Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer G9

7510 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-LX5090H (TV) 2 9,79 (106) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090 (TV) 1 9,25 (7) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090H (TV) 2 9,55 (10) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090D (TV) 0 (0) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500M (TV) 2 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600M (TV) 1 8,75 (3) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600A (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500A (TV) 9 9,55 (21) Inga priser
39 relaterade trådar
Marksänd digitaltv (21 inlägg) 4 år sedan
Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M (1242 inlägg) 5 år sedan
Går det att sätta upp Pioneer Kuro LX5090h på vägg? (15 inlägg) 5 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Pioneer G9, tekniska frågor (1269 inlägg) 5 år sedan
Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? (114 inlägg) 6 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P från dator? (12 inlägg) 7 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 8 år sedan
Pioneer 6090h problem (3 inlägg) 11 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlägg) 11 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hjälp - Får (No signal) Dreambox 500c / Onkyo TX-NR709 / Pioneer 5090H (4 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 15 år sedan
Större TV (5 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro KRP-600A eller kommande Panasonic Viera TC-P65V10 (15 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 16 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 16 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 5090h från Fyndbörsen. Vilka väntar? (30 inlägg) 16 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
50 tum plasma i TJOCK gipsvägg (4 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
DVB-T Strular (11 inlägg) 16 år sedan
Inställningar (1 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 25 juni 2008 - 11:34

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
oki tack för ett snabbt svar :)

Postad 25 juni 2008 - 11:39

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Dom sa att den var kalibrerad. Om den inte var det blir jag ännu gladare, med tanke på hur bra det såg ut :)

Ok i torsdags när jag var där var inte G9 kalibrerad, kanske dem har gjort den nu ;)

Postad 25 juni 2008 - 12:12

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Så gott folk, då har man fått dagens hittills bästa telefonsamtal!
Eller vänta nu, veckans bästa är det ju faktiskt, kanske även hela månadens bästa.

Min 5090H är skickad och står på nån lycklig lastbil nu.
SWEET!
Om logistikgudarna äro villiga så får jag TVn imorgon :)

Postad 25 juni 2008 - 12:21

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Eller vänta nu, veckans bästa är det ju faktiskt, kanske även hela månadens bästa.

SWEET!

Då får du ta semester imorgon ;)

Postad 25 juni 2008 - 12:25

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Då får du ta semester imorgon ;)

Har tyvärr inte tid med det. Måste jobba på så hårt jag kan innan vår knodd kommer för då blir det några härliga veckor med frånvaro från jobbet.
Den skulle ju ha kläckts i måndags men det brydde den sig inte om den busen!
Bah, ingen ordning på dagens ungdom :)

Postad 25 juni 2008 - 12:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Har tyvärr inte tid med det. Måste jobba på så hårt jag kan innan vår knodd kommer för då blir det några härliga veckor med frånvaro från jobbet.

han/hon kommer snart, väntar bara på Lastbilen med stort L(x)... B) grattis - till båda. ;)

Postad 25 juni 2008 - 12:39

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Vem vet kanske den kommer att kläckas imorgon när lastbilen når fram till dörren ;)

Postad 25 juni 2008 - 12:40

mjp
  • mjp
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Låter inte som du att du kommar att ha tid att titta på tv närmsta tiden, så varför inte skicka den vidare till en som har B)

Får väl hoppas att jag får ett samtal denna veckan med då ;)

Postad 25 juni 2008 - 12:42

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Precis som Pär skrivit högre upp var problemet att de fastnat i tullen så det kommer med största sannolikhet inte in några fler denna veckan tyvärr men förhoppningsvis på måndag enligt vad jag hört.

Postad 25 juni 2008 - 13:27

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Har precis varit och tittade på 5090H live :) Lefflers i norrköping hade just packat upp den när jag klev genom dörren. Finns bara ett ord för den GUDOMLIG ;)

Nu är det väl bara och vänta tills sitt eget exemplar utav 5090H kommer hem.

Postad 25 juni 2008 - 13:39

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Kan någon bekräfta via en g8 panel el liknande hur pass bra tvn blir efter en kalibrering tex via hbb? Är det värt dom extra pengarna?

Nja, enligt D-nice på avsforum var hans kalibrerade G8 en aninge sämre än G9:ans direkt ur lådan när det gällde färgtemperaturen. Det låter mycket lovande. Svärtan är enligt honom också bättre än förra generationen. Så pass mycket bättre att på en del bildmaterial sjönk svärtan ihop med ramen i stort sett.

Det man kan säga är att kalibrering alltid tar fram det bästa ur en tv. Jag har kollat hur menyerna är uppbyggda och det verkar som det finns det viktigaste kontrollerna för egen färgtemperaturjustering. I menyn "manuell", som man får fram om man trycker ner någon knapp i mer än tre sekunder, så finns dessa.

Om dessa finns i den vanliga menyn så är mina förhoppningar om att servicemenyn också har dessa. Det vore rätt tokigt för en ISF-kalibrerare annars.

Färgtemperaturen "out of the box" i Movie-läget är enligt D-nice så pass bra att den inte skiljer sig särskilt mycket från en perfekt färgtemperatur. Detta tycker jag bäst om.

Dock kan en kalibrerare få ut det där sista ur en tv som man kanske vill ha. Jag personligen skulle vilja ha min tv kalibrerad av en ISF-kille.

Så frågan är mer ställd tillbaks till dig själv. jag har själv inte sett tv:n i fråga, så jag kan inte bedömma hur bra den är. Dock litar jag på att den är bättre än föregångaren. Rättare sagt så litar jag på dessa självlärda "tweakare" som skriver i avsforum.

Kanske du ändrar dig i fall någon ISF-kille postar sina resultat här i forumet.

Robban

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 25 juni 2008 - 13:40.

Postad 25 juni 2008 - 14:30

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Nja, enligt D-nice på avsforum var hans kalibrerade G8 en aninge sämre än G9:ans direkt ur lådan när det gällde färgtemperaturen. Det låter mycket lovande. Svärtan är enligt honom också bättre än förra generationen. Så pass mycket bättre att på en del bildmaterial sjönk svärtan ihop med ramen i stort sett.

Det stämmer inte. En kalibrerad Elite 8G eller en EU G8 har i stort sett en perfekt gråskala, dvs ca 6504 K. D-Nice icke-Elite G9 hade i A/V-läget Movie ca 6350 K färgtemperatur. En EU 5090 kommer att gå att kalibrera mer korrekt än D-Nice icke-Elite modell.

Det man kan säga är att kalibrering alltid tar fram det bästa ur en tv. Jag har kollat hur menyerna är uppbyggda och det verkar som det finns det viktigaste kontrollerna för egen färgtemperaturjustering. I menyn "manuell", som man får fram om man trycker ner någon knapp i mer än tre sekunder, så finns dessa.

Om dessa finns i den vanliga menyn så är mina förhoppningar om att servicemenyn också har dessa. Det vore rätt tokigt för en ISF-kalibrerare annars.

Nja, en korrekt utförd kalibrering tar fram den mest korrekta bilden från en TV och optimerar TV:ns prestanda. En dåligt utförd kalibrering kan vara sämre än om man använder de fasta inställningarna som finns i TV:n.

Läser du ö h t i tråden eller skriver du bara blint vad du tror? Åtminstonde två av oss som skriver här i tråden och som äger G8 har flera gånger poängterat att kontroller för gråskalekalibrering (färgtemperaturkalibrering om du så vill) finns i den vanliga användarmenyn och har funnits länge hos Pioneer plasma TV. Finns ingen anledning att gå in i servicemenyn, varför är du så fixerad vid servicemenyn?

Hursomehelst, vänligen sluta skriva att det kanske inte skulle finnas kalibreringskontroller, det sprider bara felaktig information till de som läser tråden.

PS För den som är intresserad. Det här med att ange kalibrerad färgtemperatur i K säger egentligen inte så mycket, det kan vara mycket som är fel trots att 6500 K eller i närheten visas. Ett exempel:

Bifogad fil  cct.png   2,54K   1 Antal nerladdningar

Som synes så ger båda resultatet ca 6500 K, men det är bara det övre resultatet som är korrekt balanserat. Jag tycker därför att bara ange en siffra i K är ett dåligt sätt att redovisa hur det ligger till. Sorry för OT. :) DS

Redigerat av Wolfy, 25 juni 2008 - 15:04.

Postad 25 juni 2008 - 15:14

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Nu kommer dom positiva beskeden snabbt :) Min 5090H har kommit idag ;) skall hämtas ut imorgon B)

Postad 25 juni 2008 - 15:25

mjp
  • mjp
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Jag har inte hört något än ;) Men håller tummarna för att jag gör det snart :)

Vart har ni beställt som har hört något ?

Postad 25 juni 2008 - 15:31

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Jag har inte hört något än ;) Men håller tummarna för att jag gör det snart :)

Vart har ni beställt som har hört något ?

Mediamarkt

Postad 25 juni 2008 - 15:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Wolfy>> Ang din OT. Inte bara "tycker", det ÄR dåligt. Ett annan sätt att säga det är att korrekt gråskala uppstår när balansen mellan röd och grön och blå är korrekt (dvs D65). Färgtemp anger bara balansen mellan röd och blå. Men den säger inget om balansen mellan grön och röd+blå (magenta).

Alternativt att D65 är en punkt i ett CIE-diagram medans färgtemp 6500K är en linje (dvs massor med punkter) i ett CIE-diagram. Vinkelrät linje iförh till black body kurvan tom.

Men det enda framtida Pioneer-ägare behöver veta dock är att om ni mot förmodan skulle få hem en kalibrerare som bara balansera mot färgtempen, enbart, så sparkar ni ut honom (ja det lär vara en han) direkt. ;) En annan sak man bör fråga är om de förstår att CIE-digram bara visar 2/3-delar av sanningen(*), gör de inte det = sparka, hårt. :)

(*) vilket i sin tur gör att gråskala enl D65 inte är det enda som behövs för att gråskalan ska betraktas som korrekt...det borde kalibreraren oxå veta, else if kick (den ISF:are som hänger med hit utan kickar har rätt mkt teori klart för sig iaf).

Postad 25 juni 2008 - 15:45

Schumi
  • Schumi
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Helt rätt. Vad är en sketen Tv mot ett litet underbart underverk. Lycka till.

Postad 25 juni 2008 - 15:46

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Hehe, som vanligt mästerligt fördjupat, pacman, tack & bock. :)

PS *igen*

...En annan sak man bör fråga är om de förstår att CIE-digram bara visar 2/3-delar av sanningen...

Angående det där så måste jag fortsätta OT en gång till. Sista gågen (i denna tråd), jag lovar - i alla fall ett tag...

För den som blev intresserade av vad pacman skriver ovan så kan ni t ex kika på denna sida. Skrolla ner till 3D Gamut Viewer (drygt 2/3 ner på sidan) och ange t ex SMPTE-C RGB, None och xyY i de tre listrutorna och klicka därefter update view. Då får ni en grafisk representation av vad den sista 1/3 av sanningen är. Går att rotera runt och zooma. Trevlig site för den som är intresserad.
DS

Redigerat av Wolfy, 25 juni 2008 - 16:02.

Postad 25 juni 2008 - 15:54

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Hmm som vanligt har man otur, fast i tullen ;) Men verkar som en del har hittat över till sverige iaf. Synd bara att dom inte har hittat till "min" butik än :) ville ju gärna ha en till helgen. Skickas den kanske kanske imorn så tvivlar jag på att den kommer till fredag. Men den som lever får se.

Vart beställde du ifrån urskog ??

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 25 juni 2008 - 16:15.

Postad 25 juni 2008 - 16:09

andreas30
  • andreas30
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Behöver man en conax-mudul till programkortet i denna TV?

Postad 25 juni 2008 - 16:29

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Det stämmer inte. En kalibrerad Elite 8G eller en EU G8 har i stort sett en perfekt gråskala, dvs ca 6504 K. D-Nice icke-Elite G9 hade i A/V-läget Movie ca 6350 K färgtemperatur. En EU 5090 kommer att gå att kalibrera mer korrekt än D-Nice icke-Elite modell.

Nja, en korrekt utförd kalibrering tar fram den mest korrekta bilden från en TV och optimerar TV:ns prestanda. En dåligt utförd kalibrering kan vara sämre än om man använder de fasta inställningarna som finns i TV:n.

Läser du ö h t i tråden eller skriver du bara blint vad du tror? Åtminstonde två av oss som skriver här i tråden och som äger G8 har flera gånger poängterat att kontroller för gråskalekalibrering (färgtemperaturkalibrering om du så vill) finns i den vanliga användarmenyn och har funnits länge hos Pioneer plasma TV. Finns ingen anledning att gå in i servicemenyn, varför är du så fixerad vid servicemenyn?

Hursomehelst, vänligen sluta skriva att det kanske inte skulle finnas kalibreringskontroller, det sprider bara felaktig information till de som läser tråden.

PS För den som är intresserad. Det här med att ange kalibrerad färgtemperatur i K säger egentligen inte så mycket, det kan vara mycket som är fel trots att 6500 K eller i närheten visas. Ett exempel:

Bifogad fil  cct.png   2,54K   1 Antal nerladdningar

Som synes så ger båda resultatet ca 6500 K, men det är bara det övre resultatet som är korrekt balanserat. Jag tycker därför att bara ange en siffra i K är ett dåligt sätt att redovisa hur det ligger till. Sorry för OT. :) DS

Först vill jag ta upp att jag har sagt att det inte skulle finnas RGB.justeringar. Nu när jag vet att det finns det, så vill jag passa på att säga att det inte var meningen att skrämma upp någon. Enligt manualen så finns det sådana justeringsmöjligheter. Men jag har väl inte sagt att det INTE finns? Möjligen uttryckte jag mig plumt, men vad jag minns har jag inte sagt att det inte finns. Har jag det, tar jag tillbaks detta nu. Så är det med det.

" Läser du ö h t i tråden eller skriver du bara blint vad du tror? Åtminstonde två av oss som skriver här i tråden och som äger G8 har flera gånger poängterat att kontroller för gråskalekalibrering (färgtemperaturkalibrering om du så vill) finns i den vanliga användarmenyn och har funnits länge hos Pioneer plasma TV. Finns ingen anledning att gå in i servicemenyn, varför är du så fixerad vid servicemenyn?"

Anledningen till att jag trodde att det inte fanns färgkorrigeringsmöjligheter kommer från ryktet att Pioneer hade bantat i bildmenyn. Felaktigt trodde jag det gällde möjligheten att korrigera färgtemperaturen också. Nu vet vi att det inte är så.

Fixeringen vid kalibreringsmöjligheter kommer från en lång och trogen kodknäckning av servicemenyer på mina tv-apparater. när inte tillverkarna orkar lägga till denna oumbärliga funktion i den vanliga bildmenyn så måste man in i servicemenyn. Enkelt som korvspad. Andra anledningar till att går in servicemenyn förutom kalibrering av färgtemperaturen kan vara att permanent stänga av digitala brusreduceringsfunktioner. Ibland påstår tillverkaren av tv:n att dessa funktioner är av. När detta inte är sant knäcker jag servicekoden och ger mig in. Jag tycker inte att det är en "fixering", snarare en rättighet, ungefär som civil olydnad ibland är vettig.

Så länge tillverkarna ger mig "felaktiga" färgtemperaturer i bildmenyn, så kommer jag att "tweaka". Vem minns inte den fruktade DNRi i som inte gick att stänga av. Polarens tv som hade den här funktionen(reserverar mig för felaktig benämning på funktionen...) smetade ut bilderna och kinderna blir röda av ilska. Sådant kommer jag kämpa emot!

Nu har jag en tv som uppvisar samma smetningssymptom. Det visar sig att detta slipper jag genom PC-ingången. Sådant ger jag inte mycket för. Därav alla frågor om Pioneers funktioner.

När jag nu troligtvis väljer Pioneer, nu eller senare(G10) så hoppas jag att det är underförstått att jag kommer att ställa frågor som kanske avgör ett köp eller inte. Hade ryktena varit sanna om den bantade menyn och frånvaron av gråskale-justeringar, hade köpet lagts på is. Men nu när du påpekat mitt misstag så kommer frågorna om denna funktion minska(förutom varför en ISF-kalibrera behöver gå in i servicemenyn, när funktionen finns i bildmenyn?!!)

Hoppas du förstår nu, wolfy, min fixering.
Alla andra, plus wolfy, förstås, ursäkta i fall jag spred felaktigheter.

Robban

Postad 25 juni 2008 - 16:49

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

...Fixeringen vid kalibreringsmöjligheter kommer från en lång och trogen kodknäckning av servicemenyer på mina tv-apparater. när inte tillverkarna orkar lägga till denna oumbärliga funktion i den vanliga bildmenyn så måste man in i servicemenyn. Enkelt som korvspad. Andra anledningar till att går in servicemenyn förutom kalibrering av färgtemperaturen kan vara att permanent stänga av digitala brusreduceringsfunktioner. Ibland påstår tillverkaren av tv:n att dessa funktioner är av. När detta inte är sant knäcker jag servicekoden och ger mig in. Jag tycker inte att det är en "fixering", snarare en rättighet, ungefär som civil olydnad ibland är vettig...

Det är absolut inget fel i att vilja kunna kalibrera sin TV. Som tur är så behöver du inte in i servicemenyn för att kunna kalibrera en Pioneer plasma TV, allt finns i de avancerade inställningarna i användarmenyn.

...När jag nu troligtvis väljer Pioneer, nu eller senare(G10) så hoppas jag att det är underförstått att jag kommer att ställa frågor som kanske avgör ett köp eller inte. Hade ryktena varit sanna om den bantade menyn och frånvaron av gråskale-justeringar, hade köpet lagts på is. Men nu när du påpekat mitt misstag så kommer frågorna om denna funktion minska

Det gör du helt rätt i. Se bara till att också läsa svaren som någon försöker att ge dig. Det kan vara frustrerande att försöka att hjälpa om det bara går den som frågar förbi. :)

(förutom varför en ISF-kalibrera behöver gå in i servicemenyn, när funktionen finns i bildmenyn?!!)

Jag tror att det är ett missförstånd. Kalibrering av ISF-minnena i TV:n sker inte via servicemenyn utan via TV:ns RS-232 gränssnitt (ska väl även funka via LAN med G9, men det kanske bara gäller US modellerna... igen *suck*) och en mjukvara som kan kommunicera med TV:n. Finns ingen anledning att gå in via servicemenyn. Möjligtvis att detta missförstån kommer från USA där även icke-Elite G8 hade mindre inställningsmöjligheter, därav att de går in i servicemenyn. Så är inte fallet med EU modellerna (förutom att bara vissa G8 hade ISF gränssnitt, samtliga G9 ska ha det).

Hoppas du förstår nu, wolfy, min fixering.
Alla andra, plus wolfy, förstås, ursäkta i fall jag spred felaktigheter.

Robban

Det är lugnt och jag menade på intet sätt att vara taskig, blev bara fundersam när du repeterade samma fråga må vara lite olika formulerat.

Postad 25 juni 2008 - 16:57

Morrice
  • Morrice
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Ni som hänger på Mediamarkt, vad tar dom för tvn där? Dom ska ju vara så billiga, men det är dom inte oftast.

Postad 25 juni 2008 - 17:05

tette
  • tette
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Blir med största sanorlikhet ett besök på Lidingö imorgon för en kombinerad show/hämtning av en LX5090H,.. Väntar med spänning på samtalet från HBC när tvn finns på plats i butiken..

Perekt taiming, då man hinner skruva upp tvn i morgon kväll och svänga förbi webhallen på fredag och hämta lite htpc delar för en fulkomlig hemabio orgie i helgen...

Kommer nog ha lika svårt att somna som småbarn har innan julafton i kväll :)

Redigerat av tette, 25 juni 2008 - 17:05.

Postad 25 juni 2008 - 17:11

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Hmm som vanligt har man otur, fast i tullen B) Men verkar som en del har hittat över till sverige iaf. Synd bara att dom inte har hittat till "min" butik än ;) ville ju gärna ha en till helgen. Skickas den kanske kanske imorn så tvivlar jag på att den kommer till fredag. Men den som lever får se.

Vart beställde du ifrån urskog ??

Hembiobutiken :)

Postad 25 juni 2008 - 17:15

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0

SWEET!

men då verkar det som du blir först med h-modellen här. Ett tag trodde vi ju att mästaren på inlägg skulle bli först (enator). ;)

Postad 25 juni 2008 - 17:18

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0

Hembiobutiken :)

Där har ju jag oxå förbokat en för flera veckor sen och jag har då inte fått någe samtal ;)

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 25 juni 2008 - 17:26.

Postad 25 juni 2008 - 17:31

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Det kom bara in en 5090H och en 6090H och jag låg först i kön så det var bara jag som fick samtal.
Det skulle med stor sannolikhet komma in fler nästa vecka dock.

Postad 25 juni 2008 - 17:37

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Tråkigt. ( alltså inte för dig :) ) Helt kört att dom skulle få in fler denna vecka eller?

Postad 25 juni 2008 - 17:46

Unregisteredb7c9e078
  • Unregisteredb7c9e078
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
är det någon som beställt från HBC som fått sin än?! nu räknar jag både H och icke H

Postad 25 juni 2008 - 18:06

emotion87
  • emotion87
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Är det någon som har orken att förklara för mig vad streaming möjligheten i H modellen innebär rent praktiskt...?

Postad 25 juni 2008 - 18:19

hembiobutiken
  • hembiobutiken
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Är det någon som har orken att förklara för mig vad streaming möjligheten i H modellen innebär rent praktiskt...?

Det går att läsa en del om DLNA på deras Officiella hemsida.

Playstation 3 är utrustad med samma interface och det finns ett utmärkt faq för hur det fungerar Här

//Daniel

Redigerat av hembiobutiken, 25 juni 2008 - 18:20.

Postad 25 juni 2008 - 18:27

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Hej Daniel. Är det helt kört att ni får in fler H denna vecka ?? Hörde om att dom fastnat i tullen tyvär, Men tydligen 2 st som smet igenom hehe :)

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 25 juni 2008 - 18:27.

Postad 25 juni 2008 - 18:35

JuniorSthlm
  • JuniorSthlm
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Kan ni inte starta en egen tråd med leveranssnack? Blir inte mkt vettigt sagt i den här tråden annars.

Postad 25 juni 2008 - 20:15

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

men då verkar det som du blir först med h-modellen här. Ett tag trodde vi ju att mästaren på inlägg skulle bli först (enator). :)

ehhhe om jag är lite tyst betyder inte att jag inte kommer att få den B)

Jag vet att ni saknar mig ;)

Redigerat av Enator, 25 juni 2008 - 20:20.

Postad 25 juni 2008 - 20:39

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
Har tidigare nämnt att man ska kunna uppdatera firmware via usb porten som tex Philips LCD´er, nån som hört nåt mer om detta stämmer ?

Vore ju grymt smidigt.

Postad 25 juni 2008 - 20:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Ni som hänger på Mediamarkt, vad tar dom för tvn där? Dom ska ju vara så billiga, men det är dom inte oftast.

Pioneer har vettigt nog sett till att priserna är snarlika så det skulle verkligen förvåna om det är någon nämnvärd skillnad mot övriga butiker.
Så du kan med gott samvete ge dina pengar till en butik som förtjänar det istället (som på ett vettigt sätt kan visa vad de säljer och inte svara goddag yxskaft på frågor och så...), om du nu har en inom 10 mils radie eller så... :)

Postad 25 juni 2008 - 21:11

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Behöver man en conax-mudul till programkortet i denna TV?

För CD ja det behövs om du har H-modellen.

Postad 25 juni 2008 - 21:25

Morrice
  • Morrice
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Pioneer har vettigt nog sett till att priserna är snarlika så det skulle verkligen förvåna om det är någon nämnvärd skillnad mot övriga butiker.
Så du kan med gott samvete ge dina pengar till en butik som förtjänar det istället (som på ett vettigt sätt kan visa vad de säljer och inte svara goddag yxskaft på frågor och så...), om du nu har en inom 10 mils radie eller så... ;)

Hehe. Jag ska inhandla min på HBC, å får ju lite rabatt oxå för att vi är 2 som handlar där. Tyckte mest att det skulle vara roligt att höra vad dom låg på hos MM, för deras hemsida är ju en katastrof, så den får man ju ingen info ifrån.

Jag har ganska många butiker inom den radien :)

Postad 25 juni 2008 - 22:22

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Imorn får vi veta om pure finns med på H :)

Postad 25 juni 2008 - 22:23

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Hej! Nu e jag tillbaka med två nya frågor :

1. Har någon en länk till "Break-in disk" ison? 2. När de gäller väggfästan som är väldigt tight mot väggen...funkar alt elfa skenor på Pioneer PDP-LX5090? ge gärna tips på väggfästen som inte kostar skjortan :)

Postad 25 juni 2008 - 22:37

Rystrand
  • Rystrand
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
När vi ändå är inne lite på fästen; någon som har uppgifter på avståndet som blir mellan bänken och skärmen om man använder ett KRP-TS02? (Och att uppskatta avståndet kan jag göra själv, jag letar efter ett mer exaktare värde..:))

Postad 25 juni 2008 - 22:50

Efny
  • Efny
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

1. Har någon en länk till "Break-in disk" ison? 2. När de gäller väggfästan som är väldigt tight mot väggen...funkar alt elfa skenor på Pioneer PDP-LX5090? ge gärna tips på väggfästen som inte kostar skjortan :)

Om du går till en butik så kan du säkert få till ett bra pris på Pioneers väggfäste. Kanske inte på MM eller liknande.

Postad 25 juni 2008 - 23:28

hofwing
  • hofwing
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0

1. Har någon en länk till "Break-in disk" ison?

Break In DVD

Postad 25 juni 2008 - 23:43

emotion87
  • emotion87
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Det går att läsa en del om DLNA på deras Officiella hemsida.

Playstation 3 är utrustad med samma interface och det finns ett utmärkt faq för hur det fungerar Här

//Daniel

Tack för infon. Men om jag förstått rätt så måste även PCn eller Kameran etc. också vara DLNA certified för att det ska fungera med TVn. Korrekt?

Postad 25 juni 2008 - 23:50

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3 199 inlägg
  • 0
Själva pc'n behöver väl inte vara certifierad utan det räcker att man installerar programvara som stöder dlna.

Postad 26 juni 2008 - 00:40

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Wolfy>> Ang din OT. Inte bara "tycker", det ÄR dåligt. Ett annan sätt att säga det är att korrekt gråskala uppstår när balansen mellan röd och grön och blå är korrekt (dvs D65). Färgtemp anger bara balansen mellan röd och blå. Men den säger inget om balansen mellan grön och röd+blå (magenta).

Alternativt att D65 är en punkt i ett CIE-diagram medans färgtemp 6500K är en linje (dvs massor med punkter) i ett CIE-diagram. Vinkelrät linje iförh till black body kurvan tom.

Men det enda framtida Pioneer-ägare behöver veta dock är att om ni mot förmodan skulle få hem en kalibrerare som bara balansera mot färgtempen, enbart, så sparkar ni ut honom (ja det lär vara en han) direkt. ;) En annan sak man bör fråga är om de förstår att CIE-digram bara visar 2/3-delar av sanningen(*), gör de inte det = sparka, hårt. :)

(*) vilket i sin tur gör att gråskala enl D65 inte är det enda som behövs för att gråskalan ska betraktas som korrekt...det borde kalibreraren oxå veta, else if kick (den ISF:are som hänger med hit utan kickar har rätt mkt teori klart för sig iaf).

Intressant!

Då jag inte är helt haj på hur man kalibrerar via hårdvara så undrar jag hur lång tid det tar att kalibrera en ingång? Jag har för mig att jag har läst att det ska ungefär ta en timma för en kalibrerare att bli klar. Om denna timma gällde en enda ingång så kan jag inget annat än tänka att det går lite väl snabbt? Kanske lite konspiratoriskt...... :P

När jag gör en kalibrering med ögonen(nu rullar riktiga kalibrerare med ögonen)så tar det rätt lång tid. Men det är förbannat lärorikt, ska jag tillägga. Svårast är justering i svärtan. Fast där gör man störst vinst i fall man lyckas. Finns det något mer tillfredställande än en härligt neutral svärta(klart det finns. Men nu ska vi inte prata snusk)

Innan jag startar ofrivilliga rykten ska jag läsa på lite om vad man betalar för.

Hej svejs....!

Trodde ni ja....

citat från Pioneers hemsida:

"En professionell bildjustering klaras av på någon timme vilket hittills kunnat ta en hel arbetsdag.

Det viktiga är att kalibreringen sker där Plasma-TV:n ska användas då det är den individuella miljön och ljussättningen som spelar en avgörande roll för att åstadkomma en perfekt anpassad plasmabild. Av samma skäl skapas två förval av den genomförda kalibreringen, en att användas på dagen (ISF Day) och en för den mörkare delen av dygnet (ISF Night)."

Det var som själva fa..

Då blir det en följdfråga på detta:
citat av pacman:

"Men det enda framtida Pioneer-ägare behöver veta dock är att om ni mot förmodan skulle få hem en kalibrerare som bara balansera mot färgtempen, enbart, så sparkar ni ut honom (ja det lär vara en han) direkt. :( "

Hur skiljer jag på att denna person bara "balanserar" mot färgtempen, mot att denne gör "hela" jobbet? Jag har inte lust att placera min for i någons baja bara för att jag inte förstår hur instrumenten funkar. Jag kommer definitivt flåsa någon stackare i nacken på grund av ditt råd....he he. Han eller hon kommer att knipa ihop skinkorna i närheten av en kund(ofrivillig bild i huvudet).

Nä....allvarligt. Hur vet jag när HELA jobbet är gjort? Och hur vet jag vad som ingår i paketet? En mindre nogräknad kalibrera kan låtsas att han vet och tuta i mig en massa saker.

Robban

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 26 juni 2008 - 01:05.

Postad 26 juni 2008 - 01:31

emotion87
  • emotion87
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Själva pc'n behöver väl inte vara certifierad utan det räcker att man installerar programvara som stöder dlna.

Var får man det ifrån?

Och om man t.ex. vill koppla kameran till TVn vad gör man då?

Postad 26 juni 2008 - 05:59

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Var får man det ifrån?

Och om man t.ex. vill koppla kameran till TVn vad gör man då?

Men det står i första inlägget på Daniels länk till diskussionen kring det:
https://www.minhembi...howtopic=157927

Några rader ner bara så står det exempel på program som stödjer standarden.

Vad gäller kamera så kan inte jag tyvärr svara på om det finns några som stödjer standarden vad gäller det. Jag har alltid bara tryckt i en kamera och den dyker upp som vilket USB-minne (disk) som helst och man kan browsa bilderna. Det jag nu pratar om har inte med DLNA standarden att göra utan det är ju bara vanlig browsing. DLNA är för streaming och då har du istället bilderna på en PC till exempel och browsar dom över nätet ifrån TV:n. På precis samma sätt så klarar programmen i listan i ovan länk bilder, filmer (i rätt format), mp3 och säkert mer. Du har dom på PC:n och browsar dom över nätet ifrån TV:n.

Vill du ha ett exempel till Windows så kan jag rekommendera TVersity (www.tversity.com). Det är det enda jag har testat men det har fungerat så pass bra (och är så lättanvänt) att jag inte behövt testa något annat heller ännu.

Postad 26 juni 2008 - 06:50

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Här kommer lite info om KRP-500A och KRP-600A som kommer under hösten:

http://www.pioneer.e.../krpPlasma.html

4 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.