnts ovan
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|